|
den er er jo komplett idiotisk. med kuler som sørger for ustabil posisjon og slakk må være det værste kan kan kjøpe.
ad skru ned clamp Orbe type: har du funnet noen variant for andre spindler enn Orbe, eks som passer til Garrard?den er er jo komplett idiotisk. med kuler som sørger for ustabil posisjon og slakk må være det værste kan kan kjøpe.
Det suverent beste en en Michell clamp, klemmer platen ned og flate med mer enn en 10kg vekt kan gjøre , og det uten å påvirke lageret. Vekt plassert i senter bidrar ytterst lite til dreiemomentet. Vekt er kun en reserveløsning til nytte for de som har for kort spindel til å bruke Michell Clamp, effekten er en brøkdel, og dermer mer en visuell effekt mht feeelgood
Jeg har Michell clamp, clearaudio clamp, Avid vekt, noname vekt, det neste blir en skru ned clamp Orbe type den er enda bedre enn MIchell
Platekompaniet har en fin til normal prisVurderer å kjøpe en platevekt på rundt 300 - 400 g. Noen som har erfaringer med slike og kan anbefale noe?
Som sagt, godt oppdratt av Slukzter, kjøper inn vinyl og tar pent vare på dem !!!Spiller du plater?
Trodde at du kun kjøpte inn for å lagre dem.🫣
Tanker en selv har puslet med. At en trolig på et eller annet tidspunkt vil komme til å miste et halvt kilo lodd på tonearmen. Samtidig er det kanskje akkurat rikitg mengde spenning en behøver i hverdagen? Overlever vinylsnurren en plateside til?Er ikke lenger så stødig og følsom på handa
Ja, så den. Dekker den hele labelen, slik at den kan komme i kontakt med pickupen i utløpsrillene? Fant ingen data på dette.Platekompaniet har en fin til normal pris Vis vedlegget 1151315
Tror ikke denne tar i har du ikke et veldig bred pickup eller headshellJa, så den. Dekker den hele labelen, slik at den kan komme i kontakt med pickupen i utløpsrillene? Fant ingen data på dette.
Nei, den ser grei ut. Hadde vært verre om den dekket labelen. Er den helt plan under?Tror ikke denne tar i har du ikke et veldig bred pickup eller headshell Vis vedlegget 1151341 Vis vedlegget 1151342
Takk for tilbudet, men jeg tror jeg går for ca. 100 g ekstra. Ser den har gjenger i toppen. Er den ment brukt med en spiller med gjenger på spindelen?
Den gamle spindelen druknet under alle lagene (polykarbonat, Sorbothane, Navcom og til slutt mer polykarbonat). Derfor måtte jeg få laget en ny som ble frikoblet fra den gamle, men sentrert. Da var jo alle muligheter åpne for en gjenget spindelDet er nok den beste løsninga vil jeg tro.
Er dette noe du har fått modifisert, eller er den levert slik?
Luftlagret?
Lurt!Den gamle spindelen druknet under alle lagene (polykarbonat, Sorbothane, Navcom og til slutt mer polykarbonat). Derfor måtte jeg få laget en ny som ble frikoblet fra den gamle, men sentrert. Da var jo alle muligheter åpne for en gjenget spindel
Ingen luftlagring enda, bare armen.
Tja, tja, tja? Dersom vi ser bort i fra prisdiskusjon, så lurer jeg på hva som gjør det til komplett idiotisk å bruke "kuler" dersom formålet er å isolere?den er er jo komplett idiotisk. med kuler som sørger for ustabil posisjon og slakk må være det værste kan kan kjøpe.
Jeg har Michell clamp, clearaudio clamp, Avid vekt, noname vekt, det neste blir en skru ned clamp Orbe type den er enda bedre enn MIchell
Enda bedre hvis en brenner den inn skikkeligHusk at alle platevekter må spilles inn før en lytter kritisk.
Tja, tja, tja? Dersom vi ser bort i fra prisdiskusjon, så lurer jeg på hva som gjør det til komplett idiotisk å bruke "kuler" dersom formålet er å isolere?
En annen variant av nevnte platevekt er Stillpoints med patenterte bevegelige lagre for isolerende effekt. Vekta vil typisk holde plata stabil, mens lagrene avleder mikrovibrasjoner. Dersom kuler, eller lagrene ligger stabilt, vil det eliminere eventuelle sibilanter, eller annet som følge av mikrobevegelser. Keramiske kuler er ofte bedre fordi de leder mindre mekanisk energi i det eksemplet som ble slaktet ovenfor.
Ditt eksempel med Michell vil vel kun ha dempende effekt, men vil aldri kunne isolere. Tipper din Michell clamp kanskje egner seg til din type fjærende platespiller og ditt formål, men kanskje ikke andres?
Det stemmer nok. Michell er greit til lett fjærende konstruksjoner som Gyro, Linn etc…
Ja, du er der, da tror jeg at det blir vanskelig å diskutere videre, men kortversjonen er mikrovibrasjoner. Poenget er ikke å fjerne all bevegelse, men å kontrollere og spre energien slik at den ikke bygger seg opp og skaper resonanser som farger lyden.Hva er det som skal isoleres ? Poenget med clamp er det motsatte, nemlig å klemme platen flat ( reduserer wow og lavfrekvent søppel) og hindre vibrasjon og resonans ved å koble den til tallerken og holde den stabil. Kuler og spikes på en platevekt er en dårlig vits, isolasjon er og avkobling er ikke poenget her
Teorien er at en clamp «binder» seg fast til spindel slik at den kan spre potensiel lagerstøy/ vibrasjon ut til platen. En vanlig platevekt vil ikke ha like mye kontakt med spindel og dermed virke mer isolerende…Hva er det som skal isoleres ? Poenget med clamp er det motsatte, nemlig å klemme platen flat ( reduserer wow og lavfrekvent søppel) og hindre vibrasjon og resonans ved å koble den til tallerken og holde den stabil. Kuler og spikes på en platevekt er en dårlig vits, isolasjon er og avkobling er ikke poenget her
Skjønner at du lurer på det, nei det er nok for å sette sammen delene til puckenTakk for tilbudet, men jeg tror jeg går for ca. 100 g ekstra. Ser den har gjenger i toppen. Er den ment brukt med en spiller med gjenger på spindelen?
Dette er nok korrekt i den kontekst en slik tekst trolig er hentet ifra. Hvor kulene er i bevegelse i et kulelager hvor man behøver mindre energi for samme bevegelse pga lavere friksjon. Bruk statisk slik vi ser Anzus ofte benytter dem i spikes og føtter forstår jeg læren slik at en statisk plassert keramisk kule overføre mer energi enn mykere materialer som stål eller teflon.Keramiske kuler er ofte bedre fordi de leder mindre mekanisk energi i det eksemplet som ble slaktet ovenfor.
Hvorfor?Min tanke er at på en tung spiller med solid lager bruker man en vekt, på en lett spiller helst en clamp. Sånn røffly.
Hvorfor?
mvh Olav E
Hva er alternativene her?Bare å få magnetleie først som sisst.
Spindel og tallerken i en. Tallerken hviler ikke på noe.
Støtter seg bare på leiepinn.
Summa summarum......... Clamp eller vekt = same same.
Et naturlig svar, men spørsmålet mitt var ment å utfordre hva som er begrunnelsen for å benytte clamp eller lodd. Er det for å kompensere for uperfekt vinyl eller for svakheter i platespilleren? Av det igjen er det naturlig å spørre hvilke egenskaper bør vi være på jakt etter ved valg av platespiller.Fordi en spiller med høy masse ikke vil la seg affisere av litt mer masse, mens det er vanskelig å vite hva lageret i en spiller som ikke er massebasert tåler eller hvordan den ekstra massen vil påvirke avspillingen.