Høyttalere Pene subwoofere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Finns der gode, pene subwoofere, helst i treoptikk ?
    Ikke piano svart eller hvit, og helst ikke „black oak“ heller.

    Skal brukes utelukket til musikk.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    0
    Finns der gode, pene subwoofere, helst i treoptikk ?
    En optimal plassert subb står sjelden slik at det er noe å se på og derfor kan det være like greit å prioritere ytelse. Mye penger å spare på den faktoren der...men de fleste prioriterer stikk motsatt :unsure:
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Se evt min tråd igennem :)
    Der er dog meget DIY

     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Mange her inne er nok uenig med meg, men mine diy subber er perfekte i mine øyne, dette er heltreplater fra Biltema, så ikke noe spon, finer eller mdf.
    Mangler foreløpig stoff-fronter på de, noe det nok blir etterhvert da elementene fort blir støvete.
    IMG_20210808_225001.jpg

    Har to miniutgaver i stua oppe også, de ser slik ut.
    IMG_20210825_160617.jpg

    For å ha det på det rene, dette er ikke den "riktige" måten å bygge seg subber på, men i mine øyne får aldri spon/mdf/finer blitt som heltre, med bladfiner kommer man tett ved, men jeg mener fortsatt at heltreplater trekker det lengste strået.
    Disse kassene er uten stuffing innvendig, de store (tårna) deles på 180hz og de små deles på 50hz.
     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Laban MK3! Hvor høy er den sub'en?? Trenger en som ikke er høyere enn 22 cm! Det er nemlig max høyde under stereobenken min!☺ Mvh ToreP
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Laban MK3! Hvor høy er den sub'en?? Trenger en som ikke er høyere enn 22 cm! Det er nemlig max høyde under stereobenken min!☺ Mvh ToreP
    Tja min er ca 481 cm da står den på medfølgende gummiføtter :)

    Herremin dette er det nærmeste jeg har hvert hifi på 2 år snart ( målestokk på subwoofer ) Stereoen står i en røys på et ubrukt rom :eek: reddet meg godt på Sony øreplugger eller Bose kjøkkenradio (y)
     
    Sist redigert:

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Uff, nei det var det jeg mistenkte, 2xJ! Saken er den at da jeg kjøpte denne skjenken på 2 meters lengde, målte jeg høyden fra gulvet med en tommestokk! Tommestokken vist 30 cm!😀 Pga 3 "løse" ryggvirvler er jeg dessverre ikke i stand til noe "dyp bøying", og slo til på et "godt" tilbud! Da vi, ved hjelp av to unge nabogutter, hadde fått den nye "hifibenken" plassert i heimen, viste det seg at under midten i benkens fulle lengde, lå det en støttebjelke jeg så gjerne skulle sett før! Den var grovt regnet 2"x 3", med 3"en nedover! Dermed ble høyden fra gulv til nederste del av skjenken 30cm ÷ 3"(2.54cm x 3)= 7,6cm.Dermed har jeg 22,4cm jeg gjerne skulle brukt til en sub!😡 Og ja da, jeg dummet meg ut, enda en gang! Får prøve å plassere en sub ved siden av benken, til tross for dårlig plass der også!🤔 Mvh ToreP
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Uff, nei det var det jeg mistenkte, 2xJ! Saken er den at da jeg kjøpte denne skjenken på 2 meters lengde, målte jeg høyden fra gulvet med en tommestokk! Tommestokken vist 30 cm!😀 Pga 3 "løse" ryggvirvler er jeg dessverre ikke i stand til noe "dyp bøying", og slo til på et "godt" tilbud! Da vi, ved hjelp av to unge nabogutter, hadde fått den nye "hifibenken" plassert i heimen, viste det seg at under midten i benkens fulle lengde, lå det en støttebjelke jeg så gjerne skulle sett før! Den var grovt regnet 2"x 3", med 3"en nedover! Dermed ble høyden fra gulv til nederste del av skjenken 30cm ÷ 3"(2.54cm x 3)= 7,6cm.Dermed har jeg 22,4cm jeg gjerne skulle brukt til en sub!😡 Og ja da, jeg dummet meg ut, enda en gang! Får prøve å plassere en sub ved siden av benken, til tross for dårlig plass der også!🤔 Mvh ToreP
    Denne er på 25 cm ... https://eu.kef.com/products/kc62-subwoofer
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Får prøve å plassere en sub ved siden av benken, til tross for dårlig plass der også!🤔 Mvh ToreP

    Ett stk. sub plassert på siden, mellom anlegg og høyttaler, fungerer helt glimmers her. Helt forsvunnet fra lydbildet etter litt justering, men det er selvsagt med akustikken her og ikke nødvendigvis hos deg.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Uff, nei det var det jeg mistenkte, 2xJ! Saken er den at da jeg kjøpte denne skjenken på 2 meters lengde, målte jeg høyden fra gulvet med en tommestokk! Tommestokken vist 30 cm!😀 Pga 3 "løse" ryggvirvler er jeg dessverre ikke i stand til noe "dyp bøying", og slo til på et "godt" tilbud! Da vi, ved hjelp av to unge nabogutter, hadde fått den nye "hifibenken" plassert i heimen, viste det seg at under midten i benkens fulle lengde, lå det en støttebjelke jeg så gjerne skulle sett før! Den var grovt regnet 2"x 3", med 3"en nedover! Dermed ble høyden fra gulv til nederste del av skjenken 30cm ÷ 3"(2.54cm x 3)= 7,6cm.Dermed har jeg 22,4cm jeg gjerne skulle brukt til en sub!😡 Og ja da, jeg dummet meg ut, enda en gang! Får prøve å plassere en sub ved siden av benken, til tross for dårlig plass der også!🤔 Mvh ToreP
    Huffa 😇
    Slemm smell, og bare seg sjøl og skylde på 😥:LOL:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    HVis man vil ha en pen subwoofer går det kanskje an å kjøpe en vanlig en, også pynte den med makramè og sånne krystaller og andre glitrende ting man kan klistre på som man får kjøpt på Panduro og sånn.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Subwoofere er en slippery slope.

    Min egen dyrkjøpte erfaring er at en simpel ferdigskrudd kasse med 10-12" sjeldent holder mål og at man da i de fleste tilfeller vil klare seg like godt uten. For om man virkelig er opptatt og avhengig av god bassrespons må man planlegge og legge til rette for dette. Ikke noe galt i og for seg med ferdigkjøpt, men mindre enn 4-6 12" er å pisse i buksa imo.

    Nei, mener ikke å terge de som sitter med en sub i senter og er lykkelig, bare deler min erfaring siden jeg har gått stegene. Folk får gjøre som de vil for meg.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.012
    Antall liker
    4.358
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan være enig med tosken om dette. En real sub med x antall 21" (eller flere 18") gir en uerstattelig taktil tilstedeværelse.
    Men: Trådstarter sier ingenting om hvilke hovedhøyttalere som skal serves. Kanskje er moderat sub-støtte nok til formålet?
    Ikke helt umulig en skreddersydd sub med flere små lang-slag enheter ville vært innenfor forventningene. Høyden er begrenset, men det er jo litt lengde og dybde å gå på også formoder jeg. Møbel-finer finnes i mange flotte varianter.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Uansett hvor pene de er så vil du slite med maks 22cm i høyde. Kan ikke se for meg at noen subber er lavere en den til kef.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    998
    Antall liker
    1.037
    Sted
    Porsgrunn
    Sigberg Audio sin Ingognito treffer på høyde hvis du legger de flatt på gulvet med 17 cm for den med 12 toms element og 15,5 cm for den minste modellen. Ulempen er jo at de da blir nokså dype med 65x54 cm og at de kun fåes i matt sort og hvit.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.012
    Antall liker
    4.358
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Uansett hvor pene de er så vil du slite med maks 22cm i høyde. Kan ikke se for meg at noen subber er lavere en den til kef.
    Det går fint, sub-enheten må nødvendigvis ikke være vertikal. (45 grader, 90 grader, bandpass, tapped horn etc).
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.351
    Antall liker
    35.069
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det går fint, sub-enheten må nødvendigvis ikke være vertikal. (45 grader, 90 grader, bandpass, tapped horn etc).
    Ser den, men etter min mening forsvinner fort første ønske - "pene"....
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Laban MK3! Hvor høy er den sub'en?? Trenger en som ikke er høyere enn 22 cm! Det er nemlig max høyde under stereobenken min!☺ Mvh ToreP
    Denne Paradigm subben er 15 cm høy 😊
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Denne Paradigm subben er 15 cm høy 😊
    I farten fant jeg den ikke i Norge, men til 17500SEK hos http://www.hifi-agenten.se/

    Men den er ikke så liten
    DIMENSIONS HXWXD: 35.6cm × 46.7cm × 14.9cm
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis dette skal under benken, da synes de jo ikke.
    Er det da ikke bare å lage en lang kasse like lang som benken?
    Smelle inn så mange og store elementer som mulig, pent trekk i front.
    Vinn vinn vil jeg si.
    vill vel få plass til 8 stk 8"
    Bedre bass en dette tror jeg du skal lete lenge etter.
    8stk av denne som ett eksempel. Har jo selv i 15" utgaven. (8 stk)
    Men finnes jo mange andre også.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.308
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Blir vell ca 20 000,- for elementene + kasse og amp.
    Tenker alt kommer på 30 000,-
    Bedre tror jeg ikke du får.
    Med tanke på plass, måtte tilføyes.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Subwoofere er en slippery slope.

    Min egen dyrkjøpte erfaring er at en simpel ferdigskrudd kasse med 10-12" sjeldent holder mål og at man da i de fleste tilfeller vil klare seg like godt uten. For om man virkelig er opptatt og avhengig av god bassrespons må man planlegge og legge til rette for dette. Ikke noe galt i og for seg med ferdigkjøpt, men mindre enn 4-6 12" er å pisse i buksa imo.

    Nei, mener ikke å terge de som sitter med en sub i senter og er lykkelig, bare deler min erfaring siden jeg har gått stegene. Folk får gjøre som de vil for meg.
    Jeg har holdt meg på ditt minimum siden 2009.
    Man kunne jo alltids la mekke suber med formfaktoren man liker. To 12" og en plateforsterker med dsp fra Hypex i et lite kabinett. Legger ved to eksempler fra stuen her (uten plateforsterkere). Begge eksemplene bruker to 12" i bipolkonfigurasjon. Den øverste delte ved 100 Hz eller deromkring, ble EQet med en Behringer DCX2496 og drevet av en B&O IcePowerASP (tror det var en 250, men husker ikke sikkert). Den nederste deles ved 40 Hz med lineærfase EQ i Console på en PC, og forsterkeriet er en B&O Icepower125ASX2 i tokanalsmodus.

    Ingen tvil hos meg hvilken av de to som er penest, gjør minst ut av seg og hjelper mest til med å få hovedhøyttaleren ørevennlig langt ut på gulvet.


    2009. Sub og hovedhøyttaler hadde ulike designere...


    Siden 2011. Samme designer som hovedhøyttaleren i det øverste bilde. Subwooferen følger hovedhøyttaleren slavisk. Kan du se forskjellen på en lukket kasse og en H-baffel?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om man vil gjøre det dyrere er allerede viste B&O Beolab 19 et alternativ. To 8" i bipolkonfig, IcePower og en bøtte dsp.

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den minner meg litt om dette smykket fra 70-tallet... hmm

     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har holdt meg på ditt minimum siden 2009.
    Jepp, vi har forskjellige ambisjoner og behov, slik må det være.(y)

    Mitt poeng som ikke kom frem, er at ikke alle på liv og død må ha sub for å være med på morroa. Mange basshorer som meg som ofte bagatelliserer øvelsen og overdriver behovet. De som da ikke har kartlagt sitt behov grundig kan ende opp med overprisede, underpresterende saker de godt kunne vært foruten.

    Bare Tosken som viser litt samfunnsansvar! 😁
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, lagom er fint. Det viktigste med subwoofere er at de oppfattes som del av det akkustiske hele, men siden de blir framtredende er jeg helt på linje med trådstarters ønske om "pene" av slaget.
    Har man først et alter mellom hovedhøyttalerne slik mange har, er det der og bak høyttalerne subene bør være synes jeg. Kvadratmeterprisene og sånn.

    Tandberg Fasett var også kul. B&O har på et vis laget to ganger fem kronblader som griper inn i hverandre, eller kanskje bare en enkel Hirsch-kopling. 🤣
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    12.882
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    IMG_20210713_204943__01__01.jpg


    Pene suber er kjedelig, og låter ofte kjedelig.
    Jeg liker det stort og fargerikt.
    ...og gjerne stort nok til at naboens bilder faller ned fra veggen.
    Merkelig nok, klager dem ikke.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.395
    Antall liker
    1.520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og malingen farger lyden mener du? Så en sub med regnbueflagg gir fargerik lyd? :LOL:
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    RojohII sine er jo veldig pene og OMF sine er vel ikke 22 cm, men 2 meter høye da. Du kan jo sette subben nær hjørnet av stuen for bedre effekt...
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.045
    Antall liker
    33.643
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Finns der gode, pene subwoofere, helst i treoptikk ?
    Ikke piano svart eller hvit, og helst ikke „black oak“ heller.

    Skal brukes utelukket til musikk.
    Du skriver ikke størrelse på rom eller hvilke høyttalere de skal brukes til. Det kommer mange velmente forslag her, men ikke alle har behov for en vegg 15 eller 18 tommere kanskje ? Selv bruker jeg en B&W DB1 til å fylle på der rommet kansellerer visse frekvenser i bassen - i en vanlig stue på ca 24m2. Og det utgjør en STOR forskjell for min del.

    Men rette valget avhenger av hovedhøyttalere og rom , samt hvor høyt man har behov for å spille.
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Må innrømme at jeg ikke har fått høyttalerne enda (de er på vei nå ;) ) og jeg er ikke sikkert om disse trenger substøtte. Men jeg har hatt godt av å ha 2 subber med mine siste høyttalere og i mangel på annen musikkrelatert aktivitet tenkte jeg å få høre meg litt rundt i tilfelle det skulle melde seg behovet for lavfrekvent støtte.

    Høyttalerne som forventes inn de neste par dager er Marten Parker Trio og stua er ca 30kvm. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn