Høyttalere Pene subwoofere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.345
    Antall liker
    5.819
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Må innrømme at jeg ikke har fått høyttalerne enda (de er på vei nå ;) ) og jeg er ikke sikkert om disse trenger substøtte. Men jeg har hatt godt av å ha 2 subber med mine siste høyttalere og i mangel på annen musikkrelatert aktivitet tenkte jeg å få høre meg litt rundt i tilfelle det skulle melde seg behovet for lavfrekvent støtte.

    Høyttalerne som forventes inn de neste par dager er Marten Parker Trio og stua er ca 30kvm. :)
    Spennende høyttalere du har på vei inn, håper du legger ut litt bilder. Å deler litt om hvordan du synes de er på plassering og lydmessig.
    Vansklig å finne små subber som leverer god bass lyd, men noen fine finnes.

    Jeg synes Elac sub 3070 er en sub som visuelt ser bra ut, men som vil koste litt om man vil ha 2 stk.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    ...jeg er ikke sikkert om disse trenger substøtte...
    Høyttalerne som forventes inn de neste par dager er Marten Parker Trio og stua er ca 30kvm. :)
    På papiret ser det lovende ut, men plassering vil avgjøre om det er oppnåelig...

    Frequency range
    26-40000 Hz +-2dB
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Om de blir pene ..tja..det synes jeg :)
    Store blir de i hvert fald og tunge og ikke engang rene subber men til "bass reinforcement" ned mot 30Hz.
    Her er den ene av tvillingene klar for montering av JBL 2242H. Ham som jeg køpte utfreste plater av har 8 ellet 10 stk i sitt lytterom :)
    Sub.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.673
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Må innrømme at jeg ikke har fått høyttalerne enda (de er på vei nå ;) ) og jeg er ikke sikkert om disse trenger substøtte. Men jeg har hatt godt av å ha 2 subber med mine siste høyttalere og i mangel på annen musikkrelatert aktivitet tenkte jeg å få høre meg litt rundt i tilfelle det skulle melde seg behovet for lavfrekvent støtte.

    Høyttalerne som forventes inn de neste par dager er Marten Parker Trio og stua er ca 30kvm. :)
    Lekre høyttalere, og da regner jeg med at valnøtt er finishen siden du søker trefiner på subben også.

    JBL HDI 1200P kan kanskje være en kandidat.


    loa-sub-JBL_HDI_1200P-7.jpg
    martens-parker-trio-main2.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    To slike B&O i naturlig Al hadde jo vært smashing til da.
    Forøvrig lukter det RME ADI-2 som forforsterker med smart bruk av eq her.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det er jo alltids en mulighet å tegne noe selv eller få noe tegnet og skjært ut av trestokken i finer f.eks. Finish og elementer er jo noe man kan velge selv, alt i fra sb acoustics sine sw26dac76 eller seas l26roy til dayton ultimax/rss 18", en B&W db3d-løsning med ønskede elementer i litt presset trykkammer med integrert forsterker hadde nok fungert veldig bra. Prisen må ikke nødvendigvis bli så veldig ille heller. ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hva som er pent er det ulikt syn på.
    Jeg synes ikke at noe blir pent, bare fordi det er treverk. I flere tilfeller tvert i mot. Det kommer jo helt an på rommet, og hva det står sammen med.
    En bekjent av meg hadde Wilson Watt/Puppy høyttalere og Whow subwoofer.
    Suben hadde topplate av granitt og ble brukt som stuebord. Man hverken så eller hørte suben i rommet. Helt makeløst bra bass.
    D4_zjH0UUAEW0zw.jpg
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Det som jeg ikke liker helt med sånne harde stuebord foran lytteposisjonen er nettopp at de reflekterer mye.

    Med mindre en bruker en del sånne flaskediffusorer 😎
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    trenger jo ikke bruke noe som bord, du kan la din kelim ta av for refleksjoner foran der du sitter, eller fylde gulvet med tom emballasje for egg.....subben kan du sette der du har funnet ut den fungerer best, så det er bare å krappe omkring på gulvet inntil du finder den perfekte plasering.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg tror jeg ville gått for en custom-løsning. Kanskje hørt om Inselwind kunne laget noe? Hvis vi tar utgangspunkt i Marten-høyttalerne:
    martens-parker-trio-main2.jpg
    Disse er relativt høye og slanke. 117cm/h og 22cm i front/28cm i bakkant. Det blir fort seende litt visuelt keitete ut hvis subene blir lave og brede. Jeg har selv basskasser som er 25cm i front og 55cm høye. Det er akkurat nok til at de fremstår som slanke ved siden av høyttalerstativene/stativhøyttalerne. Dybden er mer fleksibel da man uansett ser subene fremfra/ ganske skrått fra siden.

    Jeg ville derfor laget noe i samme stil - altså samme type finér/lakk, bakoverlent front med buede hjørner. Sånn ca.25cm brede, 65cm høye og 75cm dype. Med 19mm vegger blir da innvendig volum rundt 80L. Det holder til en solid 15" i trykkammer eller 2x10" i høyden og montert på sideveggen - gjerne så langt bak på kasseveggen som mulig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Daglig jo saken att du må kjøpe ferdigbygget.
    Eller du må få ett snekkerverksted til å bygge for deg.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Trenger ikke være overkill. Passelig har vært passelig til alle tider. Men hvis det ser rævva ut, så ser det rævva ut.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde sjekket med ett snekkerverksted for å se hva det kommer på.
    Hadde jo fått laget noe som faktisk hadde blitt veldig bra.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.038
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    En hovedhøyttaler som spiller ned til -2 desibel 26 Hz, du trenger i hvertfall noe i den øvre skala om du tenker kjøpesub. Små/søte/pene er bare å se bort fra. Skjønner godt du stiller spørsmålet, men er sikker på du har oversikt selv;) Skal du dele aktivt eller fylle ut under 30 Hz?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Skjønner ikke hvorfor du stanger hodet i veggen Steinost, enkelte er ikke interessert i god lyd dersom det ikke koster 100k og er innpakket i sølv og gull. Sier ikke at Marten ikke er gode saker og at alle kjøpesubber er søppel, men jeg skulle likt og sett fjeset på enkelte som besitter de dyre/fine subba sine til mange tusen opp i mot et liknende diy bygg .... Tror da fisen hadde snudd i døra for å komme opp å rape, som Sunde synger. Stiller meg totalt likegyldig til hva folk velger å bruke penger på så lenge de er fornøyde selv. :)
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    En hovedhøyttaler som spiller ned til -2 desibel 26 Hz, du trenger i hvertfall noe i den øvre skala om du tenker kjøpesub. Små/søte/pene er bare å se bort fra. Skjønner godt du stiller spørsmålet, men er sikker på du har oversikt selv;) Skal du dele aktivt eller fylle ut under 30 Hz?
    I utgangspunktet er målet å fylle på nederst.
    Men nå skal jeg smøre meg med enda litt mer tålmodighet, finne plasseringen av høyttalerne og la de spille inn først.
    Bassen var helt fraværende den første dagen, men har begynt å komme seg litt nå.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Flotte høyttalere!

    Hvordan har du satt de opp i rommet, og hvor er lytteposisjonen? Disse to tingene har mest å si når det gjelder bassrespons….
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke hvorfor du stanger hodet i veggen Steinost, enkelte er ikke interessert i god lyd dersom det ikke koster 100k og er innpakket i sølv og gull. Sier ikke at Marten ikke er gode saker og at alle kjøpesubber er søppel, men jeg skulle likt og sett fjeset på enkelte som besitter de dyre/fine subba sine til mange tusen opp i mot et liknende diy bygg .... Tror da fisen hadde snudd i døra for å komme opp å rape, som Sunde synger. Stiller meg totalt likegyldig til hva folk velger å bruke penger på så lenge de er fornøyde selv. :)
    Forstår ikke helt hva du mener med denne.
    Mannen har spurt om hjelp til hva han bør velge.
    Jeg stanser overhode ikke hode i veggen.
    Han sier han ikke har ferdigheter til å bygge selv, da søker man hjelp.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    3.810
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Flotte høyttalere!

    Hvordan har du satt de opp i rommet, og hvor er lytteposisjonen? Disse to tingene har mest å si når det gjelder bassrespons….
    Har ikke begynt å flytte stort på de enda- bare satt de opp sånn provisorisk 1,20 m fra veggen til bakenden av høyttalerne.
    Sitter ca. 3m fra høyttalerne og de er 2,20m fra hverandre. Lytteposisjonen er ca. 4,50m fra frontveggen og 2m fra bakvegg.
    Mulig at jeg er bedre tjent med å ikke ha de så langt ute på gulvet. Marten sier ja at de de kan stå rimelig langt inntil veggen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn