- Ble medlem
- 13.02.2007
- Antall liker
- 388
Som oftest avtaler man eventuell betaling for en tjeneste på forhånd. Forskjellen her er at man er ikke garantert noe resultat. Innen økonomiverdnen har vi folk som får betalt for å "forvalte" penger, her er heller ikke noe garantert, markedet går opp og ned etter eget forgodt befinnende, nesten.Espen R skrev:Hvis du fikk hjelp, ville du kun gitt vedkommende betaling hvis han/hun forlangte betaling? Hva sier stemmen inni deg om hva som er det riktige å gjøre, og hvorfor handler du ikke etter den?Honkey-Chateau skrev:Jeg ser det ikke som et problem at noen velger å leve av sine evner. Gitt at de ikke bedriver bevisst svindel, ser jeg ingen prinsippforskjeller mellom dette og et hvilket som helst annet håndtverk.Espen R skrev:Det er nettopp det som er poenget her. At din hjelp til andre blitt gitt uten at du skal berike deg selv. Det er denne sannhet som er innebygd i "systemet" Solen skinner like mye på fattig og rik, rettferdig og urettferdig. Treet gir av sin frukt, like mye til fattige som til rike. Naturen har alltid gitt av sin overflod.Lille_Adam skrev:Hvorfor ikke? Gitt at det finnes synske mennesker rundt omkring, hvorfor i all verden skulle ikke noen av dem ta seg en bedagelig og godt betalt jobb som telefonkonsulent?
At vi lager butikk av alt og at goder kun blir gitt i bytte mot penger og jo mere knapphet det er på dette godet, jo mere penger blir det forlangt. Dette er et system vi skapt for oss selv.
Honkey![]()
Ta eksempelet Matthew Manning. Han har valgt å gjøre et (svært godt) levebrød ut av sine påståtte evner. Prisene er klare på forhånd, som om du skulle går til firsøren, nærmest. En behandlingstime på x antall minutter koster GBP så og så. Verre er det ikke. Så er det opp til meg om jeg er vilig til å betale dette eller ei. En helt grei metode for alle parter. (Nå hører det med til historien at Manning kryssubsidierer, slik at folk som ikke har råd får behandlingen gratis eller til sterkt reduserte priser). Det er slik all handel foregår, men i det øyeblikket man skal la kjøperen avgjøre om han vil betale eller ei, ligger veien klar for sleipingene til å leve gratis i en utopisk verden. At jeg gir tips på restaurant eller yter gjentjenester go økonomiske bidrag til folk er en helt annen sak som ikke vedkommer kjøpte tjenester på noen måte.
Honkey