Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Espen R skrev:
    Kort tid etter at <insert random event> var over begynte barnet å slippe ut luft, og kolikken ble borte.
    Det er nå akkurat sånn kolikk arter seg da - den er der og så er den plutselig over. Jeg føler en kjempesvær "so what?" komme sigende......

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Lille_Adam skrev:
    Espen R skrev:
    Kort tid etter at <insert random event> var over begynte barnet å slippe ut luft, og kolikken ble borte.
    Det er nå akkurat sånn kolikk arter seg da - den er der og så er den plutselig over. Jeg føler en kjempesvær "so what?" komme sigende......
    Jeg tipper at den var borte for godt. Ellers hadde ikke Bjarne fortalt historien.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Bjarne har fremdeles syke barn ser jeg. Glemte han å be kallen sørge for de andre mon tro, eller kan det være snakk om et tilbakefall? Følg med, følg med!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Fra dagens Dagbladet:
    Debatt på litteraturhuset i oslo i går. Temaet var snåsamannen. Advokat Cato Schiøtz frontet snåsamannen, mens professor Kristian Gundersen mente at snåsamannens historier kunne sammenlignes med fiskerskrøner.

Blant tilskuerne satt forfatter av boka Ingar Sletten Kolloen. Dagbladet spurte Kolloen hvorfor han ikke forteller flere historier om folk som ikke har blitt helbredet. Da svarer Kolloen: "Fordi de ikke finnes. Jeg har bedt folk om å kontakte meg med sine positive og negative erfaringer og har så langt fått 1000 positive, en nøytral og en negativ tilbakemelding."

Dette skulle da bety en langt bedre helbredelsesprosent enn hva det tradisjonelle helsevesnet kan vise til. ;D

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Da vil jeg si at det ikke virker som om hverken Espen R eller Kollen har mye erfaring med statistikk og mulige fallgruver...;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Stakkars gamle kaill sier nå jeg.
    Hans disipler er på god vei til å ta livet av mannen, ser ikke mye bra ut om dagen. :p

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Greven skrev:
    Da vil jeg si at det ikke virker som om hverken Espen R eller Kollen har mye erfaring med statistikk og mulige fallgruver...;)
    Man skal ta Kolloens utsagn for hva det er, hans eget utsagn. Men det er jo litt interessant..

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Espen R skrev:
    Greven skrev:
    Man skal ta Kolloens utsagn for hva det er, hans eget utsagn. Men det er jo litt interessant..
    Du kan spare deg, om de selv hadde blitt helbredet for en manglende fot hadde de ikke trodd på det.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Helseministeren står frem på TV2 i kveld kl 18.55 og forteller om sine opplevelser med snåsamannen.
    The snåsaman is still hot stuff!! ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Eller dette sitatet fra samme artikkel: Vi vet ikke hva Snåsamannen er. Men vi er sikre på at han ikke er en humbugmaker», skrev VG på lederplass i går. Men hvordan kan VGs lederavdeling være så sikre på det? Har de spurt spådamene som annonserer i Dagbladet?

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    42.173
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    20
    Må nesten flire litt av "hysteriet". Det er vel først og fremst pressen som har skapt dette hysteriet, blir forsåvidt holdt i livet i denne tråden også.
    Gubben har jo drevet med sitt en mannsalder uten noe form for hysteri. Skal vitenskapen komme til bunns i fenomenet så bør man i alle fall starte med et åpent sinn. Har dessuten vært forsket på dette i årevis, men ingen har kommentert linken jeg la inn tidlig i tråden om dette.

Greiere å skyve alt "skummelt" under teppe og bortforklare med nisser og troll ?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    "skummelt" er det ikke. Nisser og troll, tror ikke jeg på

G

Gjestemedlem

Gjest
    soundscape skrev:
    Må nesten flire litt av "hysteriet". Det er vel først og fremst pressen som har skapt dette hysteriet, blir forsåvidt holdt i livet i denne tråden også.
    Gubben har jo drevet med sitt en mannsalder uten noe form for hysteri. Skal vitenskapen komme til bunns i fenomenet så bør man i alle fall starte med et åpent sinn. Har dessuten vært forsket på dette i årevis, men ingen har kommentert linken jeg la inn tidlig i tråden om dette.

Greiere å skyve alt "skummelt" under teppe og bortforklare med nisser og troll ?
    Saken er jo litt artig i og med at den belyser ganske greit at nissetroen fremdeles lever i beste velgående, og ikke bare langt ut på bygdelandet men helt inn i regjeringskontorene. Hva Snåsamannen har gjort eller ikke er ikke så veldig interessant i seg selv, men jeg lar meg underholde av den triste mangel på etteretlighet og metode som folk stiller som krav til medisin og helbred.

Spåkoner, elixirselgere, predikanter og andre svindlere har vel nærmest gullalder etter all den gratisreklamen de har fått i det siste.

Om man skal le eller grine av helesministeren klarer jeg ikke helt å bestemme meg for. På den ene siden illustrerer jo dette den nødvendige avstand mellom politikere og administrasjon og det at det stilles små krav til dem som skal nå langt i poltikken. På den andre siden må man jo berømme ham for å stå frem på denne måten i full viten om at han fort kan ende opp som en vitsetegning i verdens aviser, og havne i samme kategori som f.eks. Sør Afrikas beryktede helseminister.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    soundscape skrev:

Saken er jo litt artig i og med at den belyser ganske greit at nissetroen fremdeles lever i beste velgående, og ikke bare langt ut på bygdelandet men helt inn i regjeringskontorene. Hva Snåsamannen har gjort eller ikke er ikke så veldig interessant i seg selv, men jeg lar meg underholde av den triste mangel på etteretlighet og metode som folk stiller som krav til medisin og helbred.

Spåkoner, elixirselgere, predikanter og andre svindlere har vel nærmest gullalder etter all den gratisreklamen de har fått i det siste.

Om man skal le eller grine av helesministeren klarer jeg ikke helt å bestemme meg for. På den ene siden illustrerer jo dette den nødvendige avstand mellom politikere og administrasjon og det at det stilles små krav til dem som skal nå langt i poltikken. På den andre siden må man jo berømme ham for å stå frem på denne måten i full viten om at han fort kan ende opp som en vitsetegning i verdens aviser, og havne i samme kategori som f.eks. Sør Afrikas beryktede helseminister.
    Og dette sier du, som er an av de nye raringene. ;D

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Om man skal le eller grine av helesministeren klarer jeg ikke helt å bestemme meg for. [/url].
    Så lenge du er bevisst på at dette kun er din subjektive vurdering av denne saken, så er det ok.

Jeg har blitt ledd mye av fordi jeg hører forskjeller på ulike kabler, forskjeller som ikke vitenskapelig kan dokumenteres/måles. Bybeefiltre også, samt andre ting. Bare le dere, le så mye dere vil av meg og helseministeren. Det er helt ok :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Jeg har blitt ledd mye av fordi jeg hører forskjeller på ulike kabler, forskjeller som ikke vitenskapelig kan dokumenteres/måles. Bybeefiltre også, samt andre ting. Bare le dere, le så mye dere vil av meg og helseministeren. Det er helt ok :)
    Du har kanskje snublet over en sammenheng Espen! Det er jo mulig at snåsamannens telefonlinje er bestykket med bybeefiltre..

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    På den andre siden må man jo berømme ham for å stå frem på denne måten i full viten om at han fort kan ende opp som en vitsetegning i verdens aviser, og havne i samme kategori som f.eks. Sør Afrikas beryktede helseminister.
    Hadde det ikke vært for at så altfor mange politikere og embetsmenn kun uttrykker meninger som er politisk korrekte og som er med på å sikre gjenvalg og forfremmelse, så hadde denne verden kommet litt lengre i sitt utviklingsnivå.IMO

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Hadde det ikke vært for at så altfor mange politikere og embetsmenn kun uttrykker meninger som er politisk korrekte og som er med på å sikre gjenvalg og forfremmelse, så hadde denne verden kommet litt lengre i sitt utviklingsnivå.IMO
    Jeg deler ditt syn. Det er viktig at det ikke bare er glansbilder som blir politikere, men vanlige folk med sine eksentriske sider og livserfaring. Jeg har sansen for Hansen, og lar meg ikke skremme av at hans vurderingsevne ikke er helt i vater så lenge det kun dreier seg om private anliggender.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Olav Gunnar Ballo og Helga Pedersen heier på snåsamannen.
    I dagens utgave av Dagbladet sier fiskeri- og kystminister Helga Pedersen (Ap) at hun blir sint av dem som avviser den såkalte Snåsamannens evner.

— Jeg heier på Snåsamannen, og jeg blir provosert av forskerne ved Blindern som avviser opplevelsene de har hatt med ham, sier Pedersen til Dagbladet.

I dagens dagbladet kommer det også fram at snåsamannen "så" den kommende krigen i Gaza og fortalte dette til Jonas Gahr Støre under en middag. Støre vil ikke kommentere dette.
    Hvorfor ikke, mon tro...?

http://www.kjendis.no/2009/01/29/kjendis/innenriks/snasamannen/4591466/

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    I dagens dagbladet kommer det også fram at snåsamannen "så" den kommende krigen i Gaza og fortalte dette til Jonas Gahr Støre under en middag. Støre vil ikke kommentere dette.
    At det finnes enkle religiøse mennesker som tror at bønn er måten å stoppe en blødning på er en sak, tåpelig nok men klassifisert som religion og dermet fritatt for alminnelig kritikk, men at noen virkelig for alvor tror at det å gjette på bråk i Gaza krever spådomsevner og englestøv på hjernen er nesten over i en ny liga.

Hvorfor i all verden skulle Støre forøvrig referere til all mulig småpludring han har hørt rundt middagsbord fra gamle tullinger, småfulle bajaser med velmenende råd eller andre private synspunkter? Hvorfor skulle snåsaskallen være mer interessant i så måte enn en gjennomslitig julebordsfantom?

Det ville sikkert falt deg naturlig å løpe til avisene hvis snåsamannen hadde havnet ved samme bord som deg en gang, men for de fleste vil vel uhøytidlig tompreik rundt middagsbord være forskånet mot avisreferater senere. I motsatt fall vil det nok bli lenge til noen inviterer deg igjen til noe slikt.

Forøvrig ganske betimelig at når den store oppmerksomheten rettes mot mannes "virksomhet" så er det brått stans på det hele, ingen får gå disse triksene nærmere i sømmene og det eneste man har å forholde seg til en litt folklore og anekdoter fra månebedotne sjeler og avisbeundrere.

Snåsamannsaken kan vel med rette kalles en avisand som ble til ti saueflokker.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    At det finnes enkle religiøse mennesker som tror at bønn er måten å stoppe en blødning på er en sak, tåpelig nok men klassifisert som religion og dermet fritatt for alminnelig kritikk, men at noen virkelig for alvor tror at det å gjette på bråk i Gaza krever spådomsevner og englestøv på hjernen er nesten over i en ny liga.

Hvorfor i all verden skulle Støre forøvrig referere til all mulig småpludring han har hørt rundt middagsbord fra gamle tullinger, småfulle bajaser med velmenende råd eller andre private synspunkter? Hvorfor skulle snåsaskallen være mer interessant i så måte enn en gjennomslitig julebordsfantom?
    Det som er interessant i denne saken er hva som faktisk ble sagt.
    Du Deph, ønsker å tolke dette som om snåsamannen hadde sagt til Støre: " Det kommer garantert en eller annen gang i fremtiden til å bryte ut krig i midtøsten mellom palestinere og israelere".
    Hva om snåsamannen var veldig spesifikk i tidspunkt, virkemidler etc ?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Det som er interessant i denne saken er hva som faktisk ble sagt.
    Du Deph, ønsker å tolke dette som om snåsamannen hadde sagt til Støre: " Det kommer garantert en eller annen gang i fremtiden til å bryte ut krig i midtøsten mellom palestinere og israelere".
    Hva om snåsamannen var veldig spesifikk i tidspunkt, virkemidler etc ?
    Med Israels gjetatte brudd på våpenhvilen i november så skal det ikke så mye innsikt til for å kunne forutsi at det kan blir bråk av slikt. Siden denne middagen ble spist like før jul og mannen som alle andre kan lese og sikkert har et fjernsysapparat så skal det ingen professorgrad i midtøstenspekulasjoner til for å tenke seg at når våpenhvilen gikk ut så var det gode muligheter for at den ikke ville bli forlenget.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2533010.ece

"Under en middag med utenriksminister Jonas Gahr Støre skal Snåsamannen ha fortalt at det kom til å bli store uroligheter i Gaza. Men Snåsamannen skal ha fortalt utenriksministeren at det ville bli en urolig jul, og han skal ha fortalt at det ville skje ting i Gaza."

Helt alvorlig... ser du ikke i det hele tatt hvor tåpelig det er å tilegne folk overnaturlige evner på bakgrunn av slikt. Og hvis det ikke skal mer enn dette til for å jesusforklare noen at slikt kan balle på seg til en latterig snøball av vissvass, overtro, kvasireligion og folklore?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Helt alvorlig... ser du ikke i det hele tatt hvor tåpelig det er å tilegne folk overnaturlige evner på bakgrunn av slikt. Og hvis det ikke skal mer enn dette til for å jesusforklare noen at slikt kan balle på seg til en latterig snøball av vissvass, overtro, kvasireligion og folklore?
    Som jeg har sagt tidligere, overnaturlige ting finns ikke. En del av det du i dag anser som overnaturlig kommer i fremtiden til å bli tatt som helt naturlig.
    Det jeg er dypt uenig med deg i er at du i denne tråden setter et likhetstegn mellom snåsamannen og hans evner med tusser/troll/julenissen og de underjordiske.

Jeg konstaterer at dagladets sistesider flommer over av annonser for spåtjenester. Som her av dagen da jeg hoderystende så en halvsides annonse fra et firma hvor man betalte kr 29,90 pr minutt for synskhet. Men hvis man ville ha det aller beste, hvis man ville komme inn til "det aller helligste rommet", ja da måttre man betale kr 35,- pr minutt.
    Jeg ville overhodet ikke brukt ei eneste krone på dette, men folk må få lov til å erfare selv. Men pointet mitt her er at disse betaltjenestene overhodet ikke kan settes noen som helst likhetstegn med Joralf Gjerstad og det han bedriver.

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Hvorfor ikke? Gitt at det finnes synske mennesker rundt omkring, hvorfor i all verden skulle ikke noen av dem ta seg en bedagelig og godt betalt jobb som telefonkonsulent?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Jeg ville overhodet ikke brukt ei eneste krone på dette, men folk må få lov til å erfare selv. Men pointet mitt her er at disse betaltjenestene overhodet ikke kan settes noen som helst likhetstegn med Joralf Gjerstad og det han bedriver.
    Men ville du ringt snåsamannen hvis han hadde hatt en teletorgtjeneste da?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Lille_Adam skrev:
    Hvorfor ikke? Gitt at det finnes synske mennesker rundt omkring, hvorfor i all verden skulle ikke noen av dem ta seg en bedagelig og godt betalt jobb som telefonkonsulent?
    Det er nettopp det som er poenget her. At din hjelp til andre blitt gitt uten at du skal berike deg selv. Det er denne sannhet som er innebygd i "systemet" Solen skinner like mye på fattig og rik, rettferdig og urettferdig. Treet gir av sin frukt, like mye til fattige som til rike. Naturen har alltid gitt av sin overflod.
    At vi lager butikk av alt og at goder kun blir gitt i bytte mot penger og jo mere knapphet det er på dette godet, jo mere penger blir det forlangt. Dette er et system vi skapt for oss selv.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Men ville du ringt snåsamannen hvis han hadde hatt en teletorgtjeneste da?
    Nei. Men da hadde ikke snåsamannen vært snåsamannen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Så det er helt greit å spørre fremmede om hjelp så lenge du slipper å betale dem for det?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Så det er helt greit å spørre fremmede om hjelp så lenge du slipper å betale dem for det?
    Hvorfor skulle du ikke spørre fremmede om hjelp hvis du trenger hjelp?

Lille_Adam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Antall liker
    14
    Espen R skrev:
    Det er nettopp det som er poenget her. At din hjelp til andre blitt gitt uten at du skal berike deg selv. Det er denne sannhet som er innebygd i "systemet" Solen skinner like mye på fattig og rik, rettferdig og urettferdig. Treet gir av sin frukt, like mye til fattige som til rike. Naturen har alltid gitt av sin overflod.
    At vi lager butikk av alt og at goder kun blir gitt i bytte mot penger og jo mere knapphet det er på dette godet, jo mere penger blir det forlangt. Dette er et system vi skapt for oss selv.
    Dette var for kryptisk for meg. Hvilket system er det snakk om og hva er nedfelt i teksten? At bare de som spår og helbreder gratis er ekte vare? Er det snakk om en tekst også jeg kan plukke opp og saumfare? I motsatt fall er det vel kun snakk om en personlig teori, eller synsing som det heter heromkring.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Man kan sikker spørre folk om hjelp til mangt. Men det er da ytterst smålig å ikke være beredt til å kompensere dem for deres tid og krefter. Da er man bare en gniten lus som utnytter andre menneskers velvilje.

Du kan sikkert spørre noen om de vil male huset ditt også, men hvis du forventer at de skal gjøre det gratis av ren altruistisk dumsnillhet så vil du nok treffe på mange sure mennesker og få endel inkassokrav etterhvert.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Espen R skrev:
    Lille_Adam skrev:
    Jeg ser det ikke som et problem at noen velger å leve av sine evner. Gitt at de ikke bedriver bevisst svindel, ser jeg ingen prinsippforskjeller mellom dette og et hvilket som helst annet håndtverk.

Honkey

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Man kan sikker spørre folk om hjelp til mangt. Men det er da ytterst smålig å ikke være beredt til å kompensere dem for deres tid og krefter. Da er man bare en gniten lus som utnytter andre menneskers velvilje.

Du kan sikkert spørre noen om de vil male huset ditt også, men hvis du forventer at de skal gjøre det gratis av ren altruistisk dumsnillhet så vil du nok treffe på mange sure mennesker og få endel inkassokrav etterhvert.
    Hvis et menneske har hjulpet deg, ville du kun gitt dette mennesket et vederlag hvis det forlangte et vederlag? Ville du ikke gitt av egen fri vilje fordi du innerst inne visste at dette var det riktige å gjøre?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Jeg ser det ikke som et problem at noen velger å leve av sine evner. Gitt at de ikke bedriver bevisst svindel, ser jeg ingen prinsippforskjeller mellom dette og et hvilket som helst annet håndtverk.
    Så lenge det ikke finnes noen kriterier for hva som er svindel og ikke blir dette en vanskelig definisjon å forholde seg til. Det eneste man kan forholde seg til er om lovene om markedsføring og kvakksalveri blir overtrått. Det blir enda vanskeligere når mye slikt går under dekke av å være religiøst betinget.

Om noen vil selge deg en harelabb for en månedslønn er det opp til deg selv å vurdere om dette er et godt kjøp eller ikke.

Caveat emptor..

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.052
    Honkey-Chateau skrev:
    Espen R skrev:
    Lille_Adam skrev:

Honkey
    Hvis du fikk hjelp, ville du kun gitt vedkommende betaling hvis han/hun forlangte betaling? Hva sier stemmen inni deg om hva som er det riktige å gjøre, og hvorfor handler du ikke etter den? :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Hvis du fikk hjelp, ville du kun gitt vedkommende betaling hvis han/hun forlangte betaling? Hva sier stemmen inni deg om hva som er det riktige å gjøre, og hvorfor handler du ikke etter den? :)
    Man trenger ikke høre etter stemmer i hodet for å vurdere om man skal betale noen når de gjør en jobb for deg. De fleste over barneskolealder har fått med seg dette prinsippet.

Men mindre vi snakker om venner, familie eller når arbeideren insisterer på at dette er veldedighet overfor deg så regnes det som en selvfølge at man tilbyr kompensasjon på en eller annen måte.

Driver du å lytter etter stemmer i hodet når du er i butikken for å handle melk også, om det er riktig av deg å betale for den eller om ikke egentlig melk er en basisvare som mennesker burde dele med hverandre slik at alle kan ha det bra og få en koselig melkebart, og tilbyr kassadamen et smil og en takk i stedet for 15 kroner på vei ut?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn