at placebo, i form av akupunktur, funket bedre enn lystgass for deg og mange andre.Komponenten skrev:Akupunktur skal visst beviselig ikke hjelpe, det hjalp meg, og mange andre... Så hva skal vi konkludere med da?
|
at placebo, i form av akupunktur, funket bedre enn lystgass for deg og mange andre.Komponenten skrev:Akupunktur skal visst beviselig ikke hjelpe, det hjalp meg, og mange andre... Så hva skal vi konkludere med da?
Nettopp. Og hvorfor ikke da benytte seg av det når det er bedre og billigere en kjemikaliene de ellers har som alternativ?Gago skrev:at placebo, i form av akupunktur, funket bedre enn lystgass for deg og mange andre.Komponenten skrev:Akupunktur skal visst beviselig ikke hjelpe, det hjalp meg, og mange andre... Så hva skal vi konkludere med da?
Placebo har ikke den virkningen at det får alt som ikke virker til å virke bare fordi du tror eller håper det skal gjøre der.Komponenten skrev:Merkelig er det jo og at placeboen ikke virket via lystgassen, jeg trodde jo faktisk at dette var noe som ville hjelpe, hvorfor slo ikke placeboen inn da tro?
Komponenten skrev:Nettopp. Og hvorfor ikke da benytte seg av det når det er bedre og billigere en kjemikaliene de ellers har som alternativ?Gago skrev:at placebo, i form av akupunktur, funket bedre enn lystgass for deg og mange andre.Komponenten skrev:Akupunktur skal visst beviselig ikke hjelpe, det hjalp meg, og mange andre... Så hva skal vi konkludere med da?
Merkelig er det jo og at placeboen ikke virket via lystgassen, jeg trodde jo faktisk at dette var noe som ville hjelpe, hvorfor slo ikke placeboen inn da tro?
Så det er altså greit at placebo ikke virker hver gang, men ikke greit at en healer ikke kan helbrede hver gang?Gjestemedlem skrev:Placebo har ikke den virkningen at det får alt som ikke virker til å virke bare fordi du tror eller håper det skal gjøre der.Komponenten skrev:Merkelig er det jo og at placeboen ikke virket via lystgassen, jeg trodde jo faktisk at dette var noe som ville hjelpe, hvorfor slo ikke placeboen inn da tro?
Hva som trigger denne effekten hos folk er ytterst individuelt, og det er stor forskjell på hvor mottakelige folk er for slikt også. Et interessant område innen medisinen.
Ja. Jeg har flere illustrerte bokverk om emnet. Men de er sikkert et falsum. Vi vet jo alle at jorda bare 4000år gammel! :Komponenten skrev:Jasså. Så man har altså flust av fossiler som beviser teorien om hvordan vi har utviklet oss..?
Kompo, det er jo akkurat det samme fenomenet...Komponenten skrev:Så det er altså greit at placebo ikke virker hver gang, men ikke greit at en healer ikke kan helbrede hver gang?
Ja sinnets irrganger er pussige til tider. Det handler nok mye mer om suggesjon og ubeviste sanseinntrykk og bearbeidelse enn rene rasjonelle tanker og beviste holdninger og valg. Det kan være helt andre ting som trigger slike mekanismer enn hva du tror og håper skal virke.Synes det er veldig merkelig at ikke placebo i større grad slår til når man faktisk får medisin som man er overbevist om vil hjelpe, mens det plutselig kan slå til når man får hjelp av en alternativ måte man kanskje har liten tro på.
Å, er det deg, har du skiftet navn nå igjen, du er litt vanskelig å holde styr på...Gago skrev:Komponenten skrev:Nettopp. Og hvorfor ikke da benytte seg av det når det er bedre og billigere en kjemikaliene de ellers har som alternativ?Gago skrev:at placebo, i form av akupunktur, funket bedre enn lystgass for deg og mange andre.Komponenten skrev:Akupunktur skal visst beviselig ikke hjelpe, det hjalp meg, og mange andre... Så hva skal vi konkludere med da?
Merkelig er det jo og at placeboen ikke virket via lystgassen, jeg trodde jo faktisk at dette var noe som ville hjelpe, hvorfor slo ikke placeboen inn da tro?
folk må benytte seg av akkurat det de vil for min del.
men skal det gå på støtte fra det offentlige, så skal behandlingen/medisinen være anerkjent av (akademisk) legevitenskap.
det er igrunnen alt jeg gidder å si om dette snåsatullet.
jeg har ikke prøvd lystgass, og har dessuten alle planer om å holde meg unna lystgass, så jeg kan ikke uttale meg så mye om akkurat dette.
men med en oppvekst i vietnam, så skal gudene vite at jeg har blitt utsatt for min dose snåsamenn, og det har aldri gitt meg en dritt.
hvorfor en form for voodoo-behandling er mer egnet enn en annen til å trigge placebo hos hver enkelt bruker, skyldes ganske enkelt det faktum at folk er forskjellige.
Tja, du tror ikke på boken jeg har lest, så hvorfor skal jeg tro på din..?Voff skrev:Ja. Jeg har flere illustrerte bokverk om emnet. Men de er sikkert et falsum. Vi vet jo alle at jorda bare 4000år gammel! :Komponenten skrev:Jasså. Så man har altså flust av fossiler som beviser teorien om hvordan vi har utviklet oss..?![]()
![]()
Gjestemedlem skrev:Kompo, det er jo akkurat det samme fenomenet...Komponenten skrev:Så det er altså greit at placebo ikke virker hver gang, men ikke greit at en healer ikke kan helbrede hver gang?
Hverken placebo eller healere "virker" isolert sett, men innpakningen kan i mange tilfelle trigge en reaksjon hos pasienten. Ikke mer komplisert enn som så.
Ja sinnets irrganger er pussige til tider. Det handler nok mye mer om suggesjon og ubeviste sanseinntrykk og bearbeidelse enn rene rasjonelle tanker og beviste holdninger og valg. Det kan være helt andre ting som trigger slike mekanismer enn hva du tror og håper skal virke.Synes det er veldig merkelig at ikke placebo i større grad slår til når man faktisk får medisin som man er overbevist om vil hjelpe, mens det plutselig kan slå til når man får hjelp av en alternativ måte man kanskje har liten tro på.
Hvis du vil prøve effekten av lystgass så kjøp en flaske med krem på boks, f.eks, TINE Kremtopp. Sprøyt den tom i en plastpose og innhaler gassen. Gir en kortvarig men snissig ruseffekt. Drivgassen er N20, eller lystgass om du vil.Komponenten skrev:Du kan muligens få lystgass hos tannlegen, tror noen tilbyr det, men du kan egentlig spare deg opplevelsen..
Ja. Og det har vært kjent i over 100år!Komponenten skrev:Og det finnes altså fossiler som beviser en gradvis overgang fra noe apelignende til menneske?
det er ingen forklaring på de forholdene annet at det er noen som er flinkere enn andre til å gjetteKomponenten skrev:Gjestemedlem skrev:Kompo, det er jo akkurat det samme fenomenet...Komponenten skrev:Så det er altså greit at placebo ikke virker hver gang, men ikke greit at en healer ikke kan helbrede hver gang?
Hverken placebo eller healere "virker" isolert sett, men innpakningen kan i mange tilfelle trigge en reaksjon hos pasienten. Ikke mer komplisert enn som så.
Forklarer uansett ikke hvordan man kan se frem i tid og finne lik, mennesker og dyr som er forsvunnet.. hvordan var forklaringen på det igjen..? :![]()
Fordi dette er en påstand framsatt uttalige ganger. Ingen har klart å dokumentere en eneste slik hendelse utover rene tilfeldigheter og kvalifisert gjetting. Heller ikke de utallige "pålitelige" observasjoner av huldra....Komponenten skrev:Forklarer uansett ikke hvordan man kan se frem i tid og finne lik, mennesker og dyr som er forsvunnet.. hvordan var forklaringen på det igjen..? :![]()
1. Man kan ikke se frem i tid utover å trekke konklusjoner basert på eksisterende informasjon. Som det blåser fælt nå, da blåser det sikkert fælt en om 60 sekunder også. Det kan man forutse med ganske stor sikkerhet selv om det er frem i tid. Hopper du ut av et vindu har du også noen sekunder på deg til å forutse følelsen av å treffe blomsterbedet under. Spår du at at solen står opp i morgen også.. så begynner du å få taket på dette ganske bra.Komponenten skrev:Forklarer uansett ikke hvordan man kan se frem i tid og finne lik, mennesker og dyr som er forsvunnet.. hvordan var forklaringen på det igjen..? :![]()
Snåsamannboken var lettlest og interessant, tror nok du vil klare dette Deph...Gjestemedlem skrev:Hvis du vil prøve effekten av lystgass så kjøp en flaske med krem på boks, f.eks, TINE Kremtopp. Sprøyt den tom i en plastpose og innhaler gassen. Gir en kortvarig men snissig ruseffekt. Drivgassen er N20, eller lystgass om du vil.Komponenten skrev:Du kan muligens få lystgass hos tannlegen, tror noen tilbyr det, men du kan egentlig spare deg opplevelsen..
http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_oxide#Recreational_use
Sikkert mye mer morro enn å jobbe seg gjennom en Snåsamannbok?![]()
Mulig det, men det blir kanskje mer morro å ha vondt?Komponenten skrev:Snåsamannboken var lettlest og interessant, tror nok du vil klare dette Deph...
Mulig det er morro med lystgass når man ikke har det vondt, men mot smerter kan du glemme det.
Her er fire anbefalte bøker om emnet. Men kanskje er alt fantasi og fotoene fixa i photoshop :Voff skrev:Ja. Og det har vært kjent i over 100år!Komponenten skrev:Og det finnes altså fossiler som beviser en gradvis overgang fra noe apelignende til menneske?
Dessuten er det dokumentert via genetikk. Vi skilte lag fra Gorillaen for 7millioner år siden. Fra Sjimpansen for 5millioner år siden...
Nei. I så fall kun for spesielt interesserte.Gjestemedlem skrev:Mulig det, men det blir kanskje mer morro å ha vondt?Komponenten skrev:Snåsamannboken var lettlest og interessant, tror nok du vil klare dette Deph...
Mulig det er morro med lystgass når man ikke har det vondt, men mot smerter kan du glemme det.
Ja skal jeg være like skeptisk som dere må jeg selvsagt gå ut fra det.Voff skrev:Her er fire anbefalte bøker om emnet. Men kanskje er alt fantasi og fotoene fixa i photoshop :Voff skrev:Ja. Og det har vært kjent i over 100år!Komponenten skrev:Og det finnes altså fossiler som beviser en gradvis overgang fra noe apelignende til menneske?
Dessuten er det dokumentert via genetikk. Vi skilte lag fra Gorillaen for 7millioner år siden. Fra Sjimpansen for 5millioner år siden...![]()
Hvordan tror du det skjer?Komponenten skrev:Nei. I så fall kun for spesielt interesserte.Gjestemedlem skrev:Mulig det, men det blir kanskje mer morro å ha vondt?Komponenten skrev:Snåsamannboken var lettlest og interessant, tror nok du vil klare dette Deph...
Gidder ikke fortelle den letehistorien enda en gang, men ikke søren om jeg tror at slikt kan skje tilfeldig.
Jeg aner ikke, men jeg avviser ikke historien av den grunn. Det er tydeligvis mye vi ennå ikke vet, jeg kan leve med det, mens andre mister visst nattesøvnen av det, og foretrekker å late som om det ikke er noe. Fortrengning kalles det vel.65finger skrev:Hvordan tror du det skjer?Komponenten skrev:Nei. I så fall kun for spesielt interesserte.Gjestemedlem skrev:Mulig det, men det blir kanskje mer morro å ha vondt?Komponenten skrev:Snåsamannboken var lettlest og interessant, tror nok du vil klare dette Deph...
Gidder ikke fortelle den letehistorien enda en gang, men ikke søren om jeg tror at slikt kan skje tilfeldig.
Bare en liten rettelse. :Komponenten skrev:Jeg aner ikke, men jeg avviser ikke historien av den grunn. Det er tydeligvis mye vi jeg(Ed: Deph) ennå ikke vet, jeg kan leve med det, mens andre mister visst nattesøvnen av det, og foretrekker å late som om det ikke er noe.
Har du noen teorier om hvordan snåsaduden virker eller er det "tro" som i relgiøst?Komponenten skrev:Jeg aner ikke, men jeg avviser ikke historien av den grunn. Det er tydeligvis mye vi ennå ikke vet, jeg kan leve med det, mens andre mister visst nattesøvnen av det, og foretrekker å late som om det ikke er noe. Fortrengning kalles det vel.65finger skrev:Hvordan tror du det skjer?Komponenten skrev:Nei. I så fall kun for spesielt interesserte.Gjestemedlem skrev:Mulig det, men det blir kanskje mer morro å ha vondt?Komponenten skrev:Snåsamannboken var lettlest og interessant, tror nok du vil klare dette Deph...
Inntil teoriene faller på plass får vi støtte oss til de mange observasjoner og beretninger om at det virker. Som Knut Nærum sa på nytt på nytt "Jeg gikk til homeopaten og ble behandlet og ikke snakk om at jeg tror noe på det, men jammen ble jeg frisk! ;D65finger skrev:Har du noen teorier om hvordan snåsaduden virker eller er det "tro" som i relgiøst?Komponenten skrev:Jeg aner ikke, men jeg avviser ikke historien av den grunn. Det er tydeligvis mye vi ennå ikke vet, jeg kan leve med det, mens andre mister visst nattesøvnen av det, og foretrekker å late som om det ikke er noe. Fortrengning kalles det vel.65finger skrev:Hvordan tror du det skjer?Komponenten skrev:Nei. I så fall kun for spesielt interesserte.Gjestemedlem skrev:Mulig det, men det blir kanskje mer morro å ha vondt?Komponenten skrev:Snåsamannboken var lettlest og interessant, tror nok du vil klare dette Deph...
Gjestemedlem skrev:
Nei jeg har ingen teorier om noe guddommelig nødvendigvis. Jeg har ingen anelse om hva som skjer, men jeg skulle gjerne likt å vite det.65finger skrev:Har du noen teorier om hvordan snåsaduden virker eller er det "tro" som i relgiøst?Komponenten skrev:Jeg aner ikke, men jeg avviser ikke historien av den grunn. Det er tydeligvis mye vi ennå ikke vet, jeg kan leve med det, mens andre mister visst nattesøvnen av det, og foretrekker å late som om det ikke er noe. Fortrengning kalles det vel.65finger skrev:Hvordan tror du det skjer?Komponenten skrev:Nei. I så fall kun for spesielt interesserte.Gjestemedlem skrev:Mulig det, men det blir kanskje mer morro å ha vondt?Komponenten skrev:Snåsamannboken var lettlest og interessant, tror nok du vil klare dette Deph...
Du ser ut til å ta det for gitt at denne mannen har overnaturlige evner. Så langt har ingen dokumentert at så er tilfeller og faktisk har ingen noen sinne klart å dokumentere slike evner hos noen.Komponenten skrev:Hva er det med denne mannen som gjør at han har disse evnene? Hvorfor har ikke alle det?
Det er svært lite sansynlig at denne snåsamannen har disse "evnene" det er i så tilfelle en enkel sak å teste ut under kontrollerte forhold. Telefonhealing? Hvordan virker det? Hvilke type evner virker igjennom en telefonsentral?Komponenten skrev:Nei jeg har ingen teorier om noe guddommelig nødvendigvis. Jeg har ingen anelse om hva som skjer, men jeg skulle gjerne likt å vite det.65finger skrev:Har du noen teorier om hvordan snåsaduden virker eller er det "tro" som i relgiøst?Komponenten skrev:Jeg aner ikke, men jeg avviser ikke historien av den grunn. Det er tydeligvis mye vi ennå ikke vet, jeg kan leve med det, mens andre mister visst nattesøvnen av det, og foretrekker å late som om det ikke er noe. Fortrengning kalles det vel.65finger skrev:Hvordan tror du det skjer?Komponenten skrev:Nei. I så fall kun for spesielt interesserte.Gjestemedlem skrev:Mulig det, men det blir kanskje mer morro å ha vondt?Komponenten skrev:Snåsamannboken var lettlest og interessant, tror nok du vil klare dette Deph...
Hva er det med denne mannen som gjør at han har disse evnene? Hvorfor har ikke alle det?
Hadde vi alle manglet en av sansene våre hadde vi sikkert sett rart på, og avvist de få som for eksempel kunne se eller høre. Blir kanskje noe lignende, kanskje han har en ekstra sans eller hva man skal kalle det med påfølgende muligheter til å utføre noe. Hadde vi ikke kunnet høre hadde vi heller ikke kunnet snakke, det hadde i alle fall ingen kunne hørt, så derfor hadde man avvist at det kunne komme lyder ut av munnen vår og at andre kunne vite hva vi mente basert på hva vi sa.
Takk! der forsvant influensaenErosLoveking skrev:????????????? ???? ???? ???? ?????
65finger skrev:Takk! der forsvant influensaenErosLoveking skrev:????????????? ???? ???? ???? ?????
Og fremdeles er det bare jeg som har lest boken og strengt tatt har noen som helst bakgrunn til å uttale meg om mannen, i denne tråden.Voff skrev:Du ser ut til å ta det for gitt at denne mannen har overnaturlige evner. Så langt har ingen dokumentert at så er tilfeller og faktisk har ingen noen sinne klart å dokumentere slike evner hos noen.Komponenten skrev:Hva er det med denne mannen som gjør at han har disse evnene? Hvorfor har ikke alle det?