Politikk, religion og samfunn På boktoppen i Norge: Snåsamannen - alternativ helbredelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Komponenten skrev:
    Akupunktur skal visst beviselig ikke hjelpe, det hjalp meg, og mange andre... Så hva skal vi konkludere med da?
    at placebo, i form av akupunktur, funket bedre enn lystgass for deg og mange andre.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Prøver man som norsktalende å tolke et dikt skrevet på polsk, er man nødt til å bomme. Kanskje kunne man lære seg litt polsk, og se om det var noe å hente. Det er ikke sikkert det er det, men kanskje. Og før man kan noe som helst polsk skal man ikke kritisere polsk poesi. Beklager at jeg ble OT. Men jeg er nysgjerrig på polsk poesi. Nysgjerrighet er bra.

Mvh
    Sniff

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gago skrev:
    Komponenten skrev:
    Akupunktur skal visst beviselig ikke hjelpe, det hjalp meg, og mange andre... Så hva skal vi konkludere med da?
    at placebo, i form av akupunktur, funket bedre enn lystgass for deg og mange andre.
    Nettopp. Og hvorfor ikke da benytte seg av det når det er bedre og billigere en kjemikaliene de ellers har som alternativ?

Merkelig er det jo og at placeboen ikke virket via lystgassen, jeg trodde jo faktisk at dette var noe som ville hjelpe, hvorfor slo ikke placeboen inn da tro?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Merkelig er det jo og at placeboen ikke virket via lystgassen, jeg trodde jo faktisk at dette var noe som ville hjelpe, hvorfor slo ikke placeboen inn da tro?
    Placebo har ikke den virkningen at det får alt som ikke virker til å virke bare fordi du tror eller håper det skal gjøre der.

Hva som trigger denne effekten hos folk er ytterst individuelt, og det er stor forskjell på hvor mottakelige folk er for slikt også. Et interessant område innen medisinen.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Komponenten skrev:
    Gago skrev:
    Komponenten skrev:
    Nettopp. Og hvorfor ikke da benytte seg av det når det er bedre og billigere en kjemikaliene de ellers har som alternativ?

folk må benytte seg av akkurat det de vil for min del.
    men skal det gå på støtte fra det offentlige, så skal behandlingen/medisinen være anerkjent av (akademisk) legevitenskap.

det er igrunnen alt jeg gidder å si om dette snåsatullet.

jeg har ikke prøvd lystgass, og har dessuten alle planer om å holde meg unna lystgass, så jeg kan ikke uttale meg så mye om akkurat dette.

men med en oppvekst i et fattig, uopplyst, overtroisk samfunn som vietnam, så skal gudene vite at jeg har blitt utsatt for min dose snåsamenn, og det har aldri gitt meg en dritt.

hvorfor en form for voodoo-behandling er mer egnet enn en annen til å trigge placebo hos hver enkelt bruker, skyldes ganske enkelt det faktum at folk er forskjellige.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    Placebo har ikke den virkningen at det får alt som ikke virker til å virke bare fordi du tror eller håper det skal gjøre der.

Hva som trigger denne effekten hos folk er ytterst individuelt, og det er stor forskjell på hvor mottakelige folk er for slikt også. Et interessant område innen medisinen.
    Så det er altså greit at placebo ikke virker hver gang, men ikke greit at en healer ikke kan helbrede hver gang?

Synes det er veldig merkelig at ikke placebo i større grad slår til når man faktisk får medisin som man er overbevist om vil hjelpe, mens det plutselig kan slå til når man får hjelp av en alternativ måte man kanskje har liten tro på.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    Jasså. Så man har altså flust av fossiler som beviser teorien om hvordan vi har utviklet oss..?
    Ja. Jeg har flere illustrerte bokverk om emnet. Men de er sikkert et falsum. Vi vet jo alle at jorda bare 4000år gammel! ::) :p

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    placebo effekten trenger i prinsippet aldri å inntreffe

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Så det er altså greit at placebo ikke virker hver gang, men ikke greit at en healer ikke kan helbrede hver gang?
    Kompo, det er jo akkurat det samme fenomenet...

Hverken placebo eller healere "virker" isolert sett, men innpakningen kan i mange tilfelle trigge en reaksjon hos pasienten. Ikke mer komplisert enn som så.

Synes det er veldig merkelig at ikke placebo i større grad slår til når man faktisk får medisin som man er overbevist om vil hjelpe, mens det plutselig kan slå til når man får hjelp av en alternativ måte man kanskje har liten tro på.
    Ja sinnets irrganger er pussige til tider. Det handler nok mye mer om suggesjon og ubeviste sanseinntrykk og bearbeidelse enn rene rasjonelle tanker og beviste holdninger og valg. Det kan være helt andre ting som trigger slike mekanismer enn hva du tror og håper skal virke.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gago skrev:
    Komponenten skrev:
    Gago skrev:
    Komponenten skrev:

folk må benytte seg av akkurat det de vil for min del.
    men skal det gå på støtte fra det offentlige, så skal behandlingen/medisinen være anerkjent av (akademisk) legevitenskap.

det er igrunnen alt jeg gidder å si om dette snåsatullet.

jeg har ikke prøvd lystgass, og har dessuten alle planer om å holde meg unna lystgass, så jeg kan ikke uttale meg så mye om akkurat dette.

men med en oppvekst i vietnam, så skal gudene vite at jeg har blitt utsatt for min dose snåsamenn, og det har aldri gitt meg en dritt.

hvorfor en form for voodoo-behandling er mer egnet enn en annen til å trigge placebo hos hver enkelt bruker, skyldes ganske enkelt det faktum at folk er forskjellige.
    Å, er det deg, har du skiftet navn nå igjen, du er litt vanskelig å holde styr på... ;)

Du kan muligens få lystgass hos tannlegen, tror noen tilbyr det, men du kan egentlig spare deg opplevelsen..

Folk er forskjellige ja, men samme person kan altså oppleve placebo av en metode, men ikke av en annen som han/hun strengt tatt har mer tro på vil hjelpe.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Voff skrev:
    Komponenten skrev:
    Jasså. Så man har altså flust av fossiler som beviser teorien om hvordan vi har utviklet oss..?
    Ja. Jeg har flere illustrerte bokverk om emnet. Men de er sikkert et falsum. Vi vet jo alle at jorda bare 4000år gammel! ::) :p
    Tja, du tror ikke på boken jeg har lest, så hvorfor skal jeg tro på din..? ;)

Og det finnes altså fossiler som beviser en gradvis overgang fra noe apelignende til menneske?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:

Hverken placebo eller healere "virker" isolert sett, men innpakningen kan i mange tilfelle trigge en reaksjon hos pasienten. Ikke mer komplisert enn som så.

Ja sinnets irrganger er pussige til tider. Det handler nok mye mer om suggesjon og ubeviste sanseinntrykk og bearbeidelse enn rene rasjonelle tanker og beviste holdninger og valg. Det kan være helt andre ting som trigger slike mekanismer enn hva du tror og håper skal virke.

Forklarer uansett ikke hvordan man kan se frem i tid og finne lik, mennesker og dyr som er forsvunnet.. hvordan var forklaringen på det igjen..? ::)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Du kan muligens få lystgass hos tannlegen, tror noen tilbyr det, men du kan egentlig spare deg opplevelsen..
    Hvis du vil prøve effekten av lystgass så kjøp en flaske med krem på boks, f.eks, TINE Kremtopp. Sprøyt den tom i en plastpose og innhaler gassen. Gir en kortvarig men snissig ruseffekt. Drivgassen er N20, eller lystgass om du vil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_oxide#Recreational_use

Sikkert mye mer morro enn å jobbe seg gjennom en Snåsamannbok? :p

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    Og det finnes altså fossiler som beviser en gradvis overgang fra noe apelignende til menneske?
    Ja. Og det har vært kjent i over 100år!
    Dessuten er det dokumentert via genetikk. Vi skilte lag fra Gorillaen for 7millioner år siden. Fra Sjimpansen for 5millioner år siden...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:

Forklarer uansett ikke hvordan man kan se frem i tid og finne lik, mennesker og dyr som er forsvunnet.. hvordan var forklaringen på det igjen..? ::)
    det er ingen forklaring på de forholdene annet at det er noen som er flinkere enn andre til å gjette :)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    Fordi dette er en påstand framsatt uttalige ganger. Ingen har klart å dokumentere en eneste slik hendelse utover rene tilfeldigheter og kvalifisert gjetting. Heller ikke de utallige "pålitelige" observasjoner av huldra....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    1. Man kan ikke se frem i tid utover å trekke konklusjoner basert på eksisterende informasjon. Som det blåser fælt nå, da blåser det sikkert fælt en om 60 sekunder også. Det kan man forutse med ganske stor sikkerhet selv om det er frem i tid. Hopper du ut av et vindu har du også noen sekunder på deg til å forutse følelsen av å treffe blomsterbedet under. Spår du at at solen står opp i morgen også.. så begynner du å få taket på dette ganske bra.

2. Likfunn skjer hvis man oppsøker steder der mennesker har for vane å omkomme

3. Mennesker og dyr som er forsvunnet kommer finner man ofte ved å bruke en teknikk som kalles 'leting', eventuelt litt fintenking på hvor de kan ha gjort av seg.

Nissehistorier bør man ellers ta med en klype salt.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:
    Hvis du vil prøve effekten av lystgass så kjøp en flaske med krem på boks, f.eks, TINE Kremtopp. Sprøyt den tom i en plastpose og innhaler gassen. Gir en kortvarig men snissig ruseffekt. Drivgassen er N20, eller lystgass om du vil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_oxide#Recreational_use

Sikkert mye mer morro enn å jobbe seg gjennom en Snåsamannbok? :p
    Snåsamannboken var lettlest og interessant, tror nok du vil klare dette Deph...

Mulig det er morro med lystgass når man ikke har det vondt, men mot smerter kan du glemme det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:

Mulig det er morro med lystgass når man ikke har det vondt, men mot smerter kan du glemme det.
    Mulig det, men det blir kanskje mer morro å ha vondt?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Komponenten skrev:
    Dessuten er det dokumentert via genetikk. Vi skilte lag fra Gorillaen for 7millioner år siden. Fra Sjimpansen for 5millioner år siden...
    Her er fire anbefalte bøker om emnet. Men kanskje er alt fantasi og fotoene fixa i photoshop ::)

Vedlegg

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:

Nei. I så fall kun for spesielt interesserte.

Gidder ikke fortelle den letehistorien enda en gang, men ikke søren om jeg tror at slikt kan skje tilfeldig.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Voff skrev:
    Voff skrev:
    Komponenten skrev:
    Her er fire anbefalte bøker om emnet. Men kanskje er alt fantasi og fotoene fixa i photoshop ::)
    Ja skal jeg være like skeptisk som dere må jeg selvsagt gå ut fra det. ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:

Gidder ikke fortelle den letehistorien enda en gang, men ikke søren om jeg tror at slikt kan skje tilfeldig.
    Hvordan tror du det skjer?

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:

Jeg aner ikke, men jeg avviser ikke historien av den grunn. Det er tydeligvis mye vi ennå ikke vet, jeg kan leve med det, mens andre mister visst nattesøvnen av det, og foretrekker å late som om det ikke er noe. Fortrengning kalles det vel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Komponenten skrev:
    Jeg aner ikke, men jeg avviser ikke historien av den grunn. Det er tydeligvis mye vi jeg(Ed: Deph) ennå ikke vet, jeg kan leve med det, mens andre mister visst nattesøvnen av det, og foretrekker å late som om det ikke er noe.
    Bare en liten rettelse. ::)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Komponenten skrev:
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:

Jeg aner ikke, men jeg avviser ikke historien av den grunn. Det er tydeligvis mye vi ennå ikke vet, jeg kan leve med det, mens andre mister visst nattesøvnen av det, og foretrekker å late som om det ikke er noe. Fortrengning kalles det vel.
    Har du noen teorier om hvordan snåsaduden virker eller er det "tro" som i relgiøst?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.058
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:

Har du noen teorier om hvordan snåsaduden virker eller er det "tro" som i relgiøst?
    Inntil teoriene faller på plass får vi støtte oss til de mange observasjoner og beretninger om at det virker. Som Knut Nærum sa på nytt på nytt "Jeg gikk til homeopaten og ble behandlet og ikke snakk om at jeg tror noe på det, men jammen ble jeg frisk! ;D
    (...noe i den duren, var det)

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.058
    He he he.... :D :D :D ;D, fikk nesten latterkrampe her!

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:

Nei jeg har ingen teorier om noe guddommelig nødvendigvis. Jeg har ingen anelse om hva som skjer, men jeg skulle gjerne likt å vite det.
    Hva er det med denne mannen som gjør at han har disse evnene? Hvorfor har ikke alle det?
    Hadde vi alle manglet en av sansene våre hadde vi sikkert sett rart på, og avvist de få som for eksempel kunne se eller høre. Blir kanskje noe lignende, kanskje han har en ekstra sans eller hva man skal kalle det med påfølgende muligheter til å utføre noe. Hadde vi ikke kunnet høre hadde vi heller ikke kunnet snakke, det hadde i alle fall ingen kunne hørt, så derfor hadde man avvist at det kunne komme lyder ut av munnen vår og at andre kunne vite hva vi mente basert på hva vi sa.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.357
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    Hva er det med denne mannen som gjør at han har disse evnene? Hvorfor har ikke alle det?
    Du ser ut til å ta det for gitt at denne mannen har overnaturlige evner. Så langt har ingen dokumentert at så er tilfeller og faktisk har ingen noen sinne klart å dokumentere slike evner hos noen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Komponenten skrev:
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    65finger skrev:
    Komponenten skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Komponenten skrev:

Nei jeg har ingen teorier om noe guddommelig nødvendigvis. Jeg har ingen anelse om hva som skjer, men jeg skulle gjerne likt å vite det.
    Hadde vi alle manglet en av sansene våre hadde vi sikkert sett rart på, og avvist de få som for eksempel kunne se eller høre. Blir kanskje noe lignende, kanskje han har en ekstra sans eller hva man skal kalle det med påfølgende muligheter til å utføre noe. Hadde vi ikke kunnet høre hadde vi heller ikke kunnet snakke, det hadde i alle fall ingen kunne hørt, så derfor hadde man avvist at det kunne komme lyder ut av munnen vår og at andre kunne vite hva vi mente basert på hva vi sa.
    Det er svært lite sansynlig at denne snåsamannen har disse "evnene" det er i så tilfelle en enkel sak å teste ut under kontrollerte forhold. Telefonhealing? Hvordan virker det? Hvilke type evner virker igjennom en telefonsentral?

Doc.G

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Hvis man først skal godta at noen, f.eks snåsamannen har helbredende evner, må man også godta at det da logisk sett finnes en dude der ute som har evner som kan gjøre folk syke.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    65finger skrev:
    ErosLoveking skrev:
    ????????????? ???? ???? ???? ?????
    Takk! der forsvant influensaen
    :D
    Så du skjønner pakkisgrønlandsk du òg?
    For min del har jeg ikke blitt frisk, selv hvor mange ganger jeg har messet høyt og lavt.
    Snart er det fredag, så da kan jeg gå i moskeen på hjørnet, kanskje det hjelper.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Voff skrev:
    Komponenten skrev:
    Du ser ut til å ta det for gitt at denne mannen har overnaturlige evner. Så langt har ingen dokumentert at så er tilfeller og faktisk har ingen noen sinne klart å dokumentere slike evner hos noen.
    Og fremdeles er det bare jeg som har lest boken og strengt tatt har noen som helst bakgrunn til å uttale meg om mannen, i denne tråden.

Han har i alle fall noe som skiller han fra andre.

Jeg tar det vel like mye for gitt som du tar det for gitt at bildene i apebøkene dine er troverdige og beviser det du tror de beviser.

Av en eller annen grunn ser det ut som Eros sitt buskap til menneskeheten er dette:

Mrakzbhtma tilbyr visjon av mennesker, Aktar.... :-\

Gresk for meg.. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn