Poenget er at ingen noen sinne har blitt bevisst synsk. Det er enkelt å kontrollere spådommer mot fakta i etterhånd.Komponenten skrev:Vitenskapen har da ikke vært alle steder og kontrollert alle, det får da være måte på kapasitet.
Poenget er at ingen noen sinne har blitt bevisst synsk. Det er enkelt å kontrollere spådommer mot fakta i etterhånd.Komponenten skrev:Vitenskapen har da ikke vært alle steder og kontrollert alle, det får da være måte på kapasitet.
Nei. Ekte synskehet kan ikke eksistere i vårt fysiske univers fordi det beviselig ikke er slik universet fungerer. I tillegg til det teoretiske, har det praksis blitt bevist at ingen er synske da ingen til dags dato har klart å se framtiden. Dette gjelder hele menneskehetens historie basert på alle skrevne kilder. Det er enkelt å kontrollere.Espen R skrev:Forstår jeg deg sånn at du her mener at ekte synskhet meget godt kan eksistere i vår virkelighet, men at vitenskapen ikke har klart å avdekke at dette er tilfellet?
Legevitenskapen har tvilholdt på en rekke brølere opp igjennom årene. Flere som lett kunne motbevises. Betyr ikke at alt er humbug for det.Voff skrev:Mener du virkelig at effekten av en "kur" er umulig å dokumentere vitenskapelig? Det betyr jo at all legevitenskap er humbug!
La oss tenke oss at Snåsamannen, Kolloen og advokat C Schøitz snakket oppriktig og sant på NRK1. Når snåsamannen uoppfordret sier til Koloen at Schøitz har med seg et kort opp til han og vil teste han. Og det som skjer i virkeligheta er at Schøitz faktisk hadde et kort med seg opp til Snåsa! Når så Schøitz så ber snåsamannen si hvilket kort han har med seg inn i rommet og snåsamannen sier helt riktig hvilket av de 52 kortene han har med seg fra oslo (under 2% sjanse for riktig). Hva tror du har skjedd i denne situasjoen?Voff skrev:Nei. Ekte synskehet kan ikke eksistere i vårt fysiske univers fordi det beviselig ikke er slik universet fungerer. I tillegg til det teoretiske, har det praksis blitt bevist at ingen er synske da ingen til dags dato har klart å se framtiden. Dette gjelder hele menneskehetens historie basert på alle skrevne kilder. Det er enkelt å kontrollere.Espen R skrev:Forstår jeg deg sånn at du her mener at ekte synskhet meget godt kan eksistere i vår virkelighet, men at vitenskapen ikke har klart å avdekke at dette er tilfellet?
Denslags går ikke an å bevise. Det er en del folk der ute som spår fremtiden, og har rett skremmende (for bevisryttere ialle fall) ofte. Å tro at man kan bevise noe slikt er bare tøv.Voff skrev:Nei. Ekte synskehet kan ikke eksistere i vårt fysiske univers fordi det beviselig ikke er slik universet fungerer. I tillegg til det teoretiske, har det praksis blitt bevist at ingen er synske da ingen til dags dato har klart å se framtiden. Dette gjelder hele menneskehetens historie basert på alle skrevne kilder. Det er enkelt å kontrollere.Espen R skrev:Forstår jeg deg sånn at du her mener at ekte synskhet meget godt kan eksistere i vår virkelighet, men at vitenskapen ikke har klart å avdekke at dette er tilfellet?
Du blir fryktelig imponert av en kosebok for gamle tanter og ukebladslesere, og tror du har lest noe mer enn søte fortellinger som føyer seg inn i rekken av annet slikt tøv. Kanskje en god bok, men les nå heller romaner da.. de gir deg i det minste ikke ut for å være annet enn underholdende fortellinger om hitt og annet.Komponenten skrev:Ikke uventet vet Deph bedre enn alle andre sannheten her, og latterliggjør alle som tenker annerledes, uten en gang å ha satt seg inn i saken, og langt mindre lest boken, hadde vel heller ikke ventet annet. Vil for øvrig anbefale deg å IKKE lese den heller, bortkastet tid for en som allerede vet alt, alternativt vil du få et sjokk du nok aldri kommer over ved at grunnen detter sammen under føttene dine når ditt verdensbilde raser i grus.
Kanskje vitenskapen en gang kommer frem til at du egenlig er en snømann, den borkomne niesen til Kalle, ... usannsynlig nå kanskje med vår nåværede kunnskap om snømenn.. men hvem vet hva fremtidens ikke ennå påtenkte vitenskapsmenn vil avdekke... for husk at de viste enda mindre om snømenn på 1700-tallet!Greit nok at vitenskapen ikke har noen forklaring på dette fenomenet, ennå, det betyr ikke at vitenskapen kan tilbakevise alle de merkelige fenomenene og hevde de ikke har forekommet.
Anekdoter og udokumenterte søte fortellinger samlet i et bind for at det hele skal høres mer imponerende ut....Uhelbredelige sykdommer helbredes altså, blant annet opplevde en lege dette.
Åååå, en LEGE har sagt noe... så da får vi vel bøye oss i støvet :-\Litt merkelig er det jo at leger og spesialister innen medisin har et mye mer ydmykt syn overfor SM enn Deph har, men så har de nok også mer erfaring og kunnskap.
10000 lemen kan ikke ta feil... :-\Jeg tror ikke verken det ene eller det andre om helbredelse på lang avstand Deph, jeg registrerer bare at det i følge utallige kilder skjer, så da får man rett og slett akseptere det.
Man lærer seg etterhvert å gjenkjenne og gjennomskue røverhistorier og kvakksalveri.Men det er klart, du som har et så fastlåst syn på religion og alt åndelig kan jo ALDRI akseptere at noe skal rokke ved din tro, det ville vel være litt av et slag.
Det må være åndene...Ellers stod det i boken at når de satt i mørket og SM tok på nesen til de andre kom det et blålig lys, de andre prøvde å få til noe lignede bla. vha statisk elektrisitet, men uten suksess.
Mystiske greier dette med telefoner Kompo... men hvis en telefon kan brukes til å kommunisere med, så må man jo klare det samme uten også?Litt merkelig er det at jeg kan sitte i sofaen hjemme med en liten ding mot øret og snakke med en person i Australia uten engang å måtte heve stemmen, er det så mye merkeligere om kroppen vår kan ta inn signaler på en lignende måte fra en sender et annet sted?
For noe tull. Selvfølgelig kan det bevises. Det er bare å sjekke treffsikkerheta på den synske! Fremtiden inntreffer en dag, og da kan vi sjekke opp mot fakta.Unplugged skrev:Denslags går ikke an å bevise. Det er en del folk der ute som spår fremtiden, og har rett skremmende (for bevisryttere ialle fall) ofte. Å tro at man kan bevise noe slikt er bare tøv.
Greven skrev:Forøvrig var sendingen til Sånn er livet på nyttårsaften dedikert til alternativ behandling og Snåsamannen spesielt. Skulle tro det var interessant for folk i denne diskusjonen, selv om jeg ikke syntes programmet var godt nok til å rette et kritisk søkelys på bransjen. Kan lastes ned på podcast. Her kom det forresten frem at han spådde en kur mot kreft og AIDS skulle lanseres for 6 år siden. Hvordan er det mulig å ta så feil om man kan se inn i fremtiden? Det åpenbare svaret på det er jo at det virker som om bare de positive utfallene tas med når det konkluderes med synskhet og healing.
Det er ikke lansert en kur for AIDS. Det finnes derimot medisiner som gjør at sykdommen ikke utvikler seg.Komponenten skrev:Er det ikke lansert en kur for AIDS da Greven?
Så vidt jeg vet finnes det nå medisiner som gjør at man kan leve greit med denne sykdommen.
Og for noen typer kreft finnes det nå vaksine, det spørs jo hvordan man tolker kur.
Når det gjelder spådom er jo et vanlig knep å være så diffus som mulig slik at alt kan tolkes hvor man vil (jamfør Nostradamus). Ellers kan man spå så ofte at noe er nødt til å slå til rent statistisk. Dette blir husket, bomskuddene blir glemt, og det hele blir framstilt som et under.Greven skrev:Det er som du sier avhengig av hvordan man tolker det. Noen vil jo tolke disse tingene som nok en vellykket spådom... :-\ Forresten var alt dette kjent for mer enn 8 år siden, så kanskje Snåsamannen bare har plukket opp litt på Discovery..?![]()
Det er jo underlig hvor ofte man gjerne blir frisk rett etter at man har vært hos healer. Det siste argumentet ditt er jo bare dumt.Voff skrev:Når det gjelder spådom er jo et vanlig knep å være så diffus som mulig slik at alt kan tolkes hvor man vil (jamfør Nostradamus). Ellers kan man spå så ofte at noe er nødt til å slå til rent statistisk. Dette blir husket, bomskuddene blir glemt, og det hele blir framstilt som et under.Greven skrev:Det er som du sier avhengig av hvordan man tolker det. Noen vil jo tolke disse tingene som nok en vellykket spådom... :-\ Forresten var alt dette kjent for mer enn 8 år siden, så kanskje Snåsamannen bare har plukket opp litt på Discovery..?![]()
Typisk for healing er at 99% blir kvitt sine sykdommer uansett, men har man besøkt en healer får han gjerne æra.
50% av de som oppsøker slike (og leger også) er hypokondere og de vil sansynligvis bli kvitt sine symptomer ved håndspåleggelse!
Så godt at ikke alle blir sendt til healing, fordi da hadde fryktelig mange folk i dette landet som jobber i sykevesnet blitt arbeidsledig.Voff skrev:Typisk for healing er at 99% blir kvitt sine sykdommer uansett
Han burde vel kunne ha forutsett såpass da...Espen R skrev:Snåsamannen dynges ned av brev. Ber om fred og ro.
Han anslår å ha mottatt 6-7000 brev etter boklanseringa.
Jeg er jo bare en mann, sier Gjerstad.
http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article1579183.ece?jgo=pos_rsiste
Jeg har inntrykk av at healing er noe av det siste man prøver etter å ha gått med vedvarende plager. Man har da gjerne vært innom helsevesenet etc.. Så etter lang nok tid prøver man siste utvei, - og for noen fungerer det.Unplugged skrev:Det er jo underlig hvor ofte man gjerne blir frisk rett etter at man har vært hos healer. Det siste argumentet ditt er jo bare dumt.Voff skrev:Når det gjelder spådom er jo et vanlig knep å være så diffus som mulig slik at alt kan tolkes hvor man vil (jamfør Nostradamus). Ellers kan man spå så ofte at noe er nødt til å slå til rent statistisk. Dette blir husket, bomskuddene blir glemt, og det hele blir framstilt som et under.Greven skrev:Det er som du sier avhengig av hvordan man tolker det. Noen vil jo tolke disse tingene som nok en vellykket spådom... :-\ Forresten var alt dette kjent for mer enn 8 år siden, så kanskje Snåsamannen bare har plukket opp litt på Discovery..?![]()
Typisk for healing er at 99% blir kvitt sine sykdommer uansett, men har man besøkt en healer får han gjerne æra.
50% av de som oppsøker slike (og leger også) er hypokondere og de vil sansynligvis bli kvitt sine symptomer ved håndspåleggelse!
Slike folk tiltrekker seg utvilsomt store mengder deserate, mentalt forstyrrede, forvirrede og andre tilfeller. Det hadde nok vært en selsomhet av de store å måtte lese gjennom den bunke brev er blitt sendt til gubben... kanskje noe for bok 2? "The Snåsamann Strikes Back"topline skrev:Jeg har inntrykk av at healing er noe av det siste man prøver etter å ha gått med vedvarende plager. Man har da gjerne vært innom helsevesenet etc.. Så etter lang nok tid prøver man siste utvei, - og for noen fungerer det.
Hvis disse plagene uansett hadde gått over av seg selv, burde dem gjort det lenge før healing ble et tema...eller?
Bok nr 3 blir nok å hete "The power from behind"Gjestemedlem skrev:Slike folk tiltrekker seg utvilsomt store mengder deserate, mentalt forstyrrede, forvirrede og andre tilfeller. Det hadde nok vært en selsomhet av de store å måtte lese gjennom den bunke brev er blitt sendt til gubben... kanskje noe for bok 2? "The Snåsamann Strikes Back"topline skrev:Jeg har inntrykk av at healing er noe av det siste man prøver etter å ha gått med vedvarende plager. Man har da gjerne vært innom helsevesenet etc.. Så etter lang nok tid prøver man siste utvei, - og for noen fungerer det.
Hvis disse plagene uansett hadde gått over av seg selv, burde dem gjort det lenge før healing ble et tema...eller?
De har tydeligvis ikke forsket så mye på dette da.Voff skrev:Poenget er at ingen noen sinne har blitt bevisst synsk. Det er enkelt å kontrollere spådommer mot fakta i etterhånd.Komponenten skrev:Vitenskapen har da ikke vært alle steder og kontrollert alle, det får da være måte på kapasitet.
Din nedlatendhet er som vanlig.Gjestemedlem skrev:Du blir fryktelig imponert av en kosebok for gamle tanter og ukebladslesere, og tror du har lest noe mer enn søte fortellinger som føyer seg inn i rekken av annet slikt tøv. Kanskje en god bok, men les nå heller romaner da.. de gir deg i det minste ikke ut for å være annet enn underholdende fortellinger om hitt og annet.Komponenten skrev:Ikke uventet vet Deph bedre enn alle andre sannheten her, og latterliggjør alle som tenker annerledes, uten en gang å ha satt seg inn i saken, og langt mindre lest boken, hadde vel heller ikke ventet annet. Vil for øvrig anbefale deg å IKKE lese den heller, bortkastet tid for en som allerede vet alt, alternativt vil du få et sjokk du nok aldri kommer over ved at grunnen detter sammen under føttene dine når ditt verdensbilde raser i grus.
Kos deg med boken din du som ikke krever annet enn søte anekdoter for å bite på absolutt hva det skulle være av slikt bare det passer inn i drømmeverdenen din..
Kanskje vitenskapen en gang kommer frem til at du egenlig er en snømann, den borkomne niesen til Kalle, ... usannsynlig nå kanskje med vår nåværede kunnskap om snømenn.. men hvem vet hva fremtidens ikke ennå påtenkte vitenskapsmenn vil avdekke... for husk at de viste enda mindre om snømenn på 1700-tallet!Greit nok at vitenskapen ikke har noen forklaring på dette fenomenet, ennå, det betyr ikke at vitenskapen kan tilbakevise alle de merkelige fenomenene og hevde de ikke har forekommet.
Anekdoter og udokumenterte søte fortellinger samlet i et bind for at det hele skal høres mer imponerende ut....Uhelbredelige sykdommer helbredes altså, blant annet opplevde en lege dette.
Åååå, en LEGE har sagt noe... så da får vi vel bøye oss i støvet :-\Litt merkelig er det jo at leger og spesialister innen medisin har et mye mer ydmykt syn overfor SM enn Deph har, men så har de nok også mer erfaring og kunnskap.
Hva med de 99% andre legene som blankt avviser slik trolldom som rent vås da?
10000 lemen kan ikke ta feil... :-\Jeg tror ikke verken det ene eller det andre om helbredelse på lang avstand Deph, jeg registrerer bare at det i følge utallige kilder skjer, så da får man rett og slett akseptere det.
Man lærer seg etterhvert å gjenkjenne og gjennomskue røverhistorier og kvakksalveri.Men det er klart, du som har et så fastlåst syn på religion og alt åndelig kan jo ALDRI akseptere at noe skal rokke ved din tro, det ville vel være litt av et slag.
Men hva gjør du den dagen noen kommer opp med håndfaste beviser? Det blir en tung dag for deg det.
Det må være åndene...Ellers stod det i boken at når de satt i mørket og SM tok på nesen til de andre kom det et blålig lys, de andre prøvde å få til noe lignede bla. vha statisk elektrisitet, men uten suksess.
Mystiske greier dette med telefoner Kompo... men hvis en telefon kan brukes til å kommunisere med, så må man jo klare det samme uten også?Litt merkelig er det at jeg kan sitte i sofaen hjemme med en liten ding mot øret og snakke med en person i Australia uten engang å måtte heve stemmen, er det så mye merkeligere om kroppen vår kan ta inn signaler på en lignende måte fra en sender et annet sted?Hvordan kommer du på alt dette... Du er jo beviselig i stand til å tenke ganske så klart om andre emner.
Da har du vel tistrekkelig bevis for å konkludere med at romaner er langdryge og kjedelige.Komponenten skrev:Jeg har nettopp lest Trekkoppfuglen, en langdryg og ganske kjedelig bok spør du med.
New Age fenomener er ikke et emne som opptar meg nok til at jeg gidder å bruke tid på det Kompo.Foreslår heller at du leser boken om Snåsamannen, så det går an å diskutere med deg med en viss kunnskap om emnet.
Gjestemedlem skrev:Men siden du kanskje er mer tilhengere av dukomentarsjangeren så vil jeg på det varmeste anbefale denne serien. (jeg har linket et par klipp fra den allerede), meget informativ, fornøyelig og underholdene.
http://en.wikipedia.org/wiki/Penn_&_Teller:_Bullshit!
Gjestemedlem skrev:Da har du vel tistrekkelig bevis for å konkludere med at romaner er langdryge og kjedelige.Komponenten skrev:Jeg har nettopp lest Trekkoppfuglen, en langdryg og ganske kjedelig bok spør du med.
New Age fenomener er ikke et emne som opptar meg nok til at jeg gidder å bruke tid på det Kompo.Foreslår heller at du leser boken om Snåsamannen, så det går an å diskutere med deg med en viss kunnskap om emnet.
Men siden du kanskje er mer tilhengere av dukomentarsjangeren så vil jeg på det varmeste anbefale denne serien. (jeg har linket et par klipp fra den allerede), meget informativ, fornøyelig og underholdene.
http://en.wikipedia.org/wiki/Penn_&_Teller:_Bullshit!
Men når du insisterer på å bruke feil redskap for å måle et gitt fenomen, hva da? hva blir svaret ditt?Greven skrev:Eller: "Den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig"
Poenget er (som nevnt mange ganger av flere her) at selv om man med dagens "kunnskap" kan si at dette ikke fungerer, er de fleste vitenskaper åpne for å undersøke fenomener nærmere så fort man kan bekrefte eksistensen av dem. Det er slik forskningen kommer fremover. Når man ikke kan det, samtidig som at evt forklaringer er direkte feil ift til "vitenskapen", er det ut over min fatteevne at man allikevel tror på dem.
Ommmmmm.. du burde kanskje begynne å selge digitalkabler?Espen R skrev:Det jeg sier er at de fenomener som snåsamannen vet å benytte kan være av så fin substans, og er energi på et så høyt viberasjonsnivå, at det ikke lar seg detektere innenfor de vitenskapelige målemetodene vi besitter i dag?
Det er her du missforstår. Detektere betyr ikke at vi skal måle selve fenomenet, men resultatet av det. Det er fullt mulig å gjennomføre kliniske studier Snåsamannen og andre alternative, på samme måte som man gjør på legemiddler og behandlingmetoder. Man behøver ikke å vite årsaksmekansimen for å kunne beskrive effekten. Jeg trodde dette burde være rimelig klart for de som har fulgt tråden.Espen R skrev:Men når du insisterer på å bruke feil redskap for å måle et gitt fenomen, hva da? hva blir svaret ditt?Greven skrev:Eller: "Den som tror han er ferdig utlært er ikke utlært, men ferdig"
Poenget er (som nevnt mange ganger av flere her) at selv om man med dagens "kunnskap" kan si at dette ikke fungerer, er de fleste vitenskaper åpne for å undersøke fenomener nærmere så fort man kan bekrefte eksistensen av dem. Det er slik forskningen kommer fremover. Når man ikke kan det, samtidig som at evt forklaringer er direkte feil ift til "vitenskapen", er det ut over min fatteevne at man allikevel tror på dem.
Det jeg sier er at de fenomener som snåsamannen vet å benytte kan være av så fin substans, og er energi på et så høyt viberasjonsnivå, at det ikke lar seg detektere innenfor de vitenskapelige målemetodene vi besitter i dag?
Men allikavel så har du bestemt at det SKAL la seg detektere innenfor disse rammer. What to say...![]()
Det jeg mente er at det nåværende vitenskapelig instrumentet (selve rammeverket) ikke er egnet til å avdekke effekten av ting som skjer på et viberasjonsnivå høyere enn det som er allmenngyldig i dag. Fordi ting kanskje ikke skjer som enkelthendelser, men som en totalhendelse i et holistisk perspektiv.Greven skrev:Hvilke redskap mener du ellers jeg insisterer på å bruke på slike behandlingsmetoder? Hvorfor mener du at kliniske studier ikke er brukbare på disse påståtte fenomenene?
Det er det du ikke er.Hva du mener med "fin substans" og "energi på høyt vibrasjonsnivå" forstår jeg ikke.
Hvor mange "pasienter" har mannen hatt opp i gjennom. Tror tallet var ganske stort.. la oss si 10.000 (aner ikke om tallet er rett men det er heller ikke poenget her). La oss si at ut i fra ren statistikk at mange av dem har kommet seg etter en stund, og andre igjen har opplevd å bare bli sykere ... mens noen har blitt mye bedre enn de hadde forventet av sin diagnose. Akkurat som ellers i livet. Tilsetter du litt placeboeffekt og optimismens selvhelbredende kraft.. så tipper vel balansen akkurat tilstrekkelig til at mange finner frem ordboken og ser etter synonymer for 'mirakel'.topline skrev:Hva er forklaringene på alle historiene om han bare er en helt "normal" fyr fra Snåsa?
Det gjør det jo bare enda enklere å finne en liten utvalgt gjeng med nesegruse.Komponenten skrev:Han har helbredet rundt 50 000 mennesker. De som har hatt negative opplevelser er blitt oppfordret til å ta kontakt, har ikke sett at det har vært noen pågang der.
Med 50.000 å ta av kunne man funnet fantatiske historier om folk som mirakuløst ble helbredet av å sitte i en maurtue og drikke gulrotjuice..Det er så mange utrolige historier at det med tilfeldigheter kan du bare slutte å tyte om Deph.