V
vredensgnag
Gjest
Det norske merkantilistpartiet skal man ikke takke for noe som helst, såfremt man ikke er merkantilist selv, og da bør man helst også være merkantilist i den engere krets.
Denial of Service angrep er ikke annet enn å "ringe så mange ganger til nettsiden at den går ned." Barnslig og ufarlig - Anonymous får langt mer oppmerksomhet enn de fortjener.BT skrev:Hyggelig av Anonymous å servere Jensemann et godt argument For DLD.
Snakk om å skyte seg selv i foten...
http://www.dagbladet.no/2011/04/07/nyheter/innenriks/datalagringsdirektivet/anonymous/arbeiderpartiet/16102437/
Taksering telco. Formteinum skrev:Systemutvikler telco. Motstander.bambadoo skrev:Hva jobber dere med og er dere for eller mot?
Slapp av, - det blir ingen bamseklem til Erna på mange år likevel. :-\Nifelheim skrev:Trane skrev:Både Kripos og resten av politiet ville ha fri tilgang. De mente det var en forutsetning for effektivt politiarbeide at de ikke ble hindret og sinket av restriksjoner. At det ble krav om mistanke, minimum strafferamme og krav om rettskjennelse tror jeg vi tross alt skal takke Høyre for. Minnes ikke at dette ble særlig vektlagt av Ap før forhandlingene med H.
Kripos er fortsatt unntatt disse kravene.
Forresten litt påfallende hvordan Ap og politiet før debatten fremstilte det som om de alltid måtte ha nettopp rettslig kjennelse. At slik ble gitt nærmest summarisk er en annen sak. Nå blir det derimot fremstilt som om det var fullstendig fritt frem tidligere.
takke høyre for? for noe sprøyt! Arbeiderpartiet la seg taktiskt på et relativt strengt nivå på vilkårene sånn at Høyre skulle få noe å forhandle om. Og jammen meg beit Høyre på åtet også. agn, sluk og søkke laaaangt nedi maven.
Kriminell. MotBaard skrev:Taksering telco. Formteinum skrev:Systemutvikler telco. Motstander.bambadoo skrev:Hva jobber dere med og er dere for eller mot?
Du må ikke glemme at det faktisk ikke forekommer kommunikasjon uten to parter. Det kreves garantert ikke mistanke mot begge parter. Dersom jeg blir kjent med noen som er mistenkt for å ha utført en alvorlig kriminell handling uten at jeg vet om det risikerer jeg allikevel å få all min trafikk kartlagt og analysert fordi jeg er i vedkommendes nettverk.BT skrev:Dette er grundig drøftet i NOUen. Å hente ut trafikkdata sidestilles med ransakelse av bolig. Det er derfor det kreves:vredensgnag skrev:Ap og H har nå valgt å tilsidesette denne Grunnlovsbestemmelsen:
§ 102.
Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde.
1. Rettslig kjennelse for å kunne hente ut data
2. Konkret mistanke mot personen det gjelder
3. Minimum strafferamme på 4 år, 3 år for organsiert kriminalitet
Og til kommentaren lenger opp om at Storberget dikteres av politiet - politiet ville absolutt ikke ha det sånn. Jf. politiets høringsuttalelse.
Si meg hvem du omgås så skal jeg fortelle deg hvem du er !Snickers-is skrev:Du må ikke glemme at det faktisk ikke forekommer kommunikasjon uten to parter. Det kreves garantert ikke mistanke mot begge parter. Dersom jeg blir kjent med noen som er mistenkt for å ha utført en alvorlig kriminell handling uten at jeg vet om det risikerer jeg allikevel å få all min trafikk kartlagt og analysert fordi jeg er i vedkommendes nettverk.
Vet du min venn, det håper sannelig jeg også !Snickers-is skrev:Jeg håper det var ironi i det innlegget der![]()
Fra min side; JA!bambadoo skrev:Ironi i det siste innlegget også?
Naturligvis. Når politiet etterforsker en mistenkt undersøker de som regel hvem de har vært i kontakt med. Vi har da sett Derreck...Snickers-is skrev:Du må ikke glemme at det faktisk ikke forekommer kommunikasjon uten to parter. Det kreves garantert ikke mistanke mot begge parter. Dersom jeg blir kjent med noen som er mistenkt for å ha utført en alvorlig kriminell handling uten at jeg vet om det risikerer jeg allikevel å få all min trafikk kartlagt og analysert fordi jeg er i vedkommendes nettverk.BT skrev:Dette er grundig drøftet i NOUen. Å hente ut trafikkdata sidestilles med ransakelse av bolig. Det er derfor det kreves:vredensgnag skrev:Ap og H har nå valgt å tilsidesette denne Grunnlovsbestemmelsen:
§ 102.
Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde.
1. Rettslig kjennelse for å kunne hente ut data
2. Konkret mistanke mot personen det gjelder
3. Minimum strafferamme på 4 år, 3 år for organsiert kriminalitet
Og til kommentaren lenger opp om at Storberget dikteres av politiet - politiet ville absolutt ikke ha det sånn. Jf. politiets høringsuttalelse.
De går nok over til større bruk av samfunnstraff. Og da blir det i form av "Virtuelle fengselsceller" på Facebook.BT skrev:Neste sak: hvordan få nok fengselsceller...
Forbud mot kontakt med "venner". Rene isolatet.Spiralis skrev:De går nok over til større bruk av samfunnstraff. Og da blir det i form av "Virtuelle fengselsceller" på Facebook.BT skrev:Neste sak: hvordan få nok fengselsceller...
Gjestemedlem skrev:.............. Alle data blir lagret. Da har man hjemmel i ettertid for ytterligere å straffe personen hvis det viser seg at den bryter reglene.
AP går inn for veto mot postdirektivet. Man har nå fått den absurde situasjonen at Norge godtar DLD men bruker reservasjonsretten mot postdirektivet, snakk om å velge sine slag med omhu.Nifelheim skrev:postdirektivet er noe styggedom det også. At AP velger vekk kolera er å forstå. At de stemmer for pest derimot er vanskelig å skjønne.HC skrev:Det skulle ikke forundre meg om det blir vanskeligere å få igjennom postdirektivet enn datalagringsdirektivet.
Det ser ut som det er et flertall i AP mot postdirektivet. Vi kan få en situasjon hvor Norge velger å gå imot Brussel når det gjelder noe så ubetydelig som postdirektivet men føyer oss villig når det kommer til det massive overgrepet som datalagringsdirektivet representerer. For en absurd situasjon det vil være, det er ok å være under konstant overvåking men det er krise å måtte betale en femmer mer for å sende brev fra Oslo til Hammerfest enn fra Oslo til Halden.
Tror det ikke før jeg får se det at AP går imot postdirektivet. Alt som kommer fra EU skal tas imot med åpne armer.
Ja det er fullstendig absurd. Å sette hele befolkningen på brev- og besøkskontroll er helt uproblemetisk, men konkurranse i postnæringen er forferdelig og må stoppes.HC skrev:AP går inn for veto mot postdirektivet. Man har nå fått den absurde situasjonen at Norge godtar DLD men bruker reservasjonsretten mot postdirektivet, snakk om å velge sine slag med omhu.
Kan jeg lese ut av dette at du begynner å bli mer skeptisk til globaliseringen? Isåfall velkommen i klubbenGjestemedlem skrev:Ja det er fullstendig absurd. Å sette hele befolkningen på brev- og besøkskontroll er helt uproblemetisk, men konkurranse i postnæringen er forferdelig og må stoppes.HC skrev:AP går inn for veto mot postdirektivet. Man har nå fått den absurde situasjonen at Norge godtar DLD men bruker reservasjonsretten mot postdirektivet, snakk om å velge sine slag med omhu.
Hvorvidt postdirektivet innføres eller ikke spiller forøvrig ikke så stor rolle lenger. Innføringen av Stasidirektivet har vist så altfor tydelig hvor farlig EØS er for Norge.
Vi bør nå avvikle EØS-avtalen fullstendig, og reversere direktivene vi er blitt påtvunget.
Ja, nå kan høyre angre på at de pressa gjennom Stasidirektivet. Vetoretten kommer alikevel til å bli brukt, bare på et annet direktiv.HC skrev:AP går inn for veto mot postdirektivet. Man har nå fått den absurde situasjonen at Norge godtar DLD men bruker reservasjonsretten mot postdirektivet, snakk om å velge sine slag med omhu.
Nå har jeg lest kommentaren til Kathrine Aspaas i Aftenposten tre ganger og er fortsatt i tvil om det er hun som er så genial at jeg ikke forstår henne eller om hun både sauser sammen globale utviklingstrekk med private forhold, og snur hele problemstillingen på hodet. Det siste kan sant nok være sunt noen ganger, men kanskje ikke når konklusjonen er like "skrudd".Skal vi altså fortsette å skjule oss? Fortsette å frykte avsløringen? Luske rundt i livet med en fasade som gjør oss sinte, triste og ensomme?
Nei, vi skal jo ikke det.
Vi skal lufte ut. Møte hverandre på nytt. Slutte selvmedisineringen inn i alkoholisme og kronisk sarkasme. Bli frie mennesker.
Jeg kan ikke annet enn å lese dette som annet enn det gamle "har du ikke noe å skjule så har du ikke noe å være redd for"...bare dratt ut i det absurde. Som et 70-talls blomsterbarn ivrer hun for at den felles og absolutte åpenhet skal gi lykke og gode liv uten ondskap, mistro, rasisme, kriminalitet eller tabuer.De fleste av oss legger igjen hundrevis av elektroniske spor i måneden og flere vil det bli. Vi kjøper vin, flybilletter, sender mail, chatter harmløs og hverdagslig informasjon.
Det er når vi begynner å skjule oss at bjellene begynner å ringe både for oss selv og for omgivelsene.
«Fremtidens jakt på kriminelle vil bli jakten på dem som ikke legger igjen spor», sier sikkerhetsingeniør og fremtidsforsker Steinthor Bjarnason i den amerikanske IT-giganten Cisco.
Slik kan en del av politiarbeidet bli snudd på hodet fra å følge spor til å følge sporløshet.
...........................
Den åpenheten som datalagringsdirektivet legger opp til, vil bli en generell øvelse i tillit til det samfunnssystemet vi har laget oss.
Dersom vi våger å tro på våre egne demokratiske prosesser, kan vi få stor glede av de mulighetene som datalagringen gir oss.
Elektronisk sporbarhet for ikke å si sporløshet er gull for alle som ønsker korrupsjon, skatteparadiser og maktmisbruk i lukkede rom til livs.
På samme måte som nye generasjoner nå sprenger grenser og lukkede rom i Egypt og Libya, vil det med tiden bli mulig å kreve innsyn i det globale næringslivets lukkede bøker.
Kommentaren til Aspaas er usammenhengende, forvirrende og komplett ulogisk. Hva skal egentlig til for å få en kommentar på trykk i en av Norges største aviser? Dette er knapt skolestilnivå.Trane skrev:
Sånn umiddelbart syntes jeg også at kommentaren var interessant, en ny vinkling på saken, men da jeg forsøkte å finne sammenhengen fremstod det som alt annet enn reflektert. Mulig jeg har misforstått henne fullstendig, men som jeg avsluttet, du må gjerne hjelpe meg i å se det geniale i det hun skriver.BT skrev:Merkelig, jeg synes den kommentaren var reflektert og interessant.
Men så er jeg som kjent uendelig naiv.
Trane skrev:Jævler !
At jeg noensinne skulle kunne bli, nærmest ord for ord, enig med Anne Holt....vart litt skræmt no, ja !
![]()
Partiledelsen i AP ønsket jo å trumfe gjennom postdirektivet også på lik linje som de trumfet gjennom DLD.Geir Kristiansen skrev:Hele situasjonen med DLD og Postlagringsdirektivet er helt absurd. Etter å ha sett programmet med Ketil Lund og hans syn på DLD så blir dette rett og slett skremmende. Jeg begynner virkelig å lure på hva AP og Høyre tenkte på når de fikk dette gjennom. Det kan ikke være en av dem som har tatt Lundkommisjonen alvorlig.
Med tanke på mulighetene til overvåkning nå kontra tidligere så skal det bli skikkelig skandale når neste kommisjon må opprettes for å undersøke hva disse opplysningene har blitt benyttet til.
Dette var vel nettopp et sentralt argument for Nei-bevegelsen. Og nå har de fått den beste "told you so!" de kunne drømme om i DLD. Det forundrer meg litt at jeg ikke har hørt hverken SP eller SV bruke de ordene.Morpheus skrev:Kan jeg lese ut av dette at du begynner å bli mer skeptisk til globaliseringen? Isåfall velkommen i klubbenGjestemedlem skrev:Ja det er fullstendig absurd. Å sette hele befolkningen på brev- og besøkskontroll er helt uproblemetisk, men konkurranse i postnæringen er forferdelig og må stoppes.HC skrev:AP går inn for veto mot postdirektivet. Man har nå fått den absurde situasjonen at Norge godtar DLD men bruker reservasjonsretten mot postdirektivet, snakk om å velge sine slag med omhu.
Hvorvidt postdirektivet innføres eller ikke spiller forøvrig ikke så stor rolle lenger. Innføringen av Stasidirektivet har vist så altfor tydelig hvor farlig EØS er for Norge.
Vi bør nå avvikle EØS-avtalen fullstendig, og reversere direktivene vi er blitt påtvunget.. Det er helt vanvittig at Norge nærmest fungerer som en Vasallstat under Brussel. Befolkningen i Norge må f.eks godta at vi får skyhøye priser på strøm fordi EU har besluttet at 20% av strømmen de skal bruke skal være grønn slik at vi må eksportere strøm til EU. Videre er vi bundet av klimatraktater som hindrer oss å ha gasskraftverk selv, samt at vi må elektrifisere norsk sokkel for å komme under visse Co2 krav. La meg ikke komme inn på unødvendig høye bensinpriser eller matsminke-direktivet vi slukte...
Jeg må tilstå at jeg falt litt av da jeg forsøkte å forstå hvilken betydning det ville hatt for datalagringsdirektivet om hun ikke hadde tatt disse pillene. Det nærmeste jeg kom var dette:Trane skrev:
Anne Holt mener jo at Aspaas burde vært kneblet. Jeg trodde Holt var for ytringsfrihet.mteinum skrev:Anne Holt, ikke fullt så stødig herremann, har også store problemer med dette "forsvaret"
http://iloapp.anneholt.org/blog/www?Home&post=13