- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.016
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Det har vært ganske sterke krav til legitimering på internettkafeer i Europa i mange år. Kan ikke huske å ha sluppet unna uten pass i Roma.
Saken er av ganske prinsipiell natur. Det er også påfallende at 26 sider diskusjon ikke har resultert i ett eneste holdbart argument for DLD.BT skrev:Jeg må si jeg er imponert over evnen til å se dybden og nyansene i saken det gjelder.
DLD handler om en avveining, å finne balansen mellom personvern og rettsikkerhet mot å gi politiet verktøy til å utføre sitt mandat.Slubbert skrev:Saken er av ganske prinsipiell natur. Det er også påfallende at 26 sider diskusjon ikke har resultert i ett eneste holdbart argument for DLD.BT skrev:Jeg må si jeg er imponert over evnen til å se dybden og nyansene i saken det gjelder.
Ja det er neste steg. Det er allerede forbud å snakke i mobiler som ikke er i registrene.bambadoo skrev:Avinor er ingen ISP og er ikke underlagt DLD. Men ISP'en til Avinor er.... De har avtale med Telenor.
Gratis helt åpne nett vil nok forsvinne med lov. Det blir krav til en eller annen form for autentisering.
Deres simkort, åpent via Wifi. Har mobilt bredbånd med Wifi selv, og det er jo helt som ethvert annet trådløst nettverk. Bare å låse opp så kan alle logge seg på gratis.bambadoo skrev:Men det er knyttet opp mot simkort.
Ja, så lenge det er lov. Som sagt er det allerede naboland som innfører forbud mot åpne nett, og det er nok bare et tidsspørsmål før Erna og stasikameratene presenterer oss for nødvendigheten av et forbud her i Norge også. Vi kan jo ikke være noe dårligere. Men det kan jo hende de venter til det blir et EU-direktiv. Da har de ikke annet valg enn å bøye seg duknakket om de vil eller ikke, for der våger de ikke å opponere.baluba skrev:Deres simkort, åpent via Wifi. Har mobilt bredbånd med Wifi selv, og det er jo helt som ethvert annet trådløst nettverk. Bare å låse opp så kan alle logge seg på gratis.bambadoo skrev:Men det er knyttet opp mot simkort.
StorbritanniaBT skrev:Hvor er det innført forbud mot åpne nett?
Nei, jeg er jo så steike dum at jeg leser NOUer og lovforslag i stedet for å danne meg et fiendebilde om hvor ille det er mulig å få det en gang i framtiden for så å kjempe imot med alle ufine midler. Ikke rart ingen vil diskutere fakta i DLD med meg.Gjestemedlem skrev:StorbritanniaBT skrev:Hvor er det innført forbud mot åpne nett?
Digital Economy Act 2010
søk litt så finner du info om implikasjonene
http://www.zdnet.co.uk/news/networking/2010/02/26/open-wi-fi-outlawed-by-digital-economy-bill-40057470/
http://www.computing.co.uk/ctg/feature/1895935/wi-fi-digital-economy-act-how-worried-users
Jeg regner med at du igjen vil finne alt dette fullstendig uproblematisk, og ikke kommer til å forstå noen ting av hvorfor folk kan være motstandere av dette.
Jeg er ikke for DLD, jeg søker bare argumenter for de forskjellige aspekter.Slubbert skrev:Det fremstår ikke som annerledes i dagslys.Delle skrev:Les spørsmålet en gang til i dagslys..(Slubbert skrev:Jeg finner det overveldende lite sannsynlig at et konglomerat av terrorister, pedofile og nynazister er kapable til å slå seg sammen og gjennomføre et vellykket statskupp, og dergjennom frarøve oss våre borgerrettigheter.Men spørsmålet var altså:
Hvilke rettigheter er det egentlig som er truet av DLD, som ikke også kan trues av de krefter DLD kan beskytte oss mot?)
På hvilket grunnlag er du positiv til at det skal lagres info om hvor alle er til enhver tid og hvem de kommuniserer med? Og hvor langt er du villig til å strekke den på dette grunnlaget? Samtaleinnhold? Elektrisk fotlenke på alle?
Nei. Personvern og rettssikkerhet er menneskerettigheter; de er universelle og ukrenkelige, det finnes ingen "balansegang" med mindre du ønsker å undergrave menneskerettserklæringen. Politiet skal ikke ha "verktøy" eller adgang til å bryte menneskerettighetene, dette definerer forskjellen mellom frie og totalitære samfunn. Statens eksisterer for å beskytte våre rettigheter, ikke ta dem fra oss.BT skrev:DLD handler om en avveining, å finne balansen mellom personvern og rettsikkerhet mot å gi politiet verktøy til å utføre sitt mandat.
"Forslagene til endringer i lovgivningen i forbindelse med lagringsplikt for tele- og internettrafikkdata fremstilles av forslagsstillerne som en styrking av personvernet, i første rekke på grunn av strenge regler knyttet til lagringen av trafikkdataene. Datatilsynet er ikke enig i en slik vurdering. Det finnes allerede et strengt regelverk med hensyn til de trafikkdata som teleaktørene lagrer i dag. (...) Mange av de punktene som er fremforhandlet mellom partene er allerede implementert i norsk rett. Det foreligger allerede en uomtvistelig sletteplikt i dag. Det er for lengst også innført en konsesjonsplikt for teleaktørene. Videre har Datatilsynet hjemmel til å kreve kryptering og ilegge bøter og overtredelses-gebyr når virksomheter bryter personvernlovgivningen."Argumentet for et direktiv er enkelt - denne grensegangen bør være krystallklar og nedfelt i lovs form, og det må være gode kontrollrutiner mot misbruk.
Ingenting skal lagres, det er sletteplikt for personopplysninger. Leverandører må logge feks mobilbruk for å utstede riktige regninger, men i det faktura er utsendt skal data slettes umiddelbart. Sletteplikten burde blitt strammet inn, og hvis avregning ikke er basert på bruk burde personopplysninger aldri lagres uten samtykke. Personvern betyr at ingen har adgang til mine personopplysninger med mindre jeg samtykker.Det interessante er hvor grensene skal gå. Hva skal lagres, hvem skal lagre, hvor lenge, hvem godkjenner tilgangen, etter hvilke kriterier, hvordan sikre data mot misbruk, når skal folk få vite at politiet har innhentet data, osv.
Det prinsipielle argumentet mot DLD er at det muliggjør og legitimerer, ja endog påbyr, en vilkårlig innblanding i enkeltmenneskers privatliv og at dette bryter med individets grunnleggende rettigheter.Delle skrev:Jeg er ikke for DLD, jeg søker bare argumenter for de forskjellige aspekter.Slubbert skrev:Det fremstår ikke som annerledes i dagslys.Delle skrev:Les spørsmålet en gang til i dagslys..(Slubbert skrev:Jeg finner det overveldende lite sannsynlig at et konglomerat av terrorister, pedofile og nynazister er kapable til å slå seg sammen og gjennomføre et vellykket statskupp, og dergjennom frarøve oss våre borgerrettigheter.Men spørsmålet var altså:
Hvilke rettigheter er det egentlig som er truet av DLD, som ikke også kan trues av de krefter DLD kan beskytte oss mot?)
På hvilket grunnlag er du positiv til at det skal lagres info om hvor alle er til enhver tid og hvem de kommuniserer med? Og hvor langt er du villig til å strekke den på dette grunnlaget? Samtaleinnhold? Elektrisk fotlenke på alle?
Spørsmålet som er uthevet øverst er ikke besvart, ikke av deg og ikke av noen andre.
Som du kanskje har lagt merke til er de fleste, men desverre ikke alle, innleggene mine avsluttet med
Mih (Med ironisk hilsen)
Hvis direktivet viser seg å ha null innvirkning på politiets evne til å oppklare forbrytelser vil du da være motstander av direktivet?BT skrev:DLD handler om en avveining, å finne balansen mellom personvern og rettsikkerhet mot å gi politiet verktøy til å utføre sitt mandat.Slubbert skrev:Saken er av ganske prinsipiell natur. Det er også påfallende at 26 sider diskusjon ikke har resultert i ett eneste holdbart argument for DLD.BT skrev:Jeg må si jeg er imponert over evnen til å se dybden og nyansene i saken det gjelder.
Jeg jobber innen IT (drift, utvikling og arkitektur) og er sterkt imot DLD. Min motstand er først og fremst av prinsipiell art men jeg vet også hvor vanskelig (egentlig umulig) det er å få dette 100% sikkert samt at kostnadene i kroner og øre ved innføring av direktivet vil være meget store.bambadoo skrev:En ting. Fagpersonell er absolutt ikke tatt hensyn til i denne debatten. Jeg jobber innen IT og IT drift/ledelse. Har ikke møtt en fagperson som er for dette. Burde jo si noe?
Hva jobber dere med og er dere for eller mot?
Systemutvikler telco. Motstander.bambadoo skrev:Hva jobber dere med og er dere for eller mot?
Klart det er en balansegang. Det finnes grader av personvern og rettsikkerhet.Slubbert skrev:Nei. Personvern og rettssikkerhet er menneskerettigheter; de er universelle og ukrenkelige, det finnes ingen "balansegang" med mindre du ønsker å undergrave menneskerettserklæringen. Politiet skal ikke ha "verktøy" eller adgang til å bryte menneskerettighetene, dette definerer forskjellen mellom frie og totalitære samfunn. Statens eksisterer for å beskytte våre rettigheter, ikke ta dem fra oss.BT skrev:DLD handler om en avveining, å finne balansen mellom personvern og rettsikkerhet mot å gi politiet verktøy til å utføre sitt mandat.
Ja, de har rett i at det er ikke store endringer i lovverket som skal gjennomføres."Forslagene til endringer i lovgivningen i forbindelse med lagringsplikt for tele- og internettrafikkdata fremstilles av forslagsstillerne som en styrking av personvernet, i første rekke på grunn av strenge regler knyttet til lagringen av trafikkdataene. Datatilsynet er ikke enig i en slik vurdering. Det finnes allerede et strengt regelverk med hensyn til de trafikkdata som teleaktørene lagrer i dag. (...) Mange av de punktene som er fremforhandlet mellom partene er allerede implementert i norsk rett. Det foreligger allerede en uomtvistelig sletteplikt i dag. Det er for lengst også innført en konsesjonsplikt for teleaktørene. Videre har Datatilsynet hjemmel til å kreve kryptering og ilegge bøter og overtredelses-gebyr når virksomheter bryter personvernlovgivningen."Argumentet for et direktiv er enkelt - denne grensegangen bør være krystallklar og nedfelt i lovs form, og det må være gode kontrollrutiner mot misbruk.
http://www.datatilsynet.no/templates/Page____3820.aspx
Og folk sier jeg er naiv.Ingenting skal lagres, det er sletteplikt for personopplysninger. Leverandører må logge feks mobilbruk for å utstede riktige regninger, men i det faktura er utsendt skal data slettes umiddelbart. Sletteplikten burde blitt strammet inn, og hvis avregning ikke er basert på bruk burde personopplysninger aldri lagres uten samtykke. Personvern betyr at ingen har adgang til mine personopplysninger med mindre jeg samtykker.Det interessante er hvor grensene skal gå. Hva skal lagres, hvem skal lagre, hvor lenge, hvem godkjenner tilgangen, etter hvilke kriterier, hvordan sikre data mot misbruk, når skal folk få vite at politiet har innhentet data, osv.
Det lagres enormt, så hvorfor skal vi da trenge mer?BT skrev:Og folk sier jeg er naiv.
Har du anelse om hvor mye som lagres om deg?
Enhver banktransaksjon, helseopplysninger, bruk av offentlige tjenester, rettslige tjenester, you name it.
Lenger, ikke mer.mteinum skrev:Det lagres enormt, så hvorfor skal vi da trenge mer?BT skrev:Og folk sier jeg er naiv.
Enhver banktransaksjon, helseopplysninger, bruk av offentlige tjenester, rettslige tjenester, you name it.
Lenger OG merBT skrev:Lenger, ikke mer.mteinum skrev:Det lagres enormt, så hvorfor skal vi da trenge mer?BT skrev:Og folk sier jeg er naiv.
Som sagt, for at politiet skal bedre løse sitt mandat.
Nå har jeg ikke sagt at jeg er enig i hele DLD.
Jeg mener bare vi burde diskutere det reelle innholdet istedet for å se på DLD som atomavfall.
Majoriteten av de data som benyttes av ssb er ikke personrelatert, men fullstendig anononyme gruppetall, så det blir en litt feilaktig sammenligning.BT skrev:Se litt på ssb.no. All statistikk der er hentet fra personpopplysninger om oss.
Alt statistikkgrunnlag om befolkning, helse, sosial og kriminlaitet, utdanning, personlig økonomi og boforhold, arbeidsliv, yrkesdeltaking og lønn er knyttet til personnummer, med unntak av forbruk.Honkey-Chateau skrev:Majoriteten av de data som benyttes av ssb er ikke personrelatert, men fullstendig anononyme gruppetall, så det blir en litt feilaktig sammenligning.
Nei, jeg tror vel egentlig ikke det, selv om det er jo lov å håpe..HC skrev:Tror du DLD fjernes hvis det avdekkes at det ikke oppklares flere kriminalsaker enn hva som var tilfellet før innføringen av direktivet?
Hva mer?HC skrev:Lenger OG merBT skrev:Lenger, ikke mer.mteinum skrev:Det lagres enormt, så hvorfor skal vi da trenge mer?BT skrev:Og folk sier jeg er naiv.
Jeg mener bare vi burde diskutere det reelle innholdet istedet for å se på DLD som atomavfall.
Begge sakene handler jo om akkurat det samme. Det skal være ulovlig å være anonym. Det skal ikke være mulig å poste meldinger, kontakte journalister, delta i forum, eller sogar lese slike uten at staten skal vite om det. Den engelske loven er kommet på plass for at ikke mennesker skal få kunne kommunisere uten at staten kjenner deres lokalitet og identitet, og DLD er på samme måte kommet på plass for for at ikke vi heller skal få lov til å ha deler av livet som ikke staten kan få innsyn i hvis de skulle finne en grunn til det.BT skrev:Nei, jeg er jo så steike dum at jeg leser NOUer og lovforslag i stedet for å danne meg et fiendebilde om hvor ille det er mulig å få det en gang i framtiden for så å kjempe imot med alle ufine midler. Ikke rart ingen vil diskutere fakta i DLD med meg.
http://stoppdld.no/kunnskapsbanken/hva-skal-lagres/BT skrev:Hva mer?HC skrev:Lenger OG merBT skrev:Lenger, ikke mer.mteinum skrev:Det lagres enormt, så hvorfor skal vi da trenge mer?BT skrev:Og folk sier jeg er naiv.
Jeg kan også gjenta ting, dog med lite håp om at det hjelper.Gjestemedlem skrev:Begge sakene handler jo om akkurat det samme. Det skal være ulovlig å være anonym. Det skal ikke være mulig å poste meldinger, kontakte journalister, delta i forum, eller sogar lese slike uten at staten skal vite om det. Den engelske loven er kommet på plass for at ikke mennesker skal få kunne kommunisere uten at staten kjenner deres lokalitet og identitet, og DLD er på samme måte kommet på plass for for at ikke vi heller skal få lov til å ha deler av livet som ikke staten kan få innsyn i hvis de skulle finne en grunn til det.BT skrev:Nei, jeg er jo så steike dum at jeg leser NOUer og lovforslag i stedet for å danne meg et fiendebilde om hvor ille det er mulig å få det en gang i framtiden for så å kjempe imot med alle ufine midler. Ikke rart ingen vil diskutere fakta i DLD med meg.
Jeg kan jo bare minne om at det var den samme regjeringen som for en tid tilbake ville gjøre det strengt forbudt ved lov å kritisere religioner eller religiøse forestillinger. Mon tro om strafferammen de de så for seg var under eller over den som foreløpig kreves for fullt innsyn i lagrede data og personlig informasjon?
Den linken svarer ikke på spørsmålet.HC skrev:http://stoppdld.no/kunnskapsbanken/hva-skal-lagres/BT skrev:Hva mer?HC skrev:Lenger OG merBT skrev:Lenger, ikke mer.mteinum skrev:Det lagres enormt, så hvorfor skal vi da trenge mer?BT skrev:Og folk sier jeg er naiv.
Det er ikke så mange måneder siden det kongelige norske hoffpoliti avd. Hedmark ville skaffe seg rettslig tilgang til IP-adressene til enkelte forumdeltakere hos Aller internett, heldigvis fikk de den gang avslag.BT skrev:Det er ikke straffbart å poste meldinger.
Det er ikke straffbart å kontakte journalister.
Det er ikke straffbart å delta på forum.
Det er ikke straffbart å ha et privatliv.
Spørsmålet er hvem som er best egnet til å avgjøre når politiet skal få tilgang til trafikkdata, leverandørene eller rettsvesenet. I dag er det leverandørene, som kan overprøves av rettsvesenet dersom de nekter. Med DLD kreves alltid rettslig kjennelse.ErosLoveking skrev:Det er ikke så mange måneder siden det kongelige norske hoffpoliti avd. Hedmark ville skaffe seg rettslig tilgang til IP-adressene til enkelte forumdeltakere hos Aller internett, heldigvis fikk de den gang avslag.BT skrev:Det er ikke straffbart å poste meldinger.
Det er ikke straffbart å kontakte journalister.
Det er ikke straffbart å delta på forum.
Det er ikke straffbart å ha et privatliv.
I lys av Treholt-saken og de norske USA-agentene som har lekt Hardyguttene rundt om i Oslo, tviler jeg veldig sterkt på om nidkjære "samfunnsbeskyttere" klarer å holde seg unna muligheten til å overvåke utvalgte journalister.
Jeg tror ikke vi kan forvente at det oppklares flere kriminalsaker etter at DLD innføres.Delle skrev:Nei, jeg tror vel egentlig ikke det, selv om det er jo lov å håpe..HC skrev:Tror du DLD fjernes hvis det avdekkes at det ikke oppklares flere kriminalsaker enn hva som var tilfellet før innføringen av direktivet?
Mvh
Hva er da argumentet?BT skrev:Jeg tror ikke vi kan forvente at det oppklares flere kriminalsaker etter at DLD innføres.Delle skrev:Nei, jeg tror vel egentlig ikke det, selv om det er jo lov å håpe..HC skrev:Tror du DLD fjernes hvis det avdekkes at det ikke oppklares flere kriminalsaker enn hva som var tilfellet før innføringen av direktivet?
Mvh