Politikk, religion og samfunn Overvåkningssamfunnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Spiralis skrev:
    Edit:
    Ser at BT kom i mellom her, men på et vis gjør hans innvending bare at jeg blir styrket i troen på at undertegnede, Trane, HC og Parelius har rett ! :D
    Innvending? At jeg synes kommentaren var interessant betyr ikke at jeg er enig i innholdet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    baluba skrev:
    Morpheus skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    HC skrev:
    AP går inn for veto mot postdirektivet. Man har nå fått den absurde situasjonen at Norge godtar DLD men bruker reservasjonsretten mot postdirektivet, snakk om å velge sine slag med omhu.
    Ja det er fullstendig absurd. Å sette hele befolkningen på brev- og besøkskontroll er helt uproblemetisk, men konkurranse i postnæringen er forferdelig og må stoppes.

Hvorvidt postdirektivet innføres eller ikke spiller forøvrig ikke så stor rolle lenger. Innføringen av Stasidirektivet har vist så altfor tydelig hvor farlig EØS er for Norge.

Vi bør nå avvikle EØS-avtalen fullstendig, og reversere direktivene vi er blitt påtvunget.
    Kan jeg lese ut av dette at du begynner å bli mer skeptisk til globaliseringen? Isåfall velkommen i klubben :). Det er helt vanvittig at Norge nærmest fungerer som en Vasallstat under Brussel. Befolkningen i Norge må f.eks godta at vi får skyhøye priser på strøm fordi EU har besluttet at 20% av strømmen de skal bruke skal være grønn slik at vi må eksportere strøm til EU. Videre er vi bundet av klimatraktater som hindrer oss å ha gasskraftverk selv, samt at vi må elektrifisere norsk sokkel for å komme under visse Co2 krav. La meg ikke komme inn på unødvendig høye bensinpriser eller matsminke-direktivet vi slukte...
    Dette var vel nettopp et sentralt argument for Nei-bevegelsen. Og nå har de fått den beste "told you so!" de kunne drømme om i DLD. Det forundrer meg litt at jeg ikke har hørt hverken SP eller SV bruke de ordene.
    Det er et minst like sentralt argument for ja-siden. Står vi utenfor har vi minimal innflytelse på de beslutngene som tas i Brüssel.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Det er et minst like sentralt argument for ja-siden. Står vi utenfor har vi minimal innflytelse på de beslutngene som tas i Brüssel.
    Ja det er helt riktig. Det er et sentralt argument for begge sider.

Det viser med all tydelighet hvor feil EØS-avtalen er for det norske demokratiet.

Vi bør ta en beslutning som enten innebærer fullt medlemskap, som også innebærer medinnflytelse, eller en ren handelsavtale som ikke pålegger oss andre direktiver enn de som direkte påvirker tilgangen til det europeiske marked.

I dag er EØS-avtalen blitt et monster. Og våre politikere ekspederer ordrer og pålegg fra Brussel med ekspressfart, uansett hva innholdet er. Alvoret og omfanget illustreres av at vi til nå ikke har reservert oss mot et eneste av direktivene. Ikke ett eneste.

Stasidirektivet bør være en virkelig vekker for folk i denne sammenhengen. Vi har i dag en situasjon der våre to store partier automatisk aksepterer alt som besluttes av EU. Og det på tross av at det norske folk har sagt nei til EU to ganger allerede.

Men vi er lydige og underdanige som alltid. Høflige og duknakkede. For politikerne vet nok best og vil bare vårt eget beste.

Jeg har selv vært tilhenger av medlemsskap i EU, og stemte for i 94. Men nå er prisen blitt for høy, og vi må hoppe av dette toget før det kjører i grøften med resten vi har igjen av selvråderett.

Stasidirektivet var et vendepunkt for min del. Dette vil jeg ikke at vi skal være med på lenger.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Men Gjestemedlem, EØS er jo hvordan Administrasjonspartiet og Merkantilistene fikk gjennom EU-samarbeid til tross for to folkeavstemninger mot? Det kan vi vel ikke gjøre om? Tenk på alle de norske EU-byråkratene, lobbyistene og politikerne i Brüssel nå, hvor skulle de gjort av seg?

:D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Så udugelig som dere tilsynelatende synes norske politikere er burde dere jo vært fornyd med at Norge er under EU-administrasjon...

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Så udugelig som dere tilsynelatende synes norske politikere er burde dere jo vært fornyd med at Norge er under EU-administrasjon...
    Jeg syns faktisk at norske politikere er framifrå. Enorme midler avsatt til fremtidig velferd, og det krangles om bagateller mens jernbane- og veinett forfaller og strømprisene fyker i været og tollbarrierer sikrer faste, høye matpriser mens landet oversvømmes av velferdsinnvandrere og nordmenn flest melder seg ut av arbeidslivet og går over på ulike stønadsordninger.

What's not to like?

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Gjestemedlem skrev:
    Stasidirektivet var et vendepunkt for min del. Dette vil jeg ikke at vi skal være med på lenger.
    Welcome to the dark side. We've been waiting for you. 8)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    mteinum skrev:
    Anne Holt, ikke fullt så stødig herremann, har også store problemer med dette "forsvaret"

http://iloapp.anneholt.org/blog/www?Home&post=13
    Anne Holt mener jo at Aspaas burde vært kneblet. Jeg trodde Holt var for ytringsfrihet.
    Vi har vel opplevd det her også, at personer som hevder at de er forsvarere av den frie verden ønsker å kneble forumet på grunn av feil politiske holdninger.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Vi er redde for at DLD kan misbrukes av staten. Men kan DLD bidra til å sikre at vi ikke får de tilstandene vi frykter, siden det skal bidra til å avdekke kriminalitet også blant makthaverne?

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.278
    Torget vurderinger
    18
    baluba skrev:
    BT skrev:
    mteinum skrev:
    Anne Holt, ikke fullt så stødig herremann, har også store problemer med dette "forsvaret"

Anne Holt mener jo at Aspaas burde vært kneblet. Jeg trodde Holt var for ytringsfrihet.
    Vi har vel opplevd det her også, at personer som hevder at de er forsvarere av den frie verden ønsker å kneble forumet på grunn av feil politiske holdninger.
    Anne Holt var da ikke for knebling av Aspaas. Det er forskjell på knebling og å påpeke at Aspaas ikke akkurat holder Aftenposten kvalitet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Vi er redde for at DLD kan misbrukes av staten. Men kan DLD bidra til å sikre at vi ikke får de tilstandene vi frykter, siden det skal bidra til å avdekke kriminalitet også blant makthaverne?
    At også politkernes kommunikasjon blir overvåket og loggført kan nok medføre at de også blir mer varsom med hvem de våger å ringe til, snakke med, hvilken informasjon de innhenter og slikt. Men jeg kan vanskelig se at en slik frykt skal bidra til et mer åpent og tryggere demokrati.

Det at våre politikeres kommunikasjon bli loggført og lagret vil vel heller kunne karakteriseres som en stor fare for rikets sikkerhet. Det er jo private teleselskaper, mange av tittenteivarienten, som skal stå for denne lagringen i praksis, kanskje med servere i andre land. Dette er jo mer som en gavepakke til andre lands etteretningsorganisasjoner og kriminelle grupperinger, og ikke alle er ubetinget vennligsinnet til Norge heller.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.278
    Torget vurderinger
    18
    BT skrev:
    Vi er redde for at DLD kan misbrukes av staten.
    Det vil garantert skje, spørsmålene er kun hvordan og i hvilken utstrekning. Det finnes så vidt jeg vet ikke noe eksempel på at slik informasjon IKKE har vært misbrukt når den først er samlet inn og sammenstilt.

BT skrev:
    Men kan DLD bidra til å sikre at vi ikke får de tilstandene vi frykter, siden det skal bidra til å avdekke kriminalitet også blant makthaverne?
    Makthaverne skal bruke DLD mot seg selv? Jeg kan ikke se at DLD vil avdekke stort blant makteliten med mindre man åpner for at pressen og folk flest får tilgang til de data som er samlet inn.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    HC skrev:
    baluba skrev:
    BT skrev:
    mteinum skrev:

Anne Holt var da ikke for knebling av Aspaas. Det er forskjell på knebling og å påpeke at Aspaas ikke akkurat holder Aftenposten kvalitet.
    Jada, du har selvfølgelig rett i det. Jeg siktet mer til det demokratiske sinnelaget. Og det var ment å være flåsete fra min side. Jeg tar ikke hva enkeltpersoner mener i saken så alvorlig, så jeg reagerte bare lett på den posten jeg kommenterte.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Bruker politiet for lite ressurser på å avdekke korrupsjon og annen offentlig maktmisbruk?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Leste en kronikk forleden dag, og den gikk på at de som sitter i regjering, storting og et utall mennesker med sikkerhetskritiske jobber i forsvar og annen forvaltning måtte unntas DLD registrering. Det kunne jo være farlig for den nasjonale sikkerhet hvis registrerte opplysinger om slike folk kom på avveie! Det var nok ment ganske så ironisk men i all sin absurditet har det jo faktisk noe for seg, så det skulle jo ikke forundre meg om det blir gjort slik.

Time will show!

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Antall liker
    2.287
    Sted
    Tromsø
    Spiralis skrev:
    Leste en kronikk forleden dag, og den gikk på at de som sitter i regjering, storting og et utall mennesker med sikkerhetskritiske jobber i forsvar og annen forvaltning måtte unntas DLD registrering. Det kunne jo være farlig for den nasjonale sikkerhet hvis registrerte opplysinger om slike folk kom på avveie! Det var nok ment ganske så ironisk men i all sin absurditet har det jo faktisk noe for seg, så det skulle jo ikke forundre meg om det blir gjort slik.

Time will show!
    På samme måte som de må egne ordninger på de fleste områder. De lager nytt pensjonssystem vel vitende om at de ikke blir berørt i det hele tatt. De kan ikke engang ha den samme pensjonen som vanlige arbeidsfolk, de må nemlig ha maks opptjeningstid på 12 år kontra 40 for de fleste andre.

Det at noen skal unntas DLD er et like stort selvfølge som at de ikke skal inngå i samme system som den vanlige arbeider. Her er det snakk om et system som skal være så idiotsikkert at det ikke er noen grunn til bekymring, men ikke så sikkert at alle skal inngå i det. Det burde ringe en bjelle for noen om hvor dumt dette høres ut. Er vel en forkjemper for DLD eller to som kommer til å få døren i bakhodet hvis dette blir en realitet.

Arbeiderpartiet burde snart skifte navn til noe annet da de snart har kommet så fjernt fra arbeideren at kun en stjernekikkert kan gi nærkontakt. Nei, politikk er ikke enkelt. Enkelte saker er så kvalmende at en vanlig mann/kvinne som har vært ute i yrkeslivet ikke har mage for å drive på med dette. Er snart kun yrkespolitikere igjen med reell makt og de har mage til det meste.

G

Gjestemedlem

Gjest
    EFF to San Francisco Entertainment Commission: Don’t Turn SF into a Police State

http://www.eff.org/deeplinks/2011/04/eff-san-francisco-entertainment-commission-don-t

April 11th, 2011

News Update by Eva Galperin

UPDATE: At the request of Mayor Ed Lee, the San Francisco Entertainment Commission has decided to postpone discussion of the proposed rules until its next meeting. EFF will provide more details as they become available.

The city of San Francisco has a long history of political activism and cultural diversity, which could be in danger if the San Francisco Entertainment Commission has their way. The Electronic Frontier Foundation joined civil liberties and privacy groups in criticizing a proposal from the San Francisco Entertainment Commission that would require all venues with an occupancy of over 100 people to record the faces of all patrons and employees and scan their ID’s for storage in a database which they must hand over to law enforcement on request. If adopted, these rules would pose a grave threat to the rights of freedom of association, due process, and privacy in San Francisco.

EFF will also present comments in person at a public hearing on the evening of April 12th. If you are in San Francisco, please attend the hearing and speak out against this dangerous and short-sighted proposal or email your comments to Jocelyn.Kane@sfgov.org. See details.

Events with strong cultural, ideological, and political components are frequently held at venues that would be affected by these rules. Scanning the ID’s of all attendees at an anti-war rally, a gay night club, or a fundraiser for a civil liberties organization would have a deeply chilling effect on speech. Participants might hesitate to attend such events if their attendance were noted, stored, and made available on request to government authorities. This would transform the politically and culturally tolerant environment for which San Francisco is famous into a police state.

We are deeply disappointed in the San Francisco Entertainment Commission for considering such troubling, authoritarian, and poorly thought-out rules. The Commission should reject this attack on our most basic civil liberties. San Francisco cannot hope to remain a hub of cultural and political activity if we are stripped of our civil liberties the moment we walk through the door of a venue.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.764
    Torget vurderinger
    4
    Intet mindre enn skremmende at man i et land som slår seg på brystet og kaller seg frihetens og demokratiets forkjempere overhodet kan komme på tanken. Rett og slett et verktøy for kontroll av forsamlinger og et direkte angrep på forsamlingsretten. En av de viktigste borgerrettighetene i et fungerende demokrati og en avde første rettighetene som blir innskrenket når autoritære myndigheter i land vi ikke ønsker å sammenligne oss med strammer grepet om befolkningen.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Jacob Appelbaum i dagens næringsliv imorgen lørdag.

Må nok kjøpe det.

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    17
    Pga yrket kjører jeg en stor combibil som er registrert som lett lastebil.I kommunen har vi en bom som deler kommunen i to (nye bruer må vite) .En tur tur-retur koster meg da 640 kroner bare i bompassering.Rabattkort kan kjøpes for 7-8000 kroner for billigste passeringer.50 % (godt betalte dagpendlere er de som tar seg råd til det)
    Staten skal neiggu ikke greie å spore mine bevegelser så veldig mange ganger gjennom den bommen!
    Mvh Rune :)

V

vredensgnag

Gjest
    Det er verdensherredømme som gjelder!

Likte denne setningen fra Storberget vedr. Soloterrorister:

- Når det bare er én person som tenker på å gjøre kriminelle handlinger, er det vanskelig å avdekke. Risikoen for å bli oppdaget er mindre når du driver med noe på egen hånd, sier Storberget.

En lovendring vil gi PST mulighet til blant annet hemmelig ransaking hos personer de mener utgjør en trussel alene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det er verdensherredømme som gjelder!

Likte denne setningen fra Storberget vedr. Soloterrorister:

- Når det bare er én person som tenker på å gjøre kriminelle handlinger, er det vanskelig å avdekke. Risikoen for å bli oppdaget er mindre når du driver med noe på egen hånd, sier Storberget.

En lovendring vil gi PST mulighet til blant annet hemmelig ransaking hos personer de mener utgjør en trussel alene.
    Ja det er er logisk neste steg på veien mot ernasamfunnet. Og mer enn noe rettferdiggjør det total overvåkning av absolutt alle individer i riket. Tilknytning til noen organisasjon eller bevegelse med skumle hensikter er ikke lenger noe nødvendig kriterium. Du kan være din egen terroristorganisasjon, og da må Erna og Jens og deres utøvende ha fullt innsyn i hva du driver med, hvor du er, hva du leser, hvem du snakker med, hva dere snakker om, hva du bruker penger på, hvor du reiser og alle slike detaljer som vi til nå har sett på som tilhørende det private domene.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg sendte en link på Apple-saken på epost til et eplehode jeg kjenner som jeg har hatt litt diskusjoner med. Svaret var kjapt, tørt og konsist :

"Privacy is dead, get over it!!

Det var sikkert like mye bråk den gang fotografiapparatet var nytt også."

... da så. :-\

P

Parelius

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg sendte en link på Apple-saken på epost til et eplehode jeg kjenner som jeg har hatt litt diskusjoner med. Svaret var kjapt, tørt og konsist :

"Privacy is dead, get over it!!

Det var sikkert like mye bråk den gang fotografiapparatet var nytt også."

... da så. :-\
    Det vi skulle ha hatt var et DLD som førbød Apple (og andre likesinnede) å bedrive det de gjør. Hadde de enda gjort det til en valgmulighet, men nei… Sykt, spør du meg.

V

vredensgnag

Gjest
    Husker en tegnefilm jeg så da jeg var 13 eller 14 år gammel. Folk fikk implantert en sensor i hodet og denne ble jevnlig avlest. Ikke nødvendig nå som alle deler sine innerste tanker gjennom medier som er like åpne som postkort, samtidig som deres bevegelser registreres.
    Kafkas Prosessen handlet nok om en Soloterrorist - det måtte da være noe han hadde gjort galt.

Det var nylig en Social Media konferanse i Austin. En reporter reflekterte over at alle deltakerne var så travle med å blogge, twittre og følge andres blogger og twittring at de knapt nok var til stede på konferansen. Selv paneldeltakere ble jevnlig overrasket av spørsmål fordi de hadde vært travle med mobilen, og spørsmålene måtte gjentas.

Reporteren stusset spesielt over folk som stod i kø i over en time for å komme inn på et populært utested om kveldene. De blogget og twittret i køen. For å deretter stå og blogge og twittre inne på utestedet.

Det var såvidt folk hadde tid til å håndhilse før begge begynte å fortelle verden hvem de nå nettopp hadde møtt.
    Kanskje utvikler vi evnen til å la fingrene melde sitt mens vi likevel har oppmerksomheten rettet mot den vi snakker med?

Soloterrorist? Samfunn som skal beskytte oss mot døden, i alle former, er nok den største trusselen mot Livet.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.516
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    "(Dagbladet): Britiske sikkerhetseksperter har oppdaget et hemmelig program som ligger på nyere Iphoner og Ipader med 3G. Programmet kartlegger i detalj hvor du befinner deg med telefonen, skriver The Guardian.

«Vi kan samle informasjon om yrke, språk, postnummer, identifikasjon av enheter, sted og tidssone hvor et Apple-produkt blir brukt, slik at vi kan forstå kundeatferd og forbedre våre produkter, tjenester og reklame.»
    Stygg sak. Tror jeg holder meg til HTC en stund til.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.924
    Sted
    Trondheim
    Stygg og stygg, fru Blom. Dette har vært kjent i snart et år, og det er enkelt å gjøre noe med det.

1: Det lagres data i den filen hver gang man ber om stedstjenester, ikke ellers. Det lagres altså ikke data fortløpende. Hvis man slår av stedstjenester i telefonens instillinger, lagres disse dataene ikke. Så, Parelius, det er valgfritt.

2: Dataene sendes aldri noen sted. Apple bruker ikke dette for å kartlegge noe som helst omkring brukerne sine (i motsetning til hva Google gjør i sitt Android).

3: Hvis man ikke liker at datene lagres ukryptert, slår man bare på kryptering (riktignok ikke mulig på telefonen, bare på backup-kopien som lagres på datamaskinen din).

Jeg føler meg ikke så veldig overvåket av dette, akkurat.

G

Gjestemedlem

Gjest
    otare skrev:
    Stygg og stygg, fru Blom. Dette har vært kjent i snart et år, og det er enkelt å gjøre noe med det.

1: Det lagres data i den filen hver gang man ber om stedstjenester, ikke ellers. Det lagres altså ikke data fortløpende. Hvis man slår av stedstjenester i telefonens instillinger, lagres disse dataene ikke. Så, Parelius, det er valgfritt.

2: Dataene sendes aldri noen sted.

3: Hvis man ikke liker at datene lagres ukryptert, slår man bare på kryptering.

Jeg føler meg ikke så veldig overvåket av dette, akkurat.
    Nei, dette er nytt og mye mye mer alvorlig.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Tror det er på høy tid "noen" foretar en hemelig ransaking hjemme hos den lille mannen med det misvisende navnet !
    ( Liten mann = STOR BERG et ?? ) Ja han er faktisk en liten tusseladd ;) Uansett utgjør han en trussel !

Partikontorene til H og AP burde også blitt raidet, snakk om "forbund som utgjør fare for samfunnet"!!!

For øvrig med/uten ( stryk det som ikke passer) sammenligning forøvrig. Napolenon var en liten fyr, Adolf avr ei helle rnoen kljempe !? Ser vi et fellestrekk her ? ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Napolenon var en liten fyr,
    Napoleon Bonaparte was not in fact especially short. The myth that he was short stems primarily from the fact that he is listed as 5 feet 2 inches tall at the time of his death. However, this is 5 feet 2 inches in French units. In modern international units, he was just shy of 5 feet 7 inches. Now I know you are saying “well that is still pretty short”. That is true by modern day standards in certain places in the world, such as the United States. However, at the time in France, the average height for an adult male was about 5 feet 5 inches in modern international units. So in fact, he was quite tall for his day.

http://www.todayifoundout.com/index.php/2010/03/napolean-bonaparte-having-been-short-is-a-myth/

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn