Politikk, religion og samfunn Overvåkningssamfunnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.924
    Sted
    Trondheim
    Litt interessant denne filen på iPhone. Kjørte nettopp programmet på min maskin for å sjekke hvor jeg har vært det siste året (siden iOS 4 kom ut). Jeg har slått av stedstjenester.
    Så hvor har jeg faktisk vært?
    Jeg har vært i:
    Utlandet: Budapest, Wien, Praha, Sumava, Spindleruv Mlyn
    Norge: Bergen, Ålesund, Oslo, Oppdal og Trondheim
    og noe mer

Hvilke av disse stedene finnes i min fil?
    Kun Oppdal og Trondheim (der har jeg brukt kompasset, og dermed slått på stedstjenester en stund).

Men av en eller annen grunn påstår programmet at jeg har vært på Sunndalsøra (noe jeg ikke har vært) og på Tynset (der jeg heller ikke har vært)

Så det er tydelig at om stedstjenester er slått på eller ikke, betyr en del. Og de lokasjonene som vises er ikke så veldig nøyaktige (de viser vel mobilmaster som er benyttet for triangulering for å finne posisjon).

BTW: Oppdaget nettopp at stedstjenester for noen program (bl.a. kartapplikasjonen) faktisk er slått på. Likevel logges tydeligvis ikke mine bevegelser ihvertfall. Kanskje jeg er spesiell?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Spiralis skrev:
    Napolenon var en liten fyr,
    Napoleon Bonaparte was not in fact especially short. The myth that he was short stems primarily from the fact that he is listed as 5 feet 2 inches tall at the time of his death. However, this is 5 feet 2 inches in French units. In modern international units, he was just shy of 5 feet 7 inches. Now I know you are saying “well that is still pretty short”. That is true by modern day standards in certain places in the world, such as the United States. However, at the time in France, the average height for an adult male was about 5 feet 5 inches in modern international units. So in fact, he was quite tall for his day.

http://www.todayifoundout.com/index.php/2010/03/napolean-bonaparte-having-been-short-is-a-myth/
    Det var en interessant opplysning Deph. Typisk fransk ( og engelsk ) å ha sine helt egne standarder. Men uansett vi sammligner ikke med franske dverger! Han var liten, mye mindre enn meg, ;D og det er da for pokker Storberget også. Har truffet ham. Ga inntrykk av å være en mors pryd og rektors stolthet av en skoleelev som for første gang og til alles overaskelse,- inkludert sin egen, var tatt i å jukse på en prøve!! Han ga et så sterkt intrykk av manglende selvtillit og mangel på tro på egne argumenter at jeg aldri har sett maken! Det lyste dårlig samvittighet av hele mannen! Dette er helt seriøst og ikke et forsøk på å "disse" ham. Det slo meg umiddelbart hvor snodig det var at en mann med en så svak karisma hadde fått en slik stilling! Det å møte Storberget minnet meg mye om mine første møter med Børge Brende. Forskjellen lå i at Børge på det tidspunkt var 14 år og levde etter prinsippet: "Finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar." Det lærte han sikkert mye av, selv om som var litt eldre tidvis ble litt oppgitte over guttungen ! Den største forskjellen var at Storberget på det tidspunktet jeg traff ham var en voksen mann, og det virket som om han ikke engang hadde prøvd å få med seg svarene på det han spurte om! Kunnskapsløs er det intrykket jeg sitter igjen med! Mulig at han bare er så arrogant at han ikke gidder å sette seg inn i saker?? Uansett så ble jeg ikke imponert!

G

Gjestemedlem

Gjest
    otare skrev:
    Litt interessant denne filen på iPhone. Kjørte nettopp programmet på min maskin for å sjekke hvor jeg har vært det siste året (siden iOS 4 kom ut). Jeg har slått av stedstjenester.
    Så hvor har jeg faktisk vært?
    Jeg har vært i:
    Utlandet: Budapest, Wien, Praha, Sumava, Spindleruv Mlyn
    Norge: Bergen, Ålesund, Oslo, Oppdal og Trondheim
    og noe mer

Hvilke av disse stedene finnes i min fil?
    Kun Oppdal og Trondheim (der har jeg brukt kompasset, og dermed slått på stedstjenester en stund).

Men av en eller annen grunn påstår programmet at jeg har vært på Sunndalsøra (noe jeg ikke har vært) og på Tynset (der jeg heller ikke har vært)

Så det er tydelig at om stedstjenester er slått på eller ikke, betyr en del. Og de lokasjonene som vises er ikke så veldig nøyaktige (de viser vel mobilmaster som er benyttet for triangulering for å finne posisjon).

BTW: Oppdaget nettopp at stedstjenester for noen program (bl.a. kartapplikasjonen) faktisk er slått på. Likevel logges tydeligvis ikke mine bevegelser ihvertfall. Kanskje jeg er spesiell?
    Det kan vel hende at systemet ikke er så konfigurert for det norske nettet, og at data for de norske basestasjonene ikke er lagt inn ennå. Og hvis du bruker det i USA eller England så er det en helt annen dekning på slik informasjon?

Regner med at det vil komme mye utfyllende informasjon nå når dette er kjent.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.924
    Sted
    Trondheim
    Ja, man prioriterer nok basestasjoner på Oppdal og i Trondheim framfor Bergen og Oslo. Det skulle bare mangle.

BTW: Dere kan jo lese denne artikkelen for å få vite litt mer om dette. Skrevet av en som faktisk vet litt om det.
    Jeg kan jo være enig med en av de som kommenterer denne artikkelen i at det er litt rart at filen lagrer hele historien, og at den ikke bare lagrer f.eks. data fra den siste måneden.

Edit: Og nå viser det seg at dette (at gamle registreringer ikke slettes) antagelig er en lus.

Som det sies i artikkelen, aktiveres denne loggingen når man bruker applikasjoner som kan ha bruk for disse dataene (som Kamera og Kart-applikasjonene). Det forklarer hvorfor det ikke er logget slike data på min telefon - jeg har ikke brukt Kart- eller Kamera-applikasjonene på de stedene jeg har vært og som ikke er logget i filen på min iPhone.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.924
    Sted
    Trondheim
    Så her ser vi at iOS og Android gjør akkurat det samme.
    Nå er det riktignok visstnok en lus i iOS som gjør at gamle registreringer ikke slettes slik som de skulle blitt, noe Apple helt sikkert kommer til å fikse i neste oppgradering av iOS.

Men av en eller annen grunn blir det en kjempesak når dette oppdages i iOS, men når man finner akkurat det samme i Googles Android, nevnes det ikke. Det sies at det ikke er kjent om dataene sendes til Google, men det ville ikke forundre meg om de gjør det, i og med at Google lever av å samle inn data om sine brukere og selge disse til de som vil betale. Filen som er funnet i iOS sendes ikke noe steder.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det gjør jo ikke Apples overgrep noe mindre at også andre telefoner har sine egne private datalagringsdirektiver.

Slikt som dette burde vært alvorlig straffbart og selskapene skulle vært ilagt bøter i milliardklassen.

Både Google og Apple er alvorlige sikkerhetstrusler mot sine brukere.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.924
    Sted
    Trondheim
    Gjerne det, men det er nå stort sett bare Apple som kritiseres, og ikke de andre. Jeg er jo selvfølgelig enig i at noe ikke blir greit bare fordi alle andre gjør det også, men man kan jo gjerne fordele kritikken litt og ikke bare henge ut det ene selskapet for det de andre også gjør.

Når det gjelder denne enkeltsaken synes jeg den er blåst helt ut av proposjoner. Brukerne vil ha en tjeneste, og som en konsekvens av dette må det lagres posisjonsdata. NB: Disse lagres kun hvis brukeren har bedt om det! - man må starte et program som bruker posisjonsdataene og man må ha slått dette på i telefonens innstillinger (nå er riktig nok dette slått på som default, men man blir jo gjort oppmerksom på at posisjonsdata brukes når man starter et program som bruker dem).
    Så er det en feil i algoritmen som gjør at posisjonsdata ikke slettes fort nok, og dermed blir det et hylekor om at Apple overvåker brukerne sine, selv om disse dataene aldri sendes til Apple. Og man hyler om at datene ligger ukryptert på datamaskinen man synkroniserer med, selv om man jo fritt kan slå på kryptering hvis man vil.

Det er selvfølgelig fint at Apple blir gjort oppmerksom på feilen slik at de kan rette den, men det finnes andre måter å gjøre det på.

V

vredensgnag

Gjest
    Fy fæle Apple. Fy skamme seg.

Nå diskuteres det nok i kulissene hvordan man skal kunngjøre at alle produsenter av slike hendige verktøy er blitt pålagt å lagre data.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er jo gjene en grunn til at folk velger en appletelefon eller dings, og veldig ofte er det fordi de mangler teknisk kunnskap til å bruke et bedre alternativ.

Nå er det slett ikke påvist at det er kun er ved bruk at spesielle programmer som fotoapparatet at epletingen loggfører hvor du er og beveger deg. At menigheten er rakt ute for å bagatellisere og avdramatisere avsløringene er alene grunn til ytterligere skepsis.

Men for argumentets skyld kan vi late som om det er tilfelle.

Men alle disse innstillingene står skrudd på når man kjøper tingen. Og alle dem med begrenset teknisk innsikt (som kanskje er hovedmålgruppen til Apple) vet ikke en gang hva dette betyr, eller hvorfor eller hvordan man skal slå det av. Dvs. på de aller fleste telefoner står det på og blir stående på til evig tid.

Ingen forteller brukerne at deres bevegelser blir loggført og at alle som noengang får tilgang til telefonen eller datamaskinen et øyeblikk enkelt kan kopierer disse loggene og skaffe seg detaljert informasjon om personene.

Det samme gjelder kryptering. Medianbrukeren av appletelefoner vet sannsynligvis ikke hva kryptering er for noe en gang, eller hva det er godt for eller hva man beskytter seg mot ved å bruke det. Hadde de vist om eller bekymret seg for slikt hadde de neppe eid en appletelefon i utgangspunktet.

Så prøver man på toppen å bagatellisere det hele ved å hevde at de sikkert er en feil eller bug at disse dataene aldri blir slettet, og at de overlever alt av oppgraderinger og resets. Unnamanøvreringen begynner å anta scientologiske dimensjoner.

Man har så langt ikke oppdaget hvordan Apple sikrer seg disse dataene. Men det er trygt å anta at det ikke er noen som helst grunn til at de lagres, og det til og med så grundig at det overlever oppgraderinger, hvis de ikke skal brukes til noe eller samles inn.

Men vær klar over at det kun skal en liten oppdatering til for å legge inn en funksjon som sikrer Apple full nedlasting av dataene, og det hele vil være over på få sekunder, og alle spor kan slettes kjapt. Man har all verdens tid når man har sikret seg at dataene ikke blir slettet.

Men det mest alvorlige er likevel at alle med tilgang til telefonen, eller datamaskinen har ubegrenset tilgang allerede.

Brukere må også være klar over at de frasier seg alle rettigheter til personlig informasjon som appleprogrammer samler inn om den når de trykker ok på EULAen på itunes. Itunes er kommandosentralen i Apples angrep mot folks privatliv og personlige domene. Programmet bør regnes som et virus og aldri installeres på datamaskiner man har kontroll over.

Så for å summere opp er disse enhetene en alvorlig sikkerhetstrussel både mot privatliv og personlig informasjon, men også mot dem man arbeider for. Det burde f.eks. være strengt forbudt for folkevalgte å bruke iphone og tilsvarende enheter.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.924
    Sted
    Trondheim
    Har man en agenda, så har man en agenda. Jaja.

Jeg vil bare kommentere en ting her. Du sier at

"Nå er det slett ikke påvist at det er kun er ved bruk at spesielle programmer som fotoapparatet at epletingen loggfører hvor du er og beveger deg. At menigheten er rakt ute for å bagatellisere og avdramatisere avsløringene er alene grunn til ytterligere skepsis."

Nå er det vel ikke påvist det motsatte heller. Jeg forholder meg helst til det jeg vet noe om. I dette tilfellet er det den angjeldende filen på min iPhone. I den er det svært lite posisjonsdata som er lagret. De stedene som er lagret der er steder der jeg vet at jeg har brukt stedstjenester. Steder der jeg har vært og ikke har brukt stedtjenester er ikke lagret. Dette beviser selvsagt ingen ting, men det indikerer at stedtjenester har noe med dette å gjøre. Så jeg bagatelliserer ingen ting, jeg bare kommer med et datapoint som indikerer at det som er blåst opp av pressen kanskje er litt overdrevet (som vi jo er vant til når man skriver om Apple).

At man så har sine konspirasjonsteorier om hva Apple kan finne på å gjøre med disse dataene får man jo gjøre som man vil med. Jeg bare konstaterer at det er ingen indikasjon på ta Apple hverken har brukt disse dataene, eller har noen planer om å bruke dem til noe som helst. Det er ingen andre firma som følges så nitidig av pressen, og dermed har de svært lite manøvreringsrom i slike saker.

Nettopp fordi det brukes så mye ressurser på å ettergå Apple, er jeg bekymret for at andre firma slipper lettere unna. Jeg synes f.eks. det er underlig at et firma som Apple, som tjener sine penger på å selge hardware, hele tiden kritiseres for ting som de stort sett ikke har noe å tjene på (og som de derfor sannsynligvis ikke gjør), mens andre firma som har som forretningsmodell å samle inn data om brukerne sine og selge dem til andre (og som derfor har det som mål, og er svært interessert i å laste ned slike data) slipper unna slike beskyldninger. Ikke bare det, men de som beskylder Apple for dette anbefaler ofte produkter fra andre firma som vi vet driver med slik logging.

G

Gjestemedlem

Gjest
    otare skrev:
    At man så har sine konspirasjonsteorier om hva Apple kan finne på å gjøre med disse dataene får man jo gjøre som man vil med. Jeg bare konstaterer at det er ingen indikasjon på ta Apple hverken har brukt disse dataene, eller har noen planer om å bruke dem til noe som helst. Det er ingen andre firma som følges så nitidig av pressen, og dermed har de svært lite manøvreringsrom i slike saker.
    Neida. Selvsagt lager man programmer for å samle inn slik data, og sikrer seg at de ikke blir slettet noensinne, ikke for å bruke dem til noe som helst annet enn å fylle opp minneplassen slik at man må kjøpe seg en større modell etterhvert (man kan jo ikke bruke løse minnekort i epleting).

Så pass skjønner jo jeg og.

Det er jo soleklart at de som har laget disse datainnsamlingsprogrammene ikke trodde at Apple skulle kunne bruke disse dataene til noe som helst, noensinne.

Nei, jo mer jeg tenker på det jo sikrere blir jeg på at det er en ondsinnet hacker fra Microsoft som har sneket seg inn og plantet denne ubrukelige programvaren i alle epletelefonene kun for å skape negativ omtale om dem.

Det er jo åpenlyst!

Jeg skylder Apple en dyp og uforbeholden unnskyldning!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Deph, nå har du drukket for meget APPLEcider ! Du har nok ikke godt av det. ::)

Kast innpå et par cognac eller flaske god vin så skal du se at kompasset ditt viser riktig kurs igjen ! ;D ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Blir nok litt feil å skylde på Steve Jobs eller Bill Gats. Det riktige må være å pelse begge to ! Samtidig !

Det er nok bygget to rom i Helvete som bare står der og venter på disse to gutta!

Og når vi/hvis noensinne vi kommer til bunns i dette er det nok en smart jævel hos CIA eller NSA som har gitt dem et pålegg om å gjøre dette!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Deph, nå har du drukket for meget APPLEcider ! Du har nok ikke godt av det. ::)

Kast innpå et par cognac eller flaske god vin så skal du se at kompasset ditt viser riktig kurs igjen ! ;D ;D
    Jobber med saken.

Og jeg vet om en plass som serverer de farligste snakebites. Bare man snakker hardt nok til betjeningen. :D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Og når vi/hvis noensinne vi kommer til bunns i dette er det nok en smart jævel hos CIA eller NSA som har gitt dem et pålegg om å gjøre dette!
    Skal ikke se bort i fra at de har fått pålegg og gag. Men det gjør dem desto skumlere hvis det er tilfelle, og deres lojalitet ligger mer i den leiren enn hos deres kunder og verdens frie borgere.

V

vredensgnag

Gjest
    Telefoner med Googles Android samler data med sekunders mellomrom og utveksler disse med Google flere ganger i timen.

Kom igjen, Gjestemedlem, la oss få noen indignerte angrep på Google, og Nokia, og Blackberry.
    http://www.guardian.co.uk/technology/2011/apr/22/iphone-android-location-based-services

Samy Kamkar, a hacker and researcher, has shown that Android phones, which run on software written by Google, collect the location data every few seconds and store it in a local file, but also transmit it to Google several times an hour.

This functionality is almost certainly used in any phone that provides mapping services, meaning that similar files will exist in some form on all smartphones, including those from Nokia and BlackBerry-maker RIM. It is not known whether these models synchronise data from the phone to the companies' servers as well as storing it locally on the handset.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.924
    Sted
    Trondheim
    Ja, kom igjen.
    Jeg er ikke så naiv at jeg tror at Apple er verdens snilleste firma som aldri gjør noe galt. Jeg blir bare så inderlig lei av denne evindelige svartmalingen av et enkelt firma som i utgangspunktet ikke er noe verre enn alle andre.

Et annet eksempler:

Da Apple begynte å selge e-bøker (i det åpne ePub-formatet), var Apple forferdelige fordi de skulle ha 30% av salgsprisen. At Amazon da tok 70% av salgsprisen for e-bøker til Kindle (i sitt eget proprietære format) var det ingen som kommenterte eller hadde noe problem med.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En velkjent taktikk fra menigheten. Når man ser at man ikke lenger har noe å fare med i saken, så prøver man heller å legge et røykteppe og forlede oppmerksomheten andre steder. En bukkenebruseargumentasjon som ikke fører noen steds hen.

Årsaken til at Apple er i fokus her er de siste dagers avsløring av deres personovervåkningsprogramvare og den trussel det innebærer for enkeltmenneskene i møte med stat og enorme selskaper (som mer og mer tar over statenes funksjoner etterhvert). Men det er jo en litt annen diskusjon.

Det spesielle med Apple er også at dette er gjennomkontrollert av ETT megaselskap. Android og andre systemer er et Open Source prosjekt der alle aktører har innsyn og modifiseringsmuligheter. Enorm forskjell.

Når det gjeler artikkelen som vredensgnag referer til så er den noe for vag ennå til konkludere med:

"This functionality is almost certainly used in any phone that provides mapping services, meaning that similar files will exist in some form on all smartphones, including those from Nokia and BlackBerry-maker RIM. It is not known whether these models synchronise data from the phone to the companies' servers as well as storing it locally on the handset."

Det er selvsagt like bekymringsverdig om det finnes slike loggføringsprogrammer på andre telefoner, og det blir spennende å komme til bunns i dette. Apple er tatt med buksene på knærne, men det gjenstår å se om de er alene om overgrepene.

Det er forøvrig ikke like bekymringsverdig med en realtime synkronisering med Google maps mens man bruker programmet lokalt på en telefon og selv aktivt skrur på dette og forstår hva det gjør. Hvis derimot alle data logges uten at man er klar over det slik at alle kan bruke det til spionformål ved en senere anledning er det skrekkelig alvorlig.

Når det kommer til prising av tekstfiler så kan jeg ikke se at det vil tilføre denne tråden noe relevant informasjon.

Det gode med denne saken er at den skaper en bevissthet hos brukerne at de etterhvert må ta stilling til et helt fundamentalt spørsmål når det gjelder bruk av personknyttet teknologi. Er man villig til å gi avkall på alt som heter privatliv og individualitet og nyte til fulle de gleder teknologien tilbyr og den beskyttende hånd statsapparatet holder over oss, eller har dette fremdeles noen som helst verdi i seg selv, og noe man er villig til å beskytte selv om det kan føre til at man må gi slipp på noen lettvinte løsninger.

Jeg er ikke optimistisk overhodet. Jeg er faktisk så konspiratorisk at jeg ikke ser det som usannsynlig at folk får operert inn elektroniske enheter ved fødselen om ikke så mange tiår. Enheter til identifikasjon, sporing, medisinsk informasjon, finansielle instrumenter og alt slikt som kan vøre nyttig. Først frivillig, og deretter obligatorisk.

Det handler ikke om for eller i mot Apple, men om man er for eller i mot et samfunn hvor følelsen av trygghet og lettvinthet er det alt overskyggende prinsippet. Vi er kanskje den siste generasjon mennesker i vesten som får oppleve et noenlunde fritt samfunn, annet enn i små enklaver i et teknokratisk velde.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    En velkjent taktikk fra menigheten. Når man ser at man ikke lenger har noe å fare med i saken, så prøver man heller å legge et røykteppe og forlede oppmerksomheten andre steder. En bukkenebruseargumentasjon som ikke fører noen steds hen.
    Tullprat, og det vet du godt. Du har "ekskoneknappen" trykket hardt inn når det gjelder Apple, og burde - i en tråd du selv startet - vært langt mer opptatt av hvorfor slik informasjon samles inn av alle selskap.

Diskusjonen blir avsporet nettopp fordi du har så trange skyggelapper på akkurat dette området.

Det vi kan si med sikkerhet er at denne "avsløringen" av Apple var velkjent, ref linken fra Apple Insider jeg ga over, men at opplysningen ble sluppet samme dag som Apple kunngjorde sine kvartalsresultater, og da slik at man kan regne med at noen tjente penger på det.

Hvorsom er, så går alle mennesker i dag omkring med en sladrehank de selv har kjøpt og anvender, uansett hvem som har laget den.

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Tullprat, og det vet du godt. Du har "ekskoneknappen" trykket hardt inn når det gjelder Apple, og burde - i en tråd du selv startet - vært langt mer opptatt av hvorfor slik informasjon samles inn av alle selskap.
    Apple kjører sitt eget løp. De dikterer selv alt og alle som har med deres elektronikk å gjøre. Ingen åpenhet eller innsyn eller påvirkning fra noen andre kanaler. Så det de gjør får de selv også stå ansvarlig for. De kan ikke gjemme seg bak andre når de selv setter seg i en slik totalitær og dominerende posisjon overfor sine brukere.

Det vi kan si med sikkerhet er at denne "avsløringen" av Apple var velkjent, ref linken fra Apple Insider jeg ga over, men at opplysningen ble sluppet samme dag som Apple kunngjorde sine kvartalsresultater, og da slik at man kan regne med at noen tjente penger på det.
    Den var ikke mer "velkjent" enn at det ble store avisoppslag over hele verden av det. Det tyder neppe på at dette var allment kjent. Fordi man kan referere til side 217 i en eller annen teknogeekbook der noen har omtalt logfilen kvalifiserer neppe til "velkjent".

Det viktige er nå at vanlige mennesker ser litt mer av hva som foregår.

Hvorsom er, så går alle mennesker i dag omkring med en sladrehank de selv har kjøpt og anvender, uansett hvem som har laget den.
    Det gjør de, og da er det viktig og nyttig med slike vekkere som dette. Hvis det får folk til å tenke på hva prisen for teknologien egentlig er, spesielt på sikt så er mye oppnådd.

For the record bruker jeg hverken Android, Apple eller MS på min smarttelefon. (Men en obskur sak fra Nokia med Maemo5 OS.) Prisen jeg må betale er at den ikke støtter Angry Birds. :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    En svært interessant og viktig sak i Spania.

En gruppe mennesker har saksøkt Google fordi søkemotoren indekserer artikler der de blir omtalt på måter som de ikke liker. Google vil selvsagt ikke kunne pålegges noe redaktøransvar for hva søkemotoren finner og indekserer. Skulle de bli dømt her kan det få utrolig negative konsekvenser og åpne helt for en sensur av nettet som ligner på den vi finner i Kina. Dette blir fremstilt som en "personvernssak". Men hvis søkemotorer og indekseringsmotorer skal pålegges ansvar for alt de kommer over kan vi si farvel til et noenlunde fritt Internet. Da åpner man for en pandoras eske med søksmål og pålegg om å fjerne linker til absolutt alt myndigheter, selskaper, religiøse organisasjoner eller privatmennesker ikke liker eller ønsker.

http://www.dagbladet.no/2011/04/22/nyheter/google/spania/16283307/

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.924
    Sted
    Trondheim
    Skal vi se. Nå har Wall Street Journal dokumentert at Android sender posisjoneringsdata til Google. The Guardian skriver nå at Windows Phone 7 gjør det samme til Microsoft. Forskjellen her er at Windows Phone 7 ikke lagrer dataene på telefonen, men sender dem direkte til Microsoft inkludert data som identifiserer brukeren.

"I Microsofts tilfelle blir ikke stedsinformasjonen lagret i mobilen, men sendes umiddelbart til Microsoft sammen med informasjon som gir en unik identifisering av brukeren, ifølge amerikanske Macworld.

Det er den britiske avisen The Guardian som nå følger opp sin avsløringshistorie fra påsken om at også Microsoft samler inn stedsdata. Apples iPhone samler inn lokasjonsdata for en uspesifisert periode, mens Android-telefoner tar vare på data om de 200 siste trådløse lokalnettene og de 50 siste mobilmastene som telefonen har hatt kontakt med."

Nå viser det seg at de dataene som lagres på Apples iPhone, ikke er lokasjonsdata som sendes til Apple, men data som pushes ut til telefonen fra Apple for at det skal gå raskere å plassere tlf på et kart når brukeren ber om det, eller når brukeren tar et bilde. At data lagres så lenge på telefonen en er lus som Apple regner med å fjerne i neste oppdatering av iOS. Det sendes riktignok lokasjonsdata til Apple, men disse dataene er kryptert, og kan ikke knyttes til en enkeltbruker. Apple har lagt ut en beskrivelse av hva som skjer.

Så både Google og MS samler inn lokasjonsdata om sine brukere, men Apple gjør det ikke. Likevel er det Apple som henges ut. Skal vi ta en runde med "Google-bashing" kanskje? Ikke det nei. Da ble det stille...

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.807
    Sted
    Østfold
    Gjestemedlem skrev:
    En svært interessant og viktig sak i Spania.

En gruppe mennesker har saksøkt Google fordi søkemotoren indekserer artikler der de blir omtalt på måter som de ikke liker. Google vil selvsagt ikke kunne pålegges noe redaktøransvar for hva søkemotoren finner og indekserer. Skulle de bli dømt her kan det få utrolig negative konsekvenser og åpne helt for en sensur av nettet som ligner på den vi finner i Kina. Dette blir fremstilt som en "personvernssak". Men hvis søkemotorer og indekseringsmotorer skal pålegges ansvar for alt de kommer over kan vi si farvel til et noenlunde fritt Internet. Da åpner man for en pandoras eske med søksmål og pålegg om å fjerne linker til absolutt alt myndigheter, selskaper, religiøse organisasjoner eller privatmennesker ikke liker eller ønsker.

http://www.dagbladet.no/2011/04/22/nyheter/google/spania/16283307/
    Ja, den der er meget interessant. Jeg kan ikke helt forstå hvordan Google kan stilles til ansvar i slike tilfeller. De forteller at det ligger en artikkel på nettet. De bør kunne pålegges å fjerne cache og utdaterte treff, men om artiklene allerede ligger på nett så må man vel i grunnen gå direkte på dem som har lagt ut artiklene. De forsvinner heller ikke, og er fortsatt fullstendig søkbare selv om man fjerner dem fra google. Dersom en privatperson skal kunne fjerne listing av en slik sak av seg selv må jo han/hun søke opp minst noen hundre søkemotorer og kreve at alle fjerner informasjonen.

Et annet poeng er at Google ikke er et spansk foretak. Hva gjør man dersom informasjonen befinner seg på en utenlandsk server og det blir en rettskraftig dom etter spansk lov? Den gjelder jo ikke utenfor landet...

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.516
    Torget vurderinger
    1
    Fersk dom i Oslo tingrett i dag: http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4105907.ece

Leiemorder og organisert gjengkriminalitet avslørt og dømt. Alibiene holdt ikke vann, bl.a. takket være overvåkningskamera på T-bane og loggfiler utlevert fra Facebook.
    Overvåkningssamfunnet er da godt for noe! :)

Oslo tingrett mener det er bevist at Millehaugen med overlegg skjøt og drepte Javed. Deretter helte han bensin over liket og bilen, og tente på.

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Er litt uenig med Pedal der. Overvåkingssamfunnet har kun et resultat og det er at borgerne gradvis får mindre frihet !

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10092890

Og vi ser at det ikke bare er Apple som samler data om sine kunder.
    Tom Tom selger GPS data som viser hva kundene gjør ( kjører for fort ) og hvor de gjør det, til politiet !

Det er selvsagt de her inne som synes dette er bra fordi da vil det bli "tryggere" på veiene. Jeg tillater meg å være uenig. Når folk behandles som unger vil de til slutt oppføre seg som unger, og det er heller ikke trygt!

Sting

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    14
    Enig Spiralis, frihetens pris at ikke alt blir oppklart..

G

Gjestemedlem

Gjest
    AMSTERDAM -- TomTom NV, Europe's largest navigation device maker, went into damage control mode Wednesday after it emerged that Dutch police have been using data collected from drivers who use the company's products to set speed traps.

http://www.forbes.com/feeds/ap/2011/04/27/business-telecommunications-equipment-eu-netherlands-earns-tomtom_8438128.html

In an e-mailed apology signed by Chief Executive Harold Goddijn Wednesday, said the company had sold the data to the government believing it would be used to improve safety or relieve traffic bottlenecks. :-\

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.478
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hadde en lenger samtale med Kripos angående gps/lokasjons data som blir samlet inn av diverse produkter/bedrifter.

Det var interessant. Dette er folk som står for DLD og pådriver men for et par leverandører sin sak var det ikke mye godord. DLD blir lommerusk.
    Diskusjonen handlet om blant annet Android, Apple og TomTom.

Media sin versjon av ting og tang og ihvertfall produsentens/leverandørens forklaringer kan vi ikke stole på.

"Overvåkerne liker ikke å bli overvåket".

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    17
    Mye av problemet ligger i vår innarbeidede tiltro til myndighetene.Nesten uansett hvor uenige vi måtte være så går det en "indre" grense for hva vi tror dem i stand til.Denne grensen bør vi snart innse at kun finnes i vårt indre,og at diverse myndighetsinstanser ikke innehar noen spesifikke grenser.
    De eneste grensene de respekterer etterhvert,er hvor langt de tror de kan gå,og enda slippe unna med det.
    Vi vanlige borgere ønsker heller ikke å bli båssatt sammen med konspirasjonsteoretikere og "crack pots",og der ligger mye av grunnen til at overvåkerne kan gå så langt som de gjør
    -Klager vi for mye,så forteller de oss at vi er å anse som ustabile individer på lik linje med de over nevnte.Dette argumentet er forøvrig avisene de første til å kjøpe på billigsalg,og det gjerne etter å ha kritisert selve direktivet ,eller lignende tildragelser selv. Enkeltindivider derimot,kan ikke bli tiltrodd å inneha en fornuftig oppfatning om saken på egenhånd.
    Jeg greier ikke å se at verste scenario i fremtiden angående DLD skulle være å se som en konspirasjonsteori.Misbruk av data er like gammelt som pergament,og det vil naturligvis skje i framtiden også. Dessverre så er et ev norsk avslag i DLD saken sannsynligvis verdiløst.Innsamling av data vil fortsette/bli innført med eller uten stortingets eller folkets samtykke.Garantert!
    Nyere biler,PCer og mobiltelefoner har uten vår viten samlet inn data om både personopplysninger og geografisk plassering på gitt tidspunkt i en årrekke allerede.Ingen spørsmål om hva folk mener om det! De har bare gjort det. Nå syntes de nok det var greit å få dette inn i formelle former via DLD,men skulle det ikke gå,så gjør de det bare likevel.Tro ikke annet!

Samme som med HIV-testen på rekruttskolen; da jeg etter mange år etter fikk en kopi av rullebladet utlevert,så sto det negativ huket av på HIV-test rubrikken.Enda jeg fikk velge å ta den eller ikke.Jeg valgte å ikke ta den,men se hvor mye det betydde!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:
    Noe å tenke på, for de mest paranoide.
    I Irak ble etterhvert det å bruke telefon og internett noe motstandsbevegelsen skjønte man burde slutte med. Og bin Laden tok det til seg.

http://www.computerworld.com/s/article/9216329/Bin_Laden_s_villa_lacked_Internet_phone_service
    Så min gamle mor som ikke hadde internett eller parabol/kabelTV, kunne risikert besøk av amerikanske spesialsoldater om hun hadde sagt opp telefonabonementet!?? ::)
    Med tanke på hvem som spør så burde de kanskje det? ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:
    I Irak ble etterhvert det å bruke telefon og internett noe motstandsbevegelsen skjønte man burde slutte med. Og bin Laden tok det til seg.

http://www.computerworld.com/s/article/9216329/Bin_Laden_s_villa_lacked_Internet_phone_service
    Så min gamle mor som ikke hadde internett eller parabol/kabelTV, kunne risikert besøk av amerikanske spesialsoldater om hun hadde sagt opp telefonabonementet!?? ::)
    Bra for dem ( Navy Seals ) at hun ikke gjorde da ! Gamle mødre er mye tøffere enn muslimsiter som går rundt i nattskjorta ! ;D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    baluba skrev:
    Spiralis skrev:
    vredensgnag skrev:

Bra for dem ( Navy Seals ) at hun ikke gjorde da ! Gamle mødre er mye tøffere enn muslimsiter som går rundt i nattskjorta ! ;D
    Huff ja. I møte med slike stiller selv spesialsoldater maktesløse. :-\ ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Nøkkelen her, i overvåkningssammenheng, er nok hvorfor bin Laden ikke hadde fasttelefon eller internett.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Nøkkelen her, i overvåkningssammenheng, er nok hvorfor bin Laden ikke hadde fasttelefon eller internett.
    Vi må nok si at mannen ikke var helt idiot !

I motsetning til Høyres stortingsgruppe! ::)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn