Oslo og omeng rør og horn laug.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.447
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
jeg synes de har en tendens til å lyde kjølig og levetiden er relativt kort
dessuten avgir de MUCHO HEAT!!
det var egentlig et regulatorrør for MIG jagere og ikke for lyd
IMO
Mvh
Leif

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
5
jeg synes de har en tendens til å lyde kjølig og levetiden er relativt kort
dessuten avgir de MUCHO HEAT!!
det var egentlig et regulatorrør for MIG jagere og ikke for lyd
IMO
Mvh
Leif
Dette er i beste fall en generalisering. I noen kretsløsninger stemmer det nok, men i feks Supratek Merlot varer 6c33 rørene i årevis. De har heller ingen tendens til å lyde kjølig i denne konstruksjonen, selv om kontrollen i bassområdet kan minne om en god transistor. Forøvrig finnes det flere rør som er utviklet for helt andre formål men likevel egner seg utmerket i hifi.

MVH Tormod

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den henger jeg meg på. Slett ikke min erfaring heller, i alle fall ikke mht signatur. Levetid skal jeg ikke si så mye om, ettersom jeg ikke har levd med en 6c33c i årevis. Når det gjelder varmeutvikling har de tre konstruksjonene jeg har vært borti (Lamm, Kora og Graaf) ikke avgitt mer varme enn endel 845-greier jeg har erfaring med. Men som alltid, "One man´s ceiling is another man´s floor...."

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
losjetreffet på lørdag er avlyst, folkens.
de fleste er opptatt eller er bortreist på ferie.
vi får ta det etter påske.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Synd Joaq.
Men vi tar det igjen.
Skal se om vi ikke kan møtes her i april engang.

/jan

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg venter inn en border ptarol 300b se.
dette er den nyeste utgaven med dact volumkontroll. (skal teste den som integrert først, før jeg eventuelt må ty til preamp).
dessuten low sensitivity-versjon (bruker 6c45 rør i stedet for e182cc), som jeg innbiller meg passer bra til følsomme hornhøyttalere.

spørsmål:
1) må jeg ha en aktiv preamp med høy gain for å drive denne skikkelig?
2) eller duger det f.eks. med en tvc passiv?
3) er inngangs impedansen det samme uansett om forsterkeren er "low sensitivity" som "high sensitivity"?
4) noen som kjenner til 6c45 røret og kan fortelle litt om dets egenskaper? ser at røret ofte brukes av produsenter som sverger tilprinsippet "high gain preamp - low gain poweramp", slik som wavelength og supratek - altså kremprodusenter...

råd og tips mottas med takk!

(ps! det ser ut som det kan dukke opp en ear yoshino v20 om ikke så lenge også, blir spennende å teste disse to opp mot hverandre...)

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
5
Gratulerer med Border Patrol! Godt å høre at du har fått fart på forsterkertilsiget igjen - og at den gamle favoritten V20 er på vei tilbake.
Her er det godlyd som aldri før! Som du allerede vet Joaquin, har også jeg oppgradert til ny versjon av en gammel favoritt. Supratek Merlot i siste utgave, for øyeblikket med Avantgarde Model 5 som preamp.
Dette oppsettet er så latterlig bra at jeg må se meg om i stua for å sjekke at musikerne ikke har sneket seg inn. Skummelt når slike klisjeer presser seg på.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
jeg venter inn en border ptarol 300b se.
dette er den nyeste utgaven med dact volumkontroll. (skal teste den som integrert først, før jeg eventuelt må ty til preamp).
dessuten low sensitivity-versjon (bruker 6c45 rør i stedet for e182cc), som jeg innbiller meg passer bra til følsomme hornhøyttalere.

spørsmål:
1) må jeg ha en aktiv preamp med høy gain for å drive denne skikkelig?
2) eller duger det f.eks. med en tvc passiv?
3) er inngangs impedansen det samme uansett om forsterkeren er "low sensitivity" som "high sensitivity"?
4) noen som kjenner til 6c45 røret og kan fortelle litt om dets egenskaper? ser at røret ofte brukes av produsenter som sverger tilprinsippet  "high gain preamp - low gain poweramp", slik som wavelength og supratek - altså kremprodusenter...

råd og tips mottas med takk!

(ps! det ser ut som det kan dukke opp en ear yoshino v20 om ikke så lenge også, blir spennende å teste disse to opp mot hverandre...)
Det var godt og høre at du gikk for å prøve en BP. ;)
Skal bli gøy å høre om du blir fornøyd. :)
Ang. dine spørsmål:
Tror ikke TVC vil by på noen problemer etter hva jeg forstår (for hva nå det måtte være verdt ::))
Da jeg teknisk ikke er til å stole på når det gjelder elektronikk, så burde jeg sikkert ikke svare heller, men 6c45pi er iallefall ikke ett rør som genererer særlig med støy så vidt jeg kan høre. Ellers er det sikkert en flott bidragsgiver for mine 300b som spiller fortreffelig i mine ører. Her er følsomheten på 104 dB.
Spennende med BP vs. EAR.

Blir morro det her Le..... ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ja, det skal sannelig bli morro, birger!
sitter det 6c45pi i din bp også? har du noen gang fått sammenlignet low sensitivity-versjonen mot high sensitivity-versjonen?

mitt eks har vært i eie hos velkjente bert doppenberg i holland (innehaver av bd design/oris horn), hvor den har tjenestegjort som referanse i utviklingen av høyttalere.

før den havnet hos meg, har den vært en snartur til hong kong, hvor en eksentrisk kineser insisterte på at doppenberg skulle selge sitt eks av bp 300b til ham som en forusetning for at han bestilte noen digre oriser.
av en eller annen grunn, ble kineseren altså ikke fornøyd med kombinasjonen likevel (eller kanskje han bare lider av samme byttesyken som meg...), så nå er altså bp'en på vei til oslo...

ifølge bert og gary (dew) hos bp, så er low-versjonen bedre egnet til bruk sammen med hornhøyttalere med høy følsomhet, mens high-versjonen gjør seg best med gode bokshøyttalere som living voice avatar, etc.
ingen av dem har imidlertid uttalt seg om eventuelle lydmessige forskjeller mellom de to versjonene (muligens det dukker opp en mail over helgen).

en annen ting:
har din bp 300b se dact volumkontroll (24 steps attenuator)? har du i så fall testet den som "integrert" forsterker?

ps! jeg ser du har skiftet avataren din!  ;D
har du skiftet ut border patrol med audio note?  ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gratulerer med Border Patrol! Godt å høre at du har fått fart på forsterkertilsiget igjen - og at den gamle favoritten V20 er på vei tilbake.
Her er det godlyd som aldri før! Som du allerede vet Joaquin, har også jeg oppgradert til ny versjon av en gammel favoritt. Supratek Merlot i siste utgave, for øyeblikket med Avantgarde Model 5 som preamp.
Dette oppsettet er så latterlig bra at jeg må se meg om i stua for å sjekke at musikerne ikke har sneket seg inn. Skummelt når slike klisjeer presser seg på.

de nye merlotene dine MÅ du ta med bort til meg en gang! ;D

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Jeg har bare hørt "low" versjonen som jeg selv eier, og ja...med 6c45pi.
Den er uten volum-pot.
"low" ble det pga. at jeg har AN pre, da var det det som gjaldt ifg. Gary.
Må bytte litt avatar litt innimellom, men BP kommer nok til å stå for power her i laaaaang tid. ;)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ok.
er du fornøyd med 6c45pi-versjonen, så er sjansene store for at jeg også blir det, hehe.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer hjerteligst, Le! Det var likisom på tide med en BP i oppsettet ditt, synes jeg. Og om oppgraderingsspøkelset skulle banke på hos deg en gang i fremtiden , kan du jo bare ringe. ;-)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Avatar meg her og avatar meg der......

Detta er avatar'n for Birger!!

Nå har du fått den, bruk den! ;D 8)

R

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
takk, impulse.
og, du kjenner jo meg, jeg skal absolutt IKKE forhåndserklære meg friskmeldt fra byttesyken.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
roda, kan du photo shop'er et bilde av meg inni et avantgarde-horn? har lyst på ny avatar, jeg også...

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Avatar meg her og avatar meg der......

Detta er avatar'n for Birger!!

Nå har du fått den, bruk den!  ;D 8)

R
Ok....da er den på plass. ;D
Takk for den.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
roda, kan du photo shop'er et bilde av meg inni et avantgarde-horn? har lyst på ny avatar, jeg også...
Da må du først åpne dørene for en hjemme-hos.
Så skal du se det meste ordner seg ;)

Mvh
Rolf

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
jeg holdt forresten på å "ta en ellef" her om dagen, da
frøkna overhørte min ivrige telefonsamtale med art sound angående bytte uno til duo. hun spurte meg etterpå hva det dreide seg om, og jeg svarte som sant var: høyttalerbytte.
ikke så veldig annerledes, bare LITT større horn...
det blikket hun sendte meg kan i beste woody allen-ånd betegnes som "passivt aggressivt"...
;D ;D ;D

Gratulerer med EAR V20 og Border Patrol forsterkeri, Le.

Vil også berømme byttekongen for stabilitet og utholdenenhet på høyttalersiden.
Veddemålet vårt gjelder vel ut 2007? Snakker du om 2008, så vil jeg gjerne høyne budet mitt med nok en kasse pils.
Gleder meg til å lese om dine erfaringer med V20 og BP.

Lf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Heisan, Lf! Velkommen tilbake fra ditt selvpålagte (?) husbyggereksil!

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Da må du først åpne dørene for en hjemme-hos.
Så skal du se det meste ordner seg  ;)

Mvh
Rolf
"hjemme hos" er ikke noe problem.
ordner det.
bare jeg får trynet mitt inni et hønn, så er jeg fornøyd. ;D
blir liksom for flaut å spørre ad'en i filmmagasinet om han gidder å bruke litt av arbeidsdagen sin til å putte et bilde av ansiktet til redaktøren inni en rødlakkert ropert...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.780
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
;D ;D  ;D

Gratulerer med EAR V20 og Border Patrol forsterkeri, Le.

Vil også berømme byttekongen for stabilitet og utholdenenhet på høyttalersiden.
Veddemålet vårt gjelder vel ut 2007? Snakker du om 2008, så vil jeg gjerne høyne budet mitt med nok en kasse pils.
Gleder meg til å lese om dine erfaringer med V20 og BP.

Lf
kjøp pilsen du, lf, så kan vi snakke etterpå!
og når du sender den fra stavanger til oslo, pass på å bruke et fraktselskap som utstyrer traileren sin med kjølerom - jeg må ha pilsen min frisk og kald, vet du.

jbh

Medlem
Ble medlem
06.11.2003
Antall liker
36
Sted
0862 Oslo
Torget vurderinger
15
Sv: Oslo og omeng rør og horn laug.

hei og hopp igjen alle med flere horn i stua enn i sida, hvis denne tråden henger på knaggen sin og ikke i lufta...

Er det fremdeles noen som organiserer dette såkalte lauget?

mvh jbh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Ja det har også jeg lurt på....

Er det noen som har hørt noe fra Kjell "Rotekroken" de siste ukene?

Der har det vært som de sier på sirkus "størsta möjliga tyssssssstnad

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2

Hei og hå.
Jeg har ikke hørt noe fra noen på en stund jeg heller, men to fra lauget (Rolfozzy og JanR) dro tilbake til østfold etter en vissit her just nu. Noen av oss har tross alt noe kontakt. ;)
Før du aner det Erland, så fyrer jeg Triumph`n og er på tur nedover vestfold for å ta en lytt på horna..... ;D
Det virker som om flere av gutane er mer enn opptatt av både det ene og det andre.....med andre ord ikke høysesong for lyd. Sånn er det vel bare.
For de som har tid og lyst er det vel bare å sende litt meldinger til andre i lauget for å ta et og annet besøk f.eks. ?
En grei måte å bli kjent med hverandre på det og. ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Jeg vet at Kjell har jobbet ufattelig mye i det siste, og det forklarer vel stillheten...
Ellers var det vel meningen at mye av kommunikasjonen skulle foregå via Yahoo-gruppa, men der kommer jeg av en eller annen grunn ikke inn om dagen, så er det flere som har den erfaringen, er det ikke rart det er stille.

Vi kan gjerne ta en vårøkt hos meg, særlig når jeg har fått opp vinylriggen...
Synes vi det er stille, er det jo bare å bryte stillheten! Nå skulle det være gjort, i alle fall. ;)

845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
0

efter omlægning af server mangler jeg feedback på levering af mine singleendede forstærkere til klubben - kan nogen hjælpe her?

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.562
Torget vurderinger
5

Har blitt lite musikk på meg i det siste; både horn og rør står nedpakket i påvente av leilighetssalg og flytting...

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2

Fy fy...... ;D

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

Må få lov å takke Birger for en hyggelig aften,igjen :)
Det rister fortsatt i kroppen min ;D
ps: Kom oss under oslofjorden uten problemer hehe.

Det har vært stille i lauget,folk jobber/flytter/vår sysler på gang.
Så henger meg litt på det Birger nevner her,svinge innom hverandre en kveld og kose seg med musikk og prat.
Ingen av oss bor lengre vekk fra hverandre enn at det burde gå greit.

Tenkte jeg skulle se hva jeg fikk til her utover.
Se på det etter 17 mai.
Skal holde dere informert.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2

JanR skrev:
Må få lov å takke Birger for en hyggelig aften,igjen :)
Det rister fortsatt i kroppen min ;D
ps: Kom oss under oslofjorden uten problemer hehe.

/jan
Ja den ene veien ja. Jævla blinkebokser. Har lest bøtesatsene nå. Håper jeg bare var 20 over.

Men lyden hos Birger var blitt brukbar nå. En grei kveld på det området ihvertfall.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2

He he.....du har vel ikke automatgir? nei.....da er det pedalen i midten som er brems. :D
Vi får håpe posten f.eks rører det til og aldri finner han der OZZY bak Fredriksten festning.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Dere er velkommen til Sandefjord når som helst.
Tenkte å vente med å invitere til "laug-kveld" til monoblokkene mine er ferdig.
Føler ikke at jeg har den virkelig "gøy-faktoren" å by på før jeg får mekket opp noe bedre forsterkeri, men bavares, det spiller da godt. Får låne en AN-kit noen dager når jeg kommer hjem. Kansje det hadde vært noe så komme å høre på?

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

Erland skrev:
Føler ikke at jeg har den virkelig "gøy-faktoren" å by på før jeg får mekket opp noe bedre forsterkeri, men bavares, det spiller da godt. Får låne en AN-kit noen dager når jeg kommer hjem. Kansje det hadde vært noe så komme å høre på?
Det høres absolutt fristende ut :)
Du får skrike ut når du har kommet deg hjem igjen.

/jan

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

JanR skrev:
Erland skrev:

/jan
Har du;
tid til å bygge - plass til å ha - helse til å bære - dette ;D

Jeg har en mistanke om at mixen med Khorn og AN kit 2 kan være sterkt avhengighetsskapende.....

Forøvrig skal Borderpatrol-delene mine være klare til shipping om en til to uker. Gleder meg veldig til å bygge igjen nå. Dessuten har jeg tro på at denne Khorn/BP-Hørning 300B komboen kan bli en "killer" ;)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg

Erland skrev:
JanR skrev:
Erland skrev:

/jan
Har du;
tid til å bygge - plass til å ha - helse til å bære - dette ;D

Jeg har en mistanke om at mixen med Khorn og AN kit 2 kan være sterkt avhengighetsskapende.....

Forøvrig skal Borderpatrol-delene mine være klare til shipping om en til to uker. Gleder meg veldig til å bygge igjen nå. Dessuten har jeg tro på at denne Khorn/BP-Hørning 300B komboen kan bli en "killer" ;)
Venter i spenning på BP delene dine jeg også ;)

Kan jo faktisk være veldig så interesant å se hva kit2 gjøre med khorn,må jo nesten bare bli innertier det,tror jeg.
Som sagt får du skrike ut når det passer for deg,hadde vært utrolig morro og fått hørt på khorn/AN amp.

/jan

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.447
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47

hvem legger ut de bildene?
min venstre kanal er på side 11 og da må det komme via Bert Doppenberg i NL
mvh

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
343
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5

LMC skrev:
hvem legger ut de bildene?
min venstre kanal er på side 11 og da må det komme via Bert Doppenberg i NL
mvh
Side 12 fant jeg bildet av din venstre kanal, de subbene dine har forresten blitt pene etter at de har fått lakk på seg :)

Topp Bunn