Oslo og omeng rør og horn laug.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Så gutter...hvordan ligger det ann ?
Kjenner våren trenger seg på,sakte men sikkert,og da klør det litt i "lytte organet" ;)

/jan
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
birger, horny og undertegnede møttes hos meg på lørdag.
vi var vel mer opptatt av å snakke hi-fi og høre på musikk enn å koke suppe, men noen ideer kom da på bordet.
jeg skal sende en fellesmail til alle medlemmer veeeeldig snart.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hehe hørtes koselig ut.
Ikke for å mase,bare holde det litt varmt her ;)

/jan
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det er noe spesielt lærere må ha, for ellers blir de slitne ;D
Vh
S
Avspasering kalles det, og det er noe alle yrkesgrupper vet hva er og vet å bruke fullt ut ;)
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Dere er vel litt OT nå....eller?
Veldig OT.......og ikke ser det ut som de er kvalifiserte for dette ekslusive laug heller.... ;D ;D ;)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
;D ;D ;D Nei, det har du jaggu rett i.....
Kanskje de burde ringe Finn Erik Vinje? ;-)
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg har nå prøvd å se denne og par andre tråder om rør og horn som går, med litt andre øyne enn normalt..
Hva er det transe-folket tror om oss, sånn egentlig.?
En skulle kanskje tro at vi var noen gale mennesker som går mot strømmen hele tiden og som opplever musikken på en helt annen måte..
Skulle ikke forundre meg om mange sitter der i de tusen hjem og tenker tilbake til gamle dager da det spraket i Tandberg høyttalere og vinyl platene var fulle av "peiskos"..
Rør blir oppfattet som støy og sus..
Horn blir oppfattet som overdreven og hjemmelaget trakt-trompet-horn..
Musikken høres ut som 17-mai toget i bakfylla..
Er det slik vi "galinger" blir oppfattet av de A-typiske audiofile.?

Vi har rett. De andre tar feil.  
 
Vinyl og rør og horn er veien.

;)
 

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Innlegg
72
Antall liker
0
Skal kose meg i kveld med mye musikk ut av anlegget.
Har ikke hatt tid til å bruke anlegget siden helga før vinterferien. Knapt vært innafor døra hjemme lenge nok til å få meg noen timers søvn, før jeg har vært på farta på jobb igjen.
Klipsch'ene og rør'ene skal få kjørt seg ganske bra til helga, må jo ta igjen litt av det tapte :)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Vi som driver med horn og rør er jo alltid enige, spørsmålene var egentlig til de som ikke har opplevd musikken fremført på denne måten..
Ser de på oss som noen rare mennesker som liker at lyden skal være alt annet enn A4, eller skjønner de at musikken aller best blir fremført via horn og rør.?
Egentlig litt nysgjerrig på åssen "A4-transe-amp/kalott" audiofile ser på oss 8)
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Hehe hørtes koselig ut.
Ikke for å mase,bare holde det litt varmt her ;)

/jan
Psst..
La du merke til at Joaquin ikke sa HVEM lørdag.?
Vi får dra dem litt i øra om det ikke blir førstkommende lørdag ;)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Psst..
La du merke til at Joaquin ikke sa HVEM lørdag.?
Vi får dra dem litt i øra om det ikke blir førstkommende lørdag ;)
Jeg holder,du drar ;D
Våren nærmer seg med stormskritt,her iaf,så regner med at gutta våkner til live straksers :)

/jan
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
søndag, folkens.
promise.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
folkens -
et infoskriv er sendt til mr. rotekroken, og han kommer til å legge det ut på den provisoriske hjemmesiden vår. stikk innom og sjekk det ut!
her står det en helvetes masse rart, men det viktigste å merke seg er punktet "AKTUELT":

"Vi prøver å samles lørdag 31. mars. Joaquin sier seg villig til å huse lauget denne kvelden. Det blir første ordentlige laugsamling, og agenda for kvelden er god mat og drikke, musikk, rørprat til kjeven går ut av ledd, og en gjennomgang av punktene i dette skrivet. Her kan alle komme med innspill, og vi kan velge en kjernegruppe av medlemmer som har tid og kapsitet til å å styre og stelle med lauget fremover. Alle som kan/vil komme, gir beskjed til Joaquin på mail innen 28. mars.".

detta blir bra!
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Hmm...kremt...nevnte ikke du lørdag 31 MARS... ::) ;)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jo, 31. mars...
sorry, folkens.
rotekroken, kan du rette det opp før du legger ut dokumentet?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Skal bli sjef.!
Har hatt en serdeles artig kveld med den andre halvdelen og sett par filmer i kveld, men jeg skal bruke tiden etter jobb i morgen å gå over detaljer og legge ut RIKTIG info ;D

Beklageligvis så gikk tiden i helgen til alt annet enn Yahoo (Joaquin), men jeg skal fikse dette fortløpende ;)

PS: The Holiday med Cameron Diaz er absolutt å anbefale, selv om du ikke liker komedie/love story's, så ta par timer med den bedre halvdelen og nyt tiden sammen..
Regner med at filmsjefen våres kan bekrefte OT'en min.?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
filmen er faktisk bedre enn ryktet sitt, men litt for klissete (selv til romantisk julekomedie å være), imho. bare det å skrive ungene til jude law ut av manuset hadde hjulpet stort... den scenen der de ligger i "teltet" og koseprater er way over the top for min del.

en annen ting: jack black er ikke kul. har aldri vært, vil aldri bli. bortsett fra små glimt i school of rock og high fidelity. av en eller annen grunn, så har han nærmest blitt en kultfigur i diverse miljøer, noe som har medført store roller i en rekke filmer de siste årene. og han ser bare dummere og dummere ut for hver rolle som går.

mine to cents.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Har du ikke lagt deg enda Joaquin.?
Trodde det bare var meg som var natterangler i natt, de fleste skal jo tross alt opp tidlig å på jobb ;)

Vil bare opplyse om at alle medlemmer som er godkjente og som har opplyst sin info til meg, har nå fått en mail via gruppa, det er bare å joine gruppa så er vi i gang..
Alle må registrere seg der da, men det tar par minutter om du er litt dreven..
Regner med at JanR blir moderator for gruppa, siden jeg startet opp hele saken så står jeg som liste eier og moderator..
Må erkjenne at jeg har glemt infoen til Erland på hjemmesiden, men det har jeg lovt han å rette opp i dette så fort som mulig.!

Om det er andre medlemmer som ikke står oppført på vår midlertidige hjemmeside, så må jeg få den infoen som trengs..
Passordet vil også bli byttet i løpet av kort tid, mer info om dette kommer via mail gruppa våres..
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Må erkjenne at jeg har glemt infoen til Erland på hjemmesiden, men det har jeg lovt han å rette opp i dette så fort som mulig.!
Må innrømme at jeg lurte på om jeg var squeeset ut, men siden jeg har så godt selskap av masse rør og svære hønn - skal det mer til for å bekymre meg ;D
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Alle medlemmer har nå fått to mail, les dem.!
Erland: sjekk statusen din nå ;)
Ha en musikalsk aften, men join gruppa og bruk litt tid på å bli kjent med det nye systemet våres.!
Les også oppdateringene på hjemmesiden..
PS: mail med nytt passord er sendt til alle..
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Tja, jeg vet ikke helt..
For min del så ser det ut som om han har EKSTREMT dårlig hørsel.!! :eek:

Må bare beklage at noen mail ikke kom frem som "avtalt" i dag, jeg har gjort nytt forsøk og håper på det beste..
Gi meg gjerne en tilbakemelding om du har fått mail med emnet: Prøver på nytt..
Fint om du gir tilbakemelding om du IKKE har fått den også ;)
Kontakt meg gjerne på sms, tlf eller mail om det er noe jeg kan hjelpe til med registrering eller lign..

Gratulerer med dagen impulse og "RH"..
Håper dere har hatt en hyggelig aften..
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Tusen takk skal du ha, Kjell! :) Kvelden var usedvanlig fin, den... Nydelig mat, fantastisk vin, veldig godt selskap...og Joni Mitchells "Both sides now" på anlegget. Manglet vel bare maltwhiskyen,men der var det sørgelig tomt. Jeg får heller dra frem em flaske når lauget er på disse kanter.... ;-)
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg trodde du skulle ha noen digre høyttalere jeg pappa?



Joa vesla, du skjønner at de er pakket slik for å spare plass  ;D



Fargen er Porsche Atlas Grey Metallic, for å stå i stil med kinoen forøvrig. Det samme gjelder senteren. Nytt rack skal i hus for å få senket den til under bakprojeksjonsplata. Plata skal også maskeres til 16:9, men jeg er litt treg...



De ser mørke ut, og det er de også. Her er fargen på senteren i sollys.



Nå står DUO og SOLO og spiller seg inn. Dette blir en fortreffelig vår og sommer. Blir ikke mye sol og strand i år :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er rett og slett noe av det lekreste jeg har sett her inne Akto! Gratulerer! Gikk du for den "Darth Vader"-looken på kinoopsettet ditt helt bevisst, eller var det bare en "Added bonus"? ;-)
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
STEIKE!!!!!!! DEtte er noe av det råeste jeg har sett på lenge. Gratulerer så mye, må være litt av en opplevelse å høre musikk eller se på film her. Gratulerer en masse, tøfft.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
He he, Darth Vader har jeg hørt før, men det var ikke i tankene mine når jeg satte opp rommet. Jeg skulle ha sort og grått på grunn av kontrast, og da falt det naturlig å montere grå lister i taket :)

Det skal sies at det er maaaange som har dratt paralleller til Star Wars, men jeg har aldri sett en hel Star Wars-film.

Ellers takk for fine ord, jeg har ventet i nesten 6 uker på denne leveringen, og mine Martin Logan ble solgt alt for tidlig slik at jeg har befunnet meg i et hifi-vakuum en stund. Men nå er alt glemt.

Jeg har 36 m3 med Rockwool akustikkplater stående i garasjen som skal opp i tak og på veggen hvor bakprojeksjonsplata er montert. Denne veggen er lydtransparent, og i realiteten står høyttalerne 4 meter fra bakvegg. Senteren er aktiv, men de resterende bakhøytalerne fra Jmlab drives av en 5-kanals Parasound New Classic 2150. Effekttrinnet er en CJ MF2500A, og selv om dette er overkill rent effektmessig på disse meget lettdrevne høyttalerne (104 dB/w) så fungerer det meget bra. Prosessoren er for tiden en Arcam AVP700. CD-spiller er en Meridian G08 og DVD-spilleren er Toshiba HD-EX1 (HD-DVD). Subwooferne er to stykker SVS PB12-Plus/2.

Jeg er av den oppfatning at det er fullt mulig å kombinere surround og stereo.

Det hdde vært gøy om lydlauget kunne ha kommet på demo en gang for å vurdere om det er mulig å ha et oppsett som takler stereo og surround. Jeg tror det :)
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Grenland Lydlaug vil også komme!!!!!!! hihi, GRATULERER, det der er helt SJEF!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jøye oss.
du æ'kke klar for å ha losjen på besøk snart da, akto?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
btw, jeg har sendt påminnelse (via yahoo-gruppen vår) om samling hos meg på lørdag.
to stk har meldt sin ankomst, regner med et par til.
kult hvis ALLE kan sende mail til meg og gi beskjed uansett om de kommer eller ikke.

KL 19.00

le@filmmagasinet.no

eller

nguyendinhle@gmail.com
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
jøye oss.
du æ'kke klar for å ha losjen på besøk snart da, akto?
Det hadde vært gøy det :D

Det gjennstår litt innspilling og tweaking, men jeg kan poste dato for demo i denne tråden når den tid kommer. Jeg bor i Fetsund, som ikke er mer enn 3 mil fra Oslo.

Må man ha rør for å være medlem i hønn-lauget? ;)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ja, vi er litt nazi...
man må ha rør...
men vi drar gjerne på besøk hos folk som har fete hønn, dersom vi er velkomne.
men du, det ramler vel noen rør i systemet ditt etter hvert også?
kan jo ikke ha så fete avantgarder uten rør, det blir bare rot, det. ;D

btw, hva slags elektronikk bruker du?
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Elektronikken er:

Meridian G08 (CD)
Parasound New Classic 2125 (5 CH effekttrinn surround)
Conrad Johnson MF2500A (Stereo-sluttrinn)
Arcam AVP700 (Prossesor)
Toshiba HD-EX1 (HD-DVD)

Duo fungerer fint uten rør, men myten lever i beste velgående. Den dagen jeg finner en rørforsterker uten egenstøy så kan jeg være interessert. De få rørtrinnene jeg har hørt har vært dynamikkdrepere :)

Kom gjerne med forslag om trinn som er stille. Duo tar inn drosjeradioen når de kjører forbi ;)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
eksempler på tyste rørtrinn som passer til hønna dine:

- diverse audio note's, bl.a. kit one signature
- border patrol
- supratek
- ear yoshino v20 (integrert)

pluss mange flere. det finnes flust av tyste rørforsterkere, du må bare lete litt. styr unna tradisjonelle pp-saker med 6550, el34 og kt 88.

preamp: hvis du skal være helt på den sikre siden, så bruk en tvc, f.eks. fra bent audio, eller lmc's glimrende byggverk (begge basert på stevens and billington tx102 trafos). men det finnes mange aktive rørpreamps som er tyste også. og igjen må jeg trekke frem ear yohsino...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Eller Kora 100SB....Tystere finnes ikke. Dynamiske er de jaggu også.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
9084D som OLAPS bruker.....300B driver 845.......
Ancient Audio må også nevnes.
Ellers kan de som støyer som regel ombygges til å bli støyfrie.
Ville styrt unna 6c33 baserte konstruksjoner både pga klangbalanse og levetid rør
Hva med å bygge selv?


IMO
Mvh
Leif
 

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
618
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Ville styrt unna 6c33 baserte konstruksjoner både pga klangbalanse og levetid rør
Hva med å bygge selv?
IMO
Mvh
Leif
Hvorfor det?
 
Topp Bunn