OMF besøker TheStig

B

Back_Door

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Skulle likt og hørt dette anlegget. At akustikken har veldig mye å si har jeg nå merket til det fulle ved å kjøpe Furutech paneler.

Dette med aktiv deling er spennende, men for meg som har lite teknisk innsikt virker det rimelig uforståelig og uppnåelig. Dersom dette løfter lyden så mye som man får inntrykk av, håper jeg noen produsenter tar til vettet og gjør dette lett tilgjengelig for den vanlige mann i gata. Det er en utfordring til TheStig, Snickers-Is og andre  ;)
Snickers-Is har allerede et prosjekt på gang med aktiv deling som viktig ingrediens, nemlig mitt kommende anlegg. Jeg garanterer at jeg har mindre peiling enn deg ;D Mitt anlegg skal leveres ferdig og innstillt i min egen stue. Det er slik dette bør omsettes i fremtiden også. Kunden skal ikke måtte bekymre seg for vanskelige innstillinger. Disse innstillinger og justeringer blir en del av den totale handel.
 
O

omholt

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Jeg garanterer at jeg har mindre peiling enn deg ;D
Det nekter jeg å tro :D

Har hørt rykter om at Snickers-is hadde noe sånt på gang. Gleder meg til å høre resultatet.
 
R

Rojoh

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Skulle likt og hørt dette anlegget. At akustikken har veldig mye å si har jeg nå merket til det fulle ved å kjøpe Furutech paneler.

Dette med aktiv deling er spennende, men for meg som har lite teknisk innsikt virker det rimelig uforståelig og uppnåelig. Dersom dette løfter lyden så mye som man får inntrykk av, håper jeg noen produsenter tar til vettet og gjør dette lett tilgjengelig for den vanlige mann i gata. Det er en utfordring til TheStig, Snickers-Is og andre ;)
Jeg regner med at denne "teknologien" vil kreve litt kunnskap og jobbing hvis man skal slippe billig fra det. Selvsagt kan høyttalerprodusenter levere ferdig instillte digitale håndteringsbokser (jeg tror jeg tar copyright på dette uttrykket ;)) og effektforsterkere, men da koster det gjerne litt ekstra. Spennende er det dog.

Når det gjelder lytterom, så blir det vrient med kvadratmeterpris på 30 000,- der jeg bor - trøsten får være gangavstand til byens konsertlokaler ;)

Mvh. Johan
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Må si jeg er skeptisk til så høy deling på 8 exel, om det blir noe redusert detaljering/oppløsning oppover.. Exel er jo ikke de beste oppover i frekvens etter min erfaring, og det kan være en utfordring og få deres 7 til å spille bra opp mot enkelte diskanter....  Har du forsøkt med mindre/andre elementer i mellomtonen?  Gamle W17 kunne vært et spennende alt.  
1.8KHz delig er ikke noe spesielt problem når diskanten overtar sømløst med fin klangmessig samsvarighet. Faselineære filtere er også på plass hos Stig Erik. Man får den store bonusen fra ca 200Hz og ned mot deling mot bassene, her har ikke de mindre EXCEL elementene en sjans til å henge med w22. Jeg må dele mine 6.5" EXCEL W18EX ved 200Hz for at det skal spille med kontroll og ikke låte tynt.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Hallaisen!
Spennende og godt skrevet besøksrapport, OMF!
Spennende, litt utradisjonelt og uventet måte å løse matching og oppbygging av anlegget sitt på, Stig.
Men ikke mindre interessant lesning.
Har et par spørsmål til OMF og Stig:
OMF:
Har du forsøkt slik nærfeltslytting hjemme hos deg selv?
Hvor bra vil du antyde at Stigs selvbygghøytalere er?

Stig:
Ligger det mye lydmessig gevinst i å "seriekjøre" så mange dac`er?

Likte designet på høytalerne. Hvor&hvem er forhandlere av disse?

Mvh Proffen
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Snickers-Is har allerede et prosjekt på gang med aktiv deling som viktig ingrediens, nemlig mitt kommende anlegg. Jeg garanterer at jeg har mindre peiling enn deg ;D Mitt anlegg skal leveres ferdig og innstillt i min egen stue. Det er slik dette bør omsettes i fremtiden også. Kunden skal ikke måtte bekymre seg for vanskelige innstillinger. Disse innstillinger og justeringer blir en del av den totale handel.
Er det lov å spørre hva statusen er på dette spennende prosjektet? :D
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Hei!
Jeg oppfattet det ikke som at Stig hevdet han hører forskjell på "dedikerte" digitalkabler, men mellom "dedikerte" digitalkabler og "vanlige RCA kabler og da p.g.a. forskjellig impedans (i pluggene?)
Eller tar jeg feil?
Mvh.KW
Stemmer det du sier her. Han skrev det tidligere i tråden.
Men ikke i pluggene vel, i kablene.. Coax har 75 ohm impedans.

PK
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Flott rapport og mange spennende innlegg. Har selv hatt gleden av å høre musikk hos TheStig ved flere anledninger. Kortversjonen av mine inntrykk er at jeg har aldri hørt et anlegg som reproduserer musikk bedre. :)

Har lært mye av han og fått mange gode tips og mye hjelp.
Noen av de oppgraderingene som han har anbefalt har forbedret lyden så mye at jeg nesten ble skeptisk ved første lytting. Det var så uvant og anderledes at jeg trengte litt tid for å høre og virkelig forstå hva som var endret. Så omfattende har noen av endringene vært. Og de har alle vært positive! :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Er det lov å spørre hva statusen er på dette spennende prosjektet?  :D
Tillater meg å svare litt her:

Mesteparten av delene er på vei, men amerikanske produsenter av basselementer kan være litt av en utfordring. Etter mye frem og tilbake endte vi opp med Aurasound NS15 (Aurasound har faktisk Klippel målesystem med S/N 2, så de har tatt dette med storsignalegenskaper virkelig seriøst).

Samtidig har "kassene" blitt endret fra dipol til hybrid dipol. Dette skal altså kontrolleres elektronisk fra DEQX-en slik at de spiller i dipol så langt ned som rommet er optimalt for dipol, så går de over til å spille som et lukket system under dette. Beregninger viser at vi skal kunne klare 111dB fritt felt ved 10Hz så jeg ser frem til å få dette på plass nå.

Forøvrig står det vel en del om detaljer og status om dette i Back_Door sin tråd, men det er kanskje på tide du starter en tråd som har anlegget ditt som hovedtema Back_Door? Jeg antar du får like mange PM om dette som meg...
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.082
Antall liker
33.833
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Tillater meg å svare litt her:

Forøvrig står det vel en del om detaljer og status om dette i Back_Door sin tråd, men det er kanskje på tide du starter en tråd som har anlegget ditt som hovedtema Back_Door? Jeg antar du får like mange PM om dette som meg...

Dette høres morsomt ut. Tror nok mange vil følge dette proskjektet med spenning.
 
S

slowmotion

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Samtidig har "kassene" blitt endret fra dipol til hybrid dipol. Dette skal altså kontrolleres elektronisk fra DEQX-en slik at de spiller i dipol så langt ned som rommet er optimalt for dipol, så går de over til å spille som et lukket system under dette. Beregninger viser at vi skal kunne klare 111dB fritt felt ved 10Hz så jeg ser frem til å få dette på plass nå.
Kunne du forklart litt mer om dette? Gjerne i en egen tråd...

;)


Forøvrig står det vel en del om detaljer og status om dette i Back_Door sin tråd, men det er kanskje på tide du starter en tråd som har anlegget ditt som hovedtema Back_Door? Jeg antar du får like mange PM om dette som meg...
Det hadde vært spennende med en egen tråd om dette prosjektet.

;)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Har du forsøkt slik nærfeltslytting hjemme hos deg selv?
Ja, men ikke veldig grundig. For meg blir lyden litt for tett på da. Jeg har i stedet jobbet med å fjerne førsterefleksjonene fra sidevegger og tak, og på denne måten prøvd å minimerere påvirkning fra rommet – det samme som er ”poenget” med nærfæltslytting.

Hallaisen!
Hvor bra vil du antyde at Stigs selvbygghøytalere er?
Tja, den vil jeg tro er noe av det beste som er bygd.
Det er jo en ”prototype” av den største modellen her som Stig har hatt en betydelig finger med i spillet når et gjelder design av!

http://www.griffinaudiousa.com/

Og her ligger den med en listepris på ca 35 000 USD


Ligger det mye lydmessig gevinst i å "seriekjøre" så mange dac`er?
DACene er ikke seriekjørt.
All signalbehandling skjer digitalt.
Med andre ord.
Signalet kommer digitalt fra drivverket, blir ”romkorrigert”, blir derifra sendt til et digitalt delefilter som splitter signalet i 6. diskant, mellomtone og bass for hver kanal, fremdeles digitalt, før det blir sent til hver sin DAC. Signalet går da fra hver sin DAC, til hver sin forsterker.

Mvh
OMF
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Dette er skikkelig tøft! Her er ikke mange kompromisser å finne.

Det eneste jeg sitter igjen med et lite spørsmålstegn rundt er forsterkeriet. Jeg forstår jo at man vil holde kortene tett til brystet når denne er selvbygg som vurderes satt i produksjon. Likevel har jeg en følelse av at ICE ikke helt når opp til det ypperste av rør- og transistorforsterkere. Men jeg vet jo lite om ICE, utover at de har mye kraft, lite forvregning og behagelig lyd og pris, så jeg skal selvfølgelig ikke påstå noe som helst rundt dette. Det er vel derfor jeg spør. ;) 6 monoblokker med det ypperste av rør eller transistor vil jo uansett koste litt hinsides...
 
S

slowmotion

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Stig, har du noe mer info om hvordan delefilteret er bygget opp?
Evnt link?

;)
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Tja, den vil jeg tro er noe av det beste som er bygd.
Det er jo en ”prototype” av den største modellen her som Stig har hatt en betydelig finger med i spillet når et gjelder design av!

http://www.griffinaudiousa.com/

Og her ligger den med en listepris på ca 35 000 USD
Med kostpris for komponentene på 30k, så er vel ikke den listeprisen så urealistisk for et kommersielt produkt.

Forøvrig en glimrende reportasje! :)
 
N

nb

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

TheStig hører nå forskjell på digital kabler, det er vel mer enn du gjør  ;D
Både min 100 kroners optiske og den 100 kroners coaxe fra Prolyd gjør samme nytten hos meg. Overrasker meg dog ikke. Tviler dog ikke på at theStig har vestentlig bedre forutsetninger enn meg (og deg) til å vurdere hva som har noe å si for å få god lydgjengivelse, som erfaringene til trådstarter indukerer, kommer man seg svært langt uten å legge strømkablene i fryseboksen.
 
S

slowmotion

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Takk, takk!  :D

edit:

Hmmm, ser at jeg faktisk har vært innom den tråden før.
Det burde jeg da husket.... ;D

;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Dette er skikkelig tøft! Her er ikke mange kompromisser å finne.

Det eneste jeg sitter igjen med et lite spørsmålstegn rundt er forsterkeriet. Jeg forstår jo at man vil holde kortene tett til brystet når denne er selvbygg som vurderes satt i produksjon. Likevel har jeg en følelse av at ICE ikke helt når opp til det ypperste av rør- og transistorforsterkere. Men jeg vet jo lite om ICE, utover at de har mye kraft, lite forvregning og behagelig lyd og pris, så jeg skal selvfølgelig ikke påstå noe som helst rundt dette. Det er vel derfor jeg spør. ;) 6 monoblokker med det ypperste av rør eller transistor vil jo uansett koste litt hinsides...
Det vil vi vel kunne få noen svar på i praksis etter hvert. Har allerede gjort avtale om testing av KR audio sin Kronzilla 200W på toppseksjonen av det store systemet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Det vil vi vel kunne få noen svar på i praksis etter hvert. Har allerede gjort avtale om testing av KR audio sin Kronzilla 200W på toppseksjonen av det store systemet.
Hvilken teknologi bygger de på?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Det vil vi vel kunne få noen svar på i praksis etter hvert. Har allerede gjort avtale om testing av KR audio sin Kronzilla 200W på toppseksjonen av det store systemet.
Denne var egentlig myntet på thestig sitt oppsett, men er selvfølgelig interessant for ditt prosjekt også. :)
 
T

theStig

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Ok, tilbake til mitt oppsett og mine "ICE on the rocks"
Har jeg testet noe bedre? - Nei
Har jeg testet så mye annet? -ehh.. nei

Derfor - de som har hundedyre drog av noen forsterkere må gjerne ta seg en tur til meg.... hint hint.
 
K

kbwh

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Det vil vi vel kunne få noen svar på i praksis etter hvert. Har allerede gjort avtale om testing av KR audio sin Kronzilla 200W på toppseksjonen av det store systemet.
Ingen spøk dette?
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Både min 100 kroners optiske og den 100 kroners coaxe fra Prolyd gjør samme nytten hos meg. Overrasker meg dog ikke. Tviler dog ikke på at theStig har vestentlig bedre forutsetninger enn meg (og deg) til å vurdere hva som har noe å si for å få god lydgjengivelse, som erfaringene til trådstarter indukerer, kommer man seg svært langt uten å legge strømkablene i fryseboksen.
Festlig innlegg ;D
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Ok, tilbake til mitt oppsett og mine "ICE on the rocks"
Har jeg testet noe bedre? - Nei
Har jeg testet så mye annet? -ehh.. nei

Derfor - de som har hundedyre drog av noen forsterkere må gjerne ta seg en tur til meg.... hint hint.
Hehe, ditt rom er jo tunet etter ditt utstyr ;)
 
T

theStig

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Hehe, ditt rom er jo tunet etter ditt utstyr  ;)
Ja, det er viktig at strømkablene matcher egenresonansen i rommets sidevegger. ;D

Fra spøk til alvor... alle produkter har sine særegenheter, og man må alltid tilpasse ting til hverandre - såkalt "matching". Men jeg er så heldig at jeg har en unik mulighet i form av den digitale filterløsningen min, som jeg kan justere inn etter resten av komponentene som jeg måtte ønske.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Ja, det er viktig at strømkablene matcher egenresonansen i rommets sidevegger.  ;D

Fra spøk til alvor... alle produkter har sine særegenheter, og man må alltid tilpasse ting til hverandre - såkalt "matching". Men jeg er så heldig at jeg har en unik mulighet i form av den digitale filterløsningen min, som jeg kan justere inn etter resten av komponentene som jeg måtte ønske.
Det var det jeg var ute etter, du tuner anlegget inn på nytt etter at det sykt dyre utfordrer trinnet blir satt inn, da er vi på bølgelengde.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.406
Sted
Østfold
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Ingen spøk dette?
Nei, det er seriøst ment. Planen er å gjøre det på en messe, men det er en liten mulighet for at en lokal distributør setter en stopper for det. Vi får se. Jeg har i alle fall lyst til å teste.
 
T

theStig

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Det var det jeg var ute etter, du tuner anlegget inn på nytt etter at det sykt dyre utfordrer trinnet blir satt inn, da er vi på bølgelengde.
Ja, alt må nivåmatches og måles opp på nytt, ellers er det jo bare tull å sammenligne noe som helst.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Ja, alt må nivåmatches og måles opp på nytt, ellers er det jo bare tull å sammenligne noe som helst.
:) men en ting er sikkert lyden blir ikke identisk med hva den var, altså det er rom for preferanser....
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Ok, tilbake til mitt oppsett og mine "ICE on the rocks"
Har jeg testet noe bedre? - Nei
Har jeg testet så mye annet? -ehh.. nei

Derfor - de som har hundedyre drog av noen forsterkere må gjerne ta seg en tur til meg.... hint hint.
Skulle gjerne gjort det, selv om min kanskje ikke regnes som hundedyr av alle, men den er definitivt et drog. Men du trenger jo tre stereo-drog for å få en god test, evt. 6 mono-drog, og jeg bor dessuten litt langt unna tror jeg.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

  Artig reportasje! Og enda et eksempel på hva en dyktig DIY-er kan få til tildels rimelig.

 Ikke nødvendigvis "perfekt", men når et anlegg når et visst nivå av naturtrohet blir uvesentlige detaljer som f.ex. navnet på forforsterkern uvesentlig..
 
  Og apropos DIY kontra ferdigvare; som å lære seg å kokkelere sjøl kontra restaurant-mat ;)


  Mvh.  RS
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Hjemmebesøk hos TheStig

Nydelig!! meg altså ;)

Låter nydelig også, jeg har vel fler minutter i sweetspot enn theStig foreløpig! ;D

PK
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Hjemmebesøk hos TheStig

Lekkert!

Frode
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.602
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Hjemmebesøk hos TheStig

Trenger vel ikke å si at jeg er klar som et egg for en demo på dette oppsettet ;D
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Hjemmebesøk hos TheStig

Ser imponerende flott, spennende, og gjennomført ut.
Er vel noen som har et stykke igjen på en del områder når man ser på dette....
Gjerne et par bilder til :)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Hjemmebesøk hos TheStig

Savner det alt je.. Dro for 45 min sea...

I forhold til mitt eget spiller det med en ekstrem ro, og uanstrengthet. Virkelig behagelig å høre på musikk! Alle som har muligheten bør ta en tur!

PK
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Hjemmebesøk hos TheStig

DAAMN :eek: :eek:
Herregud så rått.
Gratulerer med nytt :)
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Her kommer et bilde til, rett forfra. Det viser litt tydeligere hvor store disse høyttalerne faktisk er.
 

Vedlegg

Topp Bunn