OMF besøker TheStig

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hjemmebesøk hos TheStig

Ord er fattige... aktiv 4 veis?... Hva ska de hete? BI1?? (Beyond Imagination One)

mvh
 
O

OivindJ

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Stor forbedring i "øvre mellomtone" med de to små "ekstra elementene", i forhold til i ditt forrige oppsett ?

GRATULERER ! :D
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

OivindJ skrev:
Stor forbedring i "øvre mellomtone" med de to små "ekstra elementene", i forhold til i ditt forrige oppsett ?

GRATULERER ! :D
Det var noe av poenget ja, og det må jeg si var vellykket. Jeg burde personlig dra til Moss og takke han hos Seas som har konstruert Seas Excel W15CH001.
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

zemtex skrev:
Ord er fattige... aktiv 4 veis?... Hva ska de hete? BI1?? (Beyond Imagination One)

mvh
4-veis ja. Aktiv selvsagt, noe annet hadde vært galskap mener nå jeg.

Navn har den fått, men det røpes ikke her.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Hjemmebesøk hos TheStig

theStig skrev:
OivindJ skrev:
Stor forbedring i "øvre mellomtone" med de to små "ekstra elementene", i forhold til i ditt forrige oppsett ?

GRATULERER ! :D
Det var noe av poenget ja, og det må jeg si var vellykket. Jeg burde personlig dra til Moss og takke han hos Seas som har konstruert Seas Excel W15CH001.
Kan nok bekrefte dette.. Etter å ha kømmi at tel eget, så hører jeg forskjellene, vil ikke kalle det dramatisk, men det funka godt hos stig altså.. Synnsyk detaljrikdom i hele frekvensspekteret.

NYDELIG!
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Hjemmebesøk hos TheStig

Gratulerer så mye!

Ser utrolig flott ut dette, spiller antakelig ikke ille heller ;) ;)
Dessuten blir vel disse kanskje komersielt tilgjengelig også, hvis jeg har forstått rett.
Kjempemessig at slike konstruksjoner utvikles og det på flatbygdene på Hedmarken.

Kunne du avsløre noen spesifikasjoner også?

mvh.
Kjetil
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Specs?
Vekt: ca. 300 kg/stk
Høyde: 190 cm
Bredde: 48 cm
Dybde: 70 cm

Farge: Swartzrot (RAL 3007)

Noe mer? ;D
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Hjemmebesøk hos TheStig

Det var ikke småtteri nei!
Du kunne jo avsløre noen måleresultater også (som jeg går ut fra du har ;))

Kom til å tenke på at du tidligere jo har anbefalt nærfeltlytting, fungere disse til dette også?

mvh..
Kjetil
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

PKS synes jeg sitter langt unna... lytteavstand nå er 2 meter. Nærfelt burde gå helt fint. :)

Hele systemet er forsynt med digital EQ og deling, så en frekvensresponsmåling som ligner en linjal er ikke så veldig interessant å vise fram, selv om det kanskje kan være imponerende.
 
K

kbwh

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Det var det jeg sa! Mye kulere med en basskasse til! Grattis!

Jeg har såvidt hørt greiene spille for et par uker siden, før toppbass, delefrekvens- og EQ-ratting. Da låt det helt ute. Gjett om jeg gleder meg til i morgen kveld!
 
P

Parelius

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Valentino skrev:
Det var det jeg sa! Mye kulere med en basskasse til! Grattis!

Jeg har såvidt hørt greiene spille for et par uker siden, før toppbass, delefrekvens- og EQ-ratting. Da låt det helt ute. Gjett om jeg gleder meg til i morgen kveld!
Maltlytting?

Det er når jeg ser slike oppsett at jeg forbanner min egen ignoranse uti hifi-teknologien. En dag skal jeg ta en tur ut i åkeren. Gratulerer.
 
K

kbwh

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Jaaa, og schjøøøre hjemm etterpåååå, tjoheiii, Parelius. Fin overgang etter å ha måttet bry hodet med både Hegel og Yalom i aften.
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Fattigdom rår her, ingen malt i huset p.t. Kun ussel Cognac.
 
P

Parelius

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Det lyder magert, høres det ut som!

[/veldig dypt]
 
K

kbwh

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Treveis er ut bak brenneriet, Man. ;D
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Det er litt prisforskjell på normal lakkering fra møbelverksted og finering med klarlakk også.... imidlertid har jeg valgt å legge penga i lyden. ;D
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Hjemmebesøk hos TheStig

Forstår jo at du ikke har spesielle estetiske hensyn å ta hensyn til men jeg lurer på:
Vurderte du en 5/6kant aktig kasse (gjerne noe som skråner innover bakover) for å motvirke stående bølger? Regner med du har brukt brute-force metoden for å avstive/dempe kabinettet, så uansett er kanskje ikke stående bølger det største problemet..
Er det noen spesiell grunn til at du f.eks ikke gikk for et 6kant-kabinett med f.eks bred baffel? (Syns bare at det ødela litt av "looken" når bassene ikke skråner inn for å passe litt bedre sammen med midtseksjonen, dette avhenger dog av øyet som ser)
 
O

OivindJ

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

theStig skrev:
OivindJ skrev:
Stor forbedring i "øvre mellomtone" med de to små "ekstra elementene", i forhold til i ditt forrige oppsett ?

GRATULERER ! :D
Det var noe av poenget ja, og det må jeg si var vellykket. Jeg burde personlig dra til Moss og takke han hos Seas som har konstruert Seas Excel W15CH001.
Da kan jeg trygt gå utifra at du er tilhenger av kraftige(ikke fysisk store, i ditt tilfelle) magneter på mellomtone elementene?
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Man skrev:
Forstår jo at du ikke har spesielle estetiske hensyn å ta hensyn til men jeg lurer på:
Vurderte du en 5/6kant aktig kasse (gjerne noe som skråner innover bakover) for å motvirke stående bølger? Regner med du har brukt brute-force metoden for å avstive/dempe kabinettet, så uansett er kanskje ikke stående bølger det største problemet..
Er det noen spesiell grunn til at du f.eks ikke gikk for et 6kant-kabinett med f.eks bred baffel? (Syns bare at det ødela litt av "looken" når bassene ikke skråner inn for å passe litt bedre sammen med midtseksjonen, dette avhenger dog av øyet som ser)
Asymmetri hjelper ikke en døyt på stående bølger, det har jeg bittert erfart etter mange bortkastede timer med høvelen. Uansett er det ikke et problem i praksis, da alle kassevolumene er så og si fyllt opp med dempemateriale som effektivt dreper enhver resonans.

Systemet er bygget i tre deler for at det skal være håndterbart. Midtseksjonen er i 16 mm MDF, godt avstivet og det er massive sandfyllinger i sider og bakplate. Vekten på midtseksjonen passerer glatt 200 kg med sand. Basskassene er i 30 mm MDF med kraftig avstiverkryss. Ingen sand her, men det er mer enn dødt nok for det.

Rent designmessig hadde det kanskje vært smart med "avhogde" hjørner på basskassene, men snekkern fikk fnatt av ideen, så da ble det droppa. Det er mulig jeg lager noen pyramider som monteres i overgangen, på selve midt-seksjonen.
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

OivindJ skrev:
Da kan jeg trygt gå utifra at du er tilhenger av kraftige(ikke fysisk store, i ditt tilfelle) magneter på mellomtone elementene?
Jeg er tilhenger av kraftige magneter uansett. I dette systemet er det neodymium magneter på alt, bortsett fra 8-tommerne. Det kommer vel fra Seas etterhvert det også.
 
R

RL69

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

IMPONERENDE!!!!

Kan du si litt mer om valg av elementene du har valgt for mellomtonen?
Vurderte du å bruke M15CH002 istedet for W15CH001? Hvilken 8" brukes?

Er det brukt kun aktiv filtrering (du har vel lurt inn en kondis for å beskytte diskanten?)? Hvilke forsterkere bruker du til dette monsteret?

MVH
KOL69
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Det ble et valg mellom papir og magnesium. Jeg liker best egenlyden (eller mangel på ..) i magnesium. I det området de oppfører seg optimalt låter de utrolig godt synes jeg. Fordelen med papir-versjonen er vesentlig høyere effektivitet (ca. 3 dB) og bedre oppførsel over 2,5 kHz. Nå deler jeg ved 2,5 kHz, så jeg trenger ikke høy-frekvens responsen til papir-versjonen. Effektiviteten veies opp litt av at jeg bruker to stk, og jeg har mer enn nok forsterkereffekt. Det går bra i praksis selv om de to 5-tommerne yter mange dB mindre for 1W enn f.eks to 8-tommere. Forvregningen er etter sigende høyere på papir-versjonen, samt at frekvensresponsen er litt mer urolig. Dette hadde vel egentlig mest å si for at jeg valgte magnesium her.

8-tommerne er Excel W22EX001, også magnesium.

Her er det kun aktiv filtrering, alle elementene er direkte koblet i forsterkerne. Ingen kondis på diskanten.

Alle forsterkerne er innebygget i høyttaleren, og er switchede analoge forsterkere.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Hjemmebesøk hos TheStig

Ser skikkelig tøffe ut de høyttalerne der !

Ut fra bildene ser det ut som om de står på parkett ?
Noen planer om tepper ol foran dem?

mvh

JackX
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

JackX skrev:
Ser skikkelig tøffe ut de høyttalerne der !

Ut fra bildene ser det ut som om de står på parkett ?
Noen planer om tepper ol foran dem?

mvh

JackX
De står rett på gulvet ja, laminat på betong. Jeg har en separat betongplate i gulvet for høyttalerne, hadde noen lyse øyeblikk når jeg bygde lytterom serru.

Under kassene bruker jeg noen svært harde møbelknotter i filt fra Biltema. Med den vekta dette har, så fjærer disse knottene veldig bra, slik at høyttaleren er godt avkoblet fra gulvet.

Har ingen planer om tepper.. slike demper ulineært, og det vil jeg ikke ha. Gulvrefleksjonen er ikke noe stort problem i dette oppsettet heller, det meste tas faktisk av lyttespolen.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Hjemmebesøk hos TheStig

deilig at det er flere som tar´n helt ut 8)
"there´s no substitute for square inches"
ser bra ut også
gratulerer
imo
Mvh
Leif
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hjemmebesøk hos TheStig

Imponerende må jeg si! Er det lov å spørre hvilke bass elementer du bruker og i hvilket frekvensområde de spiller i?
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Bassene er Beyma 18P1200Nd, 18-tommer altså. De spiller opp til 100 Hz. Jeg lar de rulle bløtt av under 16 Hz.
 
R

Rojoh

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Heftige saker det. ;D

Ser at du er nokså konsekvent med å kjøre MTM-prinsippet (eller mer riktig: SWWMTMWSW). Fordelen er jo mer areal + følsomhet vs. spenning. Jeg ser likevel at noen nevner loobing som en (liten?) bakdel med dette prinsippet. Har du gjort deg noen tanker rundt det? Skjønt jeg antar at uansett så vurderer du fordelene som større enn evt. bakdelene med nevnte fenomen.

Mvh. Johan
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hjemmebesøk hos TheStig

theStig skrev:
Update!
Sånn ser det ut nå. Den kjekke unge mannen i lyttestolen er PKS.
Oi, oi, oi!
Ser ut til at jeg nesten går glipp av begivenhetene her, det er ikke bra.

De ser mildt sagt brutale ut, grei farge også.

Da venter jeg bare på invitasjon jeg da.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Hjemmebesøk hos TheStig

Dette var tøft, theStig!

Først litt antydninger om nye høyttalere på gang.

Så ganske stille.

Og så - BUMS! der er de på plass.

Jeg må si du er en handlekraftig mann.

Kan du fortelle litt om byggeprosesen - og litt mer om den tekniske ytelsen?
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Jeg har holdt korta litt tett her.. prosjektet har pågått 4-5 mnd faktisk.

Ikke ofte jeg skifter ut noe hjemme, men nå var det på tide. De forrige høyttalerne var egentlig nesten 8 år gamle, og sub'ene 11 år. Håper jeg kan ha dette minst 10 år også.

Alt design er mitt eget. Selve kabinettsnekringa og lakking har jeg fått gjort på et verksted, da jeg innså hvor mye jobb det ville bli. ;D

Alle høyttalerelementene er standard hyllevare. Forsterkeri er helt custom bygget for dette prosjektet, såvel som det digitale PC-baserte delefilteret.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hjemmebesøk hos TheStig

Her har heteropatruljen vært på besøk ja! ;D
Gratulerer med grisetøffe høyttalere!

Kan du si noe om hvordan doble 18" i trykkammer spiller i forhold til dine gamle bassrefleks-basser? Mistet mye følsomhet? (Man trenger vel ikke være veldig følsom for å legge merke til denne bassen... ;))

Switch mode-forsterkere? Betyr det at du har gått bort fra ICE?
Edit: Switchede analoge forsterkere sto det ja.
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Har tatt igjen tapt følsomhet sånn nesten ved å bruke to elementer, men det er godt å ha 1250W tilgjengelig for bassene da....

Lydkvalitetsmessig er det et stort løft å gå fra 1 stk 18" i refleks til 2 stk i lukket. Bedre definert, strammere, mer dynamikk. Mer musikk og "boogie-faktor". :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Hjemmebesøk hos TheStig

theStig skrev:
Har tatt igjen tapt følsomhet sånn nesten ved å bruke to elementer, men det er godt å ha 1250W tilgjengelig for bassene da....

Lydkvalitetsmessig er det et stort løft å gå fra 1 stk 18" i refleks til 2 stk i lukket. Bedre definert, strammere, mer dynamikk. Mer musikk og "boogie-faktor". :)
4-5 måneder er ikke mye på et slikt prosjekt synes jeg. Men du er jo godt trent. Kommer du til å publisere tekniske detaljer og byggebeskrivelser slik du har gjort tidligere eller har du kommersielle planer? Jeg må innrømme at jeg er ordentlig nyskjerrig, så jeg håper det kommer litt mer enn noen små smuler :D
 
K

kbwh

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Har snurret noen skiver hos theStig i kveld. Jeg har aldri hørt på maken. Det gamle treveissystemet var godt, men dette er bedre.
Bassen er veldig mye tightere, og mellomtonen er jaggu blitt mer presis den også. De vanskelige platene har blitt enklere. Fytterakkern som dette svinger.
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Hjemmebesøk hos TheStig

Gratulerer! Dette ser svært spennende ut. Gleder meg til å sette meg ned i lytterposisjon foran disse! :)
 
Topp Bunn