OMF besøker TheStig

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Fant denne på TheStig's hjemmesider, har da sett det før, men fikk det frisket opp igjen i dag.

"Tangen A-V design utfører akustisk design av flere typer bygg og rom, ofte i samarbeid med arkitekt. Jeg jobber både med lydisolasjon og de akustiske forholdene inne i rommene. På det siste punktet besitter jeg unik spesialkompetanse, spesielt rettet mot rom for musikkformål."

Dette skal jeg garantert benytte meg av ved design av mitt eget lytterom, om det blir TheStig eller andre, får tiden vise.
 

jogrind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.02.2005
Innlegg
62
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Noen svar her:

Platene på veggene er Rockwool Standard Akustikkplate, 30 mm tykke. Bak disse er det 15 cm vanlig rockwool isolasjon.

Jeg har prøvd andre "drivverk". Klarer ikke å høre noen forskjell mellom de, og ikke mellom drivverk og PC-basert avspilling heller. Jeg vurderer dog en "ekte" CD-spiller, for brukerkomfort og funksjonalitet på disse billige DVD-spillerne er elendig. Det jeg dog hører forskjell på er digitalkabler som funker og de som ikke funker. F.eks en Clas Ohlson "skolisse" audio-kabel låtere dårligere som digitalkabel enn en 75ohms RG-59 antennekabel. Dette har kun med impedansen i kabelen å gjøre, og intet annet. Men nå har jeg byttet til Toslink, og unngår hele problemstillingen....


Som jeg har sagt i andre tråder her, er det to vesentlige faktorer som må til for å få lydgjengivelse på høyt nivå:
1. Dedikert lytterom med spesialtilpasset akustikk
2. Aktiv faselineær digital deling, digital høyttaler-EQ, og evt. digital romkorreksjon (i bassen).

En god basis for høyttalere er også viktig selvsagt, gode kabinetter og det beste av drivere på markedet, noe jeg mener jeg har funnet fram til også.

Gode forsterkere er viktig også så klart, men det er mindre kritisk i et sånt oppsett jeg har med 3-veis aktiv deling. Det kan godt hende at det finnes forsterkere som er mye bedre enn de jeg har (som er ICE-baserte), men uansett er det ikke her det kritiske punktet er etter min mening. Det samme gjelder DAC. Det kan godt være DP eller DCS har bedre DAC'er enn det som sitter i min RME....

Hei TheStig
Prøvde du med passiv deling av høyttalerene før du endte opp med aktivt filter?

Ellers så er det en kjempefin reportasje OMF


Johnny
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Når det gjelder høyttalerne mine så tviler jeg sterkt på om det faktisk er noe bedre å finne noe sted.

Men på elektronikk-sida vet jeg ikke helt.. selv om jeg har bra saker der også. Jeg har ikke testet DCS konvertere. Mulig de er bedre? Uansett må jeg ha 3 stk, så rent pengemessig er det en kneik.

Et mål for meg er å få best mulig lyd for en moderat sum penger. Jeg kunne, hvis jeg ville, brukt 1 mill på utstyr, men jeg ser ikke poenget i det.
Hva er delefrekvensen mellom diskant og mellomtone?

Jeg kommer til å lage et lignende høyttalersystem som deg i løpet av 07 (om jeg får tid til å lage kabinetter) Det blir nok Thiel 7 som mellomtone og evt. den største diskanten til Fountek. Aktiv deling til bass. muligens en røys med Thiel 8 i søyle... om jeg ikke kommer over noe annet som imponerer
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Herlig oppsett dette Stig! (Og bra reportasje OMF!) Har hentet mye inspirasjon til endringer i eget oppsett fra det du har gjort og vist - har stor sans for filosofien om å hente mest mulig ytelse med minst mulig bruk av penger. Går IMHO til kjernen av hva hifi bør dreie seg om - kunnskap og læringsvilje, ikke feit lommebok! ;D

Slenger også ved en kommentar om "luft", som OMF savnet litt. Ja, han har helt rett. I det oppsettet han hørte hos meg manglet nok litt luft i toppen, og var kanskje noe klemt her og der. Årsaken ligger i at det tapes litt oppløsning når det digitale filteret mitt kjører 44.1 kHz samplerate. Nå skal jeg opp på 96 kHz. Det har jeg testet litt på allerede, og det låter mye bedre, og "luften" i toppen er tilbake uten å være et slitsomt "fuzz". Nå venter jeg bare på en sample rate converter å sette mellom drivverket og DAC'en.
Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil gjøre denne oppsamplingen PC-basert? Ligger jo f.eks som en gratis plug-in i Foobar - har du testet og forkastet denne som dårligere enn en hardware-basert løsning? Må jo da gå til PC-basert drivverk, men det er vel ikke et problem? Eller er dette et problem ift. Firefacen?

Hører forresten ikke konsistent forskjell på oppsampling til 96khz eller ikke hos meg, men jeg har en anelse om at det har med forskjell i oppløsningsevne i diskant å gjøre - Scanspeak-domene mine er ikke i samme divisjon som båndene dine - neste prosjekt derimot...;D

Noen spesiell grunn til at du ikke bruker harddisk til lagring av musikk forresten? (Bortsett fra at det tar noen minutter å rippe plater selvfølgelig...) Uansett hvor ufølsom Firefacen er for jitter osv. så vil det vel føles litt bedre å vite at drivverket er 'as good as it gets'?
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Går IMHO til kjernen av hva hifi bør dreie seg om - kunnskap og læringsvilje, ikke feit lommebok! ;D
::) så du prisen på høyttalerene?
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

De er selvbygg, tviler på at fyren har betalt 100-200k for de...
Hva koster det å komme ditt TheStig er i dag, hvor mye cash tror du ikke er brukt til utviklingen av høyttalerene og annet DIY han har? ;)
 
T

theStig

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Noen korte svar... (har det litt travelt i dag...)

Kjørte passiv deling mellom diskant og mellomtone før, og analog aktiv deling mellom bass og resten. Dette hadde jeg vel i 10 år ca. Den digitale full-aktive løsningen spiller ræva av den gamle løsningen, for å si det direkte.

Høyttalersystemet er DIY, og komponentkosten er ca. 30 k. Delefrekvenser er 100 og 1800 Hz.

Årsaken til at jeg vil ha en samplerate konverter, er at jeg vil spille fra drivverk, og fore DAC'en med 96 kHz. Software upsampling bruker jeg nå, men det er for tungvint. Upsampleren i Foobar er heller ikke bra nok. Upsampling i seg selv er ikke noe poeng synes jeg, men målet her er at det digitale filteret skal ha mer data å jobbe ut fra, som igjen betyr mindre tap av oppløsning lydmessig.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Det er Rockwool Standard Akustikkplate...
http://guide.rockwool.no/sw14613.asp
Ser at du svate på dette litt lengre opp, beklager!

Har du brukt noe foran akustikkplatene? Jeg tenker da på tøy/stoff for å hindre evt. steinullstøv å komme ut i lytterommet.

mvh,
OS
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Årsaken til at jeg vil ha en samplerate konverter, er at jeg vil spille fra drivverk, og fore DAC'en med 96 kHz. Software upsampling bruker jeg nå, men det er for tungvint. Upsampleren i Foobar er heller ikke bra nok. Upsampling i seg selv er ikke noe poeng synes jeg, men målet her er at det digitale filteret skal ha mer data å jobbe ut fra, som igjen betyr mindre tap av oppløsning lydmessig.
Ser den - jeg har samme problem selv med Behringer-burkene mine som også holder sampleraten de blir foret med i prosessering (dog litt uklart i hvilken grad de jobber med oversampling eller ikke i selve prosesseringen - går ikke frem av specs...). Opplever det vel ikke som spesielt tungvint å kjøre med Foobar-filteret akkurat, det ligger bare der og gjør jobben...

...eller ikke gjør jobben hvis det ikke er bra nok? Må innrømme at jeg ikke har hørt den kritikken før - ser at f.eks Steve Nugent fra Empirical anbefaler bruk av dette filteret i sine løsninger - spørsmålet er vel om han har testet alternativene da... Vet du om det er implementeringen eller algoritmene som svikter i Foobar-løsningen?
 
T

theStig

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Aku-platene er dekket av fiberduk, og de støver derfor minimalt.
 
K

kbwh

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

De diskantene er jo ikke å betale. Lenger. Philips er litt teite sånn.

theStig bytter og trimmer og ordner og styrer mye han. Jeg har kjent ham mindre enn et år, og første gang jeg var hos ham var:
RIAAen analog i en fiin gammel selvbygg forforsterker.
Bassene 15" JBL.
Passive delefiltre på mellomtone og diskant. Digitalt nå
Grammofonen sto på toppen av to IKEA Lack. Nå har han fått sjenk, så AD/DAC og PC ser man ikke lenger.
CDene ble spilt i en PC. DVD-spiller nå.
Volumkontroll på PCen (kan du skru ned litt, Stig Erik?). Nå er det en MIDIdings som man kontrollerer volumet med.
Høyttalerkassene som var gråblå er blitt sorte.
Høyttalerkablene er på tur til å bli kopper enledertyper. Var Nordost Super Flatline.
Og så skjer det stadig småtrimming av EQ og av disse forsterkerprototypene. Siste måling jeg så var bedre enn +/- 0,3dB i hele frekvensområdet, men det var vel i september.

Det som er morsomst når jeg er i Løten er at jeg blir utsatt for musikk (mest klassisk og helst med kor, theStig synger tenor selv i et veldig godt kor) jeg ikke har hørt hver gang jeg er på besøk, og så er det jo hyggelig at jeg kan gjengjelde det. theStig er en høflig mann. Han hører musikk på min stereo også.
 
T

theStig

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Det var jo så absolutt hyggelig med en "Jeg hylles uforbeholdent på HFS" tråd.. ;D

Men nu drar jeg snart på en konsert-turne til Stockholm med koret. Noen ganger er musikk best live... de som har mulighet er hjertelig velkomne til Adolf Fredriks Kyrka i Stockholm lørdag ettermiddag på 13.dags julekonsert. :D
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Får jeg spørre om hvilket kor?
Lokalt et?

PKS

edit: høres ikke så lokalt ut ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Nå skjønner jeg hvorfor Stig vil ha perspektivet sånn at han står på scenen. Han synger i kor. ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Hadde alle her på hfs synget i kor eller spillt i korps, hadde vi hatt ferre av alle disse stygge sleivene som forkommer med jevne mellomrom.
Korister og korpsfolk er som regel meget tolerante.
Ikke nødvendigvis enige, men respekterer andres meninger.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Har du brukt noe foran akustikkplatene? Jeg tenker da på tøy/stoff for å hindre evt. steinullstøv å komme ut i lytterommet.

mvh,
OS
Disse bruker jeg med stort hell:
http://www.himlinger.no/default.asp?page=369 og korrekt montert slipper de ikke støv i det hele tatt. Kommer ferdig overflatebehandlet og er visstnok garantert for offentlige miljøer. Ikke er de dyre heller.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.407
Sted
Østfold
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Dritt i Avalon da, poenget var andre komponenter som er av høyere og bedre standard  ;)
Men det er det som er poenget mitt. Elementene er blant det beste som finnes og da er det liksom ikke så mye mer å gå på om kassa er velbygd og filteret er satt opp fornuftig.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.243
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Hadde alle her på hfs synget i kor eller spillt i korps, hadde vi hatt ferre av alle disse stygge sleivene som forkommer med jevne mellomrom.
Korister og korpsfolk er som regel meget tolerante.
Ikke nødvendigvis enige, men respekterer andres meninger.
;D ;D ;D
Det tror jeg på. Utålmodlige mennesker holder neppe lenge ut i kor eller korps.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Hva koster det å komme ditt TheStig er i dag, hvor mye cash tror du ikke er brukt til utviklingen av høyttalerene og annet DIY han har? ;)
He he... ;) Joda, det har sikkert kostet penger ja! Og poenget var heller ikke at det skulle være tilnærmet gratis - det koster å lære og gode komponenter er heller ikke gratis.

Var vel kanskje litt unyansert over forresten. Skal gjøre et forsøk på å formulere hva jeg mener - så får vi se om det gir mening...

Hvis vi ser verden i svar-hvitt (og det kan være nyttig av og til), tror jeg vi (altså hifi-miljøet definert på en eller annen måte), kan deles i to leire; de som er interessert i å gjøre noe med hva som finnes inni boksene (gruppe 1) og de som ikke er det (gruppe 2). Begge deler er like legitimt, men de er forskjellige.

For gruppe 1 dreier det seg om å lære mest mulig om _hvorfor_ resultatet av endringer blir som det blir, og å bruke denne kunnskapen til å jobbe mot nye og bedre løsninger. Og da er det ikke nok å teste om komponent X i kombinasjon med komponent Y, høyttaler Z og kabel N er vellykket eller ikke - det trengs en forankring i teorier som kan gi sunne forklaringer på hvorfor resultatet blir som det blir med denne kombinasjonen i et gitt akustisk miljø og hvilke fysiske egenskaper ved de enkelte elementene som gjør at resultatet blir slik.

For å komme dit trengs det både teoretisk og praktisk forståelse innen områder som fysikk, akustikk og elektronikk etc etc... Dette krever tid og dedikasjon, og de fleste av oss (og definitivt de fleste utenfor den harde kjerne i miljøet!) har ikke ressursene som skal til.

Så hva gjør vi? Ettersom evner og/eller tid ikke strekker til, allierer vi oss med noen som kan hjelpe oss videre på veien. Dette kan enten være gutta som pusher bokser i diverse sjapper, produsenter som selger et budskap som passer med hva vi oppfatter som riktig lydideal, eller det kan være et miljø som her. I sin rendyrkede form er dette gruppe 2 - de som prøver å oppnå best mulig resultat med ferdige komponenter i forskjellige kombinasjoner uten å gå inn i hvorfor det funker. Det holder at det funker. Og det er helt greit, men det er en annen greie enn hva de i gruppe 1 driver med.

Nå er selvfølgelig ikke verden svart-hvit - vi har en akse mellom to ytterpunkter her. En god del beveger seg på noen områder over i retning av gruppe 1 gjennom relativt enkle DIY-prosjekter. Andre, som Stig og en del andre her på sentralen, ligger MYE lenger over til den siden enn det de fleste av oss noen sinne kommer til å komme. (Uten at de , eller noen andre for den saks skyld, noen sinne kommer til å forstå alle elementer i et lydreproduksjons-system til bunns - til det er området rett og slett for komplekst. Men det er nå heller ikke poenget...)

Og da er jeg vel tilbake til det jeg skulle ha sagt tidligere: Med 'hifi-brillene' på beundrer jeg dem som dedikerer tid, blod, svette, tårer og penger til å bringe forståelsen for hva som gir oss god lyd i heimen videre. Og ikke minst setter jeg stor pris på dem som er villig til å dele disse erfaringene med resten av oss - og det stort sett uten å ta betalt for det. Takk!
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Meget velskrevet, Attila, og gir i hvertfall meg innblikk i en grunn til hvorfor visse steile fronter oppstår her på HFS.
Flott anlegg og rom, theStig :)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

;D ;D ;D
Det tror jeg på. Utålmodlige mennesker holder neppe lenge ut i kor eller korps.
Jeg er utålmodig å spiller i korps. ;)
pk
 
N

nb

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

He he... ;) Joda, det har sikkert kostet penger ja! Og poenget var heller ikke at det skulle være tilnærmet gratis - det koster å lære og gode komponenter er heller ikke gratis.

Var vel kanskje litt unyansert over forresten. Skal gjøre et forsøk på å formulere hva jeg mener - så får vi se om det gir mening...

Hvis vi ser verden i svar-hvitt (og det kan være nyttig av og til), tror jeg vi (altså hifi-miljøet definert på en eller annen måte), kan deles i to leire; de som er interessert i å gjøre noe med hva som finnes inni boksene (gruppe 1) og de som ikke er det (gruppe 2). Begge deler er like legitimt, men de er forskjellige.

For gruppe 1 dreier det seg om å lære mest mulig om _hvorfor_ resultatet av endringer blir som det blir, og å bruke denne kunnskapen til å jobbe mot nye og bedre løsninger. Og da er det ikke nok å teste om komponent X i kombinasjon med komponent Y, høyttaler Z og kabel N er vellykket eller ikke - det trengs en forankring i teorier som kan gi sunne forklaringer på hvorfor resultatet blir som det blir med denne kombinasjonen i et gitt akustisk miljø og hvilke fysiske egenskaper ved de enkelte elementene som gjør at resultatet blir slik.

For å komme dit trengs det både teoretisk og praktisk forståelse innen områder som fysikk, akustikk og elektronikk etc etc... Dette krever tid og dedikasjon, og de fleste av oss (og definitivt de fleste utenfor den harde kjerne i miljøet!) har ikke ressursene som skal til.

Så hva gjør vi? Ettersom evner og/eller tid ikke strekker til, allierer vi oss med noen som kan hjelpe oss videre på veien. Dette kan enten være gutta som pusher bokser i diverse sjapper, produsenter som selger et budskap som passer med hva vi oppfatter som riktig lydideal, eller det kan være et miljø som her. I sin rendyrkede form er dette gruppe 2 - de som prøver å oppnå best mulig resultat med ferdige komponenter i forskjellige kombinasjoner uten å gå inn i hvorfor det funker. Det holder at det funker. Og det er helt greit, men det er en annen greie enn hva de i gruppe 1 driver med.

Nå er selvfølgelig ikke verden svart-hvit - vi har en akse mellom to ytterpunkter her. En god del beveger seg på noen områder over i retning av gruppe 1 gjennom relativt enkle DIY-prosjekter. Andre, som Stig og en del andre her på sentralen, ligger MYE lenger over til den siden enn det de fleste av oss noen sinne kommer til å komme. (Uten at de , eller noen andre for den saks skyld, noen sinne kommer til å forstå alle elementer i et lydreproduksjons-system til bunns - til det er området rett og slett for komplekst. Men det er nå heller ikke poenget...)

Og da er jeg vel tilbake til det jeg skulle ha sagt tidligere: Med 'hifi-brillene' på beundrer jeg dem som dedikerer tid, blod, svette, tårer og penger til å bringe forståelsen for hva som gir oss god lyd i heimen videre. Og ikke minst setter jeg stor pris på dem som er villig til å dele disse erfaringene med resten av oss - og det stort sett uten å ta betalt for det. Takk!
Mye enig i det der, men jeg _tror_ at gruppe 1 har muligheten til å komme seg lengre, og det for betydelig mindre penger, utskifting av utstyr osv enn gruppe 2. Innen HiFi brukes det jo mye tid og penger på ymse remedier som ganske mange synest er så dustete at det ikke en gang er verdt å overveie å prøve de ut. De koster gjerne mange penger og har en heller tvilsom forankring i noesomhelst. Kanskje funker det, men personlig tror jeg et er lite sannsynlig. Vil anta at det er greit å vite noe om hva som kan skje og hva som ikke kan skje ved innføring av dings/konsept X.

De fleste av oss har jo ikke tid, mulighet eller kompetanse til å grave veldig dypt i sakene, da setter jeg, som deg, stor pris på at personer med stor kompetanse og mye erfaring helt gratis deler med andre, så får man heller selv velge hvem man velger å sette sin lit til når oppfatningene divergerer som de jo som regler gjør.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Men det er det som er poenget mitt. Elementene er blant det beste som finnes og da er det liksom ikke så mye mer å gå på om kassa er velbygd og filteret er satt opp fornuftig.
Les Komponenter i anlegget ;)
 
K

kbwh

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Kom på en sak som ikke er nevnt. Jeg spurte om 220V en gang og mener svaret til Stig Erik var at hele greia hang på en 10A kurs. Nettkablene har jeg sett. Sånne svarte "computer grade" alle i hop. Padde i strømveien også.

Og siden gutten skal ut og synge: Koret heter Collegium Vocale.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.407
Sted
Østfold
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Les Komponenter i anlegget  ;)
For det første var det jo du som trakk frem høyttalerne. For det andre er jo alt fra jitterkontroll til akustisk lyd en del av høyttalerne i dette systemet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Må si det ble skikkelig opptur fra blå til sorte kabinetter, blir vel kanskje en prøvelytt på meg også når jeg skal hente Beymabassene.
 
B

Back_Door

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Dette var en flott reportasje! Balansert og saklig.
Nyttig lærdom for de som gjerne vil få avklart hva som betyr mest for den totale lydopplevelse(les musikk) ;)

Takk til OMF og TheStig!!
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Noen korte svar... (har det litt travelt i dag...)

Kjørte passiv deling mellom diskant og mellomtone før, og analog aktiv deling mellom bass og resten. Dette hadde jeg vel i 10 år ca. Den digitale full-aktive løsningen spiller ræva av den gamle løsningen, for å si det direkte.

Høyttalersystemet er DIY, og komponentkosten er ca. 30 k. Delefrekvenser er 100 og 1800 Hz.

Årsaken til at jeg vil ha en samplerate konverter, er at jeg vil spille fra drivverk, og fore DAC'en med 96 kHz. Software upsampling bruker jeg nå, men det er for tungvint. Upsampleren i Foobar er heller ikke bra nok. Upsampling i seg selv er ikke noe poeng synes jeg, men målet her er at det digitale filteret skal ha mer data å jobbe ut fra, som igjen betyr mindre tap av oppløsning lydmessig.
Må si jeg er skeptisk til så høy deling på 8 exel, om det blir noe redusert detaljering/oppløsning oppover.. Exel er jo ikke de beste oppover i frekvens etter min erfaring, og det kan være en utfordring og få deres 7 til å spille bra opp mot enkelte diskanter....  Har du forsøkt med mindre/andre elementer i mellomtonen? Gamle W17 kunne vært et spennende alt.  
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

For det første var det jo du som trakk frem høyttalerne. For det andre er jo alt fra jitterkontroll til akustisk lyd en del av høyttalerne i dette systemet.
Med Avalon oppsettet mente jeg alt inkl. alle komponeneter som drivverk, kabler etc....
 

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

hører du forskjell på digitalkabler burde du høre forskjell på drivverk også. det inngår da mange komponenter, bevegelige deler og en ikke helt feilfri laser i dette her. :)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

hører du forskjell på digitalkabler burde du høre forskjell på drivverk også. det inngår da mange komponenter, bevegelige deler og en ikke helt feilfri laser i dette her.  :)
Det er mye der ute som TheStig ikke har testet, helt garantert, så jeg ser som deg kommentaren som litt flåsete ;)
 
N

nb

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

hører du forskjell på digitalkabler burde du høre forskjell på drivverk også. det inngår da mange komponenter, bevegelige deler og en ikke helt feilfri laser i dette her.  :)
Du ville bli overrasket over hva janhella hører forskjell på
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Hei The Stig, er det diskanter fra DSS930 det der eller er det en variant som kan kjøpes løst?
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Kjempefin hjemme hos reportasje,OMF!
Fine bilder og beskrivelse av et anlegg som er
`tatt helt ut`

Stig Erik ser ut til å ha dedikert seg selv,anlegget og rommets egenskaper, til det som opptar mange av oss,nemlig musikkglede! :D

Og jeg skjønner veldig godt at dette kan være et meget vellydende oppsett.
Jeg har selv hatt et enklere,men lignende aktivt oppsett hos meg og jeg har opplevd hva dette har å si for dynamikken og musikkgleden generelt.
Spesielt aktiv deling mellom basskasser og satelitter gir store muligheter for å tune anlegget til rommet på en meget god måte.

Blir det et eget lytterom på meg senere en gang,vil den aktive delingen returnere og jeg vil nok forsøke meg på noe lignende som Stig Erik har fått til.

Keep up the good work! :D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

;D  ;D  ;D
Det tror jeg på. Utålmodlige mennesker holder neppe lenge ut i kor eller korps.
;D
Godt poeng.
Det er noe eget med oss ja  :)


Beklager offtop.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Du ville bli overrasket over hva janhella hører forskjell på
TheStig hører nå forskjell på digital kabler, det er vel mer enn du gjør ;D
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

TheStig hører nå forskjell på digital kabler, det er vel mer enn du gjør ;D
Hei!
Jeg oppfattet det ikke som at Stig hevdet han hører forskjell på "dedikerte" digitalkabler, men mellom "dedikerte" digitalkabler og "vanlige RCA kabler og da p.g.a. forskjellig impedans (i pluggene?)
Eller tar jeg feil?
Mvh.KW
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Hei!
Jeg oppfattet det ikke som at Stig hevdet han hører forskjell på "dedikerte" digitalkabler, men mellom "dedikerte" digitalkabler og "vanlige RCA kabler og da p.g.a. forskjellig impedans (i pluggene?)
Eller tar jeg feil?
Mvh.KW
Kanskje ???
 
O

omholt

Gjest
Re: Hjemmebesøk hos TheStig

Skulle likt og hørt dette anlegget. At akustikken har veldig mye å si har jeg nå merket til det fulle ved å kjøpe Furutech paneler.

Dette med aktiv deling er spennende, men for meg som har lite teknisk innsikt virker det rimelig uforståelig og uppnåelig. Dersom dette løfter lyden så mye som man får inntrykk av, håper jeg noen produsenter tar til vettet og gjør dette lett tilgjengelig for den vanlige mann i gata. Det er en utfordring til TheStig, Snickers-Is og andre ;)
 
Topp Bunn