OMF besøker TheStig

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.082
Antall liker
33.833
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Hjemmebesøk hos TheStig

theStig skrev:
Specs?
Vekt: ca. 300 kg/stk
Høyde: 190 cm
Bredde: 48 cm
Dybde: 70 cm

Farge: Swartzrot (RAL 3007)

Noe mer? ;D
Dette burde flytte luft, få jo nesten mine Montana XP til å virke små :eek:
Gratulerer med et spennende prosjekt !
 
B

Back_Door

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Gratulerer med et både flott og interessant opplegg!
Dette burde du demonstrert i Horten til helga!
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Det blir nok dessverre bare en plass der systemet kan høres - hjemme hos meg. Det er relativt tungvint å flytte på kan du si....

På den annen side - her hjemme hos meg kan man lytte til den musikken man vil selv, så høyt man vil, og så lenge man vil (helt til verten vil legge seg).
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hjemmebesøk hos TheStig

Back_Door skrev:
Gratulerer med et både flott og interessant opplegg!
Dette burde du demonstrert i Horten til helga!
Helt klart :)

I tillegg er rommet til TheStig et av de aller beste i Norge og mye bedre enn samtlige rom i Horten :eek: Reiseveien fra Oslo/Akershus til Horten/ TheStig er nesten det samme også..
Gleder meg til Horten, gleder meg til enda mer til utdypende lytteinntrykk og tanker rundt design/konstruksjon fra TheStig sitt nye anlegg ;D

Edit: TheStig var før meg til å svare..
Han kunne helt sikkert spredt masse musikkglede og tatt gode inngangspenger!
 
O

omholt

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Gratulerer Stig! Et løft utseendemessig også (sorry pks). Likte designet på disse og bildet på veggen gjorde seg.
Så kommer sikkert et litt dumt spørsmål. Er det helt uproblematisk å ha høyttalerne så nære frontveggen? Vet at bassene er i trykkammer, men er det ikke negativt for de andre elementene?

Lysten på å komme på besøk er nå blitt enda større. Er jeg på de kanter, er du den første jeg kommer til å tenke på. :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hjemmebesøk hos TheStig

Hei Stig!
Gratulerer med nytt system/høyttalere, dette må jeg få høre på og kanskje fler i "gjengen"?

Det har også blitt et løft rent estetisk og rommet ditt er så stort at ht. likevel ikke vil virke alt for dominerende, selv om det selvfølgelig heller ikke betyr noe så lenge det er et dedikert lytterom.
Bare herlig ;D
Mvh.KW
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hjemmebesøk hos TheStig

Hei Stig!

Stiller meg i rekken av gratulanter her! De høytalerne var dødsrå - jeg synes også designet var mye bedre enn på de gamle!

Har du lyst til å skrive litt mer om hvordan du oppfatter lyden i forhold til de gamle....? Har fått med meg at bassen er strammet opp (gikk det an da...?).

Hvordan er det med perspektivet...? Har du gjort noen forsøk på å trekke lytteposisjon lengre unna...?

Håper det er mulighet for å ta seg en tur til når jeg er på de trakter...det blir vel kanskje når det nærmer seg julen....det bløir ihvertfall en spennende tradisjon!

Mvh
OMF
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Det tar litt tid før lytteinntrykket synker helt inn. Jeg har justert opp igjen EQ og deling et par ganger allerede også. Lytteavstanden min er den samme som før.

Den største forskjellen er nok i bassen. Den er faktisk veldig mye bedre enn før. Alt foregår mer definert, dynamisk og tight. Når man drar på litt så blir forskjellen enda større også.

Stereobildet er forskjellig fra før. Ting foregår litt lenger bak, og det er er mer dybde. Det er kanskje noe mindre bredde, men til gjengjeld er det mye større "luft" rundt det som skjer nå.

Hele lydbildet har en generell ro og avslappethet som er på et helt annet nivå enn før. Musikken frigjøres i større fra fra høyttalerne.

Det er også mer "luft" og definisjon uten at det har ført til hardhet eller skarphet, faktisk det helt motsatte.

Ingen av de positive egenskapene med et gamle anlegget har blitt borte, det har bare blitt bedre på alle punkter. :)

OMF; du er selvsagt velkommen til en ny lytt. Jeg må få tatt en tur innom deg også, det må jeg få til
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

KW skrev:
Hei Stig!
Gratulerer med nytt system/høyttalere, dette må jeg få høre på og kanskje fler i "gjengen"?
Det er planer om et besøk fra OAS i løpet av høsten. :)
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.428
Antall liker
1.377
Hjemmebesøk hos TheStig

Sagt det før - sier det gjerne om igjen: de høyttalerne ser enormt bra ut.

Og da kommer spm: planer om produksjon ?
Eller: vet du om høyttalere-over-disk du kunne si ligner i karakteristikk på de du har ?

mvh

JackX
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

JackX skrev:
Sagt det før - sier det gjerne om igjen: de høyttalerne ser enormt bra ut.

Og da kommer spm: planer om produksjon ?
Eller: vet du om høyttalere-over-disk du kunne si ligner i karakteristikk på de du har ?

mvh

JackX
Takk for det!

Lyden var pri 1 under utviklingen, og designet ble av typen "form follows function". Jeg synes det jo ble ganske pent for det.

En vanlig kommersielt produkt som vises fram i butikker og på messer blir dette ikke, til det er vekt, størrelse og kompleksitet for stor. De som måtte være interessert i et sånt anlegg kan selvsagt diskutere saken med meg. Ikke noe er umulig. :)

Dette er ikke "bare" en høyttaler, det er et komplett PC-styrt musikksystem som henger sammen hele veien. Skal man kjøpe noe sånt av meg, så blir det kun i form av et komplett musikksystem, evt. supplert med egne (analoge eller digitale) signalkilder.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hjemmebesøk hos TheStig

theStig skrev:
JackX skrev:
Sagt det før - sier det gjerne om igjen: de høyttalerne ser enormt bra ut.

Og da kommer spm: planer om produksjon ?
Eller: vet du om høyttalere-over-disk du kunne si ligner i karakteristikk på de du har ?

mvh

JackX
Takk for det!

Lyden var pri 1 under utviklingen, og designet ble av typen "form follows function". Jeg synes det jo ble ganske pent for det.

En vanlig kommersielt produkt som vises fram i butikker og på messer blir dette ikke, til det er vekt, størrelse og kompleksitet for stor. De som måtte være interessert i et sånt anlegg kan selvsagt diskutere saken med meg. Ikke noe er umulig. :)

Dette er ikke "bare" en høyttaler, det er et komplett PC-styrt musikksystem som henger sammen hele veien. Skal man kjøpe noe sånt av meg, så blir det kun i form av et komplett musikksystem, evt. supplert med egne (analoge eller digitale) signalkilder.
Hei. Snakker man om høyere eller lavere prisklasse enn andre høttalere du har konstruert, f.eks Griffin G1 Mastering Loudspeaker?
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

John_Harald skrev:
theStig skrev:
JackX skrev:
Sagt det før - sier det gjerne om igjen: de høyttalerne ser enormt bra ut.

Og da kommer spm: planer om produksjon ?
Eller: vet du om høyttalere-over-disk du kunne si ligner i karakteristikk på de du har ?

mvh

JackX
Takk for det!

Lyden var pri 1 under utviklingen, og designet ble av typen "form follows function". Jeg synes det jo ble ganske pent for det.

En vanlig kommersielt produkt som vises fram i butikker og på messer blir dette ikke, til det er vekt, størrelse og kompleksitet for stor. De som måtte være interessert i et sånt anlegg kan selvsagt diskutere saken med meg. Ikke noe er umulig. :)

Dette er ikke "bare" en høyttaler, det er et komplett PC-styrt musikksystem som henger sammen hele veien. Skal man kjøpe noe sånt av meg, så blir det kun i form av et komplett musikksystem, evt. supplert med egne (analoge eller digitale) signalkilder.
Hei. Snakker man om høyere eller lavere prisklasse enn andre høttalere du har konstruert, f.eks Griffin G1 Mastering Loudspeaker?
Dette er et bedre system, og prisen vil være høyere.

Nå selges Griffin G1 uten forsterkere i utgangspunktet også.
 

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Innlegg
716
Antall liker
0
Hjemmebesøk hos TheStig

Har du et bilde som viser baksiden av høytalerene?
Eller må jeg si at dette ser STORslagen ut, Synes WAF faktoren er blitt
meget bedre. :eek:

Vel blåst

Terje
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Hjemmebesøk hos TheStig

Fantastisk!!!
Og så virker det som at du er en hyggelig kar på toppen av det hele :)
Gratulerer! All min respekt!

Hilsen,
Olav Larsen
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

argh skrev:
Har du et bilde som viser baksiden av høytalerene?
Eller må jeg si at dette ser STORslagen ut, Synes WAF faktoren er blitt
meget bedre. :eek:

Vel blåst

Terje
Takk for det! :)

Har dessverre ingen bilder av baksiden. Høyttalerne ble montert på stedet, og de står 20 cm fra hjørne-absorbentene i lytterommet. Jeg må demontere absorbentene for å kunne ta gode bilder.... :-\

Uansett: det man ser bak er en aluplate som dekker hele baksida av midt-seksjonen. På denne er elektronikken montert, og aluplata gir kjøling til forsterkerne. På utsida av plata finner man et strøminntak, en strømbryter, en lysdiode og 4 stk XLR kontakter. Det er alt!
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Siste nyheter her nå er først og fremst en visuell oppgradering av rommet i form av svarte gardiner som dekker akustikkplatene.



Så har jeg endelig fått oppgradert med en ny DAC fra RME som heter ADI-8 QS. Pga bedre konvertere og analogdel, samt innebygget analog volumkontroll og nivåtrim, så ble totalresultatet en solid hakk bedre enn med min gamle modifiserte RME Fireface 800. Lydmessig ble det mer ro, mindre hardhet, mer "luft" og bedre oppløsning all over. Det viktigeste er at musikkgjengivelsen ble bedre, det gir bedre innsikt i hva musikerne har tenkt og hva de gjør.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hjemmebesøk hos TheStig

Gratulerer med flere oppgraderinger :)
Hvordan påvirker svarte gardiner som dekker akustikkplatene rommets akustiske egenskaper?
Kan du si litt om RME ADI-8 QS? Er det 8 dacer med innebygget analog volumkontroll og nivåtrim?
Hvordan låter det i forhold til Petter Dale sitt anlegg som kjører delingen etter dac og forforster?
Du skriver:
"Det viktigeste er at musikkgjengivelsen ble bedre, det gir bedre innsikt i hva musikerne har tenkt og hva de gjør."
Mener du også hvilken illusjon lydteknikkerene har tenkt og hva de vil vi skal oppfatte?
 
R

Rojoh

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

Jeg holder selv på å leke meg litt med EQen i DEQXen. Denne funksjonen er godt hørbar, ingen tvil om det. Jeg byttet også effekttrinn, og det gav en helt annen type forandring. Nå har jeg ikke prøvd så mye, men på meg virker det som om elektronikken etter signalbehandlingen også har en god del å si for "sluttlyden". Antar at den forandringen jeg hører ved å gå til det mer "raffinerte" sluttrinnet på sett og vis tilsvarer det du opplever ved å implementere en mer transparent DAC/pre-del? En slags fornemmelse av at man er "litt mer der" (i studio/salen) - evt. at de (musikerne) er "litt mer her" i stuen.

Mvh. Johan
 
T

theStig

Gjest
Hjemmebesøk hos TheStig

John_Harald skrev:
Gratulerer med flere oppgraderinger :)
Hvordan påvirker svarte gardiner som dekker akustikkplatene rommets akustiske egenskaper?
Kan du si litt om RME ADI-8 QS? Er det 8 dacer med innebygget analog volumkontroll og nivåtrim?
Hvordan låter det i forhold til Petter Dale sitt anlegg som kjører delingen etter dac og forforster?
Du skriver:
"Det viktigeste er at musikkgjengivelsen ble bedre, det gir bedre innsikt i hva musikerne har tenkt og hva de gjør."
Mener du også hvilken illusjon lydteknikkerene har tenkt og hva de vil vi skal oppfatte?
Kan ikke si jeg merket noen forskjell på akustikken med gardinene. Det er naturstoffgardiner som virker å reflektere temmelig lite.

ADI-8 QS har 8 DAC'er og 8 ADC'er. På DAC'ene er det muligheter for å trimme nivået analogt +/- 6 dB, og i tillegg er det en global analog volumkontroll som styrer alle 8 samtidig.

Å sammenligne med Petter Dale sitt anlegg skal jeg ikke innlate meg på, det er to totalt forskjellige anlegg som låter svært forskjellig. Å finne noen fellesnevner i hvordan det låter tror jeg faktisk ikke er mulig.

Det jeg mente om musikkgjengivelsen var ikke lyden, men musikken. Hva musikerne har tenkt framstår tydeligere. Et godt sitat jeg hørte en gang : "når man hører en god musiker hører man ikke lyden, tonene eller ordene, men man hører hva musikeren TENKER".
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hjemmebesøk hos TheStig

Takk for en hyggelig aften TheStig.

Endelig fikk jeg anledning til å sitte i sweetspot i det nye oppsettet. De siste oppgraderinger HAR gjort susen, inntrykket jeg sitter igjen med er at det virker som om musikken går saktere, dette fenomenet er et resultat av mer ro mellom transientene.

Etter min oppfatning så kommer heretter all eventuell kritikk av dette anlegget bare fra de som faktisk MÅ si noe negativt uansett hva de hører. Eller bare fra de som ikke liker å sitte i nærfelt og faktisk forveksler dette med manglende luft og liv. Her har du nå kommet opp dit hvor det for meg er upløyd mark, og eventuelle forbedringer likegjerne bare blir forandringer. Mere areal i bassen kunne være et ønske, nissen kommer vel snart. ;D
 
Topp Bunn