OL 2010

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.272
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Sånn er det ofte, den beste vinner: Gratulerer Sverige!!

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
Kult gått av svenskene. Herlig at mannen som satsa og dro på (noe det er helt slutt på i dagens herrelangrenn) fikk medalje. Nå må Djupvik og Skinstad begynne å fokusere på å få fram litt flere mann og ikke bare dulle med Northug som de har gjort de siste 3 årene. Norge har jo ikke noe som ligner på et stafettlag en gang.

P

Parelius

Gjest
De bremset feltet, de svenskene! Tydeligvis er det full brems i det mentale på de norske kommentatorene. Pinlig å høre på. Gratulerer til heroiske svensker.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.272
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Wergeland skrev:
Kult gått av svenskene. Herlig at mannen som satsa og dro på (noe det er helt slutt på i dagens herrelangrenn) fikk medalje. Nå må Djupvik og Skinstad begynne å fokusere å få fram litt flere mann og ikke bare dulle med Northug som de har gjort de siste 3 årene. Norge har jo ikke noe som ligner på et stafettlag en gang.
+1

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Begynner å ligne på Tour de France det her, med tanke på svenskene.. :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Dette var veldig usportslig av Hellner. Han holdt i staven til Petter ved flere anledninger, kjørte praktisk talt oppå skiene til Petter over lengre tid, og på 1:11:20 tråkker han på staven til Petter bakfra. Petter vifter staven i været for å få ny, men får ikke ny før etter en stund, og etter 54 sekunder er den på plass. Det kunne gjerne bli dobbelt svensk, men etter denne manøveren var ikke Hellner noen verdig vinner.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ingen kan beskylde Petter for å ha flaks hvertfall. Smørebom, nedkjørt på sprinten og stavbrekk nå.. Sundby hevdet også å ha dårlige ski på klassiskdelen. Hvis det gjaldt hele laget forklarer det jo endel. Tror ikke jeg ville kommet likt inn på stadion med Northug på stafetten nå.. Får satse på at de andre gutta evner å holde følge. Så ut til at Rønning gikk seg ut av laget, utrolig dårlig, med mindre det var skiene der også.

Moro for Bøkko, kan bli gøy på 10000 nå.

Men ny dag, nye muligheter. Storslalåm og fellestart for begge kjønn i skiskyting. Kan bli en stor norsk kveld igjen...

F

fjellvåk

Gjest
En ting er at han blir slått av noen som er bedre, en annen ting er den oppførselen etterpå, han er og blir en medgangsguttunge denne Northug.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Her kjente jeg sjåvinismen boble i blodet etter Marit Bjørgen, Tora Berger og skiskytterne. Og Aksel Svindal.

Så kom gårsdagen og da ble det brått slutt på det. Hva er det med denne Northug?

Han må ha bomma totalt på OL formen. Ikke har jeg tro på at han kan gjøre det bedre i de øvelsene som er igjen heller.

Hopperne er ikke og nevne engang. Dårlige greier. Norge har ikke hatt en stabil hopper siden Birger Rud, Toralf Engan eller Bjørn Wirkolas glansdager.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.423
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Northug treng ein skallekrympar berre. Men skallekrymparen må nok ha ein god og haldbar benk.

Ein prat med resurrection girl Gjørgen kan moglegvis vere ein god start.

F

fjellvåk

Gjest
rolfozzy skrev:
Her kjente jeg sjåvinismen boble i blodet etter Marit Bjørgen, Tora Berger og skiskytterne. Og Aksel Svindal.
Det er lett å kjenne sjåvinismen når nevnete personer gjør det bra, de har tross alt kommet til Y i ordboka disse flotte representantene for landet og idretten sin.

F

fjellvåk

Gjest
Valentino skrev:
Northug treng ein skallekrympar berre. Men skallekrymparen må nok ha ein god og haldbar benk.
Det er mogleg det, men treng me Northug?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.921
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Sjåvinisme noen? Trøndelag har tatt flere medaljer enn Tyskland eller Russland.....

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.655
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
erato skrev:
Sjåvinisme noen? Trøndelag har tatt flere medaljer enn Tyskland eller Russland.....
Jeg tror Petter bare trenger å vokse seg litt, dette med media osv. har han ikke taklet så godt ennå. Han skryter som gal når det går bra, og "driter seg ut" når det går dårlig. Noen blir rett og slett bare så deppa når ting ikke sitter, og da stopper ting bare opp, min sønn hadde det også slik, da han var FIRE år gammel... ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Nok om skinnfellen fra Midtnyttland.

OLs kongegren Ishockey har fått lite omtale her. Norge, og da særlig, men ikke bare, 1. femmeren spilte en kanonkamp i går. Det ble dessverre bare 1 poeng, men det kan fortsatt bli 1/4-finale. Forhåpentligvis blir det ikke Russland de skal møte i den avgjørende kampen.

F

fjellvåk

Gjest
Ja han dukker vel opp og legger seg littegranne flat så er alt glemt, det virker somregel. Men nå er det på tide å gå fort på ski og fortjene all den oppmerksomheten han får.
Men media har også gjort sitt her; før OL ble det ikke snakket OM PN tok gull, det var mer snakk om hvor mange.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
totte skrev:

OLs kongegren Ishockey har fått lite omtale her. Norge, og da særlig, men ikke bare, 1. femmeren spilte en kanonkamp i går. Det ble dessverre bare 1 poeng, men det kan fortsatt bli 1/4-finale. Forhåpentligvis blir det ikke Russland de skal møte i den avgjørende kampen.
Ishockey er utvilsomt kongegrenen når OL går i Canada, men her i huset blir det aldri det! :)

F

fjellvåk

Gjest
Unplugged skrev:
totte skrev:

Ishockey er utvilsomt kongegrenen når OL går i Canada, men her i huset blir det aldri det! :)
Ikke før vi kan ta medalje...
Men det er ett ganske spesielt oppsett når en enda kan nå en kvarfinale selv om en har tapt alle kampene...

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Unplugged skrev:
Hver sin lyst, men Ishockey er bedre enn langrenn.

fjellvåk skrev:
Men det er ett ganske spesielt oppsett når en enda kan nå en kvarfinale selv om en har tapt alle kampene...
Nja. Det er vel slik at det er 12 lag med, så de 4 dårligste går ikke til kvartfinale. Det er vel ikke rarare enn alternativet som er å droppe kvartfinalene og kun ta de 4 beste rett til semifinaler etter 5 innledende kamper i hver av 2 grupper.

Kanskje man burde fornye hockeyen litt etter mønster fra langrenn, med flere konkurranser:
-Sprint-hockey: 3*5 minutter på lengdeløpsskøyter.
-Hockey-noveau: 2*30 minutter spill der man ikke har lov til å gå baklengs i 1. periode.
Slik det er nå finnes det kun en mester, og det blir for enkelt. I langrenn holder det ikke med en minibuss hvis man skal ha med alle vinnerne, men det gjør det forsåvidt ikke hvis man skal ha med et helt hockeylag heller, så da blir det litt likt allikevel. Forslaget trekkes.

F

fjellvåk

Gjest
Unplugged skrev:
Dette kan kanskje forklare Northugs reaksjon etter løpet i går. Hvis dette stemmer skjønner jeg ham godt.
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport/ol/article3529337.ece
Dette er nok ikke annet enn et fortvilt forsøk på å finne en (ny) unnskyldning. Ingen slipemaskiner er beregnet på ett spesielt skimerke, man bestemmer seg for hvilken struktur man skal ha og sliper stenen deretter for så og slipe skien med stenen for ønsket struktur, hvilket merke ski man sliper vet maskinen ingenting om og bryr seg sikkert ikke heller.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
fjellvåk skrev:
Unplugged skrev:
Dette kan kanskje forklare Northugs reaksjon etter løpet i går. Hvis dette stemmer skjønner jeg ham godt.
Dette er nok ikke annet enn et fortvilt forsøk på å finne en (ny) unnskyldning. Ingen slipemaskiner er beregnet på ett spesielt skimerke, man bestemmer seg for hvilken struktur man skal ha og sliper stenen deretter for så og slipe skien med stenen for ønsket struktur, hvilket merke ski man sliper vet maskinen ingenting om og bryr seg sikkert ikke heller.
Ikke vet jeg, men når man leser denne artikkelen blir man i alle fall sittende igjen med det inntrykket at det har betydning hva slags slipemaskin man bruker på ett spesielt skimerke. Kan godt hende det ikke stemmer, men da faller jo hele poenget med denne artikkelen bort.

F

fjellvåk

Gjest
Unplugged skrev:
fjellvåk skrev:
Unplugged skrev:
Ikke vet jeg, men når man leser denne artikkelen blir man i alle fall sittende igjen med det inntrykket at det har betydning hva slags slipemaskin man bruker på ett spesielt skimerke. Kan godt hende det ikke stemmer, men da faller jo hele poenget med denne artikkelen bort.
Strukturen sin oppgave er å transportere bort vannet som oppstår grunnet friksjonen mellom skisåle og snø, jo våtere føre desto grovere struktur. Man har lineære strukturer, kryssete strukturer, skråkryssede strukturer osv.. Så gjelder det å finne ut hvilken man synes er best, en som er best på en Madshus ski trenger ikke nødvendigvis være best på en Fisher ski, dette skal kombineres med sålens egenskaper, noen ski er bedre enn andre når det er kaldt men ikke så gode når det er varmt, for eksempel. Det er altså ingenting som hindrer en i å ha samme struktur på en Fisher ski som på en Madshus ski men de trenger ikke nødvendigvis samme struktur på samme føre for å yte opptimalt. Det at det er en egen makin for Madshus høres rart ut MEN det som kan ha skjedd er at det er blitt slipt en Madshus ski før Fisher skia og at en har "glemt" å sett opp slipesteinen for Fisher skia selv om jeg har veldig vondt for å tro at noe slikt skal skje under ett OL.

Det verste smørerene vet er skiftende/endrede forhold underveis i et løp, og uten at jeg vet så tror jeg at vær og føreforholdene der borte har plaget smørerene. I ett og samme løp har det vært forskjellige forhold underveis, våt, ikke så våt, hardt, saltet osv., det å finne en struktur som yter optimalt på de forskjellige forholdene underveis er ikke lett, m.a.o. PN sine ski kan ha hatt bedre gli i noen deler av løypa mens de har vært litt dårlige andre steder. Kanskje.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Ville det vært en løsning om alle hadde gått på det samme skimerket, som var preparert på samme måte med den samme smurningen? Kodemerking på skiene slik at smørerne ikke viste om det var eget lands løper de smurte for. Da ville de konkurere på helt like forhold og det ville kun være utøveren som skillte.

Ja ikke vet jeg, men det skulle da i utgangspunktet være en konkurranse mellom utøvere og ikke mellom smøreteam!?

P

Parelius

Gjest
De burde ideelt sett ha samme foreldre også.

Ellers forlanger du mye når det skal være noe poeng med sporstsjornalistikk…

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.613
Torget vurderinger
0
Parelius skrev:
De burde ideelt sett ha samme foreldre også.

Ellers forlanger du mye når det skal være noe poeng med sporstsjornalistikk…
Hvis du mener at sportsjournalister har livets rett har du selvsagt et poeng ! :D

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Syns pressen i dette tilfellet også skal ha kritikk. De oppfører seg jo også som sutrete unger når Northug ikke vil snakke med de. Klart han er skuffet, er jo et løp han har sett frem til i fire år. Gi han litt tid, så kommer han og gir de intervjuene som trengs. La folk være som de er. At det er en egen pressekonferanse dedikert til temaet sier jo alt.

Når det er sagt, så viser det jo storhet om han klarer å si noen ord midt i skuffelsen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hvor var du da Hell-ner brakk staven til Northug?

F

fjellvåk

Gjest
JD skrev:
Syns pressen i dette tilfellet også skal ha kritikk. De oppfører seg jo også som sutrete unger når Northug ikke vil snakke med de. Klart han er skuffet, er jo et løp han har sett frem til i fire år. Gi han litt tid, så kommer han og gir de intervjuene som trengs. La folk være som de er. At det er en egen pressekonferanse dedikert til temaet sier jo alt.

Når det er sagt, så viser det jo storhet om han klarer å si noen ord midt i skuffelsen.
De har valgt dette selv, de er offentlige personer, at vi vil høre fra dem med engang de går i mål, det er bare slikt det er, og de vet utmerket godt at det er slikt det er, tøff sjitt!

Ellers så er Parelius inne på noe vesentligt; gener, genene bryr seg døyten om struktur og maskiner.

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
fjellvåk skrev:
JD skrev:

De har valgt dette selv, de er offentlige personer, at vi vil høre fra dem med engang de går i mål, det er bare slikt det er, og de vet utmerket godt at det er slikt det er, tøff sjitt!
Ikke enig med deg. Vi må tåle at folk har forskjellige behov, det er ingen menneskerett å få høre hva de føler etter et renn. Men det er nå min mening. Respekt for individet, er vel begrunnelsen..

F

fjellvåk

Gjest
JD skrev:
fjellvåk skrev:
JD skrev:

Ikke enig med deg. Vi må tåle at folk har forskjellige behov, det er ingen menneskerett å få høre hva de føler etter et renn. Men det er nå min mening. Respekt for individet, er vel begrunnelsen..
Enig i at folk har forskjellige behov, også enig i at det er ingen menneskerett å få følelsene deres servert på skjermen, men i det de står på startstereken i et OL mens en hel verden ser på så har de "solgt" seg, der og da er de på "jobb" med det som måtte følge med, også det som ikke er så morsomt.

Ellers så er Audun Grønvold kvalifisert for skicross finalen, skal bli spennende. Gamle alpinister som er resirkulert er også brukanes.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.121
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Syns i utgangspunktet Nortug er ok kar og ser hans behov for selvdyrkelse for å ha kommet dit han er, men mener at han med flagget på brystet (landslag) i et OL bør yte noe mer, selv om det er motgang. Sin egotripp og prioritere egne behov kan han gjerne bedrive resten av året i Worldcup sirkuset. OL er noe annet!
Her trenger vi sterkere ledere og moral blandt utøvere.
Så bare hva Aksel gjorde da han hektet i slutten av slalomen og mistet sin sjanse til en flott medalje, han kjørte rett ned bakken og gratulerte Body og de andre. :)
Sånne gutter vil vi skal bære det norske flagget på brystet!! ;)

gismo

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
gismo skrev:
Syns i utgangspunktet Nortug er ok kar og ser hans behov for selvdyrkelse for å ha kommet dit han er, men mener at han med flagget på brystet (landslag) i et OL bør yte noe mer, selv om det er motgang. Sin egotripp og prioritere egne behov kan han gjerne bedrive resten av året i Worldcup sirkuset. OL er noe annet!
Her trenger vi sterkere ledere og moral blandt utøvere.
Så bare hva Aksel gjorde da han hektet i slutten av slalomen og mistet sin sjanse til en flott medalje, han kjørte rett ned bakken og gratulerte Body og de andre. :)
Sånne gutter vil vi skal bære det norske flagget på brystet!! ;)

gismo
Ikke uenig med deg der, men jeg mener fortsatt at det må være lov å være annerledes, både på godt og vondt. Når du bare har lyst til å grine etter kanskje ditt livs skuffelse, så bør det være rom for å slippe å høre Lyn Gordon spørre "Hva føler du nå?" før slimet i det hele tatt er tørket vekk fra kjeften.

Det jeg dog var mest irritert over, er media som hausser opp sin egen rolle, og blir indignert fordi han ikke vil prate med de. Han hadde jo for øvrig et knallsvar: "Jaja, tar masse selvkritikk.." Omtrent som etter smørefadesen: "Jaja, hadde knallski, ingen som hadde bedre ski enn meg i dag". Fascinerende at folk ikke skjønner at han gir blaffen..

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.826
Sted
Østfold
Jeg synes nok også det er på tide at en del journalister tørker snørr og tårer og biter i seg skuffelsen over intervjuet de følte de hadde krav på. Småligheten til en del journalister skinner veldig i gjennom i denne saken.

Jeg har sett en del av intervjuene av de som "ikke lykkes" når Norge har fått gull, og det er akkurat i de øyeblikkene jeg blir så utrolig flau over å være norsk. "And the silver medal was what you have dreamt of all your life?"

F

fjellvåk

Gjest
Snickers-is skrev:
Jeg synes nok også det er på tide at en del journalister tørker snørr og tårer og biter i seg skuffelsen over intervjuet de følte de hadde krav på. Småligheten til en del journalister skinner veldig i gjennom i denne saken.

Jeg har sett en del av intervjuene av de som "ikke lykkes" når Norge har fått gull, og det er akkurat i de øyeblikkene jeg blir så utrolig flau over å være norsk. "And the silver medal was what you have dreamt of all your life?"
Er enig med deg angående journalistene, han der på langrennstadioen (TV) er det flaut og høre på. Hun Polske jenta som kom bak Bjørgen på sprinten fikk dette; "Hva synes du om løpet til Bjørgen?", Jeg kan bare svare for meg selv sa hun, jeg vrir meg i stolen.

Men når det gjelder PN så dreier det seg ikke on Gordon eller andre journalister, det er å vri fokus, han skal stille opp samme hvor dumt det er, det er en del av jobben hans.

Topp Bunn