OL 2010

V

vredensgnag

Gjest

Har lest litt om rivaliseringen mellom disse to - det går det nærmest på kniven løs. Rudman til venstre har utviklet en slede sammen med sin kjæreste, og nektet Williams til høyre å bruke denne.
Så Williams fikk hjelp av to industridesignerstudenter, og utviklet sin egen slede, som hun kaller Arthur og har i sengen når hun skal stelle pent med den. (Hun bruker timer hver kveld på å polere vekk all slitasje, så meiene skal være krystallglatte.)

Rudman har gjennom årene brukt mye energi på å forsøke å sabotere for Williams, og antallet ord dem imellom har vært få.
Etter at Amy Williams vant gull i skeleton ble hun gratulert av Shelley Rudman, noe journalistene fant bemerkelsesverdig.

Visstnok det første individuelle gullet til en britisk kvinne på 58 år, og første gull i vinterleker på 30 år.

Når de trener har de et betongtrack i Bath til disposisjon, og der trener de på starten -- skal de kjøre må de ut i Europa.
Rundt fem millioner kostet det å utvikle sleden ...

http://www.timesonline.co.uk/tol/sport/olympics/article7035624.ece

Rudman bar flagget under åpningen, og ble sendt til forrige OL i Torino, til tross for at Williams hadde bedre resultateter fra kvalifiseringsrenn.

Karma.

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Rundt fem millioner kostet det å utvikle sleden ...
Altså det samme som ekstrabevillingen som måtte gis til gliprosjektet slik at de norske langrennsløperene kunne få litt dårligere ski.

N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
5 millioner til å utvikle en kjelke...
Barberhøvelen/bladene Gillette Mach 3 hadde etter sigende utviklingskostander på 750 millioner dollar.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Tror du må overgå Gaia solid neste gang, Snickern! ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.827
Sted
Østfold
Virker som om det går sport i å påberope seg helt eventyrlige utviklingskostnader. Hvorfor skal det koste mer å utvikle en barberhøvel enn det koster å utvikle en bil liksom? Måtte de finne opp stålet og plasten på nytt?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
Snickers-is skrev:
5 millioner til å utvikle en kjelke...
Barberhøvelen/bladene Gillette Mach 3 hadde etter sigende utviklingskostander på 750 millioner dollar.
er det inklusive marketingbudsjettet? Skulle gjerne lest den utviklingsloggen

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.827
Sted
Østfold
BT skrev:
Tror du må overgå Gaia solid neste gang, Snickern! ;)
Hvis jeg inkluderer byggekostnadene til dem som lagde materialene til huset jeg vokste opp i, kostnadene for bygging og drift av sykehuset som behandlet meg da jeg tryna på sykkel, kostnadene for å bygge og drive fabrikkene som lagde bilene vi hadde da jeg var liten, kostnadene for å drive.... ja, det meste som har vært en forutsetning for at jeg eksisterer i den form jeg gjør i dag, så snakker vi jo ganske heftige utviklingskostander :D

Selv kalkulerte jeg med delene og materialene, samt formverktøy og materialer til diverse prototypbygging. Verktøyet og måleutstyret holdt jeg utenfor. Høres ikke spes fancy ut med noen hundre tusen, eller noen titalls tusen dollar da.... ;D

V

vredensgnag

Gjest
Wiki is your friend.
Gillette brukte 680 millioner dollar på å utvikle Fusion-høvelen, og litt mindre på Mach 3.

Hva de brukte pengene på må gudene vite. Vi skal heller ikke se bort fra at det her har vært kreativ regnskapsføring for å redusere overskudd før skatt.

Men - om noen tror det er friske påslag i HiFi.
Gillette har 4 740% mark-up på hver høvel de selger. De koster $0.08 å produsere, og selges for 47 gangeren.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gillette_(brand)

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.316
Torget vurderinger
18
fjellvåk skrev:
Er enig med deg angående journalistene, han der på langrennstadioen (TV) er det flaut og høre på. Hun Polske jenta som kom bak Bjørgen på sprinten fikk dette; "Hva synes du om løpet til Bjørgen?", Jeg kan bare svare for meg selv sa hun, jeg vrir meg i stolen.
Noen ganger synes det forferdelig godt hvilken usikker liten nasjon vi er. Denne patetiske higen etter validering som kommer til syne under disse intervjuene er til å kaste opp av. Generelt så synes jeg de fleste norske sportskommentatorer er uspiselige i sin nasjonalistiske rus hvor det skrikes og hoies i ekstase når nordmenn gjør det godt og det samme når utlendinger mislykkes.

En annen ting er denne joviale bruken av fornavn på utøverne, Petter ditt og Marit datt. Her er Scheie et hederlig unntak.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Dessuten er jeg så inderlig lei av limericker. :mad:

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Yesyes, snart klart for nytt show ala Northug. På lag med Pølsa kan det jo ikke bli kjedelig...

F

fjellvåk

Gjest
Her i huset blir det OL fri kveld, programmet i dag er litt kjedelig synes jeg bortsett fra Curlingen og kanskje laghoppingen, men en ting er sikkert; det blir IKKE langrenn her i kveld.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
På tide uflaksen til Northug begynner å avta litt.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Veldig enig!

Hva hadde skjedd om ikke Hellner har brukket staven hans? Det var jo et rent overfall :eek:

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Det kan jo rett og slett hende han har spurta opp på litt for mange fjelltopper som oppvarming ? Northug tenker jeg på . Han har hatt mye "medgang" de siste par år.. ett eller annet sted kommer det et punkt hvor man må få en liten "a-ha" opplevelse og innse at han ikke er supermann.. Tror han er der nå og at han kommer til å knuse de fleste når dette mesterskapet er.. Han er jo et supertalent (men han er fortsatt UNG)

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vel, etter å ha sett semien, tror jeg ikke vi skal være bekymret for formen hans. Spørsmålet er vel hvor god russeren er. Og om Pølsa hølder følge...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.827
Sted
Østfold
Svenskene klarte ikke å kvalifisere seg til sprintstafetten. Årsaken? Jo, et stavbrudd. "Svenskene klarte ikke å komme seg opp igjen etter hendelsen" heter det i NRKs nyhetssending.

...var det ikke noen svensker som mumlet noe om at "hadde han vært så god hadde ikke stavbruddet hatt noe å si...?

Det hører med til historien at det var en svenske som knakk denne staven også...

Hørte jeg noen si "hovmod står for fall"?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.859
Northug ble snytt for ol-deltakelse ved forrige korsvei selv om han var klart god nok til å være med. Idrett er kanskje den eneste arena hvor man har krav på 100% uttelling for gode resultater, og slik forbigåelse er derfor helligbrøde uansett hvor tynn luften måtte være. Det finnes lovende utøvere som har lagt opp av mindre...

Denne gangen har han i stor grad blitt frarøvet mulighetene til suksess grunnet udyktighet og uregelmessigheter i smørebua. Og utsatt for uhell på 30 kilometeren som noen mener grenser til juks. Sånt er ille når man satser 100% på idrett. OL er bare er hvert fjerde år. Hver gang man står på startstreken er en "once in a lifetime opportunity". Det er bare vi som ser på TV som tror det bare er å "vente" til neste anledning byr seg.

På toppen av det hele blir han hengt ut av støtteapparatet fordi han ikke bretter ut hele elendigheten på TV. Det er ikke til å tro.

Suksess avler suksess og fiasko avler fiasko. Det han har opplevd i forbindelse med de to siste OL er traumatisk for en utøver på dette nivået, og vil gjøre det mye vanskeligere for han å yte maks ved neste anledning. Han kommer til å bruke masse krefter på å bekymre seg om ting man ikke skal tenke på når man skal prestere - som å passe på at smørebua ikke ødelegger skiene og at konkurrentene ikke knekker stavene og så videre.

Det var jo en del diskusjoner mellom Petter og skiforbundet før sesongen i år også. Om sponsoravtaler bl.a. Jeg blir ikke overrasket om det blir mer kontroverser mellom Petter og skiforbundet etter sesongen. Han har ikke akkurat veldig mye å være takknemlig for nå. Og finansielt så stiller han sikkert sterkere alene.

Det er tragikomisk at han er den som blir hengt ut i pressen. Han virker å være den eneste aktøren på herresiden i norsk langrenn som holder olympisk nivå for øyeblikket. Smørebua, ledelsen og de andre herreløperne har så langt vært middelhavsfarere og knapt nok det.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Huff, jeg unner ikke de svenske gutta dette... :'(
Særlig ikke Hell ner

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
I forhold til Sapporo, som er det 1ste jeg husker, så vil jeg kalle det fett.

P

Parelius

Gjest
Northug er en vare (bedriver forretning). Like greit å se det i det perspektivet. Det er lenge siden deltagere i OL var individer som bedrev tømmerhoggeri som levebrød. Sjornalister er med på å gi varen verdi. Til syvende og sist er det bare et spørsmål om det hele øker eller senker prisen.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.272
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
JAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Grattis Petter og Pølsa!

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Betyr dette at vi nok en gang får en tøff i trynet Petter på skjermen igjen?

Kul & eplekjekk på opptur. Dritunge og det som verre er på nedtur!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.827
Sted
Østfold
Parelius skrev:
Northug er en vare (bedriver forretning). Like greit å se det i det perspektivet. Det er lenge siden deltagere i OL var individer som bedrev tømmerhoggeri som levebrød. Sjornalister er med på å gi varen verdi. Til syvende og sist er det bare et spørsmål om det hele øker eller senker prisen.
Å drive en form for forretningsvirksomhet betyr ikke at man oppgir det å være menneske.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.827
Sted
Østfold
room skrev:

Det hadde kanskje vært bedre om han delte din ydmykhet?

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Verdens beste skiløper! Rå taktisk, rått rykk og rå spurt. Han får en solid revansj, og viser hvem som er best. Blir bra på onsdag også...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
rico skrev:
Sa han noe lurt etterpå? Fortell, fortell!
Selvsagt. Hva tenkte du da du gikk ut på den siste etappen?

Æ gikk med en blanding av motivasjon og hat.

Kongekommetar.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det siest at tyskeren og russeren ble ilagt parkeringsbot etter spurten...

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.859
Dette var helt værst, som han andre Petter pleide å si.

Fantastisk løp av Petter. Han hentet inn forsprang på hver eneste etappe. Pølsa kan ikke klage på uttellingen i OL etter dette.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Snickers-is skrev:
room skrev:

Det hadde kanskje vært bedre om han delte din ydmykhet?
Jeg har plenty å gi bort!!!

F

fjellvåk

Gjest
Etter en dag med noen helt uinteresante øvelser er vi idag tilbake med store verdensøvelser. Storslalomen i dag blir spennende, Aksel er i form og blir ikke lett å stoppe, han må bare legge ifra seg disse litt for tidlige inngangene til svingene når det er bratt, det blir altfor ofte tverrstilling av skia i storslalomen og da taper man tid, men som sagt han er i form så skal vi si pallen? Det mest spennende blir jo om det blir 2 på pallen, Jansrud kan faktisk vinne dette han, litt mer fandenivolsk 1 omgang enn vanlig (utenom den i Kransjka Gora da...) så blir han vanskelig å ta i dag.

Så er jo også spørsmålet om det blir en ny medalje på Bøkko, kanskje...

Det blir en fin og fornøyelig kveld med lite støy dette her, akkurat slik det skal være.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Bx skrev:
Northug ble snytt for ol-deltakelse ved forrige korsvei selv om han var klart god nok til å være med. Idrett er kanskje den eneste arena hvor man har krav på 100% uttelling for gode resultater, og slik forbigåelse er derfor helligbrøde uansett hvor tynn luften måtte være. Det finnes lovende utøvere som har lagt opp av mindre...

Denne gangen har han i stor grad blitt frarøvet mulighetene til suksess grunnet udyktighet og uregelmessigheter i smørebua. Og utsatt for uhell på 30 kilometeren som noen mener grenser til juks. Sånt er ille når man satser 100% på idrett. OL er bare er hvert fjerde år. Hver gang man står på startstreken er en "once in a lifetime opportunity". Det er bare vi som ser på TV som tror det bare er å "vente" til neste anledning byr seg.

På toppen av det hele blir han hengt ut av støtteapparatet fordi han ikke bretter ut hele elendigheten på TV. Det er ikke til å tro.

Suksess avler suksess og fiasko avler fiasko. Det han har opplevd i forbindelse med de to siste OL er traumatisk for en utøver på dette nivået, og vil gjøre det mye vanskeligere for han å yte maks ved neste anledning. Han kommer til å bruke masse krefter på å bekymre seg om ting man ikke skal tenke på når man skal prestere - som å passe på at smørebua ikke ødelegger skiene og at konkurrentene ikke knekker stavene og så videre.

Det var jo en del diskusjoner mellom Petter og skiforbundet før sesongen i år også. Om sponsoravtaler bl.a. Jeg blir ikke overrasket om det blir mer kontroverser mellom Petter og skiforbundet etter sesongen. Han har ikke akkurat veldig mye å være takknemlig for nå. Og finansielt så stiller han sikkert sterkere alene.

Det er tragikomisk at han er den som blir hengt ut i pressen. Han virker å være den eneste aktøren på herresiden i norsk langrenn som holder olympisk nivå for øyeblikket. Smørebua, ledelsen og de andre herreløperne har så langt vært middelhavsfarere og knapt nok det.
Strålende innlegg dette.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Bx skrev:

En god og presis beskrivelse.

Glimrende.

Topp Bunn