Laget til to oppsett i DEQX, en med 600 og en med 800 deling.
Skiftet mellom de mens spilte. Det tar ca 4 sekunder å skifte oppsett da dette lastes fra pc og inn på DEQX.
600 deling summerer finere og måler bedre, 800 gir litt mer ujevnheter pga bassene presses litt lenger opp.
På variert musikk (alt fra Mahyem til Darkthrone......

) så må jeg si at foretrekker 600deling.
Men vil nevne at det skader ikke om en setter som designkriterie å dele hornet høyere enn 600.
Det kan gjøre ting enda bedre.
For å få akustisk 600 LR4 deling så må jeg sette 450hz LR4 i DEQX.
TAD 4002 har anbefalt nedre deling med 600hz.
Så skal en da være kjempenevrotisk for lav deling eller går dette fint?
Jeg har brukt et par metoder for å prøve finne det ut.
Først så tar jeg ikke med beskyttelseskondis i ligningen her.
Når TAD sier 600hz som nedre grense, så nevner de ikke steilhet, men tar en antagelse her på 600hz 12dB Butterworth.
Butterworth filter er 3dB ned ved deling.
Her er targetkurve fra REW som viser 450hz LR4. Linkwitz Riley filtre summerer med -6dB ved deling.
Og så legger jeg inn 600hz 12dB BW filter som er antagelsen.
Begge deler er 6dB ned ved 450hz, så da sover jeg godt om natten
En annen metode kan være å se på slaglengde i Hornresp. Men da vil en se på hvor mye driveren vil tåle ved 450hz i forhold til 600hz deling elektrisk.
Her viser JMLC 270 med JBL 2440 som driver og 30w inn. Slaglengde da ved 600hz er 0,34mm.
Så kan en endre effekten inn til en får 0,34mm slaglengde ved 450hz.
Her har jeg halvert effekten inn til 15w, finner da ved 450hz slaglengde til å være 0,326mm
Så da har en halvert effekt tåligheten til driveren til 15w.
Det er mye mer enn hva jeg noensinne skubber inn i TAD 4002, og sover fortsatt godt om natten
Så kan en vurdere hvor mye hornet utgjør på slaglengde.
Her er en simulering uten horn, bare driver.
Slaglengden ved 450hz øker da til ca 0,41mm.
Ekstremt lange og digre horn vil dermed kunne korte ned slalglengde. Men det avhenger også av profil og hvor fin loadingen er.