OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Prøver å spille noe annet enn Kølsvart Dødsmetall :)

     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Slik musikk er fullstendig uoversiktlig når ikke har peiling.
    Søker på London Symphony og de har jo bare ca 30millioner plater..
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, kan jo ikke skade å prøve :)
    Jeg veit hvordan rock skal høres ut på et anlegg, så får gå andre veien :LOL:
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Prøv The planets av Holst, jeg er sikker på du finner en planet du liker, eksempelvis Mars ;)
    Carmina burana av Orff er heller ikke til at kimse av ei heller 1812 Overture av Tschaikowsky :)
    Her er en god mix af Rock og symfoni
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    691
    Sted
    Rogaland
    jeg spør jeg, jeg ser at det jaktes på jevn og flat respons når høyttalere konstrueres, men får du/dere (diy hifi gjengen) til imaging, soundstage, osv eller f.eks "varm" britisk lyd" hvis en vil ha det ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Heisann brunBar! :)
    Det er selvsagt lov å spørre!

    Jeg vil si vi har alle tre. Det er bare det at for å gjøre det mer håndfast så bruker vi andre begrep.
    Frekvensrespons, spredningskontroll, forvrengning og etterklang.

    -Frekvensrespons:
    Her kommer det an på hvor en måler og hva en måler etter, de høye frekvensene dempes mer jo lenger unna en måler.
    Her er bilde som viser litt veiledende hva en kan ønske i lytteposisjon:
    1666684957406.png

    For min egen del har jeg ikke ulik kurve som den som er for "Trained listeners"
    Mulig jeg er litt feit i bassen siden spiller mye dårlig innspilt Metal :)


    -Spredningskontroll:
    Det er ønskelig at en høyttaler har jevnt spredningsforløp, eller polarrespons. Da blir refleksjoner og rombidrag jevnere.
    Veldig ujevn spredning, dvs brå utslag, gir utslag på frekvensrespons i lytteposisjon.


    -Forvrengning:
    I det en går for store høyttalere, f.eks hornsystemer eller linjekilder, så får en god kapasitet.
    Da vil automatisk forvrengning gå ned.
    Herunder ligger også hva drivere en benytter og at de spiller komfortabelt i sitt arbeidsområde.


    -Etterklang:
    Her er det akustikk og rom.
    Ikke alltid like godt å gjøre noe med i f.eks en stue.
    Men en kan velge plassering av høyttalere der det gjør seg best, og en kan møblere så det blit litt "lunt".
    De tøffeste gutta kjører fult ut med demping i egne lytterom.
    Det krever store tiltak i bassområdet. En kan også her gå for aktiv demping i form av DBA eller SBA system.


    -DSP:
    Med DSP kan gjøre veldig mye med frekvensrespons.
    Polarrespons får en ikke gjort så mye med i en DSP, ikke forvrengning heller.
    Akustikk bør en også gjøre mest mulig fysisk, spesielt over Schrøder frekvens.
    Det fins DSP med gode romkorreksjoner som en kan prøve, disse programmene er for å rydde opp i bassområdet under Schrøder.


    -Schrøder frekvens:
    Dette er en frekvens som skiller der rommet fungerer som reflektor og resonator. Pleier som regel ligge rundt 200hz, litt høyere for mindre rom, lavere for større rom.
    Over Schrøder frekvens så reflekteres lyd på flatene i rommet.
    Under Schrøder så fungerer rommet som en resonator og forsterker i bassområdet.



    Mitt anlegg har ikke stell på absolutt alt dette, men gjør så godt jeg kan med de forutsetningene som er tilstede.
    Også har det med interesse, jeg er mest opptatt av horn, kompresjonsdrivere og 15 tommere. Derfor har jeg balt mest med det :)


    Håper dette gjorde et lite innblikk, også er det bare å google i vei og lese på det som interesserer.

    Her er et lite foredrag fra godeste Floyd Toole som går an å se på.
    Han har jobbet for Harman som bl.a. lager JBL.

     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Prøv The planets av Holst, jeg er sikker på du finner en planet du liker, eksempelvis Mars ;)
    Carmina burana av Orff er heller ikke til at kimse av ei heller 1812 Overture av Tschaikowsky :)
    Her er en god mix af Rock og symfoni
    Takker for innspill :)
    Var fint å høre på The Planets.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Har fulgt med i tråden her med stor interesse en stund, og jeg vil egentlig bare gjøre meg litt til kjenne.
    Bruker også JMLC 270 som jeg ser du har handlet inn, men med TAD 4001.
    Fyller ut med JBL 2226H til doble midbasser og 2226J til enkel sub, og TAD 2001 som diskant.
    Deler nå på 70/700/6k
    Anlegget mitt er også plassert i ei vanlig stue, og har vel blitt litt for stort synes fru POB.

    270 trenger noe demping et sted mellom 2,5-3,5 k for ikke å gnage høl i øra. Varierer nok fra rom til rom.
    Hva har du erfart her ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Heisann POB :)
    Har fulgt litt med i din tråd også!

    Har samme opplevelse her med 270 og TAD 4002, trenger en litt forsiktig demping i det området.
    Jeg har funnet ut at hornet kan ha nedre deling mellom 400 og 800hz, men å holde seg til 6-700 er nok mest fornuftig.
    Diskant implementering må en bare prøve seg frem og velge det en trives best med.
    Et innspill kan jo også være treveis topp slik som Sluket løser det. En må nesten bestemme selv :)

    Jeg bruker jo bare ambient tweetere slik det er nå, men det trenger langt fra være noen god løsning hos deg.
    Her synest jeg det funker ok, men har ikke prøvd annet heller.

    Om du vil tilfredsstille fru POB så ville jeg laget god middag og servert god vin :)
    Med anlegget om du vil gjøre det litt mindre så hadde jeg tenkt enklere og bare kjørt doble 15" i bassrefleks i digre kasser.

    Selv er jeg ikke alt for glad i mellomtonen i 2226, men ikke lag det til en universal sannhet at de er dårlig!
    De tåler mye pryl og ønsker masse krefter. Så det er bare å kjøre på med forsterkerkraft.
    Store kasser og lav tuning kan fort gi litt overdempet kurve, men det er ikke noe farlig å kompensere med litt EQ så lenge en bruker litt fornuft.

    Med Audiolense ville jeg prøvd Partial Correction og kjørt kun frekvens korreksjon fra ca 4-500hz og oppover.
    Jeg mener AL gjør fort mer feil enn godt med korreksjon i øvre register der anlegg står i stue med mye refleksjoner.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Har du prøvd å dele på 600 og snaue 3000?

    Også må jo
    kurven være svakt fallende oppover sånn som på bildet OK la inn i innlegget over?

    Jeg hadde som du sikkert vet Tractrix 200 og Tractrix 1000 en periode med JBL med beryllium og TAD2001. Dette oppfører seg ikke veldig ulikt det du har. Husker Johoo var hos meg hvor vi gjorde grundige tester, frem og tilbake, med 3000 og 8000 Hz deling. Vi var ikke i tvil om at 2800 Hz var best. Når Snickers jobba grundig med systemet var det ikke aktuelt å teste 8000 Hz en gang.

    Med riktig voicing og deling i komfortområdene samt områder hvor spredningsmønsteret matchet best så er ikke påtrengende lyd et problem.

    Utfordringen vi aldri kom helt i mål med var at det rett og slett ikke var punktkilde. Altså vanskelig å sy sammen. Men det fikser Audiolense.

    Ta en tur til Bjarnetv for å se hvordan han har løst den umulige oppgaven å ha 5 veis.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har du prøvd å dele på 600 og snaue 3000?

    Også må jo
    kurven være svakt fallende oppover sånn som på bildet OK la inn i innlegget over?

    Jeg hadde som du sikkert vet Tractrix 200 og Tractrix 1000 en periode med JBL med beryllium og TAD2001. Dette oppfører seg ikke veldig ulikt det du har. Husker Johoo var hos meg hvor vi gjorde grundige tester, frem og tilbake, med 3000 og 8000 Hz deling. Vi var ikke i tvil om at 2800 Hz var best. Når Snickers jobba grundig med systemet var det ikke aktuelt å teste 8000 Hz en gang.

    Med riktig voicing og deling i komfortområdene samt områder hvor spredningsmønsteret matchet best så er ikke påtrengende lyd et problem.

    Utfordringen vi aldri kom helt i mål med var at det rett og slett ikke var punktkilde. Altså vanskelig å sy sammen. Men det fikser Audiolense.

    Ta en tur til Bjarnetv for å se hvordan han har løst den umulige oppgaven å ha 5 veis.
    Er enig med deg her, om skal ha en 5veis så gjør Audiolense en veldig god jobb, det er en ganske stor jobb å sette opp manuelt.
    Forståelig om en ikke vil gå løs på det.
    Tre horn i toppen med JMLC låter supersmooth.
    Uavhengig av DSP, en har fortsett tre kilder i toppen. Er en allergisk mot de overgangene så bør en kanskje gå for andre løsninger.
    Det er nok for mange den egentlige løsningen med f.eks JBL 2384 som du har, men det ser kanskje ikke like kult ut.

    Som alltid, en får aldri i pose og sekk.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Siden det ble tema :)
    Satt og lurte et øyeblikk da satte på JBL i 270 og drog de ned mot 400hz, om kanskje kunne brukt JMLC 600 over med TAD 4002.
    Da kan det deles inn ved 1500-2k.

    1666702957786.png

    Jaja, blir sikkert ikke i år!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Vil du låne et par 2» Tang Band med faseplugg og dele på cutoff etter Avantegarde metoden?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Trur det går dårlig desverre, for liten motorkraft.
    Og burde hatt enda større horn.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hva skjer da? Ekstremt fallende diskant? Kan jo fikses med EQ.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    JJ! Vi har snakket om dette å tenke koffert! :)
     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.855
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Hehe
    Må ha det litt gøy også, er ikke beryllium alt som glimrer.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva skjer da? Ekstremt fallende diskant? Kan jo fikses med EQ.
    Ikke alt kan fikses med eq :)
    Hele greia vil nok kansellere seg ut i toppen. I tillegg vil nok motorkraften gi problemer er jeg redd.
    Det er nok en grunn til at kompresjonsdrivere er enerådende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En har samme problemer med både storformat og småformat kompdrivere i toppen. Det går på trynet over 10k. At de driverne vi bruker funker sånn noenlunde likevel er ikke på grunn av, men på tross av.

    Aquaplas er det som er in i 2023, jeg er bare litt tidlig ute...... :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Bør du ha to oppsett i stua ?
    Et med JBHELL 2360 og TAD og et med JMHELLC JBL ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bare en løsning på det, to stuer :)
    Det har jeg desverre ikke.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja..nei..hva skal du da ha som peanøttskål? :)
    Jeg spør tilbake :)
    Har ikke du en ganske feit stabel med skåler i kjøkkenskapet?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har hørt det vokser veldig store peanøtter på sør-vestlandet! :unsure:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn