OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Angående Audiolense og pc basert.
    Heldigvis er windows blitt mer stabilt enn gamle Vista perioden. Grøss og gru.
    Har hatt glitch med DEQX også så den mistet setting. Forsåvidt enkelt å fikse, bare å laste inn korreksjon på nytt.
    Alt kan skje, skal en være helt sikker er det vel passive komponenter som er tingen.
    Sånn sett ville jeg ikke vert så redd for pc basert lenger, men en må gjerne da ha litt sunt vett for hvordan og hva en legger inn på pcèn.
    Ryker en pc er det bare kaste den og sette inn en ny.
    Og lydkortene trenger ikke koste allverdens. Lydkortene er jo laget for hard bruk så de tåler deng.
    Hadde jo vert fint om lydkortene kunne komt ferdig med fjernkontroll for volum.

    Skulle jeg kjørt Audiolense nå så hadde jeg gjerne korrigert flatt, så brukt EQ i lydkortet for voicing.
    Mener i hvertfall Motu har EQ som kan brukes slik.

    Problemet jeg fikk med AL er at det korrigerer for mye og feil i øvre frekvenser. Med måling i lytteposisjon så får ikke programmet med seg det som skjer virkelig i høyttalerne, det som burde vert korrigert nærfelt. Det blir korrigert for mye av det som er rom artefakter. Det låter desverre litt udynamisk.
    Jeg trenger også en del boost i bassen, det klarte ikke AL programmet med korteste filtrene som må til for lipsync.
    Men det kan nok løses med EQ. Og det er mulig jeg gjerne ikke såg nok på akkurat dette og det er kanskje mulig å få opp bassnivået.
    Noen som kan litt om det så er det fint med tips :)

    Slik Audiolense er bygget opp blir det klin umulig å benytte flerpunktsmåling på fornuftig vis. En kan bare korrigere en impulsrespons.
    Multiseat funksjonen er litt så som så.
    Reiner med den gjør et snitt av målingene, med mulighet for vekting av lytteposisjon, og som da danner en ny impulsrespons for korrigering.

    Dette er ikke for å ødelegge gleden folk har med Audiolense. Det er ikke for å ødelegge varen Audiolense.
    Mange er veldig fornøyde og jeg forstår hvorfor. :)
    Men en kan ikke skjule virkeligheten!

    Godt mulig jeg drar frem igjen Audiolense om DEQX tar kvelden. Noen kompromisser er det uansett og på en eller annen må systemet settes opp :)


    Med DEQX har jeg også hatt problemer med autokorreksjonen. Derfor jeg kjører den manuelt. Deleflankene er for bratte synest jeg med minste valg som 48dB.
    Å korrigere større høyttalere med mye krav til delay, typisk høyttalere som jeg har, så blir det nok en gang for mye rominfo men i midbassområdet. Da korrigeres det for rom, med mic helt feil plassert. Årsaken er at en får ikke gatet måling nok for både bass og horn når avstanden er så stor i lengderetning.
    Men skal en kun korrigere et enkelt horn, så er DEQX god. Det er noe jeg ikke har prøvd enda og det er å bare kjøre en enkel korreksjon av hornet så sette deleflanker selv, kanskje prøver en dag :)


    Velvel, det er no free lunch som gjelder uansett.
    Og velger en sette opp manuelt, ja en skal være ganske god på å måle og korrigere korrekt. Men får en det til så har en kontroll og det gir veldig godt resultat.
    Jeg sier ikke at jeg er helt der.. men har en ide om hvordan det ikke bør gjøres. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Se der ja. Hmmm, interesting ...
    Det er jo ikke en perfekt måte å løse ting på med ambient tweeter, men det gir litt mer luft og spredning i toppen.
    Impulsrespons ser nok rimelig looney ut.
    Cerwin Vega brukte vel bakoverfyrende diskanter på noen modeller.
    Jean Hiraga bruker det på sine Altec 604 høyttalere.

    1665420456495.png


    1665420484724.png


    Det er med JBL 075.
    Eller 2402 som de heter i pro sammenheng.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Angående Audiolense og pc basert.
    Heldigvis er windows blitt mer stabilt enn gamle Vista perioden. Grøss og gru.
    Har hatt glitch med DEQX også så den mistet setting. Forsåvidt enkelt å fikse, bare å laste inn korreksjon på nytt.
    Alt kan skje, skal en være helt sikker er det vel passive komponenter som er tingen.
    Sånn sett ville jeg ikke vert så redd for pc basert lenger, men en må gjerne da ha litt sunt vett for hvordan og hva en legger inn på pcèn.
    Ryker en pc er det bare kaste den og sette inn en ny.
    Og lydkortene trenger ikke koste allverdens. Lydkortene er jo laget for hard bruk så de tåler deng.
    Hadde jo vert fint om lydkortene kunne komt ferdig med fjernkontroll for volum.

    Skulle jeg kjørt Audiolense nå så hadde jeg gjerne korrigert flatt, så brukt EQ i lydkortet for voicing.
    Mener i hvertfall Motu har EQ som kan brukes slik.

    Problemet jeg fikk med AL er at det korrigerer for mye og feil i øvre frekvenser. Med måling i lytteposisjon så får ikke programmet med seg det som skjer virkelig i høyttalerne, det som burde vert korrigert nærfelt. Det blir korrigert for mye av det som er rom artefakter. Det låter desverre litt udynamisk.
    Jeg trenger også en del boost i bassen, det klarte ikke AL programmet med korteste filtrene som må til for lipsync.
    Men det kan nok løses med EQ. Og det er mulig jeg gjerne ikke såg nok på akkurat dette og det er kanskje mulig å få opp bassnivået.
    Noen som kan litt om det så er det fint med tips :)

    Slik Audiolense er bygget opp blir det klin umulig å benytte flerpunktsmåling på fornuftig vis. En kan bare korrigere en impulsrespons.
    Multiseat funksjonen er litt så som så.
    Reiner med den gjør et snitt av målingene, med mulighet for vekting av lytteposisjon, og som da danner en ny impulsrespons for korrigering.

    Dette er ikke for å ødelegge gleden folk har med Audiolense. Det er ikke for å ødelegge varen Audiolense.
    Mange er veldig fornøyde og jeg forstår hvorfor. :)
    Men en kan ikke skjule virkeligheten!

    Godt mulig jeg drar frem igjen Audiolense om DEQX tar kvelden. Noen kompromisser er det uansett og på en eller annen må systemet settes opp :)


    Med DEQX har jeg også hatt problemer med autokorreksjonen. Derfor jeg kjører den manuelt. Deleflankene er for bratte synest jeg med minste valg som 48dB.
    Å korrigere større høyttalere med mye krav til delay, typisk høyttalere som jeg har, så blir det nok en gang for mye rominfo men i midbassområdet. Da korrigeres det for rom, med mic helt feil plassert. Årsaken er at en får ikke gatet måling nok for både bass og horn når avstanden er så stor i lengderetning.
    Men skal en kun korrigere et enkelt horn, så er DEQX god. Det er noe jeg ikke har prøvd enda og det er å bare kjøre en enkel korreksjon av hornet så sette deleflanker selv, kanskje prøver en dag :)


    Velvel, det er no free lunch som gjelder uansett.
    Og velger en sette opp manuelt, ja en skal være ganske god på å måle og korrigere korrekt. Men får en det til så har en kontroll og det gir veldig godt resultat.
    Jeg sier ikke at jeg er helt der.. men har en ide om hvordan det ikke bør gjøres. :)
    Unødvendig kommentar er slettet. Mvh Høvdingen
     
    Sist redigert av en moderator:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hei

    Jeg må tillate meg å kommentere innlegget (6165) dit Oks.
    Det jeg stusser på er at når du svarer at du har prøvd AL fullt ut, da er det du skriver nå helt klart tegn på noe annet.
    Når det gjelder korreksjon av øvre frekvenser eller andre frekvenser for den delen, kan det fint kontrolleres i AL hvor my den korrigerer i tidsdomenet.
    Man kan velge partial korrigering, eller avtagende korrigering oppover i frekvens. Jeg har brukt begge metoder med godt resultat.
    Man kan for all del også velge kun frekvenskorrigering.
    Om du ikke har prøvd ut dette må jeg være så frekk å si at du ikke har jobbet spesielt mye med mulighetene i AL, de er mange.
    Multi seat delen må jeg innrømme at jeg ikke er så kjent med, sitter mest i sweetspot selv uansett.
    Når det er sagt liker vi alle forskjellige metoder til å nå målet. Det man får til med IIR filtrering om den er i dsp eller på andre måter er muligheter til å flytte på eq punkter en halv dB her og kanskje en hel der. Samme med eventuelle nærfelts målinger av elementer, noe jeg ikke har sett behov for hos meg.
    Metodikken i forhold til målinger i AL er satt og det er ingen konsensus om at det ikke kan fungere, men om man ikke liker den da velger man noe annet. Ikke noe feil i det. Men måle metodikken i AL er nå en ting, de som ønsker å prøve AL bør gjøre seg selv den tjenesten å sette seg inn i hvordan man jobber med targetkurver der og ikke minst mulighetene som finnes i å definere korrigeringen.
    Hvilken virkelighet du mener skjules i forhold til andre systemer synes jeg godt at du kan forklare bedre og hvilke resultater du er ute etter. Tror mye av det du savner kan det finnes svar på. Du har åpenbart ikke prøvd så mye, kan det virke som

    Jeg har gjentatte ganger deklarert meg selv som fan av AL og det vil jeg fortsatt være men om du og flere velger noe annet går det fint for meg, lykke til videre.
     
    Sist redigert:

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg prakker ikke info på noen
    Men jeg påstår at Oks har omtalt et produkt feil og eller at han har misforstått produktet.
    Det ønsket jeg påpeke.
    Men hans svar nå må være hans korteste innelegg på hfs noen sinne. Så mye for interessen for å lære seg noe nytt.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det gjør du rett i. Det er mulig du er kjent med kunnskaps nivået til Oks og Arne men meg kjenner du ikke. Men jeg påstår ikke at jeg vet noe mer en andre, og jeg uttaler meg ikke direkte negativt til ting jeg ikke har prøvd i forhold til høyttaler systemer. Tenker sikkert mitt, men holder litt igjen
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    En som ikke vil bruke Audiolense må vi nesten respektere. Om det så skulle være at han ikke har fått ut hele potensialet er vel ikke det så farlig.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Helt enig med deg Shy
    Men Oks har skrevet at han har prøvd det fullt ut og kom med påstander basert på det. Det er derfor jeg skrev mitt innlegg. At han fortrekker noe annet er selvfølgelig hans privilegium, skulle bare mangle.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En som ikke vil bruke Audiolense må vi nesten respektere. Om det så skulle være at han ikke har fått ut hele potensialet er vel ikke det så farlig.
    Enig med du :)
    Det er jo bare at Audiolense ikke helt passer bruken her.

    Det eneste jeg var usikker på om gjorde noe galt, er ved bruk av korte filtre så fikk jeg ikke boostet bassen nok, selv om hevet Prevent bass boost grensen mye.
    Har naturlig behov for en del heving i bunn siden bruker såpass motorsterke driver med så lav mms.
    Men jeg trur siden AL er FIR basert ikke klarer gjøre noe før en kjører lengre filtre.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå spør jeg for at jeg er genuint interessert, hvorfor ønsker du å kjøre korte filtre ?
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja det er selvfølgelig mulig, det gjør jeg også men kun ved filmtiting som ikke er det høyst prioriterte aktiviteten her.
    Bytter filtre mellom film og lytting ettersom jeg ser på film som mindre kritisk i forhold til lyd, for min del.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nå spør jeg for at jeg er genuint interessert, hvorfor ønsker du å kjøre korte filtre ?
    På grunn av Lipsync. Anlegget brukes mye i lag med TV.
    Anlegget er brukt av hele familien, så det skal være brukervennlig. Da blir det klønete med filterbytte.
    Jeg veit hva AL klarer å rydde opp i bassområdet og under Schrøder med lengre filtre, det er ganske imponerende.

    Angående korreksjon i toppen som jeg nevnte så kan vi la det være en diskusjon mellom de lærde.
    Jeg vil om ikke annet fått med meg litt om hva Toole nevner om korreksjon.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Som sagt du kan velge i AL om du korrigerer i toppen, men vi lar det ligge.
    I forhold til filterbytte, da er en enkel måte som da krever at man bruker J river som kanskje ikke er ideelt for alle. Der kan man opprette flere soner og legge forskjellige filter i sonene. Lett å bytte sone
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.320
    Antall liker
    16.404
    Sted
    Østfold
    Har absolutt respekt for OKS sin teoretiske kunnskap på mange områder... Men...... Tatt i betraktning en del av det han finner på så er jeg litt skeptisk til noen av resultatene 😉
    Jeg tillater meg å kalle Ole Kristian en nær venn, jeg snakker med ham nesten daglig, og han lufter alltid hypoteser med flere før han setter dem ut i livet. Han legger så godt som alltid også seriøse beregninger og simuleringer til grunn for det han tester. Det er to personer som har bidratt mer enn noen annen i konstruksjonene av horn og kompresjonsdriver som jeg jobber med, og den ene har skrevet en bok alle kjenner til, den andre sitter på en forblåst øy på vestlandet og spiller voksenpop på et bøst hornoppsett. Selv om han er en av de mest ydmyke menneskene jeg kjenner kan han fryktelig mye, og selv han har nok en tålegrense en eller annen plass.

    Det ville kanskje vært litt mer delikat om du hadde bydd på noen faktiske løsninger i stedet for å snakke ned han som presenterer hobbyen sin i denne personlige tråden? Ole Kristian skriver for eksempel om hvordan han hadde ønsket at AL segmenterer korreksjonen basert på høyttaler og rom (jeg leser dette som minimum fase og excess fase). Det virker nådeløst å avskrive det med ett pennestrøk, ja kanskje til og med lite gjennomtenkt?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    ^^Jeg veit at det er valgfritt med korreksjon i toppen, men det er en og annen ting som bør korrigeres her, og det gjøres greit med EQ.
    Om jeg presentere et program som JRiver for waffe og nevner filterbytte, så er jeg nok ganske dum om samtidig skal forsøke å beholde husfreden :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.320
    Antall liker
    16.404
    Sted
    Østfold
    Nå spør jeg for at jeg er genuint interessert, hvorfor ønsker du å kjøre korte filtre ?
    Tipper det handler om å ikke søle til filtrene med fullkorrigering av excess fase. Spesielt på et horn som 2360 finnes det gode argumenter for å korrigere impulresponsen til hornet. Å bare kutte ut å korrigere det for å slippe å korrigere rommet ved disse frekvensene bommer kanskje litt på målet.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takker for mange gode meningsutvekslinger Sneaker :)
    Det ble tøft det hornet i Verdande!
    Må få hørt det en gang!

    Stemmer det at 2360 har godt av FIR, jeg burde forsket mer på korreksjon med DEQX og kanskje bare kjørt korreksjon av hornet.
    Trur det er mulig, og da kunne målt ganske så nermt.
    Kan prøve med JMLC en dag med god tid :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Om jeg presentere et program som JRiver for waffe
    Enkelt skal det ikke være. Madammen sliter med squeezebox mot dlcp.. Jeg trorvdet eneste som fungerer er noe med fysiske knapper for å skifte kilde - en pr kilde. Dette med å flippe opp og ned, høyre og venstre - det er bare å glemme å få det inn.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er madammen som er pedagog (norsklærer). Men knapper og menyer fikser hun ikke.

    Johan-Kr
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! :)
    Har innsett at ting må være enkelt.

    Men sånn er det også innen engineering.
    De smarte løsningene løser problemer og forenkler.
    Det lette er å gjøre ting uhyre komplekst.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Fortsett på sporet ditt du Oks. Det du har lært av å ikke velge de lettvinte løsningene har kommet mang en horn-entusiast tilgode. Grei ordning egentlig, du jobber og strever, så forteller du oss latsabber hvordan ting henger i hop og fungerer 😁
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fenalaar er Detroit Style Pizza ansvarlig! :)
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Litt nysgjerrig, har du prøvd Dirac?
    Ikke at jeg tror det er bedre enn AL, men det hadde vært moro å hørt din dom...
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Desverre ikke prøvd. Men skulel gjerne.
    Nå har jo miniDSP komt med Flex Eight, den ser kjekk ut! Kan brukes til 4-veis og en kan en få med Dirac.
    Mulig slår til en dag :)

    Audiolense rydder veldig bra opp i bassområdet rundt lytteposisjon, det er det liten tvil om.

    Jeg er en dårlig dommer, spesielt fotball dommer....
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Eins, Zwei, Drei, FIR! :)
    Da var det dagen for å leke litt med DEQX og målepinnen.
    Målt og laget FIR filter for KUN hornet. Korrigert helt flatt fra 350hz og hele veien opp.
    Etterpå settes deling mot bassene med vanlig 4.ordens. 700hz.
    Delay kan en da ikke ta med meterstokken for en må ta hensyn til FIR filterets delay også.
    Så har fått litt hjelp og brukt impulsrespons for å finne riktig delay.

    For å se det forsiktig, DEQX glimrer med å korrigere på denne måten!
    En får fokusert måling til kun hornet, og samme fordel med korreksjon.
    Det låter bra synest jeg!

    Så da blir det en film, og kanskje litt musikk FIR det er kvelden. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn