OK Open Baffle & Horn & Kasse & Kaffeslaberas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mikke Mus drivere på peanøttskålene :)

    1664716400008.png


    Står bare som ambient tweetere nå, men det både måler og fungerer med god følsomhet, fin frekvensrespons, ser for meg ut som en fin kombinasjon :)
    De rimelige Celestion driverne som jeg har brukt før har litt for lav følsomhet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Det er vel heller det at basskab. er rimelig svære..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Ja - skal visst finnes de som er større men de er vel ikke installert..... :cool:
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kassene her er 80x45x57. Så stackes to og to så det blir 90cm høyde. De ble bygget for å matche 2360.

    Målene er ikke helt ulik Urei monitorene og Onken 360. Onken er 5cm høyere.
    Ideen om mål kom vel fra et bilde av Mechaniac her inne da han satte et par 2360 på på toppen av Urei. Det ser kompakt og bra ut synest jeg.
    Å plassere front av hornet fremfor kassen og evt bruke smalere kasser enn hornet synest jeg ikke ser bra ut med 2360.

    Når putter JMLC på toppen så ser det jo ganske annerledes ut :) Runde horn passer gjerne smalere kasser.
    Men det er totalt uaktuelt å bygge nye kasser!!
    Det eneste jeg kan se for meg å gjøre er å ha 4 like basser, der de er helt sorte. JBL 2220 som står øverst er grå og med blank ring på chassis.
    Det stikker seg litt ut.
    Å få til enda et par GPA 515 har jeg gitt opp. Å kjøpe nye er uaktuelt, de er ikke verdt så mye penger mener jeg.

    Får se litt hva finner på, ingenting som haster. 2220 spiller forøvrig nydelig :)
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Litt rask hoderegning tilsier ca. 150 liter kassevolum. Hvordan oppfører 2220 seg nedover da, hvor rulles det av og hvor langt ned bruker du de? Snuser på å teste samme enheter selv i midbassen, men med 1/3 av kassevolumet - særdeles usikker på om det er noe å satse på....erfaring?

    Var forøvrig å hørte 2360 for første gang nylig og det var virkelig noe annet enn jmlc på godt og vondt. Jeg digga den store lyden, det får man kun i "nærfelt" med jlmc er min opplevelse.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Rundtom 150 liter pr. kasse ja, tuning er 28hz.

    2220 er først og fremst en god midbass driver, som her presses til å spille bass.
    Dvs en slik driver spiller like mye bass som en driver med høyere mms, men den har høyere SPL i mellomtonen.
    Så i realiteten demper en mellomtoneområdet i forhold til en mer vanlig bassrefleks driver.

    Bakdelen med drivere som 2220 er kort slaglengde, den har en underhengt motor og på papiret er det bare 0,9mm slag en vei som skal til før spolen begynner å bevege seg ut av gapet. Det er ikke noe problem i seg selv, men en får fortere forvrengning med 2220 enn med en driver som har lengre spole når en drar på.

    Det en skal passe på er Xdamage, som ikke er alt for lang på 2220, også på noen av de andre klassiske JBLene.
    Så en skal helst ikke leke Rave Party med slike drivere :)

    Summert sett til hifi er jeg ikke i tvil, jeg velger heller å leve med den korte slaglengden og tidlig forvrengning enn en driver som har mer slaglengde men ikke leverer så bra lyd opp til å møte hornet.
    En kan fortsatt spille temmelig høyt.
    Alternativer om en vil ha litt mer av begge deler er å se på moderne drivere med gode motorer.
    Der har en Snicker Is sin driver som et eksempel.
    BMS har også drivere som med lav induktans som nok låter bra. Og det fins sikkert flere.
    Kurvet membran er å foretrekke for god mellomtone egenskaper.

    Å bruke 2220 i litt mindre lukkede kasser som reine midbasser bør gå veldig bra. Låter ikke det bra så er noe gjort feil :)


    Jeg er enig angående 2360 og JMLC, det er to totalt forskjellige profiler som er designet for å løse sine oppgaver på forskjellig måte.
    Hva en skal foretrekke kommer an på en del ting som en selv egentlig må bestemme, om en digger fordelene og kan leve med bakdelene.
    Musikksmak, plassering, rom osv er ikke betydningsløst.
    2360 sin måte å presentere en scene på er spesiell, det kan vel ikke nevnes for ofte :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det nye Megadeth albumet synest jeg er veldig bra. Mustaine leverer! :)

    Å spille den tunge musikken som jeg gjør på JMLC synest jeg er helt topp. Jeg liker den reine lyden selv på slik musikk.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    2360 deler sin måte å presantere scene på ED flere av de store horna jeg har prøvd... Bla. de bastardene jeg spiller på nå og E Jlmc 300 🎶
    Hadde brukt Audiolense som den bør brukes etter min mening hadde du flått jevnere resultater 😜
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har inngått en avtale med Bx om at jeg får en krone hver gang du nevner Audiolense :)

    Jeg tipper EJMLC er kjempebra! Sliter med det visuelle, men at hornets design møter dette med fravær av diffraksjon og samtidig ikke beame alt for mye, det gir nok god lyd!
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Det kan bli noen kroner 😬
    E Jlmc lever videre hos en annen heldig kar 😊
    Men bastardene er nok kommet for å bli værende...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tatt eksperimentering lysten i betraktning må jeg bare si at det forundrer meg at du ikke prøver AL fullt ut. At jeg og Arne er i AL fanklubben er ingen hemlighet, det baserer vi på egne erfaringer. Når du uansett har det, hvorfor ikke prøve å se hva du kan få til med litt jobbing på den fronten.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det kan bli noen kroner 😬
    E Jlmc lever videre hos en annen heldig kar 😊
    Men bastardene er nok kommet for å bli værende...
    Selvsagt, jeg leste feil, bastardene er Grelv horna.
    Ja de er nok bra, selvsagt verdt å ta vare på!

    Er blitt så mange kroner at jeg skal spandere en øl når vi en gang treffes! :)
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Selvsagt, jeg leste feil, bastardene er Grelv horna.
    Ja de er nok bra, selvsagt verdt å ta vare på!

    Er blitt så mange kroner at jeg skal spandere en øl når vi en gang treffes! :)
    Får satse på neste i Horten 😂😂
    Men frem til da er det en fare at det blir mer enn en.... 😉
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tatt eksperimentering lysten i betraktning må jeg bare si at det forundrer meg at du ikke prøver AL fullt ut. At jeg og Arne er i AL fanklubben er ingen hemlighet, det baserer vi på egne erfaringer. Når du uansett har det, hvorfor ikke prøve å se hva du kan få til med litt jobbing på den fronten.
    Jeg har AL og har prøvd det fult ut :)
    Jeg forstår at dere liker Audiolense og jeg har forståelse for at folk generelt liker å bruke Audiolense!
    Ingen kan ha noe mot det! Automatikken er god og gjør det enkelt å sette opp et system.
    4-veis og 5-veis er mer utfordrende å sette opp på andre måter. Spesielt er det ofte utfordrende med deling lavt nede i frekvensområdet.
    Audiolense er enkel sånn sett med mic i en posisjon og gjør allerede fra start en ganske god jobb og så kan en optimalisere videre.

    Jeg bruker DEQX men uten automatikken, kjører helt manuelt oppsett. Sånn sett så kan en omtrent se på den som helt IIR DSP.
    Slik har jeg muligheten til å måle og ha kontroll selv, spesielt nærfeltsmåling for å få helt korrekt korrigeringer.
    Jeg veit det er omstridt diskusjon om det med flere målinger, men det får jeg heller ta utenom hfs.
    Videre har jeg slitt med AL og korte filtre når skal ha lipsync, da får ikke korrigert nok og må til med IIR.
    Men ellers skulle jeg kanskje klart å leve med det da det meste lyd og bilde går via pc og til TV slik det er nå.
    Sammen med et lydkort som kunne kjørt EQ der jeg ville. Da kunne også hatt live voicing i lydkortet, det hadde vert en fin løsning så slipper lage nye filer. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Og du føler deg sikker på at du har prøvd ut AL nok og alle dess muligheter
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Stoler MYE på den dyptgående kiunnskapen du har Oks !!!! NO BS - og ujålete som du er, settes stor pris de rådene jeg får !!
    Han har prøvd og testet mye mer enn det som fremkommer her på HFS. Får gode råd ifra de som kan mer - og er ydmyk på det !!
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.047
    Antall liker
    2.268
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Stoler MYE på den dyptgående kiunnskapen du har Oks !!!! NO BS - og ujålete som du er, settes stor pris de rådene jeg får !!
    Han har prøvd og testet mye mer enn det som fremkommer her på HFS. Får gode råd ifra de som kan mer - og er ydmyk på det !!
    Har absolutt respekt for OKS sin teoretiske kunnskap på mange områder... Men...... Tatt i betraktning en del av det han finner på så er jeg litt skeptisk til noen av resultatene 😉
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har absolutt respekt for OKS sin teoretiske kunnskap på mange områder... Men...... Tatt i betraktning en del av det han finner på så er jeg litt skeptisk til noen av resultatene 😉
    Hva slags resultater?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Aha!

    Ja men når du har bestemt deg for å løpe rundt som en vårkåt støvsugerselger og forkynne gjennom alle dører du banker på at all lyd er ikke skikkelig før det er kjørt gjennom Audiolense, så er det jo forståelig at du er skeptisk.

    Jeg vil jo anbefale å bruke en aldri så liten porsjon med ydmykhet og kanskje litt nysjerrighet for hvordan de som ikke har Audiolense løser ting. Da kan det jo kanskje forsvinne en og annen skylapp, som kan gjøre at forståelse og kunnskap kan øke. Det er nok ikke skadelig og kan jo også hjelpe på å forstå bedre hvordan også Audiolense fungerer. Det er forøvrig null problem å skape god lyd uten Audiolense.

    For tusende gang, jeg er ikke motstander av Audiolense. Jeg ser ikke vekk i fra at i fremtiden kan det være aktuelt å bruke Audiolense fast.
    Men stadige påminnelser og gjentagelser på at jeg MÅ bruke Audiolense er bare å kutte ut. Meldingen er mottatt for lenge siden.
    Forøvrig om en gidder bruke de to blanke klinkekulene som ligger sånn ca midt i trynet, så kan en lese forum regel nr.4 der det står en og annen ting om gjentakelse.

    Så for å gjøre det enkelt:
    -Gjentagende påprakking av Audiolense som merkevare: IKKE TILLATT
    -Teknisk diskusjon der Audiolense er tema: TILLATT

    Kan det gjøres klarere?


    Mvh.
    TRÅDEIER!!!!
    OKS
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det er faktisk fler veier til rom, og det er ikke slik at AL er absolutt verdens beste på alt, det er helt klart et supert program for de som ønsker seg total PC basert oppsett i stereon !! Men igjen, det er ikke alle som vil ha et slikt brukergrensesnitt!! AL i en boks ala DEQX eller GS hadde vært genialt - som Trinnov.....

    At Oks har endt opp slik med digitalis og passive deler er jo fordi at det er det som passer han sitt bruk best, og han sitt store kunnskapsnivå, så vet han hvordan og løse slikt - en fantastisk nysgjerrighet på den fyren !!!
    Han må heller ikke ha det siste eller beste, men det han har vil han så absolutt få til og yte optimalt! Når jeg ser rundt om i DIYere sine tråder, så er det plenty feil og spore.
    Om det er best lyd for penga så er han absolutt på tetlista.. og det UTEN nevnte EDB program !!!!

    PS Arne.. dårlig hersketeknikk gjør seg dårlig på trykk !!! DS
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.912
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det største aberet med slike PC-baserte løsninger er at det har PCens svakheter og kompleksitet. Harru sett - der har windows omstarta og installert en driver som tar kål på lydkort-driveren Og så står det hele, inntil en har funnet og fiksa problemet.

    Johan-Kr
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Fenalaar, nå tøyser du fælt. Det aberet du her nevner, har aldri skjedd i de nesten 10 åra jeg har brukt Audiolense. Når det er sagt, skal jeg innrømme at det finnes andre ulemper med PC/Windows basert lyd rigg, men egentlig er det heller ikke til ulempe om man har et litt avslappet/ (og litt erfaringsbasert) forhold til denslags.

    Jeg er ikke av de som fronter en Audiolense DSP løsning fremfor andre, og har hørt flere slemme rigger som ikke bruker Audiolense....og låter minst like bra.
    Men siden jeg kjenner denne løsningen såpass godt....så holder jeg meg til den fortsatt.

    Oks får til den lyden han vil ha, med de verktøyene han velger.... uansett.
    Vi står jo alle fritt til å velge de løsningene som passer den enkelte best.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Kjører du fremdeles med de ambiente tweetene? Er de montert slik at de gjemmer seg bak mellomtonehorna?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn