Ny Utviklingstråd: Sigberg Audio MANTA Aktive kardioide høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1637494165157.png


    Det er tid for en ny prototype / utviklingstråd!

    Takk til alle som fulgte de forrige trådene (10D subwoofer & SBS.1 aktive høyttalere). Begge disse produktene er jo nå kommersialisert og tilgjengelig for salg fra våre websider. :)

    Vårt neste prosjekt er Sigberg Audio MANTA.1 aktive høyttalere! Før vi dykker ned i detaljene, la oss kjapt sammenligne den med vår nåværende SBS.1 høyttalere, da det er flere likheter. Det første man kanskje legger merke til er at begge har ".1" på slutten av navnet. Dette indikerer for begge at de er designet for å spille med en subwoofer. MANTA.1 vil rulle av ved 90hz (foreløpige spesifikasjoner) på samme måte som SBS.1. Begge høyttalerne vil også dele den samme 5.5" coaxdriveren. For de som er interessert i historien og tankene bak SBS.1, så har vi nylig skrevet en artikkel om dette (engelsk).

    Men hva er nytt og annerledes med MANTA.1?
    • MANTA.1 er vesentlig større. Foreløpige dimensjoner: 35x60x35cm.
    • Det vil dermed bli en "stor bokhyllehøyttaler", størrelsen er ganske lik JBL L-100 Classic (spesialdesignede stativ blir trolig også tilgjengelig).
    • I bassen sitter det et kraftig 12" element, hvilket innebærer godt over dobbelt så mye membranareal (729cm^2 vs 308cm^2) dedikert til midbass!
    • SBS.1 er et 2.5-veis design, mens MANTA.1 blir 3-veis.
    • MANTA.1 har dobbelt så kraftig forsterker sammenlignet med SBS.1
    • Det øvre kammeret hvor coaxen bor har tre åpninger på hver side, hensikten med dette er bedre kontroll over direktiviteten (godt norsk ord?) til høyttaleren.

    Dynamikk og uanstrengt gjengivelse ved realistiske lyttenivå
    Våre nåværende SBS.1 aktive høyttalere spiller mer enn høyt nok for de fleste formål og rom. De er presise, punchy og spiller høyere enn stort sett alt annet av tilsvarende størrelse uten hørbar kompresjon. Men noen ønsker ikke bare høy, men H Ø Y lyd - og noen har selvsagt også ganske store rom de ønsker å fylle. MANTA.1 vil videreføre fokuset på dynamikk og lydtrykk og dra det enda mye lenger. Midbasskapasiteten er over dobbelt så høy som SBS.1: Vi snakker altså om en dedikert 12" driver kun for midbassen! 12" elementet har dermed, i likhet med midbassen i SBS.1, et stivt oppheng optimalisert for bass og midbass snarere enn dypbass. Og selv om den samme coaxen benyttes, er det nå et 3-veis design. Det betyr at også den vil få vesentlig høyere ytelse. Alle disse endringene fører naturligvis også til lavere forvrengning ved alle lyttenivå.

    Utvidet direktivitet
    Med det forslåtte designet (med forbehold om at dette endres underveis) vil ikke høyttaleren være et fullt kardioidedesign, siden det nedre kammeret hvor tolvtommeren sitter er et tradisjonelt lukket kammer. Så målet er bedre kontroll på direktiviteten enn en tradisjonell høyttaler, men effekten vil ikke fungere like lavt i frekvens som f.eks på DutchDutch 8C.
    EDIT 2021-12-16: Designet er nå justert så det er porter i begge kammere, og kardioideeffekt ned til 100hz.

    Vi har allerede en fungerende prototype, men det er fortsatt svært tidlig i utviklingsprosessen. Det vil kreve tid og mye eksperimentering før vi vet hvor bra dette fungerer. Det jeg kan si allerede er at lyden er, vel, annerledes. Stemmegjengivelse tegner til å bli en spesiell styrke. Presisjon og evnen til pinpointing og plassering i lydbildet samt troverdigheten av stereoeffekter høres også svært lovende ut.

    Hva skjer nå?
    På samme måte som med våre øvrige produkter, så kommer vi til å dele bilder av prototypene og testing av disse, måleresultater, designvalg og mye mer! De første prototypene er som sagt allerede oppe og spiller musikk, så mer informasjon og oppdateringer kommer snart. Heng på! :)
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da er skisser til nytt stativ utarbeidet basert på tilbakemeldinger fra messen. Samme konsept som det som ble presentert på messen, men med en plate på toppen som selve høyttaleren står på (5mm stål) som gir en illusjon av at høyttaleren svever og dermed ingen synlig kant langs undersiden av høyttaleren (som det som var på messen hadde), men fortsatt retro-look på selve stativet.


    1664568708986.png

    1664568675432.png
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nytt prototypekabinett ser ut til å bli ytterligere forsinket, heldig hvis det kommer til jul ser det ut til, så får vel pirke litt videre responsen på dette da. Konkluderte etter messen at det nok må løftes bittebittelitt i toppen spesielt siden man sitter litt off-axis. Rettet ut litt mellom 1-2khz også når jeg var i farta.

    Ny (blå) og gammel respons ved 15 grader (fra 400hz og 1/12 smoothing da det er tatt innendørs):
    1664617266934.png


    Ny 15deg alene:
    1664617328175.png
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Nytt prototypekabinett ser ut til å bli ytterligere forsinket, heldig hvis det kommer til jul ser det ut til, så får vel pirke litt videre responsen på dette da. Konkluderte etter messen at det nok må løftes bittebittelitt i toppen spesielt siden man sitter litt off-axis...
    Lydbildet var svært lavt på messen og opplevde å se ned på vokalisten fra både første og andre rad, men mindre på 4. rad. Stolen kan ha vært for høy eller høyttalerne plassert for lavt.......så litt løft i toppen kan bli bra... :unsure:
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Lydbildet var svært lavt på messen og opplevde å se ned på vokalisten fra både første og andre rad, men mindre på 4. rad. Stolen kan ha vært for høy eller høyttalerne plassert for lavt.......så litt løft i toppen kan bli bra... :unsure:
    Ja opplevde litt det samme i fjor, hadde med steinheller som løftet de 5 cm men skulle sikkert løftet de 10cm. Diskant er 97cm høy på stativene uten noe under, som bør være fint til en sofa men lavt til rettoppogned stoler.

    Du har jo forsåvidt hørt de i en sofa hos meg så du har jo sånn sett sammenlignet
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Ja opplevde litt det samme i fjor, hadde med steinheller som løftet de 5 cm men skulle sikkert løftet de 10cm. Diskant er 97cm høy på stativene uten noe under, som bør være fint til en sofa men lavt til rettoppogned stoler.

    Du har jo forsåvidt hørt de i en sofa hos meg så du har jo sånn sett sammenlignet
    Ja...det fungerte glimrende hos deg (y)
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg tenkte også at lydbildet var en tanke lavt på messa men med ræva godt plantet i en sofa med vanlig høyde tror jeg det blir gull.

    Støtter litt løft i toppen.

    Lysten på disse høyttalerne vokser stadig.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenkte også at lydbildet var en tanke lavt på messa men med ræva godt plantet i en sofa med vanlig høyde tror jeg det blir gull.

    Støtter litt løft i toppen.

    Lysten på disse høyttalerne vokser stadig.
    Ja, vi får prøve ti cm opp fra vanlig høyde neste år.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det var mange som var happy med lyden på messa, men fikk noen gjengangeraktige tilbakemeldinger om litt soft øvre mellomtone, litt snill i lyden osv.

    Og glaner man lenge nok på responsen er det jo ikke til å komme fra at det er en lang og grunn dal mellom 1-2khz. Så da fikset jeg det. :p

    Rød er "messetuningen", blå er den nye.

    Tidlige lytteinntrykk tyder på at det ikke er natt og dag, men hakket mer snert i perkusjon og gitar, og litt mer brutalitet på rock uten at det bikker over. Noen låter som ikke i utgangspunktet er sånn superbra innspilt synes jeg åpnet seg litt, og det er jo positivt. Titter jeg på SBS-responsen har den også fullt nivå hele veien til 2khz, så er vel ingen grunn til at det ikke skal være det her heller. Får la den mørne en stund.

    (Rød gammel, blå ny, dette er 15 grader):
    1664703105089.png


    15 grader på SBS som referanse:
    1664703131752.png
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tuning er et mareritt. Inntrykkene varierer stort avhengig av hva man hører på og rommet man hører det i. Og inntrykkene varierer attpåtil avhengig av lyttetid.

    Stigning i respons fra 4 til 9 khz er typisk kult med instrumenter, men kjipt med tanke på sibilanter i stemmer - i min erfaring.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tuning er et mareritt. Inntrykkene varierer stort avhengig av hva man hører på og rommet man hører det i. Og inntrykkene varierer attpåtil avhengig av lyttetid.

    Stigning i respons fra 4 til 9 khz er typisk kult med instrumenter, men kjipt med tanke på sibilanter i stemmer - i min erfaring.
    Det er en balansekunst det hele. Stigningen er knappast over flat på noen av høyttalerne, har forøvrig sluppet ned diskanten med 0.5dB igjen på Manta nå basert på litt lytting. Gamle tuningen har vært slik en stund nå så jeg får prøve denne en periode og. 😊
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Oppfattelse av diskant er jo veldig individuelt, bade med hensyn til misofoni, fonofobi, hørselskavanker og alder. Det du driver nå er jo finpuss med" 2000-papir". Kanksje en attenuator-bryter, (eventuell trinnløs) kan være nok til å please et større publikum. Selv er jeg litt allergisk mot diskant som vil krype inn i øret. Jeg likte det jeg hørte av selve Manta på messa, greier å se forbi rommet osv.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Oppfattelse av diskant er jo veldig individuelt, bade med hensyn til misofoni, fonofobi, hørselskavanker og alder. Det du driver nå er jo finpuss med" 2000-papir". Kanksje en attenuator-bryter, (eventuell trinnløs) kan være nok til å please et større publikum. Selv er jeg litt allergisk mot diskant som vil krype inn i øret. Jeg likte det jeg hørte av selve Manta på messa, greier å se forbi rommet osv.
    SBS.1 høyttalerne våre har tre forskjellige presets med noen dB forskjell i toppen slik at man lett kan tilpasse til smak. I tillegg har man jo 9-bånds eq som inkluderer shelf filtere, så det bør være mulig å få til en sound man liker hvis ikke default tuning treffer 100%. 😊

    Blir nok noe lignende på Manta.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok lytting over tid som må til for å finne en god balanse, tenker jeg.
    Ifølge Toole og co klarte de å demonstrere at lav Q-forskjeller (over 1 oktav og større) var hørbare helt ned til 0,2 dB for trente lyttere og ca 0,5 dB for vanlige folk i kontrollerte lyttetester.

    Det sier seg selv at det blir veldig tidkrevende å finne optimal balanse over flere oktaver når oppløsningen i vår hørsel er såpass god i dette området. Tenker det gir minst like mye mening å finne frem til et par shelf-filter/lav-Q anbefalinger som brukerne kan eksperimentere med som å forsøke å finne frem til en perfekt balanse som standard-innstilling.

    Et godt utgangspunkt for standard tuning kan tenkes å være det som KEF fant med de nye Blade Meta-sakene sine hvor lyttevinduet er noenlunde flatt? Det var iallefall godt nok til at Kal Rubinson solgte sine Revel-høyttalere og kjøpte seg Blade etter testen.

    1664709544804.png

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok lytting over tid som må til for å finne en god balanse, tenker jeg.
    Ifølge Toole og co klarte de å demonstrere at lav Q-forskjeller (over 1 oktav og større) var hørbare helt ned til 0,2 dB for trente lyttere og ca 0,5 dB for vanlige folk i kontrollerte lyttetester.

    Det sier seg selv at det blir veldig tidkrevende å finne optimal balanse over flere oktaver når oppløsningen i vår hørsel er såpass god i dette området. Tenker det gir minst like mye mening å finne frem til et par shelf-filter/lav-Q anbefalinger som brukerne kan eksperimentere med som å forsøke å finne frem til en perfekt balanse som standard-innstilling.

    Et godt utgangspunkt for standard tuning kan tenkes å være det som KEF fant med de nye Blade Meta-sakene sine hvor lyttevinduet er noenlunde flatt? Det var iallefall godt nok til at Kal Rubinson solgte sine Revel-høyttalere og kjøpte seg Blade etter testen.

    Vis vedlegget 854184
    Det så rimelig flatt ut ja. Manta får nok ganske lik tuning som Sbs, dvs i praksis flat respons men med litt reduksjon 2-4khz, og litt løft nederst. Og selv da disse "designede avvikene" røffli innenfor +/-2dB.

    Men inntrykket så langt er at Manta tåler litt mer energi 1-4khz, da den låter mer naturlig og luftig på et vis. Endelig tuning lander nok ikke før uti neste år, det gjenstår fortsatt en kabinettrevisjon hvor portene i baffelen endrer seg og, og det vil påvirke responsen i dette området og vil kreve justeringer.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du er ganske på egenhånd ang tuning da det nesten ikke finnes andre som har erfaring med tilsvarende spredningskontroll/coax- kombo, så du må nesten bare fortsette å tråkke din egen vei for å komme frem. Verdt å huske at du som står foran disse talerne hver dag fort kan bli i overkant kritisk og analyserende 😁

    Bruker du en referanse for sammenligning, feks Genelec 8351b eller noe?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Du er ganske på egenhånd ang tuning da det nesten ikke finnes andre som har erfaring med tilsvarende spredningskontroll/coax- kombo, så du må nesten bare fortsette å tråkke din egen vei for å komme frem. Verdt å huske at du som står foran disse talerne hver dag fort kan bli i overkant kritisk og analyserende 😁

    Bruker du en referanse for sammenligning, feks Genelec 8351b eller noe?
    Genelec, nei det skulle tatt seg ut! 😅 Neida.

    Sbs var gjennom mange folk og mange rom før den var ferdig, og det samme skjer vel her. Noen tilbakemeldinger tar jeg med meg, andre velger jeg bort. Med sbs kunne jeg sikkert stoppet to måneder før jeg gjorde og den eneste som hadde hørt forskjell var meg selv. Med Manta er det brukt mer tid på lytting og litt lenger tid mellom iterasjonene på tuningen. Men det er snart et år siden første Manta prototype..

    Når det gjelder referanse er det lett å se seg blind på egen lyd, samtidig er det også lett å ende opp med å forsøke å etterligne. Så jeg har ingen eksplisitt referanse fra noen annen produsent hjemme nei.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Stadig eksperimentering med stativ og "stativ", i dag med skumkiler beregnet for tilting av monitorer, gir 4 grader tilt oppå 10D subbene. Hvis man med litt fantasi ser for seg at disse skumkilene spesiallages så de er mørkere i fargen og fyller helt ut i front så tror jeg det kan se ganske ok ut. Subbene står vanligvis innunder mediabenken i midten, så derfor ser den litt rar ut :p

    De mister 5cm i høyden og gir diskant i 92cm høyde med denne løsningen, men det er fortsatt at en relativt ok høyde (ca ørehøyde i den sofaen jeg har her). Med de vanlige stativene er høyden 97cm. Man kan jo evt fylle på med ekstra skumplate også hvis man ønsker høyere.

    1665158664984.png

    1665158681403.png



    IMG_7694.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Eksperimenterer videre med integrering mellom subber og Manta også. Her er en in-room måling hvor Subbene er koblet med XLR through direkte fra Manta, dvs ingen eksterne delefilter. 10D ruller av 24db/oktav ved 100hz, mens Manta overlapper i praksis endel nedover slik det er konfigurert nå (-6dB in-room helt nede på 40-50hz).

    Totalen både ser bra ut og låter bra :)

    1665217680338.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Liten statusupdate på fremdrift:

    * Ny revisjon/prototype på stativer er nå på gang, regner med de er klare før jul
    * Preproduksjonsutgave av kabinetter er ventet i januar (laget av de som skal lage produksjonskabinettene).

    Hvis det ikke er noen store misforståelser på noen av disse to er vi da sånn sett i rute med lansering til sommeren 2023 og kanskje oppstart av forhåndssalg en gang før påske neste år. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Har vært fokus på rock de siste ukene. Deler et lite knippe spor som låter grisetøft på Manta :)





     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    England er nå i gang med preproduksjonskabinett som jeg håper kommer før jul. Dagens prototyper er da tenkt solgt etterhvert hvis noen ønsker seg disse. De blir unike / one of a kind i den forstand at baffeldesignet ikke er likt det endelige designet, og er kanskje enda mer outrert og brutale med de store baffelhullene kontra portene/slissene som det blir til slutt.

    Hvis noen her er interessert, så ta gjerne kontakt på DM for info om pris osv hvis det er ønske om å reservere. De skal brukes i test og demo en liten periode til, men jeg ser for meg at prototypeparet blir tilgjengelig for overlevering rundt påske (mens produksjonsutgavene kommer først til sommeren).

    Lydmessig og lydkvalitetsmessig er disse identiske med produksjonsutgaven. Prototypestativene (custom og helsveiset i pulverlakkert stål) følger også med. De kommer ikke med grill og det er heller ikke montert fester eller magneter til grill.

    1668444749039.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Da har nye stativer kommet, tenker dette kanskje blir endelig design. Lik retrostil som det første prototypestativet, men med "usynlig" plate som høyttaleren står på, så man ikke får en ekstra kant under trelisten.

    I levende live gir den umiddelbart veldig lik følelse som det gamle, så det tenker jeg er en god ting. :)

    1668683038250.png
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Er brutalt vakkert et uttrykk tro? Det er hvertfall det jeg får inn både visuelt og lytteinntrykk her jeg sitter. :love:

    Vis vedlegget 869460
    Jeg syns det ser ut som at form følger funksjon - både høyttalerne og stativet. Og det medfører en ærlighet som jeg tror passer inn i mange forskjellige stiler i folks hjem, fra romantikk til funksjonalisme. (Jeg liker det meget godt!)

    Med TV i midten blir det litt sånn «guttebule»-feeling for min del, men jeg må ærlig innrømme at jeg også liker å ha TV’n tilgjengelig i hverdagen, så det er forståelig at det er der den ender opp.

    En utfordring: Prøv å få disse høyttalerne plassert inn i en katalog for ganske dyre møbler i en eller annen nordisk stil. Jeg tror det kunne vært fin snikreklame. Til tross for at Siggen Audio i grunn er mye lyd for penga, så er det jo et prisnivå som kanskje harmonerer med møbler ett eller to hakk opp fra IKEA.

    I stua mi jåler jeg en del, med «hifi-møbel» med høy WAF, og SBS.1 litt tilbaketrukket i stuemiljøet, med en Inkognito-sub plassert slik navnet tilsier. Drømmen er kanskje en setup med Manta, men da ser jeg for meg at jeg rent estetisk burde hatt noe mer luft rundt høyttalerne enn jeg har nå.
    image.jpg
    Det er spennende å følge med her!
    hvego
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @hvego Ikke uenig i det med TVen, så har kjøpt en The Frame TV fra Samsung som skal opp på veggen, slik at den kan simulere et bilde med Sigberg Audio logo eller et eller annet maleri istedenfor å se ut som en TV. Får se om jeg får den opp i romjula eller noe. :)

    Litt digresjon siden dette egentlig handler om Manta, men siden det er min egen tråd så tar jeg meg den friheten :geek: : Hvor høye er de stativene dine? Er de 60cm? Hvor høyt sitter du selv? Jeg byttet akkurat over til 70cm høye stativer på verkstedet (hvor jeg har SBS + en litt hard sofa som gjør at man sitter mer oppreist), og det var ikke feil. Med tanke på at det ser ut som du har litt avstand også kanskje det hadde vært lurt hos deg og.

    Stativene er Atacama NeXXus hvite og 70cm, og jeg så at de har også en "pro studio"-utgave av stativene som har plass til å gjemme både strøm og signalkabler i stammen til stativet som sikkert kan bestilles hvis man kontakter forhandler. Som ett tips. :) https://www.lydglede.no/stativ-og-f...forskjellige-hoyder-par.html#/298-hoyde-60_cm

    SBS på stativene:
    1671027143940.png


    Bilde av pro/studio-utgaven:
    1671027051229.png
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Heisann.
    Uten spikes er bunn av høyttalerne på 59 cm. Så har jeg noen spikes som kan løfte høyttaleren litt, og da kan kablene gjemmes inne i stammen: Det er liksom planen å dytte kablene inn der når jeg får ut fingern....

    Jeg trur rumpa mi hviler på 39 cm over gulvet i lyttestolen, og så hender det at jeg legger ryggen litt bakover - uten at det egentlig senker ørene mine i ekstrem grad...

    Så med en litt lav stol og med noen cm opp på høyttalerne, så bør det låte "likt" som hos deg. Du er høy og mørk har jeg sett på bilder, og jeg er en liten gnom - det gjør vel også noe med lyttegeometrien....

    Men uansett er det jo gøy å prøve seg litt frem. Opplevde du forskjellen som markant etter at du byttet?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Heisann.
    Uten spikes er bunn av høyttalerne på 59 cm. Så har jeg noen spikes som kan løfte høyttaleren litt, og da kan kablene gjemmes inne i stammen: Det er liksom planen å dytte kablene inn der når jeg får ut fingern....

    Jeg trur rumpa mi hviler på 39 cm over gulvet i lyttestolen, og så hender det at jeg legger ryggen litt bakover - uten at det egentlig senker ørene mine i ekstrem grad...

    Så med en litt lav stol og med noen cm opp på høyttalerne, så bør det låte "likt" som hos deg. Du er høy og mørk har jeg sett på bilder, og jeg er en liten gnom - det gjør vel også noe med lyttegeometrien....

    Men uansett er det jo gøy å prøve seg litt frem. Opplevde du forskjellen som markant etter at du byttet?
    Ja hvis du sitter lavt funker det sikkert fint. Har 60cm i stua selv, hvor jeg sitter ganske lavt. Angående hvor mye forskjell så byttet jeg stativ i dag og lyttet bare en halvtimes tid etter det, men er det lov å si at lydbildet føltes litt høyere da? :D Mer naturlig plassering av vokal f.eks.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stemmer for sort stoff i slissene på hvit høyttaler. Slissene er et fint «design element» som jeg syns godt kan fremheves.

    Ang slissene på fronten rundt coaxen så lurer jeg på om det hadde blitt enda et hakk tøffere med en lang slisse ytterst (og matchet til den lange slissen fremst på siden) med en kort slisse inn mot elementet. Det er litt i overkant sent å foreslå det nå, men det ble litt tydeligere med hvitt kabinett. Dvs med mindre det «ødelegger» frekvensresponsen og spredningen.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stemmer for sort stoff i slissene på hvit høyttaler. Slissene er et fint «design element» som jeg syns godt kan fremheves.

    Ang slissene på fronten rundt coaxen så lurer jeg på om det hadde blitt enda et hakk tøffere med en lang slisse ytterst (og matchet til den lange slissen fremst på siden) med en kort slisse inn mot elementet. Det er litt i overkant sent å foreslå det nå, men det ble litt tydeligere med hvitt kabinett. Dvs med mindre det «ødelegger» frekvensresponsen og spredningen.

    mvh
    KJ
    Ja vi får se hva det blir til mtp stoff og farge.

    Hva gjelder slissene på fronten så har jeg testet begge på tegnebrettet og synes det er litt hipp som happ visuelt. Og mtp spredning så bør nok den høyeste være nærmest elementet. :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Kan det ev være mulighet for å ha valgfri farge i slissene ? f.eks. ei tynn ramme med stoff eller skum som kan settes inn fra utsiden ?

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.487
Link til alle artikler
60
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Bransjenyheter
Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

  • 13
Her kommer en liten bildekavalkade av hvordan folk har valgt å plassere og integrere sine Sigberg Audio subwoofere! Med Inkognito kan du få bass av høy kvalitet og dypbass ned til 20hz eller...
Fortsett
Topp Bunn