Ny Utviklingstråd: Sigberg Audio MANTA Aktive kardioide høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1637494165157.png


    Det er tid for en ny prototype / utviklingstråd!

    Takk til alle som fulgte de forrige trådene (10D subwoofer & SBS.1 aktive høyttalere). Begge disse produktene er jo nå kommersialisert og tilgjengelig for salg fra våre websider. :)

    Vårt neste prosjekt er Sigberg Audio MANTA.1 aktive høyttalere! Før vi dykker ned i detaljene, la oss kjapt sammenligne den med vår nåværende SBS.1 høyttalere, da det er flere likheter. Det første man kanskje legger merke til er at begge har ".1" på slutten av navnet. Dette indikerer for begge at de er designet for å spille med en subwoofer. MANTA.1 vil rulle av ved 90hz (foreløpige spesifikasjoner) på samme måte som SBS.1. Begge høyttalerne vil også dele den samme 5.5" coaxdriveren. For de som er interessert i historien og tankene bak SBS.1, så har vi nylig skrevet en artikkel om dette (engelsk).

    Men hva er nytt og annerledes med MANTA.1?
    • MANTA.1 er vesentlig større. Foreløpige dimensjoner: 35x60x35cm.
    • Det vil dermed bli en "stor bokhyllehøyttaler", størrelsen er ganske lik JBL L-100 Classic (spesialdesignede stativ blir trolig også tilgjengelig).
    • I bassen sitter det et kraftig 12" element, hvilket innebærer godt over dobbelt så mye membranareal (729cm^2 vs 308cm^2) dedikert til midbass!
    • SBS.1 er et 2.5-veis design, mens MANTA.1 blir 3-veis.
    • MANTA.1 har dobbelt så kraftig forsterker sammenlignet med SBS.1
    • Det øvre kammeret hvor coaxen bor har tre åpninger på hver side, hensikten med dette er bedre kontroll over direktiviteten (godt norsk ord?) til høyttaleren.

    Dynamikk og uanstrengt gjengivelse ved realistiske lyttenivå
    Våre nåværende SBS.1 aktive høyttalere spiller mer enn høyt nok for de fleste formål og rom. De er presise, punchy og spiller høyere enn stort sett alt annet av tilsvarende størrelse uten hørbar kompresjon. Men noen ønsker ikke bare høy, men H Ø Y lyd - og noen har selvsagt også ganske store rom de ønsker å fylle. MANTA.1 vil videreføre fokuset på dynamikk og lydtrykk og dra det enda mye lenger. Midbasskapasiteten er over dobbelt så høy som SBS.1: Vi snakker altså om en dedikert 12" driver kun for midbassen! 12" elementet har dermed, i likhet med midbassen i SBS.1, et stivt oppheng optimalisert for bass og midbass snarere enn dypbass. Og selv om den samme coaxen benyttes, er det nå et 3-veis design. Det betyr at også den vil få vesentlig høyere ytelse. Alle disse endringene fører naturligvis også til lavere forvrengning ved alle lyttenivå.

    Utvidet direktivitet
    Med det forslåtte designet (med forbehold om at dette endres underveis) vil ikke høyttaleren være et fullt kardioidedesign, siden det nedre kammeret hvor tolvtommeren sitter er et tradisjonelt lukket kammer. Så målet er bedre kontroll på direktiviteten enn en tradisjonell høyttaler, men effekten vil ikke fungere like lavt i frekvens som f.eks på DutchDutch 8C.
    EDIT 2021-12-16: Designet er nå justert så det er porter i begge kammere, og kardioideeffekt ned til 100hz.

    Vi har allerede en fungerende prototype, men det er fortsatt svært tidlig i utviklingsprosessen. Det vil kreve tid og mye eksperimentering før vi vet hvor bra dette fungerer. Det jeg kan si allerede er at lyden er, vel, annerledes. Stemmegjengivelse tegner til å bli en spesiell styrke. Presisjon og evnen til pinpointing og plassering i lydbildet samt troverdigheten av stereoeffekter høres også svært lovende ut.

    Hva skjer nå?
    På samme måte som med våre øvrige produkter, så kommer vi til å dele bilder av prototypene og testing av disse, måleresultater, designvalg og mye mer! De første prototypene er som sagt allerede oppe og spiller musikk, så mer informasjon og oppdateringer kommer snart. Heng på! :)
     
    Sist redigert:

    Kommentarer

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    D
    Hvor får man kjøpt sorte skruer med lavprofil? Kjekt å ha litt div på lager 👍
    Det var faktisk litt stress å få tak i noe som funket. Etter å ha testet litt forskjellig så landet jeg på de du har fått med prøve av, de bestilles fra https://monsterbolts.com

    Dette er forøvrig en liten indikasjon på hvor mye jobb som ligger bak denne type produkter, selv detaljer som skruer tar ukevis å finne, vurdere, teste ut og lande på. 😅
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper å kunne vise frem bilder av nye, fine kabinetter om en ukes tid.

    I mellomtiden pusler jeg litt med eksperimentering i responsen. Siste i dag som virker til å sitte ganske bra. Målinger tatt innendørs fra ca 0,5m. Har jobbet litt med jevnhet og litt med fordeling av energi on/off-axis mellom 1000-3000hz, her hang det igjen litt rundt 1800hz og 2400-3000hz som nå er noe jevnere, samtidig som nivået i toppen er økt noe.

    Dette må nok justeres på nytt uansett når det kommer nye kabinetter, så mest for moro skyld for å se hvordan det låter og hvordan høyttalerne responderer på finjusteringer (som det ikke er brukt så mye tid på hittil). Pga kardioiden er det potensielt litt uforutsigbart hva som skjer off-axis, men det ser ut som om det skal være mulig å få en hyggelig respons. :)

    On-axis:
    1651401165972.png


    0-15-30-45:
    1651400831599.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.396
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Jeg hadde en fiks ide om at konstruksjonene dine skulle stå parallelt med frontveggen sånn i utgangspunktet og at alle var som meg med et likesidet (eller bredere!) lyttetriangel. At jeg aldri kan lære…
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Jeg hadde en fiks ide om at konstruksjonene dine skulle stå parallelt med frontveggen sånn i utgangspunktet og at alle var som meg med et likesidet (eller bredere!) lyttetriangel. At jeg aldri kan lære…
    De står i parallell med frontveggen ja, men så spørs det jo litt hvordan det settes opp og også hva man opplever funker best. :) Jeg anbefaler 0-10 grader toe-in på SBS.1, blir vel noe slikt her og.

    30 grader ser jo forøvrig ikke crazy ut det heller, men da er man såpass langt ut at man mister litt helt i toppen da. Trolig mest flaggermusene som legger merke til det. :)

    1651402264517.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.396
    Antall liker
    20.829
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lenge siden jeg var en flaggermus!
    Ser kontrollert og fint ut dette. Gleder meg til bilder av fjongt kabinett.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    678
    Antall liker
    467
    Torget vurderinger
    5
    Det er ikke ofte jeg får lyst på kjøpehøyttalere men dette er definitivt en av de gangene!

    Er det sorte Rockfonplater bak spaltene?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke ofte jeg får lyst på kjøpehøyttalere men dette er definitivt en av de gangene!

    Er det sorte Rockfonplater bak spaltene?
    Hehe, det er gøy å høre! :D Platene er rett og slett 2mm sort, stiv filt, primært for å beskytte / for syns skyld. Hva som blir endelig løsning er ikke helt avklart enda, men visuelt blir det nok noe sånt. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.248
    Sted
    Langesund
    Ble lovet en lytt på disse etter påske, og det nærmer seg jo.

    Synes frekvensresponsen ser ganske hot ut oppover. Er det noe som er utarbeidet på egenhånd og med dine preferanse, eller er Snickers-is involvert her?

    Vanligvis synes jeg en slik respons ofte blir slitsom i lengden (etter 5 min), men det kunne jo vært artig å hørt det selv. Ikke alltid responser forteller hele sannheten.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ble lovet en lytt på disse etter påske, og det nærmer seg jo.

    Synes frekvensresponsen ser ganske hot ut oppover. Er det noe som er utarbeidet på egenhånd og med dine preferanse, eller er Snickers-is involvert her?

    Vanligvis synes jeg en slik respons ofte blir slitsom i lengden (etter 5 min), men det kunne jo vært artig å hørt det selv. Ikke alltid responser forteller hele sannheten.
    Ja, nå starter jeg på scratch med tuning på disse nye kabinettene da det er ny iterasjon på portene (litt større areal enn forrige), og eksperimenterer også videre med dempingen inni, så det er nok noen uker til det er klart for lytt på disse. Men jeg kan pinge deg litt utover. Birger og Jørn skal også innom på et tidspunkt, kunne jo vært hyggelig med flere samtidig, selv om det kanskje blir litt trangt om plassen hvis alle skal sitte i sweetspot. :D


    Snickers er ikke involvert i voicingen av høyttalerne. Det er jo relativt tidlig fase fortsatt, så det eksperimenteres med hva som funker og ikke. Den blir jo også noe mindre hot på lytteaksen siden de står med null toe-in.

    Final tuning på SBS.1 endte til sammenligning slik på lytteakse (15 grader):
    (EDIT: Ser nå at jeg har delt 15 og 30 grader også oppi der, men uansett. :p )

    1651911543606.png
     
    Sist redigert:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @The Shy Det er også verdt å nevne at disse høres ..annerledes ut i mellomtone/topp pga cardioidekonstruksjonen. Så mitt inntrykk er at de kan voices lysere uten å bli skarpe på samme måte som en tradisjonell konstruksjon. Men igjen så er vi langt unna landet respons. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.965
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Særdeles smukke og tøffe talere, Sigberg.

    Hadde toppen bestått av compdrivere, så hadde jeg muligens vært en potensiell kjøper.

    ;)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Særdeles smukke og tøffe talere, Sigberg.

    Hadde toppen bestått av compdrivere, så hadde jeg muligens vært en potensiell kjøper.

    ;)
    Takk! :D Det er ganske bra fres i toppen her og hvis man vil dra på, hadde vært artig å høre hva du synes ved tilfelle. De dukker vel opp på Horten så det er hvertfall en anledning om ikke før. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva øyet ser røper norsk utvikler-entusiasme. Ryktet røper forventet grumlyd. Horten neste 🔊
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.209
    Antall liker
    101.716
    Torget vurderinger
    23
    Nice compact Compacts 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    De slissene eller hva det kalles på siden, har de en funksjon eller er det bare visuelt?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    De slissene eller hva det kalles på siden, har de en funksjon eller er det bare visuelt?
    Det er skrevet en del om det i tråden, men ja det har en funksjon, det slipper ut lyd gjennom disse som delvis kansellerer lyden til siden og bakover. Mao vesentlig mindre energi andre steder enn til deg, og dermed mindre refleksjoner i rommet. Det gjør at du hører mindre av ditt eget rom og mer av rominformasjonen som faktisk ligger på platen. Effekten er ganske åpenbar og positiv når du hører det. Jeg vet ikke om jeg har hørt noen høyttalere som låter helt som disse.

    Kardioiden i nedre kammer reduserer også kansellering i midbassområdet fra bakveggen bak høyttaleren (redusert SBIR-effekt), som betyr mer punch og trøkk. Jeg har nylig flyttet de gamle prototypene opp i stuen hvor jeg har delvis åpen løsning, som vil si at på den ene siden kan jeg gå forbi høyttalerne på siden, slik at jeg passerer de og kommer bak høyttalerne. Når man da starter foran høyttalerne og så går forbi, så i det man passerer ca 90 grader så forsvinner midbassen og trøkket, nesten som om noen slår av subbene i det du passerer høyttalerne. Mens det da er desto mer i lytteposisjon / foran høyttalerne. :)

    Kort klippet fra foreløpig produktbeskrivelse på websiden:


    • Cardioid midrange: The dedicated midrange chamber is vented to reduce reflections from the side walls and the wall behind the speakers. The result is increased clarity and improved soundstage. This is what gives the MANTA its unique vocal performance, and ability to sound clear and tidy even on complex music productions. To perfect the midrange, ports are cut out on both sides of the coax driver to allow the midrange driver to "see" a more narrow baffle, resulting in ideal dispersion characteristics across the frequency range.
    • Cardioid bass: One would think you lost bass pressure by venting the cabinet, but when done right the very opposite is true. The MANTA achieves cardioid like performance down to 100hz, targeting the bass pressure towards the listener. This thight and consistent midbass experience is crucial for the rhythmic, dynamic nature of many music genres.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Faktisk så håper jeg at du får dem i hvite eller en farge!!

    Sorte drivere, med sort stoff/akustikkremedie i åpningene/slissene kommer til og se bra ut !!!!
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk så håper jeg at du får dem i hvite eller en farge!!

    Sorte drivere, med sort stoff/akustikkremedie i åpningene/slissene kommer til og se bra ut !!!!
    Det har du sikkert rett i, men planen akkurat nå er å slippe de kun i sort hvertfall initielt. Det blir fort krevende logistikk med en haug produkter og flere farger, og krevende å holde balanse i lageret mot hva som faktisk selges gitt foreløpig ganske lavt volum.

    Dette blir en såpass dyr høyttaler at det tar tar nok litt tid før det blir noe særlig volum på denne spesifikt også. Men hvis det endrer seg så skal du ikke se bort i fra en hvit utgave heller! Helt enig i at det kan bli veldig kult. :)
     

    hvego

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2009
    Innlegg
    310
    Antall liker
    362
    Jeg liker den kanten i treverk nederst - da blir det et litt mindre hardt utseende enn om det kun hadde vært svart.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg liker den kanten i treverk nederst - da blir det et litt mindre hardt utseende enn om det kun hadde vært svart.
    Takk, ja det er en test for å se hvordan det ble seende ut, ikke 100% bestemt om det blir slik til slutt. Litt vanskelig å få frem looken på bildene, jeg synes det ser veldig bra ut i virkeligheten - så det er slett ikke umulig at det ender opp slik. Men det er nå også ganske mange konstruksjonsdetaljer på disse høyttalerne, så jeg må også se litt hva produsenten av kabinettene tenker om alt dette. 😅
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Oppdatering mtp tilgjengelighet:

    For de som vurderer Manta: Opprinnelig hadde jeg en optimistisk tanke om å kunne starte levering mot slutten av 2022, men ting tar tid. Det ser p.t. mer realistisk ut med sommeren 2023.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Gidder ikke bla tilbake, hva er prisen på disse?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Gidder ikke bla tilbake, hva er prisen på disse?
    Ikke publisert enda, og heller ikke bestemt enda. Hvis ikke noe forandrer seg veldig så havner de et sted mellom 100 og 200k per par, trolig nærmere midten enn ytterpunktene - men litt vanskelig å si enda.

    En måte å sammenligne det med annet i markedet er at du ved å kjøpe disse pluss en eller to subber vil få noe tilsvarende Dutch&Dutch 8C, men med lavere forvrengning og vesentlig mer dynamisk kapasitet i hele registeret. 8C koster p.t. 160k.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Ikke publisert enda, og heller ikke bestemt enda. Hvis ikke noe forandrer seg veldig så havner de et sted mellom 100 og 200k per par, trolig nærmere midten enn ytterpunktene - men litt vanskelig å si enda.

    En måte å sammenligne det med annet i markedet er at du ved å kjøpe disse pluss en eller to subber vil få noe tilsvarende Dutch&Dutch 8C, men med lavere forvrengning og vesentlig mer dynamisk kapasitet i hele registeret. 8C koster p.t. 160k.
    Hei!

    Tenker du at "mellom 100 og 200k per par" er inkl. eller ekskl. subwoofer? :)

    Mvh Arild :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Forhåpentligvis blir denne type ytelse tilgjengelig også for menigmann en eller annen gang. Nærmere en halv netto årslønn er liksom ikke så aktuelt. 😞
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    911
    Antall liker
    531
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Forhåpentligvis blir denne type ytelse tilgjengelig også for menigmann en eller annen gang. Nærmere en halv netto årslønn er liksom ikke så aktuelt. 😞
    Enig i at prisen umiddelbart følest voldsom og uoppnåeleg. Spesielt når ein må nytte subwoofer for å oppnå LFE under 100Hz.

    Men applauderer tiltaket hardt og lenge, og folder så hendene i håp om at prisen ikkje blir særlig over 100K. :)

    Mvh Arild :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

SigbergAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
6.487
Link til alle artikler
60
SigbergAudio sine annonser
Bransjenyheter
Sigberg Audio demo / B-vare

Sigberg Audio demo / B-vare

  • 0
Er du interessert i Sigberg Audio og ute etter å gjøre et kupp? Vi har nesten alltid produkter inne som har vært benyttet i demo, på messe eller av andre årsaker ikke kan selges til full pris...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

Sigberg Audio MANTA snart tilgjengelig i hvitt!

  • 0
Vi gikk tom for MANTA rett over nyttår, og i ny batch med kabinetter kommer vi til å bestille opp et begrenset antall i hvitt! 🥳😍 Ta kontakt hvis du er interessert i denne fargekombinasjonen! Hvis...
Fortsett
Bransjenyheter
Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

Sigberg Audio MANTA årets produkt i Stereopluss!

  • 0
Jeg er glad å stolt over å dele at Sigberg Audio MANTA høyttalersystem er valgt ut som et av årets produkter 2023-2024 av Stereopluss! :love: Arbeidet med dette unike høyttalerkonseptet har vært...
Fortsett
Bransjenyheter
Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

Salg Sigberg Audio Inkognito 10 og hvite SBS.1

  • 0
Sjelden sjanse til å skaffe seg splitter nye Sigberg Audio produkter til rabattert pris! Grunnet et ønske om å balansere ut lagerbeholdningen litt før bestilling av flere kabinetter kjører vi nå...
Fortsett
Bransjenyheter
Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

Christer Krogh snakker om Sigberg Audio (video)

  • 11
Denne høsten har vi delt et antall korte klipp (rundt et minutt hver) hvor Christer Krogh som er mixing & mastering engineer og produsent hos Velvet recording snakker om sin opplevelse av Manta og...
Fortsett
Bransjenyheter
Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

Ikke plass til (enda en) subwoofer? Helt sikker? :)

  • 13
Her kommer en liten bildekavalkade av hvordan folk har valgt å plassere og integrere sine Sigberg Audio subwoofere! Med Inkognito kan du få bass av høy kvalitet og dypbass ned til 20hz eller...
Fortsett
Topp Bunn