Ønsker anbefaling Ny D/A converter

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifi Thore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    54
    Antall liker
    30
    Sted
    Vestland
    Hei, eg skal kjøpe ny dac, hvilke spesifikasjoner bør eg se etter? har ingen mulighet for og prøvelytte, siden det er langt til forhandlere.
    Her er spesifikasjoner på noen eg har sett på.
    Screenshot 2023-07-12 at 21-56.png
    Screenshot 2023-07-12 at 21-29.png
    Screenshot 2023-07-12 at 21-24-53.png
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hva skal du koble den til? Hvilket budsjett har du? Hvilke preferanser har du?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hadde gjerne vært like greit å liste opp navn på ulike kandidater.
    Noen har sikkert hørt dem, og kan gi tilbakemelding på hvordan de opplevde dem.
    Budsjett, preferenser og øvrig utstyr kan også være greit å opplyse om.

    mvh
    Proffen
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Uten preferanser og budsjett ville jeg valgt en billig kina sak med fantastiske måledata, som f.eks Topping.
    Blir vanskelig å anbefale noe annet for pengene. Ønsker du en gjengivelse som er detaljert, menn ikke like frempå, NAD M51. Ønsker du litt mere kjøtt på benet, Hegel HD25
    Har du et annet budsjett og lyst til å bruke penger...ingen anbefaling jeg kan gi. Har ikke prøvd noe dyrere en PS audio directstream jr, både NAD og Hegel var bedre for meg. Directstream var bedre på macro dynamikk om det er viktig for deg. For meg er ikke det like viktig som å grave frem de små dynamiske skift og detaljer. En DAC jeg ikke fikk til å funke hos meg var T+A dac8, som ble for pågående for min smak. Veldig rytmisk, men jeg ble sliten av denne. Kan selvsagt være riktig for deg.
     

    Hifi Thore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    54
    Antall liker
    30
    Sted
    Vestland
    har hatt en topping d90 på lån en ukes tid, en slik blir det vertfal ikkje, ikkje noe videre god lyd fra den.
    kunne tenkt meg å teste r2r dac, tenker dac til ca 10- 25k. har nåk hatt 10-15 dacer oppigjenom tiden, men mye som ikkje forbedrer lyden i det hele tatt, som nad, eldre hegel.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.080
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    8
    Jeg var i samme situasjon som deg for en stund siden:


    Til slutt endte jeg opp med en Denafrips Pontus 12th. Den er ikke perfekt men jeg er fremdeles veldig fornøyd med den.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    har hatt en topping d90 på lån en ukes tid, en slik blir det vertfal ikkje, ikkje noe videre god lyd fra den.
    kunne tenkt meg å teste r2r dac, tenker dac til ca 10- 25k. har nåk hatt 10-15 dacer oppigjenom tiden, men mye som ikkje forbedrer lyden i det hele tatt, som nad, eldre hegel.
    Da deler du i all hovedsak mine opplevelser.
    Foreslår du sjekker ut R2R / Non OverSampling (NOS) DAC'er, Denafrips, Gustard, Metrum etc.

    Det finnes også noen mer konvensjonelle DAC'er som låter spennende, sjekk iFi eller Schiit, for eksempel.

    Det ligger eller en NOS DAC med good ol' Phillips TDA 1540 DAC chip på Finn nå til en hyggelig pris. Vet ikke merke og sånt, men den ser svært velbygge ut, let etter kode 306836325, for eksempel... ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Hvordan rangerer du Regas D/A-konvertere, @Håkon_Rognlien? Hadde selv DAC-R i et drøyt års tid, og musikken låt liksom bare «riktig». Oppløst nok for mitt vedkommende, med et analogt, behagelig preg.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan rangerer du Regas D/A-konvertere, @Håkon_Rognlien? Hadde selv DAC-R i et drøyt års tid, og musikken låt liksom bare «riktig». Oppløst nok for mitt vedkommende, med et analogt, behagelig preg.
    Jo jeg liker dem godt, likeledes Heed og Naim, for øvrig. Men synes ikke de skiller seg så mye ut som enkelte NOS DAC'er, må jeg medgi.
     

    Hifi Thore

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.04.2021
    Innlegg
    54
    Antall liker
    30
    Sted
    Vestland
    Artig. Det er jo en ærlig DAC, D90.
    Ser jo disse målingene til amir på asr, men ut fra det eg forstår av slike målinger, så sier dei han gjer fint lite om hvordan en dac låter, å kjøre inn et rent signal på 1khz fra en signalgenerator, får så og måle støygulvet ut fra dac, så måler en vilken støy dacen eventuelt tilfører signalet, det er vel og bra, og selvsagt bra med en dac som gir lite egen støy, men hvordan det blir i virkeligheten når en kobler dacen op til en pc, med all den støyen som kommer derfra, blir det noe annet da? da får dacen en tøffere oppgave med og filtrere bort jitter fra signalet, og vil jobbe tyngre, en måling under slike forhold ville nåk gitt bedre peikepin, på hvor bra en dac er, eg har også etter egen erfaring følelsen av at bortfiltrering av 2 og 3 harmoni gir veldig klinisk og digital lyd i dacer.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Ser jo disse målingene til amir på asr, men ut fra det eg forstår av slike målinger, så sier dei han gjer fint lite om hvordan en dac låter, å kjøre inn et rent signal på 1khz fra en signalgenerator, får så og måle støygulvet ut fra dac, så måler en vilken støy dacen eventuelt tilfører signalet, det er vel og bra, og selvsagt bra med en dac som gir lite egen støy, men hvordan det blir i virkeligheten når en kobler dacen op til en pc, med all den støyen som kommer derfra, blir det noe annet da? da får dacen en tøffere oppgave med og filtrere bort jitter fra signalet, og vil jobbe tyngre, en måling under slike forhold ville nåk gitt bedre peikepin, på hvor bra en dac er, eg har også etter egen erfaring følelsen av at bortfiltrering av 2 og 3 harmoni gir veldig klinisk og digital lyd i dacer.
    Jeg vil anbefale å ta en titt på videoen på Youtube som ASR legger ut der han går igjennom sine review av eks en DAC.
    I videoene forklarer han mere om hva som måles, hva signalene består av, hvordan man skal lese/tolke resultater, etc.
    Lærerikt selv om man ikke bryr seg om målinger.:cool:

    ASR sender inn en ren 1 khz tone for å måle SINAD++ på en DAC ja. Han sender også inn et kombinert signal (J-Test) for å måle effekt av jitter på innsignalene. Videre så brukes det i tillegg 32 toner (multitone) nettop for å vise hvordan enheten oppfører seg ved typisk musikk.
    Alle interfaces testes++, og måleresultatene refereres til hørbart eller ikke. Det måles også forvrengning, impulsrespons, etc etc.
    De som mener at målinger er feil utført etc, er jo alltid ønsket velkommen til å korrigere med sine egne målinger.
    Merkelig nok så er det sjeldent......

    PS. Om det er slik at DAC (+ ev andre komponenter) i signalveien i anlegget legger til harmoniske++, så er jo dette åpenbart noe som ikke fantes på det originale opptaket. Er man da tro imot kilden? (aka er det egentlig Hifi):rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    8.097
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det skal vel ganske mye til for at det ikke skulle være HiFi, gitt at at det ble definert i 1938 som "the reproduction of an effect (such as sound or an image) that is very faithful to the original". Strengt tatt skal det vel mye til for at nesten noe utstyr ikke er HiFi i dag og hvorvidt man skal være erketro mot kilden må da være opp til en selv?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Det skal vel ganske mye til for at det ikke skulle være HiFi, gitt at at det ble definert i 1938 som "the reproduction of an effect (such as sound or an image) that is very faithful to the original". Strengt tatt skal det vel mye til for at nesten noe utstyr ikke er HiFi i dag og hvorvidt man skal være erketro mot kilden må da være opp til en selv?
    Den viktigste, og kanskje vanskeligste(?,) oppgaven en musikkelsker har når han skal handle sitt drømmeanlegg, er faktisk å finne ut hvilke preferanser han selv har, og hvordan han skal sette sammen et anlegg som oppfyller disse preferanser på best mulig måte.
    Hadde det enda bare vært så enkelt som å finne produkter med lavest mulig forvrengning! :)

    Selv bruker jeg en DAC som er dobbel, dvs. at det er to separate, og helt forskjellige DAC'er i samme boks. Jeg foretrekker konsekvent den klassiske, uten oversampling eller filtrering, fremfor den moderne med opp- og oversampling og en masse morsom filtrering.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    På ingen måte uenig!
    Man velger anlegg og lyd etter eget hjerte selvsagt.

    Jeg syntes det bare var litt artig å pirke litt i de ulike mytene, eller holdningene om man vil, som finnes i denne flotte hobby.🤔

    Man gjør det man liker. Men ofte så føler mange at de likevel må forklare valgene sine, ha "noe å henge det på", og da kommer ofte en form for generelisering og motpoler frem. Tilfeldig eller ikke.
    Eks siden mange liker lyd i enheter som tilfeldigvis måler dårlig, så antar man fort at en enhet som måler knallbra låter dårlig(ere).
    Eller vinyl (som mange omtaler som "analogt") låter bra, så kan jo ikke streaming låte bra siden det jo er digitalt.
    En resistor-ladder (R2R) dac synes mange låter knallgodt, da kan jo naturligvis ikke en multibit DAC låte like bra.
    Finnes mange eksempler tenker jeg.

    Poenget mitt er at jeg ofte synes det blir trukket feilslutning eller motpol, avhengig av hvor man selv står. Selv om det ikke er noen motsetning tilstedet overhodet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    8.097
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Eks siden mange liker lyd i enheter som tilfeldigvis måler dårlig, så antar man fort at en enhet som måler knallbra låter dårlig(ere).
    Eller vinyl (som mange omtaler som "analogt") låter bra, så kan jo ikke streaming låte bra siden det jo er digitalt.
    En resistor-ladder (R2R) dac synes mange låter knallgodt, da kan jo naturligvis ikke en multibit DAC låte like bra.
    Finnes mange eksempler tenker jeg.

    Da er vi skjønt enige. Alt for mange bastante konklusjoner trekkes på uhyre mangelfullt grunnlag, med fullstendig unødvendige divisjoner og uenigheter som resultat.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    På ingen måte uenig!
    Man velger anlegg og lyd etter eget hjerte selvsagt.

    Jeg syntes det bare var litt artig å pirke litt i de ulike mytene, eller holdningene om man vil, som finnes i denne flotte hobby.🤔

    Man gjør det man liker. Men ofte så føler mange at de likevel må forklare valgene sine, ha "noe å henge det på", og da kommer ofte en form for generelisering og motpoler frem. Tilfeldig eller ikke.
    Eks siden mange liker lyd i enheter som tilfeldigvis måler dårlig, så antar man fort at en enhet som måler knallbra låter dårlig(ere).
    Eller vinyl (som mange omtaler som "analogt") låter bra, så kan jo ikke streaming låte bra siden det jo er digitalt.
    En resistor-ladder (R2R) dac synes mange låter knallgodt, da kan jo naturligvis ikke en multibit DAC låte like bra.
    Finnes mange eksempler tenker jeg.

    Poenget mitt er at jeg ofte synes det blir trukket feilslutning eller motpol, avhengig av hvor man selv står. Selv om det ikke er noen motsetning tilstedet overhodet.
    ^ Enig i det ovenstående.
    Det finnes i min verden ingen fasit som forteller hva som er "best" for hver og en av oss. Det nærmeste vi kommer en eller annen form for eksakt svar, må selvsagt komme gjennom målinger, men det betyr ikke at dette svaret er fyldestgjørende for oss alle. Selv har jeg brukt så mange år av livet på å vurdere hvordan og hvorfor ting fungerer sammen og i lytterommet, at jeg har funnet ut hva jeg selv liker best, men jeg har også funnet ut at det er mange veier til "god lyd", hva nå det måtte bety for den enkelte.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Poenget mitt er at jeg ofte synes det blir trukket feilslutning eller motpol, avhengig av hvor man selv står. Selv om det ikke er noen motsetning tilstedet overhodet.
    Hehe - det har jo skjedd en gang eller to 😄

    Hvor man har blitt imponert over en god måling/test av et produkt, delt dette i en tråd - og det kommer inn en som er skikkelig irritert over at man ikke bryr seg om hvordan det låter.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    8.097
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og akkurat det er vel en av de to dummest mulige responser. Den andre er selvsagt den motsatte; "hvordan kan du like X, den måler jo så dårlig?". Akkurat like erketeit begge deler i en hobby der det for de aller, aller fleste handler om ren subjektivitet, på en rekke plan.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er sånn skrudd sammen at siden jeg ikke vet hvordan ting låter før de er koplet opp i anlegget kan jeg like gjerne handle etter spesifikasjoner, brukergrensesnitt, og i enkelte tilfeller subjektive vurderinger.
    Men jeg har ett av de særeste anleggene på sentralen også da, pussig nok (for enkelte) sluttjustet på øret. Je suis un subjectiviste.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 945107 Vis vedlegget 945108 Vis vedlegget 945107 Vis vedlegget 945108
    Hører forskjell når jeg kobler "Pro-Ject CD Box RS" med AES/EBU eller I2S inn på "Pro-Ject DAC Box RS". Med I2S koblet til DAC gir det mer nøyaktig og renere lyd samt bedre jitter kontroll. Bedre dybde og plassering av instrumenter i lydbildet. Bassen blir mer rafinert også. Vi snakker ikke om dag og natt forskjeller her i lyd, men kanskje en 7% forbedring.

    Min "Pro-Ject CD Box RS" som er koblet med I2S connection inn på "Pro-Ject DAC Box RS" og ut XLR og inn XLR på "Pro-Ject Pre Box RS2 digital". "Pro-Ject Pre Box RS2 digital" har jo I2S connection via HDMI kabel inn. Mitt oppsett med alt som nevnt ovenfor med "Pro-Ject Power Box RS Uni-4" oppgradert strømforsyning låter bedre via hodetelefon koblet til "Pro-Ject Pre Box RS2 digital" en min Simaudio Moon 430 HAD. Ikke dårlig det men så er jo veiledende pris på mitt Pro-Ject utstyr ca. kr. 50000,-. Benytter Topping DX7 Pro koblet som DAC XLR inn på Simaudio Moon 430 HAD hodetelfonforsterker.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.954
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    har hatt en topping d90 på lån en ukes tid, en slik blir det vertfal ikkje, ikkje noe videre god lyd fra den.
    kunne tenkt meg å teste r2r dac, tenker dac til ca 10- 25k. har nåk hatt 10-15 dacer oppigjenom tiden, men mye som ikkje forbedrer lyden i det hele tatt, som nad, eldre hegel.
    Eg brukar ein d90. Lyden frå denne er analytisk, detaljrik og svært nøytral. Saman med 90pre vert det lite engasjerande. Så eg køyrer signalet gjennom min snart 40 år gamle Audio Research sp10 forforsterkar. Då vert eg svært fornøgd.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    379
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Nå kjenner jeg ikke ditt budsjett eller preferanser - uansett bør du ta en titt her og sjekke litt på YouTube og Google om de ulike versjonene. Her får du vanvittig mye for pengene:

    DAC | Denafrips
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Vis vedlegget 945107 Vis vedlegget 945108 Vis vedlegget 945107 Vis vedlegget 945108
    Hører forskjell når jeg kobler "Pro-Ject CD Box RS" med AES/EBU eller I2S inn på "Pro-Ject DAC Box RS". Med I2S koblet til DAC gir det mer nøyaktig og renere lyd samt bedre jitter kontroll. Bedre dybde og plassering av instrumenter i lydbildet. Bassen blir mer rafinert også. Vi snakker ikke om dag og natt forskjeller her i lyd, men kanskje en 7% forbedring.

    Min "Pro-Ject CD Box RS" som er koblet med I2S connection inn på "Pro-Ject DAC Box RS" og ut XLR og inn XLR på "Pro-Ject Pre Box RS2 digital". "Pro-Ject Pre Box RS2 digital" har jo I2S connection via HDMI kabel inn. Mitt oppsett med alt som nevnt ovenfor med "Pro-Ject Power Box RS Uni-4" oppgradert strømforsyning låter bedre via hodetelefon koblet til "Pro-Ject Pre Box RS2 digital" en min Simaudio Moon 430 HAD. Ikke dårlig det men så er jo veiledende pris på mitt Pro-Ject utstyr ca. kr. 50000,-. Benytter Topping DX7 Pro koblet som DAC XLR inn på Simaudio Moon 430 HAD hodetelfonforsterker.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.889
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    har hatt en topping d90 på lån en ukes tid, en slik blir det vertfal ikkje, ikkje noe videre god lyd fra den.
    kunne tenkt meg å teste r2r dac, tenker dac til ca 10- 25k. har nåk hatt 10-15 dacer oppigjenom tiden, men mye som ikkje forbedrer lyden i det hele tatt, som nad, eldre hegel.
    Topping som flere her har nevnet, enkelt å sette opp og lyder bra
    @Pug309gti Det hjelper ikke å komme med flere Topping DACer når den gamle "toppmodell" D90 har blitt testet og avslått med "...en slik blir det vertfal ikkje, ikkje noe videre god lyd fra den"

    Et brukt alternativ kan være noe slik
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    denne bør kanskje være en kandidat som passer inn på listen,ikke ofte å se til salgs en Border Patrol Se-i, ikke hørt den selv , men sjelden man hører om forbrukere med dårlige erfaringer av merket,også er den ikke støpt ut av samma forma som mye er i dag


    ***direkte linking til bruktannonser er ikke tillatt***
     
    Sist redigert av en moderator:

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.027
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Finne mange dac'r som måler bra. Har selv en påkostet Marantz NA8005 (12500 kr) som er litt avrundet i lyden, men måler neppe best hos ASR. Har nok et slakt filter. Grunnen til jeg kan si dette, er at jeg har flere andre kilder med og uten DAC, og Marantz'n er den jeg synes det er lettest å skille fra de andre. Forskjellen er nok mindre enn det du kan høre på forskjellig høyttalere.
    Marantz kan være noe å kjøpe hvis Topping ikke passer.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.556
    Antall liker
    35.485
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Muligens audio-gd er noe for deg? Synes de låter bra.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.080
    Antall liker
    3.532
    Torget vurderinger
    8
    Det blir veldig ensporet fra min side, men jeg har aldri sett meg tilbake etter jeg handlet Denafrips.
    mvh
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Finne mange dac'r som måler bra. Har selv en påkostet Marantz NA8005 (12500 kr) som er litt avrundet i lyden, men måler neppe best hos ASR. Har nok et slakt filter. Grunnen til jeg kan si dette, er at jeg har flere andre kilder med og uten DAC, og Marantz'n er den jeg synes det er lettest å skille fra de andre. Forskjellen er nok mindre enn det du kan høre på forskjellig høyttalere.
    Marantz kan være noe å kjøpe hvis Topping ikke passer.
    Ja, noen DAC'er har et eller annet ved seg, som skaper liv og røre, musikkglede, ganske enkelt. På kontoret bruker jeg en DAC som måler helt på trynet dårlig, og det er ikke uten grunn...:
    Så rasker jeg med meg DAC 0.1X inn i hodetelefonoppsettet; Windows 10 bruker sekunder på å skjønne tegninga, så er det tut og kjør. Signalet mates inn i Heed Canalot, som i sin tur får levere musikken til de nydelige og veloppløste Focal Elear. Jo, dette var litt av en øreåpner! Det dynamiske uttrykket, størrelsen, innsikten, og, ikke minst de klanglige kvalitetene er helt rasende bra, viser det seg. Igjen tvinger spørsmålene seg fram i meg. for uansett hvor mange ganger de som kan dette her, hevder at det kun dreier seg om triksing med frekvenskurven, klarer jeg bare ikke tro på det når jeg hører noe sånt som dette. Hele verden lyser jo opp, for pokker! Jo, jeg kan love dere at jeg har hørt på en DAC som måler dønn feilfritt side om side med AN, og den falt så hardt igjennom at det var nær pinlig. Trentemøllers “Nightwalker” kommer igjennom med et nokså uvant uttrykk, det er dynamisk og digert, det har nydelig taletydelighet, låta er full av mystikk og klanger. Over til en ganske dårlig innspilling fra det glade 70-tall i for av Deep Purple “Coming home”, her endres karakteren kontant, nå er det rått og direkte, og kommunikativt som fy, swinger så jeg danser i kontorstolen. Videre med Röyksopp, igjen åpnes opp et nydelig landskap med ekstremt kule kulisser, det oppleves annerledes og nærere enn jeg er vant med, som om det formidles så mye mer, plutselig, her er større spenn i uttrykksformen, et vell av flere farger. Bassen har ikke 100% presisjon, men det leveres med voldsomhet og brutalitet, og det er i det minste artig. Det stillferdige uttrykket Sophie Zelmani, leveres med atter en ny valør; intenst, rikt, nært, involverende. Alt er så tydelig, så fullt av liv, så rikt og realistisk, at for min del kan de perfekte DAC’ene seile sin egen sjø i åpen båt. Lykke på reisa.
    (fra bloggen min)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.850
    Antall liker
    21.835
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...og på gjemmekontoret reiser jeg med en Topping DX1, hehe. Den driver Sennheiser HD 580 Precision til lyttekos og Beyerdynamic DT 770 M til lydarbeid.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    966
    audionote har dacer fra ca 20k til 2 millioner. alle vil nok måle helt på trynet sammenlignet med en $9 apple dongle ja, men hvorfor kreves det så himla med deler og penger for få denne fine forvrengningen. Carver kopierte en dyr rørforsterker med billig transistor. men er kanskje ikke så mange tekniske anlagte folk som er interesert i å gjøre det, eller evt. ikke ser markedet for det (kunder som sier det ikke er ekte rør etc)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    811
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Bryston BDA-1, BDA-2 for ikke å si BDA-3. Låter fortreffelig.
     

    Audio107

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    221
    Antall liker
    184
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt mye…mye Kina-ferdig m det for min del.
    Fikk tak i en Rega Dac(ikke-r)
    Har kropp og sjel, litt som lp..?
    Mangler bredde i lydbilde eller så er den super i mine gamle ører.
    Skal over på -r modellen 🤗
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn