Ønsker anbefaling DAC +/- 10K

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Kjøpelysten har begynt å gnage igjen.
Etter jeg fikk anlegget opp å gå igjen ser jeg at bruksmønsteret har endret seg noe. Jeg/vi bruker mer spotify og mobil/nettbrett som kilde.
Jeg vurderer derfor ny Dac med blåtann og flere innganger.
Noen aktuelle kandidater har jeg men digitale medier og dac'er er ikke noe jeg egentlig har interessert meg så mye for, så derfor spør jeg om tips her.
Nytt eller brukt betyr ikke noe for meg hvis produktet bare er up to date.

Stikkord er:

Brukervennelighet, pris rundt 10K, og gjerne liten nok til å gå inn i et skap med 40cm dybde.

Fint hvis noen har forslag og tips.

MVH
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.404
Antall liker
1.543
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Huff, here goes.
Ikke se på Topping. Den (en Topping) jeg har skal byttes ut med noe som, vel...spiller musikk med glede. Har du lyst å diskutere den påstanden så tar vi det i egen tråd eller pm.
Jeg er, som deg, på utkikk etter en ny DAC.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.510
Antall liker
102.794
Torget vurderinger
23
Hvis du ikke er plaget av søvnløshet over å ha kjøpt et kinesisk produkt... eller engstelig for at den er "for billig" så kan du shortcutte utvelgelsesprosedyren og bruke tiden på bedre ting! DAC er jo ofte regnet som ferskvare og personlig er det for meg ikke aktuelt å svi av store summer på fancy varianter. Har selv nevnte D90SE.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Takker for svar :)

Topping er det jeg også har sett på som en "no brainer" men er litt nyskjerrig på om det kunne være andre alternativ som har gått under radaren.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.404
Antall liker
1.543
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvorfor er Topping en no-brainer?
Jeg har en Topping som skal ut når jeg finner meg en DAC som gir meg musikkglede.
Ja, jeg vet de måler bra, men jeg leser ikke grafer for å kose meg med musikk, det gjør jeg med ørene.

For å ta en annen vinkling:
Er det samme lyd/lydsignatur på de minste Toppingene som de største?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Ikke vær sjenert - Jeg setter pris på en ærlig mening.
jeg er i utgangspunktet helt enig med deg at det er ørene man hører med :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.404
Antall liker
1.543
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvorfor er Topping en no-brainer?
Jeg har en Topping som skal ut når jeg finner meg en DAC som gir meg musikkglede.
Ja, jeg vet de måler bra, men jeg leser ikke grafer for å kose meg med musikk, det gjør jeg med ørene.

For å ta en annen vinkling:
Er det samme lyd/lydsignatur på de minste Toppingene som de største?
For å utdype litt:

I stua har jeg et OK anlegg og har noen akkustiske tiltak (bassfeller bak HT og "god" absorbsjon i bakvegg.) og likevel synes jeg at musikken ikke hadde noe glede og liv og moro og følelser og.... (ja, blomstrete ord som vi er så gode på). Kjedelig er kanskje ordet, eller livløst.
I kjellerstua har jeg et noe bedre anlegg så jeg flyttet DACen derfra og opp i stua. I stua står en Topping (er vel en av de minste de har).
Den testen ga meg svaret. Det er ikke rommet, HT eller forsterker som ikke holder mål, det er DACen. Plutselig var musikk moro, livlig, detaljert, åpen osv osv. Så satte jeg tilbake til Topping og med en gang ble jeg sur og fikk hengeleppe. Koblet over til DACen fra kjellerstua og smilet var tilbake.

Ja, det er en betydelig prisforskjell. Bang for the buck er det ikke Topping som har hjemme hos meg iaff.
Men for all del, vi er forskjellige.

Den første DACen jeg kommer til å se på er Mytek Liberty DAC 2 som er noe over det du ser for deg, men ikke så veldig langt over. Jeg vet ikke hvor god den er, enda, men det et alterativ jeg kommer til å se på.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hvis bia ønsker blåtann på DAC, er det for å streame kun Spotify som du virker bruke mest?
Er det ikke da bedre å se etter en DAC/streamer hvor du har Spotify Connect?
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
For å utdype litt:

I stua har jeg et OK anlegg og har noen akkustiske tiltak (bassfeller bak HT og "god" absorbsjon i bakvegg.) og likevel synes jeg at musikken ikke hadde noe glede og liv og moro og følelser og.... (ja, blomstrete ord som vi er så gode på). Kjedelig er kanskje ordet, eller livløst.
I kjellerstua har jeg et noe bedre anlegg så jeg flyttet DACen derfra og opp i stua. I stua står en Topping (er vel en av de minste de har).
Den testen ga meg svaret. Det er ikke rommet, HT eller forsterker som ikke holder mål, det er DACen. Plutselig var musikk moro, livlig, detaljert, åpen osv osv. Så satte jeg tilbake til Topping og med en gang ble jeg sur og fikk hengeleppe. Koblet over til DACen fra kjellerstua og smilet var tilbake.

Ja, det er en betydelig prisforskjell. Bang for the buck er det ikke Topping som har hjemme hos meg iaff.
Men for all del, vi er forskjellige.

Den første DACen jeg kommer til å se på er Mytek Liberty DAC 2 som er noe over det du ser for deg, men ikke så veldig langt over. Jeg vet ikke hvor god den er, enda, men det et alterativ jeg kommer til å se på.

Takker igjen,
Bare fint med litt blomster, det er noe alle kan forholde seg til :)
At det finnes flere meninger og alternativ er derfor jegopprettet tråden.
mvh
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.404
Antall liker
1.543
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Forresten, er du i nærheten av Trheim så kan du vel stikke innom med ørene :)
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Hvis bia ønsker blåtann på DAC, er det for å streame kun Spotify som du virker bruke mest?
Er det ikke da bedre å se etter en DAC/streamer hvor du har Spotify Connect?
Det kan du se, det er nå jeg må innrømme hvor lite jeg kan/interesserer meg om dette.
Jeg vet faktisk ikke hva spotify connect er, og de streamerene jeg har sett for salg ser ut til å koste en arm og et bein.
Kunnskapen på streaming, bits og upsampling er på huleboernivå.
Hvis der er bedre alternativ enn det jeg etterspør er det bare å komme med tips.
Mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Forresten, er du i nærheten av Trheim så kan du vel stikke innom med ørene :)
Takker for tilbudet, men det bilr desverre litt i lengste laget for en sørlending.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Spotify Connect er noe veldig mange produkter har nå. Dette «frigjører« mobilen/nettbrettet ditt, ved at Spotify appen streamer direkte fra Spotify tjenesten, for å si det enkelt. Det gjør at du ikke tapper mobilen/nettbrettet ditt for batteri, og du får heller ingen avbrudd/forstyrrelser pga.ringing, teksting, annet som kan slå inn på musikken.
Når du spiller Spotify, så får du opp et symbol og valg om å velge dette på samme måte som t.eks. Blåtann
 
  • Wow
Reaksjoner: bia

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
Hvis bia ønsker blåtann på DAC, er det for å streame kun Spotify som du virker bruke mest?
Er det ikke da bedre å se etter en DAC/streamer hvor du har Spotify Connect?
Enig, det er selvfølgelig veien å gå og det er ingen tap i kvalitet som det er på bluetooht.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Huff - jeg håpløst utdatert :LOL:

- og hva ser jeg etter da?

Er en slik Wiim streamer godt nok koblet til en dac?
 
Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Den første DACen jeg kommer til å se på er Mytek Liberty DAC 2 som er noe over det du ser for deg, men ikke så veldig langt over. Jeg vet ikke hvor god den er, enda, men det et alterativ jeg kommer til å se på.
Jeg antar du ikke har hørt på den DAC enda: Hva slags kriterie(r) er det du da ser på i en DAC som denne Mytek?
Jeg tenker siden du sier du ikke vurderer en eks DAC med å se på grafer (aka spec) men lytter med ørene, hvordan får du da vurdert den som en kandidat? Før du har hørt den altså.
Hvorfor tror du den er overhodet bra?
 

FJELL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2010
Innlegg
181
Antall liker
186
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Enig i det som ynot skriver. Det er noe med musikalitet, liv i musikken etc. Dette er viktig for meg også. Jeg har hatt Topping tidligere, min sønn bruker den nå og er vel fornøyd. Den ble for steril for meg. Jeg bruker nå en Heed Abacus dac, litt mørkere i klangen men behagelig å lytte til over tid. Kjøpte brukt. Denafrips hadde vært spennende å prøve.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.309
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hadde jeg ikke vært slik en avviker hadde jeg nok prøvd Topping, Gustard eller no sånt. Litt usikker på om de kinesiske datanissene kan kunsten med det analoge da, men selve konverteren er jo top notch.
 

Soundmannen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.12.2015
Innlegg
505
Antall liker
860
Sted
Sandnessjøen
Som ren DAC er jo RME ADI-2 DAC FS helt konge! Men må ha da streamer i tillegg som f.eks Bluesound Node osv :)
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
@ynot Hvilken Topping DAC er det du har? Leser jeg mellom linjene her så er det en av de rimeligste? Det virker som du drar alle Topping modellene over en kam. Toppmodellen D90 er vesentlig bedre enn de rimeligste modellene og er for mange en end game DAC.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Huff - jeg håpløst utdatert :LOL:

- og hva ser jeg etter da?
Hvis det er utelukkende musikk via Spotify du strømmer og du egentlig ikke behøver ny DAC ellers, så er det kanskje bedre å se etter en streamer med lyd du liker da:) Finnes et uttal streamere med Spotify Connect (Og andre tjenester) som låter flott med sin innebygde DAC:)
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Det jeg har i dag er en gammel Aya nos dac til CD og en billig topping til spotify. Har tenkt litt på at begge kildene kunne fått en oppgradering med den riktige dac'en.
Når det gjelder spotify blir den brukt mest fordi det er det jeg bruker når jeg er avgårde på jobb. Er det noe seriøs musikk jeg ønsker å høre kan det være jeg bruker Tidal. Desverre så liker jeg ikke så godt hverken tidal eller qobuz sitt oppsett når jeg har vendt meg til spotify.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.073
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
8
Bare telefon eller nettbrett koblet til med kabel
 
P

parafinoksen

Gjest
Jeg vurderer derfor ny Dac med blåtann og flere innganger.
En av grunnene til at jeg ikke oppgraderte til en høyere Topping-modell fra E30 (i tillegg til at jeg er Rega-fanboy), er de få inngangene Topping-DAC-ene er utstyrt med. Jeg har behov for innganger fra CD, streamer og TV. Noen har foreslått å bruke en ekstern veksler, men altså ... nok en «mobiladapter» å koble til? Og som Tosken skriver over her, så tror jeg det finnes andre som kan analogbiten bedre enn kineserne. Jada, jada #krenking #rasismekortet #synsing

Edit: De høyere Topping-modellene har ikke veggvorte, men nettkabel. My bad.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Skjønner. Du, da hadde jeg i disse Black tider testet ut en liten streamer med innebygget DAC, med mulighet også til å kople til ekstern DAC (Om senere ønsket) Argon har en på veldig bra tilbud nå, som også får veldig bra tester til kun et par lapper.
Ligger linker til tester i bunn av siden. Blåtann og andre muligheter for streaming har den også.

Se test og sammenligning med andre nevnte streamere

 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Kjøpelysten har begynt å gnage igjen.
Etter jeg fikk anlegget opp å gå igjen ser jeg at bruksmønsteret har endret seg noe. Jeg/vi bruker mer spotify og mobil/nettbrett som kilde.
Jeg vurderer derfor ny Dac med blåtann og flere innganger.
Noen aktuelle kandidater har jeg men digitale medier og dac'er er ikke noe jeg egentlig har interessert meg så mye for, så derfor spør jeg om tips her.
Nytt eller brukt betyr ikke noe for meg hvis produktet bare er up to date.

Stikkord er:

Brukervennelighet, pris rundt 10K, og gjerne liten nok til å gå inn i et skap med 40cm dybde.

Fint hvis noen har forslag og tips.

MVH
Vil anbefale deg Hegel Hd 25 en av de billigste og en av de beste lydmessig til pris. Liker du Dac med litt fylde kan du teste en Hd20.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.404
Antall liker
1.543
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg antar du ikke har hørt på den DAC enda: Hva slags kriterie(r) er det du da ser på i en DAC som denne Mytek?
Jeg tenker siden du sier du ikke vurderer en eks DAC med å se på grafer (aka spec) men lytter med ørene, hvordan får du da vurdert den som en kandidat? Før du har hørt den altså.
Hvorfor tror du den er overhodet bra?
Godt spørsmål gitt.
Jeg vet jeg har hørt en Myrtek før, som forforsterker og det erindrer jeg som en god opplevelse. Om det var den eller noe annet som ga den gode opplevelsen vet jeg ikke. Likevel nok til at jeg vil høre den hjemme.
Hadde jeg hatt muligheten hadde jeg kjøpt en DAC til av samme som jeg har i kjellerstua, men jeg tror jeg skal bidra mer til familieøkonomien enn å legge så mye penger der :)

En ting jeg vet/har erfart er at målinger er bare et verktøy, et viktig et, men det er ikke der jeg tar avgjørelsen. Liker ikke jeg lyden (ofte er det egentlig bare fravær av den ekstra gleden) så er det noe annet jeg vil ha.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.404
Antall liker
1.543
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
@ynot Hvilken Topping DAC er det du har? Leser jeg mellom linjene her så er det en av de rimeligste? Det virker som du drar alle Topping modellene over en kam. Toppmodellen D90 er vesentlig bedre enn de rimeligste modellene og er for mange en end game DAC.
Det stemmer at det er en av de rimeligste ja. Og jeg nevner jo at prisforskjellen er betydelig.
Poenget mitt er at Topping jevnt over måler så bra at ørene ikke henger med. Eller har jeg misforstått?
Jeg mener å huske at D90 målte så bra at det var helt umulig å høre den, den var transparent. Likevel kom det en oppgradering ikke så lenge etterpå som var enda bedre. Hvis en DAC er så bra at ørene umulig kan høre feil på den (eller er helt gjennomsiktig) så er det jo ingen grunn til å oppgradere. Hadde det vært sant så hadde det virkelig vært end-game for oss alle.

Men ikke la oss kuppe denne tråden. Jeg ville bare ha frem at min erfaring med Topping ikke er det samme som en del andre har her inne. Min verden, mine opplevelser :D

Hva den andre DACen min måler aner jeg ikke og det er 100% uinteressant for den låter bra:)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
For å utdype litt:

I stua har jeg et OK anlegg og har noen akkustiske tiltak (bassfeller bak HT og "god" absorbsjon i bakvegg.) og likevel synes jeg at musikken ikke hadde noe glede og liv og moro og følelser og.... (ja, blomstrete ord som vi er så gode på). Kjedelig er kanskje ordet, eller livløst.
I kjellerstua har jeg et noe bedre anlegg så jeg flyttet DACen derfra og opp i stua. I stua står en Topping (er vel en av de minste de har).
Den testen ga meg svaret. Det er ikke rommet, HT eller forsterker som ikke holder mål, det er DACen. Plutselig var musikk moro, livlig, detaljert, åpen osv osv. Så satte jeg tilbake til Topping og med en gang ble jeg sur og fikk hengeleppe. Koblet over til DACen fra kjellerstua og smilet var tilbake.

Ja, det er en betydelig prisforskjell. Bang for the buck er det ikke Topping som har hjemme hos meg iaff.
Men for all del, vi er forskjellige.

Den første DACen jeg kommer til å se på er Mytek Liberty DAC 2 som er noe over det du ser for deg, men ikke så veldig langt over. Jeg vet ikke hvor god den er, enda, men det et alterativ jeg kommer til å se på.
Jeg er ikke i markedet for noen ny DAC, men jeg blir veldig nysgjerrig når jeg leser slike poster. Toppingen gjør jo ikke noe galt med lyden på papiret, så hva kan problemet være? Har den andre DACen høyere output? Har effektforsterkeren en eller annen særhet som gjør at den matcher dårlig med Topping? Tilfører den andre DACen en slags EQ som kler anlegget? Dette synes jeg er mer fruktbart enn å bare erklære Topping som "dårlig". Tanker?
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Jeg er ikke i markedet for noen ny DAC, men jeg blir veldig nysgjerrig når jeg leser slike poster. Toppingen gjør jo ikke noe galt med lyden på papiret, så hva kan problemet være? Har den andre DACen høyere output? Har effektforsterkeren en eller annen særhet som gjør at den matcher dårlig med Topping? Tilfører den andre DACen en slags EQ som kler anlegget? Dette synes jeg er mer fruktbart enn å bare erklære Topping som "dårlig". Tanker?
Jeg er også nyskjerrig på hva ynot har i anlegget sitt... Litt avsporing, men innafor.

Ang. streamer, så er chromecast audio stadig å finne på finn. Så lenge dacen bia bruker har optisk inngang vil det være en billig inngang, og den kan selges videre uten tap hvis man vil oppgradere. (CCA er bitperfekt og spiller opp til 24/96 på fullt volum via optisk utgang, så vanskelig å se hva som skulle kunne bli bedre som ren streamer.)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.404
Antall liker
1.543
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke i markedet for noen ny DAC, men jeg blir veldig nysgjerrig når jeg leser slike poster. Toppingen gjør jo ikke noe galt med lyden på papiret, så hva kan problemet være? Har den andre DACen høyere output? Har effektforsterkeren en eller annen særhet som gjør at den matcher dårlig med Topping? Tilfører den andre DACen en slags EQ som kler anlegget? Dette synes jeg er mer fruktbart enn å bare erklære Topping som "dårlig". Tanker?
Nå er vi vel ganske nært å kuppe tråden og over til noe som er diskutert i utallige andre tråder på HFS?

Jeg er ikke spesielt teknisk av meg, spesielt ikke på dette område så jeg tilnærmer meg litt mer filosofisk.

Hvis en DAC er så bra at den ikke kan høres så er vi allerede ved veis ende? Da trenger jo ingen noen gang å utvilke DAC mer og man kan masseprodusere den som allerede er perfekt. Men likevel kommer det noe nytt og bedre målemonster (beklager flåsete uttrykk, men det er for å legge trykk på at det måler veldig bra).
Kan det være at vi ikke måler alt vi bør måle?
Kan det være at vi ikke setter sammen forståelsen av målingene rett?
Med gjennomsiktig DAC så er vel matching ganske irrelevant?



Jeg sier vel ingen plass at Topping er dårlig, men at jeg har ingen god erfaring med den jeg har.
Selvfølgelig har jeg testet min Topping i kjellerstua også hvor det er en annen forsterker og resultatet er det samme der. Så min erfaring er at min Topping er sjeleløs, livløs, uten glede og detaljer, ingen moro.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.709
Antall liker
5.901
Kjøper man en DAC til 1490kr. så er det jo klart at den ikke klarer å grave ut sjelen i musikken.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Kjøper man en DAC til 1490kr. så er det jo klart at den ikke klarer å grave ut sjelen i musikken.
Når kommer sjela fram da tro?
-Om prisen har betydning; kommer sjela først frem i en DAC til 10 tusen, hundre tusen, en million? Er det umulig at sjela trekker seg tilbake ved en dyrere DAC?
Og når/hvordan vet man at sjela er kommet helt fram? 🤔
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Kjøper man en DAC til 1490kr. så er det jo klart at den ikke klarer å grave ut sjelen i musikken.
Men en streamer som i sin tid kostet 380 kr og en optisk kabel leverer et perfekt signal til dacen. Jeg tror likevel ikke CCA hadde vært like populær dersom man fortsatte å produsere den. På samme måte som NOS og retro utstyr stadig vekk får sin renessanse innen ulike områder pga lav tilgang og ingen ny produksjon.

Det sagt, så må det være i analogdelen den reelle forskjellen ligger på DACer/streamere, så lenge streamingdelen er noenlunde kompetent implementert. Evt annet er EQ.
 
Topp Bunn