Hvor heldige vi er som har eksperter som kan fortelle oss slikt! Hvordan skulle vi ellers funnet ut av disse tingene?
Jeg har rettet mit indlæg, fordi jeg havde ikke været tydelig nok.Så, du hadde venner på besøk, og de snakket hyggelig til deg om lyden i anlegget ditt? Det er lite som underbygger viktigheten av high end strømkontakt på nettverksswitchen mer enn en slik tilbakemelding.
Dette tror jeg alle parter i denne tråden forsøker forstå. F.eks hvilket parameter mener man at krystalloscillatoren til mikroprosessoren i switchen påvirker hva som til slutt kommer ut av høyttalerne? Er det mindre støy til jordplan på nettverket, eller datapresisjon som er hypotesen?Jeg ville da være nysgerrig med, hvad det lydmæssigt giver og måske prøve at forstå hvorfor det påvirker.
Nu har jeg ikke hørt forskellen selv, men personer jeg kender og har tiltro til, har gjort det. Det var bassen der blev nævnt, men vi ved, at bliver bassen bedre påvirker det også diskant og mellemtonen.Du skriver det skulle give en del, men hvad er det ?
Hvorfor er de små stik næppe gode ?
Jeg har lyttet til forskel på indbygget klokke og intern klokke, og det lød forskelligt. Jeg foretrak den indbyggede. Ejeren foretrak den eksterne. Man er vel afhængig af et godt kabel til deb eksterne klokke.Dette tror jeg alle parter i denne tråden forsøker forstå. F.eks hvilket parameter mener man at krystalloscillatoren til mikroprosessoren i switchen påvirker hva som til slutt kommer ut av høyttalerne? Er det mindre støy til jordplan på nettverket, eller datapresisjon som er hypotesen?
Ekstern som i at den krever sin egen strømforsyning?Ejeren foretrak den eksterne.
Det var en Mutec MC - 3 + med indbygget klokkeEkstern som i at den krever sin egen strømforsyning?
Så denne video har intet med virkeligheden at gøre?Jeg havde aldrig troet, hvor vigtigt det er med en Switch. Men det er første led. Som man siger, skidt ind, skidt ud.
Jeg har en AfterDark Switch med intern klokke.
Jeg bruger et godt LessLoss strømkabel dertil samt en LessLoss Firewall C-MARC 640x .Jeg prøvede at udskifte den med den nyeste LessLoss Firewall Stellar, og det er helt vildt hvad det gør lyttemæssigt.
Jeg havde gæster til lytning og vi aftalte, at min Switch skal modificeres med LessLoss Hookedup wire samt anden sikringsholder og netbrønd.
Jeg synes ikke, at lyden kan blive bedre, men det skal gøres. Vis vedlegget 1164226
Den sorte boks der hænger, er den helt nye LessLoss Firewall C-MARC Stellar.![]()
Din switch er nu det tredje led… Først kommer din udbyders ONT/fiberbox, så din router og så din switch.Jeg havde aldrig troet, hvor vigtigt det er med en Switch. Men det er første led. Som man siger, skidt ind, skidt ud.
Jeg har en AfterDark Switch med intern klokke.
Jeg bruger et godt LessLoss strømkabel dertil samt en LessLoss Firewall C-MARC 640x .Jeg prøvede at udskifte den med den nyeste LessLoss Firewall Stellar, og det er helt vildt hvad det gør lyttemæssigt.
Jeg havde gæster til lytning og vi aftalte, at min Switch skal modificeres med LessLoss Hookedup wire samt anden sikringsholder og netbrønd.
Jeg synes ikke, at lyden kan blive bedre, men det skal gøres. Vis vedlegget 1164226
Den sorte boks der hænger, er den helt nye LessLoss Firewall C-MARC Stellar.![]()
Det vil den skam, så prøv det ;0)Ble først litt skremt av AI som svarte at en nettverksswitch som Melco. Ville gi bedre lyd.
Hva med å heller øke volumet når det spilles musikk?Meget af det I prøver på at gøre handler jo om at sænke grundstrøjen.
Bytte fiberkabler??Sven, nu må du jo ikke overse den af din Telenor udbyders Icotera fibernet Wifi router,
du har placeret tæt på en del af dine apparater m.m.
Der findes jo mange routere, der er bedre(jeg har aldrig brugt en udbyders router)
og ja, hvis du absolut vil bruge den router du har og placeret som nu,
så skal du de-aktivere dens Wifi, da den udstråler støj helt vildt
og i stedet have et eksternt wifi access punkt placeret et godt stykke fra dine apparater og kabler.
Hvis man vil have et “wireless AP“ tæt på ens anlæg m.m. , så er de lidt ældre versioner af Aruba såsom IAP-325
at foretrække, da de er bygget som en solid metal tank dvs. de afskærmer for det meste af det støj som udsendes,
når Wifi benyttes.
Det er også min erfaring, først romakustikk/ht og til slutt amp/dac/stream.Ble først litt skremt av AI som svarte at en nettverksswitch som Melco. Ville gi bedre lyd.
Tenkte litt på neste generasjon som ser på AI som den nye «gud».
- Audiophile-svitsj: Hvis du er seriøs med lydkvalitet, kan en dedikert audiophile-svitsj, som for eksempel Melco S10, være en investering verdt. Den er spesielt utviklet for å oppnå maksimal renhet i lydoverføringen over nettverket.
Heldigvis når du gikk i dybden kom det et mer fornuftig svar.
Nei, en nettverksswitch vil ikke gi bedre lyd i et stereoanlegg. Dens eneste funksjon er å effektivt rute digitale nettverkspakker (data) mellom enheter [1].
Lyden du hører fra anlegget ditt er basert på den digitale informasjonen som sendes gjennom nettverket. En switchs jobb er å sikre at denne informasjonen kommer frem nøyaktig som den ble sendt. Den endrer ikke selve dataen (musikken) på noen måte, og dermed vil den ikke påvirke lydkvaliteten.
Forbedringer i lydkvalitet i et stereoanlegg kommer vanligvis fra:
Kort sagt, en nettverksswitch er en digital rørlegger – den sørger bare for at vannet (dataen) kommer frem dit det skal, men den endrer ikke vannets kvalitet.
- Høykvalitets digitale til analoge-omformere (DAC-er): Dette er komponenten som konverterer den digitale musikkinformasjonen til et hørbart analogt signal.
- Bedre høyttalere eller hodetelefoner.
- Kraftigere forsterkere.
- Optimal romakustikk.
- Høyoppløselige lydfiler eller strømmetjenester.
Kan også være fint å fjerne slikt som en switch fra kjeden helt om den faktisk utgjør en forskjell på lyden.. Og ikke bare endre jordsløyfa til den i forhold til hvor det piper best i høreapperatusene.Så mitt poeng er etter 50 år med denne fantastiske hobbyen; vær ærlig på det som virkelig høres!
Siden du er så overbevist, hva med å legge litt mer i potten? 10k hvis han ikke hører forskjell er vel ingen sum hvis han uansett kommer til å høre en sånn enorm forskjell?men jeg garanterer, at du ikke vil drømme om at returnere dem,
når du har hørt, hvad de giver af forbedringer.
Der er vel ingen, der bytter fiber til udbyderens ONT/fiberbox? Hvis det er SFP fiberkabler du mener, så ja de kan byttes…Bytte fiberkabler??
Eldre versjoner med AP som hverken støtter 5GHz eller er patchet de siste 10 årene!?
Hva med 6 GHz?Der er vel ingen, der bytter fiber til udbyderens ONT/fiberbox? Hvis det er SFP fiberkabler du mener, så ja de kan byttes…
Den nævnte Aruba 325 understøtter nu både 2,4GHz og 5GHz, men sidstnævnte er at foretrække.
Jeg “elsker” hifi forummer i Norden, se hvad de er blevet til i forhold til for 10-20 år siden…
og ja, husk at behandle andre som man selv vil behandles.
Bare fordi det er nyere er 6GHz, jo, ikke nødvendigvis bedre…Hva med 6 GHz?
SFP er ikke fiberkabel, SFP er Small Form-factor Pluggable og er en plugg standard, kan være kobber likeså.
ISPene bytter fiber selv, da de ikke bruker hverandres..
Var du som skrev at man kan bytte den..Bare fordi det er nyere er 6GHz, jo, ikke nødvendigvis bedre…
Mht. Aruba 325, så kan du, hvis du er interesseret se her, hvad Xymox(Cris) skriver og via video viser, hvorfor den er at foretrække.
Cable Modems
I am buying some IAP-325-US and I will look those over. Those are 4x4.. https://www.securewirelessworks.com/datasheets/Access-Points/DS_AP320Series.pdf I need to find a access point to recommend for the Switch X. Right now everyone is using access points they have or Bill and I suggested the...www.whatsbestforum.com
Nu var det jo ligesom dig, der skrev: Bytte fiberkabler??
og da jeg tilsyneladende ikke forstår, hvad du mener, så må du jo præcisere dette?
Mig bekendt er et LAN kabel ikke et fiberkabel, men det kaldes det måske i Norge?Var du som skrev at man kan bytte den..
Nyere er ALLTID bedre! Selv om man ikke får benyttet 320MHz båndbredde på et fornuftig vis i Europa..
Aruba 325 er vel EoS for en stund tilbake? Å anbefale utdaterte enheter som kanskje også trenger en enterprise support avtale for å oppdatere enheten i utgangspunktet, er ikke noe jeg ville ha gjort.
Den linken du sendte, er fra USA. Det er forskjellige versjoner i Europa og USA pga. Lovlighet av kanaler som brukes, les frekvenser. Rugged APer finner man fra flere produsenter, om man trenger noe som er "byggd som en tanks" og skal tåle å bli overkjørt av en bil og stå ute i -20C og regn. Rugged er fordyrende, og ikke noe man trenger innendørs. Et AP er avhhengig av bidirektional kontakt med klienter, at det er "skjermet" medfører at det ikke vil fungre. Alle APer fungerer stort sett med PoE også, så å bruke enda en strømforsyning for å forsyne et AP er amatørmessig. Har skjedd litt siden 2023 på APer også, kabel modem er ikke veldig aktuelt de siste 20 årene heller.
LAN er Local Area Network, det du tenker på er Cat. Standardene som er kobber? LAN kabel er bare en nettverkskabel og kan være Cat, SFP med fiber i forskjellige versjoner, Multimodus eller Singlemodus er mest brukt, eller kobber eller SFP active eller passive. ISPer bruker gjerne fiber, og har mulighet til fiber til egen boks også.Mig bekendt er et LAN kabel ikke et fiberkabel, men det kaldes det måske i Norge?
Ja, der er forskellige versioner, her og i USA,
men det er sådan set muligt at “hacke”en amerikansk 325 om til en Europæisk REW model.
Men du får ret og jeg får fred, du ved mission impossibly, er også fra USA.