Netværksswitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hvad er jeres mening om en netværksswitch?

    Jeg har ikke nogen selv, og der er dem, der mener, at det fjerner støj og en der mener, at hvis alt er det bedste, så gør en netværksswitch skade. Selv mener jeg, at den kan fjerne den støj fra nettet.
    Selv bruger jeg en Innuos PULSE streamer og en PS Audio DAC 2.
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Jeg bruker kun enterprise grade nettverksutstyr; pålitelig, kvalitet, fleksibilitet og garantert å følge standarder.
    Sverger til Cisco for svitsjer og MikroTik til ruter/brannmur.

    Ethernet hånterer støy osv. etter en industristandard, ikke nødvendig å bruke en «audiophile» svitsj.
    De fleste er billig OEM pakket i masse lovnader og markedsførings BS.
    Lager nettverksutstyr unødvendig støy, da er de ikke i henhold til standarder eller rett og slett defekt.

    tip: se på finn etter Cisco Catalyst desktop svitsjer, mange der som er rimeligprist og garantert bedre en noe som er markedsført som audiophile.

    …og dette er min mening, vær uenig om du vil 😎
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvad er jeres mening om en netværksswitch?

    Jeg har ikke nogen selv, og der er dem, der mener, at det fjerner støj og en der mener, at hvis alt er det bedste, så gør en netværksswitch skade. Selv mener jeg, at den kan fjerne den støj fra nettet.
    Selv bruger jeg en Innuos PULSE streamer og en PS Audio DAC 2.
    Hører du støy fra nettet?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    En switch på MHz området og høyere hører man ikke, ferdig diskutert. Den fjerner heller ikke støy, men selv de rimeligste har galvaniske skiller for å unngå forbindelser imellom utstyr om kobles til om man går for en helt vanlig en fra nyere tid og ikke bruker noe billig utgått skrammel som er over 20 år gammelt.

    Det er bare å holde seg unna mumbojambo produkter så går alt i sin skjønneste orden. Audiofile merker og produsenter har heller ikke kunnskap om slike produkter så dette kjøper de av andre andre produsenter av billigste sort i bulk og rebrander på samme måte som kabler. Legg heller pengene i ordentlig utstyr fra en ordentlig produsent, Cisco Catalyst kan stå oppe i over 10 år uten et feilslag men disse har også mye funksjoner man ikke trenger hjemme. De rimeligere Cisco SMB switchene, heter gjerne slikt som SG350, 550 etc og er i bunnen noe TP-Link og noe billig rebrandet utstyr for å tilby småbedrifter noe egen tilpasset firmware fra Cisco (de er også noe skrot sammenlignet med Catalyst å jobbe med og de har bare 2 års garanti, Catalyst har 3 år+ avhengig av avtale) og de til SMB markedet har også mer funksjonalitet enn de fleste trenger hjemme. Funksjonalitet så snakker jeg da om VLAN, NTP, Radius og TACACS etc. Og andre ting for å bruke imot management systemer.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det jeg kom til som er optimalt er god strømforsyning til router. Melco s10 på teknisk med fibernettverk til melco s10 ved anlegget. Alt på skilletrafo og regenerator. Digitalt låter omtrent som spolebånd, null digital nykker på streaming. ☺

    IMG_1193.jpeg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hører du støy fra nettet?
    Ikke umiddelbart. Men i bogen Get better Sound by Jim Smith, skriver han om at det er vigtigt, ikke at være tilkoblet internettet, grundet støj. Jeg har brugt bogen flittigt med placering af højttalere mm., og da jeg brugte cdèr, koblede jeg bare internettet fra!

    Men nu da jeg har købt et streamer, vil jeg gerne have lyden så god som muligt og derfor min interesse i, at evt. forbedre lyden med en Netværk switch. Samt kabler. Router.
    Ikke at det ikke lyder godt. Jeg foretrækker dog lyden fra min PS Audio transporter som lidt mere intens. Men streaming er fuld af ny musik.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Har du tenkt på at texten i den boken gjerne har vært øverført via internet til trykkeriet? -Kan man da egentlig stole på at det som står i boken er korrekt? :rolleyes:

    Spøk til side:
    Kjøper du en slik som denne her så har du en plug-n-play enhet som bare virker i maaaaaaaange år uten at du trenger å tenke mere på den:
    https://www.elkjop.no/product/pc-da.../tp-link-sg108s-8-ports-gigabit-switch/150293

    Kjøp også helt standard uskjermede nettverkskabler (vet det kanskje svir i sjelen til mange å kjøpe noe uskjermet, fordi skjermet må jo automatisk bety bedre...) og man kan fokusere på det viktige: all den gode musikken som kan streames.:cool:
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    230
    Antall liker
    309
    Sted
    Minhus
    Hmmm, det hadde vært fint hvis OP hadde skrevet hva hensikten var med tråden, da hadde jeg ikke skrevet noe som helst.
    Jeg er redd at ingenting er godt nok uansett hvor bra annlegget låter...god tur på din reise til "bedre" lyd.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg bruker kun enterprise grade nettverksutstyr; pålitelig, kvalitet, fleksibilitet og garantert å følge standarder.
    Sverger til Cisco for svitsjer og MikroTik til ruter/brannmur.
    Eg elskar også slikt utstyr, men etter at eg slutta å arbeida med det, er eg ikkje lenger sikker på om det er naudsynt i eit relativt lite heimenett.

    Eg har to «dumme» Gb-svitsjar frå ZyXEL som heng i routeren frå fiberleverandøren, og dei har fungert prikkfritt i fem år. Ingenting som liknar på nettverksproblem i det heile.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    455
    Torget vurderinger
    1
    Hei Sven,

    Her er det noen som både (blind)lytter til og måler switcher - målingene viser forskjeller i støy/karakter på støy. Mer generelt er power supply-støy (fra både SMPS og LPS) nok noe som spiller inn på streamingkvalitet.

    TheAlphaAudio

    Live BLIND test switches - do switches matter for audio quality?



    Mvh,
    tom-a
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    455
    Torget vurderinger
    1
    Siden TP-link-sg108f er nevnt, her er en sammenlikning og anmeldelse av den opp mot en audiofil switch:

    Mine inntrykk av LHY SW-8 - YouTube

    Anmelderen lurer også på hvorfor enkelte audioentusiaster ikke hører forskjell på switcher, og gjør sine tanker om at deres anleggs evne til oppløsning sannsynligvis ikke er på det terskelnivå hvor forskjeller høres - han tar med et eksempel her på et anlegg hvor han ikke hører forskjell. Som switch- referanse er han litt skeptisk til Ansuz pga mangler i tonalitet.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    ^Anmelderen burde nok lure mere på det faktum at hører man forskjell på slike ting som nettverkswitcher, så er rett og slett anlegget for dårlig ja.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Eller fantasien er for bra....
    Enig.
    Men det hevdes jo stadig hardnakket at det ikke er fantasi, bias eller annet som er med i forklaring på det som høres.
    Kan jo da ikke være så mye annet enn for dårlig anlegg?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå spør ikke TS om "audiofil" switch.
    Spørsmålet er om han vil oppnå bedre lydkvalitet ved å implementere en switch i kjeden. (og kabler, og router).
    Egentlig tror jeg ikke jeg forstår spørsmålet som er stilt når jeg tenker meg om ?
    Hva finnes fra før?
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Etter mitt skjønn er det totalt bortkastet å kjøpe en "bedre" svitsj for å få bedre lyd. Svitsjer av anerkjent kvalitet er laget etter strenge normer og regler, det er til og med galvanisk skille mellom portene. Alle datapakker som sendes og mottas har en mottakskontroll, og man får re-transmittering om pakken inneholder feil, dette skjer sjeldent om det fysiske overføringsmediet og endeutstyret er i orden.

    På mine høyttalere sitter det i delefilteret 2x 9V alkaliske batterier på hver høyttaler som kondensatorbias på diskant og øvre mellomtone.
    I manualen står det at man skal bytte de annethvert år(og at dette er med god margin), jeg byttet de etter et år. Lyden ble selvfølgelig skikkelig mye bedre fra første tone. Interessant egentlig dette med placebo, humør og forventningsbias. Jeg trodde selv jeg var ganske immun, men jommen ble det skikkelig godlyd.
    Nå har(etter noen få dager) imidlertid ting blitt normalt igjen, spørs om jeg må bytte batterier igjen, kun etter en måned. Kanskje de Varta-batteriene jeg kjøpte hos Clas Göran ikke er gode nok?

    Litt off-topic dette, men det sier litt om hvor enkelt man kan la seg påvirke av en endring man gjør i stereoanlegget sitt. Det sitter mye i hodet. Jeg ble svært overrasket over meg selv..
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hmmm, det hadde vært fint hvis OP hadde skrevet hva hensikten var med tråden, da hadde jeg ikke skrevet noe som helst.
    Jeg er redd at ingenting er godt nok uansett hvor bra annlegget låter...god tur på din reise til "bedre" lyd.
    Jeg går ud fra, at det er mig du mener, og jeg vil så prøve uddybe det bedre.
    Jeg synes, at det er interessant, hvordan man kan arbejde med lyden af ens anlæg. Blive ved med at optimere det. Og ja, den er god og jeg føle, at jeg er i mål, men har lige lidt forbedringer...
    Nu har jeg købt en god streamer. Kunne sagtens have været en del dyrere, ja meget dyrere. Så det er vel ikke helt ufornuftigt, at købe en Innuos PULSE. Jeg blev anbefalet den af forhandleren. Min plan var at købe en Lumin U2 mini streamer, men det blev så en Innuos PULSE. Normalt lytter jeg altid hjemme først. Hvis den nye PS Audio Air Lens streamer var kommet, havde jeg formodentligt købt den. PS Audio gør meget ud af at fjerne støj. Som galvanisk afkobler støj, jitter m.m. takket være konstruktionen med Reclock af det udgående signal. Jeg ville ærgre mig ved at købe noget, og hvorfor gik jeg ikke op i kvalitet. Hvis der er forskel!
    En Hi-fi ven siger, at det er så vigtigt med en god netværksswitch. De havde 3 mand lyttet til tre forskelige netværksswitch, i 3 forskellige hjem, og de anbefalede Ediscreation Silent Switch efter sammenligningerne.
    En anden god Hi-Fi ven siger, at Netværksswitch forringer, hvis alt andet er i orden. Der skal så LPS på routeren OG fiberboks samt gode kabler.
    LPS = Linær strømforsyning, fremfor de medleverede støjende Switzmode "mobil ladere".

    Jeg vil låne en hjem fra forhandleren og lytte dertil hjemme. Men indtil jeg gør det, er jeg nysgerrig for at høre Jeres mening og erfaring. Det er sådanset hensigten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TBM

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg går ud fra, at det er mig du mener, og jeg vil så prøve uddybe det bedre.
    Jeg synes, at det er interessant, hvordan man kan arbejde med lyden af ens anlæg. Blive ved med at optimere det. Og ja, den er god og jeg føle, at jeg er i mål, men har lige lidt forbedringer...
    Nu har jeg købt en god streamer. Kunne sagtens have været en del dyrere, ja meget dyrere. Så det er vel ikke helt ufornuftigt, at købe en Innuos PULSE. Jeg blev anbefalet den af forhandleren. Min plan var at købe en Lumin U2 mini streamer, men det blev så en Innuos PULSE. Normalt lytter jeg altid hjemme først. Hvis den nye PS Audio Air Lens streamer var kommet, havde jeg formodentligt købt den. PS Audio gør meget ud af at fjerne støj. Som galvanisk afkobler støj, jitter m.m. takket være konstruktionen med Reclock af det udgående signal. Jeg ville ærgre mig ved at købe noget, og hvorfor gik jeg ikke op i kvalitet. Hvis der er forskel!
    En Hi-fi ven siger, at det er så vigtigt med en god netværksswitch. De havde 3 mand lyttet til tre forskelige netværksswitch, i 3 forskellige hjem, og de anbefalede Ediscreation Silent Switch efter sammenligningerne.
    En anden god Hi-Fi ven siger, at Netværksswitch forringer, hvis alt andet er i orden. Der skal så LPS på routeren OG fiberboks samt gode kabler.
    LPS = Linær strømforsyning, fremfor de medleverede støjende Switzmode "mobil ladere".

    Jeg vil låne en hjem fra forhandleren og lytte dertil hjemme. Men indtil jeg gør det, er jeg nysgerrig for at høre Jeres mening og erfaring. Det er sådanset hensigten.
    Hei Sven
    Trenger du en switch fordi du har for få tilkoblingspunkter ved anlegget? Hvis så er så skjønner jeg at du trenger en switch. Men hvis du på generelt grunnlag spør om du får bedre lyd av å legge til en switch i enden av en kabel fra modem/fiberinntak så finnes det mer fornuftige måter å investere de pengene på.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.132
    Antall liker
    9.445
    Hadde vi ikke en her for en stund siden som mente at flere switcher i rekke var veien til nirvana?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Hvad er jeres mening om en netværksswitch?
    Bekymret? Bruk WiFi. :) Jeg har dokumentert bitperfekt datatransport til streamer over 2 billige switcher og mer enn 30 meter Cat5 UTP (uten skjerm) kabler. Jeg har også brukt flere kvelder på å teste en bunke med switcher og gamle HUB samt Add-Hock med krysset Ethernetkabel. Testen inkluderte lineær strøm, SMPS og sågar batteridrift.

    Det var helt umulig å høre forskjell på switch, hub, direktekobling, kabler eller kabellengder.
    MERK: Jeg testet helt bevist ikke STP kabler med skjerm siden dette kan ødelegge galvaniske skille fra Ethernet til streamer. Og er derfor ikke egnet til bruk i hi-fi. Mange mener at STP låter bedre, men det får stå på deres kappe at dem velger å fuske med teknologien.

    Jim Smith, skriver han om at det er vigtigt, ikke at være tilkoblet internettet, grundet støj.
    Foreldet og egentlig oppkonstruert problem siden Ethernet har benyttet galvanisk skille fra tidens morgen. I USA var/er mange kunder oppkoblet til Internett med spredenett over coaxkabler som potensielt kan ta med seg ulumskheter inn i boenheten. Men dette konverteres til Ethernet lokalt.

    I Norden i dag kommer Internett i tillegg på fiber eller 5G, — altså null støy. Det som måtte komme av støy er da generert lokalt og egentlig enkelt å omgå ved å ikke bryte det galvaniske skillet mellom switch og hifikomponenter.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Bekymret? Bruk WiFi. :) Jeg har dokumentert bitperfekt datatransport til streamer over 2 billige switcher og mer enn 30 meter Cat5 UTP (uten skjerm) kabler. Jeg har også brukt flere kvelder på å teste en bunke med switcher og gamle HUB samt Add-Hock med krysset Ethernetkabel. Testen inkluderte lineær strøm, SMPS og sågar batteridrift.

    Det var helt umulig å høre forskjell på switch, hub, direktekobling, kabler eller kabellengder.
    MERK: Jeg testet helt bevist ikke STP kabler med skjerm siden dette kan ødelegge galvaniske skille fra Ethernet til streamer. Og er derfor ikke egnet til bruk i hi-fi. Mange mener at STP låter bedre, men det får stå på deres kappe at dem velger å fuske med teknologien.


    Foreldet og egentlig oppkonstruert problem siden Ethernet har benyttet galvanisk skille fra tidens morgen. I USA var/er mange kunder oppkoblet til Internett med spredenett over coaxkabler som potensielt kan ta med seg ulumskheter inn i boenheten. Men dette konverteres til Ethernet lokalt.

    I Norden i dag kommer Internett i tillegg på fiber eller 5G, — altså null støy. Det som måtte komme av støy er da generert lokalt og egentlig enkelt å omgå ved å ikke bryte det galvaniske skillet mellom switch og hifikomponenter.
    Klarer et galvanisk skille å stoppe alt unntatt signalet?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Klarer et galvanisk skille å stoppe alt unntatt signalet?
    Siden vi snakker om haifai og målet er å finne flest mulig feil. :cool:

    Svaret er ja med forbehold at det teoretisk trolig kan optimaliseres på mottagersiden. Ideelt bør pulstrafo på mottagersiden går til en ballansert krets om apparatet også har analoge audiokretser. Meg bekjent er ikke dette vanlig på dataperferiutstyr eller audio for den saks skyld.

    Mest vanlig er nok at pulstrafo på mottagersiden er koblet mellom apparatets strømkilde og kretsens 0 punkt*. Potensielt kan man da ikke bare tilføre strømkilde og 0 punket pulsene fra tiltenkt overføring, men også eventuell annen energi pulstrafo på sendersiden og kabel teoretisk kan ha plukket opp.
    Kobler man pulstrafo i stedet for til en ballansert mottagerkrets omgår man at dette får manifistere seg på mottagersiden. Samme gjelder egentlig også for S/PDIF.

    Likevel tror jeg den mest vanlige metoden for å dempe slike ulemper for audio i dag er å gi nettverkkortet dedikert strømforsyning innternt i audioapparatet.


    (*) som vi ofte omtaler som jord, men som ser ut til å bli missforstått og brukt i annen kontekst.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Har aldri hørt at et galvanisk skille stopper all støy, kun støydemper. Nok om det!
    Bare tull, slutt å hør på selgere!
    Google it! Det bryter enkelt og greit direkte kobling med elektriske forbindelser. Har ingenting med støy å gjøre sånn direkte, hverken fjerner eller legger til. Se på det som en trafo som faktisk fungerer.

    Edit: Hva skjer så når du skal starte med å jorde sammen alt du ser av elektronikk? Hvordan fungerer det da med galvanisk skille? Har du jobbet med sikkerhetsløsninger så har du faktisk kommet til å brutt loven, så kanskje like greit at du ikke jobber med noe slikt eller noe som helst med strøm for den del for ingenting virker til å gå inn uansett hvor mye det repeteres..
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Bare tull, slutt å hør på selgere!
    Google it! Det bryter enkelt og greit direkte kobling med elektriske forbindelser. Har ingenting med støy å gjøre sånn direkte, hverken fjerner eller legger til. Se på det som en trafo som faktisk fungerer.

    Edit: Hva skjer så når du skal starte med å jorde sammen alt du ser av elektronikk? Hvordan fungerer det da med galvanisk skille? Har du jobbet med sikkerhetsløsninger så har du faktisk kommet til å brutt loven, så kanskje like greit at du ikke jobber med noe slikt eller noe som helst med strøm for den del for ingenting virker til å gå inn uansett hvor mye det repeteres..
    Det er poenget. Du fremstiller galvanisk skille som ultimate løsning for å ikke få nettverkstøy inn i streamer og dac. Eneste skille gjør er at elektronikken får to forskjellig jordplan som er negativt, i tillegg går støyen går like herlig videre gjennom skille.
    Tror vi bør ta det videre i tråden min evnt..
     
    • Liker
    Reaksjoner: TBM

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er poenget. Du fremstiller galvanisk skille som ultimate løsning for å ikke få nettverkstøy inn i streamer og dac. Eneste skille gjør er at elektronikken får to forskjellig jordplan som er negativt, i tillegg går støyen går like herlig videre gjennom skille.
    Tror vi bør ta det videre i tråden min evnt..
    Om man lager jord igjennom jord på strøm og jord igjennom skjerm i tillegg på nettverkskabelen, hva får man da?
    Man skal ikke jorde igjennom en nettverkskabel! Du klarer ikke å skille imellom 0-punkt og jord, det er to helt forskjellige ting og veldig godt forklart bare litt høyere opp her i denne tråden. Og hva utgjør så litt støy i en nettverks switch? Med det galvaniske skillet så er det en liten trafo som hindrer overspenning og lager ny spenning igjennom induksjon. Støy som du snakker om tas hånd av både av thresholds på spenning for å avgjøre om det er en 1 eller 0 og protokoller i tillegg, det galvaniske skillet er der for å hindre jordings sløyfer samt at det hindrer å ødelegge hele boksen som er koblet til ved f.eks. lynnedslag eller annen overspenning. Har man ikke dette galvaniske skillet på portene på en switch så kan man ødelegge svært dyrt utstyr den dagen det skjer noe feil, enten med switchen eller utstyret dette er koblet til (en "highend" streamer er svært billig sammenlignet med mye andre profesjonelle greier som kan være koblet på en slik port, man snakker noen millioner kroner i utstyr som gjerne kan være koblet til hver enkelt port). Den dyreste boksen jeg har koblet til en enkelt switch er vel kanskje en boks til 40 millioner, før man startet med å oppgradere den..

    Om støy fra en switch lager støy i en streamer, bytt streameren for da har den et stort problem! Hvorfor har ikke andre ting som er veldig følsomme for støy slike problemer? Hvordan klarer man faktisk å få støy fra MHz området og høyere inn på en streamer som påvirker lyden?

    Det er forskjell på å dra støy inn fra jord imot enheter og at det er faktisk støy på nettverksportene. Støy på nettverksportene kan man bare se bort ifra, dette er såpass høy frekvens og lav spenning at det må utrolig dårlig design til for at dette skal være merkbart på det man kobler til. Kobler man til skjerm og jording etc. og jordingssløyfer så har man et annet problem, ikke støy fra switch. Jordingssløyfer er lett hørbart, forøvrig brum fra jord også. Men ingenting av dette er noe som påvirker portene på en switch, der kommer galvanisk skille inn som faktisk bryter jordsløyfen.
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Det er poenget. Du fremstiller galvanisk skille som ultimate løsning for å ikke få nettverkstøy inn i streamer og dac. Eneste skille gjør er at elektronikken får to forskjellig jordplan som er negativt, i tillegg går støyen går like herlig videre gjennom skille.
    Tror vi bør ta det videre i tråden min evnt..
    Nu er du også ekspert i det! :D
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er poenget. Du fremstiller galvanisk skille som ultimate løsning for å ikke få nettverkstøy inn i streamer og dac. Eneste skille gjør er at elektronikken får to forskjellig jordplan som er negativt, i tillegg går støyen går like herlig videre gjennom skille.
    Tror vi bør ta det videre i tråden min evnt..
    Kort forklart så glemmer du her energiloven.. Hva gjør jordingen du prøver å forklare her i forhold til energiloven?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Om man lager jord igjennom jord på strøm og jord igjennom skjerm i tillegg på nettverkskabelen, hva får man da?
    Man skal ikke jorde igjennom en nettverkskabel! Du klarer ikke å skille imellom 0-punkt og jord, det er to helt forskjellige ting og veldig godt forklart bare litt høyere opp her i denne tråden. Og hva utgjør så litt støy i en nettverks switch? Med det galvaniske skillet så er det en liten trafo som hindrer overspenning og lager ny spenning igjennom induksjon. Støy som du snakker om tas hånd av både av thresholds på spenning for å avgjøre om det er en 1 eller 0 og protokoller i tillegg, det galvaniske skillet er der for å hindre jordings sløyfer samt at det hindrer å ødelegge hele boksen som er koblet til ved f.eks. lynnedslag eller annen overspenning. Har man ikke dette galvaniske skillet på portene på en switch så kan man ødelegge svært dyrt utstyr den dagen det skjer noe feil, enten med switchen eller utstyret dette er koblet til (en "highend" streamer er svært billig sammenlignet med mye andre profesjonelle greier som kan være koblet på en slik port, man snakker noen millioner kroner i utstyr som gjerne kan være koblet til hver enkelt port). Den dyreste boksen jeg har koblet til en enkelt switch er vel kanskje en boks til 40 millioner, før man startet med å oppgradere den..

    Om støy fra en switch lager støy i en streamer, bytt streameren for da har den et stort problem! Hvorfor har ikke andre ting som er veldig følsomme for støy slike problemer? Hvordan klarer man faktisk å få støy fra MHz området og høyere inn på en streamer som påvirker lyden?

    Det er forskjell på å dra støy inn fra jord imot enheter og at det er faktisk støy på nettverksportene. Støy på nettverksportene kan man bare se bort ifra, dette er såpass høy frekvens og lav spenning at det må utrolig dårlig design til for at dette skal være merkbart på det man kobler til. Kobler man til skjerm og jording etc. og jordingssløyfer så har man et annet problem, ikke støy fra switch. Jordingssløyfer er lett hørbart, forøvrig brum fra jord også. Men ingenting av dette er noe som påvirker portene på en switch, der kommer galvanisk skille inn som faktisk bryter jordsløyfen.
    Derfor bør det brukes fibernettverk med skilletrafo og en god ekstern strømforsyning som har felles jord til resten av anlegget.
    Da blir alt på et jordplan, innstrålt og støy fra strømforsyningen er hensyntatt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn