Netværksswitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Groove

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    293
    Jeg har haft en nummerolog til at gennemgå mit setup, og har fået nyt password og IP-adresse på baggrund af dette.

Forskellen var virkelig skræmmende! Undgå alle 3 og 5 taller i jeres setup!!!!

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.135
    Jeg har lige skiftet mit LessLoss strømkabel på min AfterDark Switz ud. Fra et LessLoss Classic Entropic til et LessLoss Stellar dobbelt Entropic. Hvilket løft i lyden!
    Anlegget ditt må i utgangspunktet ha vært på nivå med Philips Bambino. Uansett hvilken endring du gjør så er det jo et enormt løft i lyden.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.326
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er jo at afterdark bare er en switch av rimeligste sort fra tp-link, sammen med noen media konvertere fra tp-link. Hele sulamitten koster under tusenlappen om man kjøper dette på komplett. Og dette er billigste sort man får kjøpt, som afterdark baserer seg på! Bare å sorter etter pris lav til høy, og ta det rimeligste du ser så er det samme deler som de bruker ca. Om da ikke komplett har en enda nyere og bedre versjon av samme greia.

To slike over switchen:

Og en slik switch:

Da er man i mål, tydeligvis... Bytter man strømkabler som er enda dyrere enn produktet selv, så er det tydeligvis enda bedre.. kanskje heller legge penga i en bedre switch istedet.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.641
    Sted
    Holmestrand
    Problemet er jo at afterdark bare er en switch av rimeligste sort fra tp-link, sammen med noen media konvertere fra tp-link. Hele sulamitten koster under tusenlappen om man kjøper dette på komplett. Og dette er billigste sort man får kjøpt, som afterdark baserer seg på! Bare å sorter etter pris lav til høy, og ta det rimeligste du ser så er det samme deler som de bruker ca. Om da ikke komplett har en enda nyere og bedre versjon av samme greia.

To slike over switchen:

Og en slik switch:

Da er man i mål, tydeligvis... Bytter man strømkabler som er enda dyrere enn produktet selv, så er det tydeligvis enda bedre.. kanskje heller legge penga i en bedre switch istedet.
    «En bedre switch», noe som folk flest heller ikke trenger.
    😂

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    46.829
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Vet ikke hva en slik skal brukes til :unsure: Ikke noe jeg trenger iallefall

mvh

parafinoksen 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Polen
    Hos meg henger alt av rutere og nettverkskabler i fjærer fra taket. Det har ikke gjort noe for lyden, men fy søren hvor irriterende det er å skalle bort i det når jeg støvsuger i mørket.

(Jeg må slutte å lese i disse trådene. Galskap.)

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.326
    Torget vurderinger
    1
    «En bedre switch», noe som folk flest heller ikke trenger.
    😂
    Det kan jo være greit med f.eks: PoE da, om man har noe som går på nettverket som støtter det. Men som du sier, folk flest trenger ikke noe mer enn den rimeligste. Man betaler bare for funksjoner man ikke vet hva er og enda mindre hvordan de brukes.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.641
    Sted
    Holmestrand
    Det kan jo være greit med f.eks: PoE da, om man har noe som går på nettverket som støtter det. Men som du sier, folk flest trenger ikke noe mer enn den rimeligste. Man betaler bare for funksjoner man ikke vet hva er og enda mindre hvordan de brukes.
    Helt klart.
    Jeg har profesjonelle switcher med PoE, men for lyd og min nettverkstrafikk hadde antagelig en HUB klart seg.
    PS! Jeg kjører brannmur på en HP Proliant DL360 Gen10 med 64GB RAM…. For kona og meg.
    Bare 1 CPU da, er ikke helt gæren heller …
    😂

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.641
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart.
    Jeg har profesjonelle switcher med PoE, men for lyd og min nettverkstrafikk hadde antagelig en HUB klart seg.
    PS! Jeg kjører brannmur på en HP Proliant DL360 Gen10 med 64GB RAM…. For kona og meg.
    Bare 1 CPU da, er ikke helt gæren heller …
    😂

Kjører man lyd over Dante kan det jo være greit med noe annet enn billigste juggel

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.641
    Torget vurderinger
    1
    Er da mange praktiske grunner til å kjøre Dante, spørsmålet er selvsagt om vi som gjør dette faller i den kategorien vanlige anlegg.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.641
    Torget vurderinger
    1
    Distribusjon, kildevalg mm

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.641
    Sted
    Holmestrand
    Kjører man lyd over Dante kan det jo være greit med noe annet enn billigste juggel
    Man trenger ikke nødvendigvis gå for «billig juggel», men selv ganske enkel nettverkselektronikk kan håndtere forholdsvis store datamengder, spesielt så lenge vi snakker om få brukere.
    Hvor mye trafikk genererer Dante i en hjemmesituasjon?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.641
    Torget vurderinger
    1
    Man trenger ikke nødvendigvis gå for «billig juggel», men selv ganske enkel nettverkselektronikk kan håndtere forholdsvis store datamengder, spesielt så lenge vi snakker om få brukere.
    Hvor mye trafikk genererer Dante i en hjemmesituasjon?

Nei det er ikke så mye, sannsynligvis er det andre på samme nettverk som kjører mer trafikk så om man kjører et flatt nettverk kan det lønne seg med qos

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.641
    Sted
    Holmestrand
    Nei det er ikke så mye, sannsynligvis er det andre på samme nettverk som kjører mer trafikk så om man kjører et flatt nettverk kan det lønne seg med qos
    Høres fornuftig ut.
    Nå kjøper/bruker man jo kvalitetselektronikk, og det må man jo ha hvis man trenger QoS.
    🤗

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    58.726
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Det er flere av oss som bruker Dante som en essensiell del av kilderuting og lydoverføring. Samtlige som feks har kjøpt seg Trinnov Nova har muligheten til å bruke Dante som primær I/O. Jeg ripper plater, streamer mm og håper snart å ha to separate oppsett i to forskjellige rom som bruker samme DSP til korreksjon

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.179
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er flere av oss som bruker Dante som en essensiell del av kilderuting og lydoverføring. Samtlige som feks har kjøpt seg Trinnov Nova har muligheten til å bruke Dante som primær I/O. Jeg ripper plater, streamer mm og håper snart å ha to separate oppsett i to forskjellige rom som bruker samme DSP til korreksjon
    Har du gjort noko med det kabla nettverket for å unngå problem med Dante? Sett prioritet på trafikken eller noko? Eller køyrer det heile fint på ein dum TP-link svitsj?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    58.726
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Har du gjort noko med det kabla nettverket for å unngå problem med Dante? Sett prioritet på trafikken eller noko? Eller køyrer det heile fint på ein dum TP-link svitsj?
    Foreløpig er mitt Dantenett så enkelt at jeg har fjernet svitsjen jeg hadde i Grotta koblet mot ruteren fra isp og satt opp Nova som svitsj og latt PC henge seg på den. Jeg får se hva som kreves når jeg utvider, men tipper jeg kan sende alt via ruteren til svitsjen oppe uten issue. Latens er ikke et tema og trafikken er liten.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.326
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner forsåvidt til Dante, men hva bruker du det til? Distribusjon?
    Dante brukes også til surround, 16, 32, 64 kanaler. Men 1Gbit holder.
    JBL støtter ihvertfall Dante ut på noen av sine processorer med rom korrigering, det gjør nok også Stormaudio og Lyngdorf sin toppmodell. Trinnov er vel også godt i gang der. Nuprime har også en processor med Dante ut.
    Mye PA utstyr som støtter det også, " aktive delefiltre" og annet.

Alternativet er AVB, som kun støtter prioritering med dyrere utstyr (les, nyeste og ikke de lavere modellene fra f.eks: Cisco).

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.646
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    1765749477448.png

På Mac kan en sette opp AVB og sende lyd via Ethernet. Funker det.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.326
    Torget vurderinger
    1
    Dante er jo megakult da!
    Hvilke muligheter!
    Heldigvis så ser jeg umiddelbart at dette har jeg absolutt ikke bruk for!
    😂
    Uten at jeg gidder å se denne videoen, så er Dante enkleste veien til mål for min fremtidige hjemmekino ihvertfall. Det er nok ikke direkte for hvermannsen nei, men det gir mange muligheter og man kan ha kilder liggende et sted og få lyd et annet sted. Mapping imot hver kanal med delefiltre i endel utstyr finnes også. Man sparer seg myr kabelstyr og mulighet for 256 kanaler igjennom 1Gb nettverk, man får vel også 512 fra RME bidirectional til PC. Men lisensbasert kost på antall kanaler på bokser og software, så alt over 8/16 kanaler starter plutselig å koste endel.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    12.641
    Sted
    Holmestrand
    Uten at jeg gidder å se denne videoen, så er Dante enkleste veien til mål for min fremtidige hjemmekino ihvertfall. Det er nok ikke direkte for hvermannsen nei, men det gir mange muligheter og man kan ha kilder liggende et sted og få lyd et annet sted. Mapping imot hver kanal med delefiltre i endel utstyr finnes også. Man sparer seg myr kabelstyr og mulighet for 256 kanaler igjennom 1Gb nettverk, man får vel også 512 fra RME bidirectional til PC. Men lisensbasert kost på antall kanaler på bokser og software, så alt over 8/16 kanaler starter plutselig å koste endel.
    Ingen tvil om at dette er en verktøykasse uten ende, en godtepose som tilbyr elegante løsninger på mange (alle?) slags problemer/utfordringer.
    🤗

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    2.123
    Sted
    Sjælland. Danmark.

To slike over switchen:

Og en slik switch:

Jeg vil give dig ret i, at den Afterdark kunne gøres bedre. Den lød dog bedre end den jeg havde før. Jeg er glad for den. Nok ikke så god som en Afterdark til 20.000 dkr. Så vil jeg hellere bruge et godt strømkabel. Lessloss feet. Samt en Lessloss strømrenser.

20251215_221233.jpg

Disse ting er taget ud af Afterdark, for at forbedre den. Et kabel raslede. Tyndt jordkabel.
    Skiftet til Lessloss kabler. Bedre sikringsholder. Furutech skiftet til bedre type med kobber.
    Er ved at spille til. Mange lodninger.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.326
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil give dig ret i, at den Afterdark kunne gøres bedre. Den lød dog bedre end den jeg havde før. Jeg er glad for den. Nok ikke så god som en Afterdark til 20.000 dkr. Så vil jeg hellere bruge et godt strømkabel. Lessloss feet. Samt en Lessloss strømrenser.

Vis vedlegget 1167525

Disse ting er taget ud af Afterdark, for at forbedre den. Et kabel raslede. Tyndt jordkabel.
    Skiftet til Lessloss kabler. Bedre sikringsholder. Furutech skiftet til bedre type med kobber.
    Er ved at spille til. Mange lodninger.
    Er det wago koblinger jeg ser der som de har brukt til å skjøte kabler?

Jeg vil tro de komponenter jeg linket til er laget med bedre kvalitet i gjennomføringen av produktet.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    58.726
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Husker ikke hvem som sa det til meg, men tenker vi burde gruppere oss litt bedre i hifimiljøet for å spare oss for slike intetsigende debatter. Aldri hørt om Afterdark, men når jeg ser innmaten blir jeg bare sittende å måpe. Det er hvertfall svært mange jeg bare tilsynelatende deler hobby med her inne, Palvig driver med noe helt annet enn meg og tenker det er best å la ham være.

Evo III

Nobody’s Perfect.
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    69.692
    Sted
    Hertugdømmet Nordre Follo
    Torget vurderinger
    88
    Husker ikke hvem som sa det til meg, men tenker vi burde gruppere oss litt bedre i hifimiljøet for å spare oss for slike intetsigende debatter. Aldri hørt om Afterdark, men når jeg ser innmaten blir jeg bare sittende å måpe. Det er hvertfall svært mange jeg bare tilsynelatende deler hobby med her inne, Palvig driver med noe helt annet enn meg og tenker det er best å la ham være.
    Det er nok best, la han holde på med sitt. Han har tydlghvis glede av dette, hvorfor hogge han ned ?. Han skader ingen utenom sin egen lommebok.
    IMG_7180.jpeg

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.918
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja og enig i siste taler. Det blir dratt litt langt noen ganger.
    Men sikkert ikke lett heller.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn