Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    N

nb

Gjest
    65finger skrev:
    skråsikkerheten har derimot svært gode kår i denne tråden virker det som
    Vis meg gjerne den logiske bristen i mitt resonnement.

For å spørre på en annen måte: Er kriteriet for en "god" elektrokomponent som skal brukes til HiFi at den
    1) Er svært ustabil
    2) Ikke virker som den skal når den er ny, men gjør det først etter noen hundre timer.

Jeg tipper de fleste ingeniører ville anse en slik sak som defekt og ubrukelig.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Noen komponenter fungerer rett fra esken, andre ikke. Ikke minst kabelpusherne bruker dette for alt hva det er verdt og mere til, som regel temmelig uberettiget.
    Hva endrer seg evt. i komponentene? Tja, gjennomstrømningsmotstanden reduseres ved at molekylstrukturen polariseres*? Noe sånt. Et skikkelig sjokk bør derfor fungere bedre enn saaakte inspilling via linjesignal slik som jeg holder på med for tiden. Håper å være i boks til høsten.

Mvh. RS

* en alt for enkel "forklaring" ettersom det i visse tilfeller er snakk om betydelige klangforskjeller

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    nb skrev:
    Jeg tipper de fleste ingeniører ville anse en slik sak som defekt og ubrukelig.
    Er det noe i veien for at en komponent som i et lydanlegg endrer karakteristikk over tid, kan fungere perfekt innen et annet bruksområdet fra dag 1 ?

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Nb:Du skriver i et tidligere innlegg:I en middels komplisert dings vil du sitte med hundrevis av variabler som alle har ukjente egenskaper som endrer seg over tid.

Allikevel meiner du at allt som måler likt,låter likt,ser du logikken?
    Det gjør ikkje eg.

Trur du snakker litt mot deg sjøl.

Mvh.

U

utgatt19288

Gjest
    Litt artig den holdningen til nb med flere om at alt låter likt bare det måler likt.
    Spesielt med tanke på ulikheter innen gain enheter og design variabler:

Gain enheter
    - Trioder
    - Pentoder
    - Bipolar
    - VFET
    - Mosfet
    - IGBT
    - JFet

Fokus på ulike design kriterier som
    - Lavest mulig THD
    - Lavest mulig IM
    - Lavest mulig TIM
    - Phase forskyvning
    - Feedback
    - No-feedback
    - Feed forward
    - Current feedback
    - Open loop
    - Closed loop

I tillegg kommer 200 varianter å kople gain enhetene sammen på
    - Felles katode
    - Differensial
    - SRPP
    - Etc..

Ulike topologier for gain enhetene
    - Klasse A
    - Klasse AB
    - Ren klasse A – les SE og SET
    - Klasse AA
    - Klasse D
    - Klasse H
    - Ulike Hybrid varianter
    - OTL

Ulike valg for bias:
    - Konstant bias
    - Dynamisk bias
    - Optisk bias
    - Sustained plateau bias

For ikke snakke om det som er av valg innen PS.
    - Stor PS
    - Smarte PS
    - Regulerte PS
    - Switching PS
    - Batteri
    - Etc..

Klart at alt dette høres likt ut bare bare det måler det samme......jaja sånn går nu dagen inne på HFS.

N

nb

Gjest
    samlanes skrev:
    Nb:Du skriver i et tidligere innlegg:I en middels komplisert dings vil du sitte med hundrevis av variabler som alle har ukjente egenskaper som endrer seg over tid.

Det gjør ikkje eg.

Nei, oversikten mister man i det øyeblikket man tror at alt krever innspilling og endrer seg (til tider drastisk). Tror man ikke det har man oversikten. Ingen selvmotsigelse der.

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    Roysen skrev:
    Jeg har litt lyst til å spørre "måletilhengerne" i tråden om de kan svare ærlig på følgende spørsmål:

Er det musikken som er drivende for hifi interessen eller er det teknikken (ikke noe galt med noen av delene)?
    Skal ikke svare for andre, men selv har jeg i hvertfall kommet til den erkjennelsen av "hifi-interesse" i den forstand hardcore-menigheten sikter til, dvs. hifi-religion eller om man vil hifi-delirium, er temmelig drepende for musikkgleden.

Når man går rundt og overbeviser seg selv om at innbilte forskjeller mellom dyre statuskabler er utslagsgivende for musikkopplevelsen, og plager seg gjennom de kjedeligste og mest hermetiserte hifi-innspillingene med assorterte syngedamer fordi man tror at "kvinnestemmer er så egnet til å avdekke nyanseforskjeller" (tøys forøvrig), hva er da egentlig igjen av musikken? Og hvis man ikke kan nyte musikk uten nettfiltre og 9N juggelkabler med isolasjon av ekstrudert teflon, hvor kjipt må det ikke da være å gå på konsert og se 100m XLR-terminert lakris av billigste sort ligge kveilet mellom effektboksene og miksepulten? Hifi-menigheten er kanskje ikke de som bør rope høyest om "musikken"; jeg kjenner mange musikere og endel hifi-friker, men ingen jeg kommer på som er begge deler.

Dersom en komponent måler dårlig men i dine øyne lyder godt, vil den kunne være aktuell som innkjøpsobjekt?
    Erfaringsmessig går begeistringen over utstyr som farger/forvrenger lyden over ganske fort, fordi den type forvrenging det er snakk om typisk virker eufonisk på 10% av musikken og kakafonisk på 90%, og eufonien dessuten i tillegg er humøravhengig. Svaret er mao "nei".

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    samlanes skrev:

Det gjør ikkje eg.

Nei, oversikten mister man i det øyeblikket man tror at alt krever innspilling og endrer seg (til tider drastisk). Tror man ikke det har man oversikten. Ingen selvmotsigelse der.
    ..er det da ingen komponeter du har hørt som har endret karakter, bedre el verre, etter tilspilling nb ? Samt at komponenter som evt endrer måten å presentere musikk over tid pga tilspilling, dvs være seg rør, kabler , forsterkere er å regne som defekte ?

V

vredensgnag

Gjest
    HCS skrev:
    nb skrev:
    samlanes skrev:

Det gjør ikkje eg.

..er det da ingen komponeter du har hørt som har endret karakter, bedre el verre, etter tilspilling nb ?
    Det spørsmålet kan kun besvares dersom du har en "uinnspilt" komponent å sammenligne mot etter at innspillingsperioden er gjennomført.
    Sammenligner du med hva du selv mener å huske lyden var, for x timer siden, så blir det et svar med dårlig gehalt.

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    ..er det da ingen komponeter du har hørt som har endret karakter, bedre el verre, etter tilspilling nb ? Samt at komponenter som evt endrer måten å presentere musikk over tid pga tilspilling, dvs være seg rør, kabler , forsterkere er å regne som defekte ?
    Jeg synest anlegget mitt kan endre seg fra tid til tid, men jeg regner med det er min egen stemning/humør/whatever som endrer seg og at elektronikkens prestada er konstant. Det er svært imponerende at de argeste innspillingstilhengerene klarer å sjalte ut slike ting og attribuere hele eller deler av endringer i lydoppfatningen til "innspilling" av elektrokomponenter.

I min verden er det ikke et kvalitetstegn at elektronikkdingser i stor grad endrer karakteristika over tid, nei. Jeg vil kjøpe en sak som funker fra dag 1 og forhåpentligvis ganske lenge uten å by på større overraskelser.

Jeg hadde tatt det mer seriøst om flere rapporterte at ting ble dårligere med innspilling, men det har jeg aldri sett noen hevde. Jeg mener det burde være 50/50 om det ble til det bedre eller verre om noe faktisk skjedde. At det entydig og alltid er positivt tyder for meg sterkt på at det er t&t - dvs at det skjer mellom ørene til anleggets eier og ikke i selve anlegget. Men det er kanskje ikke så nøye for den enkelte så lenge vedkommende mener noe skjer.

Jeg tipper forskjellene på to identiske komponter er større enn forskjellen på en komponent når den er ny og etter et par hundre timer. Det er ganske romslige toleranser på en del av komponentene som brukes.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    vredensgnag skrev:
    HCS skrev:
    nb skrev:
    samlanes skrev:

Det gjør ikkje eg.

..er det da ingen komponeter du har hørt som har endret karakter, bedre el verre, etter tilspilling nb ?
    Det spørsmålet kan kun besvares dersom du har en "uinnspilt" komponent å sammenligne mot etter at innspillingsperioden er gjennomført.
    Sammenligner du med hva du selv mener å huske lyden var, for x timer siden, så blir det et svar med dårlig gehalt.

Ok, rephrase.... Er det teknisk umulig at de forannevnte komponeter kan endre klangkarakter ? Og gjør de dette , er det å regne som "feil" i konstruksjonen ?

T

timc

Gjest
    Det finnes tekniske argumenter for at ting kan endre seg litt med innspilling. Da spesielt med rør.

Oppvarming bør ha mer for seg enn innspilling generelt sett. Elektronikk er normalt designet for å virke under gitte forhold.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Heldigvis så er fleirtalet på den normale siden,har sunn fornuft,og ikkje minst stoler på egne ører.

Det ser eg på som eit greit utgangspunkt,når man har ein hobby der ørene brukes.

Skulle ikkje forundre meg om ein cd spiller på europris måler bra,så løp å kjøp.(Lyd er lyd.)

Mvh.

N

nb

Gjest
    timc skrev:
    Det finnes tekniske argumenter for at ting kan endre seg litt med innspilling. Da spesielt med rør.

Oppvarming bør ha mer for seg enn innspilling generelt sett. Elektronikk er normalt designet for å virke under gitte forhold.
    Jepp, men innen HiFi kan og må ALT tydligvis spilles inn (og blir bedre derigjennom). Følgelig er det kanskje ikke så stor grunn til å ta de påstandene så veldig alvorlig synest jeg.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.729
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Man skrev:
    Og selv om jeg riktignok kan tenke meg sånn halvveis til hvor du vil, så skjønner jeg ærlig talt ikke hva sonar, Cern og annet har med musikksignaler å gjøre. Eller hva du mener med at all elektronikk er basert i egenskapene i en kabel.
    Jeg mener vel bare at det neppe er audiofile som ved å spille sine plater i hjemme i stua avdekker svakheter med teknologien vi i dag beskriver omverdenen med. Man skulle tro det var andre applikasjon som var et snev mer "cutting edge".....

Mvh
    OMF

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    samlanes skrev:

Det gjør ikkje eg.

Sakset fra brukermanualen til min Karan Kas 270
    Og Milan Karan er en edruelig forsterkerkonstruktør (i hvertfall i min øyne)

Your unit is the first class produkt in every detail. For the best sound results please give your unit minimum 100h as burn in period.

Mvh.KW

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Baard skrev:
    Klart at alt dette høres likt ut bare bare det måler det samme......jaja sånn går nu dagen inne på HFS.
    Om en bensinmotor (Y) teoretisk har målbart nøyaktig samme ytelser som en elmotor (X), hvor sannsynlig er det da at en bruker klarer å skille X fra Y fra hverandre i form av ren ytelse?

Kan det være andre grunner til å velge en elmotor vs. en bensinmotor? Drivstoffbruk? Levetid? Produksjonskostnader? Salgsargumenter?

Jeg klarer ikke å følge med på resoneringen din. Du ramser opp en rekke kretsdesign som er utviklet utelukkende basert på grunnleggende lærdom innen elektronikkens verden, og bruker det til forsvar for at de samme formelene eller måleinstrumentene ikke kan benyttes for kvalitetssikring av audioutstyr som skal konvertere/forsterke signaler i 20-20khz området. De virker for meg som enkelte her argumenterer for en ikke-målbar X-faktor, men som tilsynelatende enkelt kan kontrolleres under design, test og produksjon.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    I_L:

Det du svarer på Røysen sitt spm ang kjøp forklarer hvertfall korfor du har beveget deg lengre bort fra musikken ift før.
    Det er forøvrig lett å mistenke svaret for konstruert også?

Eg og mange fleire kommer nermere musikken etterkvart som eg lærer dei rette tingene,altså motsatt retning enn det du antyder om deg sjøl.

Feks haugamle opptak av jazz og etta James,spilles med full nytelse(før spillte det heilt jævlig.)
    Eg er så sikker på at slik det spiller pr idag,spesiellt gamle opptak)er uhyggeleg nerme slik det var tenkt.

Mvh.

N

nb

Gjest
    KW skrev:

Your unit is the first class produkt in every detail. For the best sound results please give your unit minimum 100h as burn in period.
    Det skader jo ikke å si noe som kundene sannsynligvis mener uansett tipper flere hadde reagert om det stod at den ikke trengte noen innspilling.

Jeg finner det ikke nå, men i en diskusjon om rack postet noen hva ymse forsterkerprodusenter hadde svart på spørmålet om det var viktig hvilket underlag den stod på. Bryston (tror jeg det var) svarte ja, fordi forsterkeren er tung og noen eller gulvet kan bli skadet om den faller ned;)

T

timc

Gjest
    samlanes skrev:
    Heldigvis så er fleirtalet på den normale siden,har sunn fornuft,og ikkje minst stoler på egne ører.

Det ser eg på som eit greit utgangspunkt,når man har ein hobby der ørene brukes.

Skulle ikkje forundre meg om ein cd spiller på europris måler bra,så løp å kjøp.(Lyd er lyd.)

Mvh.

Hva har det å stole på egne ører med saken å gjøre? Man hører det man hører uansett. Problemet oppstår først når man prøve å forklare den subjektive opplevelsen med tekniske termer tatt ut fra lufta.

Eksempel:
    Jeg har overhodet ingen problem med at noen sier at boks A SUBJEKTIVT låter bedre enn boks B i ett gitt oppsett. Derimot steiler jeg når samme person etterpå forklarer meg at grunnen er at: for så å komme med noen helt håpløse kvasitekniske påstander.
    De tekniske arguemnter finnes alltid, men man må vite hva man snakker om. Dersom man knapt vet forskjell på watt og ampere, så skal man være ytterst forsiktig med å uttale seg (igjen teknisk) om hvorfor kondensator X låter bedre enn kondensator Y. At den gjør det kan godt hende, men man skal være forsiktig med argumentasjonen.

At en billig CD på europris måler så veldig bra tviler jeg nå litt på. Holdbarhet er heller ikke noe å skryte av ofte.

Hva er egentlig problemet at noen ønsker å finne ut hvorfor man opplever ting slik man gjør? Jada, jeg har merket at enkelte kan tendere til å synes at jo billigere jo bedre. Egentlig samme problemstilling som at dyrere MÅ være bedre, og like håpløst.

Når det gjelder hørselen så finnes det utrolig mye morsomme eksperimenter som er gjort. Har nevnt noen begreper i en annen tråd. Skal se om jeg finner det igjen.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    R.S. skrev:
    Noen komponenter fungerer rett fra esken, andre ikke. Ikke minst kabelpusherne bruker dette for alt hva det er verdt og mere til, som regel temmelig uberettiget.
    Hva endrer seg evt. i komponentene? Tja, gjennomstrømningsmotstanden reduseres ved at molekylstrukturen polariseres*? Noe sånt. Et skikkelig sjokk bør derfor fungere bedre enn saaakte inspilling via linjesignal slik som jeg holder på med for tiden. Håper å være i boks til høsten.

Mvh. RS

* en alt for enkel "forklaring" ettersom det i visse tilfeller er snakk om betydelige klangforskjeller
    Ingen kabel i verden (eller dielektrikum) polariseres ved å sende lavspennings vekselsignaler igjennom den.
    Men dette kan kanskje polariser debatten!

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    42
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    impulse skrev:
    Du hører ikke forskjell på et ferskt og et innspilt produkt, og dermed kan du ikke begripe at det er forskjell heller. Videre må jo da alle som hører det du ikke hører være under en eller annen påvirkning eller innbille seg ting. Det er så arrogant at det ikke finnes grenser. At du ikke er i stand til å sanse noe, betyr ikke at det ikke eksisterer.
    Så du skjønner altså ikke at dersom det hadde forholdt seg slik - at motstander, kondiser, ledninger og spoler såpass drastisk endret karakteristika over noen hundre timer, for så å stabilisere seg, så ville det vært komplett umulig å lage dingser hvor kravene til presise toleranser er mye større. Ubrukelige ved kjøpsdato, men med litt flaks funker de etter et par hundre timer. Du snakker like fullt om effekter som er så store at de med åpenbar lettet lar seg detektere med det blotte øre i et passe støyfullt miljø gjennom et osean av forvrengning (høyttalere). Det er ikke arrogant, det er rett og slett sunn fornuft.

Men kanskje det gjelder helt spesielle regler for disse standardkomponentene så snart noen finner det for godt å putte de i en HiFi-digs?

Og igjen: Hvorfor må det nødvendigvis bli bedre etter denne innspillingsperioden? En rimeligere antagelse ville være at det går slakt nedover fra dag 1 - det ville i det minste være et noenlunde logisk forklarbart standpunkt. Komponenter varer ikke evig, ting tørker ut osv. Men det er tydligvis å oppfatte som at det blir bedre (av og til i rykk og napp) i løpet av noen hundre til tusen timer. Så er det happy days til det sier poff og dingsen ikke virker lengre. Varierer dog fra komponent til komponent, innspillingstiden ser ut til å være lengre jo mer tingen koster.

Logikken har svært trange kår i denne bransjen.
    Er vel ganske allmen enighet om at Black gate kondiser forandrer seg etter en veldig lang innspillingsperiode. Denne observasjonen er ganske worldwide på de foskjellige DIY fora

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    samlanes skrev:

Det gjør ikkje eg.

Det er også fornøyelig at man konstruerer noe som ikke er stabilt over tid, men har klokkertro på at det skal endre seg til det bedre. Hvorfor blir det ikke verre?

Det kan vel aldri i verden ha noe å gjøre med at det er ørene en spiller inn? At en venner seg til klangen av nytt, dyrt utstyr, og lærer seg å like det? Nei huff, for en kjettersk tanke!

N

nb

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Det er også fornøyelig at man konstruerer noe som ikke er stabilt over tid, men har klokkertro på at det skal endre seg til det bedre. Hvorfor blir det ikke verre?
    Jepp, produsentene må da sende fra seg et sub-par produkt som vil blomstre hjemme hos kunden. Jeg lurer fortsatt på hvordan man konstruerer elektronikk som skal peake i ytelse om la oss si 500 timer.

Og da har jeg ikke en gang nevnt frekkheten i å ikke selge ferdig innspillte produkter. Jeg hadde vært ganske sur om jeg hadde betalt 100.000 kroner for en sak og den først oppførte seg som den skal etter 500 timer. Det er 21 døgn kontinuerlig bruk, alternativt nesten et halvt år om man bruker produktet 3 timer om dagen.

Prisen på "lett brukt" burde også være høyere enn på "helt nytt" - særlig på demomodeller med full garanti;)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    KW skrev:

Det skader jo ikke å si noe som kundene sannsynligvis mener uansett tipper flere hadde reagert om det stod at den ikke trengte noen innspilling.

Jeg finner det ikke nå, men i en diskusjon om rack postet noen hva ymse forsterkerprodusenter hadde svart på spørmålet om det var viktig hvilket underlag den stod på. Bryston (tror jeg det var) svarte ja, fordi forsterkeren er tung og noen eller gulvet kan bli skadet om den faller ned;)
    Jeg tror nok at dette er hans erfaring som både konstruktør og så langt jeg veit også som deltager på sammenskruing.
    Skal man mistro alle konstruktører uansett, han kunne forsåvidt også ha lagt til at den etter å ha blitt kald (=avslått) faktisk spiller bedre igjen etter et døgn (eller et visst antall timer som jeg ikke har tidfesting på i detalj)
    Den er videre konstruert for å stå påslått hele tiden (derfor av/på knapp bak) og for meg er det en ganske ny erfaring som går ut på at den dog har godt av å bli slått av og på en gang i blant, har merket det etter at den har stått påslått konstant i månedsvis.

En annen konstruktør hevder at hans produkter DP spiller like godt fra kald som etter mange timer.
    Så langt jeg har fått med meg så er vel brukerne enig i det.
    Kan det være slik at forskjellige konstruksjoner oppfører seg ulikt, at konstuktørene vet dette og informerer deretter?
    Eller kan vi ikke stole på noe av hva de sier, alternativt bare velge det som vi sjøl tror og som passer best også i diskusjoner.

Jeg kommer ikke til å bruke massevis av penger på f.eks. dyre rack.... fordi jeg etter mine (gulv/rom)forhold bestemt tror at annet gjør samme nytte lydmessig, proriterer derfor anderledes ikke misnt p.g.a. behov for målsøm

Mvh.KW

U

utgatt19288

Gjest
    Barbaresco skrev:

Det kan vel aldri i verden ha noe å gjøre med at det er ørene en spiller inn? At en venner seg til klangen av nytt, dyrt utstyr, og lærer seg å like det? Nei huff, for en kjettersk tanke!
    Selvfølgelig blir det værre over tid (dog lang tid) - varme påvirker elektronikk.

U

utgatt19288

Gjest
    Brianh skrev:
    Er vel ganske allmen enighet om at Black gate kondiser forandrer seg etter en veldig lang innspillingsperiode. Denne observasjonen er ganske worldwide på de foskjellige DIY fora
    Kan være på sin plass og linke Martin Colloms artikkel fra Hifi News

http://www.partsconnexion.com/t/blackgate/blackgate_Feb2003.pdf

Dog skal man være klar over følgende - det er ikke alle kretser som tjener på oppgradering til BG:
    "A word of caution is needed to temper my evident enthusiasm for these capacitors.
    I have found that the magnitude of audible improvement is dependant on the equipment to which they are applied. Some circuits seem capable of exploiting and revealing the gains which are possible. Others seem to have a closed nature, and reach a natural limit beyond which it is more difficult to make gains in sound quality."

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    301
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    nb,

Har jeg påstått at innspilling alltid fører til det bedre? Hva som eventuellt er bedre er en subjektiv faktor.
    Jeg har aldri sett noen påstå at ting blir dårligere ved innspilling - har du?
    Jeg har hatt noen produkter som jeg initialt syntes hadde en tiltalende "certain-whats-it", men som etter noen titalls timer mistet noe av det.. om det har med innspilling eller tilvenning å gjøre er en annen sak kanskje.

Jeg har generelt dårlig tro på nødvendigheten av innspilling av kvalitetshifi pr idag, jeg synes det har endret seg mye på noen tiår. Vet heller ikke om det er innbilt eller reelt, men det er mange år siden jeg har dumpet borti et hifiprodukt som ikke låt opp til sitt maksimale potensiale nesten fra starten av. Til tross for at endel hype og folklore tilsier det motsatte.

Hvor lenge skulle den der famøse Edge-cdspilleren liksom spilles inn? Var det ikke nær sagt tusen timer eller noe slik? Jeg hørte den lenge og vel i hjemmemiljø før den ble et tema i den famøse tråden; jeg syntes allerede da at den var like elendig både før og etter innspilling. Selv uten å vite at den rent faktisk var det også. Men dette blir vel OT.

U

utgatt19288

Gjest
    Ser fram til når vi skal begynne å "diskutere" komponentkvalitet!
    En kondensator er vel en kondensator så lenge den måler det som er angitt - 10uF/50v ;D

Even the lowest cost capacitors in this technology are significantly rewarding and should not be overlooked, while the top grade, non-polar components, do, in my view change the rules for the design of high quality audio equipment.
    Martin Colloms

N

nb

Gjest
    Vidar P skrev:
    Til tross for at endel hype og folklore tilsier det motsatte.
    Det var på en måte poenget mitt, for meg fremstår det som rimelig åpenbart - av grunner nevnt overfor at dette nettopp er det: Hype og folklore og lite annet og et standpunkt det blir omtrent umulig å forsvare om man tenker seg om i ca 0,2 sekunder. Gjerne predikert av folk som i denne tråden mener at de skeptiske skulle ta deres påstander for god fisk fordi det ligger så fryktelig mye erfaring bak de. For meg er dette "innspillingsgreiene" det klareste eksempelet på hvor langt ute på viddene det er mulig å hvne når man først har bestemt seg for å sluke det aller meste av HiFi-folklore med sluk, søkke og snøre. Følgelig er jeg mildt sagt skeptisk til en rekke av påstandene de samme debattantene måtte komme med ellers når de også strider mot sunn fornuft.

Det er i sannhet fascinerende hvor mye common sense det er mulig å kaste på bålet med en gang det er snakk om HiFi-saker (for ordens skyld: Ikke på noen måte myntet på deg om det skulle være noen tvil derom).

Og 1000 timer for enkelte produker....jeeeeezzzzzuuuuuus.

V

vredensgnag

Gjest
    U

utgatt19288

Gjest
    nb skrev:
    Følgelig er jeg mildt sagt skeptisk til en rekke av påstandene de samme debattantene måtte komme med ellers når de også strider mot sunn fornuft.

Det er i sannhet fascinerende hvor mye common sense det er mulig å kaste på bålet med en gang det er snakk om HiFi-saker (for ordens skyld: Ikke på noen måte myntet på deg om det skulle være noen tvil derom).

Og 1000 timer for enkelte produker....jeeeeezzzzzuuuuuus.
    Sunn fornuft - for hvem? At folk ikke skjønner eller vil ta til seg erfaringer fra andre osv....

1000 timer er vel grei skuring hvis RIAA trinnet f.eks er bestykket med BG's.
    Kjøp ett annet RIAA trinn davel - det er nok av dem.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.867
    Sted
    Østfold
    samlanes skrev:
    Så dem som er av den oppfatning at ørene kanskje ikke akkurat er å betrakte som en fast referanse er unormale og mangler sunn fornuft?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.867
    Sted
    Østfold
    samlanes skrev:
    I_L:

Det du svarer på Røysen sitt spm ang kjøp forklarer hvertfall korfor du har beveget deg lengre bort fra musikken ift før.
    Det er forøvrig lett å mistenke svaret for konstruert også?

Eg og mange fleire kommer nermere musikken etterkvart som eg lærer dei rette tingene,altså motsatt retning enn det du antyder om deg sjøl.

Feks haugamle opptak av jazz og etta James,spilles med full nytelse(før spillte det heilt jævlig.)
    Eg er så sikker på at slik det spiller pr idag,spesiellt gamle opptak)er uhyggeleg nerme slik det var tenkt.

Mvh.
    Ja, ok, du beveger deg "nærmere musikken" og I_L beveger seg "lenger bort fra musikken". Dette vet du så det er det jo ingen poeng å diskutere.

U

utgatt19288

Gjest
    "Mastering the art of getting something not so expensive to sound like shit is mastering the art of true high end"

Ser hva som står - men hva betyr det?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.867
    Sted
    Østfold
    Baard skrev:
    "Mastering the art of getting something not so expensive to sound like shit is mastering the art of true high end"

Ser hva som står - men hva betyr det?
    Det betyr kort og godt at om man har en fornuftig priset komponent inne til test og klarer å forklare omverdenen på en skikkelig "informativ" måte hvor dårlig den er, og at det tross alt ikke er overraskende i og med at den ikke koster mer enn den gjør, da begynner du å bli dritgod på dette med highend. Jeg mener, noe må man jo tråkke på for å komme opp i høyden...

U

utgatt19288

Gjest
    Og jeg som trodde det hadde noe med ditt firma å gjøre - kommunikasjon er vanskelig.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.867
    Sted
    Østfold
    Vedrørende innspillingstid og oppvarming av komponenter var dette noe jeg (vi) syntes å merke med Oberon-forsterkerne. Uavhengig av disse observasjonene fikk vi samme tilbakemeldinger fra forhandlere og sluttbrukere. Dette kunne fungere som et slags bevis for at det var slik det forholdt seg. Vi gjorde følgende:

1: AB-testet innspilte og uinnspilte forsterkere. Umulig å skille.

2: AB-testet forsterkere som holdt ca 40 grader og forsterkere som var kjølt ned til ca 0 grader. Umulig å skille.

En del ble informert om testresultatene, og ganske riktig, de kunne gjøre liknende observasjoner de også.

Tok vi dermed feil i første runde? Ja, definitivt. Så grundig at vi til og med skrev det inn i manualen.

Dog bør det nevnes at komponenters levetid kan ha en fordel av minst mulig temperaturvariasjoner.

Når det gjelder innspilling av komponenter og ledninger vil nok det samme ofte kunne skje her. Man endrer sin måte å lytte på over tid, og venner seg til lyden av komponenten. Det er vanskelig å skille slike reelle endringer fra de endringer man føler finner sted, men som ikke egentlig er reelle endringer.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn