Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.894
    Sted
    Østfold
    Baard skrev:
    Og jeg som trodde det hadde noe med ditt firma å gjøre - kommunikasjon er vanskelig.
    Jepp, har du et forslag til bedre formulering så er jeg åpen...

Forøvrig har jeg ingen ambisjoner om å bedrive markedsføring på forumet annet enn etter dertil egnede og sanksjonerte metoder.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer kanskje som en gedigen overraskelse. Jeg sitter nå og sammenligner to lydkort. Og du verden, jeg hører jo forskjell jo!

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Snickers-is skrev:
    Forøvrig har jeg ingen ambisjoner om å bedrive markedsføring på forumet annet enn etter dertil egnede og sanksjonerte metoder.
    ..og disse er ?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    HåkonN skrev:
    Baard skrev:
    Klart at alt dette høres likt ut bare bare det måler det samme......jaja sånn går nu dagen inne på HFS.
    Om en bensinmotor (Y) teoretisk har målbart nøyaktig samme ytelser som en elmotor (X), hvor sannsynlig er det da at en bruker klarer å skille X fra Y fra hverandre i form av ren ytelse?

Kan det være andre grunner til å velge en elmotor vs. en bensinmotor? Drivstoffbruk? Levetid? Produksjonskostnader? Salgsargumenter?

Jeg klarer ikke å følge med på resoneringen din. Du ramser opp en rekke kretsdesign som er utviklet utelukkende basert på grunnleggende lærdom innen elektronikkens verden, og bruker det til forsvar for at de samme formelene eller måleinstrumentene ikke kan benyttes for kvalitetssikring av audioutstyr som skal konvertere/forsterke signaler i 20-20khz området. De virker for meg som enkelte her argumenterer for en ikke-målbar X-faktor, men som tilsynelatende enkelt kan kontrolleres under design, test og produksjon.

Fordeler med elmotor: Mindre støy, bedre akselerasjon, mindre slitasje, mer miljøvenlig dersom energien lages på en miljøvenlig måte som f.eks vannkraft og ikke fra dieselgeneratorer.

Ulemper: ikke godt utviklede batterier, drivskostnadene blir omtrent det samme pga det dyre batteriet som må byttes etter x antal km, batteriene tar mye plass, kort kjørelengde, få ladestasjoner

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Snickers-is skrev:
    Baard skrev:
    Og jeg som trodde det hadde noe med ditt firma å gjøre - kommunikasjon er vanskelig.

Et tips vedr markedsføring: Oppgrader din hjemmeside! Dette er ikke kostbart og bør gå raskt.......

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Barbaresco skrev:
    R.S. skrev:
    Noen komponenter fungerer rett fra esken, andre ikke. Ikke minst kabelpusherne bruker dette for alt hva det er verdt og mere til, som regel temmelig uberettiget.
    Hva endrer seg evt. i komponentene? Tja, gjennomstrømningsmotstanden reduseres ved at molekylstrukturen polariseres*? Noe sånt. Et skikkelig sjokk bør derfor fungere bedre enn saaakte inspilling via linjesignal slik som jeg holder på med for tiden. Håper å være i boks til høsten.

Mvh. RS

* en alt for enkel "forklaring" ettersom det i visse tilfeller er snakk om betydelige klangforskjeller
    Ingen kabel i verden (eller dielektrikum) polariseres ved å sende lavspennings vekselsignaler igjennom den.
    Men dette kan kanskje polariser debatten!
    Tja, hva får deg til å hevde det? Forsket på emnet? Uten at jeg på strak arm orker å dykke i emnet tør jeg uten forbehold hevde/vet jeg at påført elektrisk energi selv å små doser påvirker og endrer de aller fleste materialer. Taes opp i egen tråd på tech?

Mvh. RS

N

nb

Gjest
    Baard skrev:
    Sunn fornuft - for hvem? At folk ikke skjønner eller vil ta til seg erfaringer fra andre osv....
    For alle. Tenk gjennom hva som skjer dersom elektronikk endrer seg så mye, se rundt deg, og vurder deretter sannsynligheten for at alle de fancy sakene som finnes hadde funket om så var tilfelle.

Og for n-te gang, hvorfor blir det alltid entydig bedre etter at innspillingen er over?

Så: Slike "erfaringer" skal du få billig av meg.

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    HåkonN skrev:
    Baard skrev:
    Klart at alt dette høres likt ut bare bare det måler det samme......jaja sånn går nu dagen inne på HFS.
    Om en bensinmotor (Y) teoretisk har målbart nøyaktig samme ytelser som en elmotor (X), hvor sannsynlig er det da at en bruker klarer å skille X fra Y fra hverandre i form av ren ytelse?
    Dette burde vært Baard sitt argument. En el-motor og en bensinmotor med målt lik maks ytelse er totalt ulike hverandre.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snickers-is skrev:
    Vedrørende innspillingstid og oppvarming av komponenter var dette noe jeg (vi) syntes å merke med Oberon-forsterkerne. Uavhengig av disse observasjonene fikk vi samme tilbakemeldinger fra forhandlere og sluttbrukere. Dette kunne fungere som et slags bevis for at det var slik det forholdt seg. Vi gjorde følgende:

1: AB-testet innspilte og uinnspilte forsterkere. Umulig å skille.

2: AB-testet forsterkere som holdt ca 40 grader og forsterkere som var kjølt ned til ca 0 grader. Umulig å skille.

En del ble informert om testresultatene, og ganske riktig, de kunne gjøre liknende observasjoner de også.

Tok vi dermed feil i første runde? Ja, definitivt. Så grundig at vi til og med skrev det inn i manualen.
    Så fordi denne sannheten gjelder en middelmådig ice-amp så er den da almenngyldig for alle andre forsterker-merker og topologier ? 8)

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    Så fordi denne sannheten gjelder en middelmådig ice-amp så er den da almenngyldig for alle andre forsterker-merker og topologier ? 8)
    Noen grunn til å ta f.eks dine eller andres påstander om innspilling mer seriøst enn de brukerne og forhandlerene som trodde Oberon trengte innspilling?

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    De som selv mener å ha hatt liknende erfaringer kan synes dette er verdifulle opplysninger.

Andre mener dette er latterlig svada, og uttrykker det gjerne.

Disse to gruppene blir neppe enige med det første.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    HCS skrev:
    Noen grunn til å ta f.eks dine eller andres påstander om innspilling mer seriøst enn de brukerne og forhandlerene som trodde Oberon trengte innspilling?

Det fremholdes at Oberon ikke trenger innspilling. Det kan godt hende at din reciver ei heller trenger noen form for innspilling. Men at dette nødvendigvis er almenngyldig for alle forsterkere er det som er lite seriøst... 8)

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    Det fremholdes at Oberon ikke trenger innspilling. Det kan godt hende at din reciver ei heller trenger noen form for innspilling. Men at dette nødvendigvis er almenngyldig for alle forsterkere er det som er lite seriøst... 8)
    Men hvorfor trodde kunder og forhandlere det?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ØivindJ skrev:
    De som selv mener å ha hatt liknende erfaringer synes dette er verdifulle opplysninger.

Andre synes det er latterlig svada.

Disse to gruppene blir ikke enige med det første.
    disse diskusjonene dukker opp med jevne mellomrom. Like spennende som å se maling tørke. Vedr. innspilling nb. Produktene fungerer etter hensikten fra du slår de på. Innspilling gjør de bare bedre

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    HCS skrev:
    Men hvorfor trodde kunder og forhandlere det?

Trodde hva da ? At det trengtes innspilling ? Sikkert fordi produsenten sa det. Muligens noe vedkommende hadde målt seg til... :)

U

utgatt19288

Gjest
    nb skrev:
    Så: Slike "erfaringer" skal du få billig av meg.
    Jojo - vi har ulike preferanser derfor er det også slik dynamikk i disse innleggene.
    For meg er Martin Colloms erfaringer gode nok og de stemmer godt tilbakemeldinger fra DIY'er verden rundt. At det rykker ved din "vitenskaps-forståelse" over hvordan verden henger sammen får nå heller være....

N

nb

Gjest
    HCS skrev:
    Tidvis dårligre nb... 8)...Bare kjøpe deg et par nye høytalere så vil du muligens oppleve det... :)...
    Vi snakker om elektronikk, ikke mekaniske svingsystemer.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Innspilling gjør de bare bedre
    Hvorfor ikke dårligere?
    Tipper produsenten av delene har tatt høyde for det. Strøm og varme gjør noe med produkter. De utvider seg blant annet. ikke urimelig å tro at man tar høyde for dette i produksjonen

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    nb skrev:
    HCS skrev:
    Tidvis dårligre nb... 8)...Bare kjøpe deg et par nye høytalere så vil du muligens oppleve det... :)...

...stemmer det...denne debatten er på dine premisser.... ;D.... Uansett er det vel nytteløst, intet trenger innspilling iflg deg, eller har noen funksjon så da er det vel ikke noe mer å diskutere i den retningen... :)

L

larkus

Gjest
    I heiteste h.... folkens ;D Både i går og i dag vokste denne tråden med 5 sider mens jeg var på jobb. Jeg drar dermed den konklusjonen at alle som skriver mellom 0700 og 1600 er arbeidsledige. For det er vel ingen som er på HFS i arbeidstiden??

mvh
    larkus (hardtarbeidende)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    timc skrev:
    Det finnes tekniske argumenter for at ting kan endre seg litt med innspilling. Da spesielt med rør.

Oppvarming bør ha mer for seg enn innspilling generelt sett. Elektronikk er normalt designet for å virke under gitte forhold.
    Dette tro jeg det kan være mye rett i, i hvert fall er det min (og flere OASer sin erfaring med to forskjellige effkter av merket Karan)

Jeg har i et annet innlegg blitt avfeid med at M Karan sin brukermanual hevder at en ca. 100 timer (innbrenning) skal til for at komponenten skal yte sitt beste (ikke ikke fungere fra time en NB) bare yte sitt optimale.
    Utover det som står i manualen har jeg ved hjelp av egen erfaring erfart at det ved avslått og igjen påslått etter et visst antall timer lyder mer optimalt i praksis etter et døgn (lyder gjør det med en gang NB)

Karan er designet for å stå på hele tiden, derfor av/på knapp bak, men det er jo ikke sikkert at M.Karan som bor og produserer i Serbia helt har tenkt at det skal kunne dreie seg om flerfoldige måneder som det i blant blir for meg.
    En gang i blant så blir den slått av for ommøblering o.l. noen få ganger grunnet fravær i ei uke +-

Jeg mener bestemt at ca. et døgn etter påslag etter en slik pause så har det skjedd noe positivt med lydgjengivelen....................
    ikke fordi jeg forventer det....ikke fordi noen har fortalt meg at jeg burde forvente det..... det bare forholder seg slik.

Kanskje er dette i større grad enn påstått innbrenning M.Karan sin måte å si at det lyder mer optimalt etter en stund hvor komponenten har vært nedpakket/på reisefot.

DP Ernstsen hevder om sine forsterkere at de spiller like godt fra kald som oppvarmet.
    De skal/anbefales vel å bli skrudd av for f.eks. natta

Derfor, som du sier: Elektronikk er normalt designet for å virke under gitte forhold.
    Og jeg legger til disse gitte forholdene kan variere fra produkt til produkt.
    Hvorfor i all verden skal en konstruktør anbefale at produktet hans bør stå på hele tiden dersom det ikke skulle ha noe med lydgjengivelsen/stabiliteten å gjøre.

Mine Bel Canto eVo2 ble også anbefalt og stå på hele tiden og de hevdet også at den brukte godt over et døgn på å stabilisere seg Les: for å yte sitt beste, de gir jo lyd med en gang uansett.

Mvh.KW

U

Utgattmedlem 762

Gjest
    samlanes skrev:
    I_L:

Det du svarer på Røysen sitt spm ang kjøp forklarer hvertfall korfor du har beveget deg lengre bort fra musikken ift før.
    Det er forøvrig lett å mistenke svaret for konstruert også?
    For en meningsløs påstand. Har aldri kjøpt mer musikk, gått på flere konserter eller hørt på mer musikk enn jeg gjør nå om dagen. Dessuten anser jeg eget anlegg også som mer vellydende enn noe jeg har hatt tidligere, selv om juggelet er strippet bort.

Hva du mener med "konstruert" skjønner jeg ikke, hvilken utlegning er ikke konstruert?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    larkus skrev:
    I heiteste h.... folkens ;D Både i går og i dag vokste denne tråden med 5 sider mens jeg var på jobb. Jeg drar dermed den konklusjonen at alle som skriver mellom 0700 og 1600 er arbeidsledige. For det er vel ingen som er på HFS i arbeidstiden??

mvh
    larkus (hardtarbeidende)
    Jeg har ikke dårlig samvittighet hverken i dag eller i fremtiden ;)

Mvh.KW

N

nb

Gjest
    KW skrev:
    Jeg har i et annet innlegg blitt avfeid med at M Karan sin brukermanual hevder at en ca. 100 timer (innbrenning) skal til for at komponenten skal yte sitt beste (ikke ikke fungere fra time en NB) bare yte sitt optimale.
    Utover det som står i manualen har jeg ved hjelp av egen erfaring erfart at det ved avslått og igjen påslått etter et visst antall timer lyder mer optimalt i praksis etter et døgn (lyder gjør det med en gang NB)
    Ref Snickers så hadde også forhandlere og brukere av Oberon erfart at den trengte både innspilling og oppvarming. Det viste det seg imidlertid at den ikke gjorde. De tok altså feil viste det seg, selv om de sikkert var temmelig overbeviste i utgangspunktet. De hadde erfart at så var det, like gyldig skulle jeg tro som dine erfaringer.

Jeg skjønner bare ikke hva som skal skje på de 100-500 timene og har ikke sett noen forklaring på det noe sted utover at enkelte audiofile sier at "slik er det". Og hadde det vært slik at elektronikkomponenter endret karakteristiska såpass mye over la oss si 100 timer, så hadde det garantert vært et tema i utdannelsen innen elektronikk, det er det ikke så vidt jeg har registrert. Men det gjelder som vanlig kanskje helt unike regler for samme type komponenter med en gang de brukes innen HiFi?

Som Vidar P nevnte ble det hevdet at Edge GCD trengte oppmot 1000 timer, jeg tipper det nå av de fleste er nedjustert til sånn ca 0. Jeg kan ikke se noen spesiell grunn til at det er nødvendig å feste spesielt mye større lit til andres påstander vedr innspillingstid enn hva som kom ang den spilleren.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    ØivindJ skrev:
    HåkonN skrev:
    Baard skrev:
    Dette burde vært Baard sitt argument. En el-motor og en bensinmotor med målt lik maks ytelse er totalt ulike hverandre.
    Nå tenkte jeg ikke nødvendigvis på bilmotorer, men tror du virkelig ikke det er mulig å måle seg frem til det om de virkelig er "totalt ulike hverandre"? Ganske simpelt, også for bileiere ("rullende landevei").

Det er umulig å stole 100% på menneskelige sanser, da det er så mange andre faktorer som kan og vil påvirke vår evne til å bedømme faktiske forhold. Skal man ha troverdige tall, er man nødt til å forholde seg til tilgjengelige måleinstrumenter og utregninger. I steden for å fantasifullt finne opp begrep som i fysikkens verden ikke eksisterer og/eller grunnløst skape tvil om lærebøkene som har ligget til grunn for det meste av produkter og tjenester vi benytter oss av i den moderne verden, så bør man heller fokusere på hvordan man på best mulig måte skal tolke informasjonen som foreligger (det er nok her utfordringen ligger - kanskje spesielt innen psykoakustikk?). Innen audio kan eksempelvis mye tolkes bare ut fra noe så enkelt som frekvensresponsen, likevel bryr de fleste audiofile seg katta om hvordan den ser ut. Vil tippe at veldig mange faktisk ikke vet hva en slik kurve egentlig viser, ei heller noensinne har vært med på utvikling av selv den enkleste krets - men likevel mener de at de er stødige nok til å argumentere for moderne forskning innen elektronikk har tilsynelatende store grunnleggende hull. Mon tro hvordan det skulle gått med utviklingen av HF komponenter om så hadde vært tilfelle...

Problemet innen audio virker å være at mange overhodet ikke er interessert i teknikken, men liker likvel å danne seg sterke og bastante meninger om den. Jeg mener det er en ukultur som er med på å hemme utvikling av hobbyen. Her har selvfølgelig også useriøse produsenter en finger med i spillet.

ØivindJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Antall liker
    0
    Da er vi visst ikke uenige angående el- og bensin motorer. Har begge like mye krefter, så har de også sine klare forskjelder, og disse er målbare.

Videre er jeg enig i at det er umulig å stole 100% på menneskelig sanser. Det er jo bare å be en person prøve å si noe bombesikkert etter en fem minutters blindtest.

Alikevel mener jeg menneskelige sanser greit oppfatter at respons grafen ikke på langt nær forteller hele historien.

Har vi ikke utstyr til å måle flere parametere, eller til å presentere ytelsene på enn bedre måte, så er det det vi er nødt til å forholde oss til, imo, ettersom det er forskjelder.

T

timc

Gjest
    KW skrev:
    Hvorfor i all verden skal en konstruktør anbefale at produktet hans bør stå på hele tiden dersom det ikke skulle ha noe med lydgjengivelsen/stabiliteten å gjøre.

Det kan like fort være markedsføringsteknikk. Jo mer mystisk og omstendelig, jo høyere status. I mange miljøer.

Til syvende og sist må vi bare innse at for de aller fleste produsenter handler det om å tjene penger.

-Tim

T

timc

Gjest
    HCS skrev:
    nb skrev:
    HCS skrev:

...stemmer det...denne debatten er på dine premisser.... ;D.... Uansett er det vel nytteløst, intet trenger innspilling iflg deg, eller har noen funksjon så da er det vel ikke noe mer å diskutere i den retningen... :)
    Ingen har sagt at mekanisk svingesystemer (høyttalere) ikke trenger innspilling. Dette er bevist, og dokumentert for maaaaange år siden. Altså uinteressant i denne debatten.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    timc skrev:
    HCS skrev:
    nb skrev:
    HCS skrev:

Ingen har sagt at mekanisk svingesystemer (høyttalere) ikke trenger innspilling. Dette er bevist, og dokumentert for maaaaange år siden. Altså uinteressant i denne debatten.

Og du forfekter også at ingen forsterker har godt av optimal arbeidstempratur ? Ei heller at noen kommer i denne tempatursone så tregt at det ville være nytteløst å oppnå optimale forhold all den tid døgnet fortsatt har 24 timer ? :)

T

timc

Gjest
    Leser du? Eller bare spyr du ut svada på måfå?

Jeg har jo allerede sannsynligjort at en del elektronikk kan ha godt av innspilling/oppvarming. Mest det siste.

Jeg påpekte bare at mekainske svingesystemer ikke er interessant i denne diskusjonen.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    KW skrev:
    Ref Snickers så hadde også forhandlere og brukere av Oberon erfart at den trengte både innspilling og oppvarming. Det viste det seg imidlertid at den ikke gjorde. De tok altså feil viste det seg, selv om de sikkert var temmelig overbeviste i utgangspunktet. De hadde erfart at så var det, like gyldig skulle jeg tro som dine erfaringer.

Jeg skjønner bare ikke hva som skal skje på de 100-500 timene og har ikke sett noen forklaring på det noe sted utover at enkelte audiofile sier at "slik er det". Og hadde det vært slik at elektronikkomponenter endret karakteristiska såpass mye over la oss si 100 timer, så hadde det garantert vært et tema i utdannelsen innen elektronikk, det er det ikke så vidt jeg har registrert.

Som Vidar P nevnte ble det hevdet at Edge GCD trengte oppmot 1000 timer, jeg tipper det nå av de fleste er nedjustert til sånn ca 0. Jeg kan ikke se noen spesiell grunn til at det er nødvendig å feste spesielt mye større lit til andres påstander vedr innspillingstid enn hva som kom ang den spilleren.
    Ok, det er greit at du ikke skjønner det.
    De produktene jeg har snakket om så snakkes det om 100 time ikke flere tusen eller hundre.

Hvorfor skal Bel Canto nevne at etter å ha stått avslått en stund/noen dager e.l. (snakker nå ikke om innbrenning) så bør forsterkeren stå på i godt over et døgn før den stabiliserer seg og derigjennom yte optimalt?
    Vi snakker om eier/bruker som allerede kanskje har eid produktet og betalt for det for lenge siden, så ingen nye placebo overbevisninger trenges, det er ingen som egentlig trenger å bli overbevist.
    Stengt tatt hadde de kanskje ikke trengt å skrive det i manualen i det hele tatt, kanskje til og med mange ikke ville høre forskjellen en gang, men de har likevel skrevet dette.....hvorfor?

Den snickershistoria er da mal for absolutt alle andre konstruksjoner?
    Den er i beste fall et eksempel på at det er rimelig store sjanser for at alle tok feil også konstruktøren, men er den nødvendigvis et bevis på at det ikke forholdt seg slik, er det helt umulig at siste resultat ikke også er feil eller er det
    genrelt bevist at man ikke tar feil to ganger på rad.......................................................kødder litt nå ;D

Du skriver:
    Og hadde det vært slik at elektronikkomponenter endret karakteristiska såpass mye over la oss si 100 timer, så hadde det garantert vært et tema i utdannelsen innen elektronikk, det er det ikke så vidt jeg har registrert.

Jeg kan som du og flere sikkert vet ikke særlig mye om elektronikk sin være og reaksjonmåte, nevnte bel canto inneholder jo en god del av det som noe på vei også må kalles for data produkter, og der vet vi vel at stabiliteten ofte kan være så som så
    (tenker da på div datamaskiner/PC ikke mac ;D )
    Kanskje derfor og p.g.a. hva de selv vet er grunnen til at de har nevnt det med tid før full stabi.

Jeg hadde ikke tenkt å komme inn på blindtester i det hele tatt, men gudbedre som de få som er gjennomført og med negativt resultat blir referert til her inne, når en vil frem til sine egne poenger, men jeg har sjelden eller aldri sett særlig kritisk spørsmålstilling til gjennomføringen av de samme fra samme personer.

Mvh.KW

N

nb

Gjest
    KW skrev:
    Den snickershistoria er da mal for absolutt alle andre konstruksjoner?
    Den er i beste fall et eksempel på at det er rimelig store sjanser for at alle tok feil også konstruktøren, men er den nødvendigvis et bevis på at det ikke forholdt seg slik, er det helt umulig at siste resultat ikke også er feil eller er det
    genrelt bevist at man ikke tar feil to ganger på rad.......................................................kødder litt nå ;D
    ;)

Joda, bevares. Ingen mal og to ganger på rad kan man ta feil, det er ikke det. Poenget mitt var bare at "en del" (jeg aner ikke hvor mange) var ganske så overbevist om noe som viste seg å (sannsynligvis) ikke holde vann. Det blir jeg jo fortalt titt og ofte ikke er en mulighet.

Siden du nevner datamaskiner, så er det jo kanskje det beste eksempelet på hvor mye verden faktisk har klart å finne ut av elektronikk. Hundrevis av millioner av transistorer som er skviset inn på noen få kvadratcentimeter og som slår seg av og på flere milliarder ganger i sekundet. Man skal ha rimelig bra koll på alle parametere for å få noe slikt til å funke, og en holdning ala Fidelity om at "vitenskapen ikke er der ennå" blir da virkelig merkelig. Det er en stund siden småsignal overføring av 20-20kHz var cutting edge.

Ad hva produsenter og/eller deres markedsføringsavdeling skriver legger jeg personlig ikke så mye vekt på. De skriver nok i mange sammenhenger hva de tror kundene liker å høre. Følgeblader for HiFi-saker er kanskje ikke første stedet jeg ville ha lett etter etterettelig informasjon for å si det slik.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.894
    Sted
    Østfold
    ØivindJ skrev:
    Snickers-is skrev:
    ..og disse er ?
    Tja, de er vel å legge ut åpenbare bransjerelaterte nyhetssaker under rett forum, annonsere på forumet på vanlig måte osv. Altså ikke "fordekt entusiasme", men dette er vel temmelig OT....

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    I_L skrev:
    samlanes skrev:
    I_L:

Det du svarer på Røysen sitt spm ang kjøp forklarer hvertfall korfor du har beveget deg lengre bort fra musikken ift før.
    Det er forøvrig lett å mistenke svaret for konstruert også?
    For en meningsløs påstand. Har aldri kjøpt mer musikk, gått på flere konserter eller hørt på mer musikk enn jeg gjør nå om dagen. Dessuten anser jeg eget anlegg også som mer vellydende enn noe jeg har hatt tidligere, selv om juggelet er strippet bort.

Hva du mener med "konstruert" skjønner jeg ikke, hvilken utlegning er ikke konstruert?

Hvilke komponenter består ditt anlegg av da?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.894
    Sted
    Østfold
    val skrev:
    Snickers-is skrev:
    Baard skrev:

Et tips vedr markedsføring: Oppgrader din hjemmeside! Dette er ikke kostbart og bør gå raskt.......
    Var det noe spesielt du siktet til, annet enn å få på plass innholdet til de ulike brandene?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    nb skrev:
    KW skrev:

Jeg skjønner bare ikke hva som skal skje på de 100-500 timene og har ikke sett noen forklaring på det noe sted utover at enkelte audiofile sier at "slik er det". Og hadde det vært slik at elektronikkomponenter endret karakteristiska såpass mye over la oss si 100 timer, så hadde det garantert vært et tema i utdannelsen innen elektronikk, det er det ikke så vidt jeg har registrert. Men det gjelder som vanlig kanskje helt unike regler for samme type komponenter med en gang de brukes innen HiFi?

Dersom Edge GCD er en cd-spiller, så er vel både innspilling og temperatur av stor betydning slik som de fleste andre spillere.....

Kjøpte en gang en Denon DCD 10mk2, som låt så dårlig rett fra esken at jeg var i kontakt med klubben for retur...... lot den spille uten lyd noen dager og det ble en annen spiller kanske raskt.
    Min Meridian G16? ville ikke spille i det hele tatt når den var kald, så der var det både hørbar og målbar forskjell ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.894
    Sted
    Østfold
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    Vedrørende innspillingstid og oppvarming av komponenter var dette noe jeg (vi) syntes å merke med Oberon-forsterkerne. Uavhengig av disse observasjonene fikk vi samme tilbakemeldinger fra forhandlere og sluttbrukere. Dette kunne fungere som et slags bevis for at det var slik det forholdt seg. Vi gjorde følgende:

2: AB-testet forsterkere som holdt ca 40 grader og forsterkere som var kjølt ned til ca 0 grader. Umulig å skille.

En del ble informert om testresultatene, og ganske riktig, de kunne gjøre liknende observasjoner de også.

Tok vi dermed feil i første runde? Ja, definitivt. Så grundig at vi til og med skrev det inn i manualen.
    Det har jeg ikke hevdet, men den psykologiske delen av dette burde ikke gjelde dyre komponenter i mindre grad.

Forøvrig synes jeg uttalelsen "middelmålige ICE-forsterkere" er unødig insinuerende. Det er i tillegg lite sannsynlig at du kjenner de forsterkerne i samme grad som det jeg og en del andre som har jobbet med dem gjør.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:

Det har jeg ikke hevdet, men den psykologiske delen av dette burde ikke gjelde dyre komponenter i mindre grad.

Forøvrig synes jeg uttalelsen "middelmålige ICE-forsterkere" er unødig insinuerende. Det er i tillegg lite sannsynlig at du kjenner de forsterkerne i samme grad som det jeg og en del andre som har jobbet med dem gjør.

Beklager den. Ser den kan tas ille opp. Og du har helt rett, jeg har bare hørt den i 3 ulike oppsett.

Peace :)

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn