Siden jeg har blitt nevnt tidligere i tråden har jeg lyst til å kommentere litt om lytting til musikk:
Jeg er en middelmådig trommis og har spilt trommer i korps, storband, musicals, revyer, band, etc. fra skolelokaler til Oslo Spectrum. Jeg har fått lite skryt for fantasi og utfoldelse, men derimot litt skryt fordi jeg lytter og oppfatter mye av det som skjer rundt meg i orkesteret og spiller i samspill. Dette trenger man ihvertfall når man spiller i orkestere med blåsere og strykere hvor mye av musikken går ut på samspill. Paukene skal innimellom spille likt med bass-klarinetten som ofte drukner ved siden av saksofonene, etc. etc. Jeg vet også da at store orkestre er satt opp med f.eks. strykere til venstre, treblås i midten, bass til høyre f.eks. Dette fordi at dirigenten da kan flytte fokuset på musikken til den gruppen han ønsker. Som regel er det da den som har komponert stykket som har satt dette inn i notene, men dirigenten tolker ofte notene på sin egen måte.
I jazz-innspillinger (hør på Chesky Records) har man ofte plassert bandet på en innbilt scene foran deg. Korsang har ekstremt mye flytting av stemmer og styrke rundt i koret. Den velkjente Kari B. er vel ca. 180cm høy? Er hun det foran deg når hun synger gjennom ditt anlegg? Står bassisten 1,5m bak til venstre?
Alt dette jeg har oppdaget etterhvert som jeg kaller musikk har ført til mye lytting på andre som spiller og også andre musikk-anlegg. Jeg blir like overrasket hver gang mine medspillere setter seg på siden bak i salen. Eller når folk er inne i rommet til "Årets lyd" på Horten-messa og setter seg på bakerste rad og synes musikken er så fantastisk.
I mine egne anlegg har jeg hele tiden forsøkt å få ting så nærme virkeligheten som mulig. Noe jeg oppfatter som High Fidelity eller hi-fi. For meg så innebærer det også at plassering av instrumenter/musikere er vel så viktig som det tonale og klangmessige. Alt fra 7Hz til ihvertfall 22kHz.
Jeg vil dele inn lyttere i flere grupper:
(Jeg vil bare påpeke at jeg ikke mener at noen av disse kategoriene er feil, men jeg tror vi må ta hensyn til dette under diskusjoner i tråder som dette).
1. De som gjerne sitter bakerst og nyter selve musikken uten særlig plassering av instrumenter, etc. Dette er ofte musikkelskere og ikke så opptatt av alle detaljer. Her vil jeg påstå at de fleste ikke legger for mange kroner i anlegget,men heller har et pent utseende anlegg med OK lyd. Typisk stor del av hi-fi menneskene. Ikke behov for romkorreksjon eller akustikktiltak, da det låter godt nok.
2. De som presser seg fram i sweetspot og har med egne plater for å dissekere anlegget. Musikkelskere, ofte med teknisk kompetanse, som liker å høre detaljer og plassering av musikere sånn det er på "referansen". Ikke alle er like opptatte av det tonale, men det er viktig at det høres ut som virkeligheten og at instrumenter gjengis korrekt. Litt mindre del av hi-fi menneskene, men likevel ganske mange av oss. Vi har ofte behov for akustikk-tiltak for å få riktig pinpointing og gjerne en romkorreksjon som tar siste delen av frekvensresponsen, samt jobber med etterklang i rommet. I denne kategorien er det også noen som har investert betydelige kroner i anlegg og akustikk-tiltak, men er likevel i hi-fi gruppen. Testing av produkter i denne gruppen går oftest på å "best" mulig lyd i forhold til investeringen.
3. De som ofte velger ut de "riktige" rommene på messer og går ofte etter produkter med dertil egnede priser. Ikke nødvendigvis ute etter den "beste" lyden (hi-fi), men gjerne enda litt mer klang enn det er i virkeligheten og enda større lydbilde (Kari blir noen ganger 4 meter høy). Her er ofte dyre kabler og komponenter, dyre rack, etc. diskutert. Ofte ikke så interessert i akustikk-produkter, etc., men har ofte troen på at en kabel eller effektforsterker skal gjøre store underverker med lyden. Dette vil jeg kalle Highend-sjiktet. Her blir testing av produkter mer en subjektiv greie hvor man prøver å rette opp litt det man ikke har gjort med akustikk-tiltak og rommet generelt. Her er det en ganske liten gruppe av audio-Norge som befinner seg. Noen sitter ikke i sweetspot, men har allikevel god pinpointing og fantastisk plassering.
Dette er bare mine personlige betraktninger etter en del besøk på messer og hjemmebesøk og her fra Sentralen.
Det er ikke veldig enkelt å diskutere audio og musikk mellom disse gruppene. Mange er hellig overbevist om at deres "tro" er riktig, mens "motparten" er helt i mot.
Min mening for å oppnå best mulig lyd (hi-fi) er å bruke tid på litt akustikk-tiltak, sette sammen riktige produkter i sin egen prisklasse, samt ta en tur til andre og inviter andre hjem. Da først kan man finne ut av hva som er optimal lyd for en selv (ikke nødvendigvis High Fidelity).