Når flater kvaliteten på CD spillere og kilder ut?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Snickers-is skrev:
    val skrev:
    Snickers-is skrev:
    Baard skrev:
    Og jeg som trodde det hadde noe med ditt firma å gjøre - kommunikasjon er vanskelig.
    Jepp, har du et forslag til bedre formulering så er jeg åpen...

Forøvrig har jeg ingen ambisjoner om å bedrive markedsføring på forumet annet enn etter dertil egnede og sanksjonerte metoder.

Et tips vedr markedsføring: Oppgrader din hjemmeside! Dette er ikke kostbart og bør gå raskt.......
    Var det noe spesielt du siktet til, annet enn å få på plass innholdet til de ulike brandene?

Ja for eksempel det.

Mer produktinfo på norsk med bilder og spec, link derfra til produsentens hjemmeside

mye man kan gjøre for at det skal være oversiktelig og interessant å bruke tid på hjemmesida. Kan jo også ha andre nyttige tips for å oppnå bedre lyd....... tror det var Patos som også hadde det.

evt bilder av kunder sine anlegg

veldig mange som bruker for lite tid/penger på en god hjemmeside, noe som er veldig viktig i de fleste bransjer

Grunnen til at jeg komenterte hjemmesida di var at jeg skulle kikke på Adam høyttalere og så kun det største settet som jeg ikke har råd til akkurat nå

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    HCS skrev:
    nb skrev:
    HCS skrev:
    Så fordi denne sannheten gjelder en middelmådig ice-amp så er den da almenngyldig for alle andre forsterker-merker og topologier ? 8)
    Noen grunn til å ta f.eks dine eller andres påstander om innspilling mer seriøst enn de brukerne og forhandlerene som trodde Oberon trengte innspilling?

Det fremholdes at Oberon ikke trenger innspilling. Det kan godt hende at din reciver ei heller trenger noen form for innspilling. Men at dette nødvendigvis er almenngyldig for alle forsterkere er det som er lite seriøst... 8)
    Det var over hodet ikke poenget. Poenget var at folk var overbevist om at både innspilling og oppvarming var nødvendig, noe mange av de samme personene senere kom frem til at viste seg å ikke stemme. Hvilket produkt det gjaldt er helt uvesentlig, det er den psykologiske delen av det som er interessant.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    HCS skrev:
    nb skrev:
    HCS skrev:
    Det fremholdes at Oberon ikke trenger innspilling. Det kan godt hende at din reciver ei heller trenger noen form for innspilling. Men at dette nødvendigvis er almenngyldig for alle forsterkere er det som er lite seriøst... 8)
    Men hvorfor trodde kunder og forhandlere det?

Trodde hva da ? At det trengtes innspilling ? Sikkert fordi produsenten sa det. Muligens noe vedkommende hadde målt seg til... :)
    Nei, dette kom folk frem til ved lytting før manualen ble laget. Det ble satt inn i manualen som følge av disse tilbakemeldingene. Det gikk over et år etter dette før vi gjorde en seriøs test av hvor stor den eventuelle forskjellen var.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    Baard skrev:
    nb skrev:
    Så: Slike "erfaringer" skal du få billig av meg.
    Jojo - vi har ulike preferanser derfor er det også slik dynamikk i disse innleggene.
    For meg er Martin Colloms erfaringer gode nok og de stemmer godt tilbakemeldinger fra DIY'er verden rundt. At det rykker ved din "vitenskaps-forståelse" over hvordan verden henger sammen får nå heller være....
    Det finnes en del kondensatortyper som endrer seg en del i starten. Hans Jørgen Jensen (Jensen Capacitor) forklarte meg at de måler til dels store forskjeller på kondensatorer som aldri har hatt strøm på seg og kondensatorer som har vært utsatt for en viss mengde energi over en liten tidsperiode. I likhet med rør og høyttalerelementer stabiliserer de seg etter ganske kort tid og den mer normale aldersbestemte degraderingen (som heldig vis går uendelig mye saktere) er den hovedsaklige endringen som finner sted etter dette.

I og med at mengden energi er såpass avgjørende vil innspillingstider avhenge av hvordan komponentene er koblet i kretsen. For eksempel vil en høyttaler med 4x21" bass pr side måtte spilles inn veldig lenge og på et nivå som er ganske uutholdelig for å stabilisere seg skikkelig om man bruker et normalt musikksignal som innspillingssignal. Man kan fint lage en høyttaler med Seas-elementer som behøver 25-100 timer på å bli spilt inn på vanlige lyttenivåer. Samtidig kan man spille inn de samme elementene under riktige forhold på under ett minutt.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Innspilling gjør de bare bedre
    Hvorfor ikke dårligere?
    Databladene til de komponentene som faktisk påvirkes av "break in" er laget for å matche komponenter som er "innspilt". Behov og metoder for break in står som regel i databladet. En hver edru konstruktør bruker innspilte komponenter i konstruksjonsarbeidet.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    ØivindJ skrev:
    Da er vi visst ikke uenige angående el- og bensin motorer. Har begge like mye krefter, så har de også sine klare forskjelder, og disse er målbare.
    Slik jeg tolket HåkonN sitt første innlegg der han trakk inn motorer så skulle samtlige ytelsesparametre være identiske, det vil si hele dreimomentskurven, effektkurven, svinghjulsmasse osv osv, slik at man ikke kunne måle forskjell på det som kom ut på selve motorens aksel. Det lar seg nok vanskelig gjøre å lage to slike motorer, men analogien burde holde vann.

N

nb

Gjest
    Snickers-is skrev:
    Databladene til de komponentene som faktisk påvirkes av "break in" er laget for å matche komponenter som er "innspilt". Behov og metoder for break in står som regel i databladet. En hver edru konstruktør bruker innspilte komponenter i konstruksjonsarbeidet.
    Når det opereres med innspillingstid på hundrevis av timer for elektrokomponenter har man vel forlatt databladverdenen for ganske lenge siden?

De aller ivrigste får også høyere volum over natten ved innspilling av kabler.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    val skrev:
    Snickers-is skrev:
    val skrev:
    Snickers-is skrev:
    Baard skrev:
    Og jeg som trodde det hadde noe med ditt firma å gjøre - kommunikasjon er vanskelig.
    Jepp, har du et forslag til bedre formulering så er jeg åpen...

Forøvrig har jeg ingen ambisjoner om å bedrive markedsføring på forumet annet enn etter dertil egnede og sanksjonerte metoder.

Et tips vedr markedsføring: Oppgrader din hjemmeside! Dette er ikke kostbart og bør gå raskt.......
    Var det noe spesielt du siktet til, annet enn å få på plass innholdet til de ulike brandene?

Ja for eksempel det.

Mer produktinfo på norsk med bilder og spec, link derfra til produsentens hjemmeside

mye man kan gjøre for at det skal være oversiktelig og interessant å bruke tid på hjemmesida. Kan jo også ha andre nyttige tips for å oppnå bedre lyd....... tror det var Patos som også hadde det.

evt bilder av kunder sine anlegg

veldig mange som bruker for lite tid/penger på en god hjemmeside, noe som er veldig viktig i de fleste bransjer

Grunnen til at jeg komenterte hjemmesida di var at jeg skulle kikke på Adam høyttalere og så kun det største settet som jeg ikke har råd til akkurat nå
    Du har selvsagt helt rett. Jeg skal kommentere det kort siden det er ganske OT, men det forholder seg altså slik:
    Alle prisliste PDF-ene ligger ute for hvert produkt. Der ligger også litt bilder og modellinfo. Sidene bør få mer innhold, men det er en annen forestående endring som vil kunne gjøre sidene veldig utdaterte, dermed blir det fort dobbeltarbeid ut av det. Men det tas til etterretning og innspill settes det alltid stor pris på.

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    nb skrev:
    Snickers-is skrev:
    Når det opereres med innspillingstid på hundrevis av timer for elektrokomponenter har man vel forlatt databladverdenen for ganske lenge siden?

Nå er du over i faget astrologi og hvordan (i dette tilfellet) månens plassering påvirker volumkontrollen.

Det er Merkur som har størst påvirkning på kabler dersom de ikke er skjermbeskyttet, og denne planetens posisjon vil også medvirke til en økt molekylvandring mot øst dersom Jupiter kommer i veien. Dette kan man enkelt høre i blindtester dersom det er solformørkelse

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    nb skrev:
    HCS skrev:
    Så fordi denne sannheten gjelder en middelmådig ice-amp så er den da almenngyldig for alle andre forsterker-merker og topologier ? 8)
    Noen grunn til å ta f.eks dine eller andres påstander om innspilling mer seriøst enn de brukerne og forhandlerene som trodde Oberon trengte innspilling?

Det var over hodet ikke poenget. Poenget var at folk var overbevist om at både innspilling og oppvarming var nødvendig, noe mange av de samme personene senere kom frem til at viste seg å ikke stemme. Hvilket produkt det gjaldt er helt uvesentlig, det er den psykologiske delen av det som er interessant.
    Psykologiske delen av det når det gjelder ditt produkt eller prøver du å reise en almenngyldig påstand her ?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    nb skrev:
    Snickers-is skrev:

Vi må selvsagt skille mellom fri fantasi og reell break in. Men la oss si man må kjøre 1A i 10 minutter for å oppnå en viss effekt. Om det er lineart med strømmen, hva vil konsekvensen av en snittstrøm på 1mA i såfall være? 170 timer skulle det bli. Jeg vil nok da hevde at man godt kunne kjørt en break in på komponenten på forhånd eller på hele produktet, før man sender det ut til kunde.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    val skrev:
    nb skrev:
    Snickers-is skrev:

Nå er du over i faget astrologi og hvordan (i dette tilfellet) månens plassering påvirker volumkontrollen.

Det er Merkur som har størst påvirkning på kabler dersom de ikke er skjermbeskyttet, og denne planetens posisjon vil også medvirke til en økt molekylvandring mot øst dersom Jupiter kommer i veien. Dette kan man enkelt høre i blindtester dersom det er solformørkelse
    Shit, plutselig forstod jeg poenget med stjernejording!

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    nb skrev:
    HCS skrev:

Psykologiske delen av det når det gjelder ditt produkt eller prøver du å reise en almenngyldig påstand her ?
    Den har ikke noe med noe produkt å gjøre i det hele tatt. Psykologien gjelder mennesker, og den gjelder uavhengig av om produktet behøver innspilling eller ei.

N

nb

Gjest
    val skrev:
    nb skrev:
    Det var ikke en spøk men en faktisk påstand vedr innspilling av høyttalerkabel postet på dette forum.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    I_L

Leste ditt innlegg ein gong til.

Jeg feiltolket innlegget,beklager det.

Mvh.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    nb skrev:
    HCS skrev:

Den har ikke noe med noe produkt å gjøre i det hele tatt. Psykologien gjelder mennesker, og den gjelder uavhengig av om produktet behøver innspilling eller ei.
    Så hva sier denne pyskologiske tesen din om mennesker siden du forfekter denne delen av vitenskapen separat ?

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    nb skrev:
    val skrev:
    nb skrev:
    Det var ikke en spøk men en faktisk påstand vedr innspilling av høyttalerkabel postet på dette forum.

Jeg forstod det, men selv de mest seriøse temaer kan spøkes med

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.286
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Snickers-is skrev:
    HCS skrev:
    Så hva sier denne pyskologiske tesen din om mennesker siden du forfekter denne delen av vitenskapen separat ?
    Hvorfor skulle den ikke behandles separat?
    Spørr ikke om hvorfor , men hva du legger det du skriver. Hva innen psykologien vil du trekke frem for å forklare det du mener ?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    Hvis du er på jakt etter psykologisk terminologi spør du feil mann. Virkningen har jeg jo beskrevet i detalj.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Siden jeg har blitt nevnt tidligere i tråden har jeg lyst til å kommentere litt om lytting til musikk:

Jeg er en middelmådig trommis og har spilt trommer i korps, storband, musicals, revyer, band, etc. fra skolelokaler til Oslo Spectrum. Jeg har fått lite skryt for fantasi og utfoldelse, men derimot litt skryt fordi jeg lytter og oppfatter mye av det som skjer rundt meg i orkesteret og spiller i samspill. Dette trenger man ihvertfall når man spiller i orkestere med blåsere og strykere hvor mye av musikken går ut på samspill. Paukene skal innimellom spille likt med bass-klarinetten som ofte drukner ved siden av saksofonene, etc. etc. Jeg vet også da at store orkestre er satt opp med f.eks. strykere til venstre, treblås i midten, bass til høyre f.eks. Dette fordi at dirigenten da kan flytte fokuset på musikken til den gruppen han ønsker. Som regel er det da den som har komponert stykket som har satt dette inn i notene, men dirigenten tolker ofte notene på sin egen måte.

I jazz-innspillinger (hør på Chesky Records) har man ofte plassert bandet på en innbilt scene foran deg. Korsang har ekstremt mye flytting av stemmer og styrke rundt i koret. Den velkjente Kari B. er vel ca. 180cm høy? Er hun det foran deg når hun synger gjennom ditt anlegg? Står bassisten 1,5m bak til venstre?

Alt dette jeg har oppdaget etterhvert som jeg kaller musikk har ført til mye lytting på andre som spiller og også andre musikk-anlegg. Jeg blir like overrasket hver gang mine medspillere setter seg på siden bak i salen. Eller når folk er inne i rommet til "Årets lyd" på Horten-messa og setter seg på bakerste rad og synes musikken er så fantastisk.

I mine egne anlegg har jeg hele tiden forsøkt å få ting så nærme virkeligheten som mulig. Noe jeg oppfatter som High Fidelity eller hi-fi. For meg så innebærer det også at plassering av instrumenter/musikere er vel så viktig som det tonale og klangmessige. Alt fra 7Hz til ihvertfall 22kHz.

Jeg vil dele inn lyttere i flere grupper:
    (Jeg vil bare påpeke at jeg ikke mener at noen av disse kategoriene er feil, men jeg tror vi må ta hensyn til dette under diskusjoner i tråder som dette).

1. De som gjerne sitter bakerst og nyter selve musikken uten særlig plassering av instrumenter, etc. Dette er ofte musikkelskere og ikke så opptatt av alle detaljer. Her vil jeg påstå at de fleste ikke legger for mange kroner i anlegget,men heller har et pent utseende anlegg med OK lyd. Typisk stor del av hi-fi menneskene. Ikke behov for romkorreksjon eller akustikktiltak, da det låter godt nok.

2. De som presser seg fram i sweetspot og har med egne plater for å dissekere anlegget. Musikkelskere, ofte med teknisk kompetanse, som liker å høre detaljer og plassering av musikere sånn det er på "referansen". Ikke alle er like opptatte av det tonale, men det er viktig at det høres ut som virkeligheten og at instrumenter gjengis korrekt. Litt mindre del av hi-fi menneskene, men likevel ganske mange av oss. Vi har ofte behov for akustikk-tiltak for å få riktig pinpointing og gjerne en romkorreksjon som tar siste delen av frekvensresponsen, samt jobber med etterklang i rommet. I denne kategorien er det også noen som har investert betydelige kroner i anlegg og akustikk-tiltak, men er likevel i hi-fi gruppen. Testing av produkter i denne gruppen går oftest på å "best" mulig lyd i forhold til investeringen.

3. De som ofte velger ut de "riktige" rommene på messer og går ofte etter produkter med dertil egnede priser. Ikke nødvendigvis ute etter den "beste" lyden (hi-fi), men gjerne enda litt mer klang enn det er i virkeligheten og enda større lydbilde (Kari blir noen ganger 4 meter høy). Her er ofte dyre kabler og komponenter, dyre rack, etc. diskutert. Ofte ikke så interessert i akustikk-produkter, etc., men har ofte troen på at en kabel eller effektforsterker skal gjøre store underverker med lyden. Dette vil jeg kalle Highend-sjiktet. Her blir testing av produkter mer en subjektiv greie hvor man prøver å rette opp litt det man ikke har gjort med akustikk-tiltak og rommet generelt. Her er det en ganske liten gruppe av audio-Norge som befinner seg. Noen sitter ikke i sweetspot, men har allikevel god pinpointing og fantastisk plassering.

Dette er bare mine personlige betraktninger etter en del besøk på messer og hjemmebesøk og her fra Sentralen.

Det er ikke veldig enkelt å diskutere audio og musikk mellom disse gruppene. Mange er hellig overbevist om at deres "tro" er riktig, mens "motparten" er helt i mot.

Min mening for å oppnå best mulig lyd (hi-fi) er å bruke tid på litt akustikk-tiltak, sette sammen riktige produkter i sin egen prisklasse, samt ta en tur til andre og inviter andre hjem. Da først kan man finne ut av hva som er optimal lyd for en selv (ikke nødvendigvis High Fidelity).

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Godt innlegg,men er ikkje enig i din gruppering 1-4.

Jeg vil heller påstå at hififolk med litt erfaring ofte blander gruppering 1-4 sammen.

Jeg feks er nok mest i gruppe 1,men har også akustikktiltak i rommet,og er samtidig opptatt av detaljer,aller mest vokal/heilheit.( heilheten er nok klart viktigere enn pinpointing for meg.)

Og hadde eg hatt litt bedre økonomi,så hadde eg skiftet ut høgt,og da siktet like høgt på skalaen som noen andre.

Viss feks 2 personer går på konsert,den eine velger alltid framste rad,den andre alltid bakerste rad.
    Begge er vel akkurat like dedikert opptatt av musikk,etter mitt skjønn.

Og etter ca lytting på 7-8andre oppsett,ett oppsett til pris på 1-1,5mill,med knallbra lyd,demo i bergen på oppsett til 4-500000,så er min referanse fra konserter i Grieghallen meir fristene å strebe etter.Selvfølgelig bortimot umulig oppgave,men ein slags mal.

Mvh.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    17.892
    Sted
    Østfold
    EHED skrev:
    De som gjerne sitter bakerst og nyter selve musikken uten særlig plassering av instrumenter, etc.
    Hvorfor går de da på en messe? Hadde de ikke hatt mye mer igjen for å gått på en konsert om de egentlig er ganske uinteressert i hvordan anlegget låter? Betyr ikke det at de faktisk er på messen at de egentlig også er litt interessert i hifi og over hodet ikke burde sittet bak i hjørnet?

EHED skrev:
    De som presser seg fram i sweetspot og har med egne plater for å dissekere anlegget.
    Og gjelder ikke det samme for disse? De er interessert i god lyd, men de går da ikke på messe for å høre bra musikk, men for å finne ut hvor bra utstyret som messa handler om faktisk er? Man går jo heller ikke på en hjemmekinomesse for å se en god film, eller på en reiselivsmesse for å oppleve Egypt?

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Som du snickers sikkert er klar over,så er alle stereoanlegg langt unna den ekte musikken.

Hvorfor ikkje bare gå direkte til kjernen,altså musikken?

Langt enklere.

Bakerst i hjørnet,hvor er det skrevet forresten?

Det finst også rader i midten,der er det aller best,tipper det er der konsertlokalet også er tenkt skal låte mest ekte.

Dessuten må dere ikkje glømme at ein av verdens beste høgtalerkonstuktører,bruker konsertsalen som mal.Reidar Person.

Pinpointing er bare noe nymotens greier,som så masse andre ting her i verden,som avanserte mobiler med gps,dybdemåler,fuktmåler,lufttrykkmåler,regnvarsler,vibrator og sikkert masse meir,men som knapt nok går ann å ringe med.

Mvh.

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    samlanes skrev:
    Hvorfor ikkje bare gå direkte til kjernen,altså musikken?
    Det finst også rader i midten,der er det aller best,tipper det er der konsertlokalet også er tenkt skal låte mest ekte.

Dessuten må dere ikkje glømme at ein av verdens beste høgtalerkonstuktører,bruker konsertsalen som mal.Reidar Person.

Pinpointing er bare noe nymotens greier,som så masse andre ting her i verden,som avanserte mobiler med gps,dybdemåler,fuktmåler,lufttrykkmåler,regnvarsler,vibrator og sikkert masse meir,men som knapt nok går ann å ringe med.
    Det er helt klart musikken vi går etter ja! Ikke enig at ingen anlegg kan gjengi musikken. Ikke alle rom kan gjengi musikken, men mange anlegg kan det.

Mener det er litt selvmotsigende at det "verdens beste høgtalerkonstuktører,bruker konsertsalen som mal" og "finst også rader i midten,der er det aller best" stemmer med "Pinpointing er bare noe nymotens greier".
    Målet mitt er å få hele symfoniorkesteret på plass foran meg når jeg lytter og jeg skal høre akkurat hvor klarinetten sitter i orkesteret. Først da snakker vi skikkelig High Fidelity?

R

Roysen

Gjest
    EHED,

Dine betrakninger er såvidt interessante at jeg har lyst til å invirere deg hit for en lytt og erfaringsutveksling. Om det skulle være av interesse så send meg en PM. Vi bor bare et par mil fra hverandre.

Mvh
    Roysen

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Og den informasjonen ligger ganske tydelig i opptaket på svært mange cder, som er spillt inn i studio ofte et og et instrument og til slutt mikses alt i sammen og mikseren? eller ? de som smører sandwichen til 2 spor på cd. hvor de plasserer hver musiker et eller annet sted i lydbildet.
    Hvorvidt dette noen ganger er tilfeldig andre meget beregnet er vel av mindre betydning, men skal en gjengi det som ligger på cd så er det noen systemer (høyttalere) som gjør dette bedre enn andre.
    Noen synes dette er helt uviktig andre synes det er av betydning, men som sagt informasjonen ligger der, og jo bedre pipointing jo bedre gjengivelse av dette.
    Kan nok i mindre grad sammenlignes med konserter, men jeg vet at noen mener det går fint andre mener det er umulig, begge de eksemplene jeg her har i tankene dreier seg om egenerfart av de respektive i en konsertsal og klassisk musikk.
    Jeg lytter til annen musikk og de fleste av disse innspillingene er mikset med kunstig plasserte musikere, men dog er de plassert og gir for en del en mer levende 3d inntrykk i hjemmeanlegget.
    I moderne elektronisk musikk er det enda mer av det f.eks.electronica o.l.

Jeg har mindre pinpointing nå enn jeg hadde før (grunnet annen spredning fra HT) og lever greit med den situasjonen også, men siden jeg sitter dønn i sweetspot uansett så hadde jeg nok foretrukket at den biten var som før, selv om jeg er meget godt fornøyd med gjengivelsen nå om dagen.

Det kan vel ofte fortone seg slik for enkelte at om en har mangler som f.eks dybde så gjør de som mangler det til et poeng av at det er uviktig og vice versa for andre med sine (eventuelle andre) mangler.

Jeg har lest uttrykt at "dybde og 3d var moro før men jeg har vokst fra det" for i neste omgang gjøre et stort poeng av nettopp det samme når en tilfeldig har utstyr som gir dette i fullt monn i stua, ikke sant r....... ;) ;D

Mvh.KW

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Roysen skrev:
    EHED,
    Dine betrakninger er såvidt interessante at jeg har lyst til å invirere deg hit for en lytt og erfaringsutveksling. Om det skulle være av interesse så send meg en PM. Vi bor bare et par mil fra hverandre.
    Mvh
    Roysen
    Det var også det jeg håpet på!
    Du har meget god erfaring med dyre systemer og jeg vil gjerne lære mer om det :)

Du og andre er også velkomne hjem til meg!

Sender deg en PM!

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    timc skrev:
    EHED skrev:
    Først da snakker vi skikkelig High Fidelity?
    Dersom denne informasjonen ligger tydlig i opptaket så ja.
    -Tim
    Og er den ikke på plata, så vil jeg heller ikke prøve å gjenskape den hjemme, da blir det fullstendig kaos på gode innspillinger med pinpointing :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt da når enkelte i blant hevder at de har kun den dybden som ligger på plata men ikke mer (dybde) ;D

Og det måles/vites hvordan?
    For ordens skyld så har jeg ikke deg i tankene EHED ;) Jeg må jo sikre at jeg får igjen brillene mine ;D
    De kan du om mulig levere til Tor i lia, så får jeg de nok før eller senere.

Mvh.KW

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kan være enig med EHED at vi har ulike tilnærminger og det er viktig å ha i bakhodet. EHED og jeg har nok veldig like tanker om et hifi anlegg og hva som gir high-end lyd.

Aner du EHED om Konnekten din har bedre D/A enn Konnekt 24D? Jeg prøvde nylig Konnekt 24D og synes ikke den er på høyde på Lynx Two-B. Låt litt varmt og farget.

V

vredensgnag

Gjest
    Ikke første gang jeg hører at D/A på Konnekt oppleves varmt (jeg går ut ifra at folk mener mer i midt enn de forventer.)

Jeg bruker Konnekt som switcher, og tar ut signalet digitalt. Men naturligvis også verdt å forsikre seg om at man ikke har aktivisert noen av de innebygde filtrene når man henter lyden ut via analoge utganger.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Ikke første gang jeg hører at D/A på Konnekt oppleves varmt (jeg går ut ifra at folk mener mer i midt enn de forventer.)

Jeg bruker Konnekt som switcher, og tar ut signalet digitalt. Men naturligvis også verdt å forsikre seg om at man ikke har aktivisert noen av de innebygde filtrene når man henter lyden ut via analoge utganger.
    Er kanskje mer sansynlig at det er forforsterkeren. Både i mine ører og en kamerat som driver hjemmestudio, så var den farget og la til i et sted i frekvensområdet sammenlignet med Lynx. Veldig vanskelig å si hvor, men resultatet er det gir en anelse slør og evnen til å skille instrumenter blir ikke like god. DSPen var ikke slått på, så vidt jeg vet.

Kan jo komme med en liten oppfordring til noen som ikke tror et rimelig lydkort kan gi lyd i høy klasse. Prøv EMU 1212M PCIe eller EMU 1616M.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.405
    Torget vurderinger
    1
    Bare rolig KW brillene skal du nok få, de ligger i bilen min og der lå de sist jeg var hos deg også :-[

EHED har du gjort noen endringer siden jeg var innom?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Roald skrev:
    Bare rolig KW brillene skal du nok få, de ligger i bilen min og der lå de sist jeg var hos deg også :-[

Jassså gitt ;D
    Mvh.KW

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    Kan være enig med EHED at vi har ulike tilnærminger og det er viktig å ha i bakhodet. EHED og jeg har nok veldig like tanker om et hifi anlegg og hva som gir high-end lyd.

Aner du EHED om Konnekten din har bedre D/A enn Konnekt 24D? Jeg prøvde nylig Konnekt 24D og synes ikke den er på høyde på Lynx Two-B. Låt litt varmt og farget.
    Jeg har ikke testet 24D, men det er en forskjell på Konnekt 6 og 48 i mine ører, men jeg klarer heller ikke å sette fingeren på det. BMC-2(uten firewire) og Konnekt 48 låter veldig likt og mektig detaljert i mine ører (og måler bra).

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Roald skrev:
    Brillene ble levert for en god stund siden ja, så jeg vil ikke ha den på nakken  ;D

Har vel flyttet høyttalerne veldig langt ut på sidene for å prøve å få et enda større orkester, men det går litt på bekostning av frekvensgang, så de havner nok litt lenger inn igjen :) Subbene spiller nå nesten snorrett opp til 120Hz og jeg koser meg....

Enn du da?
    Var ganske imponert sist jeg var der, så du har kanskje ikke gjort så mange endringer?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn