Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg husker da 4430/4435 og 4425 kom, mange kommentare og ville fantasier om utformingen av dette horn! Tror de solgte like bra i homo som hetero miljøer...
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Vil vere med her jeg også med mine småtasser (L86).Legger inn bilde siden de spiller så bra.Overraskende bra;)
    Hunden har god hørsel som kjendt.Her nikker han og syns lyden er knall.

    IMG_2802.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    XPL spiller greit de, men ikke spesielt lettdrevne. Mest spesielle er dome mellomtonen, men vær obs på at de har utfordring med å tåle årene og en får ikke lenger tak i deler til de
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Absolutt en high-end linje fra slutten av 80-tallet. Iden var å kunne tilby et verdig alternativ til de ikke horn/driver systemer fra B&W, kef, Yamaha ns-1000 mm.. den var svindyr i produksjon husker jeg. Kantopphenget på bassen er et svagt punkt. Mellomtone domen er helt unik og har meg bekjent ikke noen problemer med å tåle alder, men som Baldrick påpeker, er de ikke spesielt lettdrevne selv med deres 94 db følsomhet. XPL 200 kan kjøres i activform! XPl 90 er en liten perle! Jeg har prøvt alle XPL verianter -og lik alle.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ok, ble litt nysgjerrig siden jeg la merke til et par ute på markedet.
    Men synes at eier muligens hadde litt høye forventninger til pris.
    94db? Spec sier 90db, mens Stereophile testen sier noe om 94db på diskant elementet.

    Litt dumt om deler ikke kan oppdrives ja.

    Hvordan er de lydmessig opp i mot de klassiske Jbl monitorene fra samme tid?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Mellomtone domen er helt unik og har meg bekjent ikke noen problemer med å tåle alder.
    Jo mellomtonedomen har dessverre også problem med alder, skummet innvendig rotner bort og har i en del tilfeller også ødelagt spoler da det har kjørt seg fast. XPL90 er vell to vegs uten mellomtone domen og slipper dermed unna den slags problem :)

    Den tøffeste XPL ble dessverre aldri satt i produksjon kun prototype, en blanding av XPL og 250ti:

    xpl250_1.jpg
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Mellomtone domen er helt unik og har meg bekjent ikke noen problemer med å tåle alder.
    Jo mellomtonedomen har dessverre også problem med alder, skummet innvendig rotner bort og har i en del tilfeller også ødelagt spoler da det har kjørt seg fast. XPL90 er vell to vegs uten mellomtone domen og slipper dermed unna den slags problem :)

    Den tøffeste XPL ble dessverre aldri satt i produksjon kun prototype, en blanding av XPL og 250ti:

    Vis vedlegget 451450
    Har ikke hørt om det, men ryker mellomtone domen er der ingen/liten hjelp å få! XPL90 er på mange måter en Ti-18 . Hvor kommer bildet fra? XPL 250!?
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35

    Tøffe høyttalere dette. Men en kjempemulighet? Jeg solgte mine 4430 for samme pris.


    15000,- for 4430, ja da var det en som virkelig gjorde et kjempekjøp. :) Generellt tror jeg de gamle JBL perlene har vært underpriset, 43 serien ser ut til å ha fått et prisløft, men det er fortsatt mulig å få 44 serien gunstig og der er jo bra for oss entusiaster :)
     

    hifigal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    35
    Tenåringsanlegg

    Et slikt anlegg bør alle 14 åringer ha eller hva? Jeg ville kappet fingeren for et slikt anlegg når jeg var 14 og satt og siklet på JBL brosjyren med tom lommebok. - kombinert med Tidal HIFI over chromecast audio låter det fett. Heldige er de barna som har hifigale foreldre :)


    112.jpg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hifigal: Såfremt disse gale foreldra klarer omstillingen til DAGENS referanser og valgmuligheter, kombinert med det beste fra tidligere tider i disipliner som vinyl og kassetter.. Klarer du å få teens av idag med der, har du kommet langt.Det er en hel generasjon og to mellom det anlegget der og de alternativene tenåringen må forholde seg til for å kunne konsumere på sitt vis i 2017. Det HAR skjedd MASSE i alle deler av Hi-Fi-spekteret siden JBLs monitorer av den typen der var det beste som var å oppdrive. Er tenaåringen på jakt etter nytt i husholdet hos deg? Ett tips er å begynne med proppene han eller hu bruker mot iPhonen sin..Jeg har selv hentet et relativt genialt, trådløst Beyer-par idag..
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.766
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Portugal
    "hifigal" har her ikke monitorer men JBL Hi-Fi høyttalere.
    Må betale en god del for å få noe nyere som låter bedre.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Oen: Enkelte mener det, men vi har heldigvis utvalget. Hva man foretrekker er i høyeste grad generasjonsbetinget. Baseres på de referanser man selv er vokst opp med.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har hørt rykter om en re-isue L-100 ! Samme elementeter, men nye filtre(thank god!).
     

    geva1

    Medlem
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    35
    Antall liker
    12
    Ok, så du mener horndriver i 4367 er bedre enn den i K2 (og 4365). I beg to differ.
    Nei. Byttet om på tallene ser jeg. Best bass i K2. Best horn på 4367, best horndriver på K2/4365.

    Men bassen i 4367 er bedre en i 4365.

    I 4365 finner du JBL's nest dyreste mellomtone (476Mg). Den brukes i 4365, K2 S9900 og Everest DD65000.

    Den dyreste mellomtonen (476Be) brukes i Everest DD66000 og DD67000.

    4365 veier 25 kg mer pr. stk. enn 4367! (4367 veier 61,2 kg, 4365 veier 86,4 kg). Det har vel noe å si også?
     
    Sist redigert:

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Imponerende!
    Min datter har nettopp fylt 15, og har et par Ti18 på sitt rom. :D



    Et slikt anlegg bør alle 14 åringer ha eller hva? Jeg ville kappet fingeren for et slikt anlegg når jeg var 14 og satt og siklet på JBL brosjyren med tom lommebok. - kombinert med Tidal HIFI over chromecast audio låter det fett. Heldige er de barna som har hifigale foreldre :)


    Vis vedlegget 452031
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.387
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Et slikt anlegg bør alle 14 åringer ha eller hva? Jeg ville kappet fingeren for et slikt anlegg når jeg var 14 og satt og siklet på JBL brosjyren med tom lommebok. - kombinert med Tidal HIFI over chromecast audio låter det fett. Heldige er de barna som har hifigale foreldre :)


    Vis vedlegget 452031
    Kjempe flott anlegg! Utvikling er ikke det samme som fremgang. Tiden går ubønnhørlig går fremover. Fra vugge til grav. Det samme kan sies om den såkalte utviklingen innen hifi. Gravens stillhet er å foretrekke fremfor dagens livsstilsprodukter for massene laget av små barn fra den tredje verden. Dagens ungdom må oppdras av de som er opplyst. Ellers ender de med trynet konstant glanende inn i børstetelefonen og med ledninger ut av øra, iført myke bukser med strikk i livet, crocs og hettegenser med artig skrift/motiv – febrilsk børstende på skjermen med kebab fettede fingre, mens de facer seg frem i verden.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et slikt anlegg bør alle 14 åringer ha eller hva? Jeg ville kappet fingeren for et slikt anlegg når jeg var 14 og satt og siklet på JBL brosjyren med tom lommebok. - kombinert med Tidal HIFI over chromecast audio låter det fett. Heldige er de barna som har hifigale foreldre :)


    Vis vedlegget 452031
    Kjempe flott anlegg! Utvikling er ikke det samme som fremgang. Tiden går ubønnhørlig går fremover. Fra vugge til grav. Det samme kan sies om den såkalte utviklingen innen hifi. Gravens stillhet er å foretrekke fremfor dagens livsstilsprodukter for massene laget av små barn fra den tredje verden. Dagens ungdom må oppdras av de som er opplyst. Ellers ender de med trynet konstant glanende inn i børstetelefonen og med ledninger ut av øra, iført myke bukser med strikk i livet, crocs og hettegenser med artig skrift/motiv – febrilsk børstende på skjermen med kebab fettede fingre, mens de facer seg frem i verden.
    I og for seg sant, men ungdommen av i dag facer seg ikke fram i verden, for dem er face så forfjor. Men god musikk og god lyd bør de utsettes for, selv på egne rom. Bare det ikke legges press på musikksmak og påvirkningen ikke er for merkbar så pleier det å gå bra med dem. Men når vi først er inne på det med barndom og ungdom så minnes jeg godt at kombinasjonen av en slik JVC-receiver vi ser til venstre i bildet og JBL ikke var uvanlig. Trommeslageren i fusionbandet mitt hadde akkurat den receiveren og de høyttalerne i bildet ut fra det jeg kan huske.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Kunne godt ha kjøpt slike kasser men istedet puttet i 4" Beryllium driver og doble 2216, det har vært planen en god stund men ikke lagd/kjøpt kasser enda..
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Og hvorfor tillater JBL at en liten produsent selger høyttalere med komponenter tatt fra studioflaggskipet deres? Den høyttalleren der var vell et DIY prosjekt opprinnelig. Merkelig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    Kanskje ikke så rart, det gir volum i produksjonen og det er alltid interessant for en som produserer. See through profitability.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Og hvorfor tillater JBL at en liten produsent selger høyttalere med komponenter tatt fra studioflaggskipet deres? Den høyttalleren der var vell et DIY prosjekt opprinnelig. Merkelig.
    Nei, dette er ubegribeligt ! Hvor de får 2235h fra må gudene vite, de har vel ikke vært i produksjon på mange år. Om hornet faktisk er original JBL tviler jeg på. 2430h er en pro enhet fra turingsegmentet og må ikke forveksles med 2430K som sittet i M2 og 4367.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ser nå at hornet bare er snudd opp ned, så det kan faktisk være/er original M2. Forskjellen på 2430h er 8 Ohm og 2430K er 32 Ohm.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Tror ikke det er snakk om høyvolum høyttaler så de gjør nok som mange andre, kjøper oppp 2235 på bruktmarkedet og reconer de, både KRS i Japan, Westlake i USA m.fl. gjør tilsvarende. Men hvorfor de ikke heller bruker moderne drivere er litt rart.

    Når det gjelder 2430h vs 2430k så er det vidt forskjellige drivere. 2430h er en tradisjonell "eldre" PA driver mens 2430K er den nye med 2 membraner som blir brukt i bl.a. M2, likheten er kun modellnavnet, teknologi og utseende er vidt forskjellig. Garrantert skrivefeil fra produsenten og at det skulle stått 2430K
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    I følge "høytstående" ansatte i Harman/JBL-systemet er det nå helt slutt på å kunne kjøpe de eksklusive drivere i løsvekt! Men det har jeg på den annen side hørt før...
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Tror ikke det er snakk om høyvolum høyttaler så de gjør nok som mange andre, kjøper oppp 2235 på bruktmarkedet og reconer de, både KRS i Japan, Westlake i USA m.fl. gjør tilsvarende. Men hvorfor de ikke heller bruker moderne drivere er litt rart.

    Når det gjelder 2430h vs 2430k så er det vidt forskjellige drivere. 2430h er en tradisjonell "eldre" PA driver mens 2430K er den nye med 2 membraner som blir brukt i bl.a. M2, likheten er kun modellnavnet, teknologi og utseende er vidt forskjellig. Garrantert skrivefeil fra produsenten og at det skulle stått 2430K
    Jeg tror skrivefeilen er at de mener D2 2430h som er 8 Ohm versjonen av D2 2430K
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Obs: D2430k er fra fabrikk seriekoblet til 32 ohm, men kan parallellkobles til 8ohm for høyere lydtrykk og mer håndterbart for mindre forsterkere og antageligvis greiere filterkomponenter.
    Hvis en er bevandret i JBL sin nomenklatur kan en jo strengt tatt kalle en parallellkobla D2 for 2430H
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn