Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Garantert langt nord for prisen av 4367. Eksotiske basser, kostbart horn/kompresjonsdriver, all out komponenter i delefilter som er veldig komplekst og en tilsynelatende flott finish.
    Ser dog ut som en meget fornuftig og interiörvennlig stuehöyttaler ennå synte volumet til bassene ser litt snaut ut
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tror skrivefeilen er at de mener D2 2430h som er 8 Ohm versjonen av D2 2430K
    Det kan godt være, D2430H er akkurat samme driver som D2430K, er som JoHoo sier kun koblinga som er forskjell, delenummer til byttemembran til D2430H er det samme som D2430K, D32RD2430

    Edit: ble litt nysgjerrig og prøvde å finne bilde av D2430H men finner absolutt ingen, kun D2430K som dukker opp, også på sider som referer til D2430H. Mon tro om det faktisk er noen som er merket med D2430H eller om alle er D2430K?

    Hvis en er bevandret i JBL sin nomenklatur kan en jo strengt tatt kalle en parallellkobla D2 for 2430H
    Nesten i hvert fall, D2430H kan en kalle den. 2430H er samme konstruksjon som 2431/32/35:

     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ok så rett og slett en parallell kobla D2, slik jeg alltid har brukt den
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Se JBL Pro
    D2430H er omtalt og vist bilder av flere steder.
    F35/64 /95
    Jeg vet den står omtalt og det er liten tvil om at det brukes en 8 ohm løsning på PA høyttalerne, men jeg finner i hvert fall ikke et eneste bilde som viser en driver hvor det faktik står D2430H så jeg mistenker at den faktisk er en D2430K bare som er koblet i parallell. Alle PA varianter som har stått til salgs på ebay har vært merket D2430K så vidt jeg har sett.

    Dele nr på membran er det samme til D2430H og D2430K.

    Men for all del, dette er totalt likegyldige bagateller :)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må tillate meg å si at jeg synes orginale Me ser bedre ut en Montana sine.
    Skal innrømme at Montana har fin finer men når det kommer til proporsjoner, overganger mellom de forskjellige baffel elemetene
    og detaljering syns jeg JBL er mer elegant.
    Når man i tillegg kan kjøpe de med en 4 kanals I Tec med nødvendig DSP til under 170k mot ca 240 for montana pasive er jeg helt klar på hvor jeg hadde kjøpt.
    Hade jeg hat pengene. I tillegg kan man kjøre de med en 4 kanals Dci fra crown og spare en hel del. Det ville bli penger over til et par
    18 tommers subber med forsterker også.

    H
     

    jonkpaul

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    154
    Antall liker
    106
    Sted
    Solbergelva, 3057
    Torget vurderinger
    3
    Har fått tak i et par l166 som jeg skal hente neste uke. Trenger en refoam, men skal ellers fungere fint. Noen som har lytteerfaring å dele?
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg hadde et sett i mitt sommerhus i en årrekke. Alltid en fornøyelse å komme tilbake til. Brukte en Luxman SQ38 sammen med dem og husker spesielt en kveld med Doobi Brothers Minut by minut... wow! Spiller 70-tals west coast rock bedre en de fleste. En absolutt klassiker!
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Fikk inn det første sett med 4312SE 70 Edition. Blir satt opp senere i kvel������
    IMG_1662.jpg

    IMG_1663.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Hei JBL entusiaster (har lagt inn samme spm med motsatt fortegn i en AE tråd he he)

    Et spm om JBL 2206 vs Acoustic Elegance TD12M som bass fra 4-600 Hz og ned til ca 35 Hz i 55 liters ventilert kasse med romslig port på 10cm eller mer. Primært passivt delt med med rom til å vri litt på loudness knappen


    TD12M skal være en "drop in replacement" for JBL2206 (og Altec 414).

    Acoustic Elegance TD12M high efficiency bass/midbass driver


    https://www.jblpro.com/pub/components/2206.pdf

    JBL har xmax på 7,5 mm mot TD12M som har 6 mm

    Man kan diskutere om AE tåler mindre juling ifbm ventilering og størrelse på voicecoilen men her har jeg fått gode forklaringer av sjefen hos AE og stoler på det.

    Det simulerer så og si likt. Er det noen grunn til å forvente at TD12M er mindre egnet enn 2206?


    Har brukt 2204 før og det spiller råtøft: http://www.hifisentralen.no/forumet...ere-forsterkere-etc/61620-jbl-til-junior.html

    Jeg har hørt disse også, 2206, knallbra: http://www.hifisentralen.no/forumet...re-etc/74106-fra-kja-pehorn-til-diy-horn.html
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Har swsg sluttet å selge JBL Synthesis? Finner kun K2.
    Erling Neby er intervjuet i siste nr av Fidelity. Etter det som komme frem der innfører ikke Neby lenger JBL. Dette som en konsekvens av Samsung sitt oppkjøp av Harman, og endringer av distribusjon. Soundgarden har vel som en konsekvnes ikke lenger levarandør av JBL Synthesis i Norge? Hvilke planer Samsung har finner jeg ikke noe om. Noen som vet mer??
     

    chris33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2011
    Innlegg
    166
    Antall liker
    31
    Sted
    Østlandet
    Takk for utfyllende svar. Blir spennende å se hva som skjer med prisene da. Synes prishoppet på K2 og andre modeller var formidabelt etter at kursen på krona gikk rett vest. Eneste som har vært skånet er jo 4429 som faktisk er billigere enn oppgitt pris når testet i 2011 av L&B.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    Problemet med JBL slik det er nå er vel tilgangen på produkter, ikke priser isolert sett. Det er også meget usikkert hva som egentlig skjer med JBL, ikke minst etter at de sparket Greg Timbers osv. Oppkjøpet av Harman var visstnok ikke motivert av satsing på store og dyre high-end løsninger, men å bruke JBL-branding på billigere produkter i massemarkedet.
    Soundgarden lister ikke lenger JBL høyttalere. Den K2'en som dukker opp ved søking tipper jeg er en inkurie, den skal vel ikke være der....?

    Mye info her:
    Lansing Heritage Forums
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Problemet med JBL slik det er nå er vel tilgangen på produkter, ikke priser isolert sett. Det er også meget usikkert hva som egentlig skjer med JBL, ikke minst etter at de sparket Greg Timbers osv. Oppkjøpet av Harman var visstnok ikke motivert av satsing på store og dyre high-end løsninger, men å bruke JBL-branding på billigere produkter i massemarkedet.
    Soundgarden lister ikke lenger JBL høyttalere. Den K2'en som dukker opp ved søking tipper jeg er en inkurie, den skal vel ikke være der....?

    Mye info her:
    Lansing Heritage Forums
    Det Samsung ønsket med oppkjøpet var teknologien Harman hadde når det gjaldt bilunderholdning.


    -Tim
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Problemet med JBL slik det er nå er vel tilgangen på produkter, ikke priser isolert sett. Det er også meget usikkert hva som egentlig skjer med JBL, ikke minst etter at de sparket Greg Timbers osv. Oppkjøpet av Harman var visstnok ikke motivert av satsing på store og dyre high-end løsninger, men å bruke JBL-branding på billigere produkter i massemarkedet.
    Soundgarden lister ikke lenger JBL høyttalere. Den K2'en som dukker opp ved søking tipper jeg er en inkurie, den skal vel ikke være der....?

    Mye info her:
    Lansing Heritage Forums
    JBL lever i beste velkgående og bedre enn på lenge! Birdland AS overtok distribusjon og salg av alle produkter fra Harman Luxury Audio i Mai 2017 og alle produkter bli lagerført og er i utstilling i Norge. Alle de nye modeller med D2 driver er på plass og en komplett Synthesis kino er nå også for første gang i Norge installert og tilgjengelig for demo.
    Timbers ble ikke "kastet ut" men sluttet etter 43 år! i JBL i en alder langt høyere en normal pensjonsalder her til lands. At personer ønsker at stå i sin stilling "til kindom come" er jo en kjent problemstilling. At der må er et generasjonsskifte på teknisk side i JBL henger ene og alene sammen med alder, intet kontroversielt i dette.
    Rykter om JBLs nylige dødsfall er som vanlig sterkt overdrevet... og spekulasjoner runt Samsungs motiver har heller ingen virkelighetsforankring. JBL har antakelig den høyeste merkevaregjenkjenning av alle høyttalerprodusenter i verden, en posisjon som sikker kan gi grobunn for missundelse og derav ryktespredning !
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Problemet med JBL slik det er nå er vel tilgangen på produkter, ikke priser isolert sett. Det er også meget usikkert hva som egentlig skjer med JBL, ikke minst etter at de sparket Greg Timbers osv. Oppkjøpet av Harman var visstnok ikke motivert av satsing på store og dyre high-end løsninger, men å bruke JBL-branding på billigere produkter i massemarkedet.
    Soundgarden lister ikke lenger JBL høyttalere. Den K2'en som dukker opp ved søking tipper jeg er en inkurie, den skal vel ikke være der....?

    Mye info her:
    Lansing Heritage Forums
    JBL lever i beste velkgående og bedre enn på lenge! Birdland AS overtok distribusjon og salg av alle produkter fra Harman Luxury Audio i Mai 2017 og alle produkter bli lagerført og er i utstilling i Norge. Alle de nye modeller med D2 driver er på plass og en komplett Synthesis kino er nå også for første gang i Norge installert og tilgjengelig for demo.
    Timbers ble ikke "kastet ut" men sluttet etter 43 år! i JBL i en alder langt høyere en normal pensjonsalder her til lands. At personer ønsker at stå i sin stilling "til kindom come" er jo en kjent problemstilling. At der må er et generasjonsskifte på teknisk side i JBL henger ene og alene sammen med alder, intet kontroversielt i dette.
    Rykter om JBLs nylige dødsfall er som vanlig sterkt overdrevet... og spekulasjoner runt Samsungs motiver har heller ingen virkelighetsforankring. JBL har antakelig den høyeste merkevaregjenkjenning av alle høyttalerprodusenter i verden, en posisjon som sikker kan gi grobunn for missundelse og derav ryktespredning !

    For meg virker det som Greg Timbers fikk sparken. Ref hans innlegg her: End of an Era. 43 years with JBL is Over

    Eller synes jeg JBL sin storgetstid er over. Ja, de lager forsatt bra saker. Men legendariske konstuksjoner blir ikke laget lengre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Problemet med JBL slik det er nå er vel tilgangen på produkter, ikke priser isolert sett. Det er også meget usikkert hva som egentlig skjer med JBL, ikke minst etter at de sparket Greg Timbers osv. Oppkjøpet av Harman var visstnok ikke motivert av satsing på store og dyre high-end løsninger, men å bruke JBL-branding på billigere produkter i massemarkedet.
    Soundgarden lister ikke lenger JBL høyttalere. Den K2'en som dukker opp ved søking tipper jeg er en inkurie, den skal vel ikke være der....?

    Mye info her:
    Lansing Heritage

    For meg virker det som Greg Timbers fikk sparken. Ref hans innlegg her: [url=http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?37395-End-of-an-Era-43-years-with-JBL-is-Over]End of an Era. 43 years with JBL is Over


    Eller synes jeg JBL sin storgetstid er over. Ja, de lager forsatt bra saker. Men legendariske konstuksjoner blir ikke laget lengre.
    Vel, Steinar Mediaas var også av den oppfattelse at han ple sparket av NRK, men han måtte slutte for det!

    Det er vel en umulighet at konkludere at "legendariske konstruksjoner" ikke blir laget lengere. Dette blir først klart i ettertid. Absolut ingen viste vel at L-100 ville bli legendarisk da den var en del av sortimentet "back in the good old days" . At der finnes modell er i dagens utvalg som har potensial til å bli "legendariske" kan ikke utelukkes og det trenger ikke å bli dem vi liker best nå og her !
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Men legendariske konstuksjoner blir ikke laget lengre.
    Nja. Er ikke helt enig. M2 waveguiden (og forsåvidt hele M2 systemet) synes jeg virkelig satte en ny standard i sin pris/størrelsesklasse.


    -Tim
    Følgende modeller i dagens sortement (på lager i Norge) basere seg på D2 driver/wave guide;

    M2
    4367
    SCL 2
    SCL 3
    SCL 4
    705i
    708i

    I alt 7 modeller pr i dag som alle har helt banebrytende teknogi utviklet og produsert in-house av JBL. Ikke mange i den liga! Der kommer fler modeller med D2 driver og wave guide i tiden fremover, kan være "legende" potensial i en eller fler....
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Men legendariske konstuksjoner blir ikke laget lengre.
    Nja. Er ikke helt enig. M2 waveguiden (og forsåvidt hele M2 systemet) synes jeg virkelig satte en ny standard i sin pris/størrelsesklasse.


    -Tim
    Følgende modeller i dagens sortement (på lager i Norge) basere seg på D2 driver/wave guide;

    M2
    4367
    SCL 2
    SCL 3
    SCL 4
    705i
    708i

    I alt 7 modeller pr i dag som alle har helt banebrytende teknogi utviklet og produsert in-house av JBL. Ikke mange i den liga! Der kommer fler modeller med D2 driver og wave guide i tiden fremover, kan være "legende" potensial i en eller fler....
    Det tror jeg desverre ikke. Produktene er uten tvil ekstremt gode (teknologisk banebrytende til og med), men jeg er enig i at JBL som varemerke har mistet potensialet for legendestatus slik det er i dag. Det gjør ikke enkeltproduktene deres mindre imponerende, men den "impacten" de hadde tidligere (som varemerke) er borte. Desverre permanent tror jeg. Spesielt i konsumer segmentet. I pro segmentet holde fortsatt en viss stand, men der er konkurransen beinhard, og det kommer gode teknologier fra mange hold.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    hvilken "impact", i reklameblekka? hvor ofte ser du eiere av everst og lignende her eller noen andre steder? selv b&w er mye mer utbredt -som er langt bak bang & olufsen osv.
    selger til noen japser. globalt tipper jeg high end seriene til JBL er en fiasko på papiret.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Men legendariske konstuksjoner blir ikke laget lengre.
    Nja. Er ikke helt enig. M2 waveguiden (og forsåvidt hele M2 systemet) synes jeg virkelig satte en ny standard i sin pris/størrelsesklasse.


    -Tim
    Følgende modeller i dagens sortement (på lager i Norge) basere seg på D2 driver/wave guide;

    M2
    4367
    SCL 2
    SCL 3
    SCL 4
    705i
    708i

    I alt 7 modeller pr i dag som alle har helt banebrytende teknogi utviklet og produsert in-house av JBL. Ikke mange i den liga! Der kommer fler modeller med D2 driver og wave guide i tiden fremover, kan være "legende" potensial i en eller fler....
    Det tror jeg desverre ikke. Produktene er uten tvil ekstremt gode (teknologisk banebrytende til og med), men jeg er enig i at JBL som varemerke har mistet potensialet for legendestatus slik det er i dag. Det gjør ikke enkeltproduktene deres mindre imponerende, men den "impacten" de hadde tidligere (som varemerke) er borte. Desverre permanent tror jeg. Spesielt i konsumer segmentet. I pro segmentet holde fortsatt en viss stand, men der er konkurransen beinhard, og det kommer gode teknologier fra mange hold.
    Vi som drev med hifi på den tiden visste at L-100 var noe spesielt; det var høyttaleren alle likte og alle ville ha - de større monitormodellene til JBL (bl.a. 4333 og 4350) var relativt uoppnåelige den gang. Mange år senere da jeg hadde hifipause ble jeg tilbudt 4350 til 15.000,- men fokus (og hjernen) hvar åpenbart helt andre steder :D:D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    BTW, ble tilbudt et par Everest maken til dine for 35.000,- for tre år siden, men takket nei til de også :mad:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    2384 er et legendarisk bra horn, allerede i dag imo
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    A859E4CB-87A2-4088-90DE-229769DBFF27.jpg
    . Sist men ikke minst begynner jakten på alle orginal deler til disse å nærme seg slutt. Skal bli bra å få de montert og få de i drift. Så noen Everest, K2 og andre finnes det nå
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Ja, joo... men de var i behov av litt TLC - de er jo ikke akkurat skrudd sammen på feinschmecker vis fra start av, og bassene måtte rekones etc. etc. Orket ikke. Det er jo ikke bare å ta de med seg under armen heller.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ja, joo... men de var i behov av litt TLC - de er jo ikke akkurat skrudd sammen på feinschmecker vis fra start av, og bassene måtte rekones etc. etc. Orket ikke. Det er jo ikke bare å ta de med seg under armen heller.
    Nei de er alt annet enn letthåndterlig.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    hvilken "impact", i reklameblekka? hvor ofte ser du eiere av everst og lignende her eller noen andre steder? selv b&w er mye mer utbredt -som er langt bak bang & olufsen osv.
    selger til noen japser. globalt tipper jeg high end seriene til JBL er en fiasko på papiret.
    Tja, siden denne tråden har over 2500 innlegg så er det jo noe interesse. Og det gjelder både gamle og nye modeller.
    Volumsalg av svinedyre high-end høyttalere er det nok ingen merker som har.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    hvilken "impact", i reklameblekka? hvor ofte ser du eiere av everst og lignende her eller noen andre steder? selv b&w er mye mer utbredt -som er langt bak bang & olufsen osv.
    selger til noen japser. globalt tipper jeg high end seriene til JBL er en fiasko på papiret.
    Tja, siden denne tråden har over 2500 innlegg så er det jo noe interesse. Og det gjelder både gamle og nye modeller.
    Volumsalg av svinedyre high-end høyttalere er det nok ingen merker som har.
    Kommer vel også litt an på hvordan man definere "volumsalg"! Det globale salg av Synthesis er allefall av en størrelse som er langt fra en "fiasko". Noe av grunnen til at JBL Synthesis systemer går under radaren i dette forum er sikkert fordi salg og markedsaktiviteter blir rettet inn mot potensjelle kjøpere som ikke nødvendigvis har noen L100 referanse.
    En vesentlig grunn til eksempel B&Ws utbredelse er også at de selges sammen med premium biler fra BMW, Volvo mf., og de systemer kommer fra Harman Automotive som igjen bruker teknologi utviklet av, JBL!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim

    ossa

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    9
    Antall liker
    0
    Hei . Har akkurat kjøpt meg jbl L 212. Men har mistanke om at delefiltere må sees over. Noen som har forslag til en profesjonell i bransjen som kan gå over dette vintage settet. Mvh Thomas
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn