Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kjøpte en E-klasse i 1990 W124. Den kostet over 1/2 mill dengang og synes fortsatt at alt var mer forseggjort og gjennomført en dagens E-klasse. Du får en ny 2018 E-klasse i dag for 1/2 mill og selvom den ikke lever opp til mine nostalgi krav er og blir det et langt, langt bedre produkt.
    JBL forsøker jo også kontinuerlig å tilfredsstille markedet på noen eksakte pris punkter/segmenter og kan man oppnå bedre ytelse med mindre innsats er man i mål.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Her er litt info
    Men for å spore litt tilbake, noen som har
    IMG_1451.jpg
    studert delefilter til 4367? Iom M2 bruker rimelig aggressiv EQ i topp hadde det vært int å sett hvordan de har kompensert tilsvarende med passivt filter.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Der er egentlig en grei sammenheng mellom pris og kvalitet(lyd) i JBLs produktlinje. Der er også en avtagende grensenytte her som ellers i livet. At 4367 er en bedre "pakke" nå enn 4365 betyr ikke noe andet enn at utviklingen går frem over!
    Etter hva jeg har lest designet JBL teamet 4367 med ønske om å lage en enklere versjon av 4365 og en hjemme versjon av M2. Produksjonskostnadene skulle være 1/3 av 4365. De lagde altså en høyttaler bestående av betydelig rimelige komponenter satt inn et et litt mindre og mye lettere kabinett. Og satte utsalgsprisen til samme som 4365. Lyden kan jeg ikke si noe om da jeg ikke har hørt 4367, men den får mye skryt ja. Har en følelse av at et nytt designet delefilter i 4365 kunne løftet den til nye høyder.
    Og hvor i verden har du "lest" dette? At produksjonskostnader på 4367 er 1/3 av 4365, hvor konmer det fra? Du er velkommen til å komme hjem til meg å høre 4367.
    Har lest det flere steder, sist på et JBL forum. Men klart, man skal ta hva man leser på nettet med en klype salt, er klar over det. Dette er fra en post fra Greg Timbers:

    Congratulations to those who have received their 4367's. There are a ton of misconceptions regarding the speakers. i can comment through the DV run after which I was no longer involved. The speaker is essentially similar to a 4365 in overall sound performance. There are some voicing differences partially due to my desires and partially as a result of the hardware used. The 2216Nd has the low TCR wire and is very kicky and dynamic as a result. The 2430 needs to be used an octave below where it is happy (as in the M2) and has an increased amount of 2nd harmonic distortion between 750 Hz and 1500 Hz as a result. It is not horrible, but it is about 10 dB higher than the 476Mg in that range and up to 20 dB higher than the 476Be over the same octave. The increased second comes from the 2430 being a ring radiator with no suspension. It is just difficult for it to move below 1500 Hz. The Mg diaphragm is twice as thick as the Be diaphragm so it resists motion in that range to a degree. The Be has the most freedom to move in the octave at and above crossover so it is the best of the three in that regard. With that said, the 2430 has a very detailed and musical sound and is a fine driver. It is capable of much higher output levels than any of the 476 family and is therefore well suited to Sound Reinforcement and Studio use. There is no silver bullet. With good things come bad things and one has to look at the total set of compromises. The 2430 is also about 1/3 the cost of the 476 precious metal drivers.

    The design goal of the 4367 was to equal or surpass the performance of the 4365 in a smaller enclosure and for 1/3 less money! Done and Done. The system will thrive on LF EQ. There is plenty of headroom in the woofer so 4 - 6 dB of boost around 32 Hz will really spice up the mix.

    The system has very nice imaging but it cannot touch any Array in that area because the horn orientation is the wrong direction and the horn is in a wide boxy enclosure. The M2 does better in this regard because the horn is symmetrical in pattern and designed to have a significantly wider coverage pattern. That just can't be done in such a compact horn as those in the 4367 and 4365. BTW, those two horns behave very similarly with neither having a major edge on the other in measured performance. They are not, however interchangeable physically and would require different EQ.

    Also keep in mind that the M2 is full active. It has separate amplifiers, electronic and digital crossovers and a lot of EQ bands. All kinds of things large and small can be fixed with that kind of horsepower. The pure passive systems can only have a little shaping and perhaps a few low Q correction filters. In spite of that, there is often a musicality to passive systems that purely electronic ones just can't match.

    With regards to charge coupling, the voltage needed to bias the cap pair is pulled from the input through a large resistor (to limit current) and a low leakage diode. The caps in the system are of very high quality so they retain the charge for a while. The beauty of this system not only eliminates the need for the battery and housing/mounting mechanisms but it tracks the signal level. At low levels, very little bias is necessary to do the job so things are fine. At really high levels, much more bias is necessary but the generation level goes up so things are fine. With a fixed battery voltage, it is possible to run out of bias at high levels. The diode method is a good improvement and in my opinion, sounds better than battery biasing. So suffer through the first 1 or 2 seconds of your first playing and then forget about it.

    The 4367 is a good system for those who like the large Monitor format. It measures well, sounds detailed and musical but is lean in the bottom octave as are all of the post 1985 or so "Japan" product. The speed and excess excursion capacity of these systems makes them good candidates for EQ, or for the proper use of a subwoofer, say below 40 Hz. They do have a "live music" sound that is most difficult to achieve purely with direct radiators. If you are looking for an Audiophile loudspeaker with 3-dimensional imaging, a warm mellow midrange and no dynamics at all, look elsewhere. Without using the words Distilled Water you might look at another Harman brand if you are seeking elegant, luscious elevator music.

    I used some concrete blocks to elevate the 4367's when I did Demo's at the factory. 6" to 8" height really helps. The systems are too short for typical American use. The trick is to get something that doesn't rock or tip. You will eat the bass kick immediately if any enclosure movement is allowed. The woofer kicks really hard and if any energy is consumed moving (rocking) the enclosure due to it not being properly coupled to the floor, you will lose bass kick and impact. The proper use and need for spikes (or equivalent) is not BS. It is based in sound theory and is easily demonstrable.
    Det står. Produseres for 1/3 mindre penger.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Og hvor i verden har du "lest" dette? At produksjonskostnader på 4367 er 1/3 av 4365, hvor konmer det fra? Du er velkommen til å komme hjem til meg å høre 4367.
    Har lest det flere steder, sist på et JBL forum. Men klart, man skal ta hva man leser på nettet med en klype salt, er klar over det. Dette er fra en post fra Greg Timbers:

    Congratulations to those who have received their 4367's. There are a ton of misconceptions regarding the speakers. i can comment through the DV run after which I was no longer involved. The speaker is essentially similar to a 4365 in overall sound performance. There are some voicing differences partially due to my desires and partially as a result of the hardware used. The 2216Nd has the low TCR wire and is very kicky and dynamic as a result. The 2430 needs to be used an octave below where it is happy (as in the M2) and has an increased amount of 2nd harmonic distortion between 750 Hz and 1500 Hz as a result. It is not horrible, but it is about 10 dB higher than the 476Mg in that range and up to 20 dB higher than the 476Be over the same octave. The increased second comes from the 2430 being a ring radiator with no suspension. It is just difficult for it to move below 1500 Hz. The Mg diaphragm is twice as thick as the Be diaphragm so it resists motion in that range to a degree. The Be has the most freedom to move in the octave at and above crossover so it is the best of the three in that regard. With that said, the 2430 has a very detailed and musical sound and is a fine driver. It is capable of much higher output levels than any of the 476 family and is therefore well suited to Sound Reinforcement and Studio use. There is no silver bullet. With good things come bad things and one has to look at the total set of compromises. The 2430 is also about 1/3 the cost of the 476 precious metal drivers.

    The design goal of the 4367 was to equal or surpass the performance of the 4365 in a smaller enclosure and for 1/3 less money! Done and Done. The system will thrive on LF EQ. There is plenty of headroom in the woofer so 4 - 6 dB of boost around 32 Hz will really spice up the mix.

    The system has very nice imaging but it cannot touch any Array in that area because the horn orientation is the wrong direction and the horn is in a wide boxy enclosure. The M2 does better in this regard because the horn is symmetrical in pattern and designed to have a significantly wider coverage pattern. That just can't be done in such a compact horn as those in the 4367 and 4365. BTW, those two horns behave very similarly with neither having a major edge on the other in measured performance. They are not, however interchangeable physically and would require different EQ.

    Also keep in mind that the M2 is full active. It has separate amplifiers, electronic and digital crossovers and a lot of EQ bands. All kinds of things large and small can be fixed with that kind of horsepower. The pure passive systems can only have a little shaping and perhaps a few low Q correction filters. In spite of that, there is often a musicality to passive systems that purely electronic ones just can't match.

    With regards to charge coupling, the voltage needed to bias the cap pair is pulled from the input through a large resistor (to limit current) and a low leakage diode. The caps in the system are of very high quality so they retain the charge for a while. The beauty of this system not only eliminates the need for the battery and housing/mounting mechanisms but it tracks the signal level. At low levels, very little bias is necessary to do the job so things are fine. At really high levels, much more bias is necessary but the generation level goes up so things are fine. With a fixed battery voltage, it is possible to run out of bias at high levels. The diode method is a good improvement and in my opinion, sounds better than battery biasing. So suffer through the first 1 or 2 seconds of your first playing and then forget about it.

    The 4367 is a good system for those who like the large Monitor format. It measures well, sounds detailed and musical but is lean in the bottom octave as are all of the post 1985 or so "Japan" product. The speed and excess excursion capacity of these systems makes them good candidates for EQ, or for the proper use of a subwoofer, say below 40 Hz. They do have a "live music" sound that is most difficult to achieve purely with direct radiators. If you are looking for an Audiophile loudspeaker with 3-dimensional imaging, a warm mellow midrange and no dynamics at all, look elsewhere. Without using the words Distilled Water you might look at another Harman brand if you are seeking elegant, luscious elevator music.

    I used some concrete blocks to elevate the 4367's when I did Demo's at the factory. 6" to 8" height really helps. The systems are too short for typical American use. The trick is to get something that doesn't rock or tip. You will eat the bass kick immediately if any enclosure movement is allowed. The woofer kicks really hard and if any energy is consumed moving (rocking) the enclosure due to it not being properly coupled to the floor, you will lose bass kick and impact. The proper use and need for spikes (or equivalent) is not BS. It is based in sound theory and is easily demonstrable.
    Det står. Produseres for 1/3 mindre penger.
    Nei! Der står "design goal" som betyder målsetning! Det er langt fra det samme som "produseres for 1/3 mindre penger" som tar utgangspunkt i at det faktisk gjøres og realiseres. Det er helt vanlig å ha "friske" målsetninger når man starter opp et nytt prosjekt. Jeg er sikker på at 4367 ville solgt som "hot cakes" til litt over 20.000 PR stk!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    4367 med elektronisk deling og en sub under 40Hz - ser ut som/høres ut som en killer combo8)
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Opp i alt sammen kan det være greit å huske på at 4367 faktisk er ca 30% billigere enn 4365. At prisen her i landet er den samme i kr som da 4365 ble introdusert henger helt og fullt sammen med krone faldet mot $$$
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    4367 med elektronisk deling og en sub under 40Hz - ser ut som/høres ut som en killer combo8)
    Jep! Men da tror jeg nokk jeg ville gått for hi-fi versjonen av M2 som leveres som en Synthesis pakke med Mark Levinson forsterkere og aktivt filter. Prisen blir dog/da opp mot 390.000,- for alt!
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke så nøye hvilken modell en velger bare det er en JBL :cool: Noen liker mora osv...
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Hei alle JBL-venner.
    Jeg har egentlig i flere år lett etter høyttalere med en varmere klang enn det gjengse. Blir fort sliten av den nøytrale, ultradetaljerte klangen som er så utbredt. Har hatt en god del innom, både i eget eie og lånte, men samme problem går igjen. For noen dager siden kom jeg over noen omtaler av JBL 4429 der lyden omtales som varm, med en 'thick and saturated' klang med noe avdempet topp. Litt surfing på YouTube forsterket inntrykket av en robust og fyldig lyd, men uten å tippe over i det kjedsomme. Jeg har alltid bladd forbi alt som har med horn å gjøre, sikker på at det er ensbetydende med rett-i-fleisen lyd. Men kanskje har JBL noen modeller som kan passe med det jeg leter etter? Nå blir det flytting til høsten og smått med lytterom i første omgang, men radaren går nå likevel.

    Noen som kan si noe utfyllende om hvordan JBL sine høyttalere litt opp i prisklasse plasserer seg lydmessig?
    Jag tror 4429 är precis det du letar efter.

    Jag har haft både 4429 och 4365. 4429 har ett varmare ljud än 4365.
     

    K2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    4429 er på mange måter litt oversett og gir til prisen veldig nye for pengene!
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Hvordan er 4365/67 i forhold til 4430?
    Hadde en gang et par av de store studiomonitorene.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Hadde 4435 for endel år siden og likte aldri helt lyden i toppen, veldig spisst. Akkurat samme følelse har komt fram med andre høyttalere som bruker 2425/2426 driveren i toppen, også bassmessig synes jeg det er relativt stor (men likevel mindre) forskjell mellom 443x og de mer moderne høyttalerne. Men delte meninger om dette også som det mest annet, vet det er flere som foretrekker de eldre 434x/443xmodellene.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Hei alle JBL-venner.
    Jeg har egentlig i flere år lett etter høyttalere med en varmere klang enn det gjengse. Blir fort sliten av den nøytrale, ultradetaljerte klangen som er så utbredt. Har hatt en god del innom, både i eget eie og lånte, men samme problem går igjen. For noen dager siden kom jeg over noen omtaler av JBL 4429 der lyden omtales som varm, med en 'thick and saturated' klang med noe avdempet topp. Litt surfing på YouTube forsterket inntrykket av en robust og fyldig lyd, men uten å tippe over i det kjedsomme. Jeg har alltid bladd forbi alt som har med horn å gjøre, sikker på at det er ensbetydende med rett-i-fleisen lyd. Men kanskje har JBL noen modeller som kan passe med det jeg leter etter? Nå blir det flytting til høsten og smått med lytterom i første omgang, men radaren går nå likevel.

    Noen som kan si noe utfyllende om hvordan JBL sine høyttalere litt opp i prisklasse plasserer seg lydmessig?
    Jag tror 4429 är precis det du letar efter.

    Jag har haft både 4429 och 4365. 4429 har ett varmare ljud än 4365.
    Takk for tilbakemelding! 4429 er jo heller ikke så kostbar som mange av de andre JBL-ene. Vet ikke om de er å få nye nå, men jeg har ingen problemer med å kjøpe brukt hvis det dukker opp et par. Vi får se til høsten tenker jeg.

    Hvis det er noen i Midt-Norge med 4429 har jeg veldig lyst til å ta en tur og høre på de. Tar med wienerbrød:)
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Hadde 4435 for endel år siden og likte aldri helt lyden i toppen, veldig spisst. Akkurat samme følelse har komt fram med andre høyttalere som bruker 2425/2426 driveren i toppen, også bassmessig synes jeg det er relativt stor (men likevel mindre) forskjell mellom 443x og de mer moderne høyttalerne. Men delte meninger om dette også som det mest annet, vet det er flere som foretrekker de eldre 434x/443xmodellene.
    Mine var nok også litt skarpe i toppen. Men synes alt i alt at det var mye lyd for pengene i disse.
    Mine var av den gamle typen som hadde 2421 i toppen, og ikke 2425/2426. Vet ikke om det er noen stor forskjell på disse. Men noe er det sikkert.
     

    Rajapruk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2012
    Innlegg
    110
    Antall liker
    29
    Sted
    Göteborg
    Hei alle JBL-venner.
    Jeg har egentlig i flere år lett etter høyttalere med en varmere klang enn det gjengse. Blir fort sliten av den nøytrale, ultradetaljerte klangen som er så utbredt. Har hatt en god del innom, både i eget eie og lånte, men samme problem går igjen. For noen dager siden kom jeg over noen omtaler av JBL 4429 der lyden omtales som varm, med en 'thick and saturated' klang med noe avdempet topp. Litt surfing på YouTube forsterket inntrykket av en robust og fyldig lyd, men uten å tippe over i det kjedsomme. Jeg har alltid bladd forbi alt som har med horn å gjøre, sikker på at det er ensbetydende med rett-i-fleisen lyd. Men kanskje har JBL noen modeller som kan passe med det jeg leter etter? Nå blir det flytting til høsten og smått med lytterom i første omgang, men radaren går nå likevel.

    Noen som kan si noe utfyllende om hvordan JBL sine høyttalere litt opp i prisklasse plasserer seg lydmessig?
    Jag tror 4429 är precis det du letar efter.

    Jag har haft både 4429 och 4365. 4429 har ett varmare ljud än 4365.
    Takk for tilbakemelding! 4429 er jo heller ikke så kostbar som mange av de andre JBL-ene. Vet ikke om de er å få nye nå, men jeg har ingen problemer med å kjøpe brukt hvis det dukker opp et par. Vi får se til høsten tenker jeg.

    Hvis det er noen i Midt-Norge med 4429 har jeg veldig lyst til å ta en tur og høre på de. Tar med wienerbrød:)

    Har du vägarna förbi Göteborg så kan du lyssna på min 4429-center.

    Jag har just nu en lite lustig temporär setup med 4429 som center och LSR305 som frontar.

    Det låter förvånansvärt bra. Det stämmer nog att 80% av filmljud går i centern i genomsnitt. Många hemmabios är nog feldimensionerade med en sämre center, när man tänker på detta....
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    ^ Hei og takk for tilbudet, veldig hyggelig av deg;) jeg bor såpass langt nord i Norge at det blir vanskelig å droppe innom så jeg må nok prøve å få hørt på dem her i rundt.

    Vi var faktisk på ferie i Gøteborg i fjor sommer! En virkelig fin lang-weekend. Det er en flott by du bor i;)
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Kunsten med integrering av store høyttalere er store forsterkere. Det er bare mennesker som er små. Fysisk og/eller psykisk.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det er åpenbart at de som liker roteloft og bass som er tung i shortsen, lekkert pakket inn i kryssfiner og konstruksjonsvirke og så stappet ned i en dunkel kjeller finner JBL litt JT- men, ikke undertegnede. Her nede i produksjonsfylket står vi støtt i egen sexualitet og nekter hjemmesløyd adgang selv på hytta. Til lykke. På skeive for JT.
     

    Vedlegg

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har et par sånne under oppbygging jeg også, hvordan spiller det med CJ rør og Hovland? Blir ikke det litt lite gain med Hovland?
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.369
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Nei- det fyller rommet med konsert lyd. Det er en praktfull kombo. Totalt overlegent ML33H og AR.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.534
    Antall liker
    102.870
    Torget vurderinger
    23
    2 gruske. FWIW, mine første JBL var med 2 x 15" i bakladet "scoop" horn. 16 års gave fra opphavet. God Bless.


    JT JM.jpg


    NB; IKKE photoshoppet - noe gikk galt i sminka!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn