Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Hei JBL fans! Kan dere tipse meg om modeller som innehar litt av den samme lydkarakteristikken som L100T? :) Gamle såvel som nye.
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Da melder jeg meg inn det gode selskap siden jeg har fått fingrene på et par JBL 4365. Jeg har ikke informert fruen ennå men jeg satser på at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. 4365 har ikke alt for høy WAF kanskje, men jeg syntes de ser småsexy ut lell. Håper å kunne hente dem i begynnelsen av neste uke.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Sniker meg inn med et spm om E130:

    Som midbass i området 100-600 Hz, er den egnet? Og da i en lukket kasse?

    Den har jo råe speccer: 105 dB, QTS 0,21, VAS 300 liter, 2,5 mm Xmax, 150 Watt.
    Bygg en liten kasse, så kan du låne mine!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Litt mer om 8 tommerne 2119.

    Sitter med noen 22mm sponkasser til overs. Hva med doble 2119 i 53 liters lukkede kasser? Q blir veldig lav. Vil de egne seg så langt ned som til 100 Hz?

    2119 kasse.jpg

    2119x2.jpg

    jbl ts.jpg
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    JBL 2360.......... Noen som vet hva avstivningene er laget av ?
    Er det metall ?
    For dere som har sittet og bitt negler i spenning, og lurt på hva avstivningene på baksiden av 2360 er laget av.... så kan jeg informere dere om at det er trelister.

    Har borret hull i dem... og da var spenning påtakelig her, for hva som skjulte seg på innsiden....

    2360 Modd 2.jpg


    Her skal det festes en Fostex T 90
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg hatt JBl 4365 i hus ei ukes tid og jeg kan ikke si annet enn at jeg syntes de spiller fantastisk. Fruen trakk på skuldrene og sa at de var helt greie å ha i stua. Nå gleder jeg meg virkelig til å ha huset for meg selv en uke i juli da dame, unger, bikkje og katt drar på hytta i Kragerø. Da skal jeg shoppe enkel mat, en god whiskey og virkelig kose meg foran anlegget.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Litt morsom annonse for 2 strøkne par med 250TI :)

    01414_dx0Fibw7NB3_600x450.jpg


    "YES, I AGREE, THE SAID SPEAKERS ARE WAY, WAY, WAY, OVERPRICED FOR $17,500.00. BOY, ARE THEY OVERPRICED!! I WOULDN'T BUY THEM AT THIS PRICE MYSELF, BUT THERE'S SOMEONE OUT THERE WHO WILL BUY THEM BECAUSE THAT PERSON HAS LOTS OF MONEY TO SPEND, DOESN'T CARE, AND WANTS TO RE-LIVE THEIR CHILDHOOD. ISN'T LIFE JUST GRAND? BUT, LOOK AT IT THIS WAY - - -"

    JBL 250Ti Speakers (Four To Be Sold All At Same Time)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    P7121028_zpsc96gdccg.jpg


    P7121025_zpsnb7ddjyo.jpg


    Fikk nye høyttalere på Fredag. De fikk en litt tøff start her hvor jeg sleit litt med lyden. Høyttalerene passet ikke på stativene så de sto tiltet bakover=Katastrofe. Prøvde de på 40cm høye stativer=enda værre.
    Fikk tilpasset underlaget på stativene og god lyd var et faktum.
    De rakk å stå 2-3 timer på bruktbørsen..
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen bistå med en verdivurdering på de JBL-høyttalerne jeg anskaffet meg for en liten tid tilbake?

    Topp: 2446J i hornet 2380A i braketten 2508A
    Bunn: 4507 (15" med integrert to-veis delefilter, alt i en kasse)

    Kassene er ikke strøkne, det ene elementet har fått ny støvkopp.

    Virker som HF-driverne alene er verdt en del, med en veil på PX på 839 dollar per stykk.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    På tide å prøve litt nytt... ser litt pinglete ut men får håpe og tro det duger likevell :)

    IMG_3743.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    hvorfor konser du ikke på rommet først
    SÅ kan du begynne å leke
    Jeg er da mann... så kan jo gjør flere ting samtidig :)

    Men seriøst... så er det ikke slik at jeg ikke har prøvd å få til rommet, det har jeg holdt på med i flere år uten å komme noen veg. Så jeg må bare bare gjør det beste utav det, ufattelig mye enklere å få det til å spille i stua hvor jeg etter planen ender opp med Everest klonene.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    På tide å prøve litt nytt... ser litt pinglete ut men får håpe og tro det duger likevell :)
    heftig.

    hva skal du gjøre med dem? blir det i kombinasjon med et par av de waveguidene svensken ovenfor selger? :)

    hvorfor konser du ikke på rommet først
    SÅ kan du begynne å leke
    everything you say can and will be used against you in the court of hfs.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    I utgangspunktet er 2216NDene tenkt brukt ilag med 2447BE og Seos24 men godt mulig jeg går for en ren M2 løsning
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    burde bli rimelig rått det. har du tenkt til å replikere m2 sin del av bassresponsen mtp kasse/tuning osv? håper du legger ut litt mer etterhvert som prosjektet utvikler seg. spennende driver helt klart.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    En ting om gangen Baldrick, ellers blir du aldri ferdig,,he he,,
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    JBL 4367

    4367.jpg

    4367
    15" 2-way Studio Monitor Loudspeaker

    Specs
    Features:
    15" (380mm) low-frequency transducer for low-distortion, natural sound

    Extremely smooth and wide frequency response

    High-Definition Imaging (HDI™) horn technology

    Frequency Response:
    30Hz – 40kHz

    Speaker Configuration:
    3" (175mm) D22430K dual compression (U.S. patent no. 8280091) with High-Definition Imaging (HDI™) waveguide horn (U.S. patents pending)

    15" (380mm) 2216Nd-1 Differential Drive® woofer (U.S. patent nos. 5664023, 5748760, 6768804, 6847726, 6774510)

    Power Handling:
    300 watts RMS

    Sensitivity 1W @ 1m:
    94dB

    Nominal Impedance:
    6 Ohms

    Dimensions (H x W x D):
    37-1/16" x 22-1/16" x 16-3/4" (941 mm x 560 mm x 425 mm)

    Weight:
    135 lb (61.2 kg)
     
    Sist redigert:

    Kingpin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.12.2007
    Innlegg
    152
    Antall liker
    141
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    3
    Dei såg ganske spennende ut.
    Blir gøy å høre anmeldesen på dei.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    JBL 4367 så lekker ut. Ser ut som waveguiden er noe inspirert fra M2. Liker proposjonene bedre på denne enn 4365.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Lekkert!






    DALLAS, Texas - HARMAN's JBL today introduced the 4367 Studio Monitor, created to bring professional-grade JBL performance to home audio. The JBL 4367 incorporates drivers and technologies directly drawn from the company's M2 Master Reference Monitor to deliver remarkable musical realism and sonic accuracy. It features JBL's iconic studio monitor design, with an exposed mid/high-frequency horn driver and a blue front baffle that reflect the 4367's pro audio lineage.

    "The JBL M2 has quickly established itself as the new reference standard in professional monitoring environments, and the JBL 4367 brings this high level of sonic accuracy to consumers," said Jim Garrett, Director of Marketing and Product Management, HARMAN. "With the introduction of the 4367, home listeners everywhere can enjoy listening to music exactly as the artists, producers and engineers intended it to be heard, from a loudspeaker that truly excels in every sonic respect."

    The JBL 4367 features the company's patented D2 compression driver technology, the D2430k dual-diaphragm, dual-voice-coil compression driver, employs two annular (ring-shaped) diaphragms and two voice coils to deliver extended high frequency response to 40kHz with extremely low distortion even at high volume levels. The annular diaphragms are not subject to the break-up modes of a conventional dome diaphragm, and the use of two voice coils yields a dramatic increase in output and power handling. The sonic result is extraordinary clarity and resolution with a rich, musically involving midrange and smooth, accurate high-frequency reproduction that brings out the best in high-resolution music sources and the most demanding program material.

    The D2 driver operates into JBL's newly developed High-Definition Imaging (HDI) waveguide that provides neutral frequency response both on-axis and off-axis in both the vertical and horizontal planes and a seamless sonic blend with the woofer. The unique geometry of the HDI waveguide enables the JBL 4367 to deliver superlative imaging on a realistic soundstage, with a natural tonal balance at nearly any listening position in a wide range of acoustic environments.

    The 4367 employs the JBL 2216Nd 15-inch Differential Drive® woofer used in the M2, modified with a new spider and a new surround treatment. The cast aluminum frame woofer employs a pure pulp cone material, dual 3-inch voice coils and dual neodymium motor structures to provide articulate, authoritative low-frequency performance down to below 30Hz.

    The JBL 4367 features front-panel high-frequency and ultrahigh-frequency trim controls that facilitate optimal sonic adjustment in any system and room. Its heavy-duty dual binding posts allow bi-amping or bi-wiring. The speaker's 94dB sensitivity and 6-ohm impedance enable it to be driven to generous volume levels and it can accommodate up to 300 watts maximum amplifier power. The 4367's bass-reflex enclosure is tuned via dual front-firing ports and is internally braced at critical points to ensure maximum clarity and definition.

    The 4367's appearance is emblematic of its classic JBL studio monitor heritage with its exposed HDI horn waveguide, blue front baffle and choice of furniture-grade walnut or black walnut finishes.

    The JBL 4367 Studio Monitor will be available in November 2015 at a suggested retail price of $15,000 per pair.

    HARMAN (harman.com) designs and engineers connected products and solutions for automakers, consumers and enterprises worldwide, including connected car systems; audio and visual products, enterprise automation solutions; and connected services. With leading brands including AKG, Harman Kardon, Infinity, JBL, Lexicon, Mark Levinson and Revel, HARMAN is admired by audiophiles, musicians and the entertainment venues where they perform around the world. More than 25 million automobiles on the road today are equipped with HARMAN audio and connected car systems. The Company's software services power billions of mobile devices and systems that are connected, integrated and secure across all platforms, from work and home to car and mobile. HARMAN has a workforce of approximately 27,000 people across the Americas, Europe, and Asia and reported sales of $6.2 billion during the 12 months ended June 30, 2015.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Hei JBL-folk:)Noen her som har erfaringer med K2 S9900?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Ser at alle deler til M2 er tilgjengelig hos Speaker Exchange. Noen som vurderer en DIY versjon?
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Foreløpig kun M2 bass hos meg i hjemmekinoen, får se om jeg bytter ut horna med M2 eller om Seosene blir
     

    Vedlegg

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    560
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    23
    Ser at alle deler til M2 er tilgjengelig hos Speaker Exchange. Noen som vurderer en DIY versjon?
    Med alle parametrene for delefilteret/EQ tilgjengelig så er det vel potensialet for den mest nøyaktige klonen tenkelig. Veldig fristende.
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Ikke 12", men skulle ikke tro det.

    LSR708i og Crown DCI 4|300N er endelig koblet opp.

    Veldig glad for at jeg neskalerte, disse låter utrolig bra rett ut fra boksen!
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ikke 12", men skulle ikke tro det.

    LSR708i og Crown DCI 4|300N er endelig koblet opp.

    Veldig glad for at jeg neskalerte, disse låter utrolig bra rett ut fra boksen!
    Spennende system. Del gjerne flere inntrykk etterhvert :)
    DCI4/300N er vel med digital inngang, hvis jeg leser brosjyrene rett?
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Ikke 12", men skulle ikke tro det.

    LSR708i og Crown DCI 4|300N er endelig koblet opp.

    Veldig glad for at jeg neskalerte, disse låter utrolig bra rett ut fra boksen!
    Spennende! Er prisen på disse 18000pr stk eller for paret?

    Bilder? :)
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Spennende system. Del gjerne flere inntrykk etterhvert :)
    DCI4/300N er vel med digital inngang, hvis jeg leser brosjyrene rett?
    De har digital inngang, men kun via BLU Link, men det er noe properietære greier, så da trenger du enten en BSS-boks e.l eller et PCI-kort.
    Den største fordelen er DSP og aktiv deling. Det kommer ferdige filter-filer til høyttalerene.

    Spennende! Er prisen på disse 18000pr stk eller for paret?

    Bilder? :)
    18k pr. stk, kan fikse noen bilder imorgen når det er litt lysere. :)
     

    Goophy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    4
    Høyttalerene skal opp på veggen etterhvert og amp-en skal i rack i et annet rom.
    Er en del viftestøy, irriterende selv om det ikke er hørbart når man spiller musikk.

    De er forøvrig VELDIG mye mørkere i virkeligheten enn det ser ut som på PR-bildene.
     

    Vedlegg

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.340
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    God aften!
    Jeg har fått kloa i et par L20T i god stand og lurer på om menigheten har noen formeninger og info om disse høyttalerne? Låter umiskjennelig JBL med mye snert og høy godfotfaktor. Jeg liker det klassiske utseendet også, med forseggjort finér rundt baut. Høyttalerne er tunge og virkerer å være en solid konstruksjon.
    Et bilde eller to må til.
    14475326564601.jpg


    14475326004730.jpg
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    refoam / bytte av kantoppheng Jbl l65a

    Hei,

    Jeg har et par Jbl l65a som trenger nytt kantoppheng, er det noen som vet om noen som kan gjøre dette i oslo-området? Gjerne noen som er nøye og gjør jobbet med sjel og hjerte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn