Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Mulig tar feil men tror ikke Lydrommet bytter oppheng, de pleier bare å rekone og da kun pro enheter, ikke hifi varianter.

    Men det er ikke ekstremt vanskelig å bytte oppheng selv
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.703
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har som sagt fått tak i et par L20T og lurer på om noen har tips til en integrert forsterker, gjerne vintage, som vil være en god match for høyttalerne? Høyttalerne heller litt mot det skarpe, så en forsterker med mørk klangkarakter er ikke å forakte. Det hele er ment å være et budsjettanlegg, så dyre forsterkere utgår dessverre. Alle tips mottas med takk :)
     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    På tide å delta her, ikke bare lese. Etter noen år i Neby HFC ble jeg svært glad i JBL og plukket med meg det jeg mener er soleklart "best value" fra JBL - 4429 (det samme gjelder 4365, men noe stor). Min samboer var dog ikke like begeistret for utseende, men hun kommer fortsatt hjem og jeg får sove i sengen så antar det løser seg.

    346054d1446239525-stemningsrapport-med-bilde-2015-10-30-21.28.26-1.jpg
     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Vis vedlegget 329789

    Vis vedlegget 329790

    Fikk nye høyttalere på Fredag. De fikk en litt tøff start her hvor jeg sleit litt med lyden. Høyttalerene passet ikke på stativene så de sto tiltet bakover=Katastrofe. Prøvde de på 40cm høye stativer=enda værre.
    Fikk tilpasset underlaget på stativene og god lyd var et faktum.
    De rakk å stå 2-3 timer på bruktbørsen..
    Hvilke stativer bruker du? Leter etter noe til mine 4429.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei JBL`ere!
    Jeg har ett sett JBL L150a og lurer på en ting. Hvordan har disse tålt tidens tann? Hva kan de sammenlignes med av moderne høyttalere?
     
    Sist redigert:

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Jeg har som sagt fått tak i et par L20T og lurer på om noen har tips til en integrert forsterker, gjerne vintage, som vil være en god match for høyttalerne? Høyttalerne heller litt mot det skarpe, så en forsterker med mørk klangkarakter er ikke å forakte. Det hele er ment å være et budsjettanlegg, så dyre forsterkere utgår dessverre. Alle tips mottas med takk :)
    Det er mange mange år siden jeg hørte L20. De er fra midten av 80 tallet. Det ble samtidig solgt to ganske like modeller: den påkostede Ti 18 og studiomonitoren 4406. Omtrent like store kabinetter, og alle har samme basselement så vidt jeg vet. Ti18 har en annen og mer påkostet diskant.

    Min erfaring er at du kan koble de opp mot en kraftig forsterker. 150w er ingen problem. Litt skarp diskant, som ofte er tilfelle med JBL. Tipper forsterkere som er god match til andre JBL også er god match for dine L20.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg har som sagt fått tak i et par L20T og lurer på om noen har tips til en integrert forsterker, gjerne vintage, som vil være en god match for høyttalerne? Høyttalerne heller litt mot det skarpe, så en forsterker med mørk klangkarakter er ikke å forakte. Det hele er ment å være et budsjettanlegg, så dyre forsterkere utgår dessverre. Alle tips mottas med takk :)
    Vintage Sansui,Marantz,Luxman hadde vært snasent på de høyttalerene :)
    Yamaha har nok noen som passer de også,men det har ikke jeg hørt selv. En Sansui AU-717 hadde vært gull.
    O
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Rotel har vært god match for JBL i mange år. Jeg bruker en RA- 840bx for vintage JBL. Har ikke hørt de nyeste forsterkerne fra Rotel ! En kammerat bruker fortsatt Rotel for de gamle studio monitorene sine !
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Artig :) Fristende å prøve i grunn, men samtidig burde de få tusenlappene gå ett annet sted :p
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    jbl l300

    hei, jeg har et par jbl l300 som har stått noen år og trenger en gjennomgang og utskiftning av kondensatorer osv, jeg har ikke mye erfaring med dette og lurer på om noen kan hjelpe meg litt ang valg av kondensatorer osv. jeg tenker også og muligens skifte ut diagrammer i mellomtone og diskant (fungerer det som er men har jeg noe å hente på å bytte ut osv?). hadde vært fint med innspill på dette.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Portugal
    hei, jeg har et par jbl l300 som har stått noen år og trenger en gjennomgang og utskiftning av kondensatorer osv, jeg har ikke mye erfaring med dette og lurer på om noen kan hjelpe meg litt ang valg av kondensatorer osv. jeg tenker også og muligens skifte ut diagrammer i mellomtone og diskant (fungerer det som er men har jeg noe å hente på å bytte ut osv?). hadde vært fint med innspill på dette.
    Bruk rensespray på L-pader. Bør nok bytte kondensatorer. Ville ikke byttet diagrammer hvis de er i orden.
     

    Vedlegg

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    hei hei, jeg skal få ordnet med noen bilder;) har de ikke oppstilt hjemme nå ,men skal igang med dem den kommende uken:). skal få knipset litt da;)
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Bruk rensespray på L-pader. Bør nok bytte kondensatorer. Ville ikke byttet diagrammer hvis de er i orden.[/QUOTE]

    ok, da kommer jeg nok ikke til å gjøre noe med diagrammene i første omgang. Jeg har lest litt om nelson pass oppgraderingen, noe erfaring med den?
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Portugal
    Bruk rensespray på L-pader. Bør nok bytte kondensatorer. Ville ikke byttet diagrammer hvis de er i orden.
    ok, da kommer jeg nok ikke til å gjøre noe med diagrammene i første omgang. Jeg har lest litt om nelson pass oppgraderingen, noe erfaring med den?[/QUOTE]

    Har ikke hørt Nelson Pass filteret, men tror de som har bygget det liker det.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Rotel har vært god match for JBL i mange år. Jeg bruker en RA- 840bx for vintage JBL. Har ikke hørt de nyeste forsterkerne fra Rotel ! En kammerat bruker fortsatt Rotel for de gamle studio monitorene sine !
    Heh, da står det en RA-10 og spiller her plutselig, til den prisen måtte jeg jo bare teste ut. Førsteintrykket er faktisk veldig lovende, kan ikke høre at den gjør noe galt i forhold til den gamle Sony sliteren min altså..enda. Får spille med denne en stund og bytte over igjen evt. forske på en pre-kombo de 2 i mellom. Men alt til sin tid.
     

    jan_is44

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.08.2010
    Innlegg
    114
    Antall liker
    22
    Hei :)
    Noen som kan hjelpe meg med noen array 1400? Byttet til meg et par med ødelagte tweetere. (håper det er Di som er ødelagt) Di spiller fint på lavt nivå, men skurer veldig når man skrur opp litt..
    Noen som vet om hvor man får tak i tweetere og kanskje delefilter? Eventuelt pris?
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Hei :)
    Noen som kan hjelpe meg med noen array 1400? Byttet til meg et par med ødelagte tweetere. (håper det er Di som er ødelagt) Di spiller fint på lavt nivå, men skurer veldig når man skrur opp litt..
    Noen som vet om hvor man får tak i tweetere og kanskje delefilter? Eventuelt pris?
    Dalens Elektronikkservice...
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei JBL`ere!
    Jeg har ett sett JBL L150a og lurer på en ting. Hvordan har disse tålt tidens tann? Hva kan de sammenlignes med av moderne høyttalere?
    Må bare dele denne med dere JBL´ere også:
    Nå sitter Far og flirer! Eldste jenta (9) tok Lillesøster (4) i armen og sa " Vi går og legger oss. Så får Pappa kose seg litt med musikk". Samme jenta kom løpende ut fra rommet sitt tidligere i dag, da jeg spilte første sang på det nye oppsettet. "Det var god lyd det!!! Skikkelig musikk!"
    Ser litt overfylt ut på min ellers så hvite benk, men skal stappe alle moderne bokser inn i skapet etterpå :) Bare høre litt mer musikk først....
    IMG_0183.jpg
    IMG_0187.jpg
    IMG_0189.jpg
    IMG_0193.jpg

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.703
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Etter å ha sett bildene av jorweds svært pene høyttalere ønsker jeg å gi treverket på mine L20T litt TLC. Det er heldigvis ingen hakk i finéren men det er noen små riper hist og her. Hvilke oljer/remedier anbefaler dere å bruke for å få tilbake litt glød i treverket? Jeg ønsker også utgangspunktet å beholde den lyse finishen, så noe uten farge hadde vært flott.
    Alle svar mottas med takk :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Etter å ha sett bildene av jorweds svært pene høyttalere ønsker jeg å gi treverket på mine L20T litt TLC. Det er heldigvis ingen hakk i finéren men det er noen små riper hist og her. Hvilke oljer/remedier anbefaler dere å bruke for å få tilbake litt glød i treverket? Jeg ønsker også utgangspunktet å beholde den lyse finishen, så noe uten farge hadde vært flott.
    Alle svar mottas med takk :)
    Da sliper du lett over med 180 papir til riper er borte og så 240/320 papir og avslutter med liberon finishing oil.
    Da får du samme farge og en silke matt overflate :)

    O
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.703
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Etter å ha sett bildene av jorweds svært pene høyttalere ønsker jeg å gi treverket på mine L20T litt TLC. Det er heldigvis ingen hakk i finéren men det er noen små riper hist og her. Hvilke oljer/remedier anbefaler dere å bruke for å få tilbake litt glød i treverket? Jeg ønsker også utgangspunktet å beholde den lyse finishen, så noe uten farge hadde vært flott.
    Alle svar mottas med takk :)
    Da sliper du lett over med 180 papir til riper er borte og så 240/320 papir og avslutter med liberon finishing oil.
    Da får du samme farge og en silke matt overflate :)

    O
    Takker, det skal prøves :)
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Rotel har vært god match for JBL i mange år. Jeg bruker en RA- 840bx for vintage JBL. Har ikke hørt de nyeste forsterkerne fra Rotel ! En kammerat bruker fortsatt Rotel for de gamle studio monitorene sine !
    Heh, da står det en RA-10 og spiller her plutselig, til den prisen måtte jeg jo bare teste ut. Førsteintrykket er faktisk veldig lovende, kan ikke høre at den gjør noe galt i forhold til den gamle Sony sliteren min altså..enda. Får spille med denne en stund og bytte over igjen evt. forske på en pre-kombo de 2 i mellom. Men alt til sin tid.
    Det var bra at nyere Rotel lyder godt på JBL. Jeg har sett på Harman Kardon HK 3770, men synes det blir litt for mye plastikk i front. Vil ha en receiver med streaming muligheter og DSD avspilling. Da kan det bli Marantz eller Pioneer. Pioneer SX-N30DAB. Den er noe strømsterk, men blir ikke noe Dp:). Disse brukes på en helt annen JBL combo. Jeg vil bare ha en mindre rimligere forsterker som jeg kan bruke på andre vintage JBL's. Jeg får se hva som dukker opp. Har som mål å bygge en klone av L45 flair, da det er sjelden å se på brukt markedet. Vil prøve ut flere modeller av denne. Kan ende opp med S8 til slutt.Vet ikke helt hva trevirkre og dempemateriale jeg skal bruke. MDF er ikke alltid like utbredt her inne. Har sansen for de typiske høyttaler kassene. Nå er det bare nye engelske Harbeth og Spendor som ser ut som syttitalls høyttalere. mvh. Guit
     
    Sist redigert:

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Greg Timbers skriver: "The design goal of the 4367 was to equal or surpass the performance of the 4365 in a smaller enclosure and for 1/3 less money"
    Spørs om prisreduksjonen på komponentene kommer sluttbrukeren tilgode :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Greg Timbers forklarer litt om JBL 4367, 4365, M2 og mere.

    Lansing Heritage Post 79

    Vis vedlegget 365042
    Dette var interessant, og vel litt i kontrast til hva som ofte hevdes her inne og andre steder; man mister "kick" i bassen hvis man ikke bruker spikes eller tilsvarende som kobler kabinettene til gulvet. Jeg tolker dette som at f.eks. myk avkobling under høyttalere kan føre til at man mister "impact" hvis ikke høyttalerne står fjellstøtt. Har jeg forstått det rett?

    I used some concrete blocks to elevate the 4367's when I did Demo's at the factory. 6" to 8" height really helps. The systems are too short for typical American use. The trick is to get something that doesn't rock or tip. You will eat the bass kick immediately if any enclosure movement is allowed. The woofer kicks really hard and if any energy is consumed moving (rocking) the enclosure due to it not being properly coupled to the floor, you will lose bass kick and impact. The proper use and need for spikes (or equivalent) is not BS. It is based in sound theory and is easily demonstrable.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    akkurat det samme tenkte jeg, og det greg sier gir mening. legger man høyttaleren på mykt underlag, så vil den gynge med. risting vil ikke forplante seg til gulvet i samme grad, men energien i impactet vil overføres til "gynging".

    da er det bare å spike opp alt som er.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Når jeg tenker litt mer på det så ser jeg også for meg at spikes må stå direkte i f.eks. betonggulv for at de skal kunne forankre høyttaleren skikkelig til underlaget. Tregulv med typiske beskyttelsesdingser mellom gulv og spikes vil neppe gi den samme effekten?

    Min erfaring med dette på de forrige høyttalerne mine var at å sette dem direkte på laminatgulv med de harde runde metallknottene som er originale fra fabrikken fikk dem til å danse rundt på gulvet når jeg spilte litt høyt, og at å avkoble dem med noe medium mykt skumgummilignende materiale hadde overveiende positiv effekt på lyden. Nå fikk jeg lyst til å ekspererimentere mer med hard avkobling isteden, for å se om det gir mer slam.
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    det var jo veldig populært med tunge skifterblokker på tregulver og så subber og høyttalere på spikes oppå dem igjen for mange år siden, men ser ikke dette nevnt spesielt ofte nå lenger.

    skal eksperimentere med dette selv og rapporterer om jeg finner ut noe.

    greg timbers vet hva han snakker om, og legg merke til at også han snakker om betongblokker. en del av dette kan være at han får høyttalerne tilstrekkelig høyt opp til at gulvrefleksjonen legger seg lengre ned i frekvens (de går ikke så dypt). dette vil igjen gi bedre opplevd bass impact og snert. det at han nevner det i kombinasjon med hard kobling til underlaget er interessant.
     
    Sist redigert:

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Skal prøve med betong heller og stål spikes her også. På to høyttaler par jeg ikke tør å nevne navnet på i denne tråden..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn