Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Neida, har ikke prøvd de, 1501AL driverne ligger godt i eskene sine fortsatt i påvente av de resterende delene til Everestene :)
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Nå er dette like meningsfullt som å fortelle at Jorda er rund.

    Men here goes : Dæven som jeg liiiiker jbl 4319. Etter bi amp fikk jeg over kill av power. 25w til bass og 15w til resten.
    Med litt drahjelp av sub, så spiller det Stort, hardtslående og Høyt. Nada lytte tretthet. :) Sjekk ut Finnebassen på Spotify. Herlig 4319 musikk :)
     
    Sist redigert:

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Godt å høre ArildD :) Sitter selv slapper av etter lang arbeidsuke, hjemmealene kveld med 4319 og Lizz Wright. Balsam for kropp og sinn.

    Syntes de formidler musikk på en veldig flott måte. Ikke masete men gir musikken tilstedeværelse og får det meste til å høres engasjerende ut. Beste stativhøyttalerene jeg har hatt i hus.

    Fikk endelig stativene mine denne uka (tok nesten 2mnd). 4319 står nå på et par Atacama 40cm stativer. Ble ikke noe DIY på meg denne gangen.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    4319 var et kupp! Jeg var storfornøyd fra første stund, og de blir bare bedre. Bedre "value for money" har jeg ikke hatt innen HiFi!

    "Hjemme alene" kveld her og, man må nytte anledningen til å trøkke på litt når høvet er der:cool: Men det er mine S3900 som får kjøre seg i kveld. Bra det er et støkke over til næraste nabo.....:rolleyes:
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    S3900 er definitivt en høyttaler jeg kunne godt tenkt meg å hørt (og eid). Den er ikke helt på jordet prismessig så litt mer innafor prismessig sammenlignet med dens større brødre.
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    S3900 er definitivt en høyttaler jeg kunne godt tenkt meg å hørt (og eid). Den er ikke helt på jordet prismessig så litt mer innafor prismessig sammenlignet med dens større brødre.
    Mine S3900 skal ikke ut av hus for å si det slik. De koster en del - i alle fall i mitt perspektiv - men jeg fikk god rabatt på dem, dog var det før dollaren tok av i forhold til krona. Jeg fyller de ut i bunn på noen typer musikk med 2 stk Velodyne SPL-1000 Ultra - med meget lav deling. S3900 er ikke kresne høyttalere mht plassering og elektronikk, men de må ha noe luft rundt seg. Og hornene trenger innspillingstid!!! Driver mine med Hegel H300 - og det går aldeles utmerket. Detaljnivået fra hornene er imponerende. S3900 passer kanskje ikke for alle, men for de som like fylde, trøkk og "volum" i lydbildet er de fortreffelige.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    De er på ingen måte billig i mitt perspektiv heller men i hvertfall ikke sekssifret prislapp som enkelte av de andre modellene. Mtp. fylde og trykk. Er det noen av Soundgarden filialene på østlandet som har de litt større modellene fra JBL i demo så man kan ta en lytt?
     

    AlfdB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Innlegg
    225
    Antall liker
    92
    De hadde dem på Soundgarden i Oslo sentrum i fjor sommer i alle fall. Jeg var der og prøvelyttet, der var de koplet til Mcintosh blokker og Hegel pre.

    Kan i samme rennet også nevne at jeg hadde en Mcintosh MA8000 en ukes tid hjemme til utprøving på S3900. Det er på grunnlag av disse to referansene jeg kan si at Hegel H300 ikke gjør seg vekk på S3900.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Sitter nå og tester ut Hegel H-30 på mine JBL 4365. Meeeeget lovende, ett vanvittig trøkk når en drar på. JBL forever...
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    LS80 besto testen meg glans og jeg er med i menigheten.... 😊
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22

    Grumz

    Medlem
    Ble medlem
    23.08.2004
    Innlegg
    39
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    5
    Endelig har tingene jeg ventet på kommet på plass (utneom ledningbestyret), og jeg kan nå titte på et par JBL 4319 med Burnt Orange Quadrax griller laget på mål og replika L100 stands. Det hele ser jo unektelig ganske så retro ut, og jeg er meget fornøyd (kanskje ikke så mye med kvaliteten på mobilbildene).

    2015-03-11 17.22.51.jpg


    2015-03-11 17.24.24.jpg
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Tja si det. Håper det er bare en timeout. Notert meg at det er litt gnisninger på headfi tråder her. Har ikke Tittentei på speed dial, så jeg kan bare spekulere. Uansett vært fint om han dukker opp igjen :)
    A
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Med fire JBL123A 12" (den fjerde er på vei fra USA) kryper jeg vel såvidt inn under kravene til "opptak" i denne tråden. Jeg har i noen tid kjørt med to basstårn a fire kasser på 86liter hver. JBL 123A jobber ganske optimalt i ei lukka kasse med dette volumet. Jeg har gjort følgende målinger angående frekvensgang i mitt lytterom:44Hz: 0dB, 30Hz:-4dB og 25Hz: -6 dB. Jeg oppnår en tørr og fin bass som går lavt nok for mitt behov. Tenkt delefrekvens vil være 250Hz. Deretter overtar JBL2118H opp til 1.8 kHz. Toppen vil bli dekket av TAD2001. De ankommer fra USA om ca. ei uke. To av de enhetene jeg har kjøpt fra USA har rifter i conen Recone sett er kjøpt inn(se bilder). Hadde først tenkt å stå for reconingen selv, men har kommet i kontakt med en som utfører dette profesjonelt. JBL 2118H får et lite kabinett på drøyt 4 liter. Det gir med en Q på 0.710 og ønsket frekvensgang. Den vil få sin plassering i tårnet mellom den andre og tredje kassen. TAD på toppen av den tredje kassa. Tenker å lage meg ei "vugge" a la LMC, slik at jeg kan forskyve TAD både horisontalt og vertikalt. Har aldri jobbet med horn tidligere. Regner med det blir en del ting å lære på veien framover og ikke minst at det vil bli gitt gode tråd i denne tråden.

    Eivind Stillingen
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kult
    tror du er på rett spor nå...
    mvh
    Leif
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nei og nei. Dette var katastrofe..... Lånte/betalte en Hegel h300 på hjemlån i helga for å teste på LS80, men dette er jo helt forferdelig. Totalt anemisk. Har måttet sjekke gjentatte ganger om jeg har koblet det feil, men kan ikke finne noe. Hadde en Yamaha a-s2000 på hjemlån for litt og den "gruset Hegel'en, for å si det mildt. Nå er Hegelen riktignok flett ny og ikke innspilt, men det må jo en total transformasjon til for å få dette til å låte nogenlunde bra... Hva i alle dager er dette? Kan det være at forsterkeren endrer seg så mye når den blir innspilt?
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Nei og nei. Dette var katastrofe..... Lånte/betalte en Hegel h300 på hjemlån i helga for å teste på LS80, men dette er jo helt forferdelig. Totalt anemisk. Har måttet sjekke gjentatte ganger om jeg har koblet det feil, men kan ikke finne noe. Hadde en Yamaha a-s2000 på hjemlån for litt og den "gruset Hegel'en, for å si det mildt. Nå er Hegelen riktignok flett ny og ikke innspilt, men det må jo en total transformasjon til for å få dette til å låte nogenlunde bra... Hva i alle dager er dette? Kan det være at forsterkeren endrer seg så mye når den blir innspilt?
    Deverre, men transistorforsterkere forandrer seg ikke særlig mye over tid rent lydmessig.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Nei, dette er jo ikke sammenlignbart engang.... Japan 5 - Norge 1. Må ta forbehold om at ht og forsterker er totalt mismatch, eller at jeg ikke har skjønt noe. Mye mulig det..... Men regner meg no som mentalt oppegående.... Og så er det vel slik at man elsker JBL i Japan og mulig det her er en synergi med JBL og japanske forseggjorte forsterkere.
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Da har jeg kommet litt videre med det nye oppsettet, men mye arbeid ligger foran meg. Kassene til JBL2118H er fix ferdig og plassert mellom subkasse to og tre. Får se om jeg tar meg tid til en liten prøvelytt på bass mellomtone slik det nå står. Forsøker meg antakelig med12 dB avskjæring. Legger ved noen bilder. JBLene, både 123A og 2118H, har etter min mening høyttalertilslutninger som ikke er særlig gode. Klemmetilslutningene på 2118H er vel egentlig noe som hører "fortiden" til, men ikke så lett å få gjort noe med. Tilslutningene til 123A har jeg en liten ide om kunne gjøre forbedringer.

    Eivind Stillingen
     

    Vedlegg

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Oi.... Har begynt å tro på "innspilling". Dette er transformasjon. Trodde det ikke før jeg hørte det....
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Har samme erfaring med kliss nye monoblokker fra Electrocompaniet. Forferdelig første tiden, tynn og anemisk/kald signatur. Det tok minst 100 timer før lyden fikk satt seg skikkelig.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Det tok ca 5 timer før det forandret seg totalt.... Og for en forandring.... Mest sannsynlig forfiner det seg utover, men dette var en aha-opplevelse.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Det tok ca 5 timer før det forandret seg totalt.... Og for en forandring.... Mest sannsynlig forfiner det seg utover, men dette var en aha-opplevelse.
    Spennende at lyden forandret seg såpass mye på så kort tid og da i positiv retning. Har aldri opplevd dette selv på ny elektronikk men tviler ikke på at dette skjer (selv om jeg ikke vet hvorfor).

    Nå som du har fått litt hestekrefter bar LS80 og kanskje har fått noen timer på de, hvordan syntes du de spiller?
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, som sagt. Er ikke troende i den sammenheng, men var virkelig så galt at jeg gjentatte ganger sjekket om det var koblet rett. Trodde rett og slett ikke det kunne være så galt på et ellers verdsatt produkt.

    Nå har jeg fått en del timer med LS80, både med Yamaha a-s2000 og den tidligere nevnte Hegelen.

    Mulig jeg er teit, men synes faktisk Yamaha'en gjorde en vel så god figur på LS80 som Hegel. Om ikke mye bedre. Yamaha selges til halve prisen og knapt det. Med Hegel blir det mer trøkk, men desto mer "digitalis". Jeg vil velge en mer fyldig og feit presentasjon og ser derfor etter storebrødrene til lille Yamaha.

    Og er kjempefornøyd med LS80! Har hatt en del inn i stua og liker bare så godt at de både kan spille taktilt og "bold and beautiful". De har en svær motor som bare ligger og lurer og det er jo så stilig! Noe med at man hører det er en svær V8 der inne, men som jeg dessverre ikke klarer å utnytte til fulle nå med en del naboer rundt meg. Men skal bygge hus og flytte ganske øde etterhvert og da blir det andre boller. Ikke slik at jeg skal skille meg, eller flytte på grunn av høyttalerkjøpet, men den øde heimen var med i planen...

    Anser de 10.000,- som jeg betalte for dem som et uaktsomt ran av selgeren. Høyttalerne var ikke brukt en gang.
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.614
    Antall liker
    3.734
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Glemte å si: Tror vel kanskje at anbefalingen med uhorvelig mange watt på LS80 er litt overdrevet. Er vel mer hvilken motor forsterkeren har som er poenget, mer enn watt. Klarte nå ikke å høre nevneverdige forskjeller mellom 2x100 og 2x250 som jeg har nå. Faktisk mer bass med 2x100 enn nå. Hegelen er jo knall, selvfølgelig, og mulig man måtte litt mer opp på skalaen med 2x100, men ellers ikke noe å melde hjem om. Men har jo ikke hørt alt i hele verden og de mer erfarne må gjerne korrigere meg....
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Basstårn med JBL123A og TAD 2001 på toppen

    Da har JBL 2118H fått spille noen timer sammen med JBL123A i tårn. Lovende. Liker det jeg hører. Ser ut til å ha truffet bra med valgte delefrekvenser og steilhet på delefilteret. Ingen nøyaktige målinger. Nivå delvis målt helt enkelt, delvis innstilt på øret.


    To stk. JBL123A ankommet fra USA. Begge med rifter i conen og ganske slitte. Begge spolene var faktisk hele og fine. Rensket og sendt til reconing i går kveld.

    To stykk Seos-10 til TAD 2001 bestilt.

    Ventetid er noe skit.

    Eivind Stillingen
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du er godt igang ser jeg......
    bruker du Per på rekoning? da blir det som nytt!
    mvh
    Leif
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Det er Per som ordner opp, ja.

    Eivind S
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja det kan være greit å få noen med erfaring til å gjøre dette. Siden konen og spolen ikke er såkallt preassembly. Det er viktig at spolen kommer riktig i spolegapet. Men det blir vel ikke noen hvit membran denne gangen? mvh Guit
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Basstårn med JBL123A og TAD 2001 på toppen

    Heldigvis er recone settet i grå utførelse som de to andre jeg har. Må holde "stilen".


    Eivind S
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Da har JBL 2118H fått spille noen timer sammen med JBL123A i tårn. Lovende. Liker det jeg hører. Ser ut til å ha truffet bra med valgte delefrekvenser og steilhet på delefilteret. Ingen nøyaktige målinger. Nivå delvis målt helt enkelt, delvis innstilt på øret.


    To stk. JBL123A ankommet fra USA. Begge med rifter i conen og ganske slitte. Begge spolene var faktisk hele og fine. Rensket og sendt til reconing i går kveld.

    To stykk Seos-10 til TAD 2001 bestilt.

    Ventetid er noe skit.

    Eivind Stillingen
    Morro å se at det er flere som prøver TAD2001 i Seos, vet ikke om du har gjort særlig research rundt det men jeg har ikke funnet mye målinger av TAD2001 i Seos horn for å si det sånn. Jeg gutset og foreløpige målinger grelv har gjort viser at det er lovende. Det var tidligere fryktet at utformingen på fasepluggen skulle gjøre disse uegnet for Seos horn og det er det også flere som har diskutert på nett, men det viser bare at ting må testes og ikke bare spekuleres i.

    Krysser fingra for at du har fått kloa i et par gode TAD drivere, jeg var heldig - man vet jo aldri med disse. Ellers har jeg JBL 2119H selv, fikk tak i det som var et av de aller siste NOS parene i høst. Spiller knall :) De er vel ikke helt ulike dine 2118H. Har forresten bestilt Seos 12 til mine TAD.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn