Når bare 12" eller større er nok. Tråden for JBL fans.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvorfor ikke prøve Isoacoustics stativer? Jeg har tenk på det lenge. Ikke er de dyre heller. Er nok bedre en mange de kostbare tre rammene som enkelte kjøper til eksempel Harbeth o.l. De er penere og har høyere WAF faktor enn Isoacoustics:) Her er en video hvor isoacoustics blir bruk på M2 i studio.
     
    Sist redigert:

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Skal prøve med betong heller og stål spikes her også. På to høyttaler par jeg ikke tør å nevne navnet på i denne tråden..
    he he he.

    blir spennende å høre hva du finner ut.

    har tenkt litt mer på dette, og hvis man har tregulver, så kan det være lurt å få subbene opp på mykt underlag for å unngå at gulver og vegger rister og skaper total uro i lydbildet, det er jo ofte rundt 20-50 hz at rommet begynner å ta helt av, når subbene står rett på gulvet.

    energien i midbassen og punchet ligger høyere, 70-125 hz er et viktig område for det taktile i brystkassepunchet. med nok energi, så vil selvsagt disse frekvensene også kunne forplante seg, men jeg tror en blanding av spikes på høyttalere (som høypasses så de ikke spiller så dypt) og mykt underlag på subber kan være et godt kompromiss på tregulver.

    skal rapportere etterhvert som jeg får testet ting, men har spon- og laminatlagte betonggulver selv, men merker lite vibrasjoner.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Diy jbl 4333

    Hei, jeg er i ferd med å ferdigstille etpar 4333 og har endel spørsmål i forhold til finering osv.. Kassene er straks ferdige og er bygget i mdf, de skal sprøytes på fremsiden og baksiden, hadde tenkt å bruke ral 5007 på fronten, åpen for forslag om det er noen som har erfaring i forhold til blåfarge vintage jbl. Sidene skal fineres i valnøtt, her trenger jeg VIRKELIG tips ang erfaringer rundt dette, har egentlig lyst til å sette bort akkurat den delen men finner ingen som driver med dette. Forslag? Tips mottas med stor takknemlighet.

    IMG_2793.jpg
    IMG_2794.jpg
    IMG_2795.jpg
    IMG_2796.jpg
    IMG_2798.jpg
    IMG_2800.jpg
    IMG_2801.jpg

     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    du legger greit ut bilder ved å trykke på bildeikonet i svarboksen, og velge det fra iPhone biblioteket.

    Mener JBL blå har vært diskutert her før, og på Lansing Heritage. Vurderte den selv og noterte meg fargekoden RAL 5007
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Velg silkematt. Jeg og LMC testet hhv middels blank og silkematt. Sistnevnte ble mest sobert.
    Du må fase hjørnene?
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    takker, har ikke sett altfor mye på farger/matthet osv, men da blir det i hvert fall silkematt. tenkte du hjørnene i fronten? er fryktelig usikker på lamineringen, har mest lyst til å laminere "kantene" i fronten og fase dem, men siden jeg ikke har prøvd laminering enda så ville jeg sjekke ut litt først. Jeg har ikke lamineringspresse som er stor nok så jeg regner med å bruke kontaktlim og dra ut laminaten med en kloss eller noe.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Tøft! Skal frontbaffel limes fast, eller blir den demonterbar med skruer?
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    takker:), har limt frontbaffel og sparklet to runder i dag. frontbaffel er limt rundt falsen rundt hele platen pluss limt i de åtte avstivningene.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Skikkelig bygd kasse. Du må fortsette å dele dette prosjektet. Jeg peprer deg med noen spørsmål:

    Er falsen et frest ut av sideplatene?
    Ser du bruker islagsmuttere. Pass på å lime de skikkelig før du lukker kassa helt!
    Skal du bruke klips til 15"? Hvor fikk du tak i de? skulle gjerne hatt noen selv.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.792
    Antall liker
    2.353
    Sted
    Portugal
    JBL blå er BRILLANTBLAU 5007 RAL 840HR

    Klemmer heter, JBL MA 15 Speaker Mounting Clamps. Finner de på ebay.


    Skal du ha de som originalen bør du legge en list på fronten.

    43XX Detail.jpg


    Veneer4341.jpg
     
    Sist redigert:

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Hei, falsen er frest ned 5mm i sideplatene ja. Jeg la ei lita klyse med epoxy bak islagsmuttere, håper de skal holde seg der... De klippsene som er "riktige" har jeg fått tak i. Ventet 16stk i posten, jeg vil da få 8stk til overs. Kan sende de til deg om du trenger.
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Aha!!! Akkurat falsdetaljen jeg var redd for! Har null problemer med å frese den riktig, men er urolig for at jeg ikke skal få til lamineringen... Har null erfaring på det med laminering..
     

    andro77

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.09.2010
    Innlegg
    61
    Antall liker
    26
    Decaler/badgets jbl 4333

    er det noen her inne som har erfaring med re-produserte decaler til gammel jbl? jeg har søkt en del på nett og kommet frem til en fyr som selger en del på ebay, decalene (først og fremst de rindt L-pads) ser greie ut men han som selger de tar forholdsvis stiv pris på de (sign-shop). er det noen her som kjenner til noen annen løsning og evt vet senter avstanden på hullene til de orginale decalene? jeg har forsøkt å få denne avstanden oppgitt av mr sign-shop men han vil av en eller annen grunn ikke oppgi dette... håper noen her kan hjelpe meg litt på vei.
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Jeg ser JBL har kommet med en ny sub. Enkelt og greit navn: JBL Sub 18.
    noen som vet hva den koster her hjemme? Sikkert heftig sak det der, men man må vel også ha egen forsterker og et defilerer, så vidt jeg skjønner.
    Noe for deg dette Baldrick? 4 stky av disse hadde du sikkert fått plass til ;)

    SUB18 | JBL Professional
     
    Sist redigert:

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Kom inn noen "nye" JBLer i dag.

    Til 250TIene skal jeg prøve slike:

    2014160614180100.JPG


    Som påfyll i bunn i hjemmekinoen ett par slike:



    Og på sikt ett DIY bygg med noen slike:

    13092802446ad7603a4ca2527e.jpg
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Litt uvanlige greier alt i sammen... De øverste er LE1400, i midten 2256 og nederst 1401nd.

    4 stk 1401nd/1400nd og 2450sl er det som trengs for k2 s/m9500
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Same shit, different wrapping :) Samme som 1400nd bare med matt svart chassis istedet for glossy. 1400pro har samme chassis og motor men helt annen membran og er vell mer en midbass/mellomtone.

    Veldig spennt på LE1400H som er ett element som offisielt ikke finnes, skulle brukes i Ti7000 som aldri ble produsert.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Da spiller været endelig på lag med meg, og jeg fikk ut fingern og kappet til alle biter for en M2 klone

    image.jpg


    Er identiske dimensjoner som orginalen, men blir antageligvis bygd uten det fancy utspringet på frontbaffelen

    image.jpeg


    Det spørs hvilken akustisk effekt den har... ble hevdet på lansingheritage at den var viktig men jeg tviler litt
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da spiller været endelig på lag med meg, og jeg fikk ut fingern og kappet til alle biter for en M2 klone

    Vis vedlegget 380154

    Er identiske dimensjoner som orginalen, men blir antageligvis bygd uten det fancy utspringet på frontbaffelen

    Vis vedlegget 380157

    Det spørs hvilken akustisk effekt den har... ble hevdet på lansingheritage at den var viktig men jeg tviler litt


    Mener ikke å rote til med noe negativt i tråden, men jeg hadde en sjokkerende opplevelse i fjor, ved at jeg lyttet til disse hos importøren og (selvfølgelig) til deres anbefalte forsterkere. Jeg stod der, forventningsfull til terningkast 6, hørte etter fem små sekunder at dette her låter jo nesten like grovt som merkets PA-høyttalere... Mens forgjengeren LSR6332L låt himmelsk ikke-PA...
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Du hørte det du hørte. Ikke noe negativt med det. Det interessante er hva som gikk galt? Uendelige muligheter til å lage ulyd med å kludre til DSP innstillinger. Tviler på at forsterkerene er syndebukken. Komponentene i M2 er det iallfall ikke
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Limte ferdig begge M2 klonene i dag, og prøvemonterte hornet. Ser ut som alt er på stell, og avhengig av finish spiller de musikk om en ukes tid!
    Har bestemt meg for å erstatte D2 med 2450sl med truextent.

    image.jpg
     

    Joppe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    ser skitbra ut johoo! jeg har tenkt flere ganger på om jeg skal driste meg til å si dette, men jeg klarer ikke la være. ikke skimp ut på den litt hårete "trendy" fronten. :) jeg tror heller ikke at den har noen spesiell lydmessig betydning, men litt vil det være pga diffraksjon.

    du kjenner kanskje noen som kan cnc-frese den for deg. hvis det var meg så hadde jeg fått den cnc-frest og så hadde jeg brukt car body filler på den og pusset. da vil du få en glatt, hard og fin overflate.
     

    leifarild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.11.2012
    Innlegg
    229
    Antall liker
    205
    Jeg har en sub som ikke har vært i bruk på lenge. Vi snakker om flere år! En jbl b460. Mye av grunnen til at den står ubrukt, er at forsterkeren som skal drive den, bråker mye. Bråket kommer fra vifta som har ødelagt lager. Det skramler og går... En Adyton XP3.

    kanskje en ide å skifte forsterker. Noen som har forslag? Gjerne et monotrinn.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Svigerfar har et par LX800-høyttalere hvor det ene basselementet er gåent. Han hadde kontaktet Soundgarden, men de visste ikke om og evt hvor nytt element kunne skaffes.

    Noen her på forumet som har tips?
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Slike saker dumpes, men kan ha verdi for selvbyggeren. Ok deler i de der
    Alle deler står i databladet fra JBL
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn