Musical Innovation

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Er 23.5 fullbalansert?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ønsker dere alle en riktig god påske!

    Den MI16/25 hybriden som er avbildet mangler vel den digitale volumkontrollen, noe som av mange helt sikkert vil regnes som et av signaturtrekkene til MI25. Bare en tanke i farta ;)
    Det er sikkert fleire måter å sjå det på... :)

    "Hybriden" synest jo vitterligen å ha MI 25-print, og MI 25-strømforsyning. Så da gjenstår jo "kun" inngangsvelger og volumkontroll!?
    Og dei meiner eg var av svært god kvalitet på MI 16!!

    Når det er sagt, så vil nok den "digitale" relè-styringa (?) av inngangsvelger, og ditto for volumkontrollen, være ei langt meir transparent og presis løysing! Det vart meg fortalt at spesielt i bassen, er den nye løysinga overlegen den gamle.

    Så alt i alt vil eg vel heller kanskje tenkt på hybriden som ein MI 16+? Eller kanskje MI 25 light!?

    Alvorleg bra er den nok uansett!! :)

    Mvh Arild :)
    Slik er det nok ja. Men vart sagt at i praksis lydmessig er det en 25
    Men selvfølgelig hvis det er bedre med digital eller for å si det på riktig måte, orginal, så ja takk.
    Det var min økonomi som la til rette for denne versjonen med 25 print og sånt i 16 kabinett.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    chassis, inngangsvelger, inngangsfilter(strømfilter på inngangen) , elektronisk styrt volum, display, remote etc. er forskjellig. Vil nok si at den som kalles er mye mer MI16 enn MI25 sånn sett.
    MI16 og MI25 print er dog veldig likt. Hva som egentlig er forskjellen skjematisk kan nok kun produsent svare på. Kanskje er de like?

    MI16


    Det som påstås er MI25
    Vis vedlegget 579396

    En "ekte" MI25 (som jeg har eid tidligere også)


    Kanskje vi kan enes om MI20 som det hevdes her dersom det er forskjell på print. Hvis ikke er det en MI16 tenker nå jeg da? :)
    Var nå lett å se forskjell her jo..

    Nei du.. MI 25 i MI16 kabinett minus digital delen. :)
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Slike lovemusic sier her så er det helt åpenbart at det er en MI25 print han har. Dette ser du hvis du studerer printene nøye i bakkant.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Slike lovemusic sier her så er det helt åpenbart at det er en MI25 print han har. Dette ser du hvis du studerer printene nøye i bakkant.
    Ja, jeg vet hva Roar sa og skrev da han laget denne. Også min effekt.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har også kjøpt MI 23.5. Jeg må høre ALT på nytt! Ikke i min villeste fantasi trodde jeg at det var såpass stor forskjell på 23 og 23.5. Jeg garanterer at det ER det! Sier som Roy Ervin! Jeg sitter å gaper!
    Er den største delen av forskjellen bak det at du "sitter og gaper" det at den henter ut mer i de nedre oktaver?
    Dvs. den gjør vel egentlig det motsatte - praksis - ved at den ikke hindrer de laveste frekvenser i å komme ut :)

    Forstå meg rett, når jeg spør, i det jeg sier "ser du har Klipsch RF-63" og tenker "blir du ikke enda mer nysgjerrig på å få enda mer ut av forforsterkeren med enda bedre høyttalere?"

    Mener ikke at høyttalerne dine er dårlig, men holder meg til din egen begeistring over at endring fra MI 23 til 23.5 er så stor, og antar du selv har tenkt hvor mye mer musikkglede får jeg med enda bedre høyttalere - ja du forstår hva jeg mener :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har også kjøpt MI 23.5. Jeg må høre ALT på nytt! Ikke i min villeste fantasi trodde jeg at det var såpass stor forskjell på 23 og 23.5. Jeg garanterer at det ER det! Sier som Roy Ervin! Jeg sitter å gaper!
    Er den største delen av forskjellen bak det at du "sitter og gaper" det at den henter ut mer i de nedre oktaver?
    Dvs. den gjør vel egentlig det motsatte - praksis - ved at den ikke hindrer de laveste frekvenser i å komme ut :)

    Forstå meg rett, når jeg spør, i det jeg sier "ser du har Klipsch RF-63" og tenker "blir du ikke enda mer nysgjerrig på å få enda mer ut av forforsterkeren med enda bedre høyttalere?"

    Mener ikke at høyttalerne dine er dårlig, men holder meg til din egen begeistring over at endring fra MI 23 til 23.5 er så stor, og antar du selv har tenkt hvor mye mer musikkglede får jeg med enda bedre høyttalere - ja du forstår hva jeg mener :)
    Klipsch RF63 er vel kanskje det beste Klipsch har laget, så det er absolutt en spennende høyttaler ;) Selv kjøpte jeg mine høyttalere brukt for ni år siden for 12 000,- Forsterkeriet de er matchet med koster vel over 100 000 :cool:
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Mye mer behagelig å høre på. Skriker ikke noe lenger! Mye bredere lydbilde og mer pondus i bassen. Mye sortere bakgrunn! Ikke overraskende kanskje? Mye floskler her, men jeg kommet ikke unna de.

    Når det gjelder RF63, så skjønner jeg hva du mener. Jeg har hatt en del dyre ting innom, som f.eks. Audio Note AN-E med hempmebran og blackgate i delefilteret. For MEG og den musikken jeg spiller, (blues, rock, metall og americana primært), så har jeg ikke hatt noe innom som jeg synes har vært bedre.

    63 er kanskje det beste Klipsch har laget, og blir helt utrolige når elektronikken når verdensklasse. Bare spør Rognlien. 🙂

    Dog er Ø på radaren som jeg vil teste.

    Nok OT, 23.5 er litt av en pre.
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har også kjøpt MI 23.5. Jeg må høre ALT på nytt! Ikke i min villeste fantasi trodde jeg at det var såpass stor forskjell på 23 og 23.5. Jeg garanterer at det ER det! Sier som Roy Ervin! Jeg sitter å gaper!
    Er den største delen av forskjellen bak det at du "sitter og gaper" det at den henter ut mer i de nedre oktaver?
    Dvs. den gjør vel egentlig det motsatte - praksis - ved at den ikke hindrer de laveste frekvenser i å komme ut :)

    Forstå meg rett, når jeg spør, i det jeg sier "ser du har Klipsch RF-63" og tenker "blir du ikke enda mer nysgjerrig på å få enda mer ut av forforsterkeren med enda bedre høyttalere?"

    Mener ikke at høyttalerne dine er dårlig, men holder meg til din egen begeistring over at endring fra MI 23 til 23.5 er så stor, og antar du selv har tenkt hvor mye mer musikkglede får jeg med enda bedre høyttalere - ja du forstår hva jeg mener :)
    Jeg har også kjøpt MI 23.5. Jeg må høre ALT på nytt! Ikke i min villeste fantasi trodde jeg at det var såpass stor forskjell på 23 og 23.5. Jeg garanterer at det ER det! Sier som Roy Ervin! Jeg sitter å gaper!
    Er den største delen av forskjellen bak det at du "sitter og gaper" det at den henter ut mer i de nedre oktaver?
    Dvs. den gjør vel egentlig det motsatte - praksis - ved at den ikke hindrer de laveste frekvenser i å komme ut :)

    Forstå meg rett, når jeg spør, i det jeg sier "ser du har Klipsch RF-63" og tenker "blir du ikke enda mer nysgjerrig på å få enda mer ut av forforsterkeren med enda bedre høyttalere?"

    Mener ikke at høyttalerne dine er dårlig, men holder meg til din egen begeistring over at endring fra MI 23 til 23.5 er så stor, og antar du selv har tenkt hvor mye mer musikkglede får jeg med enda bedre høyttalere - ja du forstår hva jeg mener :)
    Klipsch RF63 er vel kanskje det beste Klipsch har laget, så det er absolutt en spennende høyttaler ;) Selv kjøpte jeg mine høyttalere brukt for ni år siden for 12 000,- Forsterkeriet de er matchet med koster vel over 100 000 :cool:
    Montesi kom meg i forkjøpet.. 🐥
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Joda, begge to - for all del - jeg forstår entusiasmen til RF63 :)

    Når jeg nevnte dette med høyttalerne som jeg gjorde, var det vel kanskje med en slags baktanke om enda sortere bakgrunn, enda dypere bass - enn hva disse Klipsch'ene kunne by på. Men, jeg syntes det er beundringsverdig, det at man finner sitt lydbilde i en gitt høyttaler, og putter på den go'saker som det beste av hva "unge Malmin" kan by på. Imponerende, forresten, sitter der i en liten trang kjeller og produserer apparaturer i øverste klasse - mon tro om ikke forforsterkeren befinner seg øverst på rangstigen av disse. Samme gjelder Reidar Persson, de to kjellerne er ikke så helt ulike, dvs. Reidar har et lite siderom :)
     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er også lykkelig eier av 23,5, med stor ekstern strømforsyning. Det låter bare deilig, - gjennomsiktig, detaljert, naturtro, strømmet via Lumin U 1 og forsterket gjennom MI 21. Savner bare fjernkontroll.

    Mvh. Ole G
     

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Jeg har også kjøpt MI 23.5. Jeg må høre ALT på nytt! Ikke i min villeste fantasi trodde jeg at det var såpass stor forskjell på 23 og 23.5. Jeg garanterer at det ER det! Sier som Roy Ervin! Jeg sitter å gaper!
    Er den største delen av forskjellen bak det at du "sitter og gaper" det at den henter ut mer i de nedre oktaver?
    Dvs. den gjør vel egentlig det motsatte - praksis - ved at den ikke hindrer de laveste frekvenser i å komme ut :)

    Forstå meg rett, når jeg spør, i det jeg sier "ser du har Klipsch RF-63" og tenker "blir du ikke enda mer nysgjerrig på å få enda mer ut av forforsterkeren med enda bedre høyttalere?"

    Mener ikke at høyttalerne dine er dårlig, men holder meg til din egen begeistring over at endring fra MI 23 til 23.5 er så stor, og antar du selv har tenkt hvor mye mer musikkglede får jeg med enda bedre høyttalere - ja du forstår hva jeg mener :)
    Joda, begge to - for all del - jeg forstår entusiasmen til RF63 :)

    Når jeg nevnte dette med høyttalerne som jeg gjorde, var det vel kanskje med en slags baktanke om enda sortere bakgrunn, enda dypere bass - enn hva disse Klipsch'ene kunne by på. Men, jeg syntes det er beundringsverdig, det at man finner sitt lydbilde i en gitt høyttaler, og putter på den go'saker som det beste av hva "unge Malmin" kan by på. Imponerende, forresten, sitter der i en liten trang kjeller og produserer apparaturer i øverste klasse - mon tro om ikke forforsterkeren befinner seg øverst på rangstigen av disse. Samme gjelder Reidar Persson, de to kjellerne er ikke så helt ulike, dvs. Reidar har et lite siderom :)
    Helt utrolig hva de får til. Skjønner som sagt hva du mener, bear. Orker bare ikke oppleve "må ha høyttalere" når jeg egentlig ikke har råd. Elektronikken først, så får vi se. God påske alle sammen! 🐥🐣🙂
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også kjøpt MI 23.5. Jeg må høre ALT på nytt! Ikke i min villeste fantasi trodde jeg at det var såpass stor forskjell på 23 og 23.5. Jeg garanterer at det ER det! Sier som Roy Ervin! Jeg sitter å gaper!
    Er den største delen av forskjellen bak det at du "sitter og gaper" det at den henter ut mer i de nedre oktaver?
    Dvs. den gjør vel egentlig det motsatte - praksis - ved at den ikke hindrer de laveste frekvenser i å komme ut :)

    Forstå meg rett, når jeg spør, i det jeg sier "ser du har Klipsch RF-63" og tenker "blir du ikke enda mer nysgjerrig på å få enda mer ut av forforsterkeren med enda bedre høyttalere?"

    Mener ikke at høyttalerne dine er dårlig, men holder meg til din egen begeistring over at endring fra MI 23 til 23.5 er så stor, og antar du selv har tenkt hvor mye mer musikkglede får jeg med enda bedre høyttalere - ja du forstår hva jeg mener :)
    Klipsch RF63 er vel kanskje det beste Klipsch har laget, så det er absolutt en spennende høyttaler ;) Selv kjøpte jeg mine høyttalere brukt for ni år siden for 12 000,- Forsterkeriet de er matchet med koster vel over 100 000 :cool:
    OT: Jeg også gjorde en del slike stunt med RF-63. Det var verdt hver krone og hvert sekund! Toppen av kransekaka var full Audio Note-pakke. En ufattelig kombinasjon.

    Mi passer for øvrig strålende med Klipsch av alle slag.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Joda, begge to - for all del - jeg forstår entusiasmen til RF63 :)

    Når jeg nevnte dette med høyttalerne som jeg gjorde, var det vel kanskje med en slags baktanke om enda sortere bakgrunn, enda dypere bass - enn hva disse Klipsch'ene kunne by på. Men, jeg syntes det er beundringsverdig, det at man finner sitt lydbilde i en gitt høyttaler, og putter på den go'saker som det beste av hva "unge Malmin" kan by på. Imponerende, forresten, sitter der i en liten trang kjeller og produserer apparaturer i øverste klasse - mon tro om ikke forforsterkeren befinner seg øverst på rangstigen av disse. Samme gjelder Reidar Persson, de to kjellerne er ikke så helt ulike, dvs. Reidar har et lite siderom :)
    ?? Jeg tror knapt jeg har opplevd mer brutal bass fra en "normal" høyttaler enn fra RF-63, gitt at den blir matet med solid effekt. Da mener jeg ikke nødvendigvis mye effekt, men stivt power. Joda, selvsagt finnes enda råere saker å få tak i, men som en moderat stor, masseprodusert høyttaler, serverer den en brutalitet som ikke på noen måte framkommer i tallene Klipsch oppgir. Faktum er at RF-63 har en bass til å dø for, men det er ganske utfordrende å matche dem sånn at du får oppleve dem i full flight... :)
    Beklager enda mer OT, for å bøte på det, gjentar jeg at Klipsch + Mi = sant.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Joda, begge to - for all del - jeg forstår entusiasmen til RF63 :)

    Når jeg nevnte dette med høyttalerne som jeg gjorde, var det vel kanskje med en slags baktanke om enda sortere bakgrunn, enda dypere bass - enn hva disse Klipsch'ene kunne by på. Men, jeg syntes det er beundringsverdig, det at man finner sitt lydbilde i en gitt høyttaler, og putter på den go'saker som det beste av hva "unge Malmin" kan by på. Imponerende, forresten, sitter der i en liten trang kjeller og produserer apparaturer i øverste klasse - mon tro om ikke forforsterkeren befinner seg øverst på rangstigen av disse. Samme gjelder Reidar Persson, de to kjellerne er ikke så helt ulike, dvs. Reidar har et lite siderom :)
    ?? Jeg tror knapt jeg har opplevd mer brutal bass fra en "normal" høyttaler enn fra RF-63, gitt at den blir matet med solid effekt. Da mener jeg ikke nødvendigvis mye effekt, men stivt power. Joda, selvsagt finnes enda råere saker å få tak i, men som en moderat stor, masseprodusert høyttaler, serverer den en brutalitet som ikke på noen måte framkommer i tallene Klipsch oppgir. Faktum er at RF-63 har en bass til å dø for, men det er ganske utfordrende å matche dem sånn at du får oppleve dem i full flight... :)
    Beklager enda mer OT, for å bøte på det, gjentar jeg at Klipsch + Mi = sant.
    Hehe, joda, jeg vet de slår fra seg. Jeg snakker vel i øvelsen "etter fysikkens lover" er brutt, med RF-63, som kanskje den som drar dette lengst. Men noe av årsaken til at bassen føles så god i RF-63 er vel også det faktum at de inkluderer (!) mellombassen (!) så godt, noe mange ellers så "fete-sub-bass-rike" større høyttalere ofte utelater viktigheten av, enda så superdyyype og knusktørre de ellers kan være helt nederst der nede i frekvensområdet.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Joda, begge to - for all del - jeg forstår entusiasmen til RF63 :)

    Når jeg nevnte dette med høyttalerne som jeg gjorde, var det vel kanskje med en slags baktanke om enda sortere bakgrunn, enda dypere bass - enn hva disse Klipsch'ene kunne by på. Men, jeg syntes det er beundringsverdig, det at man finner sitt lydbilde i en gitt høyttaler, og putter på den go'saker som det beste av hva "unge Malmin" kan by på. Imponerende, forresten, sitter der i en liten trang kjeller og produserer apparaturer i øverste klasse - mon tro om ikke forforsterkeren befinner seg øverst på rangstigen av disse. Samme gjelder Reidar Persson, de to kjellerne er ikke så helt ulike, dvs. Reidar har et lite siderom :)
    Forsterkerne også. De er meget dei og. :)
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Det er ganske lenge siden jeg postet noe her, og det har rent mye vann under diverse broer siden da.

    Først vil jeg takke Roy Ervin Solstad for en meget fin test av MI 23,5 i Stereo+. Han åpnet noen dører ved sin historie fra Børselv.Den ren og stillhet han opplevde er det jeg forsøker å få frem i mine produkter. Hva enten det er stillheten i ørkenen utenfor Teheran en tidlig morgen eller renheten ved en solnedgang i Batumi. Jeg prøver så godt jeg formår.

    Videre vil jeg takke for all oppmerksomhet i anledning min fødselsdag. Overveldende er mildt sagt. Det varmer ett nå ikke gammelt, men modent hjerte. Det er veldig godt å vite at det er folk som setter pris på en. Takk alle sammen. Ingen nevnt, ingen glemt.

    Jeg vil gjerne gi litt tilbake. Her er en rekke bilder av MI 10, MI 17, MI 18 og MI 21 i ny tapning. Det er snakk om en helt ny familie av amper. Separat ut og inngangstrinn. Mulighet for å switche mellom lav - middels og høy bias. De kan alle selvsagt, i god MI ånd retrofittes til eldre kabinetter. Tom de Doxa 70 og Doxa 70 Mk2 som jeg laget på lisens fra Knut Øystein Lauvland på 80- tallet kan benytte flere av disse versjonene. Det må vel kunne sies å være i tidens grønne ånd. Ikke kast, bygg om!

    Sist, og ikke minst, en liten teaser. The Beast.

    God påske alle sammen.

    R

    MI 23 og MI 23,5 er for tiden lagervare. Ta kontakt via tlf eller mail ved eventuelle spørsmål. 99496000 - roar.malmin1@gmail.com
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Ole Borgenvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2010
    Innlegg
    730
    Antall liker
    413
    Sted
    Sandefjord
    Sier som Maxtor i gamle dager, jeg. Takk for bilder RM! Det er lykke på en lørdag det, folkens!

    Roar er en lite selvhøytidelig kar med masse humor og kunnskap som i allefall jeg suger til meg når jeg har den glede av å komme på besøk!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Av erfaring; hater gratulasjoner (les; påminnelse steingammal) etter det stod 60 på telleren for et drøyt år siden... Derimot gratulerer jeg Malmin med nyheten om biasjustering på kl. A forsterkere - hvilket jeg hadde på mine to tidligere danske Patriot V100 kl. A stereoforsterkere (2 x 100 W) - satt en vippebryter på baksiden.

    Glede dere, dere som har hørt forskjellen på A/B og A forsterkere, jeg vil si som natt og dag når man blir vant til kl. A og med positive følgefordeler som lengre levetid, lavere strømforbruk og levelig på varme sommerdager :)

    Kan jeg spørre deg Malmin, foretas dette på brytere på forsterkerne eller via fjernkontrollen? En ting til; er måten du benytter til dette like driftsikker som forsterkerkonstruksjonen ellers?

    Det her ER en gedigen nyhet for alle som VET hvor mye bedre kl. A spiller enn A/B, som for din del Malmin garantert både vil forøke og forlenge salg av kl. A helt du selv gir deg når du fyller 100 år :)

    Ser også du byr på rabatter om dagen, og jeg visste fra før at du har «verdens-produktet» MI23.5 på lager - grattis med at du åpenbart ser toppen på motbakken eller har måtte ha passert den - de gamle er jo eldst :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Nyeste versjon av MI23.5 er en utrolig god oppgradering. Enig med RES sin konklusjon. Den er nok den beste Preamp I verden til under både 100k og 300k.
    Mine gode innspillinger har blitt bedre. Noen jeg hadde gitt litt opp, er nå plutselig blitt gode.
    Man blir ikke lyttetrøtt. Og alt låter mer behagelig.
    Rett og slett en fantastisk pre.


    Jeg er også ganske sikker på at flere kommer til å vurdere forsterkerne nå som de får justerbar bias. Det er slutt på overoppheta kjellere og stuer om sommeren. Lavere strømregning og lengre levetid. Er bare positivt dette.



    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn