Jeg skal prøve å gi deg et svar som kan hjelpe deg med å ta en avgjørelse i retning av kjøp/ ikke kjøp.Leser mye bra om denne preampen. Men hvor ifra nøytral heller den? Er den bare dønn ærlig på signalet inn? Eller tar den litt vare på innspillinger som kunne trengt litt "varme" . Har eid accuphase c3850, den hadde et ekstremt informativt lydbilde(helt vanvittig egentlig), men kunne i noen settinger mangle litt kjøtt på notene(innspillingene sin skyld), men siden den hadde ekstremt kontroll på det som kom inn ble det aldri masete, bare litt "meh" på en måte![]()
23.5a1 (med stor strømforsyning) er det jeg oppfatter som nøytral. Oppløst. Detaljert. Dynamisk. Engasjerende.
For meg er dette perfekt, jeg vil ikke ha annet enn ærlig og god lyd og oppfatter at det er det jeg får. Merker at mindre bra innspillinger ikke kles naken og blir ubrukelige. Det er et stort pluss.
I mine ører graver den fram det som kan finnes av nyanser og fylde. Det er dette jeg sitter igjen med etter å ha hørt på den i et par døgn. Den er således antatt ikke innspilt ennå, og jeg har derfor ikke testet all verdens musikk og forskjellig innspillingskvalitet på denne. Men har hørt på, og handlet hi-fi i snart 30 år. Så påberoper meg litt peiling i lys av det, men mest av alt er det det du foretrekker som har betydning.
Har hatt mi 23 med liten strømforsyning. Den kunne bli slitsom i toppen og var ikke en foretrukket pre i mine øre om man tenker "uansett pris". Den hadde jeg ikke anbefalt til deg. Har også hatt 23.5a, men fikk aldri hørt skikkelig på den da effekttrinnet beklageligvis ble borte i noen år hos konstruktør for reparasjon. Det er virkelig dumt at jeg ikke fikk lyttet skikkelig. Hadde nemmelig både liten og stor strømforsyning i den perioden jeg hadde a-versjonen, så det hadde vært interessant å hørt utviklingen.
Så langt er 23.5a1 en svært komplett pre, slik jeg oppfatter det, og savner ikke så mye. Den kunne selvsagt hatt nettere fjernkontroll, og innganger på baksiden som var i organisert i tråd med bransjestandard. De 2 kontrollene opplever jeg som slarkete og gir meg ikke kvalitetsfølelse, kan rikle mye på de. Men de har flere funksjoner, som at de kan trykkes inn for å gå inn i meny. Mulig det forklarer litt av opplevelsen av slark.Aner ikke. Mener de var mindre lealaus på forrige utgaver, men skal ikke si jeg er helt sikker. 2 kabinetter kan kanskje være litt styrete for noen? Men det er slik disse er laget, så ikke noe å henge seg opp i om man vil ha noe "annet og rart" til en ok pris.
Uansett, med hånda på hjertet tror jeg du skal lete lenge for å finne en pre som gir mer valuta i forholdet pris/lyd. Nå finner du flere nesten nye a versjoner og a1 versjoner på finn til gunstig pris i forhold til ny. Tror du scorer topp med begge alternativene om lydsignaturen (eller på et vis; manglen på sådan) passer deg, og du velger å kjøpe. Lykke til med valg.
Sist redigert: