MQA - The awakening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    Og i tilfelle noen skulle være uvitende om det: DVD-Audio floppet på grunn av et fullstendig håpløst brukergrensesnitt, ikke på grunn av MLP.
    ble til
    Jeg vet ikke om det har vært erklært noen offisiell årsak, men min påstand er at brukergrensesnittet var årsaken til at DVD-A tapte kampen mot SACD som et nisjeformat for høyoppløst multikanals lydutgivelser med musikk.
    Altså din egen påstand uten å sjekke fakta. (sier ikke at det er feil da det selvsagt kan være en medvirkende årsak)

    Nettopp slik metode er uheldig f.eks. for journalister og skribenter. Man tar påstander for gitt (eller skaper sine egne), glorifiserer noe, setter det på trykk, uten noen som helst fakta/bakgrunnsjekk og og bruk av kritiske øyne. På den måten får f.eks. teknologi og løsninger som ikke er i brukernes favør/interesse grobunn og polarisering (med skyttegravskamper) vil komme.
     
    Sist redigert:

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1

    Og i tilfelle noen skulle være uvitende om det: DVD-Audio floppet på grunn av et fullstendig håpløst brukergrensesnitt, ikke på grunn av MLP.
    ble til
    Jeg vet ikke om det har vært erklært noen offisiell årsak, men min påstand er at brukergrensesnittet var årsaken til at DVD-A tapte kampen mot SACD som et nisjeformat for høyoppløst multikanals lydutgivelser med musikk.
    Altså din egen påstand uten å sjekke fakta. (sier ikke at det er feil da det selvsagt kan være en medvirkende årsak)
    Jeg tok det vel kanskje litt forhastet for gitt at alle er klar over at årsaken til at noe flopper sjelden dreier seg om rene fakta, men om mer eller mindre samstemte vurderinger gjort av personer. Det blir vanligvis ikke satt ned en offentlig granskingskommisjon for å finne ut hvorfor noe flopper. Å "sjekke fakta" er dermed ikke plagsomt relevant i dette tilfellet.
    Det forholdet at DVD-A som et rent lydformat er avhengig av skjerm for å kunne brukes skiller formatet fra det konkurrerende multikanalsformatet SACD, og også fra Pure Audio Blu-ray som kom en del år senere. For Pure Audio Blu Ray var det en bevissthet om at dette nye multikanalsformatet ikke måtte ha den samme feilen DVD-A. På den tiden da DVD-A var et aktivt format var det en gjengs klage over formatet at det var avhengig av skjerm.
    Nettopp slik metode er uheldig f.eks. for journalister og skribenter. Man tar påstander for gitt (eller skaper sine egne), glorifiserer noe, setter det på trykk, uten noen som helst fakta/bakgrunnsjekk og og bruk av kritiske øyne. På den måten får f.eks. teknologi og løsninger som ikke er i brukernes favør/interesse grobunn og polarisering (med skyttegravskamper) vil komme.
    Jeg tror du heller skal se på din egen rolle i skyttergravskamper i stedet for å legge skylden på meg, selv om jeg ikke har tatt avstand fra MQA som alternativ til 16/44.1. Nettopp ditt siste innlegg er vel et innlegg som bidrar til skyttergravskrig, og er mer rettet mot person enn mot sak. Det forurenser debattklimaet. Og jeg må også minne om at jeg som brukeren Karl_Erik opptrer som privaterson, og ikke som skribent/redaktør. På samme måte som jeg tar det for gitt at du opptrer som privatperson, og ikke som moderator i dine innlegg.
     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.573
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Lyd er subjektivt, om en synes mqa låter bedre (eller like bra) som "ren" flac.
    Fakta og løgner er objektivt - her gjeller det ikke med synsing eller personlige påstander.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Det forholdet at DVD-A som et rent lydformat er avhengig av skjerm for å kunne brukes skiller formatet fra det konkurrerende multikanalsformatet SACD, og også fra Pure Audio Blu-ray som kom en del år senere. For Pure Audio Blu Ray var det en bevissthet om at dette nye multikanalsformatet ikke måtte ha den samme feilen DVD-A. På den tiden da DVD-A var et aktivt format var det en gjengs klage over formatet at det var avhengig av skjerm.
    Tror det er flere årsaker til at dvd-a floppet, sacd er en. Samtidig leverte ikke formatet det som ble lovet, mange loudness war innspillinger, hjelper ikke med hi rez hvis dynamikken er dårlig. Dette gjelder særlig stereosporene på formatet.

    Formatet ble også lansert samtidig som Napster ble populært, folk opplevde at de ikke trengte å betale lenger for musikken.

    Men for en del var nok å måtte ha på tven en negativ ting. For andre noe positivt - for en del dvd-a har video & grafikk osv.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Tror det er flere årsaker til at dvd-a floppet, sacd er en. Samtidig leverte ikke formatet det som ble lovet, mange loudness war innspillinger, hjelper ikke med hi rez hvis dynamikken er dårlig. Dette gjelder særlig stereosporene på formatet.

    Formatet ble også lansert samtidig som Napster ble populært, folk opplevde at de ikke trengte å betale lenger for musikken.

    Men for en del var nok å måtte ha på tven en negativ ting. For andre noe positivt - for en del dvd-a har video & grafikk osv.
    Video og grafikk er positivt som en opsjon. Men det var fullstendig unødvendig og en ubetinget ulempe å tvinge brukeren til å måtte ha på TVen hver gang man skal spille plata.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Video og grafikk er positivt som en opsjon. Men det var fullstendig unødvendig og en ubetinget ulempe å tvinge brukeren til å måtte ha på TVen hver gang man skal spille plata.
    Ja, for en del er det slik.

    Ikke alle, jeg har ca 250 dvd-a album og har aldri tenkt at å ha på tven er noe negativt, sjelden jeg har hørt argumentet faktisk.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Uansett feilet både sacd og bda også - og ble aldri noe annet enn et nisjeprodukt. Dvd-a forsvant nesten fullstendig, men lever på en måte videre med smale dvd-v utgivelser, på samme måte som sacd & bda.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.190
    Antall liker
    1.061
    Torget vurderinger
    1
    Uansett feilet både sacd og bda også - og ble aldri noe annet enn et nisjeprodukt. Dvd-a forsvant nesten fullstendig, men lever på en måte videre med smale dvd-v utgivelser, på samme måte som sacd & bda.
    Stort sett enig i den vurderingen. Men både DVD-A, SACD og senere BDA var vel egentlig aldri forventet av andre enn rettighetshaverne å kunne bli noe annet enn nisjeprodukter. Og det er helt i orden - både SACD og BDA er kanonprodukter i mine øyne, selv om det er smale produkter.

    Men nå har vi vel egentlig sporet av fra MQA og topic...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    For meg fremstod det som om @Dr Dong fullstendig misforstod innlegget til @Karl_Erik på forrige side og at Karl Erik nærmest ble stilt til veggs for den misforståelsen.

    Uansett, jeg håper skribenter tar risikoen for at vi får en tung tonenangivende aktør i veien for åpenheten i musikkbransjen svært seriøst. MQA forsøker desperat å skape en illusjon av at dette i stor grad handler om lydkvalitet, men all den tid deres idé om god lyd handler om drivere med større mekanisk tap enn hva verden noen sinne har sett i nyere tid kan man bare glemme å lytte etter nyanser. Jeg synes ikke man dermed kan en gang tenke å føre en debatt rundt kvaliteten på signalet før man også kvantifiserer dette ift resten av signalkjeden. Vi har fortsatt langt igjen før vi egentlig kan kalle høyttalerne våre "CD-ready".

    MQA ønsker at anleggene våre er jukebokser, der de har nøkkelen til alle myntboksene.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Venter bare på at forbruker-byråkratene i EU tar tak i dette :ROFLMAO: :rolleyes:
    Hjelper nok lite å være på en øde øy da :cool::cry::cautious:
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Jepp. Det er poenget.
    «Master Quality Authenticated» er ren løgn.
    Da blir spørsmålet bare hvor stor markedsmakt Tidal har.
    Om flere artister reagerer og trekker innholdet sitt fra Tidal kommer MQA til å kollapse raskt.
    - men, det er klart; det koster noen kroner i starten, så det spørs om mange nok kommer til å reagere.
    At Neil Young har trukket materialet sitt fra Tidal gir nok ingen søvnløse netter hos eierne.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Selv om det er mye teknisk med MQA som ikke ser ut til å tåle å bli etterprøvd, så trenger man egentlig ikke å forholde seg til dette. Det holder å se på hvordan Meridian oppfører seg. Jeg har full forståelse for at et firma kan trenge å holde enkelte ting proprietært, for å sikre sitt åndsverk og teknologi. Men når man aktivt tilbakeholder grunnleggende informasjon om produkt, stadig endrer narrativ for hva produktet egentlig er, og svært aktivt jobber imot enhver form for analyse eller innsikt rundt faktisk ytelse av produktet - da bør alle alarmbjellene ringe. Det er åpenbart de selv føler de har noe å skjule!

    "If it looks like shit, and smells like shit... it's probably shit"
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Det ser ut som det er en gjenganger blandt dem som går i forsvar for MQA at de først ikke har sette hele videoen til GoldenTone. Eller de ikke har forstått innholdet.

    Flere av dem inkludert Hans bruker opphavspersonene sine tidligere bragder som skussmål som godt nok sertifisering for hva MQA er. Dette mens de faktisk ikke forstår en dritt av papirene gutta har publisert. Ikke helt ulikt en viss annen bok med brennende busker og steintavler omtalt hvor tolkningene helst skal utføres av en lederskikkelse, gjerne selvutnevnt sådan ;)

    Vedrørende DVD-A floppen. Jeg tror vi med grei sikkerhet kan si at Stuart denne gangen møter bedre forberedt. Mens DVD-A mest ble overlatt plateselskap/disdribusjonselskapene involverer han denne gangen flere ledd i lydkjeden for å skape en illusjon av at MQA er noe større.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Flere av dem inkludert Hans bruker opphavspersonene sine tidligere bragder som skussmål som godt nok sertifisering for hva MQA er. Dette mens de faktisk ikke forstår en dritt av papirene gutta har publisert. Ikke helt ulikt en viss annen bok med brennende busker og steintavler omtalt hvor tolkningene helst skal utføres av en lederskikkelse, gjerne selvutnevnt sådan ;)
    Det kunne jo være forfriskende om noen av de som henviste til at Bob Stuart, M.Sc. hadde publisert artikler (og derfor var uangripelig i enhver teknisk diskusjon) selv gir oss et kort resymé av hva som står i artiklene hans. Ja, for de har vel lest dem selv og funnet at innholdet er vanntett?
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Goldenone videoen ble tatt opp der også.

    Mark Waldrep er ikke særlig poppis i MQA kretser :) Han er en ganske krass motstander.
    Du vil noe oppleve kommentarer som
    "has he listened, proof is in the pudding"
    "grumpy old man"
    "naysayers"
    osv..


    Flere artikler om MQA om du leter.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det kunne jo være forfriskende om noen av de som henviste til at Bob Stuart, M.Sc., hadde publisert artikler (og derfor var uangripelig i enhver teknisk diskusjon) selv gir oss et kort resymé av hva som står i artiklene hans. Ja, for de har vel lest dem selv og funnet at innholdet er vanntett?
    Det jeg tror ingeniører ofte undervurderer - og som en statsviter eller filosof tar naturlig - er maktens rolle. Makt vinner regelmessig mot fornuft eller sannheten. Derfor er det relevant å spørre:

    Hvem har makt, hvordan brukes den til å fremme hvilke formål for hvem?

    For to år siden hadde AES en spesialutgave av the Journal of The Audio Engineering Society. Spesialutgaven var om «high-resolution audio». Denne gjennomgangen var den første siden AES hadde en tilsvarende gjennomgang i 2004.

    Bob Stuart m.fl. skrev 3 av de 4 fagartiklene i denne spesialutgaven av JAES fra mai 2019. Så hvem har makten i fagkretser i spørsmålet om høyoppløst lyd? Og hvordan jobber denne makten for å fremme hvilke formål på vegne av hvem?

    EFC7791E-26A3-44B6-AEB2-7B666AEAC481.jpeg

    08EF72D5-6FE3-4C26-A888-50648980F12F.jpeg
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    FWIW, her er en anmeldelse av hørselen til en av de største forsvarerne av MQA på nett. Merk at Amir hevder han lett hører forskjell mellom CD-kvalitet og høyere, noe han gjør et poeng av i mange sammenhenger. Men kan man ha tillit til denne påstanden? Hvem kan man ha tillit til på nett?

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg tror ingeniører ofte undervurderer - og som en statsviter eller filosof tar naturlig - er maktens rolle. Makt vinner regelmessig mot fornuft eller sannheten. Derfor er det relevant å spørre:

    Hvem har makt, hvordan brukes den til å fremme hvilke formål for hvem?
    Joda, som tidligere politiker etc er jeg ikke helt fremmed for det konseptet, jeg heller. Makt kan ofte likestilles med innflytelse, altså evnen til å få andre mennesker til å gjøre det en selv vil at de skal gjøre. Det kan ta mange former, og det er ikke alle formene som er like synlige. Mange "sterke menn" kan like gjerne sees som lydige løpegutter for en eller annen avdød akademikers teorier. Men makt er heller ikke en konstant størrelse. Uformell makt bygger på overtalelse og konsensus, markedsmakt bygger på konsumentenes preferanser, og hvis tilstrekkelig mange påpeker at keiseren står der splitter naken forsvinner også mye av keiserens makt til å påvirke andre. Og denne keiseren er farlig tynnkledd i regnværet.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    MAKTEN I AES

    Helt tilfeldig kom jeg nettopp over en litt artig vinkling da jeg leste litt her og der. Det hele tar utgangspunkt i denne AES-artikkelen (convention paper) av Mark Waldrep:


    Her dokumenterer Waldrep hvordan 400 deltakere i et eksperiment har respondert på hhv. hi-res og CD.

    Waldrep - som bl.a. produserer hi-res-musikk - slår fast at folk flest ikke hører forskjell. Han kan tenkes å tape økonomisk på denne erkjennelsen, men lar resultatene bekrefte et inntrykk som har sneket seg inn på ham over tid.

    Det interessante er hvem som svarer på denne artikkelen? Bob Stuart! I tillegg kommer AES’ tekniske konsulent, Vicki R. Melchior kort tid etterpå med utdypende kommentarer. Sjekk kommentarene fra Stuart og Melchior i denne lenken:


    Er det ikke påfallende hvilke krav det settes til Waldrep? Mens Stuart og MQA aldri har lagt frem noen dokumentasjon, er han veldig klar på svakhetene i en undersøkelse som går mot hans interesser.

    Melchiors kommentarer er selvfølgelig gode og riktige, men hadde det ikke vært fint om samme krav hadde blitt satt til det selskapet som Stuart representerer?

    Litt påfallende, er det ikke, hvordan makt spiller seg ut? 🤔
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Flytting av bevisbyrde er vel kjeltringenes mest brukte verktøy. Spesielt de som planlegger å gjøre svindelen på høylys dag, og slippe unna med det.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Hi-res kunder har vært Bob Stuart sitt nedslagsfelt siden nittitallet. En skulle tro en slik kunde da må ha fått kaffen i vrangstrupen når de forstod hva de oransje strekene betyr på denne offesielle grafen fra Bob Talks.
    1620674277777.png


    Koble grafen med denne geniale videoen linket til fra ASR. Videoen starter med en gitarstreng plukkes ved 0dbFS og gjentaes med påfølgende lavere volume i -6dBFS steg. Meningen er at man stiller inn volume så høyt som man vanligvis spiller før man kjører testen.
    hmm... skal en vurdere orke å lage en tilsvarende test med 24b/48kHz FLAC og ta med med både et instrument med naturlig decay samt 2-3 sinustoner i yttergrensene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hi-res kunder har vært Bob Stuart sitt nedslagsfelt siden nittitallet. En skulle tro en slik kunde da må ha fått kaffen i vrangstrupen når de forstod hva de oransje strekene betyr på denne offesielle grafen fra Bob Talks.
    Kanskje det burde stått noe slikt som «hvis de hadde forstått» der? De blir jo fortalt av Mr. B.S., M.Sc. og assorterte gullører at det låter bedre sånn, og da er det bare slik. Innvendinger går til /dev/null, siden det forutsettes at Mr. B.S., M.Sc. uansett «vil vinne enhver teknisk diskusjon». Så ingen avkrever ham noen teknisk forklaring på hva i h..e den dingsen hans gjør. I stedet kan han fiske videre etter dette verdensherredømmet sitt med å la enhver digital musikkoverføring legge igjen noen cent i hans egen lomme. Han er jo ikke den første som prøver på det.

     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og da er det ikke noe annet valg lenger. Enkelte album finnes kun i MQA via 2L sin eshop
    Screenshot 2021-05-14 at 21.06.29.png


    Hvor ble det av det "kritiske" intervjuet Stereo+ skulle ha?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn