Diverse MQA streaming. Foreløpige inntrykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke noe poeng i å gjøre Dragonfly Black MQA-kompatibel i det hele tatt sålenge det dreier seg om pc eller mac, appen leverer maks av det den kan videreformidle til lytteren. Men med apper på mobile apparater Ved avspilling av MQA låste fargekoden seg på 96, ved vanlig lossless 44,1. Har Red 192? Isåfall er Red aktuell for meg siden jeg også ønsker meg en mer effektiv og mindre reise-DAC/Headamp. Jeg kan sjekke det selv, men regner med at noen svarer ganske raskere enn jeg klarer å google.

    Uansett, det er et sidespor. Dragonfly Black er god nok til å skille mellom MQA og Redbook fra Tidal.
    Jeg vet ikke om det er vits eller ikke, men jeg kan tenke meg at det å hoppe over software dekodingen kan ha sine fordeler. Men det finner jeg ut av snart.

     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Det er ikke noe poeng i å gjøre Dragonfly Black MQA-kompatibel i det hele tatt sålenge det dreier seg om pc eller mac, appen leverer maks av det den kan videreformidle til lytteren. Men med apper på mobile apparater Ved avspilling av MQA låste fargekoden seg på 96, ved vanlig lossless 44,1. Har Red 192? Isåfall er Red aktuell for meg siden jeg også ønsker meg en mer effektiv og mindre reise-DAC/Headamp. Jeg kan sjekke det selv, men regner med at noen svarer ganske raskere enn jeg klarer å google.

    Uansett, det er et sidespor. Dragonfly Black er god nok til å skille mellom MQA og Redbook fra Tidal.
    Jeg vet ikke om det er vits eller ikke, men jeg kan tenke meg at det å hoppe over software dekodingen kan ha sine fordeler. Men det finner jeg ut av snart.


    Det vil være et poeng så lenge man klarer å kjøre "bypass" på software og mqa-fila har høyere oppløsning enn 24/96. Kjører man med BS2 klarer ikke jeg å se hvordan man skal kunne kjøre "bypass" samt at den ikke leverer høyere enn 24/96 ut på digital Interface.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper og regner med at det gjøres noen oppdateringer tilgjengelig i BlueOS snart som åpner opp litt flere innstillinger i OS'et.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Skal komme en oppdatering av blueos 31.01, men helt hva den inneholder (annet en roon støtte) tør jeg ikke si.
     

    hakan666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.07.2016
    Innlegg
    156
    Antall liker
    55
    Altså! Jeg er veldig imponert hvis folk hører forskjell på disse mediene?
    En god innspilling i 16b 44.1khz låter fenomenalt hos meg.
    Nad C510 er gjeldene dac her, men er jo like overrasket hver gang jeg kobler til min 1989 Yamaha CX-1000!
    Konkluderer med at det ikke har skjedd så mye på dac fronten som hifi blekkene vil ha det til....
    dsd my ass
     

    Schumacher

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Innlegg
    870
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Noen som har formening om kvaliteten på DAC'en som sitter i Bluesound Node2? Skal det være en kostbar DAC hvis man skal få bedre lyd ved å kjøre digitalt ut fra BSN2 til en annen DAC mot å kjøre analogt ut fra BSN2?
    F.eks til sammenligning med min [FONT=&quot]ESS SABRE32 Ultra DAC som sitter i Pioneer Elite Series.[/FONT]
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Altså! Jeg er veldig imponert hvis folk hører forskjell på disse mediene?
    En god innspilling i 16b 44.1khz låter fenomenalt hos meg.
    Nad C510 er gjeldene dac her, men er jo like overrasket hver gang jeg kobler til min 1989 Yamaha CX-1000!
    Konkluderer med at det ikke har skjedd så mye på dac fronten som hifi blekkene vil ha det til....
    dsd my ass
    Du må ta en forutsetning her og det er at begge formatene er laget ut fra samme master. Har akkurat gått gjennom siste Pain Of Salvation - In The passing Light Of Day. På Tidal er det CD masteren som er brukt og det låter forferdelig. . Må bruke noen mindre bra hodetelefoner for ø holde ut. Hvis MQA-fila blir tatt av vinylmasteren blir jeg bra imponert hvis folk ikke hører forskjell.

    Jeg lurer svært mye på hvor mye det er å hente på MQA hvis denne for eksempel hade vært laget på CD-masteren som jeg påstår låter skikkelig dårlig. Jeg har "rippet" vinylen og får DR12 på denne og har ingen problemer hverken på Stereo eller Headfi
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    For en som kan lite om disse tingene, f.eks. meg, er det ikke enkelt å få noen oversikt over hva som er den lureste løsningen for å få MQA. For i det hele tatt å komme i gang med strømming via hovedanlegget, har jeg nå bestilt en Chromecast Audio-dings. Anbefalt av en kollega som er vel bevandret udi dataens univers. Kan den brukes er det fint, hvis ikke bruker jeg den til å hengi meg til Tidals gleder slik de foreligger nå (jeg har hatt stor glede av denne tjenesten via nettbrett), i påvente av en avklaring om MQA. Den kostet kr 438 inkl frakt, så Steinar havner ikke på forsorgen om det skulle vise seg å være et ikke særlig lurt kjøp. ;)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    For en som kan lite om disse tingene, f.eks. meg, er det ikke enkelt å få noen oversikt over hva som er den lureste løsningen for å få MQA. For i det hele tatt å komme i gang med strømming via hovedanlegget, har jeg nå bestilt en Chromecast Audio-dings. Anbefalt av en kollega som er vel bevandret udi dataens univers. Kan den brukes er det fint, hvis ikke bruker jeg den til å hengi meg til Tidals gleder slik de foreligger nå (jeg har hatt stor glede av denne tjenesten via nettbrett), i påvente av en avklaring om MQA. Den kostet kr 438 inkl frakt, så Steinar havner ikke på forsorgen om det skulle vise seg å være et ikke særlig lurt kjøp. ;)
    Den funker helt fint, men har ikke støtte for MQA. CD kvalitet 16/44,1 spiller den helt flott. Best løsning vil være optisk inn I DAC. :)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja det blir en midlertidig løsning. Men det virker som en grei løsning for i det hele tatt å komme igang med strømmingen på hovedanlegget. Slippe styret med Squeezebox Touch og alt det der i denne omgangen.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.121
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Two Against Nature!

    Pent, blått lys også her :)

    Screen Shot 2017-01-27 at 20.07.12.jpg


    Lars, hvilken transport er det du bruker?
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    417
    Sted
    Skive, DK
    En til som har set lyset. ROON selfølgelig.
    Vent bare på ver. 1.3. Skulle gerne komme ultimo januar
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Akkurat nå spiller jeg bare Tidal masters rett fra laptop (windows) via usb.
    Ellers bruker jeg Logitech Transporter.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    450 album er lagt ut i Master format kl 13.30 den 16.01.17.

    Det er kanskje på tide at dem i det minste sorteres på en akseptabel måte?

    -BB-
    Jeg kan være enig i det. Jeg tror TT var inne på noe av det samme, nemlig at det burde være en søkefunksjon.

    Nå har jeg i det minste kommet så langt at jeg fant ett og samme album i både Hifi Og Masters. På desktopen. Det dreier om Rumours med Fleetwood Mac. Det er jo artig å se at det funker, men de Dell-høyttalerne jeg benytter på pc'en er ikke egnet til å avsløre noe som helst, så om det er noen påtagelig forskjell i lyd er ikke jeg stand til å si.
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Er det ikke i dag det skal komme ny SW til Bluesound slik at disse produktene kan brukes som endpoint sammen med Roon. Gleder meg til å teste!
     

    jaeger

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    116
    Antall liker
    33
    Det stemmer at Bluesound lovet ny firmware idag ja.

    For de som har BS og har brukt sin Roontrial er det bare å sende en mail til Roon å be om ny prøveperiode hvis man vil teste ut før evt kjøp.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.957
    Antall liker
    5.547
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    MQA filer i Bluesoundappen.

    Sikkert mange som allerede har fått det med seg, men etter siste oppdatering er det nå mulig å finne Masters direkte i bluesoundappen. Ligger som egen "mappe" på nyheter, mellom "new playlists" og "recommended albums"
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Har en macbook air, hifi abbonement og en dac her. Hvordan fikser jeg dette her?
    Enkelt. Du bare kobler Macbook Air til DAC med USB, og spiller av fra desktop-appen. I den finner du Masters under nyheter.
    Min drøm er at man en gang kommer dit at man kan gjøre det samme fra nettbrett el.l. Mao unplugged. Hehe.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

    kimat

    Medlem
    Ble medlem
    31.10.2012
    Innlegg
    39
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Har en macbook air, hifi abbonement og en dac her. Hvordan fikser jeg dette her?
    Enkelt. Du bare kobler Macbook Air til DAC med USB, og spiller av fra desktop-appen. I den finner du Masters under nyheter.
    Min drøm er at man en gang kommer dit at man kan gjøre det samme fra nettbrett el.l. Mao unplugged. Hehe.
    Det kommer. Har allerede kommet til brukerne av Bluesound.
    Så Tidal kommer med oppdatering der Pcen benyttes som avspiller men kan styres med app på nettbrett og mobil? Saaaavner det...
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Da bruker du Roon :-D Det er en drøm nå med Bluesound produkter. Den siste releasen 1.3 har gjort Bluesound Roon Ready og det åpner opp for masse gøy. Tidal Masters rett fra iPaden (som fjerkontroll) til Bluesound Node2.
     

    breuer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.10.2006
    Innlegg
    814
    Antall liker
    583
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    7
    Har prøvd litt med masterene (MQA) fra Tidal etter oppdateringen til Bluesound Node spilleren. Har sammenlignet Tidal master med egne HD filer på NAS. Alt spilt gjennom Node 2 koblet med coax til min PS Audio DAC. Bar litt innledende tester med musikk jeg kjenner godt; Fleetwood Mac - Rumours, Joni Mitchell - Blue og Bowie - Hunky Dory.

    Jeg ble ikke spesielt imponert over MQA, spesielt fordi det var noe som manglet ved stemmene. Inntrykk etter noen få gjennomlytt:

    Mer bass med MQA, men slappere/mer boomy
    Noe merkelig med stemmene. Jeg er dårlig å forklare lytteinntrykk, men følelsen i stemmen var bort; øl i stedet for champagne, if it makes sense:).

    Har ikke sammenlignet Tidal HiFi filer vs. Tidal MQA. Må få prøvd det nå i helga.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Bluesound node kan vel ikke fungere som roon core?
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    378
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Nei den kan ikke være Roon Core. Du må ha en PC/Mac/NAS til å ta den jobben. Bluesound produktene er RAAT (endpoint).
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Som jeg hører det, minder lyden av MQA hen av det samme som vis du benytter Transparent sine kabler i et opset.
    En lidt fremhevet Bas og nedre mellomtone gengivelse, samt en nedtoning av diskant gjengivelsen, som samlet bevirket at bas og mellomtonene tråder tydeligere frem i gjengivelsen og bevirket at lytteren opplever en samlet bedre defination på alle instrumenter i dette frekvens område.

    Sagt på Dansk, tror jeg at der ligger en frekvensgang referanse korrektion impliseret i MQA programvaren som kan minne lidt av det samme som frekvensgang referenserne ala RIAA frekvens korrektionerne som benyttes. Alternativ referense kurverne fra Jbl eller Mikrofon referense kurverne som er brevet foretrukket i lytte test undersøkelser.
     

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har sett litt på Roon 1.3 versjonen som var lovet med softwear dekoding av MQA, men jeg kan ikke finne noe om det i Roons presentasjon av 1.3.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd litt med masterene (MQA) fra Tidal etter oppdateringen til Bluesound Node spilleren. Har sammenlignet Tidal master med egne HD filer på NAS. Alt spilt gjennom Node 2 koblet med coax til min PS Audio DAC. Bar litt innledende tester med musikk jeg kjenner godt; Fleetwood Mac - Rumours, Joni Mitchell - Blue og Bowie - Hunky Dory.

    Jeg ble ikke spesielt imponert over MQA, spesielt fordi det var noe som manglet ved stemmene. Inntrykk etter noen få gjennomlytt:

    Mer bass med MQA, men slappere/mer boomy
    Noe merkelig med stemmene. Jeg er dårlig å forklare lytteinntrykk, men følelsen i stemmen var bort; øl i stedet for champagne, if it makes sense:).

    Har ikke sammenlignet Tidal HiFi filer vs. Tidal MQA. Må få prøvd det nå i helga.
    Jeg har kun sammenlignet med tilsvarende Redbook-filer i Tidal Hifi. Å sammenligne med CD har ingen hensikt i mitt system siden jeg ikke bruker samme DAC for strømming og CD. Det ville blitt urettferdig å sammenligne lyden i Dragonfly Black med Rega Apollo, som er klart bedre.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.430
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Jeg er nødt til å spørre dere andre som benytter dere av Tidal applikasjonen. Hvor mye kapasitet drar den av PC`ene deres? Minne og CPU? Jeg har ganske nylig doblet RAM på min MacBook Pro og forskjellen er relativt stor.

    Mvh
    BB
     

    affen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    177
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    4
    OK, takk for oppklaringen.
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Lightning DS

    Kjører Tidal Hifi,Kom en mappe med Master på LDS for ikke lenge siden med mye god musikk i 48/24,men det kommer lite nytt i denne oppløsningen under Master mappa,allefall på LDS appen,har ikke tilgang til pc så lurer på om mann må på web utgaven av Tidal for å få flere sanger å legge til LDS?
    noen som vet?
    takk for svar 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn