Diverse MQA streaming. Foreløpige inntrykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.550
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hadde vi som forbrukere være smarte, så hadde vi bekjempet MQA og ikke kjøpt produkter/tjenester som støtter det. Skal man først tilby noe teoretisk bedre enn redbook kvalitet, så bør man selge nedlasting/streaming i nativ hirez.

Men uansett er dette en latterlig forbedring sammenlignet med gode opptak og mixer med lite komprimering.

S

svk

Guest
    Er så mange formater å velge i nå til dags. Veldig usikker på hva jeg skulle ha kjøpt. Har ikke kjøpt musikk på mange år

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.124
    Torget vurderinger
    7
    Mine tanker er at formatet burde være et forsvinnende lite tema, da std Redbook egentlig har et utrolig potensiale.
    Vi har alle hørt standard cd plater som låter som en drøm. Hør f.eks bare hva telarc m.fler klarer å få til på RB bitrate.
    Er det da bitrate som er løsningen??
    Jeg tror ikke det. Men jeg tar ofte feil :)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    743
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Nå er det vel forsvinnende lite hørbart som ligger ute på f.eks Tidal.

Det vesle som ligger der har i hvertfall hatt en lyd jeg liker - folk får lytte og dømme selv.

S

svk

Guest

Det vesle som ligger der har i hvertfall hatt en lyd jeg liker - folk får lytte og dømme selv.
    Er ifm med tidal jeg har vurdert mqa. Bare noen få nye album som er mqa?

Luvaton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2007
    Antall liker
    38
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ikke nødvendigvis nye album

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Tand

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    846
    S

svk

Guest
    Bør finne noe der som en liker. Da sitter jeg på gjerde og venter på ny software

Baard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Antall liker
    276
    Kommer til å prøve MQA og gjøre mine egne erfaringer – de fleste kommentarer her inne er for springende og lite etterrettelige. Kommentarer her er en salig blanding av markedsvurderinger og politiske overtoner som: trenger vi dette – hvem tjener på dette – diskriminerende - jeg liker ikke MQA fordi jeg vil ha noe annet – kommentarer osv osv…

Vanskelig å trekke konsensus om dette faktisk oppleves som en ytelsesforbedring. Og jeg skriver opplevd for det å komme drassende med målinger har lite for seg da MQA encodingen er lossy og ikke bitperfekt. Ved 44.1 er den lossless og ved 192 er den lossy.
    Er jo f.eks. plenty av folk her inne som foretrekker Spotify framfor Tidal ….nei, dette blir spennende prøve på egenhånd.

S

svk

Guest
    Spotify kommer vel også med lossless. Lurer på hvilken kvalitet de tilbyr?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    743
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Ligger drøye 2600 album i MQA iflg denne lista : https://docs.google.com/spreadsheets/d/10VtON9VjMAt3uyHC2-Oo2MjIa3orv9DKZfwiRQKmTAA/htmlview#
    Godt mulig, men jeg har forholdt meg til det som Bluesound app'n har liggende i sin Masters katalog, og der er det ikke mange jeg orker å høre på...;)

Skal ta en titt på lista.

Fugazi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    214
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    12

Ligger drøye 2600 album i MQA iflg denne lista : https://docs.google.com/spreadsheets/d/10VtON9VjMAt3uyHC2-Oo2MjIa3orv9DKZfwiRQKmTAA/htmlview#
    Godt mulig, men jeg har forholdt meg til det som Bluesound app'n har liggende i sin Masters katalog, og der er det ikke mange jeg orker å høre på...;)

Skal ta en titt på lista.
    Jeg teller drøye 900 album. Stort sett de samme siste måneden. Bare noen få tilvalg siden jeg sjekket sist

Lgrons58

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.05.2012
    Antall liker
    6.835
    Sted
    Nord for Sinsenkrysset
    Torget vurderinger
    51
    Testet MQA noen timer i dag med en Mytek Brooklyn, var ikke noe for meg ihvertfall. Hørtes kunstig oppblåst og luftig ut med detaljer dratt frem i lydbildet og mindre trøkk i lyden,slitsomt i lengden.

Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    398
    Torget vurderinger
    4
    Testet MQA noen timer i dag med en Mytek Brooklyn, var ikke noe for meg ihvertfall. Hørtes kunstig oppblåst og luftig ut med detaljer dratt frem i lydbildet og mindre trøkk i lyden,slitsomt i lengden.
    Kan du gi eksempler på album hvor du opplevde dette?

Lgrons58

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.05.2012
    Antall liker
    6.835
    Sted
    Nord for Sinsenkrysset
    Torget vurderinger
    51
    Konsentrerte meg om album jeg kjenner godt og har spilt ørten ganger, David Bowie:Hunky Dory , Deep Purple:Fireball , Eagles:Holtel California , Doors:Doors

S

svk

Guest
    Konsentrerte meg om album jeg kjenner godt og har spilt ørten ganger, David Bowie:Hunky Dory , Deep Purple:Fireball , Eagles:Holtel California , Doors:Doors

Gamle innspillinger låter kanskje best på vinyl?

S

svk

Guest
    Må en ha noe spesielt utstyr for å benytte MQA,foruten DAC som støtter MQA?
    Ser f.eks hires går opp til 100000Hz. Utstyret mitt stopper på 20.000 Hz

OleLyttøye

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Antall liker
    205
    Sted
    Bergen
    Har endelig gitt opp pc-streaming, og kjøpt streamer selv. Slik jeg opplever MQA nå, er det omtrent sånn som du beskriver. Et tap av presisjon, litt soft, bløtere helhet og litt forhøya frekvensgang rundt 8-10 kHz (tipper jeg på øremål). Jeg likte det IKKE. Jeg opplevde streaming av ordinære 44.1 - filer som klarere, mer i fokus og mer lineære i frekvensgangen.
    Alt i alt - jeg har landa på at jeg er skuffa.

Sist redigert:

Tand

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    846
    Godt å se att andre har opplevd akkurat det samme som meg.
    Jeg må si at jeg liker MQA, særlig når jeg hører på album som Jon Mitchells Blue. Hvordan spiller dette albumet hos deg forresten?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.883
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    14
    Mer om MQA og slikt.
    MQA

Anbefaler å lese hele!
    Noen utdrag:
    Needless to say that there are superior and truly lossless compression algorithms available today with license free decoders and better sonic performance that could easily steal our show with clear advantages, but they don't have our clever and focused marketing campaign with the reality distortion field. Ultimately, a format war is decided in marketing, not engineering. We have made this experience all too often.
    Question: Does this mean that the world doesn't really need a new format right now, because the world doesn't have a big enough problem that a new format would be able to solve?

Answer: Exactly. If you see a new format emerge today, it is most likely motivated by a manufacturer's thirst for licensing revenue. If they market it cleverly, they could possibly count on some music label's support, because they always like to sell you their same existing recordings in yet a new format again.

Question: How then would a manufacturer or inventor of a new format have to market it to find a large number of adopters?

Answer: Generally, by combining the format with a feature or promise that the adopter or end user is really interested in. For instance, pick a streaming service catering to signal-quality-conscious customers, and promise a significant quality enhancement with the new format. A streaming service can reach a relatively large number of customers virtually overnight, and therefore provides an effective marketing tool. Furthermore, streaming services is only one stop for the format creator—only one degree of separation, with no physical inventory and the logistics thereof. Perfect. So let's create a new format on the basis of quality enhancement and have it be incompatible to PCM, so that everybody is forced to switch. No wait, that didn't work in the past. Let's make it compatible with PCM then, and at the same time allowing the streaming service to charge a premium for the "enhanced" service, and with every song encoded in the new format being playable on any standard PCM playback device. Win-win. The customer may get confused as to which is which, but who cares? It worked in the past.

Oh yes, the new format has to be proprietary and patentable so royalties can be collected. After all that is the entire reason to do it—selfish greed. As we have seen above, there is no other good reason, no customer benefit.
    Intervjuobjekt er Andreas Koch. Han har en interessant "bio".
    Andreas Koch has been involved in the creation of SACD from the beginning while working at Sony. He was leading a team of engineers designing the world's first multichannel DSD recorder and editor for professional recording (Sonoma workstation), world's first multi channel DSD converters (ADC and DAC), and participated in various standardization committees world-wide for SACD. Later he went on as a consultant to design a number of proprietary DSD processing algorithms for converting PCM to DSD and DSD to PCM, and other technologies for D/A conversion and clock jitter control in DACs. In 2008 he co-founded Playback Designs to bring to market his exceptional experience and know-how in DSD in the form of D/A converters and CD/SACD players. In 2015 he took over the entire company. Earlier he was part of an engineering team at Studer in Switzerland, designing one of the world's first digital tape recorders, then lead a team of engineers working on a multichannel hard disk recorder. He also spent three years in a stint at Dolby as the company's first digital design engineer.

All of this has given him a well-rounded foundation of audio know-how and experience. He can be reached via email at andreas@akdesigninc.com.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    2.371
    Lurer på når hele Universal-katalogen blir lagt ut? Avtalen er jo gjort.

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    148
    Sted
    Tranby
    Blir lyden dårligere for vanlig PCM44/16 avspillinger for de som ikke har MQA dekoder i og med at 3 bit blir brukt til koding av den høyoppløslige delen av lyden?

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    1.881
    Mer om MQA og slikt.
    MQA

Anbefaler å lese hele!
    Noen utdrag:
    Needless to say that there are superior and truly lossless compression algorithms available today with license free decoders and better sonic performance that could easily steal our show with clear advantages, but they don't have our clever and focused marketing campaign with the reality distortion field. Ultimately, a format war is decided in marketing, not engineering. We have made this experience all too often.
    Question: Does this mean that the world doesn't really need a new format right now, because the world doesn't have a big enough problem that a new format would be able to solve?

Answer: Exactly. If you see a new format emerge today, it is most likely motivated by a manufacturer's thirst for licensing revenue. If they market it cleverly, they could possibly count on some music label's support, because they always like to sell you their same existing recordings in yet a new format again.

Question: How then would a manufacturer or inventor of a new format have to market it to find a large number of adopters?

Answer: Generally, by combining the format with a feature or promise that the adopter or end user is really interested in. For instance, pick a streaming service catering to signal-quality-conscious customers, and promise a significant quality enhancement with the new format. A streaming service can reach a relatively large number of customers virtually overnight, and therefore provides an effective marketing tool. Furthermore, streaming services is only one stop for the format creator—only one degree of separation, with no physical inventory and the logistics thereof. Perfect. So let's create a new format on the basis of quality enhancement and have it be incompatible to PCM, so that everybody is forced to switch. No wait, that didn't work in the past. Let's make it compatible with PCM then, and at the same time allowing the streaming service to charge a premium for the "enhanced" service, and with every song encoded in the new format being playable on any standard PCM playback device. Win-win. The customer may get confused as to which is which, but who cares? It worked in the past.

Oh yes, the new format has to be proprietary and patentable so royalties can be collected. After all that is the entire reason to do it—selfish greed. As we have seen above, there is no other good reason, no customer benefit.
    Intervjuobjekt er Andreas Koch. Han har en interessant "bio".
    Andreas Koch has been involved in the creation of SACD from the beginning while working at Sony. He was leading a team of engineers designing the world's first multichannel DSD recorder and editor for professional recording (Sonoma workstation), world's first multi channel DSD converters (ADC and DAC), and participated in various standardization committees world-wide for SACD. Later he went on as a consultant to design a number of proprietary DSD processing algorithms for converting PCM to DSD and DSD to PCM, and other technologies for D/A conversion and clock jitter control in DACs. In 2008 he co-founded Playback Designs to bring to market his exceptional experience and know-how in DSD in the form of D/A converters and CD/SACD players. In 2015 he took over the entire company. Earlier he was part of an engineering team at Studer in Switzerland, designing one of the world's first digital tape recorders, then lead a team of engineers working on a multichannel hard disk recorder. He also spent three years in a stint at Dolby as the company's first digital design engineer.

All of this has given him a well-rounded foundation of audio know-how and experience. He can be reached via email at andreas@akdesigninc.com.
    Veldig interessante kilder du legger ut. Takk!

:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn