Diverse MQA streaming. Foreløpige inntrykk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Da blir det som jeg fryktet. Tar man eksemplet med BluSound Node2 så vil man aldri få mere enn 24/96 ouput til digital dvs core decoding. Skal man ha full hardware dekoding er man avhengig av en DAC som er klar for det. DAC uten MQA-støtte vil mest sannsynlig aldri få det da produsentene må betale lisens til de som står bak MQA. Siden de vanskelig kan prise dette inn i allerede solgte enheter vil interesssen for å gjøre dette bli deretter.

    Vil bli positiv overrasket om det blir mullig å kjøre full hardware dekoding samt pcm output over digital. Analog output kfinnes allerde i BS N2.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det sier seg selv at det er betydelig mindre å tjene på å doble samplingfrekvensen i 24 bit enn å doble både samplefrekvens og øke bitdybde fra 16 til 24 samtidig. Det er marginale forskjeller, selv har jeg aldri gjort noen forsøk. Men jeg vet at folk jeg stoler på hører forskjell, uten at det er noe som rocker jorden.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Test av HW vs SW og etc. av MQA
    Liker mer den objektive siden av dette.
    Archimago's Musings: COMPARISON: Hardware-Decoded MQA (using Mytek Brooklyn DAC)
    Kort fortalt - i de fleste tilfeller veldig liten, om noen forskjell.
    Det spørs vel litt hvilke briller man har på seg.
    En leir vil vel si at små forskjeller styrker MQA gjennom at MQA ikke gjør stort med lyden under 60kHz eller manipulerer denne gjennom EQ, ol. og dermed så kan denne siden av kritikken muligens stilne litt, mens en annen leir ville si at hvis det måler likt så vil originalen ikke fravike MQA varianten, noe som ikke favoriserer MQA lydmessig og dermed berettiger eksistensen av denne (kanskje med unntak av begrenset krav til båndbredde under online strømming).
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Bob Moran (NAD Electronics)
    Jan 14, 14:18 AST


    Thank you for contacting the NAD Electronics Support Center regarding M51 and MQA-decoding.

    First off, the not-so great news. The M51 is not directly capable of decoding MQA files.

    We are investigating if there is a way to add ‘rendering’ to the M51 for MQA files.

    There are 3 levels to MQA decoding.
    All MQA files start with the MQA Base, the 16/44.1k file. This allows for universal playback compatibility.
    1) MQA Core is the decoded MQA expanded to 24/96
    2) MQA Level 2 opens the 'music origami' to 24/192
    3) MQA Level 3 goes to 8X oversampling, 24/384 or DXD/DSD

    So we can send the MQA Core files to the M51 and get 24/96 performance right now—today—from the Bluesound Node 2. This actually gets you about 95% of the way there – 100% with most recordings.

    I hope that's helpful. Sadly it's not all great news as the M51 are a bit of an older platform, but that doesn't mean that it can't sound fantastic.

    We hope this information is helpful.

    Kind regards,

    Bob Moran
    Vil dette si at sonos støtter Masters album i 16/44,1??
    Når jeg bruker Tidal desktop app og legger et masteralbum i favoritter dukker det opp i Sonos app og kan spilles over Sonos derfra
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Slik jeg oppfatter dette så vil sink device (DAC) ikke oppfatte MQA-Base strømmen fra source som noe annet enn standard 44.1/16 audio - så lenge den ikke har MQA dekoder ombord. Da vil altså en 'MQA fil' avspilles uten problem på hvilken som helst avspiller, men da heller ikke med MQA sine potensielle fortrinn.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg oppfatter dette så vil sink device (DAC) ikke oppfatte MQA-Base strømmen fra source som noe annet enn standard 44.1/16 audio - så lenge den ikke har MQA dekoder ombord. Da vil altså en 'MQA fil' avspilles uten problem på hvilken som helst avspiller, men da heller ikke med MQA sine potensielle fortrinn.
    Det stemmer for så vidt med tankegangen min, men kilden vil vel fremdeles være masteren?
    Og ikke noe ihjel mastra kvasi greier eller rett og slett en kopi av en cd
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg oppfatter dette så vil sink device (DAC) ikke oppfatte MQA-Base strømmen fra source som noe annet enn standard 44.1/16 audio - så lenge den ikke har MQA dekoder ombord. Da vil altså en 'MQA fil' avspilles uten problem på hvilken som helst avspiller, men da heller ikke med MQA sine potensielle fortrinn.
    Det stemmer for så vidt med tankegangen min, men kilden vil vel fremdeles være masteren?
    Og ikke noe ihjel mastra kvasi greier eller rett og slett en kopi av en cd
    Det vil selvfølgelig være samme master. Men det er ingen garanti for at den masteren som danner utgangspunktet for en MQA-fil nødvendigvis er en god master. Det er fortsatt fullt mulig at en CD-master låter bedre. Tenk for eksempel hvis de skal gi ut Bring The Family av John Hiatt på MQA og tar utgangspunkt i remasteren. Da vil det uansett ende opp med at den originale CD-en fra åttitallet er best.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Slik jeg oppfatter dette så vil sink device (DAC) ikke oppfatte MQA-Base strømmen fra source som noe annet enn standard 44.1/16 audio - så lenge den ikke har MQA dekoder ombord. Da vil altså en 'MQA fil' avspilles uten problem på hvilken som helst avspiller, men da heller ikke med MQA sine potensielle fortrinn.
    Det stemmer for så vidt med tankegangen min, men kilden vil vel fremdeles være masteren?
    Og ikke noe ihjel mastra kvasi greier eller rett og slett en kopi av en cd
    Det vil selvfølgelig være samme master. Men det er ingen garanti for at den masteren som danner utgangspunktet for en MQA-fil nødvendigvis er en god master. Det er fortsatt fullt mulig at en CD-master låter bedre. Tenk for eksempel hvis de skal gi ut Bring The Family av John Hiatt på MQA og tar utgangspunkt i remasteren. Da vil det uansett ende opp med at den originale CD-en fra åttitallet er best.
    ahhh ikke bare rett frem dette, men jeg tenker de benytter masters som ikke har vært utsatt for hærværk ellers er jo poenget tapt.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Meridian var vel av dem som holdt på med 24/192 og ikke DSD. Nå er dem på MQA. Blander sammen litt her. Mulig jeg har skjønt helt påhenget med MQA.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg oppfatter dette så vil sink device (DAC) ikke oppfatte MQA-Base strømmen fra source som noe annet enn standard 44.1/16 audio - så lenge den ikke har MQA dekoder ombord. Da vil altså en 'MQA fil' avspilles uten problem på hvilken som helst avspiller, men da heller ikke med MQA sine potensielle fortrinn.
    Det stemmer for så vidt med tankegangen min, men kilden vil vel fremdeles være masteren?
    Og ikke noe ihjel mastra kvasi greier eller rett og slett en kopi av en cd
    Det vil selvfølgelig være samme master. Men det er ingen garanti for at den masteren som danner utgangspunktet for en MQA-fil nødvendigvis er en god master. Det er fortsatt fullt mulig at en CD-master låter bedre. Tenk for eksempel hvis de skal gi ut Bring The Family av John Hiatt på MQA og tar utgangspunkt i remasteren. Da vil det uansett ende opp med at den originale CD-en fra åttitallet er best.
    ahhh ikke bare rett frem dette, men jeg tenker de benytter masters som ikke har vært utsatt for hærværk ellers er jo poenget tapt.
    Det finnes det aldri noen garanti for. Men det er ikke usannsynlig at de må tilbake til de analoge mastrene i det tilfellet jeg nevnte for den remasteren som finnes kan være 16 bit for alt jeg vet.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.825
    Antall liker
    720
    Torget vurderinger
    4
    Meridian var vel av dem som holdt på med 24/192 og ikke DSD. Nå er dem på MQA. Blander sammen litt her. Mulig jeg har skjønt helt påhenget med MQA.
    Hvis vi holder mulig lydkvalitetesforbedring utenfor, er MQA iallefall en måte å streame hires på som ikke krever så mye båndbredde som 24/192 og 24/384 ville gjort. Og kanskje det alene er nok til at vi lydfreaker burde omfavne det?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Meridian var vel av dem som holdt på med 24/192 og ikke DSD. Nå er dem på MQA. Blander sammen litt her. Mulig jeg har skjønt helt påhenget med MQA.
    Hvis vi holder mulig lydkvalitetesforbedring utenfor, er MQA iallefall en måte å streame hires på som ikke krever så mye båndbredde som 24/192 og 24/384 ville gjort. Og kanskje det alene er nok til at vi lydfreaker burde omfavne det?
    Det er strømmeformat, ja. Skapt ut fra markedets faktisk behov for å pakke hirez på en mer effektiv måte for fjernavspilling over strømmetjenester. At noen selskaper selger slike filer i tillegg skyldes at mange ser det praktiske i hirez som ikke tar stor plass på HDD.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hverken HDD eller båndbredde er i stort en begrensende del når det gjelder strømming og lagring i den moderne verden i2017... Ikke med mp3, 16-44 eller 24/192.
    Vi streamer jo 4k video uten problem med moderne utstyr.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det vil selvfølgelig være samme master. Men det er ingen garanti for at den masteren som danner utgangspunktet for en MQA-fil nødvendigvis er en god master. Det er fortsatt fullt mulig at en CD-master låter bedre. Tenk for eksempel hvis de skal gi ut Bring The Family av John Hiatt på MQA og tar utgangspunkt i remasteren. Da vil det uansett ende opp med at den originale CD-en fra åttitallet er best.
    ahhh ikke bare rett frem dette, men jeg tenker de benytter masters som ikke har vært utsatt for hærværk ellers er jo poenget tapt.
    Det finnes det aldri noen garanti for. Men det er ikke usannsynlig at de må tilbake til de analoge mastrene i det tilfellet jeg nevnte for den remasteren som finnes kan være 16 bit for alt jeg vet.
    ja, i all vår entusiame er det fornuftig å være en smule skeptisk for ikke å bli offer for mer kommersiell snake-oil. Fra et rent teknisk ståsted ser jeg god fornuft i 24 bits oppløsning, så fremt masteren er av en tilsvarende kvalitet. At det er store hørbare forskjeller på å gå fra 48kHz til 96 eller 192 har jeg problemer både med å høre og å forstå logikken bak. Nøkkelen er stort sett at masteren er bra - alt over 48/24 er nice to have. Det er meg da, så får andre justere bruk etter egen hørsel.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I Norge, ja. I andre land er nok mindre båndbredde i praksis mer vanlig, spesielt i enkelte områder. I Norden er vi velsignet med velfungerende og rimelig nett, sett bort fra fattigfolk så har vi alle bredbånd i akseptabel hastighet. Det handler nok også om alle de millioner av avspillinger strømmetjenestens servere og øvrige utstyr skal utsettes for. En ting er vår lille en låt om gangen-bruk, en annen er deres millioner av låter om gangen-bruk. Det med HDD for oss forbrukere er jeg forsåvidt enig i, spesielt siden jeg ikke nødvendigvis ser noe poeng i å ha så veldig stor samling.

    Men hvis du er lidenskapelig samler av musikkfiler så kan det tenkes at det på lang sikt vil svare seg å satse på et slikt format, for eksempel hvis du starter nå. Du kan koste på deg å kun bruke SSD istedenfor snurredisker, for eksempel. Skal du ha en stor samling med hirez blir det kostbart å løse det med SSD. Det er uansett et marginalt marked IMO.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med 130 mill SEK i tap i september i fjor er det ikke noe med motivasjonen for å tjene penger hos Tidal. Strømme tjenester er fremtidens løsning uansett, men intr å sett om MQA overlever om Tidal går konkurs.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skal en samle på musikk ville jeg ihvertfall ikke satset på en ultraproprietært format som MQA. Til det er det for mye "lock in". Ei heller lagre på SSD - det er bortkastet. Men om en har en avspiller med en liten integrert disk så er bortfall av snurredisk å foretrekke. Det er så lite data som overføres ved audiosignaler at hastighet og ytelse på disk, streamer, avspiller etc. er et ikke tema.
    Om tidal går konkurs så er det en mulighet for at MQA overlever som format dersom alle algoritmer og kildekoder oppgis og det blir et åpent format og dermed kan dekodes i software for alle bitrater. Til nå så ble det vel ikke solgt nok dacer til at formatet skulle bre om seg og man åpnet for en musikkformidler aktør (TIDAL) kunne få implementere software dekoding, dog i en begrenset bitrate.. Dette er ren og logisk markedsføring.
    Om det blir videreutviklet er usikkert. Dog vil det ikke overleve som eget foretningsområde.
    Livsforlengelse og hype vil skje når man har mange ambassadører og hifipresse uten forståelse som snakker varmt om formatet og dets fortreffelighet, samt forbrukere som bare "må" ha MQA mulighet uten å ane hva det egentlig er og gjør.

    I find it rather disingenuous when statements are made about how MQA delivers the sound "end to end". There are 2 implications here. First, if this is true, then it implies that a Dragonfly Black once firmware released ($100) can deliver the "exact" same analogue output as a Mytek Brooklyn ($2000). After all, playback with appropriate MQA firmware should be "authenticated", right? Sounds exactly like in the studio? Hmmm, really?

    Second, clearly "end to end" cannot imply the sound coming to one's ears. The most important determinants of sound and contributing to distortion on the order of magnitudes in the form of amp/speaker/room imperfections have been ignored in this claim.

    I really hope this is obvious to everyone out there - including the audiophile press!
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Meridian var vel av dem som holdt på med 24/192 og ikke DSD. Nå er dem på MQA. Blander sammen litt her. Mulig jeg har skjønt helt påhenget med MQA.
    Hvis vi holder mulig lydkvalitetesforbedring utenfor, er MQA iallefall en måte å streame hires på som ikke krever så mye båndbredde som 24/192 og 24/384 ville gjort. Og kanskje det alene er nok til at vi lydfreaker burde omfavne det?
    En kort kommentar til 'omfavning'
    MQA opererer med en av følgende forretningsmodeller:
    1) De er idealister og synes lydfreaker er de søteste menneskene på hele jordkloden og vil dem bare godt med å utvikle en forbedring som gjør dem storfornøyd i den reneste Mor Theresa ånd.
    2) De utvikler et system som i stor grad vil dominere markedet med customer lock-in enten man liker det eller ikke (som noen ville kalt DRM) og det handler i det store og hele om kun å tjene penger og prøve å stilne kritikerene og bygge opp under fan-boys

    Du får plukke ditt alternativ ;)

    La oss håpe at det finnes et tredje alternativ, som blir litt mer åpent og som gir tistrekkelig med lydkvalitet per krone med et minimum av ulemper.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Etter en oppgradering av Lightning DS og med AURALIC Aries, har det kommet en egen mappe med Master i Tidal i Lightning DS. Jeg har ikke MQA DAC, men en Benchmak DAC3. Når jeg spiller av disse masterne, får jeg opp 24/48 eller 24 /44. Ser også at datastrømmen er ca 50% høyere en på cdrippingene mine (16/44). Det spiller også veldig bra!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Etter en oppgradering av Lightning DS og med AURALIC Aries, har det kommet en egen mappe med Master i Tidal i Lightning DS. Jeg har ikke MQA DAC, men en Benchmak DAC3. Når jeg spiller av disse masterne, får jeg opp 24/48 eller 24 /44. Ser også at datastrømmen er ca 50% høyere en på cdrippingene mine (16/44). Det spiller også veldig bra!
    Så da har du siste Lightning DS på iPad m/integrert Tidal og finner masse album i Master mappen, sier du?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Etter en oppgradering av Lightning DS og med AURALIC Aries, har det kommet en egen mappe med Master i Tidal i Lightning DS. Jeg har ikke MQA DAC, men en Benchmak DAC3. Når jeg spiller av disse masterne, får jeg opp 24/48 eller 24 /44. Ser også at datastrømmen er ca 50% høyere en på cdrippingene mine (16/44). Det spiller også veldig bra!
    Så da har du siste Lightning DS på iPad m/integrert Tidal og finner masse album i Master mappen, sier du?
    Glem denne posten.
    Ser at oppdateringen av LDS skjedde 3 feb og jeg oppdaterte et par dager før det.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg leste en del om MQA da det kom. Er på reise nå, så har ennå ikke hørt det selv. Det er ikke helt enkelt å forstå teknologien bak dette, og mange personer som har peiling på codec/lossless/digitalt har vært skeptiske. Samtidig har det vært gjort noen blindtester, som viser at folk kan høre en reell forskjell. Da er spørsmålet hva disse forskjellene dreier seg om.

    Det grundigste jeg hittil har lest om dette er nok denne bloggposten hos Archimago: Archimago's Musings: MEASUREMENTS / IMPRESSIONS: Meridian Explorer2 Analogue Output - 24/192 PCM vs. Decoded MQA.
    Archimago både lyttet systematisk (blindt), og gjorde målinger. Han kom fram til at den primære forskjellen er at mqa-filene har blitt tilført en svært svak støy høyt oppe i registrene: "We see that the MQA version has "added" a band of noise to the signal especially between 15-40kHz".

    Min antakelse er at denne svært svake støyen kan gjøre at ting oppe i registrene kan høres klarere og bedre ut. Forøvrig så ligner dette på en av teoriene om hvorfor man kan foretrekke lyden av vinyl: At det finnes et noe høyere støygulv, og at dette faktisk kan gjøre noe positivt med musikkopplevelsen. Dersom dette stemmer i MQA sitt tilfelle, betyr det at MQA egentlig er en form for eq/dsp av filene. De er altså ikke mer "originale" eller nærmere master-utgangspunktet, men de har blitt tilført en signalbehandling som gjør at de høye registrene kan bli oppfattet klarere. Og det trenger ikke være negativt. Jeg er bare litt allergisk mot hifi-markedsføring som er uklar og potensielt villedende.

    Men jeg vil ikke utelukke at jeg også vil foretrekke lyden av MQA-filer, når jeg etter hvert får somlet meg til å sammenlikne :)
    jeg har ikke studert nøyaktig hva de gjør med filene, men kan det tenkes at informasjonen som tas bort når man går fra feks 192kHz og til 48kHz pakkes inn i de laveste bitene i 24/48 filene? Da vil dette bli sett av en ordinær avspiller som støy som ligger veldig lavt nede i 144dB rangen som 24bit tillater. I praksis er det trolig så lavt i nivå at det ikke er vesentlig hørbart. Hvis det feks brukes 4 bit til å pakke bort høyfrekvent informasjon så tillater det fremdeles 120dB dynamikkområde som blir uberørt
    - altså 20 bit reell oppløsning.
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Med 130 mill SEK i tap i september i fjor er det ikke noe med motivasjonen for å tjene penger hos Tidal. Strømme tjenester er fremtidens løsning uansett, men intr å sett om MQA overlever om Tidal går konkurs.
    1/3 av Tidal er nå solgt til telekom operatøren Sprint.

    Etter en særdeles lite flatterende reportasje i D2 så må jeg innrømme at jeg har fått en liten bi-smak med å lytte til Tidal.

    Mvh
    BB
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg leste en del om MQA da det kom. Er på reise nå, så har ennå ikke hørt det selv. Det er ikke helt enkelt å forstå teknologien bak dette, og mange personer som har peiling på codec/lossless/digitalt har vært skeptiske. Samtidig har det vært gjort noen blindtester, som viser at folk kan høre en reell forskjell. Da er spørsmålet hva disse forskjellene dreier seg om.

    Det grundigste jeg hittil har lest om dette er nok denne bloggposten hos Archimago: Archimago's Musings: MEASUREMENTS / IMPRESSIONS: Meridian Explorer2 Analogue Output - 24/192 PCM vs. Decoded MQA.
    Archimago både lyttet systematisk (blindt), og gjorde målinger. Han kom fram til at den primære forskjellen er at mqa-filene har blitt tilført en svært svak støy høyt oppe i registrene: "We see that the MQA version has "added" a band of noise to the signal especially between 15-40kHz".

    Min antakelse er at denne svært svake støyen kan gjøre at ting oppe i registrene kan høres klarere og bedre ut. Forøvrig så ligner dette på en av teoriene om hvorfor man kan foretrekke lyden av vinyl: At det finnes et noe høyere støygulv, og at dette faktisk kan gjøre noe positivt med musikkopplevelsen. Dersom dette stemmer i MQA sitt tilfelle, betyr det at MQA egentlig er en form for eq/dsp av filene. De er altså ikke mer "originale" eller nærmere master-utgangspunktet, men de har blitt tilført en signalbehandling som gjør at de høye registrene kan bli oppfattet klarere. Og det trenger ikke være negativt. Jeg er bare litt allergisk mot hifi-markedsføring som er uklar og potensielt villedende.

    Men jeg vil ikke utelukke at jeg også vil foretrekke lyden av MQA-filer, når jeg etter hvert får somlet meg til å sammenlikne :)
    jeg har ikke studert nøyaktig hva de gjør med filene, men kan det tenkes at informasjonen som tas bort når man går fra feks 192kHz og til 48kHz pakkes inn i de laveste bitene i 24/48 filene? Da vil dette bli sett av en ordinær avspiller som støy som ligger veldig lavt nede i 144dB rangen som 24bit tillater. I praksis er det trolig så lavt i nivå at det ikke er vesentlig hørbart. Hvis det feks brukes 4 bit til å pakke bort høyfrekvent informasjon så tillater det fremdeles 120dB dynamikkområde som blir uberørt
    - altså 20 bit reell oppløsning.
    Er ikke den ultrasoniske støyen fra MQA bare et resultat av tradisjonell noise shaping teknikk?
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Noise_shaping
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet ikke nok om dette Distinctive, så jeg spekulerte bare i om det var en mulig plass hvor man kunne lagre informasjon om høyere frekvenser når samplingftekvensen egentlig ikke er høy nok. Mest sannsynlig er jeg helt på jordet med min tanke.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Tidal/ Masters via Auralic Aries/Benchmark dac3. Får opp 24/48, Omtrent alle de litt eldre albumene i denne mastersfolderen låter tynt og flatt. Bærer preg av gamle opptak. Låter bedre på vinyl.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har min Aries på lån ut av huset.
    Har siste LDS installert (4.1 per 3/2).
    Eier sier at han får tilgang til Tidal Masters mappe og LDS ser ut til å spille spor, men det kommer ingen lyd.
    Bruker AES/EBU utgang, så første MQA unfold (24/96) må foregå i Tidal siden USB mot DAC ikke brukes.
    (Tidal kan vel ikke settes til å passe dette videre til DAC for second unfold, når digitalutgang brukes?)
    DAC er Meitner DAC6 og er desssuten ikke MQA kompatibel.
    Bruker ikke Tidal desktop applikasjonen, men den integrerte i LDS.
    Kan ikke se at det er noen Tidal setting i LDS knyttet til Masters.
    Tidal er satt opp som HIFI strømming.

    Fra Auralic:
    'To get the best quality, make sure to select
    "HiFi/Master" quality in “Settings" and then select“Streaming".'
    -Kan dette settes andre plasser enn via Desktop appen for aktuelle konto?
    Kan ikke se at dette er tilgjengelig når jeg logger inn....
    (Sjekket i Desktop appen - Streaming kvalitet står til HiFI/Master).
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har min Aries på lån ut av huset.
    Har siste LDS installert (4.1 per 3/2).
    Eier sier at han får tilgang til Tidal Masters mappe og LDS ser ut til å spille spor, men det kommer ingen lyd.
    Bruker AES/EBU utgang, så første MQA unfold (24/96) må foregå i Tidal siden USB mot DAC ikke brukes.
    (Tidal kan vel ikke settes til å passe dette videre til DAC for second unfold, når digitalutgang brukes?)
    DAC er Meitner DAC6 og er desssuten ikke MQA kompatibel.
    Bruker ikke Tidal desktop applikasjonen, men den integrerte i LDS.
    Kan ikke se at det er noen Tidal setting i LDS knyttet til Masters.
    Tidal er satt opp som HIFI strømming.

    Fra Auralic:
    'To get the best quality, make sure to select
    "HiFi/Master" quality in “Settings" and then select“Streaming".'
    -Kan dette settes andre plasser enn via Desktop appen for aktuelle konto?
    Kan ikke se at dette er tilgjengelig når jeg logger inn....
    (Sjekket i Desktop appen - Streaming kvalitet står til HiFI/Master).

    Jeg bruker USB mot Benchmark DAC3. Det spiller og viser stort sett 24/48. Ser heller ikke innstiller i Aris ifm bit eller sampling. Legger bare inn hifitidalkontoen.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har min Aries på lån ut av huset.
    Har siste LDS installert (4.1 per 3/2).
    Eier sier at han får tilgang til Tidal Masters mappe og LDS ser ut til å spille spor, men det kommer ingen lyd.
    Bruker AES/EBU utgang, så første MQA unfold (24/96) må foregå i Tidal siden USB mot DAC ikke brukes.
    (Tidal kan vel ikke settes til å passe dette videre til DAC for second unfold, når digitalutgang brukes?)
    DAC er Meitner DAC6 og er desssuten ikke MQA kompatibel.
    Bruker ikke Tidal desktop applikasjonen, men den integrerte i LDS.
    Kan ikke se at det er noen Tidal setting i LDS knyttet til Masters.
    Tidal er satt opp som HIFI strømming.

    Fra Auralic:
    'To get the best quality, make sure to select
    "HiFi/Master" quality in “Settings" and then select“Streaming".'
    -Kan dette settes andre plasser enn via Desktop appen for aktuelle konto?
    Kan ikke se at dette er tilgjengelig når jeg logger inn....
    (Sjekket i Desktop appen - Streaming kvalitet står til HiFI/Master).

    Jeg bruker USB mot Benchmark DAC3. Det spiller og viser stort sett 24/48. Ser heller ikke innstiller i Aris ifm bit eller sampling. Legger bare inn hifitidalkontoen.
    Jeg klarte å starte opp LDS uten Aries hjemmefra og ser at det er et eget Master valg i den blå Home menyen i LDS.
    (Jeg trodde man måtte velge Master inne i Tidal implementasjonen).
    Satser på at valget av denne gjør susen. Hvis jeg starter Tidal appen så får jeg lyd lokalt, ihvertfall.
    Har du mulighet til å velge AES/EBU mot din DAC inne i LDS og bekrefte at du får lyd?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har min Aries på lån ut av huset.
    Har siste LDS installert (4.1 per 3/2).
    Eier sier at han får tilgang til Tidal Masters mappe og LDS ser ut til å spille spor, men det kommer ingen lyd.
    Bruker AES/EBU utgang, så første MQA unfold (24/96) må foregå i Tidal siden USB mot DAC ikke brukes.
    (Tidal kan vel ikke settes til å passe dette videre til DAC for second unfold, når digitalutgang brukes?)
    DAC er Meitner DAC6 og er desssuten ikke MQA kompatibel.
    Bruker ikke Tidal desktop applikasjonen, men den integrerte i LDS.
    Kan ikke se at det er noen Tidal setting i LDS knyttet til Masters.
    Tidal er satt opp som HIFI strømming.

    Fra Auralic:
    'To get the best quality, make sure to select
    "HiFi/Master" quality in “Settings" and then select“Streaming".'
    -Kan dette settes andre plasser enn via Desktop appen for aktuelle konto?
    Kan ikke se at dette er tilgjengelig når jeg logger inn....
    (Sjekket i Desktop appen - Streaming kvalitet står til HiFI/Master).

    Jeg bruker USB mot Benchmark DAC3. Det spiller og viser stort sett 24/48. Ser heller ikke innstiller i Aris ifm bit eller sampling. Legger bare inn hifitidalkontoen.
    Jeg klarte å starte opp LDS uten Aries hjemmefra og ser at det er et eget Master valg i den blå Home menyen i LDS.
    (Jeg trodde man måtte velge Master inne i Tidal implementasjonen).
    Satser på at valget av denne gjør susen. Hvis jeg starter Tidal appen så får jeg lyd lokalt, ihvertfall.
    Har du mulighet til å velge AES/EBU mot din DAC inne i LDS og bekrefte at du får lyd?

    Vil du at jeg skal skifte utgang i Aries/Lightning fra USB til spdif mot Benchmark?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.645
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har min Aries på lån ut av huset.
    Har siste LDS installert (4.1 per 3/2).
    Eier sier at han får tilgang til Tidal Masters mappe og LDS ser ut til å spille spor, men det kommer ingen lyd.
    Bruker AES/EBU utgang, så første MQA unfold (24/96) må foregå i Tidal siden USB mot DAC ikke brukes.
    (Tidal kan vel ikke settes til å passe dette videre til DAC for second unfold, når digitalutgang brukes?)
    DAC er Meitner DAC6 og er desssuten ikke MQA kompatibel.
    Bruker ikke Tidal desktop applikasjonen, men den integrerte i LDS.
    Kan ikke se at det er noen Tidal setting i LDS knyttet til Masters.
    Tidal er satt opp som HIFI strømming.

    Fra Auralic:
    'To get the best quality, make sure to select
    "HiFi/Master" quality in “Settings" and then select“Streaming".'
    -Kan dette settes andre plasser enn via Desktop appen for aktuelle konto?
    Kan ikke se at dette er tilgjengelig når jeg logger inn....
    (Sjekket i Desktop appen - Streaming kvalitet står til HiFI/Master).

    Jeg bruker USB mot Benchmark DAC3. Det spiller og viser stort sett 24/48. Ser heller ikke innstiller i Aris ifm bit eller sampling. Legger bare inn hifitidalkontoen.
    Jeg klarte å starte opp LDS uten Aries hjemmefra og ser at det er et eget Master valg i den blå Home menyen i LDS.
    (Jeg trodde man måtte velge Master inne i Tidal implementasjonen).
    Satser på at valget av denne gjør susen. Hvis jeg starter Tidal appen så får jeg lyd lokalt, ihvertfall.
    Har du mulighet til å velge AES/EBU mot din DAC inne i LDS og bekrefte at du får lyd?

    Vil du at jeg skal skifte utgang i Aries/Lightning fra USB til spdif mot Benchmark?
    jeg vet ikke helt hva dere prøver på, men Aries pakker ikke ut MQA filene. Den spiller dem av som 24/44.1 eller 24/48. Dersom du kjører Tidal software på PC'en (eller feks bluesound) så pakker det ut opp til 24/96 før det går til dac'en. Dersom DAC'en er MQA sertifisert så kan den pakke filen ut enda mer.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Problemet er at det er ingen lyd når Aries spiller av Masters over S/PDIF mot DAC, selv om alt ser normalt ut.

    Post note:
    Vi fant ut av det.
    Som Kalle Klovn påpekte så viste det seg at Meitner DAC6 DAC'en hans ikke switchet automatisk mellom 44.1 ogg 48kHz kilde så han må gjøre dette manuelt fra frontpanelet av DAC'en, selv om DAC'ens internklokker brukes. Digitalt utstyr blir fort litt gammeldags i dag.
    Min Mojo til et par tusen fikser denne biffen på strak arm.....
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg klarte å starte opp LDS uten Aries hjemmefra og ser at det er et eget Master valg i den blå Home menyen i LDS.
    (Jeg trodde man måtte velge Master inne i Tidal implementasjonen).
    Satser på at valget av denne gjør susen. Hvis jeg starter Tidal appen så får jeg lyd lokalt, ihvertfall.
    Har du mulighet til å velge AES/EBU mot din DAC inne i LDS og bekrefte at du får lyd?

    Vil du at jeg skal skifte utgang i Aries/Lightning fra USB til spdif mot Benchmark?
    jeg vet ikke helt hva dere prøver på, men Aries pakker ikke ut MQA filene. Den spiller dem av som 24/44.1 eller 24/48. Dersom du kjører Tidal software på PC'en (eller feks bluesound) så pakker det ut opp til 24/96 før det går til dac'en. Dersom DAC'en er MQA sertifisert så kan den pakke filen ut enda mer.
    Det vil si at aries kunne pakket opp til 24/96 før den nådde dac, eller? I så fall hva er alt dette maset om Mqa sertifisert dac.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Aha... Her er det penger som snakker. Meridian skal ha en ende til ende løsning. Dvs at dem vil at alle mulige i audiokjeden skal betale.

    It is unfortunately that MQA has decided to pull back the integration on ARIES/ARIES LE during CES as they have decided to make it an 'end to end' technology which means it will always requests a MQA certificated DAC to work.

    ARIES ARIES LE, will be able to playback or stream music contains MQA format but will not listed MQA certificated device, to benefit from MQA, you will need a MQA certificated DAC and this is the only way.
    We are sorry about the decision made by MQA.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Jeg klarte å starte opp LDS uten Aries hjemmefra og ser at det er et eget Master valg i den blå Home menyen i LDS.
    (Jeg trodde man måtte velge Master inne i Tidal implementasjonen).
    Satser på at valget av denne gjør susen. Hvis jeg starter Tidal appen så får jeg lyd lokalt, ihvertfall.
    Har du mulighet til å velge AES/EBU mot din DAC inne i LDS og bekrefte at du får lyd?



    Vil du at jeg skal skifte utgang i Aries/Lightning fra USB til spdif mot Benchmark?
    jeg vet ikke helt hva dere prøver på, men Aries pakker ikke ut MQA filene. Den spiller dem av som 24/44.1 eller 24/48. Dersom du kjører Tidal software på PC'en (eller feks bluesound) så pakker det ut opp til 24/96 før det går til dac'en. Dersom DAC'en er MQA sertifisert så kan den pakke filen ut enda mer.
    Det vil si at aries kunne pakket opp til 24/96 før den nådde dac, eller? I så fall hva er alt dette maset om Mqa sertifisert dac.
    Den enheten som streamer MQA må være mqa-sertifisert ellers vil den bare spille mqa-fila som den kommer. Med serifisering vil streameren pakke ut så langt det går, for eksempel til 24/192 og legge dette ut analogt. Digitalt legger den maks ut 24/96. Dermed ender man opp med at DAC må være mqa-serifisert for å få full unfolding.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Første unfold kan gl 24/96 og kan gjøres i software (feks. Tidal) i forkant av DAC.
    Neste unfold >24/96 gjøres i DAC, fortrinnsvis i en MQA chip, eller en sertifisert MQA implementering.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Aha... Her er det penger som snakker. Meridian skal ha en ende til ende løsning. Dvs at dem vil at alle mulige i audiokjeden skal betale.

    It is unfortunately that MQA has decided to pull back the integration on ARIES/ARIES LE during CES as they have decided to make it an 'end to end' technology which means it will always requests a MQA certificated DAC to work.

    ARIES ARIES LE, will be able to playback or stream music contains MQA format but will not listed MQA certificated device, to benefit from MQA, you will need a MQA certificated DAC and this is the only way.
    We are sorry about the decision made by MQA.
    Dette er 1 år gammel info og gjelder ikke lengre.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Aha... Her er det penger som snakker. Meridian skal ha en ende til ende løsning. Dvs at dem vil at alle mulige i audiokjeden skal betale.

    It is unfortunately that MQA has decided to pull back the integration on ARIES/ARIES LE during CES as they have decided to make it an 'end to end' technology which means it will always requests a MQA certificated DAC to work.

    ARIES ARIES LE, will be able to playback or stream music contains MQA format but will not listed MQA certificated device, to benefit from MQA, you will need a MQA certificated DAC and this is the only way.
    We are sorry about the decision made by MQA.
    Dette er 1 år gammel info og gjelder ikke lengre.
    Hva gjelder ikke her?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Aha... Her er det penger som snakker. Meridian skal ha en ende til ende løsning. Dvs at dem vil at alle mulige i audiokjeden skal betale.

    It is unfortunately that MQA has decided to pull back the integration on ARIES/ARIES LE during CES as they have decided to make it an 'end to end' technology which means it will always requests a MQA certificated DAC to work.

    ARIES ARIES LE, will be able to playback or stream music contains MQA format but will not listed MQA certificated device, to benefit from MQA, you will need a MQA certificated DAC and this is the only way.
    We are sorry about the decision made by MQA.
    Dette er 1 år gammel info og gjelder ikke lengre.
    Hva gjelder ikke her?
    At man kun kan få MQA med en MQA sertifisert DAC og at unfolding ikke kan gjøres i software levert av andre enn MQA.
    Det er flere linker til diskusjoner rundt dette tema etter årets CES.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn