1. Jeg mente selvsagt slik forskjellsbehandling. Når du mener at bil er spesielt siden vi ikke har egen produksjon så sier du samtidig at vi har slike spesialavgifter for å skjerme vår egen matproduksjon mot konkuranse?
2. Men ser du norsk jordbrukspolitikk som en måte å fremme mer rettferdighet i verden?
Er det ikke motsatt, at vi nekter fattige bønder i u-land muligheten til å selge varer til vårt marked fordi det ville ødelegge markedet for våre egne produsenter?
3. Jeg tror at vi to har noen kulturforskjeller her, for i min bok er det bare bra at produsenter velger å sponse varer for å skvise seg inn på markedet. Hvis Toyota velger å selge prius med tap for å få opp salget så er det i mine øyne glimrende - de kan få gjøre det så lenge de bare vil
Unntaket er hvis SAS har en dominerende pengepung sammenlignet med små private flyselskaper - da trenger vi en regulatør som gjør at de ikke kan knuse konkurenten.
4. Det fine med statsbudsjettet er at man kan sette ting opp mot hverandre. Hvor mange sykehjemsplasser er en bonde verdt? Hvor mange opera-bygg?
Jeg godtar at andre prioriterer
*det å være selvforsynt,
*det å holde liv i distriktene vha bønder,
*det at nordmenn primært skal spise norske matvarer
høyere enn meg. Jeg godtar at virkemidlene man må bruke for å oppnå dette er sponsing: i form av subsidier, tollmurer eller importkvoter.
5. Jeg tar ikke for gitt at en million brukt på å sponse en melkebonde er bedre anvendte penger enn å bruke en million på å sponse en fabrikk-arbeider eller fisker eller annen profesjon hvis målet er å holde liv i distriktene.
6. Finnes det noe som evt dokumenterer det?
7. Jeg kunne godt ha tenkt meg å flytte tilbake til hjembygda mi når jeg blir eldre. Får jeg like mye sponsing som barndomskamerater som er blitt bønder for å starte et tech-firma, og hvis ikke, hvorfor?
8. Men jeg savner en debatt om hvor mye dette er verdt. Du mener sikkert ikke at vi skal legge ned helse-vesenet for å holde liv i bygdene (jeg vet, fryktelig tabloid utsagn fra min side). For å få til noe må man imidlertid ofre noe.
9. Vil du ofre vei-utbygging?
10. Eller vil du øke skatter / ha kunstig høye priser? For dyr norsk melk og kjøtt er på en måte ganske usosiale virkemidler hvor de som må betale forholdsvis mest for opprettholdelse av norsk landbruk mest er fattige småbarnsfamilier.
11. Det at landbruket i sin nåværende form ville rakne uten milliarder i direkte og indirekte sponsing tar jeg som et tegn på at landbruket i sin nåværende form ikke egner seg for norske forhold.
12. Kanskje gjorde de det på 1500-tallet men mye har endret seg siden da.
13. På 1950-tallet fikk vi mye tung industri i norge, men også denne er i ferd med å forsvinne. Ting endrer seg, og det har sin pris å holde på det gamle.
14. Hva er egentlig totalkostnaden ved parma-skinke for samfunnet (det norske eller italienske), og hvordan skiller denne seg fra prisen som produsenten får?
15. Ting tyder vel på at jeg også har bestemt meg

Men hvorfor bare landbruksvarer? Ved å følge din tanke til ytterste konsekvens så burde vi snarest kvitte oss med den enorme velstandsveksten som billige kinesiske varer har gitt oss. Vi burde kun kjøpe EC forsterkere, og disse burde ha motstander, PVC og aluminium produsert i Norge.
16. Da ville norske politikere ha full kontroll over miljø, menneskelige hensyn og fordeling av godene.
Og norge ville bli et u-land innen få 10-år. Se på Nord-Korea og andre land som velger isolasjon.
17. Jeg er ingen historiker, men jeg tør påstå at omfanget og mekanismene bak romerrikets fall var noe forskjellig i type og omfang fra det å kreve at bønder følger markedets luner.
18. Jeg har ingen tvil om at vår sivilisasjon kommer til å bukke under som alle andre har gjort, men når og om det skyldes forurensning, strid med andre kulturer, dekadens og pop-musikk eller prisen på skinke har jeg ingen formening om.
19. Nå diskuterer vi faktisk monopol vs fri konkuranse, og da er det naturlig å trekke fram hvor fornøyd vi som forbrukere blir.
20. Man kan selvsagt parkere hele diskusjonen med å trekke fram stakkars sultne barn i Afrika, men det vil jo være et argument for å legge ned hele hifi-sentralen, slutte i jobben og melde seg inn i Leger uten grenser.
mvh
Knut