Monopolbedrifter er en bra ting!

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det forferdelige utlandet Frankrike har detaljerte regler for hvordan brødbakst skal foregå og hvor brød skal selges. Jeg kjenner ikke reglene i detalj, men det er visstnok et krav at ferskt brød skal bakes fra grunnen av i samme lokale som det selges, så de ekle kneippbrødene supermarkedene selger her til lands finnes ikke. Derimot finnes det haugevis med bakerier som selger ekte nybakte baguetter. Men de er jo ikke norske så antagelig er de giftige.

Og små landsbyer har faktisk ofte gode restauranter. Mange av de som har Michelinstjerner ligger utenfor storbyene, så kanskje Bardufoss ville ha tatt seg opp ved et geografibytte.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.980
Interessant at du nevner brødvarer. Har faktisk hørt det samme som du.

rundt meg er det kun kjedebutikker. prix, rimi, rema og spar.
Det er kun Rema igjen som har ferske brød bakt på bakeri. De øvrige butikkene har kun bake-off (halvstekte) brød i sortimentet. Jeg har gitt klar beskjed til Rema butikken at de ikke bør fjerne bakeribrødene, for da slutter jeg å handle der.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Statlig Pommes Frites-monopol kunne faktisk vært verd å prøve bare fordi ideen høres morsom ut, og sikkert kunne skapt oppmerksomhet om norge i utlandet. Dessuten er det jo et fetende og helseskadelig produkt som bør selges under kontrollerte former.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.980
Statlig Pommes Frites-monopol kunne faktisk vært verd å prøve bare fordi ideen høres morsom ut, og sikkert kunne skapt oppmerksomhet om norge i utlandet. Dessuten er det jo et fetende og helseskadelig produkt som bør selges under kontrollerte former.
Ja, det høres jo unektelig litt morsomt ut med et statlig pommes frites monopol. Noe for Bård, Harald og lillelørdag-gjengen å ta tak i. ;D

..og nettopp, du er inne på det. Hvis jeg først skal spise masse karbohyderater tilsatt fett, så skal jeg jammen bli feit på en måte som har gitt meg en god opplevelse på veien, ikke bare vomfyll, for da føler jeg meg VELDIG snytt.  ;)

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.539
Vi får akkurat den maten vi fortjener. Vi skal jo helst ha den gratis. Og vi bøyer oss i støvet for de kjøpmennene som gir oss den billigste maten. At mye av det smaker huggorm bryr vi oss ikke med.

K

knutinh

Gjest
Jeg forstår ikke diskusjonen. Mener dere at nordmenn ikke ønsker seg grandiosa med proteinbasert osteerstatning, dårlig bacon fyllt med vann og så videre?

Hvem er vi som liker god mat til å nekte den store majoriteten av befolkningen den kvalitet og pris som de ønsker?

Hvis vi bare hadde åpnet opp tollmurene så kunne vi fritt kjøpe kvalitetsvarer (til tilsvarende pris) fra rundt om i europa laget på gamlemåten med modningstid, håndarbeid og fornøyde dyr, i stedetfor kverna til gilde som lager kommunistmat av samme kvalitet og pris til alle.

Gilde har generelt bedre kvalitet (og høyere pris) enn Nordefjord kjøtt ja. Men så lenge råvare-leverandørene er så uniform i pris og kvalitet, og totalmarkedet så lite så får i alle fall ikke jeg det jeg ønsker, og hordene som reiser til Sverige får tydeligvis heller ikke det de ønsker.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Og noen blir aldri fornøyd. Er det varene eller kundene som er problemet da?

G

Gjestemedlem

Gjest
De nye osteerstatningene som brukes på billigpizza er et ganske godt eksempel på 'sunn og god' norsk mat.

Siden disse er basert på planteoljer og ikke animalsk fett er de faktisk mye sunnere enn ost. Og de er nok sikkert helt fri for bakterier og annen styggedom også. Så i det store og hele et klassisk eksempel på 'Godt Norsk'.

Det at det ikke smaker noe særlig godt har aldri vert et hinder for osteprodukter i Norge uansett. Her er det jo et stort pluss at ost smaker minst mulig. Det er jo ikke for ingenting at norvegia er bestselgeren her hjemme.

K

knutinh

Gjest
Og noen blir aldri fornøyd. Er det varene eller kundene som er problemet da?
Poenget er at noen ønsker å begrense mine muligheter fordi de vet best. Disse "noen" er ofte venstre-sida som er skeptisk til alt som er markedsstyrt, og mener at man kan designe seg til et samfunn som fungerer bedre.

Er det så galt om jeg svikter Gilde og kjøper parma-skinke ved festlige anledninger? Hvorfor har vi så dårlig selvtillit at vi må skattlegge denne for alt det er verdt, når vi vet at produksjonsmetoden er arkaisk og krever arbeidsinnsats, og den må lagres i 2 år for å få rett smak.

Dette er nisje-produkt som krever et stort marked for å finne tilstrekkelig mange kjøpere. Er det ikke et paradoks at utvalget og kvaliteten er mye større (og samtidig lavere) i flere EU-byer enn den er i Oslo?

Vinmonopolet bærer preg av å være veldig veldrevet. Hvis vi først skal ha monopol på salg av alkohol, så er det naturlig at denne er non-profit og at de kan selge dyre dråper vel så billig som spesial-butikker i utlandet. Det er derimot ikke opplagt at de skal ha så god service som de har, så all ære til dem for det.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Hm, -og store deler av verden sulter...

Ja, jeg liker Norvegia også, og kjøttkaker, pannekaker og grøt. Pizza, spaghetti, chiligryte laget av norske råvarer liker jeg. Og mye annet fra norske butikker.

Jeg har det godt jeg som er fornøyd med så lite?

K

knutinh

Gjest
Hm, -og store deler av verden sulter...

Ja, jeg liker Norvegia også, og kjøttkaker, pannekaker og grøt. Pizza, spaghetti, chiligryte laget av norske råvarer liker jeg. Og mye annet fra norske butikker.

Jeg har det godt jeg som er fornøyd med så lite?
Poenget er jo ikke hva du trives med, men at du krever å overføre dine behov på oss andre. Hvorfor?

Jeg vil ikke nekte deg å kjøpe norsk mat - tvert imot så håper jeg at norsk landbruk ikke bukker under når de ubønnhørlig må møte konkuranse fra resten av verden på like vilkår. Jeg vil fremdeles ha norsk pinnekjøtt og andre spesialiteter som resten av verden ikke kjenner til.

Videre så vil jeg kjempe for at når dette skjer så skal vi ha bedre merking av mat - aller helst ned til produksjonsland, distrikt, gård og enkelt-dyr. Gilde har allerede systemet som kreves på plass. Informasjon om produksjonen er et objektivt moment i folks valg av varer, og jeg vil ha størst mulig transparans.

Men jeg vil ikke at noen skal presse sitt syn på kvalitet ned over hodet på resten av befolkningen. Det at jeg liker god skinke skal ikke gjøre at resten av befolkningen må kjøpe den kvaliteten jeg foretrekker. Det at mange nordmenn foretrekker billig dårlig bacon skal ikke gjøre at jeg må ta til takke med det. Den beste mekanismen jeg kjenner til for å gjøre flest mulig fornøyd er markedet. Og de av oss som avviker fra gjennomsnittet må ta til takke med å betale mer, evt oppsøke en større butikk enn Ola Dunk, og det er helt greit.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Jeg krever ikke å overføre noe på andre. Hvorfor skriver du det?

Jeg konstaterer at vi har noe av verdens beste mat i dette landet. Dette er ikke til tross for at vi har et landbrukssamvirke, men på grunn av det. Bønder må ha rimelige arbeidsvilkår for å produsere kvalitet, og en markedsløsning her vil ødelegge for kvaliteten. I all produksjon er det slik at et levende og stort produksjonsmiljø betyr utvikling. Som med fransk vin betyr det at myndighetene må regulere virksomheten med "gulrøtter og pisk". Som påvist av andre i tråden så fører markedet til en prisfokusering med påfølgende rasjonalisering som er ødeleggende for kvaliteten.

Jeg synes ikke vi har grunn eller rett til å være misfornøyd med norsk mat.

Ola Dunk - merkelappen biter ikke på meg, den er for innholdsløs til det.

K

knutinh

Gjest
Jeg krever ikke å overføre noe på andre. Hvorfor skriver du det?

Jeg konstaterer at vi har noe av verdens beste mat i dette landet.
Hvofor greier Italia å lage bedre skinke enn oss, og Frankrike å lage bedre kylling? Hvorfor har USA bedre biff enn oss?

Du argumenterer for å beholde dagens landbrukspolitikk. Jeg sier at denne begrenser utvalget jeg i praksis kan forholde meg til, ved å legge på kraftig fortolling og import-kvoter. Dermed vil vi ved å følge din argumentasjon beholde en innskrenking av mine muligheter som du ikke tar hensyn til.

Sier du egentlig at de rike skal få lov til å kjøpe utenlandsk kvalitet, de som bor langs grensen skal få benytte seg av svensk utvalg, mens resten av landet (dvs normalt rike og fattige) skal betale for dine preferanser?

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg konstaterer at vi har noe av verdens beste mat i dette landet.
Vi har noe av den vestlige verdens dårligste utvalg i god mat her i landet!

Men vi har et svært effektiv propagandamaskineri som er med på å dekke over dette faktum. Og det har egentlig en ganske enkel jobb. Det er ikke så vanskelig å overbevise en ekte nordmann at han er verdens beste og blandt kremen av verdens befolkning.

Men dette kan jo være vanskelig å ta inn over seg. Ingen liker jo å innse at de har blitt lurt. Det er sårende for egoet og selvfølelsen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Vi har ikke spesielt god mat i dette landet. Men dette skyldes sannsynligvis først og fremst mangel på matkultur, og ikke organiseringen av næringslivet. Hadde folk vært villige til å betale for kvalitet hadde vi fått kvalitet, enten det var fra monopolberdifter eller andre.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vi har ikke spesielt god mat i dette landet. Men dette skyldes sannsynligvis først og fremst mangel på matkultur, og ikke organiseringen av næringslivet. Hadde folk vært villige til å betale for kvalitet hadde vi fått kvalitet, enten det var fra monopolberdifter eller andre.
Vi er stort sett en gjeng med sauer i et fjøs som er oppdradd til å spise det vi får servert, smile hyklerisk og tenke på sultne barn i afrika når vi tvinger innpå den siste slintren med hakkasteik.

God mat blir sett på som en luksus som bare rikfolk kan unne seg.

Fjerner vi tollmurene så vil vanlige folk slippe å betale overpris for god kvalitet. Så kan de kanskje velge bort fiskepinner og middagspølse neste gang.

Men dette bildet er i ferd med å endre seg. Vi han mange gode kokker her i landet, og interessen for god mat er økende. Så før eller siden vil mange nok være lei av matvareblokkaden de som forbrukere blir utsatt for.

Vi er lei av korrupt proteksjonisme.

K

knutinh

Gjest
Norsk landbruk har dreid seg om melkeproduksjon. For å få til dette har man utviklet NRF som er veldig godt egnet til det formålet.

Denne egner seg imidlertid ikke like godt til kjøttproduksjon som andre raser.

Kanskje i takt med økonomiske oppgangstider så blir nordmenn stadig mer fokusert på god mat. Samtidig kommer nisjer som ønsker seg økologisk mat, mat med en "historie" bak, mat med lokal tilknytning etc. Befolkningens behov spriker i alle retninger, og et monopol - enten det er statlig eller privat har ikke samme motivasjon til å oppfylle dette som konkurerende bedrifter. Dette er lite å krangle om, det holder å oppsøke et supermarked eller et virkelig marked (husker dere disse, med slakter, fiskehandel, baker etc?) rundt om i verden.

Norske middels små bønder har en maks-kvote på melk de får produsere. Lager de mer blir de straffet økonomisk - for å unngå overproduksjon. Samtidig blir de støttet for å holde på sysselsettingen. Altså et maskineri som i sin natur sysselsetter flest mulig som skal produsere akkurat like mye (lite).

mvh
Knut

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.980
OK.

Jeg hadde ikke i utgangspunktet tenkt at dette skulle bli en diskusjon om norsk og utenlandsk mat.
Men at en monopolsituasjon faktisk i flere tilfeller kan være ønskelig fremfor konkuranse.

Ta f.eks. flyselskapet SAS. På den tiden de hadde monopol i lufta var prisene riktignok noe høyere, men folk var langt bedre fornøyd med service og regularitet. Og det spørs om ikke vedlikehold av flyene var bedre. I dag gjøres det absolutt ikke mer på sercicesiden enn det som er påkrevd i forhold til forskriftene.

K

knutinh

Gjest
OK.

Jeg hadde ikke i utgangspunktet tenkt at dette skulle bli en diskusjon om norsk og utenlandsk mat.
Men at en monopolsituasjon faktisk i flere tilfeller kan være ønskelig fremfor konkuranse.

Ta f.eks. flyselskapet SAS. På den tiden de hadde monopol i lufta var prisene riktignok noe høyere, men folk var langt bedre fornøyd med service og regularitet. Og det spørs om ikke vedlikehold av flyene var bedre. I dag gjøres det absolutt ikke mer på sercicesiden enn det som er påkrevd i forhold til forskriftene.  
Det er et interessant spørsmål. Jeg vet ikke svaret.

Jeg har inntrykk av at det å fly er gått fra noe man gjorde hvis man var rik eller måtte ifbm jobben, til noe dagligdags. Jeg tror at konkuranse er en viktig ingrediens i dette.

Jeg tror at helt frisluppet konkuranse uten regulering fører til slike tilstander som du nevner, med dårlig vedlikehold. Fri konkuranse uten regulering er like uønsket som monopol i mine øyne. Jeg tror at mange økonomer vil hevde at et helt uregulert marked naturlig vil ende opp med monopol over tid.

Når det gjelder flysikkerhet så er det rett og slett så viktig for samfunnet og enkelt-individer, og så vanskelig å innføre konkuranse på, at staten rett og slett går inn og fritar kjøperne (oss) for muligheten til å velge det flyselskapet som gir oss "rett sikkerhet for rett pris". Og sånn synes jeg det skal være.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Hvofor greier Italia å lage bedre skinke enn oss, og Frankrike å lage bedre kylling? Hvorfor har USA bedre biff enn oss?

Du argumenterer for å beholde dagens landbrukspolitikk. Jeg sier at denne begrenser utvalget jeg i praksis kan forholde meg til, ved å legge på kraftig fortolling og import-kvoter. Dermed vil vi ved å følge din argumentasjon beholde en innskrenking av mine muligheter som du ikke tar hensyn til.

Sier du egentlig at de rike skal få lov til å kjøpe utenlandsk kvalitet, de som bor langs grensen skal få benytte seg av svensk utvalg, mens resten av landet (dvs normalt rike og fattige) skal betale for dine preferanser?

-k
Skal vi være best på hvert enkelt matprodukt? Skal vi lage best parmaskinke, da, bedre enn orginalen? Hva med fisk? Vi selger fisk til middelhavslandene enda de har et hav rett ved. Å tro at du skal være best på alt er tåpelig.

Vi snakker generelt her, og norske råvarer står ikke tilbake for noe, generelt sett. Butikkene våre er en overflod av god mat.

Nordmenn og kvinner har store muligheter i matveien, de har også råd til å importere utenlandske spesialiteter.

Som Zomby skriver handler dette om matkultur, men også om en viss markedsvirkning. Vi har små byer og tettsteder i dette landet. Vi har lange avstander og vanskelig geografi. Dette fordyrer og gjør at markedene blir smalere. En by som London har et bredt tilbud da det er mange der som spør etter spesialiteter. Et slikt markedsgrunnlag er fjernt fra vår virkelighet, og vi må ta til takke med det tilbudet som har berettigelse.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.980
Det er et interessant spørsmål. Jeg vet ikke svaret.

Jeg har inntrykk av at det å fly er gått fra noe man gjorde hvis man var rik eller måtte ifbm jobben, til noe dagligdags. Jeg tror at konkuranse er en viktig ingrediens i dette.

Jeg tror at helt frisluppet konkuranse uten regulering fører til slike tilstander som du nevner, med dårlig vedlikehold. Fri konkuranse uten regulering er like uønsket som monopol i mine øyne. Jeg tror at mange økonomer vil hevde at et helt uregulert marked naturlig vil ende opp med monopol over tid.
Jeg deler dine synspunkter her, Knut.

Når det gjelder flysikkerhet så er det rett og slett så viktig for samfunnet og enkelt-individer, og så vanskelig å innføre konkuranse på, at staten rett og slett går inn og fritar kjøperne (oss) for muligheten til å velge det flyselskapet som gir oss "rett sikkerhet for rett pris". Og sånn synes jeg det skal være.
Ja.

Men det kuttes litt her, og litt der. Bl.a. må personalet jobbe opp mot "limiteden" i dagens konkuransesituasjon, dette kan indirekte føre til dårligere flysikkerhet.

K

knutinh

Gjest
Skal vi være best på hvert enkelt matprodukt? Skal vi lage best parmaskinke, da, bedre enn orginalen?
...
Å tro at du skal være best på alt er tåpelig.
Og dette var et argument for å bruke tollbarrierer for å nekte norske forbrukere muligheten til å handle varer fra den produsenten som gjør det best? Selv om dette skulle være skinke fra Italia, fisk fra nord-norge, ost fra Frankrike?

Du støtter jo selve kjernen i det jeg sier: Vi kan umulig være best på alt, og å fortsette å hjernevaske forbrukerne til å tro det er umoralsk. Vi er best på noe, middelmådig på mye, og dårlige på noe.

Hva med å benytte seg av de geografiske og klimatiske fordelene vi har til å gjøre det vi kan godt (der trenger vi ikke beskyttelse for å hevde oss - spør japanerne), og så heller la Italienerne gjøre det de gjør godt uten å lage en halvdårlig kopi bare for at det skal være norsk?

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Handler ikke om å nekte noen noe, men å beskytte egen produksjon. Tollbarrierer på akkurat dette produktet (skinke)er muligens ikke så viktig, det vet ikke jeg. Jeg innser at vi må beskytte eget landbruk mot "markedet", da jeg ikke har noen tillit til markedskreftenes evne til å gi folk det de vil ha. Du brukte eksemplet om fransk vin, men det som har skjedd der er et felles løft der myndighetene har deltatt. Om markedskrefene var så gode hadde vel verden vært god for alle som lever i land med liberal lovgiving. Slik er det ikke.

Vi bør selvfølgelig benytte oss av klimafordelene vi har, og det gjør vi jo. Landbruket i Norge bruker lokale klimaforhold i vurderingen av sin produksjon.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.539
Er det ikke noen her som har hørt om straffetoll på norsk laks?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Jeg er virkelig godt fornøyd med kvaliteten på varene fra Tine. Og Gildevarene holder betydelig høyere kvalitet enn Spis, kuraas, Nordfjorkjøtt som eksempler blant de store leverandørene av kjøtt.
Slik jeg opplever det.
Har du glemt hvordan vareutvalget var før Tine fikk konkurranse? Ja - strengt tatt så hadde vi vel ikke hatt Tine om det ikke var litt konkurranse i markedet.

D'ække no vits med branding når melk er melk, brød er brød og alle kyrne er NRF og heter Dagros.

I de gode gamle dager var det volumproduksjon over hele fjøla. Neste sovjetiske tilstander over vareutvalget. Alt gikk gjennom den samme kverna. Man måtte være insider eller ha flaks for å få kvalitet.

Hvor lenge måtte vi leve med H-melk som den eneste melka?

Jeg husker enda Gudbrandstalsosten fra min barndom.
Noen ganger var den skarp og tørr. Andre ganger kornete. Og noen ganger glatt, myk og velsmakende.

Kjennerne visste hvilket nummer de skulle se etter på pakken. Det gjalt å finne rett meieri. For det var kvalitetsforskjeller. Men det var ikke noe man ønsket å markedsføre. Brunost er brunost må vite.

Synes matvarekvaliteten har blitt mye bedre og mye tydeligere merked de seneste årene. Tine holder godt følge, men hvordan hadde utviklingen vært uten konkurranse?

Og kyllingen? Den var OK for 30 år siden. Så ble den billigere og dårligere år for år. Helt til det ble mulig for virksomme og kreative bønder å dyrke fram bedre vare og få betalt deretter.

Monopoltilstandene knyttet til norsk landbruk har vært en hemsko for utvikling av kvalitetsmat og matkultur. Det er først de siste årene med nasjonal og internasjonal konkurranse at det har begynt å løsne. Men svært mange bønder bekjenner seg til det gamle regimet fortsatt, så det er mye å gå på.

Men det finnes værre ting enn offentlig monopol - og det er privat monopol. Når det går galt der er det vanskelig å hanke det inn igjen.

Er ellers helt enig når det gjelder Vinmonopolet. Don't fix it if it ain't broke!

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
OK.

Etter min vurdering har SAS vært en ulykke for norsk luftfart de seneste årene.

De knuste Braathens ved hjelp av rå maktbruk og skattebetalernes penger. SAS tapte mye mere penger per flysete enn det Braathens gjorde da de kjempet som verst. Det var et bevisst valg for å knuse en kvalitativt bedre konkurrent. Det var bare det at SAS hadde mere penger på kontoen. Og etter at Braathens ble slukt, så vant ukulturen i SAS den interne maktkampen. Det har vært så mye tullball i SAS opp gjennom årene og vi betaler hele gildet.

Hadde det ikke vært for Ryan Air og andre lavpris-selskaper så hadde vi nå hatt et skikkelig dårlig og dyrt flytilbud.

SAS gjorde vel noe av det samme med Color Air. Men der var det andre mekanismer i sving som gjorde at det billigste alternativet ikke ble foretrukket av mange norske selskaper.

Da Norwegian entret banen, var også politikerne våknet. Rammeavtaler med den nye aktør på linje med den gamle, forbud mot prisdumping og andre grep ble gjort for at SAS skal oppføre seg.

;D ;D Vi er visst ikke helt enige om dette med monopol.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.980
Har du glemt hvordan vareutvalget var før Tine fikk konkurranse? Ja - strengt tatt så hadde vi vel ikke hatt Tine om det ikke var litt konkurranse i markedet.

D'ække no vits med branding når melk er melk, brød er brød og alle kyrne er NRF og heter Dagros.

I de gode gamle dager var det volumproduksjon over hele fjøla. Neste sovjetiske tilstander over vareutvalget. Alt gikk gjennom den samme kverna. Man måtte være insider eller ha flaks for å få kvalitet.

Hvor lenge måtte vi leve med H-melk som den eneste melka?

Jeg husker enda Gudbrandstalsosten fra min barndom.
Noen ganger var den skarp og tørr. Andre ganger kornete. Og noen ganger glatt, myk og velsmakende.

Kjennerne visste hvilket nummer de skulle se etter på pakken. Det gjalt å finne rett meieri. For det var kvalitetsforskjeller. Men det var ikke noe man ønsket å markedsføre. Brunost er brunost må vite.
Jeg er helt enig i at det er en mye jevnere kvalitet på varene i dag enn for 30 år siden. Jeg husker godt hvordan melka og fløten kunne smake om sommeren, når kua gikk på "håa"

På 70-talklet fantes det bare H-melk, fløte, rømme, brunost og gaudaost i sortimentet til Tine (for å si det enkelt). I dag er vareutvalget mangedoblet og kvaliteten er meget god. Denne utviklinga hadde uansett funnet sted om ikke Synnøve Finden hadde eksistert.
Jeg har tidligere gitt Tine god kritikk for kvaliteten på varene.

Problemet i dag er at mange varer, også matvarer, bevisst bygges ned i kvalitet, p.g.a. sterk konkuranse. Varene lages for å nå et bestemt prispunkt, ikke for å nå en god kvalitet.

Ta f. eks. elektriskartikler. Stikkontakter, forgreinere, støpsler etc. Har du skjært opp, og sett inni en 5-veis forgreiner som selges i butikkene i dag ? Jeg jobbet i en periode i elektrobransjen. Da jeg begynte i 1995 var kvaliteten på varene en helt annen enn i dag. Men prisene var betydelig høyere.
På den tiden måtte Nemko godkjenne alt elektrisk materiell, og det var lagt inn en "sikkerhetsmargin" for kvalitet i forhold til at ikke brann så lett skulle oppstå. I dag holder det kun med CE merking.
Spør fagfolk hva de syns om kvaliteten på materiellet i dag, og sammenheng med husbranner ?!!

Jeg var nettopp i butikkene og deriblant kjøpte jeg stearinlys. Jeg spurte dama på butikken hvorfor de siste te-lysene jeg kjøpte luktet parafin i huset når dem brant + at det spraket. Hun sa at det var iblandet vann + noen andre "rare stoffer". Dette var gjort for å få prisen ned. Men lysene kunne være brannfarlig og burde ikke brennes uten tilsyn.
Dette "smarte" trikset var faktisk ikke oppfunnet på 60 og 70-tallet. Men den harde konkuransen på markedet har fremtvunget leverandørene til å gjøre dette. Lavere pris og dårligere kvalitet.

Syns du sette er en OK utvikling?

Synes matvarekvaliteten har blitt mye bedre og mye tydeligere merked de seneste årene. Tine holder godt følge, men hvordan hadde utviklingen vært uten konkurranse?
Noe er bra og noe er blitt klart dårligere.

Og kyllingen? Den var OK for 30 år siden. Så ble den billigere og dårligere år for år. Helt til det ble mulig for virksomme og kreative bønder å dyrke fram bedre vare og få betalt deretter.
Jeg smakte "stangekylling" for første gang her i sommer. Da kjente jeg hvordan en kylling KAN smake. En himmelsk forskjell fra det du kjøper i butikkene.

G

Gjestemedlem

Gjest
Men den harde konkuransen på markedet har fremtvunget leverandørene til å gjøre dette. Lavere pris og dårligere kvalitet.

Syns du sette er en OK utvikling?

Lav kvalitet kan være akseptabelt det så lenge prisen også er lav og man har kan velge blandt andre alternativer i tillegg. Derfor er det rom for både butikker som Nille og Glassmagasinet.

Jeg smakte "stangekylling" for første gang her i sommer. Da kjente jeg hvordan en kylling KAN smake. En himmelsk forskjell fra det du kjøper i butikkene.  
Dette burde gi deg et hint om hva du går glipp av kjøttprodukter generelt fordi alt annet enn priors pappkylling og tilsvarende er å finne i vanlige butikker. I Fransk supermarked vil typisk finne minst 10-15 forskjellige kyllinger stolt merket med produsent og område som om det var en god vin. I tillegg til store mengder fjørfeprodukter av andre fugler.

Jeg deler dine bekymringer om kvalitet men årsaken ligger i det matvaresystemet vi har i Norge i dag.

1. Vi har noen få matvaregiganter og en liten gjeng med folk som plukker ut hvilke varer som er i sortimentet i 99% av butikkene.

2. De tjener uhyggelig mye penger på dette.

3. Reeell konkurranse på kvalitetsprodukter er fjernet med skyhøye tollmurer.

4. De tjener uhyggelig mye penger på dette, nok til å sette av noen millioner til å kjøre holdningskampanjer for å oprettholde dette systemet.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.980

Lav kvalitet kan være akseptabelt det så lenge prisen også er lav og man har kan velge blandt andre alternativer i tillegg. Derfor er det rom for både butikker som Nille og Glassmagasinet.
Men når det gjelder de to eksemplene jeg nevnte med elektriskartikler og stearinlys, er det greit at en går på kompromiss med brannsikkerhet for å få lavere pris ? Og hvordan skal folk vite hva de egentlig kjøper?

Hun dama jeg i dag snakket med i dag, jobbet faktisk på NILLE, hun hadde selv fått 2 grads forbrenning på hånda p.g.a. dårlige te-lys. Hun anbefalte meg en type som var av ren stearin og var dyrere (selvfølgelig burde alle lys være av ren stearin), men disse var hun selvfølgelig utsolgt for.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Når det gjelder mat produkter, er det et stort problem at forbrukermarkedet er "lite avansert". Med "lite avansert" menes at forbrukerne først og fremst er opptatt av pris og ikke vareutvalg eller kvalitet. Denne holdningen hos forbrukerne har gitt grobrunn for lavpriskjeder (som steriliserer markedet) som Rema, Rimi, Prix osv osv.

Fokus på lav pris ("vi gjør Norge biligere", "bare lave priser" ....) har medført kjededannelse de siste 10-20 årene der prisen nå er blitt hovedfokus fremfor vareutvalg og kvalitet.

Når vareutvalget eller kvaliteten på matvarene ikke blir bedre, har vi som forbrukere mye skyld i dette selv.

Når det gjelder Landbrukssamvirket, er hovedproblemet at markedskompetansen er blitt sentralisert og fratatt produsentene. Produsentene har genereasjoner å ta igjen når det gjelder salg og tilpasning av produkter til et marked som etterspør høy og eksklusiv kvalitet til ditto priser.

Sveits er et eksempel på stort mangfold av matvarer til priser som ikke kan kalles for "billig". Men Sveitserne vil ha mangfold og kvalitet og ikke "bare lave priser".

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.663
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Poenget er jo ikke hva du trives med, men at du krever å overføre dine behov på oss andre. Hvorfor?

...

Men jeg vil ikke at noen skal presse sitt syn på kvalitet ned over hodet på resten av befolkningen. Det at jeg liker god skinke skal ikke gjøre at resten av befolkningen må kjøpe den kvaliteten jeg foretrekker. Det at mange nordmenn foretrekker billig dårlig bacon skal ikke gjøre at jeg må ta til takke med det. Den beste mekanismen jeg kjenner til for å gjøre flest mulig fornøyd er markedet. Og de av oss som avviker fra gjennomsnittet må ta til takke med å betale mer, evt oppsøke en større butikk enn Ola Dunk, og det er helt greit.

-k
1. Som om du ikkje gjer det same.
Sidan vi bur i same land, og må forholde oss til same lover og regelverk, er det vel best at ein av dei usamde flyttar?
Mitt framlegg er at den som er så misnøgd med situasjonen at den opplevast som djupt krenkande og uleveleg, flytter snarast råd. Det finnest mange alternativ.
Eg for min del, blir. Skal nok halde ut, trur eg....

K

knutinh

Gjest
1. Som om du ikkje gjer det same.
Sidan vi bur i same land, og må forholde oss til same lover og regelverk, er det vel best at ein av dei usamde flyttar?
Mitt framlegg er at den som er så misnøgd med situasjonen at den opplevast som djupt krenkande og uleveleg, flytter snarast råd. Det finnest mange alternativ.
Eg for min del, blir. Skal nok halde ut, trur eg....
:)

Mitt poeng:
De som kjemper for et uendret norsk landbruk vil at vi skal "holde på gamle verdier" - for MINE penger. Siden disse ikke er villige til å spytte inn de nødvendige pengene selv, og ikke stoler på at produktene er bra nok til å stå på egne ben så mener de at jeg må nektes - ved tollmurer eller importkvoter - å kjøpe de varene jeg vil ha.

Jeg derimot sier at det er helt greit med (til dels) dyre, dårlige varer. La dem produsere som vil, og la dem kjøpe som vil. Ser du ikke forskjellen? Jeg vil ha min frihet til å velge det jeg vil ha, og jeg gir dem gjerne samme frihet. "De" vil innskrenke min valgmulighet for å oppnå mål som de har definert som ærbare.

Videre så fornekter de virkeligheten konsekvent. Norske varer er verdens beste, uansett hva kokkene sier. Norsk landbruk er det tryggeste og mest miljøvennlige uansett hvor mye rusk som kommer fram.

Jeg tror at norsk landbruk har stort potensiale. På østlandet og i trøndelag kan man drive med korn på store flate åkre. På uvalgte stedet på vestlandet og nordnorge kan man drive med "fjell-sau", "økologisk landbruk" og hva det når heter. Resten har i mine øyne en hard framtid uansett hvilket parti man stemmer, det er bare snakk om hvor fort man skal fjerne livsgrunnlaget. Og her mener jeg at man skal gi de av dagens bønder som ikke har livets rett muligheten til å avslutte karrieren på anstendig vis, men levne liten tvil ovenfor arvtagere om hvor det går hen.

-k

K

knutinh

Gjest
Når det gjelder mat produkter, er det et stort problem at forbrukermarkedet er "lite avansert". Med "lite avansert" menes at forbrukerne først og fremst er opptatt av pris og ikke vareutvalg eller kvalitet. Denne holdningen hos forbrukerne har gitt grobrunn for lavpriskjeder (som steriliserer markedet) som Rema, Rimi, Prix osv osv.
Forklar hvorfor dette er et problem. Er det et problem at bilkjøpere er "lite avanserte" og velger Toyota foran Alfa Romeo? Bør vi gå inn og sette opp en tollmur mot Toyota siden det helt klart er til folks eget beste å velge italiensk kvalitet?

-k

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Bilkjøpere er ofte mer avanserte og kunnskapsrike enn matvarekjøpere, og kjøper gjerne den bilen de har råd til og fortsetter å drømme om en luksusbil. Mange har stor oversikt over det siste fra BMW og Audi selv om de kanskje kjører Toyota selv. Hvor mange norske matvarekjøpere vet forskjellen på Parmaskinke og Serranoskinke? Mange hiver ofte bare det billigste oppi handlekurven uten å tenke mer over saken.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.259
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Re:. Monopolbedrifter er en bra ting!

Problemet er egentlig naturgitt: Vekstsesongen i Norge er for kort, og jorda for skrinn og for dårlig fordelt (les: en jordlapp her og en jordlapp der med granitt imellom) til å konkurrere med agroindustrien i f.eks EU landene eller USA/Canada eller for den saks skyld østeuropa (særlig Polen og Ukraina og Russland)
Jeg har aldri sett det bedre illustrert enn da jeg var på besøk hos kjenninger som drev landbruk i Tyskland- den største åkeren hans var 1 km bred og 2.5 km lang. Han brukte nesten en halvtime på å pløye fra en ende til den andre. Heldigvis for ham hadde han 4 gigantiske Fendt- traktorer, hver med egen vendeplog, så han ordnet biffen på et par dager....

Norge har ikke en død sjans i dette selskapet.

Skal det opprettholdes noe norsk landbruk kreves det tollmurer. Og selv det vil antakelig ikke hjelpe. I mitt eget område har det forsvunnet gårdsbruk i alarmerende tempo. I min kommune har ca. 70% av sauebøndene gitt opp i løpet av de siste 20 årene, og av 35 melkeprodusenter er det 3(!) igjen.

På en positive siden har de fleste av de som har gitt opp hatt en mer lukrativ jobb å gå til. Det skal dessverre ikke så mye til.

De som er igjen, har satset mye på nisjeprodukter. Jeg fikk i høst tilbud om å kjøpe sauekjøtt ,utbeinet og ferdig til konsum, fra produsenter som kunne dokumentere både holdningsfaktorer og avdrått, beiteforhold og lammetall helt ned på flokknivå. Jeg slo til, selv om prisforskjellen var opptil 20 kr. pr kilo i forhold til Gildes "lamb -in- a- box".

Prisdifferansen var til deres ulempe, og skrev seg i første rekke fra det faktum at de hadde leid inn eget mobilt slakteri for å slippe å frakte på dyrene, og kostnadene ved å bearbeide og utbeine kjøttet, pluss frysekostnadene.

Disse sauebøndene hadde selvfølgelig en snøballs sjanse i helvete til å få sine produkter solgt gjennom butikk. De store matvarekjedene hadde sine egne avtaler med Gilde, Nordfjord kjøtt et al. og ville ikke ta produktene inn i butikkene.

Det samme skjer forøvrig med nesten alle biodynamiske landbruksprodukter i Norge. De når rett og slett ikke inn i markedet, landbrukssamvirket er for mektig...

For å oppsummere før dette innlegget blir for langt: Det blir produsert en god del svært god mat i norsk landbruk, men markedstilgangen er elendig, og motkreftene er store.
mvh tkr

K

knutinh

Gjest
Bilkjøpere er ofte mer avanserte og kunnskapsrike enn matvarekjøpere, og kjøper gjerne den bilen de har råd til og fortsetter å drømme om en luksusbil. Mange har stor oversikt over det siste fra BMW og Audi selv om de kanskje kjører Toyota selv. Hvor mange norske matvarekjøpere vet forskjellen på Parmaskinke og Serranoskinke? Mange hiver ofte bare det billigste oppi handlekurven uten å tenke mer over saken.
Og er det er problem?

Hvis man overhodet ikke kjenner forskjell på parma og nordefjords skinke så må man da for all del kjøpe den som er billigst eller lengst fram på hylla.

-k

K

knutinh

Gjest
Re: Re:. Monopolbedrifter er en bra ting!

Problemet er egentlig naturgitt: Vekstsesongen i Norge er for kort, og jorda for skrinn og for dårlig fordelt (les: en jordlapp her og en jordlapp der med granitt imellom) til å konkurrere med agroindustrien i f.eks EU landene eller USA/Canada eller for den saks skyld østeuropa (særlig Polen og Ukraina og Russland)
Jeg har aldri sett det bedre illustrert enn da jeg var på besøk hos kjenninger som drev landbruk i Tyskland- den største åkeren hans var 1 km bred og 2.5 km lang. Han brukte nesten en halvtime på å pløye fra en ende til den andre. Heldigvis for ham hadde han 4 gigantiske Fendt- traktorer, hver med egen vendeplog, så han ordnet biffen på et par dager....

Norge har ikke en død sjans i dette selskapet.
Vi kan produsere varer som ikke tåler transport (melk), og/eller faktisk blir bedre med kort vekst-sesong (jordbær). Vi kan utnytte de fordelene vi har, og innse at slaget er tapt når det gjelder masseproduserbare standardvarer.

På samme måte som industrien innser at varer som primært krever store mengder billig arbeidskraft aldri vil bli konkuransedyktig i Norge. i stedet for å skrike om tollmurer og beskyttelse flagger man ut, og bruker heller kompetent og kostbar norsk arbeidskraft til oppgaver som lønner seg.

Hva gjør at ikke de som kunstig sysselsettes i norsk landbruk i dag heller kan drive med fiskeoppdrett? Hvis vi fjerner murene mot landbruksprodukter øker vi kanskje markedet for fisk. Er ikke opprettholdelse av fiskeproduksjon like bra som korn i tilfelle krisekrig?
Skal det opprettholdes noe norsk landbruk kreves det tollmurer. Og selv det vil antakelig ikke hjelpe. I mitt eget område har det forsvunnet gårdsbruk i alarmerende tempo. I min kommune har ca. 70% av sauebøndene gitt opp i løpet av de siste 20 årene, og av 35 melkeprodusenter er det 3(!) igjen.

På en positive siden har de fleste av de som har gitt opp hatt en mer lukrativ jobb å gå til. Det skal dessverre ikke så mye til.

De som er igjen, har satset mye på nisjeprodukter. Jeg fikk i høst tilbud om å kjøpe sauekjøtt ,utbeinet og ferdig til konsum, fra produsenter som kunne dokumentere både holdningsfaktorer og avdrått, beiteforhold og lammetall helt ned på flokknivå. Jeg slo til, selv om prisforskjellen var opptil 20 kr. pr kilo i forhold til Gildes "lamb -in- a- box".

Prisdifferansen var til deres ulempe, og skrev seg i første rekke fra det faktum at de hadde leid inn eget mobilt slakteri for å slippe å frakte på dyrene, og kostnadene ved å bearbeide og utbeine kjøttet, pluss frysekostnadene.
Dette er jo topp. Du viser med eksempelet ditt hva deler av norsk jordbruk må gjøre hvis de ønsker å overleve: tilpasser seg kundenes ønsker.

Det at landet er grisgrendt og ikke gir åkerlapper på 10x10km er det lite å gjøre med, derfor kan vi umulig bli like billige på standard-varer som europeerne.

Vi kan derimot tilby varer som har høy kvalitet, høy troverdighet, og høy tilpasning til lokale vaner.

Så lenge kravet om tollmur og sponsing består vil imidlertid evnen til slik tilpasning være kunstig lav.

Tenk på hvilke fordeler og ulemper andre bedrifter har i Norge. Langt unna allfarvei. Likevel er det enkelte suksess-historier. Som regel handler det om å finne et marked ingen andre ser. Hvis it-industrien ble sponset til å produsere en viss mengde kode og ikke mer i hver bygd så ville vi ikke hatt opera.

-k

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.539
Kjøper ikke bilkjøperene mat?

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
De har ikke råd til mat etter at bilen er betalt.

Topp Bunn