Har du glemt hvordan vareutvalget var før Tine fikk konkurranse? Ja - strengt tatt så hadde vi vel ikke hatt Tine om det ikke var litt konkurranse i markedet.
D'ække no vits med branding når melk er melk, brød er brød og alle kyrne er NRF og heter Dagros.
I de gode gamle dager var det volumproduksjon over hele fjøla. Neste sovjetiske tilstander over vareutvalget. Alt gikk gjennom den samme kverna. Man måtte være insider eller ha flaks for å få kvalitet.
Hvor lenge måtte vi leve med H-melk som den eneste melka?
Jeg husker enda Gudbrandstalsosten fra min barndom.
Noen ganger var den skarp og tørr. Andre ganger kornete. Og noen ganger glatt, myk og velsmakende.
Kjennerne visste hvilket nummer de skulle se etter på pakken. Det gjalt å finne rett meieri. For det var kvalitetsforskjeller. Men det var ikke noe man ønsket å markedsføre. Brunost er brunost må vite.
Jeg er helt enig i at det er en mye jevnere kvalitet på varene i dag enn for 30 år siden. Jeg husker godt hvordan melka og fløten kunne smake om sommeren, når kua gikk på "håa"
På 70-talklet fantes det bare H-melk, fløte, rømme, brunost og gaudaost i sortimentet til Tine (for å si det enkelt). I dag er vareutvalget mangedoblet og kvaliteten er meget god. Denne utviklinga hadde uansett funnet sted om ikke Synnøve Finden hadde eksistert.
Jeg har tidligere gitt Tine god kritikk for kvaliteten på varene.
Problemet i dag er at mange varer, også matvarer, bevisst bygges ned i kvalitet, p.g.a. sterk konkuranse. Varene lages for å nå et bestemt prispunkt, ikke for å nå en god kvalitet.
Ta f. eks. elektriskartikler. Stikkontakter, forgreinere, støpsler etc. Har du skjært opp, og sett inni en 5-veis forgreiner som selges i butikkene i dag ? Jeg jobbet i en periode i elektrobransjen. Da jeg begynte i 1995 var kvaliteten på varene en helt annen enn i dag. Men prisene var betydelig høyere.
På den tiden måtte Nemko godkjenne alt elektrisk materiell, og det var lagt inn en "sikkerhetsmargin" for kvalitet i forhold til at ikke brann så lett skulle oppstå. I dag holder det kun med CE merking.
Spør fagfolk hva de syns om kvaliteten på materiellet i dag, og sammenheng med husbranner ?!!
Jeg var nettopp i butikkene og deriblant kjøpte jeg stearinlys. Jeg spurte dama på butikken hvorfor de siste te-lysene jeg kjøpte luktet parafin i huset når dem brant + at det spraket. Hun sa at det var iblandet vann + noen andre "rare stoffer". Dette var gjort for å få prisen ned. Men lysene kunne være brannfarlig og burde ikke brennes uten tilsyn.
Dette "smarte" trikset var faktisk ikke oppfunnet på 60 og 70-tallet. Men den harde konkuransen på markedet har fremtvunget leverandørene til å gjøre dette. Lavere pris og dårligere kvalitet.
Syns du sette er en OK utvikling?
Synes matvarekvaliteten har blitt mye bedre og mye tydeligere merked de seneste årene. Tine holder godt følge, men hvordan hadde utviklingen vært uten konkurranse?
Noe er bra og noe er blitt klart dårligere.
Og kyllingen? Den var OK for 30 år siden. Så ble den billigere og dårligere år for år. Helt til det ble mulig for virksomme og kreative bønder å dyrke fram bedre vare og få betalt deretter.
Jeg smakte "stangekylling" for første gang her i sommer. Da kjente jeg hvordan en kylling KAN smake. En himmelsk forskjell fra det du kjøper i butikkene.