Minimumslengde på strømkabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.369
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg regner vel egentlig med å få noen bøtter med møkk i min retning for det jeg nå skriver, men det preller av som vatn på gåsa...
    Det ser ut som det gjennomgående er folk uten faglig bakgrunn som advokerer alle disse strøm og kabelmytene, ofte med henvisning til noe man har lest hos Nordost, Synergistic og den gruppen av "produsenter". Jeg setter det helt bevisst i anførsel, da markedsføringssvadaen etter hvert har antatt høyder langt forbi enhver annen alternativbransje man klarer å sammenligne med. Når noen med mer eller mindre faglig kontroll på ting forsøker å si noe fornuftig, utløser det ofte et skred av tøvete argumenter, gjerne av typen som forsøker å framstille HiEnd som fritatt fra all normal fysikk og med egne regler. Beklageligvis har svadaen også forflyttet seg over til øvrig elektronikk også - og det gjelder også mindre og helst det meste av argumentasjon og begrunnelser for å forsvare fullstendig absurde priser på teknologi som i grunnen er flere tiår gammel, - bare med ny innpakning og tildels overlesset med bling. Helt greit at en god del av dette kan klassifiseres som livsstilsprodukter hvor det er nokså vanskelig å finne andre bransjer å sammenligne med. HiEnd bransjen er rett og slett i ferd med å ødelegge seg selv, og det ganske så selvforskyldt. Det er ikke det minste rart at fagfolk i relaterte bransjer som pro Audio etterhvert er i ferd med å påføre seg selv skader pga omfattende hoderysting.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Jordingskabel til anlegget lå så vidt nedi bakken pga frost, når jeg fikk lagt den i god jord blei det ingen forskjell i lyd. (Men antar det er en grunn til det kreves kobberkabel rundt hele huset i tillegg til jord fra trafo?)

    Mulig jeg er på villspor for jeg måler subjektivt. Støy velger letteste vei, så mindre motstand på jord enn annet tilkoblet velger støyen å gå til jord. Mindre motstand får støyen raskere ut av komponent, dvs reduserer intermodulasjon.
    Det er mye forvirring rundt dette.
    Den jordinga du har på 230V-anlegget ditt er sikkerhetsjord, og skal iutgangspunktet ikke ha betydning for lyden.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Nå er det vel fullt mulig å koble imponerende komponenter på en ustabil måte, så jeg vet ikke om det argumentet er godt nok i seg selv.
    What??? Det tror du ikke Gryphon har styr på eek eek.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er mye forvirring rundt dette.
    Den jordinga du har på 230V-anlegget ditt er sikkerhetsjord, og skal iutgangspunktet ikke ha betydning for lyden.
    Hvor mener du støy fra filtrene skal gå? Og chassiet er et faraday bur som bør jordes?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mener du støy fra filtrene skal gå? Og chassiet er et faraday bur som bør jordes?
    Et Faraday bur er konstruert med en egen jord, ikke samme som jord til strøm. Faradays bur er laget slik at det hverken slipper frekvenser inn eller ut, gjelder for det meste høye frekvenser og gjør at en EMP ikke totalvraker innmaten som er elektronikk. Hvilke filtre snakker du om, de på sekundær-siden av trafo?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.369
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man nå har jordingsangst også, så er det ingenting i veien for å etablere egen ekstra jordforbindelse til kåken.. jord levert av kraftselskapet og/eller jordingsbånd under sokkel har ofte for høy motstand til å fungere som jording for støyavledning...
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jording har ingenting med støy å gjøre, den er der for å forhindre at du dør av spenning i chassiet om det skjer noe feil med apparatet..
    Men hva for eksempel med kabelskjerm som er forbundet med jord (på støpselsiden)?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jording har ingenting med støy å gjøre?

    Kursholder for fagfolk. Ser ut til at enkelte fagfolk trenger kursing.


    Hei,
    jording er et stort og meget viktig tema. Jording har jo flere funksjoner:
    Hovedgrunnen er beskyttelse av liv og eiendom, beskyttelsesjording.
    En annen viktig grunn er og beskytte kretser mot støy og fremmedspenninger.

    Dette er et stort tema og beskrive, jeg velger derfor at du tar en titt på på denne veiledningen som beskriver deres problemstilling samt med en forklaring på hvorfor maskenett er viktig med hensyn på oppnåelse av EMC i et anlegg.


    https://https://www.trainor.no/cms/nfogm.no/wp-content/uploads/2014/02/NFOGM-EMC-artikkel-nr-2.pdf
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jording har ingenting med støy å gjøre?

    Kursholder for fagfolk. Ser ut til at enkelte fagfolk trenger kursing.


    Hei,
    jording er et stort og meget viktig tema. Jording har jo flere funksjoner:
    Hovedgrunnen er beskyttelse av liv og eiendom, beskyttelsesjording.
    En annen viktig grunn er og beskytte kretser mot støy og fremmedspenninger.

    Dette er et stort tema og beskrive, jeg velger derfor at du tar en titt på på denne veiledningen som beskriver deres problemstilling samt med en forklaring på hvorfor maskenett er viktig med hensyn på oppnåelse av EMC i et anlegg.


    https://https://www.trainor.no/cms/nfogm.no/wp-content/uploads/2014/02/NFOGM-EMC-artikkel-nr-2.pdf
    Ja, det er helt mørkt! Orker ikke svare lenger, blir som å snakke med dattera mi på 6 år..
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jording har ingenting med støy å gjøre?

    Kursholder for fagfolk. Ser ut til at enkelte fagfolk trenger kursing.


    Hei,
    jording er et stort og meget viktig tema. Jording har jo flere funksjoner:
    Hovedgrunnen er beskyttelse av liv og eiendom, beskyttelsesjording.
    En annen viktig grunn er og beskytte kretser mot støy og fremmedspenninger.

    Dette er et stort tema og beskrive, jeg velger derfor at du tar en titt på på denne veiledningen som beskriver deres problemstilling samt med en forklaring på hvorfor maskenett er viktig med hensyn på oppnåelse av EMC i et anlegg.


    https://https://www.trainor.no/cms/nfogm.no/wp-content/uploads/2014/02/NFOGM-EMC-artikkel-nr-2.pdf
    Får ikke åpnet linken på IPhone, må jeg på pc?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Jording er viktig. Men ikke så veldig i vår verden. De fleste av oss sitter i vårt hyggelige hjem og spiller musikk, ikke i et industrimiljø med høye spenninnger, store strømmer og ymse støykilder.
    Derfor trenger vi ikke EMC-eksperter og all verdens beskyttelse. Jeg klarer meg f eks helt fint uten skjermede strømkabler eller faraday-bur. 🤗
    For ordens skyld så har jeg brukt tid på å løse støyproblemer i industrielle miljø. Og blitt betalt for det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Jordingen i seg selv spiller ikke en egentlig rolle mht støy. Men filtrering, skjerming osv gjør det. I noen sammenhenger kan jord være der man kobler til disse tingene, men det er som regel enkelt å konstruere en kunstig versjon av jord til formålet, og det pleier å fungere bedre da det ignorerer common mode støy på selve strømnettet (AKA jordfeil). Det er først og fremst som sikkerhet at jord spiller en rolle. Det er impedansen enten mot faktisk eller virtuell jord som spiller en rolle for støy i en krets. Og det er først når jord har en faktisk funksjon i en krets at common mode støy også vil bety noe. Men straks man ikke har jord som en funksjonell del av systemet vil impedansen mot jord allerede være så høy at man faktisk ikke kan fjerne støy ved å ta i bruk jord.

    Det er overraskende liten kompetanse om høyfrekvens innen elinstallasjonsfaget. Det samme gjelder dessverre også støy. For rundt 25 år siden hadde jeg et prosjekt for et større firma der jeg hadde ansvar for å løse problemet deres med overspenninger. De hadde simpelthen ikke klart å få dette løst ved hjelp av ABB som var deres "in house installatør". Feilen lå i at de forholdt seg til resistans, og hadde ikke noe forhold til reaktiviteten i systemet. Da strandet det hele på at der de trodde de hadde plenty med fete kobberkabler til jord syntes lynet det var langt enklere å bare gå gjennom plasten og rett i skinna.

    Jeg tror nok også denne delen av verden er slik av natur at det har mer for seg å forklare hvordan det fungerer enn å slå hverandre i hodet med hvem som har den beste linken eller det beste sitatet. Dette gjelder selvsagt inntil noen som har eid mye dyrt utstyr kan fortelle oss at vi er dumme, for det forandrer jo som kjent alt.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det og diskutere disse tingene med Ymir og Larsmartin.... det er tid dere bruker, som dere ALDRI får igjen.....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, det er helt mørkt!
    Du kan jo ikke klandre de rundt deg for at du har gått inn i hobbyen med ræva først! At du vier alt ditt fokus på det du henter minst på, samtidig som du etter så mye tid og ressursbruk fortsatt ikke skjønner en dritt får bli ditt problem.

    Pastor Ymir som har hybel i et smelteverk har sikkert reelle demoner å drive ut! Han har jo forkynt det samme budskap nå i en årrekke. Heng deg på han du, så skal du se du får avkastning på investeringene dine. 😂
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Så om jord har så mye å gjøre med lyden, er det da totalt ulevelig med et anlegg som spiller i et hjem der man ikke har jordete kontakter? Jeg har ikke opplevd noen forskjell her, hverken på støy eller lydmessig forandring samme om jeg har spilt på samme anlegget flere steder. Hvorfor er det ikke ubrukelig lyd når man kjører ujordet kontakt? Dette har jeg også opplevd ikke har noe med hvilken klasse det er på ampen å gjøre engang.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Jeg eier ikke en eneste jordet kontakt i Slukoteket.... ikke heller noen padder med felles jordingspunkt som kunne gått fra komponent til komponent innbyrdes. Alt går rett inn i hver sin ujordet fastmonterte stikkontakt, 100% etter forskriftene. Støy eksisterer ikke, dårlig med dårlig lyd også. Snakk om flaks! 😊
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo ikke klandre de rundt deg for at du har gått inn i hobbyen med ræva først! At du vier alt ditt fokus på det du henter minst på, samtidig som du etter så mye tid og ressursbruk fortsatt ikke skjønner en dritt får bli ditt problem.

    Pastor Ymir som har hybel i et smelteverk har sikkert reelle demoner å drive ut! Han har jo forkynt det samme budskap nå i en årrekke. Heng deg på han du, så skal du se du får avkastning på investeringene dine. 😂
    Dessverre, smelteverket har ingen betydning hva støy angår. Slike utsagn viser bare hvilket nivå kunnskapen din ligger på.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Hvordan da? Genuint spørsmål.
    Når man har et balansert signal er målet å hente ut differensialsignalet, helt uten å få med spor av common mode avvikene i kabelen. Hvor mye av disse avvikene som konverteres til en del av differensialsignalet bestemmes i stor grad av impedansen mellom signal og jord. Klarer man å holde de to fra hverandre kan man i prinsippet la hele mottakerkretsen drifte slik at den følger common mode spenningen i kabelen, altså snittet av de to lederne. Det er nøyaktig det de tre kretsene vi forsøkte oss på for noen år siden i differensialtrinn-tråden gjør. Man lager en styrt drifting slik at impedansen mellom signal og jord nærmer seg gigaohm-klassen. Da får man rekordhøye CMRR-tall, og plutselig blir kabelen det svakeste punktet (dens kapasistans mot jordlederen).
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Ang jording og skjerm.
    For mange år siden, før jeg fikk jordet alt til stuen eksperimenterte en del med hvordan koble skjerm, jording eller ikke jording.
    Hadde bryter til jord ledningen.
    Opplevde ingen forskjell hvorvidt anlegg var jordet eller ikke.
    Men det kan like så godt komme av for høy overgangsmotstanden, jeg vet ikke.
    Men om enkelte opplever forskjeller så velger jeg å tro på de. Synes det da blir litt interessant å finne mulig årsak til at noen opplever forskjeller og andre ikke.

    Slik så det ut dengang. Ikke helt etter loven men hva gjør en ikke for å få litt praktisk erfaring

    Screenshot_20220222_193026_com.android.chrome~2.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.883
    Torget vurderinger
    23
    Tilbake nå til trådstarters betimelige spørsmål!

    I forbindelse med redegjørelse for tweaking av strømkabler, se innlegg 3494970 i "over the top tråden"



    Før kablene sendes til cryobehandling tok jeg jobben med å måle litt på de og har nå ihvertfall rimelig kompetanse
    og til en viss grad statistisk signifikans for å si noe om minste anbefalte lengde på strømkabler.....

    Av ti vilkårlig utvalgte kabler fra ledende leverandører ble det funnet følgende;
    - minste lengde (1 stk.) var 150 cm.
    - medianlengden (7 stk.) lå på ca. 175 cm.
    - lengste (2 stk.) varianten var 200 cm.

    Konklusjon: 150 cm. varianten tør anses å være et avvik til normen (feilproduksjon?) og bør således ikke regnes med / benyttes.
    Medianlengden på 175 cm. tør være adekvat til formålene og anbefales.
    I spesielle tilfelle hvor medianlengden ikke er tilstrekkelig kan lengste variant fint benyttes.

    Min høyst personlige teori er at 175 cm. er i de aller fleste tilfelle langt nok til å nå fra det tilsluttede apparat
    og til nærmeste stikkontakt som oftest befinner seg på tilnærmet gulvnivå mens forbrukskilden
    gjerne står på en hylle/benk et eller annet sted mellom gulv og adekvat betjeningshøyde.

    kabellengder.png
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg tror da… er at det går igjen folk hos ymir og LM.. som fucker opp strømmen. Er helt sikkert til å bli små gal av men det finnes jo håp
    1645556761242.gif

    Dette kan også løses ved å spille hemningsløs Black Metal.. da skal det bli fritt for spöken
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Når man har et balansert signal er målet å hente ut differensialsignalet, helt uten å få med spor av common mode avvikene i kabelen. Hvor mye av disse avvikene som konverteres til en del av differensialsignalet bestemmes i stor grad av impedansen mellom signal og jord. Klarer man å holde de to fra hverandre kan man i prinsippet la hele mottakerkretsen drifte slik at den følger common mode spenningen i kabelen, altså snittet av de to lederne. Det er nøyaktig det de tre kretsene vi forsøkte oss på for noen år siden i differensialtrinn-tråden gjør. Man lager en styrt drifting slik at impedansen mellom signal og jord nærmer seg gigaohm-klassen. Da får man rekordhøye CMRR-tall, og plutselig blir kabelen det svakeste punktet (dens kapasistans mot jordlederen).
    OK, dette må jeg lese noen ganger til :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn