Minimumslengde på strømkabler?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kjetilfl

    HiFi-entusiast
    Ble medlem
    19.12.2019
    Innlegg
    622
    Antall liker
    2.384
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    19
    Uten å starte noen skyttergravskrig vedr. strømkabler; jeg ser på noen utenlandske fora at det snakkes om minimumslengder på strømkabler. Noen snakker om 3ft, andre om 1,8m. Det vises til minumumslengder for å få effekt av bla. skjermingen. Er det noen som har noen kunnskap rundt dette og som kan si noe om det er noe i disse påstandene?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Så lenge de holder fra støpsel til komponent tenker jeg at det må være bra nok, personlig bruker jeg litt assosiert utvalg på lengder. Aldri hørt noen forskjell på kabler, men føler jeg har kostet på nok til å få skeptikerne/proffene til å ta mitt utstyr på alvor. ;)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Jeg tilpasser kablene mine til akkurat den lengden som trengs.
    Da ser det pent og ryddig ut:)
    Den korteste er vel 50 cm:rolleyes:
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Jeg skulle likt å se en god forklaring på påstanden. At du skulle ha bedre effekt av skjermingen må vel ses i sammenheng med at du har i så fall burde ha større behov for skjerming når kabelen blir lengre.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker VdH Mainsstream Hybrid kabel på 1,8 M fra veggkontakt til strømskinne. VdH påstår at denne kabelen fungerer som et passivt strømfilter og at den må ha minst denne lengden for å fungere maksimalt. Hvordan mitt anlegg ville vært med annen kabling vet jeg ikke, men jeg vet at jeg ikke har problemer med strøm.
    Sitat fra produsenten:

    "The MAINSSTREAM HYBRID
    Kabelen er spesialdesignet til high-end audio, video og profesjonelt utstyr og fungerer som et passivt strømfilter uten begrensinger av kapasitet.
    The MAINSSTREAM HYBRID spesielle Hybrid kabelstruktur og konfigurasjon fungerer som et unikt powerline støyreduksjonsfilter. Mainstream Hybrid undertrykker effektivt høyfrekvent nettstøy uten et vanlig nettfilters effektbegrensing, kabelen er svært godt isolert mot elektromagnetisk stråling og radiofrekvensforstyrrelser."
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.561
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Jeg bruker VdH Mainsstream Hybrid kabel på 1,8 M fra veggkontakt til strømskinne. VdH påstår at denne kabelen fungerer som et passivt strømfilter og at den må ha minst denne lengden for å fungere maksimalt. Hvordan mitt anlegg ville vært med annen kabling vet jeg ikke, men jeg vet at jeg ikke har problemer med strøm.
    Sitat fra produsenten:

    "The MAINSSTREAM HYBRID
    Kabelen er spesialdesignet til high-end audio, video og profesjonelt utstyr og fungerer som et passivt strømfilter uten begrensinger av kapasitet.
    The MAINSSTREAM HYBRID spesielle Hybrid kabelstruktur og konfigurasjon fungerer som et unikt powerline støyreduksjonsfilter. Mainstream Hybrid undertrykker effektivt høyfrekvent nettstøy uten et vanlig nettfilters effektbegrensing, kabelen er svært godt isolert mot elektromagnetisk stråling og radiofrekvensforstyrrelser."
    En god forklaring måtte fortelle hva det er med strukturen som har den effekten. At man har gjort "noe" med en eller annen virkning er bare en påstand.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Vi laget akkurat samme strømkabel på 0,5m og 1,5m. Vi mener de låter forskjellig, men ikke alltid lengste låt best..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De er hifipåstander, eller enda verre, highendpåstander, altså uverifiserbare.
    Jeg hadde puttet pengene mine i høytalerforvrengning, frekvensrespons og spredningskarakteristikk, gitt.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    835
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Elektrocompaniet brukte vel også denne påstanden da de kom med sin strømkabel med oransje plugger, ung og naiv bet jeg på den markedsføringen…

    Nå derimot bruker jeg tilpassede lengder laget av Supra SPC.
    Har vel 2 «tilpassede» kabler på 75cm fra min Supra forgrener til Oppo-spilleren og prosessoren min.
    Så har jeg 2 kabler på 1 meter, 1 til forgreneren og 1 til forsterkeren min.
    Lydmessig ble det ingen forskjell, men derimot fjernet jeg «kråkereiret» jeg hadde bak stereobenken min.
    Min gamle Nordost Vishnu på 2 meter ble solgt her på sentralen til en kar i Italia, og dekket i

    Prøvde å bytte ut 1 og 1 kabel for å merke om det ble forskjell, men det ble det ikke.
    Kjører balansert fra prosessor til forsterker, så det ble egentlig som forventet.

    Det kan sikkert være litt forskjell i strømmen hos noen, men før jeg ville lagt ut «titusener» på strømkabel ville jeg heller fått laget en dedikert kurs til anlegget. ;)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Skjerm gjorde vondt verre hos meg.
    Forskjell eller ikke, det kommer ann på støybilde og kildeimpedansen.
    Er en heldig med kildeimpedansen vil det ofte ikke være forskjeller hverken med kabler eller filtre.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    De er hifipåstander, eller enda verre, highendpåstander, altså uverifiserbare.
    Jeg hadde puttet pengene mine i høytalerforvrengning, frekvensrespons og spredningskarakteristikk, gitt.
    Veldig enkelt å verifisere forskjeller.
    Men da nytter det ikke å gjøre som denne "amir", å se hva som skjer i området opp til 500hz samt overse kildeimpedansen.
    Det blir ikke spennende før en begynner å måle hva som skjer når en har støy fra 3khz og oppover som ikke er synkron med grunnfrekvensen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være interressant om man har elektronikk som ikke er i stand til å holde disse støykomponentene borte fra audiokretsene selvfølgelig, men da er vi igjen over i highend/lala-land.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det kan sikkert være litt forskjell i strømmen hos noen, men før jeg ville lagt ut «titusener» på strømkabel ville jeg heller fått laget en dedikert kurs til anlegget. ;)
    Ja, det undrer meg når jeg ser hvor villige folk er til å betale store summer for å forbedre noe de ikke forstår teknisk, og som forklares med dårlig skjult markedsføringsspråk og «alternativ fysikk». Har man nok penger, «koster» det mindre å betale enn å tilegne seg kunnskap. Og det vet jo selgerne så klart.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være interressant om man har elektronikk som ikke er i stand til å holde disse støykomponentene borte fra audiokretsene selvfølgelig, men da er vi igjen over i highend/lala-land.
    Det du da sier er at f.eks Hypex Ucd 400 er feilkonstuert og det et MI 23.5 viser at en "vanlig" strømforsyning ikke er god nok siden det taes i bruk støydemping trafoer

    Screenshot_20220220_135600_com.android.chrome~2.jpg




    Da er det enklere å gjøre som John Curl / Parasound, ta i bruk en annen og rimeligere trafo og problemet er løst. Ingen forskjell lenger, selv med målbar støy tilstede og svært lav kildeimpedans.
    Hr. Curl har nok målt og hørt.
    Her er min Belles 28a reference før og etter overgang til R-core. Det løste problemet,
    Men Hypex har fremdeles ett problem, ikke fordi den er feilkonstuert, men fordi den har ett emc filter som reagerer på støy i området over 3khz og lav kildeimpedans,helt etter boka.

    Screenshot_20220220_135805_com.android.chrome~2.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Så hvor følsom er denne Hypexen da, og hva har det med lengden på audiofile strømkabler å gjøre?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Så hvor følsom er denne Hypexen da, og hva har det med lengden på audiofile strømkabler å gjøre?
    Rimelig følsom og det er ikke bare hos meg den reagerer på kabler.
    Lengden på kabler, RL og C der det bl.a er C kapsitansen som betyr (betød) noe her.
    Kapasitans er øker amplitude på støy komponenter og R, resistans demper.
    Derfor sier jeg, "tynn, 0.75mm2 sort lakris med lav kapsitans til preamp og kilder, uten skjerm da skjerm gir økt kapasitans.
    Til poweramp, fremdeles lav kapasitans på kabel og gjerne så tykk du har plass til i støpsel.
    Lang kabel kan gi økt R ledd, kanskje det vil være positivt i noen tilfeller. Det en jobber med da er kilde impedans og hvor/hvordan støy komponentene flyter mellom lasten i din installasjon.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lakris er fine greier. Har det over alt unntatt til subene. De har hvit lakris siden den er synlig.
    Til trådstarter kan jeg si at jeg ikke klarer å høre forskjell på de to subene selv om den ene har 30 cm hvit lakris og den andre 150 cm. Når de får et monosignal vel å merke.

    Ucd400 kjenner jeg forøvrig ikke. Bruker nCore 252MP+100HF.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Fra trafo og inn så har man filtre, Volt er differansen imellom + og jord når man ser på sekundær-siden etter likeretter. Volt har en rippel, dvs. Den kan gjerne variere med 0.1V avhengig av last og hvor god sekundærsiden av trafoen er.
    Skjønner ikke all den oppmerksomheten primærsiden får, som i beste fall kan utgjøre 0.00001V på sekundærsiden, en kondensator på en pico-farad klarer å fikse opp i denne rippelen alene.
    Så har man hvilken trafo som er best da, highend pusherne står på sitt selv om det beviselig ikke er det beste for lydkilder og støy.. Men igjen, en tung trafo veier mer og da øker prisen logaritmisk med kiloene ampen veier såklart!

    Klart at selgere heller vil selge 1,8 meter istedet for 1,2 meter, for prisen går jo oppover logaritmisk hos highend dealerne! Ganske stor gevinst på 150K for en 1,8 meter kabel sammenlignet med 50K for en 1,2 meter..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Men igjen, @ymir . På en eller annen måte så har du faktisk klart å gjort deg litt forstått i det siste.
    Og noe av det gir faktisk litt mening..
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Men igjen, @ymir . På en eller annen måte så har du faktisk klart å gjort deg litt forstått i det siste.
    Og noe av det gir faktisk litt mening..
    Hvordan det?
    Har da tøtet på det samme i årevis mye bygd på forskningen til Sarah Rønnberg og Bollen. Men de vise her mener deres forskning er BS
    Men komplekst er det. Hva sier Bollen om kabellengde her.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.419
    Torget vurderinger
    23
    Hos deg Ymir har dette med strøm gått fra faktabasert til en fetish. Hel OK det, for fetishistene - men for de som ikke er det så blir det liksom ikke like relevant..

    Hilsen fetishisten Sluket (men ikke på strøm da.. :cool:)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hos deg Ymir har dette med strøm gått fra faktabasert til en fetish. Hel OK det, for fetishistene - men for de som ikke er det så blir det liksom ikke like relevant..

    Hilsen fetishisten Sluket (men ikke på strøm da.. :cool:)
    Problemet er at forskning og fakta ikke blir tolerert fordi det ikke passer inn i enkeltes verdensbilde. Det er ett nytt fagfelt.
    De folkene som sitter forran Bollen i videoene over var på seminaret og er ikke noen nybegynnere, men der er de tause.
    Hadde enkelte her inne vert tilstede han nok fått motstand.
    Jeg har dessuten ikke hevdet at alle audiofile har forhold som gjør at det er mulig å høre forskjell. Jeg forklarer bare hvorfor noen hører forskjell, positivte og negative,
    og hvorfor noen ikke opplever forskjeller.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ymir la ut denne linken her i forrige uke. Teksten er lang og omstendelig, og jeg er ikke i stand til å verifisere innholdet, men jeg synes den er interessant, og den er lettfattelig skrevet.


    Må innrømme at jeg detter litt av til tider når jeg leser innleggene til ymir, men jeg føler (føler, i mangel av god nok teknisk innsikt) at han er inne på noe. Han viser hvor komplekst dette med nettstrøm er, at det i alle fall ikke finnes noen universalløsning, og at eventuelle problemer kan løses med riktig, men helt ordinært utstyr.

    (Prøvde meg på litt impedansmåling på hifi-kursen her om dagen og gjorde som anvist i lenken over her. Kona mi lurte veldig når jeg gikk rundt med voltmeter og vannkoker i stua :ROFLMAO: )
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.419
    Torget vurderinger
    23
    Dersom det der er noe av det rareste du har gjort som kona har sett... da har du ingen ting å være bekymret over!!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.673
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvor langt er det fra sikringsskapet til stikkontakten. 10 meter - 20 ? Kan ikke forstå hvordan den siste stompen skal utgjøre noen forskjell enten den er 50 eller 250 cm lang. Men, så er det ikke alt jeg forstår altså :unsure:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Uten å starte noen skyttergravskrig vedr. strømkabler; jeg ser på noen utenlandske fora at det snakkes om minimumslengder på strømkabler. Noen snakker om 3ft, andre om 1,8m. Det vises til minumumslengder for å få effekt av bla. skjermingen. Er det noen som har noen kunnskap rundt dette og som kan si noe om det er noe i disse påstandene?
    Også noget jeg har hørt fra adskillige. Det gælder også for højttaler kabler. Nogle har lyttet sig til at 1.53 m er bedst for sidstnævnte.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.316
    Antall liker
    83.408
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Også noget jeg har hørt fra adskillige. Det gælder også for højttaler kabler. Nogle har lyttet sig til at 1.53 m er bedst for sidstnævnte.
    Gjelder dette for biwiring også eller bare ved biamping?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn